Kendelse af 20-12-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-01-2023

Journalnr. 17-0987565

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Momstilsvar 1. - 4. kvartal 2014

168.426 kr.

0 kr.

109.826 kr.

Faktiske oplysninger

[person1], herefter indehaveren, har siden den 1. oktober 2006 drevet virksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], herefter virksomheden, registreret med branchekode 011300 - Dyrkning af grøntsager og meloner, rødder og rodknolde. Ifølge markplanen rådes der over 40,21 ha.

Virksomheden blev besøgt af SKAT den 10. juni 2015 i forbindelse med en landsdækkende aktion i projekt social dumping.

SKAT sendte den 17. juni 2015 en anmodning om materiale til en revisionsmæssig gennemgang af virksomhedens regnskab for 2014.

Indehaveren har selvangivet et overskud af virksomhed på 6.676 kr. efter renter. Bogføringen er foretaget fortløbende på baggrund af posteringer på virksomhedens konto [...91] i [finans1].

Der fremgår ingen kassebøger eller anden registrering og afstemning af virksomhedens kontantsalg.

SKAT har konstateret udeholdt omsætning og konstateret bogføringsfejl.

SKAT har den 3. februar 2016 vejledt indehaveren om de skærpede regler om kasseapparater.

Yderligere omsætning og konstaterede fejl

SKAT har foretaget en skønsmæssig opgørelse med udgangspunkt i det selvangivne resultat og virksomhedens regnskab. I samme forbindelse har SKAT ved vurderingen af indehaverens regnskabsmateriale fundet, at der var grundlag for en skønsmæssig opgørelse af yderligere omsætning på 93.594 kr. eksl. moms.

SKAT har fordelt den yderligere udgående moms på kvartalerne på baggrund af datoerne fra bankkontoudtogene således:

  1. kvartal 2014 20 % af 35.184 kr. 7.037 kr.
  2. kvartal 2014 20 % af 19.300 kr. 3.860 kr.
  3. kvartal 2014 20 % af 28.308 kr. 5.661 kr.
  4. kvartal 2014 20 % af 34.200 kr. 6.840 kr.

I alt 23.398 kr.

SKAT har fordelt den indgåede moms på kvartalerne således:

  1. kvartal 2014 (lettiske selskaber; 9 kr. - Rådgivning: 4.837 kr.) 4.846 kr.
  2. kvartal 2014 (lettiske selskaber; 27 kr.) 27 kr.
  3. kvartal 2014 (annoncering; 155 kr.) 155 kr.

I alt 5.028 kr.

Repræsentanten har forklaret, at indsætningerne vedrører salg af for eksempel en Puch Maxi og en græsslåmaskine, som de har sat i stand.

SKAT har i forbindelse med kontrollen af virksomhedens regnskaber konstateret fejl, hvorfor SKAT har nægtet fradrag for 78.070 kr. Indehaveren har anerkendt de af SKAT foretagne ændringer vedrørende dette punkt.

Det fremgår af markplanen, at indehaveren dyrker henholdsvis 8,3 ha asparges, kålroer, 26,61 ha sukkermajs og 0,55 ha jordbær.

SKAT har på baggrund af indehaverens bemærkninger lagt følgende til grund:

Majs: 27,16 ha. høstudbytte på 18-24.000 kolber pr. ha. Salgspris på 2 kr. pr. styk.

Asparges: 8,3 ha. høstudbytte på 1600-2200 kg. pr. ha Salgspris på 55 kr. pr. kg.

Jordbær: 0,03 ha. høstudbytte på 15-22 ton pr. ha Salgspris på 26,5 kr. pr. kg.

Kartofler: - høstudbytte på 900 kg. Salgspris på 10 kr. pr. kg.

Ærter - - Faktureret 2 kg.

SKAT har ved gennemgang af indehaverens virksomhed fundet, at der er faktureret salg af 261 kg. kartofler i perioden 13. juni til 19. juli 2014 samt 2 kg. ærter.

SKAT har derfor lagt til grund, at der dyrkes på 35,49 ha + 1/6 ha til ærter og kartofler.

Revisoren har beregnet indehaverens husstands øvrige privatforbrug til et negativt beløb på 91.990 kr.

SKAT har fundet, at der i revisorens beregning ikke er medtaget salget af en privat bil, [reg.nr.1] Mercedes Benz E, registreret 1. gang den 14. juni 2005. Salgsprisen er ved check på 112.000 kr. indsat på indehaverens konto den 3. december 2014. Den nye bil er købt i Letland, men fremgår ikke af indehaverens bankkonti. Indehaveren har betalt 61.682 kr. i registreringsafgift.

SKAT har på baggrund af posteringer på bogføringskontoen 7230 "hævninger" og gennemgang af bankkontoudtog opgjort husstandens privatforbrug således:

Dagligvarekøb 2.630 kr.

Registreringsafgift 61.682 kr.

Import af bil, skønnet 41.000 kr.

? (diverse) 28.992 kr.

Net og elektroniske køb 7.258 kr.

Foreninger 2.265 kr.

Gaver 8.215 kr.

Forsikringer, øvrige 2.521 kr.

Faste udgifter ejendom 40.987 kr.

Investeringer, inventar: 19.706 kr.

Diverse 3.327 kr.

Dyr 1.384 kr.

Kontante udbetalinger, august 20.000 kr.

Fartbøder 5.500 kr.

Italien 8.042 kr.

Polen 982 kr.

Sverige 6.060 kr.

Letland 581 kr.

Div. Rejseudg. 23.322 kr.

Børneopsparing 4.800 kr.

Bildrift, brændstof 3.022 kr.

Bildrift, øvrige 34.823 kr.

I alt 327.099 kr.

SKAT har fundet, at det faktiske privatforbrug udgør 327.099 kr. tillagt minimum 100.000 kr., svarende til en difference på 419.089 kr. SKAT har henset til, at der på baggrund af posteringerne på indehaverens bankkonto alene er indkøbt dagligvarer for 2.630 kr. for hele året.

SKAT opgør således et yderligere privatforbrug på mindst, nedrundet 519.000 kr. fratrukket salg af bil på 112.000 kr. i alt 407.000 kr.

Skatteankestyrelsen har foretaget en undersøgelse af det gennemsnitlige privatforbrug gennem Danmarks Statistik. Det fremgår heraf, at en familie med 2 voksne og børn har et gennemsnitligt privatforbrug på 417.080 kr.

