Kendelse af 28-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 12-06-2022

Journalnr. 17-0862221

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne 1. halvår 2015 og 2. halvår 2015

Ændring af salgsmoms

95.535 kr.

-55.309,68 kr.

18.938 kr.

Ændring af købsmoms

-149.803 kr.

-89.216,62 kr.

-133.945 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af CVR-registeret, at virksomhedsindehaveren (herefter indehaveren) fra den 14. februar 1995 drev enkeltmandsvirksomhed under navnet ”[virksomhed1] v/[person1]” med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er registreret med branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”, og bibranchekoderne 477500 ”Detailhandel med kosmetikvarer og produkter til personlig pleje”, 479119 ”Detailhandel med andre varer i.a.n. via internet samt 521000 ”Oplagrings- og pakhusvirksomhed”.

Det fremgår af SKATs oplysninger, at virksomheden ikke har indsendt skatteregnskab for indkomståret 2015. Det fremgår endvidere, at virksomheden har angivet salgsmoms med 541.914 kr. og købsmoms med 501.217 kr.

SKAT har den 8. januar 2016, i forbindelse med en anden kontrol, modtaget kopi af fakturaer, som viser, at virksomheden har haft yderligere omsætning i indkomståret 2015.

SKAT har oplyst, at SKAT den 13. april 2016 indkaldte virksomhedens regnskabsmateriale for indkomståret 2015. Det er oplyst, at SKAT ikke havde modtaget virksomhedens regnskabsmateriale for indkomståret 2015, da de traf afgørelse den 30. januar 2017.

Da SKAT ikke havde modtaget virksomhedens regnskabsmateriale, indhentede SKAT bankkontoudtog fra henholdsvis [finans1] og [finans2].

Det fremgår af de fakturakopier, som SKAT har modtaget, at der er tale om kørsel for [virksomhed2] ApS. Endvidere fremgår det, at betalingen for ydelsen skal ske til bankkonto i [finans1], konto nr. [...97]. Det fremgår af kontoudtog for denne konto, at kontoen tilhører [virksomhed1] v/[person1].

Endvidere fremgår det af bilag til fakturaerne, at fakturabeløbet udgør omsætning fratrukket 10 %, 18 % eller 25 %. Indehaveren har indsendt en erklæring fra [virksomhed2] ApS, hvori der oplyses, at alle opgaver, der udføres for [virksomhed2] ApS fratrækkes en procentdel til administration, og at dennes størrelse afhænger af opgavens type.

Det fremgår af kontoudtog fra virksomhedens bankkonto i [finans1] med konto nr. [...] [...97], at en del af indsætningerne fremstår som fakturabetalinger, samt at fakturabetalingerne strammer fra flere kunder. Det fremgår endvidere af kontoudtog fra indehaverens konto i [finans2] med konto nr. [...82], at der den 3. juni 2015 sker en indsætning, der relaterer sig til betaling af faktura. SKAT har udarbejdet en oversigt over disse indsætninger i afgørelsens bilag 1.

Af indehaverens bankkonto i [finans2] med konto nr. [...82] fremgår der den 16. september 2015 en indsætning på 1.581,30 kr. med en tilhørende posteringstekst på ”Pay modpost., [virksomhed3] Den 14.09”. Af samme kontoudtog fremgår der en indsætning på indehaverens konto den 23. marts 2015 på 3.989 kr. med posteringsteksten ”Leje af biler/[virksomhed2]”. Der fremgår endvidere indsætninger den 8. september 2015 på 24.000 kr., samt den 12. oktober 2015 på 1.342,09 kr. med posteringsteksterne henholdsvis ”Erst. For [reg.nr.1]” og ”[virksomhed4]”.

Det er af indehaveren oplyst, at de to konti i [finans2] med konto nr. [...90] og [...82], henholdsvis er en gevinstopsparing med ingen erhvervsrelaterede posteringer og en privat grundkonto, hvoraf der er enkelte posteringer, der vedrører erhverv.

SKAT har via bankkonti og fakturaer konstateret, at indehaveren har drevet virksomhed i indkomståret 2015 uden at selvangive korrekt overskud af virksomhed. Det fremgår af SKATs opgørelser, at virksomheden som minimum har udskrevet fakturaer for 1.570.107,81 kr. i perioden 1. januar 2015 til 30. juni 2015 og minimum 1.617.142,82 kr. i perioden 1. juli 2015 til den 30. december 2015, svarende til et samlet resultat for indkomståret 2015 på 3.187.249 kr. inkl. moms og 2.549.800 kr. ekskl. moms.

SKAT har på baggrund af bankkontoudtog og fakturaer konstateret, at indehaveren har haft indsætninger på sine bankkonti, der kan henføres til indehaverens erhvervsmæssige virksomhed for indkomståret 2015.

I forbindelse med sagsbehandlingen hos SKAT har indehaveren indsendt 2 ringbind med bilagsmateriale, herunder kontokort, bankkontoudtog og enkelte underbilag. SKAT har efter gennemgang af det indsendte materiale godkendt fradrag for købsmoms med i alt 351.414 kr.

SKAT har herefter opgjort virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar 2015 til 31. december 2015 som følgende:

Salgsmoms angivet

541.914 kr.

Salgsmoms opgjort

637.449 kr.

For lidt angivet salgsmoms

95.535 kr.

Købsmoms angivet

501.217 kr.

Købsmoms godkendt

351.414 kr.

For meget angivet købsmoms

149.803 kr.

Efteropkrævning moms 245.338 kr. (Salsmoms 95.535 kr. + købsmoms 149.803 kr.)

Skatteankestyrelsen har under klagebehandlingen indhentet følgende materiale fra Skattestyrelsen (tidligere SKAT), der har indgået i behandlingen hos SKAT:

Bilag 498. Bilaget er en kvittering fra [virksomhed5], hvoraf det fremgår, at der er betalt for 4 gange hverdagsbrunch buffet til i alt 500 kr. inkl. moms. Moms udgør 100 kr. Kvitteringen er dateret den 20. maj 2015.
Bilag 412. Bilaget er en kvittering fra [virksomhed6] ApS, hvoraf det fremgår, at der er betalt for 1 stk. tøjdamper til 499 kr. inkl. moms og 1 stk. støvsuger til 499 inkl. moms. Det samlede beløb på kvitteringen er 998 kr. inkl. moms. Moms udgør 199,60 kr. Kvitteringen er dateret den 29. april 2015.
Bilag 778. Bilaget er en kvittering fra [virksomhed7], hvoraf det fremgår, at der er betalt for 2 gange running sushi og 2 gange stor sodavand til i alt 432 kr. Kvitteringen er dateret den 10. september 2015.

