Kendelse af 11-01-2021 - indlagt i TaxCons database den 07-02-2021

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 78.729 kr. for perioden 1. januar 2013 til 31. december 2014, idet SKAT ikke anser virksomheden for at have dokumenteret ret til fradrag for købsmomsen.

Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] v/ [person1] (herefter benævnt virksomheden) er en personligt ejet enkeltmandsvirksomhed, som blev påbegyndt den 1. januar 1995. Virksomheden er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, under branchekode ”021000 Dyrkning af træer og andre skovbrugsaktiviteter”.

Virksomhedens repræsentant har oplyst, at virksomheden blev udtaget til kontrol for indkomstårene 2011 og 2012, hvor SKAT i afgørelse af 11. maj 2015 fandt, at virksomheden ikke drev erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende. I afgørelsen blev virksomheden ikke i momsmæssig henseende nægtet anerkendt som en økonomisk virksomhed.

Ifølge SKAT har virksomheden angivet følgende momstilsvar i årene 2011 til 2014:

2011 2012 2013 2014

Salgsmoms39.532 13.417

Købsmoms 39.555 27.256 35.366 43.363

Momstilsvar -23-13.839-35.366-43.363”

SKAT har oplyst, at virksomheden har indsendt regnskab for 2013 og 2014 sammen med nogle bilag. SKAT har videre oplyst, at SKAT bad virksomheden om at fremlægge dokumentation for fradrag for købsmoms. SKAT har hertil oplyst, at virksomheden ikke har indsendt kontospecifikationer, som gjorde det muligt at finde sammenhængen mellem købsmomsen og den momspligtige omsætning.

Repræsentanten har oplyst, virksomheden ikke havde nogen indtægter i indkomstårene 2013 og 2014, da virksomhedens plantede juletræer først var forventet at være klar til salg i indkomstårene 2018, 2019 og 2020. Repræsentanten har videre oplyst, at træerne vil blive fældet over en årrække, og at de første fældes i 2020. Repræsentanten har endvidere oplyst, at det fremgår af skønserklæringen, at træerne fældes over de følgende ca. 4 år.

Repræsentanten har over for Skatteankestyrelsen i forbindelse med klagesagen fremlagt kasserapporter samt diverse fakturaer som dokumentation for købsmomsen fratrukket i 2013 og 2014. Repræsentanten har herved uddybet, at virksomhedens udgifter dækker over kulturpleje, mindre anskaffelser, diverse materiale, kontorhold og forsyning, lastbil samt kørsel i personbil.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 78.729 kr. for perioden 1. januar 2013 til 31. december 2014, idet SKAT ikke anser virksomheden for at have dokumenteret ret til fradrag for købsmomsen.

SKAT har som begrundelse herfor bl.a. anført:

”(...)

SKATs ændringer

...

Moms

2013:

Der godkendes ikke fradrag for købsmoms jf. pkt. 6 35.366 kr.

2014:

Der godkendes ikke fradrag for købsmoms jf. pkt. 6 43.363 kr.

...

6. Moms

6.1. De faktiske forhold

Du har angivet følgende i moms de seneste år:

2011 2012 2013 2014

Salgsmoms 39.532 13.417

Købsmoms 39.555 27.256 35.366 43.363

Momstilsvar -23 -13.839 -35.366 -43.363

Du har ikke indsendt momsangivelse for 2015, men er foreløbig fastsat for moms for 1. halvår 2015. Du bedes sørge for at få angivet din moms snarest.

...

6.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge momsloven § 3 er afgiftspligtige personer juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Momsloven § 4 fortæller, hvad der er afgiftspligtige transaktioner.

Det følger af momsloven § 37 at registrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56 stk. 3 kan fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet.

Du har indsendt et regnskab for 2013 og 2014 samt nogle bilag. SKAT har bedt dig om at dokumentere fradraget for købsmomsen. Du har ikke indsendt kontospecifikationer der muliggør at finde sammenhængen mellem det momsangivne købsmoms, regnskabet og bilagene.

For at få fradrag for købsmoms, skal udgiften knytte sig til en momspligtig omsætning.

Du er registeret under branchen "Dyrkning af træer og andre skovbrugsaktiviteter." Der har ikke været momspligtig omsætning i 2013 og 2014.

Af regnskabet kan ses at der har været udgifter til autodrift. Der er ikke momsfradrag for udgifter til kørsel, da virksomhedens omsætning ikke overstiger registreringsgrænsen på 50.000 kr. pr. år. jf. momslovens § 41 stk. 5.

Du bedes indsende dokumentation i form af kontospecifikationer til den angivne købsmoms.

Der godkendes ikke, ud fra det indsendte, momsfradrag for det angivne.

Der godkendes ikke fradrag for købsoms for 2013 på 35.366 kr.

Der godkendes ikke fradrag for købsoms for 2014 på 43.363 kr.

(...)”

SKAT har den 22. juni 2017 i en udtalelse til klagen bl.a. anført følgende:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

...

Bemærkninger til momsmæssige forhøjelser:

SKAT fastholder argumenterne i afgørelsen af 18.01.2016 og indstiller at momsen ansættes i overensstemmelse hermed.

I klagen er der argumenteret for, at der drives økonomiske virksomhed og der er henvist til Inzo-dommen.

