Kendelse af 24-09-2020 - indlagt i TaxCons database den 17-10-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2013

Forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2013 til 31. december 2013.

170.368 kr.

0 kr.

57.868 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver [person1] har i afgiftsperioden 1. januar 2013 til 31. december 2013 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] under CVR-nr.: [...1]. Virksomheden blev etableret den 1. november 1999 under branchekode 471110 Købmænd og døgnkiosker. Virksomheden er stadigvæk aktiv.

I indkomståret 2013 har virksomheden haft 2 ansatte med en samlet lønudgift på 185.202 kr.

Virksomheden afregner moms halvårligt.

Indehaveren af virksomheden har for indkomståret 2013 angivet 1.103.068 kr. i salgsmoms og 866.104 kr. i købsmoms. Der er ikke indsendt dokumentation for varekøb i form af fakturaer.

Det fremgår af årsregnskabet for 2013, at virksomheden i indkomståret 2013 havde en nettoomsætning på 4.734.759 kr. og et vareforbrug på 3.955.088 kr.

SKAT har modtaget særlige kontroloplysninger fra Statsadvokaten for Særlig økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), herunder oplysninger om kontante bankindsætninger på klagerens private konto i [finans1] i 2013. På denne baggrund anmodede SKAT den 1. juni 2015 klageren om kontoudskrifter fra diverse bankkonti, dokumentation og redegørelse for bankindsætninger, kontospecifikationer samt regnskabsmateriale for indkomståret 2013.

Klagerens repræsentant fremsendte den 13. august 2015 en del af det efterspurgte materiale. Efterfølgende, den 3. september 2015, rykkede SKAT for det manglende materiale. SKAT modtog materialet den 4. september 2015. Da der fortsat manglede en redegørelse for bankindsætningerne og en kapitalforklaring, rykkede SKAT repræsentanten for dette henholdsvis den 6. oktober 2015 og den 19. januar 2016.

Den 11. februar 2016 blev der afleveret 10 stk. ringbind personligt på [Skattecentret]. SKAT rykkede igen den 11. februar 2016 for manglende materiale, herunder redegørelse for bankindsætninger, originale kassekladder og posteringslister for 2013. Den 29. februar 2016 fremsendte repræsentanten en e-mail med svar på SKATs brev af 11. februar 2016. SKAT svarede på denne e-mail den 1. marts 2016 og gav repræsentanten en frist for manglende oplysninger til den 8. marts 2016. Da repræsentanten ikke reagerede herpå, fremsendte SKAT den 21. november 2016 forslag til afgørelse.

Det fremgår af virksomhedens årsregnskab, at virksomheden havde et resultat før skat på 329.869 kr. for indkomståret 2013. Virksomhedens vareforbrug og bruttoavance er opgjort til henholdsvis 3.955.088 kr. og 779.672 kr. Virksomhedens bruttoavanceprocent er herefter opgjort til 16,47 %.

I forbindelse med gennemgangen af klagerens bankkontoudskrifter har SKAT konstateret, at der i indkomståret 2013 er blevet indsat mange beløb på flere af klagerens bankkonti i [finans1], der ikke er medtaget som omsætning i virksomhedens regnskab eller redegjort for. Der er tale om indsatte beløb på bl.a. indehaverens virksomhedskonto ([virksomhed1]): [...01], hvor der er posteringer med teksten ”indbetaling” og ”DK [...],” der indikerer, at kontoen primært er anvendt til salg, hvor betalingen er sket med dankort. SKAT har ved gennemgang af kontospecifikationerne konstateret, at beløbene ikke er blevet bogført. De underliggende kasserapporter og kassekladder er ikke fremsendt på trods af opfordring fra SKAT.

SKAT har desuden konstateret, at der er indsat beløb på klagerens private bankkonto: [...33], herunder indsatte beløb med posteringstekst ”indbetalinger” på i alt 352.226 kr. SKAT har ved gennemgang heraf samtidig fundet, at kontoen også anvendes erhvervsmæssigt, idet der er hævninger på kontoen til bl.a. [virksomhed2], forsikring af varebil og betaling af moms. De erhvervsmæssige indsætninger fremgår ikke af årsregnskabet.