I forbindelse med klagesagens behandling har indehaverens repræsentant blandet andet fremlagt følgende materiale:

Kontoudtog fra indehaverens konto i [finans2] med konto nr. [...90]
Kontoudtog fra indehaverens konto i [finans2] med konto nr. [...82]
Kontokort fra bogføringen i [virksomhed1] for indkomståret 2015
Underskrevet erklæring fra [virksomhed2] ApS, hvori det oplyses, at alle opgaver der udføres herfor, fratrækkes en procentdel til administration
Oversigt af korrektioner af indtægt og moms for [virksomhed1] som er udarbejdet af indehaverens repræsentant
Opgørelse af skattepligtig indkomst efter korrektioner, som er udarbejdet af indehaverens repræsentant
Opgørelse af moms efter korrektioner, som er udarbejdet af indehaverens repræsentant

Der er endvidere indsendt materiale, der relaterer sig til posteringer på følgende konti på virksomhedens kontokort:

Konto 2010 Underleverandører

Bilag 788. Bilaget er en faktura udstedt den 5. september 2015 af [virksomhed8] ApS til [virksomhed1] på 31.040 kr. ekskl. moms. Salgsmoms er angivet til 7.760 kr. Fakturaen vedrører 2 stk. ”Rengøring Mandskab”.

Konto 3105 Husleje

Håndskrevet faktura udstedt til [virksomhed9] v/[person1] fra [virksomhed10] for betaling af husleje opdelt med en opkrævning for januar, februar og marts måned samt en opkrævning for april måned på henholdsvis 15.000 kr. og 6.800 kr.

Konto 3265 Småanskaffelser

Bilag 818. Bilaget er en salgsnota fra den 23. september 2015 vedrørende køb af 2 bærbare computere, forsikring af computerne og 2 computertasker på 5.684,60 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 897,32 kr.

Konto 3280 Telefon

Bilag 883. Bilaget er en faktura udstedt den 14. september 2015 af [virksomhed11] til [virksomhed1] for forbrug i perioden 11. august 2015 til den 10. september 2015 på 1.794,56 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 275,92 kr. Under den tilhørende fakturaoversigt fremgår, at 410 kr. af det fakturerede beløb udgør kompensationsbeløb ved for sen betaling samt påmindelsesgebyr.
Skærmprint af e-mail fra [virksomhed11] til indehaveren. Heraf fremgår en liste over betalte fakturaer udstedt af [virksomhed11] til indehaveren, herunder en henvisning til ”[...12]”, hvortil ”19-10-2015”, ”16-11”2015” samt ”1292,75” er knyttet.

Konto 3305 Benzin

Bilag 671. Bilaget er en faktura udstedt den 25. juni 2015 af [virksomhed12] til [virksomhed1] for brændstof på 19.808,66 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 3.961,73 kr.
Bilag 971. Bilaget er en faktura udstedt den 27. oktober 2015 af [virksomhed12] til [virksomhed1] for brændstof på 13.814,25 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 2.762,85 kr.

Der er endvidere indsendt materiale, der relaterer sig til posteringer på indehaverens konto i [finans2] med konto nr. [...82]:

Faktura udstedt den 27. februar 2015 af [virksomhed1] til [virksomhed2] ApS for betaling af broafgift på 47.979,75 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 9.595,95 kr.
Faktura udstedt den 31. januar 2015 af [virksomhed13] til [virksomhed1] på 47.979,75 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 9.595,95 kr. Af indehaverens konto i [finans2] med konto nr. [...82] fremgår der en udgift den 3. marts 2015 på 47.979,75 kr. med posteringsteksten ”Bgs [virksomhed13]”.
Faktura udstedt den 30. maj 2015 af [virksomhed1] til [virksomhed2] ApS for betaling af broafgift på 40.612,50 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 8.122,50 kr.
Faktura udstedt den 30. april 2015 af [virksomhed13] til [virksomhed1] på 40.612,50 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 8.122,50 kr. Af indehaverens konto i [finans1] med konto nr. [...97] fremgår der en udgift den 3. juni 2015 på 40.612,50 kr. med posteringsteksten ”[virksomhed13]”.

Derudover er der indsendt følgende gældsbreve og kontoudtog:

Underskrevet gældsbrev dateret den 1. april 2015 mellem indehaveren som låntager og [person2] som långiver på 150.000 kr.
Underskrevet gældsbrev dateret den 7. april 2015 mellem indehaveren som låntager og [person2] som långiver på 90.000 kr.
Underskrevet gældsbrev dateret den 10. april 2015 mellem indehaveren som låntager og [person2] som långiver på 156.000 kr.
Underskrevet gældsbrev dateret den 20. juni 2015 mellem indehaveren som låntager og [person2] som långiver på 35.000 kr.
Underskrevet gældsbrev dateret den 12. oktober 2015 mellem indehaveren som låntager [person3] som långiver på 18.400 kr.
Underskrevet gældsbrev dateret den 16. december 2015 mellem indehaveren som låntager [person3] som långiver på 10.000 kr.
Underskrevet gældsbrev dateret den 17. december 2015 mellem indehaveren som låntager [person3] som långiver på 30.000 kr.
Uddrag af kontoudtog for [person2]s konto i [finans1] med konto nr. [...17], hvoraf der fremgår udbetalinger den 1. april 2015, den 7. april 2015 og den 10. april 2015, på henholdsvis 150.000 kr., 90.000 kr. og 156.000 kr. Alle med posteringsteksten ”Lån til [person1]”.
Kontoudtog for [person3]s konto i [finans1] med konto nr. [...55] for oktober 2015, hvoraf der fremgår en udbetaling den 12. oktober på 18.400 kr. med posteringsteksten ”Overførsel”. Af kontoudtoget fremgår endvidere en indbetaling den 21. oktober på 18.400 kr., med posteringsteksten ”Tak for lån”, indbetalt af [virksomhed1] V/[person1].
Kontoudtog for [person3]s konto i [finans1] med konto nr. [...55] for december 2015, hvoraf der fremgår en udbetaling den 17. december 2015 på 30.000 kr., med posteringsteksten ”Overførsel”, efterfulgt af ”[...82]”.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 245.338 kr., fordelt med en forhøjelse af virksomhedens salgsmoms med 95.535 kr. og en nedsættelse af virksomhedens købsmoms med 149.803 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har via bankkonti og fakturaer konstateret, at [person1] har drevet virksomhed i indkomstårene 2015 uden at selvangive korrekt overskud af virksomhed. Det fremgår af SKATs opgørelser under ”sagens faktiske forhold”, at [person1] som minimum har udskrevet fakturaer på 2.549.800 kr. i 2015 ekskl. moms.