SKAT er enig i, at der er tale om en økonomisk virksomhed og at der kan opnås fradrag for indledende handlinger jf. Inzo-dommen.

Der er udelukkende angivet købsmoms i 2015 og for 2016 og 2017 er der endnu ikke indsendt momsangivelser.

Ifølge momsafsnittet i afgørelsen pkt. 6 er der ikke godkendt fradrag for købsmomsen jf. momslovens § 37. Dette skyldes, at der ikke er indsendt regnskabsmateriale og underliggende bilag som gør det muligt at finde en sammenhæng mellem det momsangivne købsmoms og regnskabet/bilagene. En grundlæggende betingelse for at opnå fradrag for købsmoms er, at der kan fremskaffes dokumentation, og at udgiften knytter sig til den momspligtige aktivitet.

(...)”

Skattestyrelsen har den 3. juni 2020 udtalt følgende til de nye bilag, som virksomheden har fremsendt til Skatteankestyrelsen:

”(...)

Bilagsmateriale.

I henhold til afgørelsen, er der ikke godkendt momsfradrag for henholdsvis 2013 på 35.366 kr. og

2014 på 43.363 kr. Grunden hertil var, at fradragene ikke tidligere var dokumenteret. Nu er der

sendt bilag og regnskabsmateriale, hvorfor Skattestyrelsen har gennemgået de enkelte bilag. Opgørelse vises nedenfor.

Med forudsætning for at virksomheden anses en momspligtig virksomhed er der momsfradrag for

udgifter der knytter sig til de momspligtige aktiviteter. Der er kun momsfradrag for udgifter der kan

knytte sig til momspligtige aktiviteter jf. momslovens § 3, 4 og 37. Det er en overordnet betingelse

at fradragene kan dokumenteres med bilag.

Yderligere er der ikke fradrag for udgifter til biler, når omsætningen ikke overstiger registreringsgrænsen efter momslovens § 41 stk. 5. Da virksomheden ikke har haft momspligtig omsætning i

2013 og 2014, er der derfor ikke momsfradrag for udgifter hertil.

Der er ligeledes fratrukket arbejdstøj så som arbejdsjakke. Der er ikke tale om specialbeklædning,

og der er tale om private udgifter, hvorfor der ikke er momsfradrag herfor efter momslovens § 37.

Udgifter til bredbåndsforbindelse vedrører både virksomheden og privaten, hvorfor der er delvis

momsfradrag efter et skøn efter momslovens § 38 stk. 2. Der er skønnet 50 % til erhverv.

Samlet kan virksomhedens momsfradrag derfor opgøres til følgende.

Købsmoms for 2013

22.140 kr.

Købsmoms for 2014

25.368 kr.

I alt

47.508 kr.

Dette forudsætter dog at de accepterede udgifter kan henføres til momspligtige aktiviteter.

Nedenfor vises Skattestyrelsens opgørelse af momsfradrag i henhold til virksomhedens indsendte

regnskabsmateriale.

Opgørelse af momsfradrag for 2013:

Bilag

Revisors redegørelse

Momsbeløb

Momsfradrag godkendt

Bemærkninger

1

Kontorhold og forsyning

63,75

63,75

2

Kontorhold og forsyning

-

3

Diverse materialer

324,50

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – arbejdstøj uden logo

4

Kørsel i personbil

770,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

5

Kontorhold og forsyning

80,00

80,00

6

Kørsel i personbil

105,17

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

7

Kontorhold og forsyning

100,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – ikke moms på faktura – udgift ej dokumenteret

8

Lastbil

150,00

150,00

9

Kørsel i personbil

6,09

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

10

Kørsel i personbil

383,25

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

11

Diverse materialer

87,17

87,17

12

Mindre anskaffelser

1.250,00

1.250,00

13

Diverse materialer

18,65

18,65

14

Diverse materialer

45,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

15

Kørsel i personbil

113,46

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

16

Kørsel i personbil

315,74

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

17

Kulturpleje

502,50

502,50

18

Kørsel i personbil

60,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

19

Diverse materialer

86,23

86,23

20

Diverse materialer

37,98

37,98

21

Diverse materialer

177,04

177,04

22

Diverse materialer

45,50

45,50

23

Diverse materialer

58,15

58,15

24

Diverse materialer

25,97

25,97

25

Diverse materialer

151,60

151,60

26

Diverse materialer

180,00

180,00

27

Diverse materialer

19,99

19,99

28

Mindre anskaffelser

237,25

237,25

29

Diverse materialer

490,00

490,00

30

Diverse materialer

420,23

420,23

31

Diverse materialer

44,00

44,00

32

Diverse materialer

5,00

5,00

33

Kulturpleje

2.014,38

2.014,38

34

Diverse materialer

27,25

27,25

35

Diverse materialer

237,60

237,60

36

Kørsel i personbil

482,56

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

37

Diverse materialer

18,25

18,25

38

Diverse materialer

346,98

346,98

39

Diverse materialer

98,86

98,86

40

Kontorhold og forsyning

40,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – ikke moms på faktura – udgift ej dokumenteret.

41

Kørsel i personbil

117,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

42

Kontorhold og forsyning

117,23

-

43

Kontorhold og forsyning

-

44

Kontorhold og forsyning

214,79

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – ikke moms på faktura – udgift ej dokumenteret.

