Kendelse af 08-03-2018 - indlagt i TaxCons database den 22-03-2018

SKAT har opkrævet klageren 8.468 kr. i told- og afgifter i forbindelse med indførsel af guldsmykker og cigaretter ved klagerens indrejse i Danmark den 5. februar 2017 fra Libanon.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af toldrapport af den 5. februar 2017, at klageren samme dag er indrejst til Danmark fra Libanon. I den forbindelse blev klageren standset af SKAT ved sin passage gennem den grønne kanal (vedrørende personlig bagage, der ikke skal angives) i [Lufthavnen], [by1].

Ved en efterfølgende kontrol af klagerens bagage konstaterede SKAT, at klageren medbragte 600 stk. cigaretter i sin indskrevne bagage og 2 smykkeæsker med guld i sin håndbagage. Det ene sæt bestod af en halskæde med vedhæng og en armlænke. Det andet sæt bestod af 5 stk. armringe.

Klageren kunne fremvise en kvittering, hvoraf fremgår, at smykkerne har en værdi af 3950 amerikanske dollar svarende til 27.543 danske kroner.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet klageren 8.468 kr. i told- og afgifter i forbindelse med indførsel af guldsmykker og cigaretter ved klagerens indrejse i Danmark den 5. februar 2017 fra Libanon.

Det opkrævet told- og afgiftsbeløb på guldsmykkerne og cigaretterne fordeler sig således:

Art

Mængde

Toldværdi

Ikke EU

Told + afgift

Guldsmykker

27.543 kr.

2,5 %

688,58 kr.

Moms af toldværdi + told (28.231,58 kr.)

25 %

7.057,90 kr.

Cigaretter

400 stk.

1,8045

721,80 kr.

Samlet told- og afgiftsbeløb

8.468,00 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”[...]

I henhold til § 23, stk. 2, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016 (toldlov), har du pligt til at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og de i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom.

Efter § 10, stk. 1, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016 (toldlov), opkræver Skat told og afgifter af varer, som ikke er i fri omsætning i EU's toldområde og som indføres i det danske toldområde

Efter §§ 119, stk. 1, og 124, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj 2012 om toldbehandling, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit medfører tobaksvarer og spiritus i det anførte omfang..

Efter §§ 120, stk. 1, og 123, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj 2012 om toldbehandling med senere ændringer, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit medfører andre varer omhandlede til en værdi, der ikke overstiger 430 euro (ca. 3.200 kr.)

Told opkræves efter § 2, jf. EU's retsakter, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016 (toldlov).

Spiritusafgift opkræves efter § 18 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 82 af 21. januar 2016 (spiritusafgiftslov).

Tobaksafgift opkræves efter § 12 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 379 af 01. april 2014 (tobaksafgiftslov).

Moms opkræves efter § 12 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016 (momslov).

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at det opkrævede beløb på 8.468 kr. skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte herfor har klageren anført følgende:

”[...]

Jeg sender hermed min klage mod en bøde som jeg har fået da jeg medtog guld og cigaretter fra Syrien via libanon. Jeg er oprindeligt fra en by som hedder [by2] i Syrien som var ude af kontrol og styret af teorister den gang vi forlod Syrien. Da vi flygtede fra vores hjem for 3 1/2 år inden vi kom til Sverige. Var der mange af vores ting der blev efterladt i vores hjem blandt andet min kones og mors guld. Da jeg tog til Syrien igen fik jeg hentet guldet til min kone og mor eftersom at teoristerne var ude af byen og at man kunne komme ind igen.

Jeg tog guldet som er købt mange år tilbage og som har en særlig værdig med til en guldsmed og spurgte om det var okay at tage det med til Sverige via [Lufthavnen], hvor jeg fik fortalt at så længe jeg havde kvitteringer på det var det iorden. Så jeg fik en kvittering på guldet og regnede med at det var iorden ind til jeg får en bøde på kbhs lufthavn på 24468 dk kr.

I [Lufthavnen] bliver jeg stillet for 2 valg enten betaler jeg 16000 dkkr. og får konfiskeret guldet eller jeg betaler hele beløbet på 24468 dkkr. og får lov at beholde guldet som jeg selvfølgelig vælger da det har en meget høj og personlig værdi hos min mor og kone. Da jeg tog hen for at veksle fra euro til dk kr.kom jeg til at betale 3600 euro for at beholde mit guld som har en værdi på 3800 euro. Det synes jeg overhovedet ikke er retfærdig da hvis jeg ville skjule det havde jeg ikke haft det tasken åbenlyst. Det kan være jeg har dummet mig med de 3 sammenhængende kartoner cigaretter som jeg købte fra [Libanon] lufthavn og ikke fik spurgt om det var okay. Men jeg synes det er en meget stor bøde for guldet som ikke var min intiotion at skjule eller gøre noget ulovligt jeg håber i føler med min sitiation og at i tror på at jeg ville gøre det rigtige.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af toldlovens § 2, stk. 1, at varer, der føres ind, transiterer eller føres ud af det danske toldområde, behandles efter EU’s retsakter, herunder EU-Toldkodeksen. Der svares told i henhold til disse retsakter.