Endvidere fremgår det af SKATs opgørelse, at [person1] ikke har angivet og betalt korrekt moms for indkomståret 2015. Der skal således ske opkrævning af moms med i alt 596.752 kr., jf. opgørelsen under ”SKATs forslag til ændring og talmæssig opgørelse.

SKATs foreløbige afgørelse

Det er SKATs vurdering, at [person1] skal forhøjes med overskud af virksomhed for indkomståret 2015 med 2.257.057 kr. Endvidere skal der opkræves moms med 596.752 kr.

Dine bemærkninger og SKATs bemærkninger hertil

[person1] har efterfølgende afleveret 2 ringmapper, indeholdende underliggende bilagsmateriale. Bilagene er sammenholdt over til kontospecifikationerne, og det kan konstateres, at materialet er mangelfuldt, idet der mangler mange underliggende bilag. Der er bl.a. kontoudskrifter fra danske bank, hvor der ud fra beløbene henvises til et bilag – og som regel er dette bilag ikke at finde i materialet. Derfor gives der ikke skatte- og momsmæssigt fradrag for disse udgifter.

Kontospecifikationen vedlægges som bilag 4. Markeringer med gult er udtryk for de omkostninger som der gives fradrag for.

Der gives fradrag for følgende beløb:

Godkendte/dokumenterede omkostninger

Konto

Kontonavn

Beløb ex. Moms

Moms

2005

Varekøb

4.202,00

1.050,00

2010

Underleverandører

1.154.764,00

288.691,00

3005

Løn, A-indk.

55.480,00

3026

AES

27,00

1084

Barsel

61,00

3030

ATP

180,00

3115

Revisor

8.163,00

2.040,00

3240

Forsikring

16.909,00

3250

Kontorartikler

200,00

49,00

3252

DR licens

945,00

236,00

3260

Rep. & vedl. Inventar

2.044,00

510,00

3265

Småanskaffelser

3.527,00

882,00

3280

Telefon

24.053,00

6.013,00

3281

Internet og web hotel

1.955,00

488,00

3305

Benzin

141.329,00

35.332,00

3310

Rep. Og vedligehold.

51.692,00

12.923,00

3315

Forsikring, bil

13.652,00

3320

Registreringsafgift

31.921,00

3330

Leasing, bil

12.800,00

3.200,00

1.523.904,00

351.414,00

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at der er fremlagt dokumentation for ovennævnte omkostninger, i alt 1.523.904 kr. ekskl. moms. Moms udgør 351.414 kr.

SKATs endelige afgørelse

Virksomheden v/[person1] har efter at forslag til afgørelse er fremsendt, fremlagt dokumentation for en del af omkostningerne som virksomheden har afholdt.

SKAT godkender fradrag for driftsudgifter med 1.523.904 kr. Moms udgør 351.414 kr.

SKAT ændrer således overskud af virksomhed til 979.216 kr., og opkræver moms med 245.338 kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Konto [...82] Grundkonto - Vedrørende lån har SKAT medtaget beløb som der er indsat på bankkontiene til den skattepligtige indkomst. Årsagen hertil er, at virksomheden ikke har fremsendt dokumentation for lån, herunder lånedokument/aftale.

Vedrørende broafgift 47.979,75 kr. (virksomhedens bilag 6) og 40.612,50 kr. (virksomhedens bilag 8) kan der godkendes fradrag for udgiften.

Herudover har SKAT ingen bemærkninger til de øvrige oplysninger, som står nævnt i klagens punkt vedrørende Grundkontoen.

Konto 2005, Vareindkøb: SKAT har ingen bemærkninger til oplysningerne, som står nævnt i klagens punkt vedrørende vareindkøb. Dog bemærkes det, at der ikke er påført bilagene, hvad anledningen til indkøbene har været.

Konto 2010, Underleverandører: Vedrørende bilag 788 på 38.800 kr. er der nu fremsendt kopi af faktura (bilag 12). Der kan godkendes fradrag for udgiften.

Herudover har SKAT ingen bemærkninger til de øvrige oplysninger, som står nævnt i klagens punkt vedrørende underlevarandører.

Konto 3105, Husleje: Vedrørende husleje 15.000 kr. og 6.800 kr. fremgår det, at beløbet ikke vedrører virksomheden men [virksomhed9] v/[person1]. Det bemærkes, at bilaget har nr. 13 og ikke nr. 9 som anført i klagen. [virksomhed1] v/[person1] er ikke rette indkomstmodtager.

Herudover har SKAT ingen bemærkninger til de øvrige oplysninger, som står nævnt i klagens punkt vedrørende husleje.

Konto 3265Småanskaffeler: Vedrørende indkøb hos [virksomhed6] på 998 kr. Virksomhedens forklaring om, at der er tale om, at den bruges til erhvervsmæssig rengøring af gardiner godkendes.

Vedrørende bilag 818, [virksomhed14] 5.684 kr. Virksomheden har vedlagt bilaget, og det fremgår heraf, at der er tale om indkøb af 2 bærbare computere med tilbehør. Udgiften godkendes.

Herudover har SKAT ingen bemærkninger til de øvrige oplysninger, som står nævnt i klagens punkt vedrørende småanskaffelser.

Konto 3280, Telefon: Vedrørende bilag 883, [virksomhed11] 1.794,56 kr. Virksomheden har vedlagt bilag, og der kan godkendes fradrag for udgiften.

Herudover har SKAT ingen bemærkninger til de øvrige oplysninger, som står nævnt i klagens punkt vedrørende telefon.

Konto 3305, Benzin: Vedrørende bilag 671, [virksomhed12] kr. 19.808,66 kr. Virksomheden har vedlagt bilag, og der kan godkendes fradrag for udgiften.

Vedrørende bilag 971, [virksomhed12] kr. 13.814,25. Virksomheden har vedlagt bilag, og der kan godkendes fradrag for udgiften.

Konto 3350, Anden transport: Vedrørende bilag 910, [virksomhed15], kan det oplyses, at virksomheden ikke har medsendt faktura, hvorfor der ikke godkendes fradrag for udgiften.

Konto 3410, Rejser og fortæring: Vedrørende bilag 778, Fortæring 432 oplyses det i klagen, at der er tale om en middag med medarbejder for at drøfte hans fremtid i firmaet. Der kan godkendes fradrag for udgiften.

