Kendelse af 07-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 13-01-2022

Journalnr. 17-0734247

Afgiftsperiode 2015

SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 363 kr. og nedsat virksomhedens købsmoms med 16.796 kr. Samlet er virksomhedens momstilsvar forhøjet med 17.159 kr. i 2015.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] drives i personligt regi med CVR-nr. [...1]. Virksomheden blev startet den 1. december 2010.

Virksomhedsindehaveren har oplyst, at han er uddannet tømrer og var i 2015 ansat hos [virksomhed2] A/S.

Indehaveren har oplyst, at han ville investere i en frisørsalon, hvor han havde mulighed for at ansætte sin søn. Han etablerede derfor en frisørsalon i et lokale i hans hjem på [adresse1], [...], [by1]. Virksomheden har fremsendt et billede af frisørsalonen udefra samt billeder af frisørsalonens lokaler med vaskestol samt diverse produkter og frisørartikler.

Der har under klagesagens behandling i Skatteankestyrelsen været afholdt syn og skøn ved Retten i [by2].

Skønsmanden har i skønserklæringen beskrevet indretningen af frisørsalonen således:

”Frisørsalonen er indrettet som en almindelig frisørsalon og fremstår professionelt. Dette har vi også fået bekræftet ved skønsforretning den 7. juli 2020. Lokalerne er små og lidt trange hvis der skal være flere frisører. Der er et lokale til klippe og vask og et pakkerum. Der er ikke noget personalerum.”

Indehaveren har endvidere oplyst, at for at hans søn kunne komme i lære i salonen, var det nødvendigt at ansætte en faguddannet frisør. Igennem sønnens læretid har der været ansat flere forskellige frisører. Indehaverens søn har modtaget elevløn og senere fuld løn, efter han blev udlært. Det fremgår af skønserklæringen, at sønnen blev færdig med sin uddannelse i 2014, hvorefter han var den eneste ansatte.

I 2015 åbnede indehaveren webshoppen [virksomhed3], for at kunne tilbyde kunderne i salonen et større segment af produkter samt forsøge at udvide kundekredsen. Virksomheden har oplyst, at der bl.a. sælges hårprodukter samt produkter til pleje og styling.

Det fremgår af skønserklæringen, at indehaveren ikke har stået for frisøropgaver men har udført praktisk arbejde i salonen, vedligeholdelse samt hjulpet med pakning af ordrer fra webshoppen. På mødet med Skatteankestyrelsen bekræftede indehaveren dette.

Ifølge SKAT har virksomheden angivet følgende moms for 2015:

Salgsmoms

57.942 kr.

Købsmoms

-38.452 kr.

Momstilsvar

19.940 kr.

Virksomheden har fremsendt følgende momsangivelse for perioden 1. januar 2015-31. december 2015.

Navn

Indgående

Udgående

Forventet

Udført arbejde

359,20 kr.

Varesalg

-57.945,80 kr.

Varekøb

11.704,77 kr.

Annoncer

71,99 kr.

Vedligeholdelse

137,50 kr.

El, vand og gas

1.300,00 kr.

Vedligeholdelse

248,94 kr.

Kontorartikler/tryksager

26,97 kr.

EDB-omkostninger

616,78 kr.

Internet, hjemmeside og telefon

7.128,12 kr.

3.128,12 kr.

Revisorhonorar

1.721,25 kr.

Tilgang i årets løb

4.000,00 kr.

Moms i alt

21.656,32 kr.

-58.305,00 kr.

-35.348,68 kr.

Med håndskrift har virksomhedens rådgiver påført, at der er tillagt en regulering/rettelse fra tidligere år på 15.857,00 kr. til virksomhedens købsmoms, hvorfor virksomhedens købsmoms er beregnet til 37.513,32 kr. (21.656,32 kr. + 15.857 kr.) Virksomhedens salgsmoms er uændret. Det fremgår, at der er en difference på 938,68 kr. mellem beløbet på 38.452 kr., som virksomheden har indberettet, og den beregnede købsmoms på 37.513 kr.

