Kendelse af 09-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 13-01-2022

Journalnr. 17-0987388

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Forhøjelse af momstilsvaret for 14. november 2013 - 31. december 2013

4.750 kr.

1.250 kr.

0 kr.

Forhøjelse af momstilsvaret for 1. januar 2014 - 31. december 2014

148.780 kr.

141.917 kr.

191.914 kr.

Forhøjelse af momstilsvaret for 1. januar 2015 – 31. december 2015

214.740 kr.

221.496 kr.

285.536 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver har i indkomstårene 2013, 2014 og 2015 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1]/v. [person1] under CVR-nr.: [...1]. Virksomheden blev etableret og momsregistreret den 14. november 2013 under branchekode 412000 opførelse af bygninger og under bibranchekode 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed.

Det fremgår af udskrift fra CVR-registeret, at virksomheden ophørte den 28. september 2015. Af SKATs afgørelse fremgår, at virksomheden blev tvangsafmeldt af SKAT den 29. september 2015.

Da virksomheden i dag er ophørt, og idet virksomheden har været drevet som en enkeltmandsvirksomhed, er virksomhedens tidligere indehaver, [person1], herefter klager i sagen. For overskuelighedens skyld benævnes klageren imidlertid herefter som henholdsvis ”virksomheden,” ”indehaveren” og ”virksomhedsindehaveren”.

Virksomheden har været registreret med kvartalsangivelse af moms.

Virksomhedens indehaver har for afgiftsperioden 14. november 2013 til 31. december 2015 alene indsendt momsangivelser for 4. kvartal 2013 og 3. kvartal 2015. Som følge af disse manglende angivelser har SKAT fastsat virksomhedens moms skønsmæssigt for de resterende kvartaler.

SKAT er kommet i besiddelse af tre fakturaer, som virksomheden har betalt til [virksomhed2]s i april og maj 2015 vedrørende fremmed arbejde udført i virksomheden. Der er i andet halvår af indkomståret 2015 overført 242.225 kr. ved tre transaktioner til virksomheden [virksomhed2] ApS. SKAT har samtidigt modtaget fakturaer udstedt af [virksomhed1] v/ [person1] til virksomheden [virksomhed3] ApS.

Da virksomhedens indehaver ikke havde selvangivet sin skattepligtige indkomst, anmodede SKAT på denne baggrund, den 31. maj 2016 med rykkerskrivelse den 29. juni 2016, virksomhedens indehaver om regnskabsmateriale og kontoudskrifter fra hans konto i [finans1] for årene 2013-2015. Da virksomhedsindehaveren ikke reagerede herpå, indhentede SKAT den 17. august 2016 bankkontoudskrifterne fra [finans1]. Disse udskrifter blev modtaget den 5. september 2016.

Ved en gennemgang af kontoudskrifterne har SKAT konstateret, at der i afgiftsperioden fra den 14. november 2013 til den 31. december 2015 er blevet indsat mange beløb på indehaverens grundkonto med kontonummer [...23], opgjort af SKAT til i alt 2.737.283 kr. En del af disse bankindsætninger er indsat af virksomheden [virksomhed3] ApS. Indsætningerne er bl.a. posteret med teksten: ”LL004, LL006, LL009 og LL010.” Ved gennemgang af de modtagne fakturaer har SKAT samtidig konstateret, at virksomheden i perioden fra den 15. februar 2015 til den 4. september 2015 har udstedt fakturaer til virksomheden [virksomhed3] ApS for udført væg-, gulv-, og loftsarbejde inkl. moms. Det er ikke udspecificeret, hvor mange timer, der er blevet brugt på arbejdet, og om det indkrævede beløb også angår anvendt materiale.

SKAT har ved gennemgangen af kontoudtogene også konstateret, at der i indkomstårene 2014 og 2015 er foretaget mange hævninger fra indehaverens grundkonto. Der er bl.a. hævet 242.225 kr. til [virksomhed2] ApS samt hævet beløb til forskellige virksomheder, herunder [virksomhed4] A/S, [virksomhed5] ApS, [...] og [...]. I den forbindelse har SKAT modtaget tre fakturaer udstedt til virksomheden [virksomhed1] for udført tømrerarbejde. SKAT har også konstateret, at de fleste hævninger er foretaget kontant, og at der fra juni 2015 er overført beløb til 6 navngivne udenlandske personer.