SKAT har anset indsætninger som indtægter ved erhvervsmæssig virksomhed, opgjort af SKAT til i alt 1.408.320 kr. inkl. moms. Da SKAT anerkender, at der er tale om den af klageren beskrevne forretningsgang, har SKAT dog alene forhøjet virksomhedens resultat med et skønsmæssigt beløb på 300.000 kr.

Ved en gennemgang af indehaverens omsætningskonto 1010 har SKAT herudover konstateret, at der er udeholdt omsætning på i alt 110.557,33 kr. ekskl. moms, som ikke er blevet bogført. SKAT har foretaget en regulering af virksomhedens omsætning med beløbet. SKAT har tilsvarende konstateret, at klageren ikke har foretaget jævnlige bank- og kasseafstemninger. Klageren har i stedet for opgjort virksomhedens omsætning dagligt på z-kasseboner. Der er i den forbindelse konstateret 69 manglende z-bonner. På dette grundlag har SKAT tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag og foretaget en forhøjelse af virksomhedens bruttoavance fra det opgjorte 16,47 % til 23,13 %.

På grundlag af reguleringen af virksomhedens omsætning på 110.557,33 kr. har SKAT desuden fastsat virksomhedens udgående moms til 25 % på i alt 27.639,33 kr. SKAT har desuden skønnet et beløb på 300.000 kr. i udgående moms, fordelt med ¼ på hvert kvartal i 2013.

Virksomhedens momstilsvar er herefter forhøjet således:

Opgørelse af momstilsvar for 2013

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Opgjort salgsmoms – konkret

7.271 kr.

0 kr.

9398 kr.

10.970 kr.

27.639 kr.

Opgjort salgsmoms – skøn

75.000 kr.

75.000 kr.

75.000 kr.

75.000 kr.

300.000 kr.

Regulering salgsmoms

82.271 kr.

75.000 kr.

84.398 kr.

85.970 kr.

327.639 kr.

Yderligere momstilsvar

0 kr.

0 kr.

84.398 kr.

85.970 kr.

170.368 kr.

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at forhøje virksomhedens overskud af virksomhed, hvorfor momstilsvaret principalt skal nedsættes med 170.368 kr. Subsidiært er der nedlagt påstand om, at SKAT i deres beregning har lavet en fejl, hvorfor momstilsvaret skal nedsættes med 67.729 kr.

Repræsentanten har fremlagt et årsregnskab for 2013, en formueopgørelse for 2013, en kapitalforklaring for 2013 samt enkelte z-bonner.

SKAT har efterfølgende, i høringssvaret af den 17. maj 2017, foretaget en ny opgørelse af virksomhedens momstilsvar:

Opgørelse af momstilsvar

I alt

Opgjort salgsmoms – konkret 110.557 kr. x 25 % (alene 3. og 4. kvartal)

27.639 kr.

Opgjort salgsmoms – skøn 150.000 kr. x 25 % (alene 3. og 4. kvartal)

37.500

Opgjort til

66.139 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2013 – 31. december 2013 skønsmæssigt med 170.368 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2. Skønsmæssig fastsættelse af virksomhedens momstilsvar

2.1. De faktiske forhold

Du har i hele 2013 været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1].

Virksomheden er registreret med halvårlig momsafregning. Du har i 2013 angivet salgsmoms med

932.700 kr. Du har i 2013 angivet købsmoms på 866.104 kr.

Der henvises videre til punkt 1.1.

(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Dokumentationspligt:

Der er ikke fremlagt alt det materiale, som vi har bedt om, og dermed har du ikke opfyldt din

dokumentationspligt efter momslovens § 74 stk. 1.