Efter artikel 79 stk. 1, litra a i EU-Toldkodeksen, opstår der toldskyld, som følge af en manglende efterlevelse af en af forpligtelserne i toldlovgivningen ved import af ikke-EU-varer i Unionens toldområde. Efter bestemmelsens stk. 3, litra a, er debitor enhver person, som det påhvilede at opfylde de pågældende forpligtelser.

Det fremgår af momslovens § 12, stk. 1, at der betales afgift af varer, der indføres her til landet fra steder uden for EU.

Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 12, at der betales afgift af afgiftspligtige varer, der indføres fra steder uden for EU eller indføres fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde.

Personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, skal ved indrejsen i det danske toldområde uopfordret standse op for kontrol og i øvrigt standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det. Det fremgår af toldlovens § 23, stk. 1.

Efter bestemmelsens stk. 2, har personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 126, stk. 2, at personer, der ankommer til det danske toldområde fra et tredjeland, har pligt til straks at foretage angivelse til told- og skatteforvaltningen, hvis de medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges.

Efter bestemmelsens stk. 3, skal personer, der ankommer til det danske toldområde, foretage angivelse ved at passere et kontrolområde, som består af 2 kanaler, hvoraf den ene (rød kanal) er mærket ”varer at angive”, og den anden (grøn kanal) er mærket ”ingen varer at angive”, såfremt et sådant kontrolområde er etableret det pågældende ankomststed. Personer, der passerer igennem den grønne kanal, har ved denne handling angivet over for told- og skatteforvaltningen, at de ikke medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges, eller medfører varer, der er undergivet særlige varebestemmelser, jf. § 6, stk. 4.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 119, nr. 1, at rejsende ved indrejse fra tredjeland afgiftsfrit kan medføre 200 cigaretter.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 120, stk. 1, at rejsende ved indrejse fra tredjeland afgiftsfrit kan medbringe andre varer end de i § 119 omhandlende til en værdi, der ikke overstiger 430 euro.

I medfør af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 123, stk. 1, skal varer, hvis værdi ikke falder inden for det afgiftsfrie beløb jf. § 120, afgiftsberigtiges i deres helhed. Efter bestemmelsens stk. 3, forstås værdien af varerne som varernes detailpris på indkøbsstedet, inklusive sådanne skatter og afgifter, som i indkøbslandet er pålagt varer af den pågældende art, når de omsættes i sædvanlig detailhandel.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 124, stk. 1, nr. 1, at det er en forudsætning for afgiftsfriheden, at varerne medbringes på personen eller i håndbagage (den ved indrejsen medbragte personlige bagage), således at de kan frembydes til samtidig toldbehandling på indrejsestedet, og at den bagage, som den rejsende senere frembyder for told- og skatteforvaltningen, kan dokumenteres at være indskrevet som rejsegods ved afrejsen hos det selskab, der har foretaget befordringen af bagagen til det danske toldområde.

Det lægges til grund, at klageren den 5. februar 2017 er indrejst fra Libanon til [Lufthavnen], og at klageren medbragte 600 stk. cigaretter samt guldsmykker til en værdi svarende til 27.543 danske kroner.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at guldsmykkerne og cigaretterne er indført i det danske toldområde, at smykkerne overskrider beløbsgrænsen for afgiftsfri indførsel af varer efter toldbehandlingsbekendtgørelsens § 120, og at antallet af cigaretterne overstiger den afgiftsfrie mængde efter toldbehandlingsbekendtgørelsen § 119, nr. 1.

Klageren har ikke ved indførelsen af guldsmykkerne og cigaretterne efterlevet forpligtelserne i toldlovgivningen ved import af ikke-EU-varer i Unionens toldområde jf. § 126 stk. 2, idet klageren ved indrejsen passerede den grønne kanal jf. § 126 stk. 3.

Det er således berettiget, at SKAT har opkrævet told og afgifter af de pågældende guldsmykker og cigaretter med i alt 8.468 kr.

Klagerens oplysning om, at han har købt guldet for mange år siden, ændrer ikke vurderingen, idet det bemærkes, at opkrævningen af told- og afgifter sker på baggrund af selve indførelsen i det danske toldområde.

Klageren har ikke haft indsigelser til opgørelsen af det opkrævede told- og afgiftsbeløb, hvorfor SKATs afgørelse stadfæstes.