Kendelse af 10-07-2018 - indlagt i TaxCons database den 06-08-2018

SKAT har givet afslag på udbetaling af for meget indbetalt grøn ejerafgift for perioden 28. marts 2008 til 31. august 2013, da SKAT har anset kravet for forældet.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Det omhandlede køretøj blev første gang registreret i Køretøjsregisteret den 6. august 2001. Køretøjets brændstofforbrug blev registreret til 13,0 km/l.

Klageren har den 28. marts 2008 fået det pågældende køretøj af mærket Volkswagen, model Passat, med registreringsnummer [reg.nr.1], synet og registreret i Køretøjsregisteret. Køretøjets stelnummer er [...].

Klageren har den 1. september 2016 modtaget en erklæring fra Volkswagen-importør, [virksomhed1] Co. A/S, hvoraf det fremgår, at køretøjets brændstofforbrug er 17,1 km/l.

På den baggrund kontaktede klager den 4. september 2016 SKAT og søgte om at få tilbagebetalt grøn ejerafgift for det pågældende køretøj.

Synsstedet ændrede den 5. oktober 2016 køretøjets brændstofforbrug til 17,1 km/l. I forbindelse med ændringen har SKAT foretaget en regulering af den grønne ejerafgift fremadrettet.

SKATs afgørelse

SKAT har udbetalt for meget indbetalt grøn ejerafgift for det pågældende køretøj for perioden 1. september 2013 til 5. oktober 2016. SKAT har vurderet, at kravet vedrørende perioden 28. marts 2008 til 5. oktober 2016 er forældet.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT bl.a. anført følgende:

”...

Vi udbetaler grøn ejerafgift på 12.722,45 kr. plus renter for køretøjet [reg.nr.1] for perioden fra den 01.09.2013 – 05.10.2016.

...

Synsstedet har rettet brændstofforbruget den 5. oktober 2016. I forbindelse med rettelsen ændres den periodiske afgift samt afgiftsperioden.

I mailen oplyser du, at du ikke kan acceptere, at reguleringen af grøn ejerafgift kun kan tilbagebetales maksimum 3 år tilbage i henhold til Forældelsesloven og du derfor gør indsigelse over dette.

SKAT laver afgørelse

På baggrund af din henvendelse, laver SKAT hermed en afgørelse om tilbagebetaling af for meget betalt grøn ejerafgift tilbage til den 1. september 2013. Afgørelsen kan du selvfølgelig klage over. Klagevejledning står i slutningen af brevet.

Sådan har vi opgjort afgiften

Du har betalt

For perioden 09.09.2013 – 28.02.2014 har du betalt 4.920,00 kr.

” ” 01.03.2014 – 31.08.2018 ” ” ” 4.960,00 kr.

” ” 01.09.2014 – 28.02.2015 ” ” ” 4.960,00 kr.

” ” 01.03.2015 – 31.08.2015 ” ” ” 5.170,00 kr.

” ” 01.09.2015 – 29.02.2016 ” ” ” 5.170,00 kr.

” ” 01.03.2016 – 31.08.2016 ” ” ” 5.190,00 kr.

” ” 01-09-2016 – 04.10.2017 ” ” ” 738,56 kr.

Du har betalt i alt 31.108,56 kr.

Du skulle have betalt

For perioden 09.09.2013 – 28.02.2014 har du betalt 2.880,00 kr.

” ” 01.03.2014 – 31.08.2018 ” ” ” ” 2.910,00 kr.

” ” 01.09.2014 – 28.02.2015 ” ” ” ” 2.910,00 kr.

” ” 01.03.2015 – 31.08.2015 ” ” ” ” 3.030,00 kr.

” ” 01.09.2015 – 29.02.2016 ” ” ” ” 3.030,00 kr.

” ” 01.03.2016 – 31.08.2016 ” ” ” ” 3.050,00 kr.

” ” 01-09-2016 – 04.10.2017 ” ” ” ” 576,11 kr.

Du har betalt i alt 18.386,11 kr.

Efter rettelsen den 5. oktober 2016 danner systemet en regulering på 4.209,64 kr. for perioden 05.10.2016 – 28.02.2016.