Skønsmæssig fastsættelse:

Når dokumentationspligten ikke er opfyldt, giver det SKAT mulighed for at foretage en skønsmæssig fastsættelse af virksomhedens momstilsvar efter opkrævningslovens § 5 stk. 2.

Regnskabsgrundlag m.v.:

Der er ikke fremlagt kassekladder, og der findes ingen kassebogføring i det fremsendte materiale.

Det er således ikke dokumenteret, at der er foretaget en løbende bogføring med daglig afstemning.

Konto 9010 ”Hævet privat” er blot en akkumulerende konto, og uden afstemningsmuligheder.

Ved gennemgang af virksomhedens omsætningskonto 1010 er det konstateret, at der er udholdt omsætning og manglende moms på i alt 138.197 kr. Se vedlagte specifikation – bilag 1.

Videre er det konstateret, at der mangler 69 z-boner.

Det er sammenfattende vores opfattelse, at kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, og dermed kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af

momstilsvaret. Det giver mulighed for at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt.

Konkrete reguleringer:

Revisor har ved indsigelsen påpeget, at reguleringen den 28.08.2013 ikke er korrekt, da denne z-bon er medtaget som bilag 816.

Z-bon 348 vedrører dato 28.07.2013, og er på 12.025,75 kr. Det bekræfter ligeledes, at der ikke er foretaget en løbende bogføring.

Det er dog SKATs opfattelse, at der er grundlag for at foretage en nedsættelse i forholdt til tidligere udsendte forslag:

Nedsættelse vedrørende konto 1010

I alt

Omsætning

Salgsmoms

Tidligere forhøjet vedrørende konto 1010

150.222 kr.

120.178 kr.

30.044 kr.

Nu godkendt

-12,026 kr.

-9.621 kr.

-2.405 kr.

Herefter forhøjelse vedrørende konto 1010

138.197 kr.

110.557 kr.

27.639 kr.

Indsætningerne på bankkonti:

Der henvises til ”Indsætningerne på bankkonti” under punkt 1.4.

Skøn – den skønsmæssige udmåling:

Ud over de konkrete konstaterede forhold, udeholdt omsætning på konto 1010 (og dermed manglende salgsmoms) er det vores opfattelse, at der er grundlag for at foretage en yderligere skønsmæssig fastsættelse af momstilsvaret.

Der henvises i øvrigt til punkt 1.4.

Formalitet – forældelsesfrister og undtagelser:

Første momsperiode 1. januar 2013 til 30. juni 2013 er forældet efter skatteforvaltningslovens § 31.

Den ordinære frist for, at kunne fortage ændringer af afgiftsgrundlaget findes i skatteforvaltningslovens § 31, og hvor vi har varslet ansættelsesændringen efter fristen i denne bestemmelse.

Det er vores opfattelse, at sagen er omfattet af de ekstraordinære frister, som fremgår af skatteforvaltningslovens § 32. Efter skatteforvaltningslovens § 32. stk. 1. kan en ekstraordinær genoptagelse

kun foretages, hvis betingelserne omkring 6 måneders reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens

§ 32 stk. 2 er overholdt.

6-måneders fristen regnes fra det tidspunkt, hvor SKAT er kommet til kundskab om det forhold,

der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse. Vi anser kundskabstidspunktet for at være den

29. februar 2016, hvor vi sidste gang modtog materiale fra din revisor.

Sammenfattende betyder det, at SKAT ikke kan opkræve moms for perioden 1. januar til 2013 til

30. juni 2013.

Opgørelse af momstilsvar for 2013

1. Kvartal

2. Kvartal

3. Kvartal

4. Kvartal

I alt

Opgjort salgsmoms – konkret

7.271 kr.

0 kr.

9.398 kr.

10.970 kr.

27.639 kr.

Opgjort salgsmoms – skøn

75.000 kr.

75.000 kr.

75.000 kr.

75.000 kr.

300.000 kr.

Regulering salgsmoms

82.271 kr.

75.000 kr.

84.398 kr.

85.970 kr.

327.639 kr.

