Kendelse af 18-05-2020 - indlagt i TaxCons database den 13-06-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar – 31. december 2015

34.405 kr.

0 kr.

34.405 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden drev i indkomståret frisørsalon under navnet ”[person1]” med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registreret med branchekode 960210 – Frisørsaloner. Virksomheden blev startet den 1. oktober 2001.

Det fremgår af virksomhedens regnskab for indkomståret 2015, at virksomheden havde en omsætning på 269.658 kr., bruttofortjeneste på 254.090 kr., og at årets resultat før skat var 158.672 kr. Virksomhedens momstilsvar udgjorde -28.971 kr.

Virksomheden har ifølge CVR-registeret ingen ansatte.

SKAT fik i 2016 en anonym anmeldelse fra Udbetaling Danmark, Helhedsorienteret kontrol. Herefter anmodede SKAT virksomhedens indehaver om regnskab, bilagsmateriale, kontoudtog og en nærmere redegørelse for privatforbruget.

SKAT modtog forskelligt regnskabsmateriale fra indehaveren, herunder kassebog ført som kassekladde, kasseboner, regnskab og bankkontoudtog.

I indkomståret 2015 boede indehaveren sammen med sin hustru og to børn, født i juli 2008 og november 2010, på adressen [adresse1], [by1]. Indehaveren havde i indkomståret to biler, en Toyota Aygo købt i 2015 og en Hyundai IX35 købt i 2010. Det er af SKAT oplyst, at købesummen for Toyota Aygoen var 25.000 kr.

SKAT fandt på baggrund af de fremsendte kontoudtog, at der igennem hele indkomståret 2015 var sket indbetalinger via MobilePay på indehaverens private bankkonto i [finans1], konto nr. [...43].

SKAT konstaterede endvidere indbetalinger via MobilePay på indehaverens ægtefælles bankkonto, konto nr. [...65], i perioden 14. november - 8. december 2015. Med undtagelse af én indbetaling på 50 kr., én på 80 kr. og én indbetaling på 165 kr. er alle MobilePay-indbetalingerne på ægtefællens bankkonto i perioden den 14. november - 8. december 2015 beløb på mellem 100 og 350 kr., ligesom alle indbetalingerne er runde beløb. Af indbetalingerne fremgår blandt andet ”Klip og voks” i beskedfelt.

SKAT har opgjort MobilePay-indbetalingerne på indehaverens og hans ægtefælles bankkonti til henholdsvis 162.488 kr. og 17.035 kr., svarende til indbetalinger i alt på 179.523 kr.

Den fremsendte kassebog var ført som en kassekladde og viste, at kassebeholdningen ved dagens begyndelse og afslutning ikke var angivet, ligesom det ikke var oplyst, hvor meget der blev udtaget af kassen, og at resultatet fra én dag ikke blev overført til den næste. Ved sammenligning med de fremlagte kasseboner konstaterede SKAT, at beløbene på kassekladden blev taget direkte fra-kassebonerne. Ved udgangen af hver måned blev summen af de enkelte dages omsætning talt sammen og bogført overført.

Ved gennemgang af kassebonerne konstaterede SKAT, at der manglede 13 kasseboner.

SKAT konstaterede ved en stikprøvekontrol af de fremsendte kasseboner, at indbetalinger via MobilePay på klagerens og hans ægtefælles private konti ikke fremgik af kassebonerne, da der ikke var tidsmæssigt sammenfald mellem MobilePay-indbetalingerne på bankkontiene og registreringerne på kassebonerne.

SKAT sendte forslag til afgørelse den 9. december 2016, hvor SKAT foreslog at tilsidesætte virksomhedens regnskab og forhøje det ansatte momstilsvar med i alt 34.405 kr.

SKAT opgjorde indehaverens husstands privatforbrug på baggrund af oplysninger i kontoudtog for indehaveren og hans ægtefælle til 199.354 kr. SKAT opgjorde endvidere de faste udgifter til 125.950 kr. Det fremgår af klagerens kontoudtog for kontoen [...43], at der den 9. juli 2015 blev overført 23.300 kr. til [virksomhed1].

Indehaveren anførte overfor SKAT, at alle MobilePay-indbetalingerne for perioden den 2. januar - 9. februar og oktober måned 2015 var gennemgået og afstemt i forhold til kasseboner og bankkontoudskifter, og at der kun i 13 tilfælde inden for perioden ikke var overensstemmelse mellem kassebonerne og kontoudtogene. Ifølge indehaveren var alle de MobilePay-indbetalinger, der vedrørte butikken, medtaget i virksomhedens indkomstgrundlag i den pågældende periode, og det måtte derfor følge, at det samme gjorde sig gældende for resten af indkomståret.

Indehaveren fremlagde kasseboner, hvorpå der var noteret ”MP”, og forskellige bemærkninger i marginen.

Indehaveren har i forbindelse med klagesagen anført, at de manglende kasseboner blandt andet skyldtes, at han glemte at ændre datoen på kassen ved start og i tre tilfælde, at butikken var lukket.