SKAT har opgjort den yderligere omsætning således:

Majs: Gennemsnit på 21.000 kolber pr. ha.: 27,16 ha x 21.000 x 2kr. = 1.100.000 kr.

Asparges: 15.000 kg. x 55 kr. = 825.000 kr.

Jordbær: 555 kg x 26,50 kr. = 14.707 kr.

Kartofler: 900 kg x 10 kr. = 9.000 kr.

Ærter: Ikke medregnet

Den yderligere omsætning udgør således i alt 1.948.707 kr., som fratrukket den allerede selvangivne omsætning på 1.324.221 kr. medfører en forhøjelse på i alt 624.486 kr.

SKAT har alternativt opgjort yderligere omsætning på baggrund af privatforbruget tillagt uregistrerede lønning til i alt 827.000 kr. SKAT har reduceret med yderligere omsætning efter afsnit 1 i afgørelsen på 93.594 kr., hvorefter den yderligere beregnede omsætning udgør 733.406 kr.

SKAT har herefter ansat den yderligere omsætning skønsmæssigt til 700.000 kr., heraf udgør momsen 140.000 kr., hvormed den yderligere skattepligtige omsætning udgør 560.000 kr.

SKAT har fordelt momsen forholdsmæssigt med 35.000 kr. pr. kvartal.

SKATafgørelse

SKAT har for afgiftsperioderne 1. -4. kvartal 2014 forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 23.398 kr. vedrørende yderligere konstateret omsætning af virksomhed, 5.028 kr. som nægtet købsmoms og 140.000 kr. vedrørende yderligere skønsmæssig omsætning af virksomhed, i alt 168.426 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

"(...)

Der foretages bogføring på baggrund af posteringerne på bankkontoudtog for konto [...91]. Der foretages ingen registrering og afstemning af kontantsalget. Der kan jævnfør nedenstående endvidere konstateres udeholdt omsætning, ligesom der kan konstateres bogføringsfejl. Regnskabsgrundlaget er som følge heraf ikke af en kvalitet, der kan danne grundlag for opgørelsen af den skattepligtige indkomst, hvorfor skatteansættelsen foretages skønsmæssigt efter bestemmelsen i skattekontrollovens § 3, stk. 4 og § 5, stk. 3.

Ved møde den 3. februar 2016 blev du vejledt i de skærpede regler om kasseapparater. Du oplyste i den forbindelse, at I altid har lavet indirekte opgørelser, men at det var din ægtefælles område, hvorfor det ikke var muligt for dig at fremsende disse.

Den skønsmæssige opgørelse foretages med udgangspunkt i det selvangivne resultat og virksomhedens regnskab. Der korrigeres herefter for nedstående konstaterede yderligere omsætning samt fejl og efterfølgende (afsnit2) yderligere beregnet/skønnet omsætning.

1a. Yderligere konstateret omsætning

Ifølge virksomhedens markplan for såvel 2014 som 2015 dyrkes 40,21 ha. Afgrøderne er asparges, kålroer, jordbær og sukkermajs.

I 2015 er der i forbindelse med observation den 9. juni 2015 og kontrolbesøg den 10. juni 2015 konstateret minimum 11 lettiske medarbejdere og 9 danskere. I 2014 er der bogført 3.824 kr. i lønudgifter.

Ifølge bogføringen er der i 2014 en samlet omsætning på 1.426.608 kr., der kan specificeres således:

Asparges 5.621 + kontantsalg kr. 225.391 29.04 til 02.07 487.799 kr.

Jordbær 550 bk Ingen kontantsalg 06.06 til 01.07

Kartofler 251 kg Ingen kontantsalg 13.06 til 10.07 11.972 kr.

Ærter 2 kg Ingen kontantsalg 19.06

Majs 390.880 stk. Ingen kontantsalg 25.07 til 27.09 733.730 kr.

Majserstatning 64.800 stk. (32.400 planter x2) 90.720 kr.

Udført arbejde for andre 23.892 kr.

Landbrugsstøtte 78.495 kr.

Det skal bemærkes, at antal enheder er opgjort (sammentalt) på baggrund af virksomhedens udstedte fakturaer. For specifikation henvises til vedlagte bilag 1-3.

Kontantsalg er bogført som salg af asparges. Sidste registrering er 1. august 2014. ved møde den 3. februar 2016 blev du spurgt, om der ikke havde været omsætning efter 1. august 2014, hvortil du svarede, at hvis revisor ikke havde bogført noget, så var der ingen.

Du har oplyst, at der ikke er noget varelager i virksomheden.

Ved gennemgang af de bogførte fakturaer er der konstateret mangler i nummerrækken. Følgende fakturanumre er ikke bogført og fremgår ikke af det indsendte materiale; 10397, 18502, 18505, 18519, 18552, 18562, 18563, 18564, 18566-18601, 18614, 18615, 18618, 18625-18651, 18657, 18666, 18685, 18699, 18703, 18705, 18711, 18712, 18717, 18732, 18134, 18742, 18745, 18746, 18748.

På konto [...82] er der konstateret følgende kontante indbetalinger, der ikke er bogført og som du ikke har redegjort for:

10.02.2014 Indb. Check 5.062,54 kr.

14.02.2014 Indbetalt kontant 6.000,00 kr.

17.02.2014 Indb. Check 24.121,70 kr.

30.04.2014 Indbetalt kontant 8.000,00 kr.

30.04.2014 Indbetalt kontant 1.000,00 kr.

23.06.2014 Indbetalt kontant 4.200,00 kr.

28.11.2014 Indbetalt kontant 23.500.00 kr.

I alt 71.884,24 kr.

Samt følgende overførsel:

06.05.2014 Overførsel [person2]1.100,00 kr.

Indsat i alt 72.984,24 kr.

3. december 2014 er endvidere indbetalt en check på 112.000 kr., der anses at være salgssum for solgt Mercedes. Der er i regnskabet ikke forholdt sig til denne post.

På din ægtefælles konti, ses følgende kontante indbetalinger:

23.05.2014 Indbetaling 5.000,00 kr.

11.07.2014 Indbetaling 6.000,00 kr.

01.09.2014 Indbetaling kontant 2.000,00 kr.

26.09.2014 Indbetaling kontant 628,00 kr.

01.10.2014 Indbetaling 5.000,00 kr.

18.11.2014 Indbetaling kontant 4,500,00 kr.

09.12.2014 Pengeautomat 1.200,00 kr.

I alt 24.328,00 kr.

Og følgende overførsler:

06.08.2014 [person3]19.680,00 kr.

Indsat i alt 44.008,00 kr.