Yderligere momstilsvar

0 kr.

0 kr.

84.398 kr.

85.970 kr.

170.368 kr.

Ovenstående forhøjelse af salgsmomsen medfører, at virksomhedens bruttoavance herefter er på

23,13 %, hvilket er på linje med branchen for kiosker / mindre købmandsforretninger.

Se vedlagte specifikation – bilag 1.”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen i høringssvaret til Skatteankestyrelsen kommet med følgende bemærkninger til klageskrivelsen:

”(...)

Vores kommentarer - den skønsmæssige forhøjelse af momsansættelsen for 2013. (...)

Vi er enig med revisor i, at der er en fejl i vores opgørelse af moms - salgsmoms skal være:

Opgørelse af momstilsvarI alt

Opgjort salgsmoms - konkret 110.557 kr. x 25 % (alene 3. og 4 kvartal) 27.639 kr.

Opgjort salgsmoms- skøn 150.000 kr. x 25 % (alene 3. og 4 kvartal) 37.500 kr.

Opgjort til66.139 kr.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har principalt nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar skal nedsættes med 170.368 kr. Subsidiært har repræsentanten nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar skal nedsættes med 67.729 kr.

Repræsentanten har anført følgende:

”(...)

Principal påstand

Momsansættelsen for indkomståret for 2013 bedes nedsat med 170.368 kr.

Subsidiær påstand

Momsansættelsen for indkomståret for 2013 bedes nedsat med 67.729 kr.

Skatteyder har en enkeltmandsvirksomhed `[virksomhed1]´, CVR. Nr. [...1], siden 1. november 1999. Branchekode er 471110 ´Købmænd og kiosker´.

(...)

Anbringender:

Til støtte for den principale påstand gøres følgende gældende, der er ikke tilstrækkeligt grundlag for at forhøje skatteyders overskud af virksomhed på baggrund af indsætningerne. Momsansættelsen bedes nedsat 170.368 kr.

Endvidere har SKAT lavet en fejl i forhøjelsen. Såfremt skatteansættelsen for 2013 skal forhøjes, skal den afledte moms nedsættes med 67.729 kr. (...)

Landsskatterettens afgørelse

Formalitet

Det fremgår af dagældende momslovs § 57, stk. 1, at momsregistrerede virksomheder efter udløbet af hver afgiftsperiode skal angive størrelsen af selskabets udgående og indgående afgift i perioden.

Yderligere fremgår det af momslovens § 57, stk. 4, at momsangivelsen efter stk. 1, skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb for virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 1 mio. kr. årligt.

Det lægges til grund, at virksomheden afregner moms halvårligt. For første halvår af 2013 skulle angivelsen således være foretaget senest den 1. september 2013 og for andet halvår af 2013 den 1. marts 2014.

Told- og skatteforvaltningen kan ikke af egen drift afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. pkt.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, at uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., kan en ændring af afgiftstilsvaret kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Den seneste frist for at kunne foretage ændringer af afgiftstilsvaret for første halvår af 2013 var den 1. september 2016 og for andet halvår af 2013 den 1. marts 2017, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Da SKAT fremsendte deres forslag til afgørelse den 21. november 2016 og efterfølgende fastsatte afgiftstilsvaret den 27. februar 2017, var fristen for ordinær genoptagelse således overskredet for første halvår af 2013, herunder perioden 1. januar 2013 til 30. juni 2013, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Landsskatteretten er således enig med SKAT i, at SKAT ikke har været berettiget til at foretage den ekstraordinære ansættelse, medmindre 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt.

Landsskatteretten er enig med SKAT i, at kundskabstidspunktet senest kan henregnes til den 29. februar 2016. Retten lægger vægt på, at SKAT få dage forinden, den 11. februar 2016, modtog 10 stk. ringbind fra klageren, hvorfor SKAT den 29. februar 2016, hvor repræsentanten besvarede rykkerskrivelsen, var i besiddelse af så tilstrækkelige oplysninger til at kunne udarbejde forslag til ændring af virksomhedens afgiftstilsvar for 2013. SKATs forslag til ændring af indkomsten er dateret den 21. november 2016, og ligger derfor udenfor fristen, ligesom 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt. ikke er overholdt, idet afgørelsen er dateret den 27. februar 2017.