SKAT har anset bankindsætningerne som indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed, opgjort af SKAT til 37.500 kr. for 2013, 954.875 kr. for 2014 og 1.744.909 kr. for 2015, i alt 2.737.284 kr. inkl. moms. SKAT har anset beløbene ekskl. moms for skattepligtig indkomst, da SKAT ikke finder, at klageren har sandsynliggjort, at bankindsætningerne ikke er skattepligtige.

På grundlag af bankindsætningerne har Skattestyrelsen desuden forhøjet virksomhedens momstilsvar. Ved fastsættelsen af virksomhedens momstilsvar har SKAT indrømmet fradrag for indgående moms. Udgifterne er skønnet til at udgøre 25 % af de skønnede driftsomkostninger. For perioden 1. april 2015 til 31. juni 2015 har SKAT indrømmet virksomheden yderligere 48.445 kr. i indgående moms. Beløbet er beregnet ud fra de fakturaer, som SKAT har modtaget fra Særlig kontrol, der viser, at virksomheden har betalt regninger for anvendelse af arbejdskraft udført af [virksomhed2] ApS.

SKAT har opgjort den talmæssige forhøjelse således:

Erhvervsmæssige indtægter (inkl. moms)

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

Selvangivet

Forhøjelse af momstilsvar

4. Kvartal 2013

37.500 kr.

7.500 kr.

1.500 kr.

6.000 kr.

1.250 kr.

4.750 kr.

Forhøjelse af momstilsvar

4.750 kr.

1. Kvartal 2014

61.675 kr.

12.335 kr.

2.467 kr.

9.868 kr.

1.000 kr.

8.868 kr.

2. Kvartal 2014

155.341 kr.

31.068 kr.

6.214 kr.

24.854 kr.

1.000 kr.

23.854 kr.

3. Kvartal 2014

495.806 kr.

99.161 kr.

19.832

79.329 kr.

1.000 kr.

78.329 kr.

4. Kvartal 2014

242.054 kr.

48.411 kr.

9.682 kr.

38.729 kr.

1.000 kr.

37.729 kr.

Forhøjelse af momstilsvar

148.780 kr.

1. Kvartal 2015

368.302 kr.

73.660 kr.

14.732 kr.

58.928 kr.

8.000 kr.

50.928 kr.

2. Kvartal 2015

762.125 kr.

154.425 kr.

79.330 kr.

75.095 kr.

8.000 kr.

67.095

3. Kvartal 2015

394.416 kr.

78.883 kr.

15.777 kr.

63.106 kr.

0 kr.

63.106 kr.

4. Kvartal 2015

210.066 kr.

42.013 kr.

8.403 kr.

33.611 kr.

0 kr.

33.611 kr.

Forhøjelse af momstilsvar

214.740 kr.

Virksomhedsindehaveren har for indkomståret 2013 fremlagt posteringer for regnskabsåret 2013, en faktura udstedt til [virksomhed6] for udført kvistopbygning og en faktura udstedt af [virksomhed6] til [virksomhed1] for udført fuge- og inddækningsarbejde. Indehaveren har desuden fremlagt et årsregnskab for 2014 og et årsregnskab for 2015.

Da SKAT ikke havde fået tilsendt klagerens endelige klage samt tillægsdokumentation til den foreløbige klage af 9. juni 2017, blev dette fremsendt til nu Skattestyrelsen den 23. januar 2020 i forbindelse med, at klagebehandlingen i Skatteankestyrelsen blev påbegyndt.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

SKATs afgørelse

SKAT har for afgiftsperioden 14. november til 31. december 2013 forhøjet virksomhedens momstilsvar med 4.750 kr. For afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 har SKAT forhøjet virksomhedens momstilsvar til 148.780 kr. For afgiftsperioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 har SKAT forhøjet virksomhedens momstilsvar til 214.740 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2. Ændring af din moms for 2013-2015

2.1. De faktiske forhold

Din virksomhed har været momsregistreret i perioden 14.11.2013 til 29.09.2015. Du har i perioden alene indsendt angivelser for 4. kvartal 2013 og 3. kvartal 2015. De resterende kvartaler er blevet foreløbig fastsat af SKAT, som følge af manglende angivelser. Du har ikke reageret på disse fastsættelser. Dine momstal ser således ud:

Momstilsvar 4. kvartal 2013 (angivet): 1.250 kr.