45

Kontorhold og forsyning

-

46

Diverse materialer

183,77

183,77

47

Kontorhold og forsyning

-

48

Kontorhold og forsyning

334,18

334,18

49

Diverse materialer

23,80

23,80

50

1.2500,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – ikke moms på faktura – udgift ej dokumenteret.

51

Diverse materialer

1.117,04

1.117,04

52

Kulturpleje

1.331,25

1.331,25

53

-

-

54

Mindre anskaffelser

1.7750,00

1.775,00

55

Diverse materialer

7,35

7,35

56

Kørsel i personbil

111,67

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

57

Kulturpleje

439,37

439,37

58

Kontorhold og forsyning

359,80

359,80

59

Diverse materialer

33,00

33,00

60

Kontorhold og forsyning

190,89

190,89

61

Kørsel i personbil

64,43

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

62

Kontorhold og forsyning

21,99

21,99

63

Diverse materialer

44,89

44,98

64

Diverse materialer

555,00

555,00

65

Diverse materialer

124,80

124,80

66

Diverse materialer

53,91

53,91

67

Diverse materialer

37,78

37,78

68

Diverse materialer

15,99

15,99

69

Diverse materialer

19,99

19,99

70

Kulturpleje

225,00

225,00

71

Kørsel i personbil

199,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

72

Kørsel i personbil

97,57

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

73

Kørsel i personbil

95,76

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

74

Kørsel i personbil

108,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

75

Kørsel i personbil

128,13

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

76

Kontorhold og forsyning

169,67

84,84

Delvis fradrag jf. ML § 38 stk. 2 (50 %) bredbånd

77

Kontorhold og forsyning

169,67

84,84

Delvis fradrag jf. ML § 38 stk. 2 (50 %) bredbånd

78

Kontorhold og forsyning

169,67

84,84

Delvis fradrag jf. ML § 38 stk. 2 (50 %) bredbånd

79

Kontorhold og forsyning

179,09

89,55

Delvis fradrag jf. ML § 38 stk. 2 (50 %) bredbånd

80

Diverse materialer

50,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – ikke moms på faktura – udgift ej dokumenteret.

81

Kulturpleje

8.000,00

8.000,00

82

5.654,92

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – ikke moms på faktura – udgift ej dokumenteret.

83

Kontorhold og forsyning

19,80

19,80

84

85

Kontorhold og forsyning

86

Kørsel i personbil

184,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

87

Kontorhold og forsyning

100,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – ikke moms på faktura – udgift ej dokumenteret.

88

Kørsel i personbil

479,40

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

89

Kørsel i personbil

352,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

90

Kørsel i personbil

273,41

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

91

Kørsel i personbil

261,99

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

92

Kørsel i personbil

133,44

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

93

Kørsel i personbil

478,21

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

94

Kørsel i personbil

327,99

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

95

Kørsel i personbil

42,21

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

96

Kørsel i personbil

299,36

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

97

Kontorhold og forsyning

100,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – ikke moms på faktura – udgift ej dokumenteret.

98

I alt

36.467,28

22.140,07

Opgørelse af momsfradrag for 2014:

Bilag

Revisors redegørelse

Momsbeløb

Momsfradrag godkendt

Bemærkninger

1

Diverse materialer

1.000,30

1.000,30

2

Kontorhold og forsyning

82,00

82,00

3

Diverse materialer

130,50

130,50

4

Diverse materialer

337,50

337,50

5

Diverse materialer

625,00

625,00

6

Diverse materialer

60,49

60,49

7

Diverse materialer

200,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – arbejdstøj uden logo

8

Diverse materialer

7,50

7,50

9

Diverse materialer

337,50

337,50

10

Diverse materialer

23,75

23,75

11

Kontorhold og forsyning

499,80

499,80

12

Diverse materialer

31,80

31,80

13

Diverse materialer

221,78

221,78

14

Lastbil

-

15

131,66

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – ikke moms på faktura – udgift ej dok.

16

Diverse materialer

83,52

83,52

17

Mindre anskaffelser

374,75

374,75

18

Kulturpleje

1.856,25

1.856,25

19

Diverse materialer

749,50

749,50

20

Kontorhold og forsyning

1.000,00

1.000,00

21

Diverse materialer

594,50

594,50

22

Diverse materialer

56,75

56,75

23

Diverse materialer

100,00

100,00

24

Diverse materialer

2.051,25

2.051,25

25

Diverse materialer

42,00

42,00

26

3.160,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – ikke moms på faktura – udgift ej dok.

27

90,86

90,86

28

Kulturpleje

228,75

228,75

29

Kontorhold og forsyning

30

9.250,00

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 37 – ikke moms på faktura – udgift ej dok.