Samtidig har systemet dannet en opkrævning på 3.471,11 kr. for perioden 05.10.2016 – 31.03.2017 som er betalt af reguleringen (4.209,64 kr.- 3.471,11 kr. = 738,56 kr.).

De resterende 738,56 kr. er sendt tilbage til din NEM-konto den 13. oktober 2016.

Du har betatalt i alt 31.108,56 kr.

Du skulle harve betalt i alt 18.386,11 kr.

For meget betalt 12.722,45 kr.

Vi udbetaler ikke afgiften for perioden fra den 28.03.2008 – 05.10.2016, da du ikke har søgt om at få godtgørelsen udbetalt inden for fristen på 3 år.

Den afgift, som du har betalt for mere end 3 år siden, kan du ikke få udbetalt, da denne del er forældet. Der er en frist på 3 år, for at søge om, at få udbetalt, det du har indbetalt til SKAT.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at SKAT skal udbetale for meget indbetalt grøn ejerafgift for perioden 28. marts 2008 til 9. september 2013, og at SKAT tillige skal betale renter for tilbagebetalt grøn ejerafgift for perioden 9. september 2013 til 4. oktober 2017.

Klageren har til støtte for påstanden bl.a. anført:

”...

Der klages på 2 punkter.

1. SKAT har lavet en opgørelse over for meget betalt grøn ejerafgift for perioden 09.09.2013 – 04.10.2017.

Klagen vedrørende dette punkt omhandler, at der i det udbetalte beløb, ikke er beregnet renter for ovennævnte periode jvf afgørelsen fra SKAT a 3.febr. 2017 side 1.

2. SKAT mener ikke de skal tilbagebetale for meget betalt grøn ejerafgift for perioden 28.03.2008 – 09.09.2013 da de mener kravet er forældet efter 3 år.

Klagen vedrørende dette punkt omhandler, at forældelsesfristen ikke er beregnet korrekt, da jeg ikke var vidende om ovennævnte krav, da jeg gik ud fra, at der blevet opkrævet korrekte afgifter af det offentlige, hvorfor forældelsesfristen er 10 år i stedet jf. forældelsesloven § 3, stk. 3, nr. 4, jf. § 3, stk. 2...”

Landsskatterettens afgørelse

Anvendelsesområdet for forældelsesloven er følgende (lovbekendtgørelse nr. 1238 af 9. november 2015 om forældelse af fordringer):

Ӥ 1

Fordringer på penge eller andre ydelser forældes efter reglerne i denne lov, medmindre andet følger af særlige bestemmelser om forældelse i anden lov.”

Da der findes særlige bestemmelser om fristen for ændring af afgiftstilsvaret i skatteforvaltningsloven, er det disse regler, som finder anvendelse, jf. forældelseslovens § 1.

Der er i skatteforvaltningsloven en frist på 3 år for klagers anmodning om ændring af et afgiftstilsvar, jf. § 31, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 1267 af den 12. november 2015:

Ӥ 31

...

Stk. 2. En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.”

Klageren fik i forbindelse med salg af det pågældende køretøj kendskab til, at brændstofforbruget ikke var registreret korrekt i Køretøjsregisteret. Klageren rettede henvendelse til SKAT den 4. september 2016. SKAT foretog herefter en regulering for perioden 1. september 2013 til 5. oktober 2016 og udbetalte for meget indbetalt grøn ejerafgift.

Landsskatteretten finder ikke, at der kan ske genoptagelse af beregningen af grøn ejerafgift for det pågældende køretøj ud over den 3-årige periode, som SKAT allerede har genoptaget, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. Landsskatteretten har lagt vægt på, at klageren først har fremlagt faktiske oplysninger, som kunne ændre registreringen den 4. september 2016. Derudover bemærker Landsskatteretten, at den afgiftspligtige selv har et ansvar for, at grundlaget for at opgørelsen af afgiftstilsvaret er korrekt.