Herudover har SKAT ingen bemærkninger til de øvrige oplysninger, som står nævnt i klagens punkt vedrørende rejser og fortæring.

Konto 3415, Arbejdstøj: Vedrørende bilag 610, [virksomhed16] kr. 700, oplyser virksomheden, at omkostningen vedrører shorts til medarbejdere, arbejdsrelateret. Hertil kan SKAT oplyse, at udgifter til tøj som regel er en privat udgift, og at medarbejdere som får stillet tøj, sko eller anden beklædning til rådighed, bliver skattepligtig heraf. Hovedreglen for at kunne opnå fradrag, er at tøjet ikke må kunne erstatte privat beklædning.

Vedrørende bilag 1001, specialsko 3.300 kr. Fradrag nægtet med bemærkning [virksomhed17]. Virksomheden oplyser i klagen, at omkostningen vedrører specialsko, som er nødvendige på grund af indehavers rygskade, og de derfor mener der er ret til fradrag. Hertil kan SKAT oplyse, at udgifter til tøj som regel er en privat udgift, og at medarbejdere som får stillet tøj, sko eller anden beklædning til rådighed, bliver skattepligtig heraf. Hovedreglen for at kunne opnå fradrag, er at tøjet ikke må kunne erstatte privat beklædning.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkning til 7, af de gældsbreve, som indehaveren har indsendt:

”(...)

I har fremsendt følgende gældsbreve hvor långiver er [person2], cpr. [...]:

01-04-2015 på

150.000 kr.

07-04-2015 på

90.000 kr.

10-04-2015 på

156.000 kr.

02-06-2015 på

35.000 kr.

I alt

431.000 kr.

Samt følgende gældsbreve, hvor långiver er [person3]:

12-10-2015 på

18.400 kr.

16-12-2015 på

10.000 kr.

17-12-2018 på

30.000 kr.

I alt

58.400 kr.

Det kan oplyses, at Skattestyrelsen i forbindelse med gennemgang af bankkontoudtogene har medtaget følgende ovennævnte beløb (indsætninger på kontoen) som skatte- og momspligtig indkomst:

07-04-2015 med

90.000 kr.

10-04-2015 med

156.000 kr.

02-06-2015 med

35.000 kr.

02-07-2015 med

7.000 kr.

17-12-2015 med

30.000 kr.

I alt

318.000 kr.

Skattestyrelsen er ikke bekendt med om [person2] (gift med en af [person1]s søstre) har haft mulighed for at låne [person1] penge. Det er ikke dokumenteret, hvorvidt [person1] har tilbagebetalt pengene.

Endvidere er Skattestyrelsen heller ikke bekendt med, om [person3] har haft mulighed for at låne [person1] penge. Det er ikke dokumenteret, hvorvidt [person1] har tilbagebetalt pengene.

Endvidere bemærkes det, at gældsbrevene er underskrevet samme dag som pengene ses indsat på [person1]s bankkonto.

Gældsbrevene er ikke tidligere fremsendt til Skattestyrelsen, så trods af, at Skattestyrelsen har anmodet om regnskabsmateriale hos virksomheden og hos virksomhedens rådgiver [person4]. Virksomheden har i kontrolforløbet afleveret 2 mapper indeholdende underliggende bilag, men gældsbrevene var ikke en del af dette materiale.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger til indehaverens supplerende materiale af 20. december 2021:

”(...)

Skattestyrelsen har tidligere oplyst, at Skattestyrelsen i forbindelse med gennemgang af [virksomhed1]s konto har medtaget følgende beløb (indsætninger på kontoen) som skatte- og momspligtig indkomst:

07-04-2015 med

90.000 kr. (Lån fra [person2] og overført fra hans bankkonto)

10-04-2015 med

156.000 kr. (Lån fra [person2] og overført fra hans bankkonto)

02-06-2015 med

35.000 kr. (Fremgår ikke som overførsel fra [person2]s bankkonto)

02-07-2015 med

7.000 kr. (?)

17-12-2015 med

30.000 kr. (Lån fra [person3] og overført fra hans bankkonto)

I alt

318.000 kr.

Det fremgår af det fremsendte materiale, at følgende beløb nu er dokumenteret som lån fra [person2], idet beløbene er overført fra hans bankkonto til [virksomhed1]´s bankkonto.

07-04-2015

90.000 kr.

10-04-2015

156.000 kr.

Det fremgår af det fremsendte materiale, at følgende beløb nu er dokumenteret som lån fra [person3], idet beløbene er overført fra hans bankkonto til [virksomhed1]´s bankkonto.

17-12-2015

30.000 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for de øvrige beløb, som Skattestyrelsen har anset for værende skatte- og momspligtige:

02-06-2015

35.000 kr.

02-07-2015

7.000 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. halvår 2015 og 2. halvår 2015 nedsættes med 55.309,68 kr., samt at virksomhedens købsmoms for afgiftsperioderne 1. halvår 2015 og 2. halvår 2015 nedsættes med 89.219,62 kr.

Virksomheden har anført følgende:

”(...)

Afgørelsen er truffet på grund af manglende dokumentation af omkostninger og manglende indsendelse af bilag. Dette bliver i nærværende ankeskrivelse korrigeret og de manglende bilag afleveres.

(...)

I afgørelsens side 3, 8. afsnit er indledningsvis anført, at der på bilag til omsætningen fremgår, at fakturaerne udgør omsætning (kørsel) fratrukket 10 %, 15 % eller 25 %. Det fremgår af samme side i afgørelsen, afsnit 10 at såfremt der fremkommer dokument for omkostninger vil disse kunne fratrækkes omsætningen og moms afløftes.

Jeg vedlægger som bilag 6 erklæring fra [virksomhed2] ApS hvor indehaveren erklærer, at al kørsel, der foretages for [virksomhed2] ApS fratrækkes en procentdel som administrationsbidrag til [virksomhed2]. Dette skal forstå således, at [virksomhed2] ApS får en ordre på kørsel på et vist beløb og sender denne ordre videre til underleverandører fratrukket et administrationsbidrag til [virksomhed2] ApS. Procentdelens størrelse varierer, da arbejdsopgaverne skal gøres lukrative for de tilknyttede vognmænd.

Det er således klart, at denne procentdel til [virksomhed2] ApS er en fradragsberettiget driftsomkostning, som også bemærket af SKAT under sagsbehandlingen.

(...)

Konto [...82] Grundkonto

Der er posteringer på denne konto, som vedrører erhverv. Jeg gennemgår kontoudtogene fra ende til anden.