31

Kulturpleje

250,00

250,00

32

Diverse materialer

49,80

49,80

33

Mindre anskaffelser

6.250,00

6.250,00

34

Diverse materialer

524,27

524,27

35

Diverse materialer

115,29

115,29

36

Diverse materialer

223,13

223,13

37

Diverse materialer

83,80

83,80

38

Diverse materialer

2.223,75

2.223,75

39

Diverse materialer

187,08

187,08

40

Kontorhold og forsyning

60,00

60,00

41

Diverse materialer

95,45

95,45

42

Kørsel i personbil

750,00

750,00

43

Diverse materialer

197,50

197,50

44

Diverse materialer

137,93

137,93

45

Diverse materialer

27,25

27,25

46

Kørsel i personbil

31,49

31,49

47

Diverse materialer

58,48

58,48

48

Diverse materialer

120,00

120,00

49

Kontorhold og forsyning

143,20

143,20

50

Diverse materialer

42,25

42,25

51

Kontorhold og forsyning

43,56

43,56

52

Diverse materialer

163,00

163,00

53

Diverse materialer

129,60

129,60

54

Kulturpleje

250,00

250,00

55

Diverse materialer

-

56

Diverse materialer

60,77

60,77

57

Kulturpleje

223,13

223,13

58

20,00

20,00

59

499,50

499,50

60

Kontorhold og forsyning

392,51

392,51

61

Kontorhold og forsyning

69,00

69,00

62

Kontorhold og forsyning

63

Kontorhold og forsyning

64

Kontorhold og forsyning

65

Kontorhold og forsyning

240,63

240,63

66

Kontorhold og forsyning

67

Kontorhold og forsyning

179,93

89,97

Delvis fradrag jf. ML § 38 stk. 2 (50 %) bredbånd

68

Kontorhold og forsyning

179,93

89,97

Delvis fradrag jf. ML § 38 stk. 2 (50 %) bredbånd

69

Kontorhold og forsyning

205,08

102,54

Delvis fradrag jf. ML § 38 stk. 2 (50 %) bredbånd

70

208,68

104,34

Delvis fradrag jf. ML § 38 stk. 2 (50 %) bredbånd

71

Lastbil

72

73

214,79

214,79

74

253,89

253,89

75

402,76

402,76

76

Kørsel i personbil

210,76

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

77

Kørsel i personbil

186,96

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

78

Kørsel i personbil

88,23

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

79

Kørsel i personbil

101,45

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

80

Kørsel i personbil

238,45

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

81

Kørsel i personbil

279,06

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

82

Kørsel i personbil

224,05

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

83

Kørsel i personbil

178,78

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

84

Kørsel i personbil

98,15

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

85

Kørsel i personbil

511,43

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

86

Kørsel i personbil

219,28

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

87

Kørsel i personbil

313,48

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

88

Kørsel i personbil

577,57

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

89

Kørsel i personbil

409,10

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

90

Kørsel i personbil

85,59

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

91

Kørsel i personbil

198,34

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

92

Kørsel i personbil

204,32

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

93

Kørsel i personbil

187,08

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

94

Kørsel i personbil

102,96

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

95

Kørsel i personbil

102,49

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

96

Kørsel i personbil

196,04

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

97

Kørsel i personbil

152,13

-

Ingen momsfradrag jf. ML § 41 stk. 5

I alt

43.362,84

25.368,67

Virksomhedens momspligtige aktiviteter !!!

Da virksomheden blev udtaget til kontrol for henholdsvis 2013 og 2014 havde der i en tidligere årrække været momspligtige aktiviteter og momspligtig omsætning jf. nedenstående momsangivelser:

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Salgsmoms

6.400

25.600

27.000

-

43.311

39.532

13.417

-

Købsmoms

27.022

42.783

57.376

25.255

32.230

39.555

27.256

35.366

43.363

Momstilsvar

-20.622

-17.183

-30.376

-35.255

9.081

-23

-13.839

-35.366

-43.363

På baggrund af virksomheds angivelseshistorik forudsatte Skattestyrelsen at der var tale om momspligtige aktiviteter på trods af, at der ikke havde været omsætning i 2013 og 2014.

Momsfradragene blev ikke godkendt, da der ikke var indsendt dokumentation for udgifterne.

De efterfølgende år der angivet moms for 2015, men for 2016-2019 er der ikke angivet moms.

Idet virksomheden ikke har angivet moms, er virksomhedens moms foreløbig fastsat til 0 kr. for henholdsvis 2016 og 2017 og til 16.000 kr. for 2018 og 2019 af Skattestyrelsen.

2015

2016

2017

2018

2019

Salgsmoms

-

-

-

-

-

Købsmoms

10.087

-

-

-

-

Momstilsvar

-10.087

-

-

-

-

Foreløbig fastsat

0

0

16.000

16.000

Det er vigtigt at bemærke at virksomheden ikke har angivet moms, hvilket virksomheden er forpligtet til.

Det kan givetvis skyldes, at der ikke har været momspligtige aktiviteter de efterfølgende år, og at der slet ikke er tale om økonomisk virksomhed længere.

I henhold til momsloven skal en virksomhed afmelde sig fra momsregistrering, når der ikke længere drives momspligtige aktiviteter. Dette er endnu ikke sket.

Med ovenstående betragtninger bør der derfor overvejes, om der overhoved skal gives momsfradrag for udgifterne for 2013 og 2014 eller i hvert fald undersøges, hvorfor der ikke er angivet moms de efterfølgende år, da det ikke hænger sammen med at der er selvangivet overskud af virksomhed med ovenstående.

2015

2016

2017

2018

Selvangivet overskud af virksomhed

5.000

160.000

25.000

100.000

Såfremt det er rigtigt at der er overskud af virksomhed bør der også angives salgsmoms.

(...)

Skattestyrelsen har udtalt følgende den 11. august 2020:

”(...)

Bilagsmateriale .

Der er efterfølgende sendt bilag 82 for 2013 og bilag 15 fra 2014.