Der mangler kontoudtog for konto [...76] for perioden 1. - 25. august 2014, og konto [...94] for hele året, hvorfor der kan være flere beløb.

Husstandens eneste indtægtskilde er virksomheden, hvorfor de foretagne indbetalinger anses at stamme fra virksomheden. Yderligere omsætning kan på den baggrund opgøres til 116.992 kr. (72.984+ 44.008), heraf udgør momsen 23.398. Yderligere skattepligtig omsætning udgør herefter kr. 93.594.

1b Konstaterede fejl:

Annoncering

Ved bilag 587 og 588 er der foretaget fradrag for annoncering i [avis1] og [avis2] på henholdsvis 302,01 kr. og 319,41 kr, i alt 621,42 kr. Der er angivet købs moms på henholdsvis 75,50 kr. og 79,85 kr., i alt 155,35 kr. Annonceringen vedrører udlejning af 2 ejendomme i [by1], henholdsvis [adresse1] og [adresse2]. Ved møde den 3. februar 2016 oplyste du, at ejendommene tilhører en ældre herre, som du har været behjælpelig. Du har intet modtaget herfor.

De afholdte udgifter vedrører ikke dig og din indkomsterhvervelse, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag herfor, efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Udgifter vedrørende lettiske selskaber

Der foretages fradrag for flybilletter til Letland, webhotel vedr. [...dk] og annoncering i Tyskland vedr. Letland. Også disse udgifter anses ikke at vedrøre den danske virksomheds indkomsterhvervelse, hvorfor der ikke er fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Bilag 43 Flybillet til Letland 188,97 euro 1.424,42 kr.

Bilag 170 Flybillet til Letland 229,98 euro 1.734,10 kr.

Bilag 567 Flybillet til Letland

Bilag 292 Flybillet til Letland 157,95 euro 1.189,56 kr.

Bilag 510 webhotel [...dk] 107,52 kr.

Bilag 11 Annoncering i Tyskland (Letland) 44,44 euro

+ gebyr 346,76 kr.

Bilag 14 Periodegebyr[...dk] 36,00 kr.

I alt 4.838,36 kr.

Der er faktureret moms på bilag 510 med 26,88 kr. og bilag 14 med 9 kr., i alt 35,88 kr.

Private kontingenter:

Ved bilag 25 er der foretaget fradrag for medlemskontingent til [...] vælgerforening på kr. 275. Kontingentet er ikke omfattet af LL § 11 og kan heller ikke anses for fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Skatte- og registreringsafgiftssag

Ved bilag 63 er der foretaget fradrag for 19.350 + moms for rådgivning i skatte- og registreringsafgiftssag i perioden august 2013 til januar 2014. Rådgivningen vedrører Kendelse fra Landsskatteretten af 5. november 2013.

Efter bestemmelsen i ligningslovens § 7 Q, stk. 3 kan der ikke foretages fradrag i indkomstopgørelsen for sagkyndig bistand i skatteansættelsessager og skattesager, når sagen ikke vedrører erhvervsvirksomheden.

Nyanskaffelser - Afskrivningsgrundlag

Der er foretage vedligeholdelsesfradrag for udgifter afholdt i forbindelse med etablering af fryseskab i maskinhal samt etablering/støbning af gulv.

Bilag 47 Elinstallation i ny hal 13.572,21 kr.

Bilag 463 Installation ved fryseskab i maskinhal 6.466,09 kr.

Bilag 478 Kølede frostrum 20.300,00 kr.

Bilag 412 Montering af automatik i fryserum 4.972,27 kr.

Bilag 540 Rådgivning i forbindelse med

nyindkøbt frostrum 1.147,75 kr.

I alt 46.458,32 kr.

Bilag 120 20,75 ton støbemix 1.362,95 kr.

Bilag 149 Kørsel med 64,1 ton støbemix i april 5.538,30 kr.

Bilag 223 Kørsel med 64,1 ton støbemix i maj 5.544,60 kr.

Bilag 308 Kørsel med 64,1 ton støbemix i juni 5.686,35 kr.

I alt 215,5 ton 18.132,20 kr.

Det skal bemærkes, at der tillige er udgifter bogført som vedligeholdelse af driftsmidler og drifts bygninger, der i et vist omfang kan være anvendt til ovenstående etableringer, og som tillige bør aktiveres og afskrives.

Ved møde den 3. februar 2016 oplyste du, at fryserummet, med målene 1,8 x 4,2 x 2,4 m, er sat til salg på gul og gratis, da der ikke er salg i frosne majs.

Du oplyste endvidere, at du ikke har haft udgifter til håndværkere til støbning af gulv, idet du selv har udført dette arbejde.

Der foreligger ingen ibrugtagningstilladelse på maskinhuset, som følge af problemer med selve grunden og [person4].

Fryserummet anses som løsøre og skal aktiveres og afskrives efter bestemmelsen i afskrivningslovens kapital 2 om driftsmidler. 46.458 kr. tillægges afskrivningssummen efter § 5, stk. 2 og der godkendes afskrivning med 25 % efter § 5, stk. 3, 11.614 kr. Yderligere afskrivningsgrundlag ulti- mo 2014 udgør herefter 34.844 kr. (46.458-11.614).

Støbning af gulv i ny maskinhal skal aktiveres og afskrives efter bestemmelsen i afskrivningslovens kapital 3 om bygninger. 18.132,20 kr. tillægges afskrivningsgrundlaget efter afskrivningslovens § 14 for Hal [by2].

Indkomstopgørelsen reguleres herefter med:

Ikke godkendt fradrag for fryserum (driftsmiddel) 46.458 kr.

Minus yderligere afskrivning, driftsmidler, 25 % af 46.458 kr. 11.614 kr.

Netto regulering 34.844 kr.

Ikke godkendt fradrag for gulv (bygning) 18.132 kr.

Ifølge afskrivningslovens § 16 kan der først foretages afskrivning på en bygning eller en installation når den er erhvervet/afholdt og benyttes erhvervsmæssigt.

I alt:

Der foretages en samlet regulering for konstaterede fejl på:

SKAT Moms

Annoncering 621 kr. 155 kr.

Udgifter vedr. lettiske selskaber 4.838 kr. 36 kr.

Kontingent til Venstre 275 kr.

Rådgivning ifm. Skattesag 19.350 kr. 4.837 kr.

Fryserum, skal afskrives 46.468 kr.

Minus afskrivning -11.614 kr.

Støbning af gulv, skal afskrives 18.132 kr.

I alt 78.070 kr. 5.028 kr.