25.2.2015: [virksomhed2] DKK 5.770,00. Vedrører afregning af udlæg for [virksomhed2], som er bogført som omkostning i regnskabet. Beløbet skal tillægges den skattepligtige indkomst og salgsmoms skal reguleres.

3.3.2015: Broafgift [virksomhed2] DKK 47.979,75. Afregning af udlæg for broafgift. Beløbet skal tillægges den skattepligtige indkomst og salgsmoms reguleres. Kopi af faktura nr. 597 fra [virksomhed1] vedlagt som bilag 5, vedrører denne indtægt.

3.3.2015: BGS Broafgift. DKK 47.979,75. Betaling af broafgift for [virksomhed2]. Beløbet skal fratrækkes den skattepligtige indkomst og købsmoms reguleres. Kopi af faktura 91721073 fra [virksomhed13] vedlagt som bilag 6.

4.3.2015: Indsat fra [person5] DKK 2.000,00. Beløbet vedrører tilbagebetaling af privatlån og skal ikke medregnes i erhverv.

23.3.2015: Leje af bil [virksomhed2] DKK 3.989,00. Beløbet vedrører afregning af udlæg for billeje for [virksomhed2]. Der ses ikke bogført en lignende udgift i regnskabet, men skal der reguleres for indtægter vil jeg også begære regulering af et tilsvarende fradrag.

31.3.2015: Swipp fra [person6] ([person1]s søster) DKK 1.050,00. Tilbagebetaling af privatlån, vedrører ikke erhverv.

8.5.2015: Swipp fra [person7] DKK 3.000,00. Vedrører tilbagebetaling af privatlån, skal ikke medregnes i erhverv.

2.6.2015: Overførsel DKK 35.000,00. Vedrører privatlån fra [person2], skal ikke medregnes i erhverv.

3.6.2015: Faktura 645 [virksomhed2] DKK 40.612,50. Indsat på den forkerte konto af [virksomhed2], vedrører afregning af udlæg for broafgift og skal medtages i indkomst. Indtægt og salgsmoms skal reguleres. Kopi af faktura 645 fra [virksomhed1] vedlagt som bilag 7.

3.6.2015: Der er ikke i regnskabet fratrukket en omkostning svarende til ovenstående postering, som er afregning for udlæg til broafgift. Kopi af faktura [...93] fra [virksomhed13] vedlagt som bilag 8. Indkomst og købsmoms skal reguleres.

15.6.15: [virksomhed14]/[virksomhed2] DKK 3.474,01. Beløbet vedrører afregning af udlæg for [virksomhed2] for køb hos [virksomhed14]. Købet er bogført som bilag 575 på konto 3265, småanskaffelser. SKAT har i sin sagsfremstilling nægtet fradrag for denne omkostning på grund af manglende bilag. Jeg vil foreslå, at indtægten på DKK 3.474,01 tillægges indkomst og salgsmoms reguleres samt at der accepteres fradrag for den tilhørende omkostning.

6.7.2015: Indsat DKK 5.000,00. beløbet er indsat fra erhvervskonto, ingen reguleringer.

9.7.2015: hc [person1] aconto DKK 8.000,00: Overført fra [virksomhed1]. Vedrører tilbagebetaling af privatlån. Ingen reguleringer.

8.9.2015: Erst. for [reg.nr.1], DKK 24.000,00. Vedrører erstatning for privatejet bil, vedrører ikke erhverv. Ingen reguleringer.

16.09.2015: Pay modpost [virksomhed3] 1.581,30: Tilbageføring af varekøb. Dette varekøb er ikke medtaget i regnskab, hvorfor tilbageførslen heller ikke skal medtages. Ingen reguleringer.

12.10.2015: [virksomhed4] DKK 1.342,09. Vedrører tilbagebetaling af præmie for privatforsikring, vedrører ikke erhverv. Ingen reguleringer.

16.12.2015: Overført DKK 10.000,00: Privatlån fra [person3]. Vedrører ikke erhverv, ingen reguleringer.

17.12.2015: Overført DKK 30.000,00; Privatlån fra [person3]. Vedrører ikke erhverv, ingen reguleringer.

(...)

Kontokort fra bogføringen (bilag 5)

(...)

29.11.2015, bilag 1002, [virksomhed18], brusesæt, DKK 1.500,00. Omkostningen vedrører erstatning til kunde [person8] for ødelagt brusesæt og er som sådan en fradragsberettiget omkostning. Fradrag fastholdes. Ingen reguleringer.

27.12.2015, bilag 1092, lamper, DKK 1.140,50. Omkostningen vedrører erstatning til kunde [virksomhed19], [adresse1] for ødelagt lampe og er som sådan fradragsberettiget. Fradrag fastholdes. Ingen regulereringer.

Konto 2010, Underleverandører

(...)

24.02.2015, bilag 180, [virksomhed2], DKK 14.416,00. Posteringen vedrører udlæg for [virksomhed2]. [person1] har lånt [virksomhed2] beløbet i forbindelse med [virksomhed2]'s konkurs. Skal omposteres til Tilgodehavende hos [virksomhed2], omkostninger og moms korrigeres

(...)

14.09.2015, bilag 788, [virksomhed8], DKK 38.800,00. Posteringen vedrører arbejde udført af [virksomhed8] ApS for [virksomhed1]. Originalfakturaen fra [virksomhed8] ApS er bortkommet under et tyveri fra [person1]s bil den 25.1.2016, hvor bl.a. hans computer blev stjålet. Alle fakturaer fremsendes elektronisk og var på harddisken i computeren. Kopi af anmeldelse til politiet af tyveriet vedlagt som bilag 7. Der er 31.3.2016 afsagt konkursdekret over [virksomhed8] ApS og selskabet er sendt til tvangsopløsning,jf. vedlagte kopi af udskrift fra CVR. Kopi af fakturaen er nu fremskaffet og vedlægges som bilag 8, fradrag for omkostningen fastholdes, ingen reguleringer.

Konto 3105, Husleje

01.02.2015 Husleje, DKK. 15.000,00. Beløbet vedrører husleje fra [virksomhed10], Ved Vesterport 4, [by1], for et søsterselskab ([virksomhed9], CVR [...2]), som tidligere har været selvstændigt registreret, men som blev lukket i 2015 grundet manglende omsætning. Kopi af faktura fra [virksomhed10] er vedlagt som bilag 9. Jeg har for nemheds skyld, samt af hensyn til den betydelige mellemregningskonto disse selskaber imellem, ladet denne omkostning bogføre hos [virksomhed1], idet omkostningen også er betalt fra [virksomhed1]s bankkonto. Det kan diskuteres, om dette er helt korrekt, men såfremt Skatteankestyrelsen kommer frem til, at der nægtes fradrag, skal jeg forbeholde mig ret til at indsende regnskab for [virksomhed9] for 2015 og begære fradrag for beløbet i dette selskab. Indtil jeg hører nærmere fra Skatteankestyrelsen vil jeg fastholde fradrag og at der ikke skal foretages korrektioner i indtægt eller moms.