Momstilsvar 1. kvartal 2014 (fastsat af SKAT): 1.000 kr.

Momstilsvar 2. kvartal 2014 (fastsat af SKAT): 1.000 kr.

Momstilsvar 3. kvartal 2014 (fastsat af SKAT): 1.000 kr.

Momstilsvar 4. kvartal 2014 (fastsat af SKAT): 1.000 kr.

Momstilsvar 1. kvartal 2015 (fastsat af SKAT): 8.000 kr.

Momstilsvar 2. kvartal 2015 (fastsat af SKAT): 8.000 kr.

Momstilsvar 3. kvartal 2015 (angivet): 0 kr.

(...)

Når SKAT sammenholder de faktiske forhold under punkt 2.1 med love og regler under punkt 2.3, kan det ses, at SKAT ifølge opkrævningslovens § 5 stk. 2 kan opgøre din moms skønsmæssigt. Det hænger sammen med, at størrelsen af det momstilsvar som påhviler din virksomhed, ikke kan opgøres, da du ikke har angivet moms for 2014 og de 2 første kvartaler af 2015, og da du ikke har indsendt det regnskabsmateriale, som SKAT har indkaldt.

Den manglende efterlevelse af reglerne omkring indsendelse af materiale, er dog ikke ensbetydende med, at din moms er opgjort forkert. Der skal derfor kun laves en skønsmæssig opgørelse af din moms, hvis SKAT mener, at der er forhold, der taler for, at din moms er opgjort forkert.

For at vurdere dette, har SKAT valgt at sammenholde dine bankkontoudtog med dine momsangivelser og de foreløbige fastsættelser af din moms, som SKAT har opgjort, som følge af dine manglende momsangivelser. Denne sammenligning viser, at der er grundlag for at foretage et skøn. Det hænger sammen med, at der har været erhvervsmæssige indsætninger på din konto fra december 2013 til december 2015 af en størrelsesorden der overstiger dine momstal væsentligt.

I bilag 1, hvor samtlige indsætninger, som anses for erhvervsmæssige og momspligtige ifølge momslovens § 4, er oplistet og sammentalt, er der ligeledes en opgørelse over SKATs skøn af udgifter, som er fradragsberettigede ifølge momslovens § 37.

Der er her indlagt følgende forudsætninger:

  1. Alle indtægter er momsbelagt med 25 % ifølge momslovens § 33.
  2. Dine udgifter er skønnet til at udgøre 20 % af indtægternes størrelse. Der er her henset til, at dine fakturaer viser, at du fakturerer for arbejdsløn, og ikke materialer, men at du samtidig skønnes at have udgifter til materialer, kørsel og administration i begrænset omgang, og at du kan have anskaffet driftsmidler.
  3. I 2015 har du gjort brug af fremme arbejdskraft fra [virksomhed2] ApS for 242.225 kr. inklusiv moms. Denne udgift tillægges udgifterne på 20 %.

Alle ovenstående forhold er indarbejdet i bilag 1, hvor det kan ses, at salgsmoms og købsmoms og dermed momstilsvar, som du skulle have opgjort ifølge momslovens § 56 og angivet ifølge momslovens § 57, ifølge SKATs opgørelser udgør:

Momstilsvar 4. kvartal 2013: 6.000 kr.

Momstilsvar 1. kvartal 2014: 9.868 kr.

Momstilsvar 2. kvartal 2014: 24.854 kr.

Momstilsvar 3. kvartal 2014: 79.329 kr.

Momstilsvar 4. kvartal 2014: 38.729 kr.

Momstilsvar 1. kvartal 2015: 58.928 kr.

Momstilsvar 2. kvartal 2015: 75.095 kr.

Momstilsvar 3. kvartal 2015: 63.106 kr.

Momstilsvar 4. kvartal 2015: 33.611 kr.

Betaling af disse beløb påhviler ifølge momslovens § 46 dig. Sammenholdes tallene med dine angivelser og foreløbige fastsættelser, som beskrevet i afsnit 2.1, forekommer forhøjelserne, som er beskrevet øverst i brevet.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen (tidligere SKAT) kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Indkomståret 2013:

Der er indsendt dokumentation for varekøb, og ansættelsen indstilles derfor nedsat med varekøb på 25.000 kr. - skønsmæssigt ansat 6.000 kr. = 19.000 kr. og yderligere købsmoms fra 1.500 kr. til 6.250 kr. = 4.750 kr.