Landsskatteretten finder herefter, at afgiftsændringen for perioden fra den 1. januar 2013 til den 30. juni 2013 må anses for ugyldig og momstilsvaret nedsættes således til det oprindeligt angivne 0 kr. for perioden.

Realiteten

Virksomheder, der udøver selvstændig økonomisk virksomhed med levering af varer og ydelser, er momspligtige, og der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der fremgår af dagældende momslovs § 3, stk. 1 og § 4, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 287 af 28. marts 2011).

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse. Det fremgår af momslovens § 55.

De nærmere krav til regnskabet er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011). Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

SKAT har efter en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale konstateret, at virksomheden har solgt mere, end hvad der er blevet bogført på varesalgskontoen i årsregnskabet for indkomståret 2013. SKAT har konstateret, at regnskabet ikke er ført og afstemt dagligt med kassebeholdningen, samt at der ikke er indtægtsført 69 z-bonner. Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af afgiftstilsvaret. Retten finder derfor, at SKAT har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med et skønsmæssigt beløb på 300.000 kr. på baggrund af konkrete indsætninger på virksomhedens og virksomhedsindehaverens konti. SKAT har endvidere foretaget en regulering af virksomhedens omsætning med et beløb på 138.197 kr. inkl. moms, og 110.557 kr. ekskl. moms, der dog ikke har været genstand for sagens behandling. Der henvises til Landsskatterettens j.nr.: [...].

SKAT har opgjort den ikke-indberettede salgsmoms for 2013 til 27.639,33 kr., svarende til 25 % af de 110.557 kr. Samtidig har SKAT foretaget en forhøjelse af virksomhedens salgsmoms med et skønnet beløb på 300.000 kr.

Retten skal bemærke, at der er uenighed om opgørelsen af momstilsvaret. SKAT har imidlertid i deres høringssvar til klageskrivelsen taget klagerens påstand til følge om, at SKAT har lavet en fejl ved beregningen af momstilsvaret.

Retten er dog ikke enig i SKATs nye beregning af momstilsvaret.

Da SKAT ikke har overholdt den ordinære fristregel i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, og reaktionsfristen på 6 måneder efter skatteforvaltningslovens § 32, er der alene grundlag for at ændre momstilsvaret for afgiftsperioden 1. juli 2013 til den 31. december 2013. Dette vil have den konsekvens, at fastsættelsen af momstilsvaret for perioden den 1. januar 2013 til den 30. juni 2013 bortfalder, og at momstilsvaret for perioden 1. juli til den 31. december 2013 således bliver ændret.

Dette vil have den yderligere konsekvens, at SKATs ændring af virksomhedens salgsmoms alene skal beregnes ud fra ændringen af virksomhedens omsætning for andet halvår af 2013 og således ikke på grundlag af beløbet på 110.557,33 kr. eller 138.197 kr., hvilket er beregnet for hele 2013. Ændringen i momstilsvaret skal herved i stedet for beregnes af et beløb på 101.841,61 kr. inkl. moms, hvilket er virksomhedens udeholdte omsætning for perioden 1. juli 2013 til 31. december 2013. Herefter skal der beregnes salgsmoms svarende til 20 % af omsætningen inkl. moms, herunder 20.368 kr. Herudover skal den af SKAT yderligere skønnede omsætning på 300.000 kr. nedsættes til 150.000 kr. for en halvårlig beregning, hvorefter der skal beregnes 25 % heraf, hvilket svarer til 37.500 kr.

Landsskatteretten finder herefter, at virksomhedens momstilsvar for 2013 skal ændres til 57.868 kr.

Landsskatteretten ændrer derfor SKATs afgørelse i overensstemmelse hermed.