12.06.2015 Husleje, DKK. 6.800,00. Forholdet er her ganske som ovenfor beskrevet og af de samme årsager som ovenfor anført skal jeg fastholde ret til fradrag og at der ikke skal ske ændringer i indkomst eller moms.

(...)

Konto 3265, Småanskaffelser

29.04.2015, bilag 412, [virksomhed6], DKK 998,00. Fradrag er nægtet med begrundelse at det drejer sig om tøjdamper fra Nilfisk. Denne bruges erhvervsmæssigt til rengøring af gardiner og er dermed en fradragsberettiget omkostning. Fradrag fastholdes, ingen regulering.

(...)

25.09.15, bilag 818, [virksomhed14], DKK 5.684,60. Posteringen vedrører køb af 2 bærbare computere, tasker til disse samt forsikring. Kopi af salgsnota vedlagt som bilag. Fradrag fastholdes, ingen reguleringer.

26.11.15, bilag 993, Expert, DKK 1.323,00 Bilag mangler. Posteringen vedrører arbejdsjakke (thermojakke) Fradrag fastholdes, ingen regulering.

30.11.15, bilag 1014, Gasovn, DKK 397,00 Bilag mangler. Posteringen vedrører opvarmning på lager. Fradrag fastholdes, ingen reguleringer.

Konto 3270, Software

Der er 5 posteringer på denne konto, som alle vedrører [virksomhed9], [virksomhed20] og [virksomhed21], i alt DKK 3.013,50 inklusive moms.

Forholdet er det samme som under husleje, for nemheds skyld er de fratrukket under [virksomhed1] i stedet for under et selvstændigt regnskab for [virksomhed9]. Såfremt dette kan accepteres af Skatteankestyrelsen, skal der ikke foretaget nogen reguleringer af indkomst eller moms. Såfremt det ikke kan accepteres, vil jeg indsende regnskab for 2015 for [virksomhed9] og begære fradrag for disse omkostninger. Skattemæssigt har det ingen konsekvenser, hvilken metode der vælges, idet begge selskaber er personligt ejet af [person1] og en forhøjelse i det ene selskab vil blive modregnet af et tab i det andet selskab.

Konto 3280, Telefon

(...)

19.10.15, bilag 883, [virksomhed11] DKK 1.794,56. Posteringen vedrører faktura [...70] fra [virksomhed11]. Kopi vedlagt. Fradrag fastholdes, ingen korrektioner.

(...)

På opgørelse fra [virksomhed11] (kopi vedlagt som bilag 16) er der desuden faktura [...12] fra 19.10.15, DKK 1.282,75. Denne faktura er ikke tidligere fratrukket. Fradrag begæres. Indkomst og købsmoms korrigeres.

(...)

Konto 3305, Benzin

(...)

13.07.15, bilag 671, [virksomhed12], DKK 19.808,66. Poseringen vedrører benzin købt på kontokort hos [virksomhed12]. Fradrag er nægtet på grund af manglende bilag. Jeg vedlægger faktura [...52] fra [virksomhed12] som dokumentation som bilag 17. Ret til fradrag fastholdes, ingen reguleringer af indtægt eller moms.

11.11.15, bilag 971, [virksomhed12] f [...96]., DKK 13.814,25. Posteringen vedrører benzin købt på kontokort hos [virksomhed12]. Fradrag er nægtet på grund af manglende bilag. Jeg vedlægger faktura [...96] som dokumentation som bilag 18. Ret til fradrag fastholdes, ingen reguleringer af indtægt eller moms.

(...)

Konto 3350, Anden transport

30.10.15, bilag 910, [virksomhed15], DKK 589,00. Fradrag er nægtet, med bemærkning Anledning privat??

Anledningen til denne postering er afhentning af gearkasse til erhvervsbil i Tyskland, altså erhvervsrelateret. Ret til fradrag fastholdes. Ingen korrektioner af indtægt eller moms.

Konto 3410, Rejser og fortæring

(...)

26.05.15, bilag 498, Fortæring, DKK 500,00. Møde med [virksomhed2] om fremtidigt samarbejde. Fradrag fastholdes, ingen korrektioner.

11.09.15, bilag 778, Fortæring, DKK 432,00. Middag med medarbejder for at drøfte hans fremtid i firmaet. Fradrag fastholdes. Ingen korrektioner.

Konto 3415, Arbejdstøj

22.06.15, bilag 610, [virksomhed16], DKK 700,00. Omkostningen vedrører shorts til medarbejdere, arbejdsrelateret. Ingen ændringer af indtægt eller moms.

28.11.15, bilag 1001, Specialsko. Fradrag nægtet med bemærkning [virksomhed17]. Omkostningen vedrører specialsko, som er nødvendige på grund af indehavers rygskade. Ret til fradrag fastholdes, ingen ændring af indkomst eller moms.

OPSUMMERING

(...)

Jeg kan ikke se den forhøjelse af indtægterne, som SKAT, idet disse er foretaget med baggrund i bevægelser på bankkontiene. Jeg har i det foregående redegjort for bevægelser på bankkontiene, som er private, herunder lån fra familiemedlemmer. Da bankkontoen stemmer til bogføringen kan der ikke være poster, som ikke er bogført, hverken indtægter eller omkostninger.

Jeg skal derfor fastholde min klients omsætning som opgjort i bogføringen som det grundlæggende, dog med tillæg for de korrektioner, der er opgjort i korrektionsbilagene.

(...)

Alt i alt giver dette en forhøjelse af den skattepligtige indkomst på DKK 71.688,18.

For så vidt angår moms har SKAT i sin opgørelse haft udgangspunkt i de samme omsætningstal, som ikke er realistiske, jvnfr. ovenfor og denne opgørelse er derfor ikke korrekt.

(...)

Med baggrund i omsætningen fra regnskabet og de korrektioner, der er påvist ovenfor skal salgsmoms for 2015 formindskes med DKK 55.309,68 og købsmoms med DKK 89.219,62.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1 og 57, stk. 1.