(...)"

SKAT har som begrundelse for afgørelsens punkt 2 anført følgende:

"(...)

Virksomhedens regnskabsgrundlag er tilsidesat og korrigeret for konkrete fejl efter ovenstående afsnit 1.

Herefter har SKAT foretaget en nøjere gennemgang af regnskabsmaterialet og det af revisor beregnede privatforbrug, med henblik på at vurdere hvorvidt regnskabet skal korrigeres yderligere.

Foretages en beregning på grundlag af de faktiske oplysninger om afgrøder, kan der opgøres en yderligere omsætning på, nedrundet 2.600.000, specificeret som følgende:

Majs

Antal kolber:

-Beregnet ud fra købte majsfrø:
- Ved 1 kolbe pr. plante Mindst 1.000.000 x 1 1.000.000 kolber
- Ved 2 kolber pr. plante

(erstatningsgrundlaget) Mindst 1.000.000 x1 2.000.000 kolber

-Beregnet ud fra areal:
- Økologisk 26,61 ha x 20.000 532.200 kolber

Der regnes herefter med en minimumshøst på 800.000 kolber, hvilket ved en gennemsnitlig stykpris på kr. 2 eksl. moms (faktureret i intervallet 1-3) giver en beregnet omsætning på

kr. 1.600.000.

Asparges

Høst:
- Beregning ud fra areal: 3 planter x 300 g x 8,3 ha 74.700 kg.

Reduceret med 20 %, ingen høst de 3 første år, levetid 15 år 14.940 kg

Nedrundet til 59.000 kg.
- Ifølge oplysninger 6-8 ton 7.000 kg.

Der regnes herefter med en minimumshøst på 33.000 kg, hvilket ved en gennemsnitlig kg-pris på 55 kr. eksl. Moms (faktureret i intervallet 10-12 kr. pr. 200g) giver en beregnet omsætning på 1.815.000 kr.

Det må dog forventes, at kg-prisen på den yderligere omsætning ligger betydeligt over 55 kr., da det vurderes, at det fortrinsvist vil være tale om salg til private og ikke som ved den fakturerede omsætning til erhvervsdrivende.

Den 9. juni 215 var prisen 20 kr. pr. bundt a 200g., 3 bundter for 50 kr. og 7 bundter for 100 kr. Den billigste kg-pris udgjorde da 71,43 kr. (100/1400 x 1000)

Jordbær

Høst:

o Beregnet ud fra areal: 15 ton pr. ha 15.000 kg.

Der anvendes et areal på mindst 1 ha og der dyrkes såvel i folie som tunnel, hvorfor der regnes med en minimumshøst på 15 ton. Ved en gennemsnitlig pris på kr. 13,25 kr. pr. 500 gram (faktureret til henholdsvis 15 kr. og 11,5 kr.) giver det en beregnet omsætning på

397.500 kr.

Det må dog forventes, at kg-prisen på den yderligere omsætning ligger betydeligt over kr. 26,50 (2 x 13,25), da det vurderes, at det fortrinsvist vil være tale om salg til private og ikke som ved den fakturerede omsætning til erhvervsdrivende.

Den 9. juni 2015 var prisen 30 kr. for 500 g og 100 kr. for 4 bakker. Den billigste kg. Pris udgjorde da 50 kr.

Kartofler

Høst:

Beregnes ud fra køb af antal læggekartofler (200 kg) og sammenholdt til oplysninger om forbrug af læggekartofler pr. ha og konstateret gennemsnitlig høst pr. ha.

Høsten kan herefter beregnes til 3.803 kg (323,3/17(gennemsnit af 10-24) x 200 kg.). Ved en gennemsnitlig pris på 10 kr. pr. kg. (faktureret i intervallet 5,6-32) giver det en beregnet omsætning på 38.030 kr.

Ærter

Høst:

Ved beregning på baggrund af konstaterede historiske gennemsnit (dlg), beregnes høstudbyttet ved 300 kg. Såsæd pr. ha og en tusindkornsvægt på 300 gram til 1.516 kg (130 kg. såsæd (39000/300)/300 pr. ha x 3500 ha). Ved en salgspris på 32 kr. pr. kg. (faktureret) giver det en omsætning på 48.512 kr.

Den beregnede omsætning udgør herefter 3.899.042 kr.

(1.600.000 + 1.815.000 + 397.500 + 38.030 + 48.512)

Selvangivet omsætning 1.233.501 kr.

(487.799 + 733.730 + 11.972)

Selvangivet erstatning (32.400 majsplanter - 64.800 kolber) 90.720 kr.

Beregnet yderligere omsætning 2.574.821 kr.

Der skal endvidere påpeges følgende indicier for, at der er tale om yderligere omsætning/udeholdt omsætning:

- Der er ikke sammenhæng mellem leje af salgssteder/salgsboder (til og med september) og registrering af kontantsalg (der er ingen kontantsalg registreret efter 1. august).
- Der er lejet køle-/fryserum i Kliplev i september (leje 10.800 kr. + kølemiddel 7.577 kr.) og etableret fryserum for mindst 46.458 kr. (for specifikation se punkt 1.4 under afsnittet Nyanskaffelser - Afskrivningsgrundlag), og der er ingen kontantsalg registreret efter 1. august 2014.
- Der kan sandsynliggøres uregistrerede lønudgifter på mindst kr. 900.000 (der henvises til nedenstående afsnit 3).

Foretages en beregning på grundlag af en nærmere gennemgang af selvangivet og konstaterbart privatforbrug, kan der opgøres yderligere omsætning på, nedrundet 478.000 kr. specificeret som følgende:

Din revisor har beregnet husstandens øvrige privatforbrug til et negativt beløb på kr. 91.990.

Følgende forhold ses ikke medtaget i beregningen:

- I december 2014 har I solgt privatbilen, ZP5432 Mercedes-Benz E, registreret 1. gang 3. juli 2006 og købt AS25668 Mercedes-Benz E 220, registreret 1. gang 14. juni 2005. Salgsprisen er ved check på kr. 112.000 indsat på din konto 3. december 2014. Den nye bil er købt i Let land, men købsprisen fremgår ikke af dine bankkontoudtog. Der er betalt registreringsafgift af bilen med kr. 61.682.

På baggrund af registreringsafgiftsberegningen ansættes købsprisen uden afgift til 41.000 kr.

Husstandens privatforbrug kan ud fra posteringer på bogføringskonto 7230 "hævninger" og gennemgang af bankkontoudtog opgøres til:

Dagligvarekøb 2.630 kr.