Disse fradrag er hermed dokumenteret, hvilket ikke tidligere har været tilfældet.

Der er tale om et fradrag for købsmoms for 2013 på 5.654,92 kr. og for 2014 på. 131,66 kr.

Desuden er der sendt en faktura på jordleje. Der er tale om en udgift som ikke tidligere er fratrukket i momsregnskabet. Ifølge skønsrapporten fremgår

l 2010 er der forpagtet et areal på 6 ha i [by1] beliggende [adresse1], [by1]. Forpagtningen løber til 2020. Ved forpagtningens begyndelse er der er etableret en Juletræs kultur. [person1] klagede over kvaliteten af de leverede planter - og har derfor aldrig modtaget en regning herfor. Følgen af den ringe kvalitet er, at der må forventes nogle ekstra år for juletræerne er klar til salg. Planen er at juletræerne er klar til salg i 2018-2020, men der er mulighed for forlængelse, hvis ikke hele kulturen er fældet. Forpagtningskontrakten vedlægges som bilag 1. Forud forpagtningen var der en juletræskultur tilhørende

[person2], denne blev erhvervet på kort kontrakt i 2009, aftale herom er vedlagt som bilag 2.

Skattestyrelsen er ikke i besiddelse af bilag 1, som ovenfor er nævnt, men skønner det relevant at kikke på forpagtningskontrakten og også om der er sket betaling til kontonummeret jf. faktura se nedenfor.

(...)

Det tyder på, at det er en udgift som ikke tidligere er medtaget, idet beløbet ikke fremgår af kontospecifikationerne, og ikke indgår i det udarbejdede regnskab for 2014. Da bilaget ikke har indgået i

bogføringsmaterialet for 2014 og dermed ikke har været en del af regnskabet for 2014 er det Skattestyrelsens opfattelse, at der er indtrådt forældelse for et momsfradrag på dette bilag jf. skatteforvaltningslovens § 31 og§ 32. Dette vil også være gældende skattemæssigt.

Virksomhedens momspligtige aktiviteter

Skattestyrelsen fastholder de fremførte synspunkter i den supplerende udtalelse af 3. juni 2020 omkring overvejelserne om der fortsat er tale om økonomisk virksomhed i henhold til momsloven.

Det er vigtigt at bemærke at virksomheden ikke har angivet moms, hvilket virksomheden er forpligtet til. Når en virksomhed bliver foreløbig fastsat for 4 sammenhængende angivelser har Skattestyrelsen mulighed for af tvangsafmelde virksomheden for momsregistreringen med de afledte konsekvenser.

De har ligeledes ikke ageret som en momspligtig virksomhed, idet virksomheden ikke har angivet moms i en årrække.

Det er korrekt, at de angivne overskud i udtalelsen af 3. juni 2020 udgør Skattestyrelsens taksationer, da der ikke er selvgivet hverken over- eller underskud af selvstændig erhvervsvirksomhed, og der ikke indsendt regnskab, der viser andet resultat. Dog er der sket genoptagelse for 2015, hvor virksomhedens overskud på 5.000kr. er ændret til et underskud på 93.750 kr. (Underskuddet er dog ikke godkendt skattemæssigt jf. SL § 6.). Skattemæssigt er der endnu ikke færdiggjort genoptagelse for 2016, men der er netop indsendt et skatteregnskab, som viser et underskud på 115.826 kr.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomheden driver selvstændig økonomisk virksomhed og derfor skal have godkendt fradrag for moms på 35.366 kr. i 2013 og 43.363 kr. i 2014.

Til støtte herfor har repræsentanten bl.a. anført følgende:

”(...)

Der nedlægges påstand om fradrag for moms for 2013 og 2014 som angivet, idet [person1] driver økonomisk virksomhed, således at der gives fradrag for købsmoms

• For 2013 med kr. 35.366 og

• For 2014 med kr. 43.363

...

Sagsfremstilling

[person1] driver virksomheden [virksomhed1] fra dels egne ejendomme på [ø1] dels fra forpagtede arealer. På [ø1] ejer [person1] ejendommene [adresse2]-[adresse3], [by2] på i alt 9,35 ha. [adresse2] er erhvervet i 1996 og [adresse3] er erhvervet i 2008. [adresse3], der udgør det største areal, er vurderet som landbrug.

Arealet på [adresse2]-[adresse3] er af [person1] tilplantet med juletræer i 2008. Som følge af at en del af jorden til [adresse3] er strandeng, er det alene et mindre areal, der er tilplantet med juletræer. En del af juletræskulturen (ca. 11/2 ha) står på naboens grund, idet [person1] har byttet dyrkningsretten med naboen for at undgå strandlinjer på 300 m, hvor naboen må have korn helt ned til vandet. I alt er der ca. 4,5 ha med juletræer på [adresse2]-[adresse3].

I 2008 er desuden erhvervet [adresse4], [by3], med et areal på 0,89 ha. Denne ejendom er solgt i 2014. Denne ejendom blev primært anskaffet med henblik på at opnå adgang til efter landbrugsloven at erhverve [adresse3].