Overfor SKAT har virksomhedens rådgiver oplyst, at reguleringen/rettelsen på 15.857 kr. burde være indsendt som en efterregulering, samt at virksomheden ikke har valgt at gøre noget ved differencen på ca. 1.000 kr.

Det er ikke oplyst, hvilket år det påståede tilgodehavende købsmoms vedrører. Det fremgår af virksomhedens årsrapport for 2014, at virksomheden havde et tilgodehavende på 15.857 kr. Beløbet er angivet i balancen under aktiver som Andre tilgodehavender, og det fremgår ikke, hvad tilgodehavendet vedrører. Af balancens passiver fremgår Anden gæld med 21.401 kr., og af note 7 til regnskabet fremgår, at der er tale om skyldig moms og afgifter.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 363 kr. og nedsat virksomhedens købsmoms med 16.796 kr., idet der var uoverensstemmelse med den angivne moms og virksomhedens regnskab.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Din rådgiver har forklaret, at købsmomsen er tillagt en regulering fra tidligere år. SKAT har derfor

vurderet momsen for de seneste år. Tallene viser følgende, idet der er taget udgangspunkt i regnskaberne:

Udgifter jf. regnskab

2012

2013

2014

2015

Ex moms

Moms

Ex moms

Moms

Ex moms

Moms

Ex moms

Moms

Varekøb

-55.696

-13.924

-16.180

-4.045

-27.598

-6.900

-46.819

-11.705

Annoncer

-43.629

-10.907

-39.770

-9.943

-16.732

-4.183

-288

-72

Driftsmiddelomk.

-2.851

-713

-550

-138

Vedligehold lokaler

-996

-249

EDB-omkostninger

-508

-127

-3.625

-906

-2.467

-617

Internet, telefon m.v.

-2.761

-690

-28.179

-7.045

-2.784

-696

-8.512

-2.128

Kontorartikler

-108

-27

Revisor

-6.000

-1.500

-6.000

-1.500

-6.090

-1.523

-6.885

-1.721

Faglitt./tidsskrifter

-806

-202

-5.535

0

Udgifter internetbutik

-20.000

-5.000

Udgifter og moms i alt

-109.400

-27.350

-90.129

-22.532

-65.215

-14.920

-86.625

-21.656

Moms

2012

2013

2014

2015

Angivet salgsmoms

74.428

65.292

56.320

57.942

Salgsmoms jf. regnskab

65.200

65.242

56.625

58.305

Difference

-9.228

-50

305

363

Angivet købsmoms

-54.179

-24.526

-14.678

-38.452

Købsmoms jf. regnskab m.v.

-27.350

-22.532

-14.920

-21.656

Difference

26.829

1.994

-242

16.796

Som oversigten viser, ses der ikke at være tilgodehavende moms for årene 2012-2014. Eventuel regulering for perioden forud for 2012 vil være forældet jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, idet der er forløbet mere end tre år efter angivelsesfristens udløb.

Momstilsvaret for 2015 udgør således:

Salgsmoms

58.305 kr.

Købsmoms

-21.656 kr.

I alt

36.649 kr.

Angivet

19.490 kr.

For lidt angivet

17.159 kr.

Der foretages derfor yderligere opkrævning af moms med 17.159 kr. for 2015. Reguleringen foretages for 2. halvår 2015.

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at virksomhedens momstilsvar for 2015 skal nedsættes med 17.159 kr.

Virksomheden har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)Der nedlægges for det andet påstand om, at [person1]s momstilsvar for perioden 1. januar – 31. december 2015 nedsættes med kr. 17.159.

Påstanden vedrørende momstilsvaret fremkommer på følgende vis:

Yderligere salgsmoms

kr.

363

Yderligere købsmoms

kr.

16.796

Tilsvar

kr.

17.159

(...)

ANBRINGENDER

(...)

Til støtte for den anden nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at der i henhold til momslovens §§ 4 og 37 og opkrævningslovens § 5 ikke er grundlag for en yderligere opkrævning af moms med kr. 17.159 for perioden 1. januar – 31. december 2015, idet [person1] er berettiget til at foretage en regulering af sit momstilsvar med kr. 15.857.