Registreringsafgift 61.682 kr.

Import af bil, skønnet 41.000 kr.

? (diverse) 28.992 kr.

Net og elektroniske køb Foreninger 7.258 kr.

Foreninger 2.265 kr.

Gaver 8.215 kr.

Forsikringer, øvrige 2.521 kr.

Faste udgifter ejendom 40.987 kr.

Investeringer, inventar: 19.706 kr.

Diverse 3.327 kr.

Dyr 1.384 kr.

Kontante udbetalinger, august 20.000 kr.

Fartbøder 5.500 kr.

Italien 8.042 kr.

Polen 982 kr.

Sverige 6.060 kr.

Letland 581 kr.

Div. Rejseudg. 23.322 kr.

Børneopsparing 4.800 kr.

Bildrift, brændstof 3.022 kr.

Bildrift, øvrige 34.823 kr.

I alt 327.099 kr.

For specifikation af beløbene henvises til vedlagte bilag 4.

Det skal bemærkes, at der ikke er modtaget bankkontoudtog for konto [...94] ligesom der mangler kontoudtog for konto [...76] for perioden 1. - 25. august 2014. Posteringerne på disse konti er derfor ikke medtaget i ovenstående.

Ud fra gennemgangen kan der opgøres et faktisk privatforbrug på mindst 327.099 kr. og ikke som beregnet af revisor kr. -91.990, hvilket giver en difference på 419.089 kr.

Der skal som minimum yderligere tillægges 100.000 kr. for dagligvarekøb, herunder køb af mad og drikkevarer, beklædning og sundhed/hygiejne. Ifølge ovenstående har der alene været et dagligvareindkøb på 2.630 kr. for hele året. Ved en husstand på 2 voksne og 2 børn udgør disse udgifter i gennemsnit pr. måned 9.800 kr. i 2002 (kilde: CASAs analyse "hvad koster det at leve", 2002)

Beregningsmæssigt kan der således opgøres et yderligere privatforbrug på mindst, nedrundet 519.000 kr.

Når der henses til beregnet yderligere omsætning:

- På grundlag af afgrøder, eksl. Moms, nedrundet 2.570.000 kr.
- På grundlag af et delvist opgjort, minimum privatforbrug

(527.099 + selvangivet - 91.990) 519.000 kr.

- salg af bil 112.000 kr.

Tillagt uregistrerede lønninger,

jf. nedenstående punkt 3 900.000 kr. 1.307.000 kr.

og reguleres for konstateret yderligere omsætning efter ovenstående afsnit 1 kr. 93.594, skønnes en samlet yderligere omsætning at ligge i intervallet 1.213.406 kr. (1.307.000-93.594) til 3.212.500 kr. (2.570.000 + moms). Yderligere omsætning ansættes herefter skønsmæssigt til 1.900.000 kr. heraf udgør momsen 380.000 kr. Yderligere skattepligtig omsætning udgør herefter kr. 1.520.000.

Yderligere omsætning, 1.520.000 kr., anses for skattepligtigt efter bestemmelsen i statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Yderligere moms, 380.000 kr., opkræves efter bestemmelsen i opkrævningslovens § 5, stk. 2.

(...)"

"(...)

SKAT har ved brev af 22. november 2016 sendt en yderligere indkaldelse af materiale, givet bemærkninger til de modtagne indsigelser samt returneret bilagsmaterialet for 2014. Du har ikke efterfølgende fremsendt dokumentation og/eller bemærkninger hertil.

Det skal indledningsvist bemærkes, at SKAT ikke har beregnet høstudbyttet på grundlag af 40,21 ha, som oplyst i indsigelsen, men 35, 91 ha samt et mindre areal til ærter og kartofler (1/6 ha). Dette fremgår af punkt 2.1 og 2.3.

Imødekommes dine indsigelser, på nær udokumenteret/ikke sandsynliggjort nedpløjning af majs og ikke dokumenterede aspargesplanter under 3 år, kan omsætningen jævnfør nedenstående specifikation beregnes til 1.948.707 kr.

Du har selvangivet en omsætning inklusiv erstatning på 1.324.221 kr. (1.233.501 + 90.720).

Beregnet yderligere omsætning udgør herefter 624.486 kr. (1.948.707-1.324.221).

Yderligere omsætning opgjort på baggrund af privatforbruget (afsnit 2.3) tillagt uregistrerede lønninger (afsnit 3.5) udgør 827.000 kr. (519.000-112.000+420.000). Reduceret med yderligere omsætning efter ovenstående afsnit 1 på kr. 93.594, udgør den beregnede yderligere omsætning herefter 733.406 kr.

Yderligere omsætning ansættes herefter skønsmæssigt til 700.000 kr. Heraf udgør momsen 140.000 kr. Yderligere skattepligtig omsætning udgør herefter 560.000 kr.

Yderligere omsætning, 560.000 kr. anses for skattepligtigt efter bestemmelsen i statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Yderligere moms, 140.000 kr., opkræves efter bestemmelsen i opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Momsen fordeles forholdsmæssigt med 35.000 kr. pr. kvartal.

Specifikation

Majs:

I indsigelsen oplyser du, at arealet ved Syd Energi ikke er jordbær, men majs. Det samlede areal til Majs udgør herefter 27,16 ha (26,61 + 0,55).

Høstudbyttet oplyser du til 18-24.000 kolber pr. ha.

Majsudbyttet beregnet ud fra arealet og et gennemsnit på 21.000 kolber pr. ha udgør herefter

570.360 kolber (27,16 x 21.000). Reguleret for randzoner m.m. anses høstudbyttet minimum at udgøre 550.000 kolber, svarende til 1.100.000 kr. ved en stykpris på 2 kr.

Der er ikke modtaget dokumentation/sandsynliggørelse for nedpløjning af majs, ligesom der ikke er modtaget dokumentation/specifikation af høstudbyttet i 2015. Indsigelsen om nedpløjning af majs kan derfor ikke imødekommes.

Asparges:

Der er ikke modtaget dokumentation for, at aspargesplanterne er under 3 år gamle, hvorfor denne indsigelse ikke kan imødekommes.

En beregning af udbyttet på baggrund af dine oplysninger om et høstudbytte på 1600-2200 kg. pr. ha. giver et udbytte på 13.280 - 18.260 kg. Ved 15.000 kg. og en gennemsnitlig pris på 55 kr. kan omsætningen beregnes til 825.000 kr.