(...)

Indkomståret 2014:

Der er fremkommet nye oplysninger i form af regnskab, som ikke tidligere har været fremlagt, og derfor ikke været anvendt til Skattestyrelsens vurdering.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de nye fremkomne oplysninger kan lægges til grund for en skatteansættelse, men at der evt. kan ske en dybere kontrol af grundlaget, såfremt det findes nødvendigt.

Indkomståret 2015:

Der er fremkommet nye oplysninger i form af regnskab, som ikke tidligere har været fremlagt, og derfor ikke været anvendt til Skattestyrelsens vurdering.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at med undtagelse af beregnede A-skat og am-bidrag, kan de nye fremkomne oplysninger lægges til grund for en skatteansættelse, men at der evt. kan ske en dybere kontrol af grundlaget, såfremt det findes nødvendigt.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2013 til 31. december 2013 skal nedsættes til 1.250 kr. For afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 er der nedlagt påstand om, at momstilsvaret skal nedsættes til 141.917 kr. For afgiftsperioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 har virksomhedens indehaver nedlagt påstand om, at momstilsvaret skal forhøjes til 221.496 kr.

Virksomheden har anført følgende:

”(...)

Jeg er ikke enig om opgørelsen i:

(...) 2. Punkt 2. Ændring af din moms for 2013-2015

Vi har regnskab for 2013, sm viser salgs- og købsmoms, moms til betaling er 1.250 kr. Venligst ser vedhæftet dokumentation.

(...)”

Virksomheden har den 23. juni 2017 fremsendt endelig klage og supplerende dokumentation til den foreløbige klage af 9. juni 2017:

”(...)

2. Punkt 2. Ændring af din moms for 2013-2015

Vedr. regnskabsår 2014-2015 – ser venligst bilag A (...)

Bilag A

SKAT beregninger

[virksomhed1] beregninger

Beløb vi ikke enig med

Punkt 2

2014

152780

141917

-10863

2015

230.740

221496

-9.244

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der fremgår af momslovens § 4 (lov om merværdiafgift, jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005.)

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1 og 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011). Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Retten finder, at SKAT har været berettiget til at foretage en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 14. november 2013 til 31. december 2015, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Det lægges til grund, at virksomheden ikke har angivet moms for alle afgiftsperioderne, hvorfor virksomhedens momstilsvar ikke kan opgøres på baggrund heraf. Samtidig er regnskabsgrundlaget ikke fyldestgørende, idet der ikke på ansættelsestidspunktet var indsendt momsregnskab og bogføringsmateriale til brug for SKATs behandling. Det er således med rette, at SKAT har foretaget en skønsmæssig opgørelse af momstilsvaret.

Retten bemærker, at den ved behandling af sagsnr. [sag1] den 18. december 2020 har fundet, at der har været erhvervsmæssige indsætninger på bankkontoen, der overstiger de angivne og fastsatte momstal. I forbindelse med denne sag fremlagde virksomheden regnskaber for indkomstårene 2014 og 2015, hvorfor disse danner grundlag for virksomhedens momstilsvar.

2013

Retten kan tilslutte sig SKATs udtalelse, hvorefter købsmoms godkendes med 6.250 kr.

Retten lægger vægt på, at indehaveren har fremlagt dokumentation for salgsmoms i form af en faktura udstedt den 10. december 2013 fra [virksomhed1] til [virksomhed6] for bygning af kvist på 37.500 kr. inkl. 7.500 kr. i salgsmoms. Ligeledes er der fremlagt en faktura for købsmoms af den 17. december 2013, udstedt af [virksomhed6] til virksomheden [virksomhed1] for inddæknings- og fugningsarbejde på 31.250 kr. inkl. 6.250 kr. i købsmoms.

Landsskatteretten finder det herved godtgjort, at indehaveren i medfør af momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 82 har dokumenteret, at virksomheden kan fradrage afgiften for virksomhedens køb af varer og ydelser i afgiftsperioden 14. november 2013 til 31. december 2013.

På grundlag heraf godkender Landsskatteretten herefter fradrag for indgående moms på 6.250 kr. Virksomhedens momstilsvar udgør herefter 1.250 kr. (7.500 kr. – 6.250 kr.)