I 2010 er der forpagtet et areal på 6 ha i [by1], beliggende [adresse5], [by1]. Forpagtningen løber til 2020. Ved forpagtningens begyndelse er der er etableret en juletræs kultur. [person1] klagede over kvaliteten af de leverede planter – og her derfor aldrig modtaget en regning herfor. Følgen af den ringe kvalitet er, at der må forventes nogle ekstra år før juletræerne er klar til salg. Planen er at juletræerne er klar til salg i 2018-2020, men der er mulighed for forlængelse, hvis ikke hele kulturen er fældet. Forpagtningskontrakten vedlægges som bilag 1. Forud for forpagtningen var der en juletræskultur tilhørende [person2], denne blev erhvervet på kort kontrakt i 2009, aftale herom er vedlagt som bilag 2.

Desuden har der i tidligere år været forpagtet et areal på 2 ha fra [person3], [by4]. Der var tale om et areal med forvokset juletræskultur, som [person1] bruger til at klippe pyntegrønt. Dette areal er udgået af driften i de omhandlende år, hvorfor der ikke i årene 2013 og 2014 har været indtægt fra pyntegrønt.

Driften af [virksomhed1] har således primært bestået produktion af juletræer på egne og forpagtede arealer med henblik på salg. Juletræer har en tilvækstperiode på ca. 10 år og de træer som er plantet på [adresse2]-[adresse3] i 2008 vil der kunne sælges fra ca. 2019 og ca. 4 år frem. Tilsvarende vil juletræskulturen på det forpagtede areal på [adresse5] være klar til salg i 2018 - 2020.

Juletræerne forventes at kunne afsættes til ca. 100-110 kr. netto pr. træ ved salg til grossist, der selv forestår fældning. Med 6000 træer pr. ha. vil der over de kommende 5 år være udsigt til en omsætning på flere millioner kr. Der er ikke udarbejdet egentligt budget, men [person1] har indhentet statistik om priser for salg af juletræer og klippegrønt i 2009. Prisstatistikken vedlægges som bilag 3.

[person1] har som selvstændig entreprenør beskæftiget sig med beplantning og pleje af juletræskulturer siden 1992. [person1] har lejlighedsvis arbejdet for / søgt rådgivning hos skovfoged [person4] og [person5].

Vedlagt er som bilag 4-6 vedlagt regnskab for 2013 – 2015.

Særligt vedrørende moms

Virksomheden er momsregistreret med se/CVR. nr. [...1] i januar 1995 under branchen "Dyrkning af træer og andres skovbrugsaktiviteter".

Virksomheden var udtaget til kontrol for 2011 og 2012 hvilket førte til SKATs afgørelse af 11. maj 2015 (hvilken sag verserer under sag nr. 15-2336942 - se nærmere under Processuelle bemærkninger). Ved den sag blev virksomheden i skattemæssig henseende underkendt skattemæssigt som erhvervsmæssigt drevet. I den forbindelse blev virksomheden ikke i momsmæssigt henseende nægtet anerkendt som økonomisk virksomhed.

Afgørelsen indeholdte nogle konkrete ændringer i momsfradraget med henvisning til momslovens § 37 og angik forskellige udgifter, som der hverken kunne godkendes fradraget i virksomheden i skattemæssig eller momsmæssig henseende. Disse ændringer i momsfradraget blev ikke påklaget.

Anbringender

...

Vedrørende moms gøres det gældende, at [virksomhed1] driver økonomisk virksomhed med produktion af primært juletræer, idet bemærkes at driften af Juletræer har til formål at opnå indtægter af varig karakter. De er således tale om betydelige indtægter, som vil vise sig i de kommende år.

Subsidiært gøres det gældende, at SKAT ikke kan nægte fradrag for købsmoms med tilbagevirkende kraft i en virksomhed, som SKAT hidtil har anerkendt som momspligtig. Der skal henved henvises til

EU-Domstolens dom i sag C-110/94, INZO, jf. herved også Landsskatterettens afgørelse af 10. maj 2016 i sag nr. 13-1572613.
At SKAT ved sin afgørelse af 11. maj 2015 har anerkendt [virksomhed1]s virksomhed som økonomisk virksomhed og dermed anerkendt virksomhedens som afgiftspligtig. SKAT har herved ikke sondret mellem produktion af pyntegrønt og juletræsproduktionen. De nægtede fradrag begrundes blandt andet i manglende dokumentation og for udgiftens karakter som privatudgift.
SKAT har på intet tidspunkt før afgørelsen af 18. januar 2016 nægtet at godkende virksomheden som afgiftspligtig.

(...)”

Virksomhedens repræsentant har den 18. august 2017 fremsat følgende kommentarer til SKATs udtalelse:

”(...)

SKAT er kommet med nogle få bemærkninger til klagen, som vedrører 2013 og 2014 samtidig med at de sender en del materiale for indkomstårene 2013 og 2014.

...

Vedrørende SKATs bemærkninger til de momsmæssige forhøjelser

SKAT begrunder afgørelsen med, at der ikke foreligger den fornødne dokumentation for købsmoms, men anerkender at der vil være momsfradrag efter Inzo-dommen.

Jeg har grundet ferie først hos undertegnede og siden hos [person1] ikke haft mulighed for at fremsende dokumentationen. Desuden ønsker jeg også, inden jeg afgiver bemærkninger om momsspørgsmålet at modtage kopi af det materiale som jeg har anmodet om ovenfor.

Afslutningsvis vil momsspørgsmålet mest hensigtsmæssigt også afvente at sagen stilles i bero indtil der foreligger syns og skønserklæringer vedrørende den skattemæssige behandling.