Jordbær:

Ifølge dine oplysninger havde du i 2014 alene tunnel på 6 x 50 m med jordbær, 900 jordbærplanter.

Ved et udbytte på 15-22 ton pr. ha, giver det beregningsmæssigt et udbytte på 450 - 66 kg (0,03 x 15.000/22.000). Ved 555 kg. og en kilopris på 26,50 kr. kan omsætningen beregnes til 14.707 kr.

Kartofler:

Ifølge dine oplysninger var udbyttet ca. 900 kg., hvilket ved en gennemsnitlig pris på 10 kr. pr. kg. giver en beregnet omsætning på 9.000 kr.

Ærter:

Ifølge dine oplysninger mislykkedes afgrøden på grund af sprøjtefejl.

I regnskabet ses dog et faktureret salg på 2 kg.

(...)"

Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling

"(...)

Følgende er indstillet:

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Skattestyrelsen har gennemgået sagen, herunder klagerens bemærkninger, og er enig i Skattestyrelsens indstilling til afgørelse, men finder dog at punktet yderligere skønnet omsætning skal hjemvises. Yderligere bemærkes det, at der til den talmæssige opgørelse af punktet fradrag for befordring bør tillægges de ikke anerkendte fratrukne udgifter for udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse.

Klageren driver landbrugsvirksomhed med dyrkning af bl.a. majs, asparges og jord- bær, herunder med salg af grøntsager fra en række salgsboder.

Klageren har i indkomståret 2014 selvangivet overskud af virksomhed på 6.676 kr. efter renter.

Der foreligger ingen kassebøger eller anden registrering og afstemning af virksom- hedens kontantsalg.

Ved gennemgang af klagerens regnskabsmateriale er der konstateret udeholdt om- sætning samt bogføringsfejl.

Som udgangspunkt er det klageren der bærer bevisbyrden for, at konstateret indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.

Klageren har ikke selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, hvorfor ansættelsen foretages skønsmæssigt jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Da regnskabet ikke er udarbejdet på grundlag af løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, samt at der er konstateret bogføringsfejl samt udeholdt omsætning, findes det berettiget, at regnskabet er tilsidesat og indkomsten ansættes efter et skøn.

Yderligere konstateret omsætning

Der er på klagerens samt klagerens ægtefælles konti konstateret kontante indsætninger på i alt 116.992 kr.

Det findes fortsat ikke sandsynliggjort, at indsætninger stammer fra allerede beskattede midler eller midler der er undtaget fra beskatning.

Husstandens eneste indtægtskilde er virksomheden, hvorfor de foretagne indbetalinger anses at stamme fra virksomheden.

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at yderligere skattepligtig omsætning på den baggrund kan opgøres til 93.594 kr. ekskl. moms.

Yderligere skønsmæssig omsætning

Daværende SKAT (nu Skattestyrelsen) har i afgørelsen opgjort en yderligere om- sætning med baggrund i det dyrkede areal og skønsmæssig estimeret et udbytte af høsten.

For at underbygge, at der har været yderligere omsætning i virksomheden, er der i afgørelsen fortaget en opgørelse af klagerens faktiske privatforbrug. Opgørelsen er foretaget på baggrund af bogføringskontoen 7230 "hævninger" samt en gennem- gang af tilgængelige bankkontoudtog.

Af husstandens bankkontoudtog er det konstateret, at der alene er foretaget daglig- vareindkøb for 2.630 kr.

I forbindelse med Skatteankestyrelsens behandling af klagesagen har klageren frem- lagt dokumentation for at have destrueret en ikke ubetydelig mængde sukkermajs samt, at en større mængde asparges ikke var høstmodne i indkomståret 2014.

Skattestyrelsen er på den baggrund enig med Skatteankestyrelsen, at det foretagne estimat ved udbytte af høst er forbundet med en sådan usikkerhed, at det ikke kan danne grundlag for en skønsmæssig forhøjelse.

Skatteankestyrelsen har indstillet, at forhøjelsen af yderligere omsætning foretages med baggrund i det opgjorte privatforbrug.

Skattestyrelsen bemærker hertil, at der i afgørelsen ikke er foretaget en klassisk privatforbrugsberegning og det kan således ikke, på et tilstrækkeligt sikkert grundlag, konstateres om alle relevante poster, herunder husstandens primo og ultimo formue samt gæld er medtaget.

Eftersom den, i afgørelsen, foretagne skønsmæssige ansættelse af yderligere omsætning bygger på salg af afgrøder og at beregningen af husstandens privatforbrug udelukkende var til brug for at understøtte forhøjelsen, finder Skattestyrelsen, at privat- forbrugsopgørelsen skal hjemvises til fornyet behandling ved 1. instans.

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at der er formodning for, at husstanden har et uantageligt privatforbrug hvorfor der er grundlag for en skønsmæssig forhøjelse.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen, at gennemsnitsprivatforbruget fra Danmarks Statistik kan lægges til grund for en skønsmæssig forhøjelse, samt at en skønsmæssig forhøjelse anses for at være yderigere omsætning i klagerens virksomhed.

Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at privatforbrugsberegningen hjemvises til fornyet behandling, med henblik på at afdække klagerens privatforbrug på et tilstrækkeligt sikkert grundlag.

Yderligere lønudgifter

Skattestyrelsen er efter en konkret vurdering enig med Skatteankestyrelsen, at klageren med hjælp fra fire døtre, svigermor, ægtefælle og lokal medhjælp har kunne opfylde arbejdskraftsbehovet i virksomheden for indkomståret 2014.

Skattestyrelsen har i den sammenholdte sag med jeres j.nr. [sag1], i udtalelse af d.d., tilsluttet sig Skatteankestyrelsens indstilling til, at forhøjelsen vedrørende manglende A-skat og AM-bidrag nedsættes til 0 kr.

Som konsekvens af dette anerkendes klageren ikke fradrag for yderligere lønudgift.

Fradrag for befordring

Klageren har i virksomhedens regnskab foretaget fradrag for faktiske driftsomkostninger på 282.810 kr., forbundet med erhvervsmæssig brug af to biler. Bilerne, Mercedes Benz og Toyota Avensis er registreret privat.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen, at klageren ikke kan fradrage yderligere 22.219 kr. for erhvervsmæssig kørsel efter skatterådets satser, samtidig med at der foretages fradrag for samtlige udgifter på de samme biler.

Privat andel af biludgifter

Der er ikke ført kørebog for indkomståret 2014 og det findes fortsat ikke godtgjort, at bilerne udelukkende har været anvendt erhvervsmæssigt.