Det følger af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af. 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15 juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1253 af. 1. november 2013).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Landsskatteretten har i afgørelse (sagsnr. [...]) fundet, at SKAT har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab. Retten har fundet, at det af virksomheden fremlagte regnskabsmateriale ikke dokumenterer, at virksomhedens regnskab opfylder kravene til, at resultatet kan lægges til grund for virksomhedens skattepligtige indkomst med tilhørende mindstekravsbekendtgørelse. Der lagt vægt på, at SKAT har anmodet om at modtage regnskabsmateriale, men kun har modtaget kontokort, bankkontoudtog og enkelte underbilag. SKAT har således ikke haft mulighed for at sammenholde posteringer på kontokort med bilag/faktura, da indehaveren ikke har fremlagt underbilag for alle posteringer på kontokort.

I overensstemmelse hermed finder retten, at SKAT har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab og fastsætte den momspligtige omsætning skønsmæssigt.

På baggrund af ovenstående finder retten, at SKAT har været berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Salgsmoms

Landsskatteretten har i afgørelse i sagsnr. [...] fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst for indkomståret 2015 på baggrund af konkrete indsætninger på indehaverens konto.

Landsskatteretten har i afgørelsen fundet, at indsætninger for i alt 382.992 kr. kr. ikke skal anses som omsætning Derfor skal omsætningen ikke indgå i SKATs opgørelse af grundlaget for ansættelsen af virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. halvår 2015 og 2. halvår 2015. Retten har på den baggrund nedsat SKATs forhøjelse af virksomhedens overskud af virksomhed til 362.128 kr.

SKAT har opgjort virksomhedens salgsmoms til 637.449 kr. svarende til 20 % af den opgjorte omsætning i virksomheden på baggrund af de konkrete indsætninger på indehaverens bankkonti.

Da indehaveren ikke har dokumenteret, at indsætningerne ikke sker som betaling for varer eller ydelser, anser retten indsætningerne for momspligtig omsætning, hvoraf der skal beregnes salgsmoms. Retten har henset til, at en del af indsætningerne fremstår som fakturabetalinger.

Retten finder således, at virksomhedens salgsmoms skal fastsættes til 560.851 kr., som er opgjort på baggrund af de konstaterede indsætninger på indehaverens bankkonti, svarende til 20 % af indsætningerne på i alt 2.804.258 kr.

Som konsekvens heraf ændrer retten SKATs afgørelse, og nedsætter dermed SKATs forhøjelse af virksomhedens salgsmoms i afgiftsperioderne 1. halvår 2015 og 2. halvår fra 95.535 kr. til 18.938 kr.

Købsmoms

[virksomhed8] ApS

Indehaveren har oplyst, at han den 14. september 2015 har haft en udgift på 38.800 kr. inkl. moms til arbejde udført af [virksomhed8] ApS for [virksomhed1]. Heraf udgør moms 7.760 kr.

Landsskatteretten finder, at virksomheden har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Retten har henset til, at udgiften er afholdt til brug for virksomhedens leverancer, samt at der foreligger dokumentation for udgiften i form af faktura, hvoraf det momspligtige beløb fremgår. Der er endvidere lagt vægt på, at det fakturerede beløb ses fragået virksomhedens konto i [finans1] med konto nr. [...] [...97].

Retten ændrer SKATs afgørelse vedrørende dette punkt og godkender fradrag for købsmoms med 7.760 kr. i afgiftsperioden 2. halvår 2015.

[virksomhed6]

Indehaveren har oplyst, at han den 29. april 2015 har haft udgifter på 998 kr. inkl. moms til indkøb af tøjdamper. Heraf udgør moms 199,60 kr.

Landsskatteretten finder, at virksomheden har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Retten har henset til, at udgiften er afholdt til brug for virksomhedens leverener, samt at der foreligger dokumentation for udgiften i form af kvittering, hvoraf det momspligtige beløb fremgår. Der er endvidere lagt vægt på, at det fakturerede beløb ses fragået virksomhedens konto i [finans1] med konto nr. [...] [...97].

Retten ændrer SKATs afgørelse vedrørende dette punkt og godkender fradrag for købsmoms med 199,60 kr. i afgiftsperioden 1. halvår 2015.

Computere

Indehaveren har oplyst, at han den 25. september 2015 har haft udgifter på 5.684,60 kr. inkl. moms til indkøb af 2 computere samt tilbehør hertil. Moms udgør 897,32 kr.

Landsskatteretten finder, at virksomheden har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Retten har henset til, at udgiften er afholdt til brug for virksomhedens leverancer, samt at der foreligger dokumentation for udgiften i form af salgsnota, hvoraf det momspligtige beløb fremgår. Retten har endvidere lagt vægt på, at beløbet fragår virksomhedens konto i [finans1] med konto nr. [...] [...97].

Retten ændrer SKATs afgørelse vedrørende dette punkt, og godkender fradrag for købsmoms med 897,32 kr. i afgiftsperioden 2. halvår 2015.

[virksomhed11]

Indehaveren har oplyst, at han den 19. oktober 2015 har haft udgifter på 1.794,56 kr. inkl. moms til telefoni. Moms udgør 275,92 kr.

Landsskatteretten finder, at virksomheden har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Retten har henset til, at udgiften er afholdt til brug for virksomhedens leverancer, samt at der foreligger dokumentation for udgiften i form af faktura, hvoraf det momspligtige beløb fremgår. Retten har endvidere lagt vægt på, at beløbet fragår virksomhedens konto i [finans1] med konto nr. [...] [...97].

Retten ændrer SKATs afgørelse vedrørende dette punkt, og godkender fradrag for købsmoms med 275,92 kr. i afgiftsperioden 2. halvår 2015.

[virksomhed11]

Indehaveren har oplyst, at faktura [...12] fra 19. oktober 2015 på 1.282,75 kr. fremgår af oversigt fra [virksomhed11] og indehaveren har gjort gældende, at fakturaen ikke tidligere er indgået i virksomhedens regnskab.

Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation i form af faktura vedrørende denne udgift. Virksomheden har således ikke dokumenteret, at der er sket momspligtige leverancer. Under disse omstændigheder finder retten, at virksomheden ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt.

Retten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

[virksomhed12]

Indehaveren har oplyst, at han i alt har haft udgifter til kontokort fra [virksomhed12] i afgiftsperioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 på 33.622,91 kr. inkl. moms., fordelt på udgifter den 13. juni 2015 og den 11. november 2015 på henholdsvis 19.808,66 kr. inkl. moms og 13.814,25 kr. inkl. moms. til betaling af kontokort fra [virksomhed12]. Moms udgør henholdsvis 3.961,73 kr. og 2.762,85 kr.

