Kendelse af 08-04-2019 - indlagt i TaxCons database den 17-05-2019

SKAT har truffet afgørelse om, at der skal betales 1.660 kr. i fast tinglysningsafgift for tinglysning af påtegning af adkomstdokument i henhold til tinglysningsafgiftslovens § 7, idet et sådant dokument ikke er undtaget af reglen i tinglysningsafgiftslovens § 8, stk. 3, nr. 3.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Den 23. februar 2017 tinglyste interessentskabet en påtegning til skøde med dato/løbenummer 06.01.2017-[...]. Der var tale om en påtegning af et adkomstdokument.

Interessentskabet har betalt 0 kr. i tinglysningsafgift for påtegningen.

Interessentskabet har oplyst, at der var tale om et arealoverførselsskøde, som Tinglysningsretten fejlagtigt tinglyste som et udstykningsskøde. For at undgå at arealoverførslen ville blive aflyst, tinglyste interessentskabet en påtegning til skødet om, at skødet skulle transformeres til et arealoverførselsskøde.

Interessentskabet har den 21. juli 2017 gjort gældende over for Skatteankestyrelsen, at tinglysningsafgiften kan godtgøres i henhold til lovændringen indført med Lov nr. 474 af 17. maj 2017, idet der er tale om en fejl begået af Tinglysningsretten i forbindelse med tinglysningen af skødet.

SKATs afgørelse

SKAT har den 29. marts 2017 truffet afgørelse om, at der skal betales 1.660 kr. i fast tinglysningsafgift for tinglysning af påtegning af adkomstdokument i henhold til tinglysningsafgiftslovens § 7, idet et sådant dokument ikke er undtaget af reglen i tinglysningsafgiftslovens § 8, stk. 3, nr. 3.

SKAT har anført følgende begrundelse:

”[...]

Tinglysningsafgiftsloven er en transaktionsbaseret lov, og afgiften beregnes på grundlag af den tinglysningsmæssige ekspedition som dokumentet har fået.

Efter tinglysningsafgiftslovens § 7 er afgiften 1.660 kr. for tinglysning af dokumenter, som ikke er omfattet af lovens §§ 4-6a.

En påtegning af adkomst med manglende dokumentation er omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 7.

Det er Tinglysningsretten, der på baggrund af dokumentets indhold vurderer, hvilken tinglysningsmæssig ekspedition det skal have. Se tinglysningsafgiftsloven med kommentarer, 3. udgave 2007, s. 233. Tinglysningsretten har tinglyst jeres anmeldelse som en påtegning.

Dokumenter, som er fritaget for tinglysningsafgift kan I se i tinglysningsafgiftslovens § 8. Visse påtegninger vedrørende skøder er omfattet af § 8, stk. 3, nr. 3.

Ordlyden af tinglysningsafgiftslovens § 8, stk. 3, nr. 3 og bestemmelsens bemærkninger, vedrører kun anmodning om forlængelse af frist og den sidste ekspedition, dvs. anmelders begæring om, at skødet indføres endeligt (på det tinglyste grundlag) i tingbogen. Bestemmelsen angår ikke andre tinglysningsmæssige ekspeditioner, dvs. tinglysning af manglende dokumentation.

Der skal derfor betales fast afgift for alle andre påtegninger end dem, hvor fristen alene skal forlænges, eller hvor skødet alene begæres endeligt indført i tingbogen. At ekspeditionen af en manglende oplysninger samtidig medfører endelig indførelse i tingbogen, ændrer ikke herved.

Da jeres påtegning med manglende dokumentation ikke er en anmodning om fristforlængelse eller endelig indførelse i tingbogen, skal I betale den faste afgift på 1.660 kr. for tinglysning af påtegningen. [...]”

Klagerens opfattelse

Interessentskabet har i klage af 26. juni 2017 indsendt til Skatteankestyrelsen nedlagt påstand om, at der ikke skal betales fast tinglysningsafgift på 1.660 kr. for tinglysning af påtegningen, idet Tinglysningsretten har begået en fejl ved at tinglyse et arealoverførselsskøde som et udstykningsskøde.

Interessentskabet har i klagen anført følgende:

”[...]

I nævnte sag er vi blevet pålagt at betale tinglysningsafgift for en allonge til et skøde, der blev nødvendiggjort af en fejl fra Tinglysningsretten, hvor man havde tinglyst et arealoverførselsskøde som et udstykningsskøde.

Af denne omstændighed blev jeg tvunget til at tinglyse en allonge om at skødet skulle transformeres til et arealoverførselsskøde. Alternativet var, at min matrikulære sag ikke kunne gennemføres og at skødet, når fristen var udløbet, ville blive slettet fra Tingbogen. Jeg havde således en pistol for tindingen og kunne ikke andet end at tinglyse allongen.