Klageren har fremlagt synsrapporter for de to biler, hvorfra det fremgår, at bilerne i gennemsnit tilsammen har kørt ca. 95.000 km. årligt.

I virksomhedens regnskab har klageren fratrukket driftsomkostninger på det to biler med i alt 282.810 kr.

Skatteankestyrelsen indstiller, at den årlige private andel af kørslen skønsmæssigt fastsættes til 20 % og at private afholdte brændstofudgifter (3.022 kr.) samt øvrige private biludgifter (34.823 kr.), i alt 37.845 kr. fratrækkes.

Herefter ændres skønnet således, at det ikke godkendte fradrag for privat andel af biludgifter fastsættes til 18.717 kr.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens opgørelse af privat andel af biludgifter men bemærker, at der til dette beløb skal tillægges det ikke godkendte fradrag vedr. fratrukne udgifter for erhvervsmæssig kørsel jf. ovenstående punkt.

Punktet vedr. fradrag for befordring kan herefter samlet opgøres til -40.936 kr.

Mellemværende med lettiske selskaber

Klageren har i indkomståret modtaget 1.542.019 kr. fordelt på 1.028.399 kr. fra SIA [virksomhed2] samt 513.620 kr. fra SIA [virksomhed3]. Det er oplyst at indbetalingerne vedrører kørselsgodtgørelse, for flere år, til klageren og dennes hustru som arbejdstagere, og at betalingerne modregnes i virksomheden [virksomhed1]s lån til selskaberne.

Et tilsvarende beløb som de udbetalte på henholdsvis 101.565 euro og 85.862 euro er fradraget i selskaberne som henholdsvis driftsomkostninger og renteudgifter i de lettiske selskaber.

Klageren samt denne ægtefælle ejer i fællesskab 100 % af de pågældende lettiske selskaber.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen, at den samlede betaling som skattefri befordringsgodtgørelse ikke kan tilgå virksomheden [virksomhed1]. Klageren er ikke lønmodtager i forhold til SIA [virksomhed2] og SIA [virksomhed3], hvorfor betingelserne for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse ikke er opfyldt.

Vi er herefter enig med Skattestyrelsens indstilling til stadfæstelse af punket.
(...)"

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at de skønsmæssige forhøjelser for afgiftsperioderne 1. - 4. kvartal 2014 på henholdsvis 168.426 kr. nedsættes til 5.028 kr.

Repræsentanten har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

"(...)

Afgørelsen påklages i sin helhed for så vidt angår skat pkt. 1 - 5 og moms pkt. 1 - 2 og 1 - 3.

Med hensyn til den konkrete begrundelse for klagen henviser jeg til det tidligere til Skat fremsendte og som det ikke på nogen måde er taget højde for i forbindelse med afgørelsen.

Endvidere har jeg på min klients vegne anmodet om udsættelse til at komme med yderligere oplysninger og som Skat ikke var indstillet på at afvente. Der er tale om meget omfattende oplysninger af faktisk karakter om dyrkning af afgrøder som ligger til grund for Skats skønsmæssige afgørelse og som ikke stemmer med de faktiske forhold.

Tilmed er min klients nye revisor på i gang med at udarbejde en redegørelse for de skattemæssige forhold til de lettiske selskaber.

Jeg skal derfor anmode om, at der meddeles en frist på 8 uger - henset til den forestående ferietid - til at udarbejde en detaljeret redegørelse for klagen.

Sluttelig skal jeg anmode om, at klagen tillægges opsættende med hensyn til betaling af skat og moms.

(...)"

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen er repræsentanten på kontormødet med Skatteankestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger vedrørende de respektive klagepunkter:

"(...)

Klagepunkt 1a - vedrørende de af SKAT konstateret omsætning på i alt 116.992 kr. fremlagde repræsentanten, at der var tale om salg af private effekter samt indkøb og renovering af bl.a. en Puch maxi, gammel græsslåmaskine m.v. De ville forsøge at frembringe noget dokumentation herpå.

Klagepunkt 1b - konstaterede fejl. Repræsentanten anerkendte, at der var sket regnskabsmæssige fejl og pegede på, at der kørte en ansvarssag mod revisoren. Repræsentanten var enig i, at aktiverne skulle aktiveres og afskrives på.

Klagepunkt 2 - Yderligere konstateret omsætning, var det repræsentantens udlægning, at klageren havde haft et særdeles skidt år i 2014, hvorfor dette ikke kunne sammenlignes med de forhold, som blev konstateret under SKATs kontrolbesøg i 2015. Repræsentanten fremført, at der for så vidt angår majs var gået i alt 7,5 ha sukkermajs til grunde pga. råd, svamp og dårligt vejr. Repræsentanten fremførte derfor, at der var tale om et fald i omsætning på 21.000 kolber x 7,5 ha x 2 = 315.000 kr.

Vedrørende asparges fremlagde repræsentanten et dokument, hvor det fremgik, at klageren havde indkøbt en ikke ubetydelig mængde asparges i hhv. 2012 og 2013, som blev sået og derfor ikke var høstmodne i indkomståret 2014. Der var alene høstmodne asparges på i alt 2,71 ha x 1900 kg x 55 = 283.195 kr.

Jordbær, kartofler og ærter havde repræsentanten ingen dokumentation, men fremlagde, at der ikke var tale om salg i den, af SKAT, fremførte størrelsesorden.

Klagepunkt 3 - Som repræsentanten fremlagde det, så var der en afledt effekt på arbejdskraftsbehovet som følge af repræsentantens udregner vedrørende afsætning af afgrøder. Pga. af dårlige tider i 2014 havde klageren ingen ansatte, men fik betydelig hjælp i de nødvendige perioder af 4 døtre, kone, svigermor og bror samt en medhjælper på begrænset tid (Hildur).

Repræsentanten forklarede ligeledes, at de skønsmæssigt ansatte arbejdskraftsbehov var langt ved siden af realiteten, da det meste kunne ske med hjælp fra maskiner m.v. Som eksempel blev nævnt, at klageren var af den opfattelse, at arbejdskraftsbehovet til driften af salg af majs, såning m.v. var på ca. 600 timer og ikke 6.635 timer. Ligeledes blev det gjort gældende, at der pga. af dårlig høst og dårlige tider ikke var varer nok til at drive de registrerede salgsboder.

Klageren og dennes familie tog kun i begrænset omfang ud og solgte fra boderne. Hvorfor arbejdskraftsbehovet på 4.949 timer lang fra svarede til, hvad der i virkeligheden var varer og tid til. Klageren har opgjort det forventede antal timer til 1.600.