Virksomheden har fremlagt dokumentation for udgiften i form af faktura, hvoraf det momspligtige beløb fremgår, og det fakturerede beløb ses fragået virksomhedens konto i [finans1] med konto nr. [...] [...97]. På den baggrund finder retten det dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt.

På dette grundlag ændrer retten SKATs afgørelse vedrørende dette punkt, og godkender herefter fradrag for købsmoms med 6.724,58 kr. i afgiftsperioden 2. halvår 2015.

Fortæring

Indehaveren har oplyst, at han den 26. maj 2015 og den 11. september 2015 har udgifter på henholdsvis 500 kr. inkl. moms og 432 kr. til fortæring. Indehaveren har oplyst, at udgifterne til fortæring sker i forbindelse med henholdsvis et møde med samarbejdspartner og et møde med en medarbejder.

Der er fremlagt kvitteringer for udgiften, men det fremgår ikke, i hvilken erhvervsmæssige sammenhæng udgiften er afholdt. Virksomheden har således ikke fremlagt dokumentation for, at udgifterne er afholdt alene til brug for virksomhedens leverancer. Under disse omstændigheder finder retten, at virksomheden ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt.

Retten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

Vareindkøb

Indehaveren har oplyst, at han i alt har haft udgifter til vareindkøb i afgiftsperioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 på 2.640,50 kr., fordelt på udgifter den 29. november 2015 og den 27. december 2015 på henholdsvis 1.500 kr., og 1.140,50 kr. Indehaveren oplyser, at vareindkøbet er sket på baggrund af et erstatningskrav fra virksomhedens kunder.

Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation i form af faktura vedrørende disse udgifter. Virksomheden har således ikke dokumenteret, der er sket momspligtige leverancer. Under disse omstændigheder finder retten, at virksomheden ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt.

Retten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

Arbejdstøj

Virksomheden oplyser at have afholdt udgifter til arbejdstøj i afgiftsperioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 på i alt 5.232 kr., fordelt på udgifter den 22. juni 2015, den 26. november 2015 og den 28. november 2015, på henholdsvis 700 kr., 1.323 kr., og 3.300 kr.

Udgifter til beklædning er som hovedregel private udgifter, selvom de afholdes i tilknytning til arbejdet. Der kan heller ikke gives fradrag for specielt arbejdstøj som kittel, uniform mm., idet merudgiften hertil opvejes af en tilsvarende besparelse i den almindelige beklædning. Dette følger blandt andet af Højesterets dom af 19. august 2010, offentliggjort i SKM 2010.549.HR.

Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for, at udgiften udelukkende er anvendt til brug for virksomhedens leverancer, herunder at der er tale om specialdesignet arbejdstøj, som anses for uanvendeligt i privat henseende. Herefter ses betingelserne i momslovens § 37 ikke for opfyldt.

På dette grundlag stadfæster retten SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

Yderligere fradrag

Indehaveren har oplyst, at han har haft yderligere udgifter til drift af virksomheden for 986 kr., fordelt på udgifter den. 30. oktober 2015 samt den 30. november 2015 på henholdsvis, 589 kr., og 397 kr. Indehaveren oplyser, at udgifterne er gået til henholdsvis afhentning af gearkasse i Tyskland til brug i en erhvervsbil og indkøb af gasovn til opvarmning af lager.

Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for denne udgift. Virksomheden har således ikke dokumenteret, at udgiften er afholdt udelukkende til brug for virksomhedens leverancer. Under disse omstændigheder ses betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 ikke for opfyldt.

På dette grundlag stadfæster retten SKATs afgørelse vedrørende dette punkt

Procentdel til [virksomhed2] ApS

Det fremgår af bilag til fakturaer udstedt af [virksomhed1] til [virksomhed2] ApS, at faktureringsbeløbet udgør omsætning (kørsel) fratrukket 10 %, 18 % eller 25 %. Repræsentanten har oplyst, at disse procentdele udgør administrationsbidrag til [virksomhed2] ApS, at procentdelen varierer afhængig af opgavens karakter, og at disse beløb som følge heraf bør anses som fradragsberettigede driftsomkostninger.

Landsskatteretten har i afgørelse i sagsnr. [...] fundet, at den påståede udgift hertil ikke kan fradrages virksomhedens resultat. Retten har lagt vægt på, at der ikke foreligger dokumentation for, at virksomheden har afholdt nogle udgifter, og at det kun er nettobeløbene, der er indbetalt fra [virksomhed2] ApS, som er indtægtsført på virksomhedens kontokort.

Under disse omstændigheder er betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 ikke opfyldt. Der er henset til, at der ikke foreligger dokumentation for afholdelse af udgifter.

På dette grundlag stadfæster retten SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

[virksomhed9]

Indehaveren har oplyst, at han i indkomståret 2015 har haft udgifter til husleje på samlet 23.300 kr., fordelt på henholdsvis 15.000 kr. den. 1. februar 2015, og 6.800 kr. den 12. juni 2015, og at udgiften danner grundlag for fradrag i virksomhedens afgiftstilsvar.

Landsskatteretten finder, at [virksomhed1] ikke er rette omkostningsbærer af udgifterne. Retten har lagt vægt på, at udgiften vedrører husleje for [virksomhed9], og at fakturaen er udstedt til ”[virksomhed9] v/[person1]” og ikke [virksomhed1].

Den omstændighed, at udgiften er betalt fra virksomhedens konto, kan ikke føre til et andet resultat.

Indehaveren har nedlagt påstand om fradrag for 5 posteringer på virksomhedens kontokort ”Konto 3270, Software” på samlet 3.013,50 kr. inkl. moms.

Det er ubestridt, at udgifterne ikke relaterer sig til [virksomhed1] indkomsterhvervelse men til [virksomhed9].

Landsskatteretten finder, at [virksomhed1] ikke er rette omkostningsbærer. Retten har lagt vægt på, at det er ubestridt, at udgifterne relaterer sig til [virksomhed9].

Sammenfatning

Landsskatteretten ændrer på denne baggrund SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. halvår 2015 og 2. halvår 2015, således at forhøjelsen af momstilsvaret på 245.338 kr. nedsættes til 152.883 kr.

For afgiftsperioden 1. halvår 2015 består nedsættelsen af momstilsvaret, dels af en nedsættelse af salgsmoms med 66.917,89 kr., dels en forhøjelse af købsmoms med 199,60 kr.

For afgiftsperioden 2. halvår 2015 består nedsættelsen af momstilsvaret, dels af en nedsættelse af salgsmoms med 9.679,44 kr., dels en forhøjelse af købsmoms med 15.657,82 kr.