Jeg afventer herefter at modtage kopi af det ønskede materiale, samt oplysning om, hvorvidt anmodningen om, at sætte sagen i bero indtil der foreligger syn og skøns erklæring, kan imødekommes.

...”

Virksomhedens repræsentant har den 24. januar 2020 fremsat følgende kommentarer til sagen:

Der er anmodet om dokumentation for købsmoms for årene 2013-2014.

Vedhæftet er kasserapporter fra de pågældende år, hvoraf kan ses sammentælling af moms som er indberettet som købsmoms. Jeg har modtaget regnskabsbilagene, men da der er tale om et omfattende materiale sendes hele materialet ikke i første omgang men jeg fremsender gerne efter aftale nærmere dokumentation i form af de enkle bilag, som der måtte ønskes.”

Virksomhedens repræsentant har den 2. april 2020 fremsat bl.a. følgende kommentarer til påstanden:

Om momsproblematikken

Der er øjensynlig ikke uenighed mellem Skattestyrelsen og klager om at driften er at anse for økonomisk aktivitet, og der således som udgangspunkt er fradrag for udgifter forbundet med driften. Som følge heraf ønskede sagsbehandlerne at jeg frafaldt dette punkt i klagen. Af referatet fremgår at ”repræsentanten bekræftede, at hun frafaldt denne påstand.” Det er ikke korrekt, jeg har blot noteret mig, at der ikke er uenighed om dette punkt. Jeg fastholder selvsagt at der er tale om økonomisk virksomhed og der ikke er grundlag for at nægte fradrag med denne begrundelse. Der synes således enighed om, at momsfradragets størrelse afhænger af den foreliggende dokumentation. Se også nedenfor, samt det medindsendte bilag.

...

Dokumentation for momsfradrag

Der er bedt om at få den fulde specifikation for momsfradrag i 2013 og 2014 hvilket fremsendes som bilag til denne skrivelse.

Desuden bedes om en nærmere redegørelse for sammenhængen mellem udgifterne og den momsmæssige aktivitet. For at gøre dette overskueligt redegøres herfor med henvisning til de enkelte bilag således:

Omkostningsart

Kort redegørelse

Bilag i 2013

Bilag i 2014

Kulturpleje

Omfatter nødvendigt indkøb for at kunne producere salgbare juletræer, af god kvalitet. Omfatter helt nødvendige ting som bliver forbrugt direkte til dyrkning.

Det omfatter bl.a. følgende:

-Gødning

-pesticider

-Sprøjtning/gødskning udført af andre.

Forpagtning af arealet.

17

33

52

57

70

81

18

28

31

36

54

57

Mindre anskaffelser

Materialer og ting der anvendes til men ikke forbruges i forbindelse med dyrkning / kulturpleje.

Eksempler:

-maskiner

-sav og buskrydder

-traktor, ATV

-sprøjter og tilbehør

-gødningsmateriel

12

28

54

17

33

Div materialer

Materialer/reparationer/fragt:

-Klammer/ strips til senere brug.

-kæder til sav

-klinger til buskrydder

-Håndværktøj

3

11

13-14

19-27

29-32

34-35

37-39

46

49

51

55

59

63-69

80

1

3-10

12-13

16

19

21-23

24-25

28

32

34-41

43vognmand

43elektriker

44-48

50

52-53

55-56

Kontorhold + forsyning

Diverse udgifter til kontorhold, telefon, internet samt udgifter til forsyning på [ø1] (vand og strøm).

1-2

5

7

40

42-43

44 post

44 vand

45

47-48

58

60

62

76-79

83

85

87

97

2

11

20

29

40

49

51

60-69

Lastbil

Købt med henblik på salg af pyntegrønt og juletræer [person1] selv oparbejdede.

-flytning af traktor og redskaber.

-udkørsel fra selve skoven, da der så kan ske udkørsel til fast vej samt læsning til videre transport

- afhentning af hele paller gødning m.v.

Lastbilen er udelukkende blevet brugt i virksomheden.

8

14

71

Kørsel i personbil – (privat/erhverv)

Bilen er anvendt til både privat og erhvervsmæssig. Den private anvendelse er meget begrænset, da [person1] bor centralt i [by5] og derfor har et begrænset privat kørselsbehov. Erhvervsmæssigt er bilen anvendt til følgende:

- Udbringning af gødning, planter og mindre maskiner i selve juletræskulturen.

- Kørsel efter brændstof, kædeolie reservedele for reparation af små maskiner

- Hente materialer som gødning, hegn, bekæmpelsesmidler, kemi m.m. og transport af mindre maskiner i forbindelse med reparationer hos tredjemand.

- Transport og opbevaring af værktøj, brændstof save, buskrydder beskyttelses udstyr og en del andre ting der kan være nødvendige for at kunne arbejde i marken.

-Afhentning af div indkøb

Desuden skal der hvert år udføres opgaver i marken hvor bilen også bruges f.eks. opsætning af fugledrager, der skræmmer fugle væk i den periode, hvor de nye skud strækker sig, og toppen kan knække.

Der skal i foråret efterses for skadedyr, derefter evt. skal sprøjtes. Ofte flere gange

Der skal vækstreguleres, klippes toppe til, formklippes m.v.

Bilen bruges desuden til at få varmen, skifte tøj når det er vådt, spise og holde pause.