Repræsentanten fremlagde billeder af ansættelseskontrakter for ansatte i 2015, på tidspunktet for SKATs kontrol, og er af den overbevisning, at det faktum, at der i 2015 var ansatte ikke betyder, at indkomståret 2014 kan sidestilles, når der er tale om landbrugsvirksomhed.

Klagepunkt 4 - Repræsentanten fremlagde, at det ikke var muligt at fremvise kørebog m.v. i forbindelse med klagerens kørsel mellem bopæl og markerne, men anså det for utænkeligt, at en sådan kørsel ikke faktisk havde fundet sted. Repræsentanten fremlagde yderligere, at dieselbilen blev anvendt til turene til Letland, hvor benzinbilen blev brugt til de korte ture ud til markerne.

Repræsentanten syntes, at det af SKAT udførte skøn ift. den private del af biludgifterne var taget ud af den blå luft, men at han ikke ellers havde mere til dette.

Klagepunkt 5 - Repræsentanten fremlagde oversatte ansættelseskontrakter for [person1] og hans kone i de lettiske selskaber. Repræsentanten forklarede, at klageren havde haft en lettisk indregistreret bil, som blev brugt til at køre frem og tilbage, men blev stoppet af SKAT ved en tilfældig kontrol. Herefter blev han bedt om at indregistrere bilen og få udbetalt kørselsgodtgørelse af arbejdsgiver (Revisor havde sagt god herfor).

De afsendte fakturaer fra selskabet er lavet som følge af lettisk lovgivning ift. fradragsmuligheder i Letland. Repræsentanten anerkendte, at den pågældende ordning, hvor der skete gældseftergivelse i [person1]s selskab i stedet for udbetaling af kørselsgodtgørelse var uhensigtsmæssig, men at der i realiteten bestod et obligationsretligt krav på skattefri kørselsgodtgørelse hos det lettiske selskab i mod, at gælden fra [person1]s selskab til de lettiske selskaber bestod.

(...)"

Klagerens repræsentant er kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

"(...)
Jeg skal venligst oplyse, at vi er grundlæggende uenige i en del af den retsanvendelse, Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse er udtryk for. På denne baggrund skal jeg venligst anmode at blive indkaldt til et retsmøde med henblik på at få lejlighed til at præsentere og forklare sagens faktum mere dybdegående.

Det fastholdes, at den yderligere konstaterede omsætning i 2014 udgør indtægter ved private dispositioner, der ikke kan henføres til eller er en del af [person1]s virksomhed. Dermed er indtægter ved eksempelvis salg af en knallert eller en plæneklipper ikke skattepligtig indkomst. Forhøjelsen af skatteansættelsen skal nedsættes med kr. 93.594.

I relation til problemstillingen om yderligere omsætning i indkomståret 2014 aner- kender Skatteankestyrelsen, at der ikke er baggrund for at gennemføre en beskatning af yderligere omsætning ved et skøn over virksomhedens drift. Det synes derfor ikke korrekt, når Skatteankestyrelsen herefter gennemfører en forhøjelse, baseret på et ikke underbygget privatforbrug med udgangspunkt i en opgørelse fra Danmarks Statistik. Dette uden nærmere drøftelser eller analyse i relation til privatforbrugsopgørelsen i forbindelse med sagens behandling i øvrigt.

Det gøres gældende, at tilsidesættelsen af den af SKAT skønsmæssigt opgjorte omsætning i sin helhed skal medføre en nedsættelse af den gennemførte forhøjelse af [person1]s skatteansættelse for indkomståret 2014. Det bestrides, at der er baggrund for at gennemføre en skønsmæssig forhøjelse, baseret på familiens privatforbrug i 2014. Denne problemstilling forventes uddybet og præciseret i forbindelse med det kommende retsmøde i sagen.I relation til sagens øvrige problemstillinger fastholdes de tidligere fremsatte bemærkninger herom.

(...)"

Retsmøde

Ved retsmøde ved Landsskatteretten fastholdt repræsentanten de tidligere fremsatte påstande og anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg, herunder at de private dispositioner ikke er skattepligtig indkomst og, at privatforbrugsopgørelsen er udarbejdet på et ufuldstændigt grundlag, samt at klageren er berettiget til kørselsgodtgørelse for transporten mellem Danmark og Letland.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at Skatteankestyrelsens indstilling kan tiltrædes. Skattestyrelsen bemærkede, at der kunne være grundlag for at hjemvise privatforbrugsopgørelsen.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, hvorvidt SKAT har været berettiget til at forhøje virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. - 4. kvartal 2014 på baggrund af indsætninger på bankkonto, et negativt privatforbrug og ikke-godkendte fradrag for udgifter.

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven. Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Det fremgår af bogføringslovens § 9, stk. 1. Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Det fremgår af bogføringslovens § 10, stk. 1.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Retten har i afgørelsen med sagsnr. 17-0987452 vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst fundet, at SKAT har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab på baggrund af manglende indsendelse af fyldestgørende regnskab, herunder regnskabsmateriale for indkomståret 2014, og skønsmæssigt forhøjet indehaverens skattepligtige indkomst med yderligere indkomst fra overskud af virksomhed samt ikke-godkendte fradrag for udgifter.

I overensstemmelse hermed finder retten, at SKAT har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 3, stk. 3, jf. § 5, stk. 2.

Virksomhedens momstilsvar skal opgøres på grundlag af Landsskatterettens afgørelse med sagsnr. 17-0987452 vedrørende forhøjelse af indehaverens overskud af virksomhed.

Retten har i denne afgørelse fundet, at virksomheden ikke har været berettiget til at fradrage udgifter jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, idet udgifterne ikke vedrørte virksomhedens indkomsterhvervelse.

Retten nægter på den baggrund fradrag for købsmoms på 4.846 kr. for 1. kvartal 2014, 27 kr. for 3. kvartal og 155 kr. for 4. kvartal, i alt 5.028 kr.

Retten har i denne afgørelse endvidere fundet, at yderligere konstateret omsætning udgør 93.594 kr., og at yderligere skønsmæssig omsætning udgør 325.600 kr. Begge omsætningsbeløb er momspligtig omsætning.

Retten ændrer SKATs afgørelse således, at forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar fastsættes til 32.233 kr. for 1. kvartal 2014, 24.210 kr. for 2. kvartal 2014, 26.038 kr. for 3. kvartal 2014 og 27.345 kr. for 4. kvartal 2014.