Landsskatteretten ændrer således SKATs afgørelse og nedsætter momstilsvaret til 1.250 kr. for afgiftsperioden 14. november 2013 til 31. december 2013. Da indehaveren allerede har angivet moms for 4. kvartal for 2013 på 1.250 kr., godkendes det af virksomheden angivne momstilsvar for afgiftsperioden 14. november 2013 til 31. december 2013.

2014

Retten kan tilslutte sig Skattestyrelsens udtalelse, hvorefter virksomhedens salgsmoms skal fastsættes på baggrund af det fremlagte regnskabsmateriale for 2014, hvorefter den udgående moms fastsættes til 195.914 kr.

Retten har ved afgørelse af skattesagen, sagsnr. [sag1], anerkendt de af virksomheden fremlagte regnskaber for indkomstårene 2014 og 2015, hvorfor disse danner grundlag for beregningen af virksomhedens salgsmoms.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden. Der fremgår ikke underliggende materiale til årsregnskaberne, som ændrer herpå.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Som følge heraf ændrer Landsskatteretten virksomhedens salgsmoms til 195.914 kr.

Der er ikke angivet købs- og salgsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2014 – 31. december 2014. Momstilsvaret er blevet fastsat skønsmæssigt af SKAT med 1.000 kr. for hvert kvartal. Efter reguleringen ændrer retten således virksomhedens momstilsvar til 191.914 kr.

Idet det ikke fremgår, hvilke perioder den manglende angivelse af momstilsvaret vedrører, fordeler retten ændringen af momstilsvaret på i alt 191.914 kr. ligeligt på virksomhedens angivelsesperioder. Det lægges til grund, at virksomheden har kvartalsafregning, hvilket betyder at momstilsvaret i henholdsvis januar, april, juli og oktober kvartal bliver ændret med 47.978,50 kr.

Landsskatteretten ændrer herefter SKATs afgørelse og ændrer virksomhedens momstilsvar med 191.914 kr. til 195.914 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. december 2014.

2015

Retten finder på baggrund af ovenstående, at det fremlagte regnskabsmateriale for indkomståret 2015 danner grundlag for virksomhedens udgående moms på i alt 349.981 kr. På dette grundlag, kan Landsskatteretten tiltræde at tilsidesætte SKATs opgørelse over virksomhedens momstilsvar og i stedet fastsætte den udgående moms på baggrund af det indsendte regnskabsmateriale for 2015.

Det er landsskatterettens opfattelse, at indehaveren ikke fyldestgørende har dokumenteret, at betingelserne for fradrag for indgående moms i henhold til momslovens § 37, jf. momsbekendtgørelsen § 82 er opfyldt.

Retten finder, at virksomheden alene kan få fradrag for købsmoms for perioden 1. april til 30. juni 2015, idet der alene for denne periode er fremlagt fakturaer for varekøb på 242.225 kr. i alt 48.445 kr. i købsmoms, herunder betaling for fremmed arbejde udført af [virksomhed2] ApS.

For de resterende kvartaler er det rettens opfattelse, at der ikke kan gives fradrag for købsmoms, jf. SKM 2021.456 LSR, da der ikke er fremlagt købsbilag/købsfakturaer eller andre relevante bilag i tillæg til årsregnskabet. Som følge heraf fastsætter Landsskatteretten virksomhedens momstilsvar til 301.536 kr. (349.981 kr. – 48.445 kr.)

Momstilsvaret skal sammenholdes med de beløb, der er blevet fastsat skønsmæssigt af SKAT på henholdsvis 8.000 kr. for 1. og 2. kvartal 2015. Retten forhøjer således momstilsvaret med yderligere 70.796 kr. (285.536 – 214.740) til 301.536 kr.

Landsskatteretten godkender købsmoms med 48.445 kr. i andet kvartal, hvorfor fordelingen af yderligere momstilsvar fordeles således. 1. kvartal 83.520 kr., 2. kvartal 35.075, 3. kvartal 83.520 kr. og 4. kvartal 83.520 kr.

Landsskatteretten ændrer herefter SKATs afgørelse og forhøjer virksomhedens momstilsvar med 285.536 kr. til 301.536 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2015 til 31. december 2015.

Landsskatteretten ændrer herefter SKATs afgørelse.