4

6

9-10

15-16

18

36

41

56

61

71-75

86

88-96

42

46

76-97

Det bemærkes at der ikke foreligger et bilag på forpagtningsudgiften i 2014, men dette er som i 2013, og vil blive eftersendt.”

Virksomhedens repræsentant har den 8. juli 2020 udtalt følgende:

”(...)

Bredbåndsforbindelse

Skattestyrelsen finder at bredbåndforbindelsen må være både privat og erhvervsmæssig og vil derfor alene godkende fradrag med halvdelen. Vi har ingen bemærkninger til den pågældende fordeling.

Arbejdstøj

Skattestyrelsen finder ikke at der er fradrag for moms vedrørende to konkrete bilag, der dækker arbejdstøj, idet der ikke er tale om specialbeklædning. (Bilag 3, 2013 og bilag 7, 2014). Det er korrekt, at arbejdstøjet er uden logo. Som følge heraf kan det accepteres at der nægtes fradrag.

Biludgifter

Skattestyrelsen finder ikke, at der er fradrag for moms på driften af biler, når omsætningen ikke overstiger den registreringspligtige grænse. Skattestyrelsen henviser herved til momslovens § 41, stk. 5. Da der ikke har været omsætning i 2013 og 2014 er vi på denne baggrund enig i, at der ikke er momsfradrag for driftsudgifterne til bilen.

Øvrige bilag, hvor Skattestyrelsen afviser fradrag

Af oversigten over hvilke bilag som Skattestyrelsen finder kan godkendes fradrag for fremgår desuden en række bilag, hvor Skattestyrelsen ikke finder, at der er dokumenteret moms.

Bilag 82 i 2013 og bilag 15 i 2014, afvises da der ikke foreligger dokumentation. De 2 bilag er eftersendt den 28. maj 2020.

En række bilag er nægtet momsfradrag for, da der ikke er momsbeløb på fakturaen. Der er tale om bilag 7, 40, 44, 50, 80, 87 og 97 i 2013 og bilag 26 og 30 i 2014. Vi er enige i at momsbeløbet ikke fremgår af de pågældende kvitteringer.

Momsmæssig aktivitet i de efterfølgende år

Under overskriften Virksomhedens momspligtige aktiviteter, er der angivet at der ikke er angivet moms for 2016 og frem. Der har ikke i de pågældende år været momspligtig omsætning (salgsmoms), hvorfor [person1] grundet sagerne ikke har foretaget momsangivelse af det som vil være et negativt momstilsvar. [person1] har nu søgt regnskabsmæssig assistance og der vil blive efterangivet moms i det omfang det er muligt (grundet forældelse).

Skattestyrelsen stiller i øvrigt spørgsmål ved, om der har været aktivitet i årene efter som gør, at der ikke er momsmæssig aktivitet. Det skal understreges at aktiviteten i 2015 til i dag har været den samme som i 2013 og 2014 og at der stadig er tale om økonomisk virksomhed.

Helt afslutningsvis finder Skattestyrelsen ikke, at dette hænger sammen med at der er selvangivet overskud i årene 2015-2018. Dette er ikke korrekt. De beløb, som er oplyst som positivt resultat af virksomhed i 2015-18, er ikke udtryk for selvangivne overskud. [person1] antager, at det er overskud ansat af Skattestyrelsen selv. De konkret tal er helt anderledes.

Således angår skattesagen for 2015 nægtet fradrag for underskud på 93.750 kr. Regnskabet for 2016 er indsendt den 28. maj i skattesagerne udviser et underskud på 115.826 kr. Der er ikke selvangivet overskud af virksomhed for 2017 og 2018. Regnskaberne for disse år er under udarbejdelse og forventes indsendt primo september. Det skal understreges, at der ikke er har været salg i de pågældende år, og der derfor vil være tale om underskud ved driften (i øvrigt som forudsagt af skønsmanden), idet overskuddet først vil blive konstateret når juletræerne fældes.

I forhold til momsfradrag er der således tale om den samme aktivitet i 2013-2018.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for købsmoms i 2013 og 2014, idet SKAT ikke anser købsmomsen for dokumenteret.

Landsskatteretten bemærker, at der ses at være enighed mellem virksomheden og SKAT om, at virksomheden udgjorde en selvstændig økonomisk virksomhed i årene 2013 og 2014.

Retten lægger derfor til grund, at virksomheden udgjorde en selvstændig økonomisk virksomhed i årene 2013 og 2014.

SKAT har ved den påklagede afgørelse af 18. januar 2016 nægtet fradrag for købsmoms, idet virksomheden ikke på tidspunktet for SKATs afgørelse havde fremlagt dokumentation for den fratrukne købsmoms. I forbindelse med klagebehandlingen hos Skatteankestyrelsen har virksomheden nu fremlagt fakturaer som dokumentation for den fratrukne købsmoms.

SKAT var ikke i besiddelse af dette materiale under sagsbehandlingen af virksomhedens moms i første instans. Landsskatteretten hjemviser derfor sagen til fornyet behandling i Skattestyrelsen, således at Skattestyrelsen kan vurdere den fremsendte dokumentation, herunder hvorvidt udgifterne kan henføres til virksomhedens momspligtlige leverancer og dermed kan udgøre grundlag for fradrag, helt eller delvist, for købsmoms i henhold til momslovens bestemmelser.