Ekstraordinær genoptagelse

Der findes i skatteforvaltningslovens § 32 a, stk. 1, mulighed for at foretage ekstraordinær genoptagelse af registreringen af køretøjets brændstofforbrug, hvis betingelserne i denne bestemmelse er opfyldt.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 32 a, stk. 1, kan SKAT ikke ændre en afgørelse om registrering af et køretøj senere end 6 måneder efter, at afgørelsen er truffet. Efter stk. 1, nr. 4, i samme bestemmelse, kan afgørelsen dog ændres efter fristens udløb, hvis SKAT konstaterer en åbenbar fejl i registreringen.

Ӥ 32 a

Told- og skatteforvaltningen kan ikke ændre en afgørelse om registrering af et køretøj, senere end 6 måneder efter at afgørelsen er truffet. Efter fristen i 1. pkt. kan afgørelsen dog ændres i følgende tilfælde:

...

4) Hvis told- og skatteforvaltningen konstaterer en åbenbar fejl i registreringen. Yderligere afgift i konsekvens af en ændring som nævnt i 1. pkt. pålægges fra tidspunktet for registreringsændringen...”

Skatteforvaltningslovens § 32 a, blev indsat ved lov nr. 545 af 26. maj 2010. Af forarbejderne til denne lov, lovforslag af 3. marts 2010, fremgår vedrørende § 32 a, stk. 1, nr. 4:

”...

For det fjerde hvis der konstateres åbenbare fejlregistreringer. Eftersom forvaltningen af køretøjsregistreringen er karakteriseret ved et meget stort antal simple ekspeditionssager, er der både erfaring og forventning for, at der vil forekomme fejlregistreringer som følge af fejltastning, forkert feltafkrydsning og lign. Det foreslås, at SKAT skal have mulighed for at korrigere åbenbare fejlregistreringer, selv om de først måtte blive konstateret efter udløbet af den generelle 6 månedersfrist.

Som eksempler på åbenbare fejlregistreringer kan nævnes, at en bil er registreret som motorcykel eller omvendt, at en bil er registreret som udlejningsbil, skønt den aldrig har været det, eller at der registreret fejlagtige oplysninger om en varebils indretning. I langt hovedparten af tilfældene vil en korrektion af fejlen ikke have økonomiske konsekvenser for ejeren af køretøjet. I de tilfælde, hvor der måtte være afledede afgiftsmæssige konsekvenser af fejlretningen, foreslås det, at efteropkrævning af for lidt betalt afgift kun skal have virkning for fremtiden. Tilbagebetaling af for meget opkrævet afgift sker efter SKATs praksis med tilbagevirkende kraft. Denne praksis vil blive videreført...”

Køretøjet blev første gang registreret den 6. august 2001 i Køretøjsregisteret, hvor køretøjet fejlagtigt blev registreret med et brændstofforbrug på 13,0 km/l. Køretøjet blev registreret til klageren den 28. marts 2008 med samme brændstofforbrug.

Landsskatteretten finder, at den fejlagtige registrering af køretøjets brændstofforbrug ikke kan anses som en åbenbar fejlregistrering i forbindelse med indberetning til Køretøjsregisteret. Landsskatteretten har lagt vægt på, at klageren har været nødsaget til at indhente dokumentation fra importøren/fabrikanten, af den pågældende type af køretøj, for at få klarlagt køretøjets brændstofforbrug. På den baggrund vurderes registreringen af brændstofforbruget på 13,0 km/l i stedet for 17,1 km/l ikke at være en åbenbar fejltastning, hvilket understøttes af forarbejderne til skatteforvaltningslovens § 32 a, stk. 1, nr. 4.

Som en følge heraf, finder Landsskatteretten ikke, at der kan ske tilbagebetaling af for meget betalt grøn ejerafgift i perioden 28. marts 2008 til 31. august 2013 under henvisning til skatteforvaltningslovens § 32 a, stk. 1, nr. 4.

Det fremgår af SKATs afgørelse af 3. februar 2017, at SKAT har udbetalt for meget indbetalt grøn ejerafgift for perioden 1. september 2013 til 5. oktober 2016 plus renter. Landsskatteretten lægger derfor til grund, at SKAT har udbetalt renter af tilbagebetalingsbeløbet for denne periode.

Landsskatteretten stadfæster på den baggrund SKATs afgørelse.