(...)

Det følger helt overordnet af momslovens § 4, at der skal svares moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, dvs. udgående moms.

Omvendt følger det ligeledes af momslovens § 37, at virksomheder ved opgørelse af deres momstilsvar som indgående moms kan fradrage momsen for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for moms.

Forskellen mellem den udgående og indgående moms er herefter virksomhedens momstilsvar, jf. momslovens § 56, stk. 1, 2. pkt.

Det gøres herefter overordnet gældende, at der ikke i henhold til ovennævnte bestemmelser er grundlag for at opkræve [person1] yderligere moms med kr. 17.159 for perioden 1. januar – 31. december 2015, idet [person1] er berettiget til at foretage en regulering af sit momstilsvar med kr. 15.857, idet der henvises til det under sagsfremstillingen anførte, herunder [person1]s revisors opgørelse over den pågældende regulering, jf. bilag 15.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Ifølge momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Betalingen af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet. Det fremgår af momslovens § 46, stk. 1.

Virksomheden har ifølge Skattestyrelsen angivet salgsmoms med 57.942 kr. Det fremgår af virksomhedens momsangivelse på baggrund af virksomhedens regnskab, at salgsmomsen i 2015 var 58.305 kr. Virksomheden har ikke redegjort for denne difference. Det er således med rette, at Skattestyrelsen har ændret virksomhedens salgsmoms til 58.305 kr. og derved forhøjet den med 363 kr.

Virksomheden har ifølge Skattestyrelsen angivet en købsmoms på 38.452 kr. Af virksomhedens egen momsangivelse lavet på baggrund af virksomhedens regnskab fremgår det, at købsmomsen var 21.656 kr. Det er oplyst, at der som følge af en regulering fra et tidligere år er tillagt 15.857 kr. i købsmoms, hvorfor købsmomsen herefter er 37.513,32 kr. Differencen på 939 kr. mellem dette og den angivne købsmoms på 38.452 kr. har virksomheden valgt ikke at gøre noget ved. Det er ikke nærmere beskrevet, hvilket år eller hvad reguleringen præcist skyldes.

Af momslovens § 23, stk. 1 og 2, fremgår følgende:

”Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).

Stk. 2. Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.
(...)”

Af momslovens § 56, stk. 1, fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Afgiftstilsvaret afregnes efter reglerne i kapitel 15 samt lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. Hvis den indgående afgift for en afgiftsperiode overstiger den udgående afgift for samme periode, får virksomheden forskellen godtgjort efter reglerne i § 12 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.”

Retten til at fradrage købsmoms indtræder på det tidspunkt, hvor afgiftspligten indtræder. Det fremgår endvidere, at virksomheden skal opgøre sit momstilsvar (forskellen mellem salgsmoms og købsmoms) inden for hver afgiftsperiode.

Ud fra virksomhedens forklaring samt den fremsendte momsangivelse for 2015 finder Landsskatteretten, at virksomheden ikke er berettiget til et yderligere fradrag for købsmoms i denne afgiftsperiode. Reguleringen på 15.857 kr. vedrører ikke 2015, hvorfor der ikke kan godkendes momsfradrag for dette i 2015.

Det skal endvidere bemærkes, at Skattestyrelsen har sammenholdt købsmomsen for de tidligere års momsangivelser med købsmoms i henhold til udgiftsposterne i regnskaberne for de tidligere år. Der kan ikke herved konstateres en difference, som ville kunne forklare en regulering af købsmomsen på 15.857 kr., og virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for den påståede regulering fra et ikke nærmere angivet tidligere år.

Virksomhedens momstilsvar for 2015 er således 36.649 kr. (58.305 kr. -21.656 kr.). Virksomheden har angivet moms med i alt 19.490 kr.

SKATs afgørelse, hvor momstilsvaret er forhøjet med i alt 17.159 kr. (36.649 kr. - 19.490 kr.), stadfæstes derfor.