I min anmeldelse af allongen anførte jeg tinglysningsafgiften til 0 kr., da jeg principielt ikke vil betale for fejl, som andre har begået.

Jeg måtte bruge betydelig tid for at få denne allonge tinglyst, da den skulle underskrives af 8 personer digitalt, og dette tidsforbrug har jeg hidtil ikke kunne fakturere. Jeg kan heller ikke fakturere en evt. afgift for allongen med mindre jeg kan stile fakturaen til Tinglysningsretten, som er skyld i mine omkostninger.

Det fremgik udtrykkeligt af mit skøde, at der var tale om et arealoverførselsskøde, og jeg har udfærdiget mindst 2 andre arealoverførselsskøder på samme måde, hvor de blev korrekt behandlet. Kopi af disse skøder vedlægges.

Da fejlen gik op for mig, klagede jeg naturligvis til Tinglysningsretten, men de kunne ikke give nogen fornuftig forklaring på, hvorfor de havde tinglyst forkert. Som bortforklaring henviste de til skærmbillede 3 i skødeudarbejdelsen. På dette skærmbillede skal der alene redegøres for om det handlede var en hel ejendom eller en del af en ejendom, men her ville Tinglysningsretten have, at jeg også skulle have nævnt, at der var tale om et arealoverførselsskøde. [...]”

Landsskatterettens afgørelse

For tinglysning af endeligt ejerskifte af fast ejendom, skal der betales tinglysningsafgift efter reglerne i tinglysningsafgiftslovens §§ 4 og 10. Det fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 1.

For andre tinglysninger, der ikke er omfattet af §§ 4-6a, skal der betales en fast tinglysningsafgift på 1.660 kr., tinglysninger omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 8 er dog afgiftsfri. Det fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 7.

Afgiftsfri er blandt andet begæring om fristforlængelse eller endelig indførelse i tingbogen af et forhold, som er tinglyst betinget eller med frist. Det følger af tinglysningsafgiftslovens § 8, stk. 3, nr. 3. Der skal derfor betales fast tinglysningsafgift på 1.660 kr. for alle andre påtegninger end sådanne, hvor der alene anmodes om fristforlængelse, eller hvor skødet begæres endeligt indført i tingbogen.

Landsskatteretten bemærker, at tinglysningsafgiftsloven er en transaktionsbaseret lov. Det betyder, at pligten til at betale tinglysningsafgift indtræder på baggrund af de faktisk foretagne anmeldelser og tinglysningsmæssige ekspeditioner. Det fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 16.

Landsskatteretten bemærker yderligere, at retten ikke har kompetence til at tage stilling til de tinglysningsmæssige dispositioner, da disse henhører under tinglysningsmyndighederne. Landsskatteretten kan derfor ikke tage stilling til, hvorvidt Tinglysningsretten har begået en fejl i forbindelse med tinglysningen af skødet. Landsskatteretten kan alene tage stilling til, hvorvidt der er beregnet korrekt tinglysningsafgift af den tinglysningsmæssige transaktion, der er foretaget. I denne sag udgør den foretagne tinglysningsmæssige transaktion tinglysning af en påtegning af adkomstdokument. Landsskatteretten bemærker i den forbindelse, at der kan rejses kæremål over afgørelser truffet af Tinglysningsretten inden for en frist på 2 uger fra det tidspunkt, hvor afgørelsen er meddelt vedkommende. Det fremgår af tinglysningslovens § 36.

SKAT har i sin afgørelse af 29. marts 2017 henvist til SKM.2015.445.LSR. Landsskatteretten kan tilslutte sig anvendelsen af denne afgørelse. Således kan situationen i SKM.2015.445.LSR sammenlignes med situationen i nærværende sag. Sagen vedrørte tinglysning af en påtegning af adkomstdokument. Landsskatteretten traf afgørelse om, at der skulle betales fast tinglysningsafgift på 1.660 kr. efter tinglysningsafgiftslovens § 7. Landsskatteretten begrundede dette med, at tinglysningen ikke var omfattet af afgiftsfritagelsesreglen i tinglysningsafgiftslovens § 8, stk. 3, nr. 3, idet denne bestemmelse alene omfatter skødets endelige indførelse i tingbogen.

Interessentskabet har over for Skatteankestyrelsen anført, at den betalte faste tinglysningsafgift på 1.660 kr. kan godtgøres i henhold til lovændringen indført med Lov nr. 474 af 17. maj 2017, idet der er tale om en fejl begået af Tinglysningsretten i forbindelse med tinglysningen af skødet. Landsskatteretten skal i den forbindelse bemærke, at det alene er den variable tinglysningsafgift, som kan godtgøres efter disse bestemmelser.

På den anførte baggrund finder Landsskatteretten, at SKAT med rette har opkrævet 1.660 kr. i fast tinglysningsafgift, jf. tinglysningsafgiftslovens § 7.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.