I forbindelse med klagesagen har indehaveren fremlagt:

Oversigt over de MobilePay-indbetalinger, som ifølge indehaveren er private. Af oversigten fremgår dato for indbetalingen, beløb samt indbetalerens fornavn. Der er anfør 62 indbetalinger. Ud for 7 af indbetalingerne er der tillige anført en tillægstekst, eksempelvis ”... betaling for tidligere behandling”, eller tilsvarende beskrivelse. Indbetalingerne lyder på beløb mellem 80 kr. og 400 kr., og alle beløb på nær ét er runde tal, som er delbar med 10 kr.
Redegørelse vedrørende afstemning af MobilePay-indbetalinger. Det fremgår blandt andet af redegørelsen, at betalingstidspunktet med MobilePay i butikken og indsættelsen af beløbet på indehaverens bankkonto ikke er sammenlignelige, idet der kan gå op til flere bankdage, inden overførslen til bankkontoen finder sted.
Udskrift vedrørende MobilePay-vilkår. Vilkårene er ikke dateret. Det fremgår af udskriften, at vilkårene finder anvendelse for virksomheder. Det fremgår endvidere, at udgangspunktet er, at alle betalinger foretaget med MobilePay bliver overført til virksomhedens bankkonto én gang dagligt, med mindre andet er aftalt.
Redegørelse vedrørende manglende kasseboner.
Privatforbrugsopgørelse for indkomståret 2015, hvor indehaveren har opgjort sin husstands privatforbrug til 254.150 kr. efter skat. Indehaveren har oplyst, at husstandens faste udgifter i 2015 udgjorde 112.185 kr., hvoraf 12.000 kr. udgjorde forbrug.

Indehaveren har ikke fremlagt dokumentation for de enkelte posters størrelse i beregningen af privatforbruget.

SKAT traf den 23. januar 2017 afgørelse om, at virksomhedens omsætning skulle forhøjes med konstaterede Mobile Pay-indsætninger med fradrag af 6.000 kr., som blev anset for private indsætninger. Omsætningen blev herefter forhøjet med 172.023 kr. inklusive moms, svarende til 137.618 kr. eksklusive moms.

SKATs afgørelse

SKAT har for momsperioden 1. januar – 31. december 2015 forhøjet virksomhedens momstilsvar med 34.405 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Indbetalingerne udgør if. Kontoudtog flg. beløb:

Måned

Salg

Salg pr. halvår

Salgsmoms

Jan

3.270

Feb

8.400

Marts

10.910

April

10.990

Maj

11.768

Juni

16.210

-fradrag

-3.750

1.halvår

57.798

11.560

Juli

11.520

Sep

22.470

Okt

19.470

Nov

11.690

Nov H(...)

10.350

Dec

19.400

Dec H(...)

6.685

-fradrag

-.3750

2.halvår

114.225

22.845

I alt

172.023

34.405

Tilsvaret ændres til:

1.halvår

2.halvår

I alt

Angivet

32.275

35.140

67.415

Yderligere tilsvar

11.560

22.845

34.405

I alt

43.835

57.985

101.820

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af afgiftstilsvaret for perioden 1. januar -31. december 2015 på 34.405 kr. skal nedsættes til 0 kr.

Virksomheden har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Afgørelsen medfører følgende ændringer:

Yderligere omsætning137.618

Yderligere moms 34.405

Denne ændring kan ikke godkendes, idet alle indbetalinger med Mobil Pay er medtaget i omsætningen, hvilket også fremgår i de medsendte kopir af kasse bonner og bankudskrifter. Kasse bonnerne er førsynet med mærket MP, hvor der er tale om betaling med Mobil Pay.

(...)”

Virksomheden har som bilag til sin klage fremsendt følgende indlæg:

Vedr. Mobile Pay.

Alle indbetalinger vedrørende Mobil Pay, for perioden 02.01.2015 til 31.12.2015 er gennemgået og afstemt i forhold til kasse bonner og bankudskrift.

Heraf fremgår det, at der er fuld overensstemmelse med kasse bonner og bank, dog med undtagelse af de private transaktioner.

Kopi af kasse bonner for ovenstående periode, hvor afmærkninger med MP markerer betaling med Mobil Pay, medfølger.

De private overførsler angives som følger:

...

Det fremgår således, at alle indbetalinger vedrørende butikkens omsætning, som er foretaget med Mobil Pay, er medtaget i butikkens indtægtsgrundlag for 2015.”

Indehaveren har ved mødet med Skatteankestyrelsen bekræftet, at alle MobilePay-indbetalingerne, som indehaveren ikke har medtaget på den liste, der er indsendt sammen med klagen, udgør omsætning i virksomheden. Indehaveren fremhævede, at MobilePay-indbetalingerne allerede var medtaget som afgiftspligtig omsætning i momsperioden 2015, idet han registrerede alle betalinger med MobilePay på kassen, og at der således ikke var tale om yderligere omsætning. Indehaveren anførte endvidere, at alle MobilePay-indbetalinger, som ikke var private, var blevet afstemt med kassebonerne.

Årsagen til, at Mobile Pay-indsætningerne var indgået på indehaverens private konto var, at det i 2015 ikke var muligt at få Mobile Pay til erhverv.

Efter mødet med Skatteankestyrelsen har indehaveren indsendt materiale og anført følgende:

”(...)

Samtlige kassebonner for året 2015 og samtlige bankkonto udskrifter, både for virksomheden og privat for året 2015, er tidligere fremsendt.

Det fremgår af kassebonnerne på hvilket klokkeslet de enkelte beløb er slået i kassen, som betaling for udført behandling.

Det fremgår tillige af Bank konto udskrifterne på hvilket tidspunkt betaling med Mobil Pay er overført til kontoen.

Betalingstidspunktet med Mobil Pay i butikken og indsættelse på konto i banken er ikke sammenlignelige, idet der kan gå mellem en til flere bankdage inden overførsel til min konto finder sted.

Det fremgår tillige af det tidligere fremsendte matriale, hvilke beløb som er indbetalt på bank konto via Mobil Pay som er private overførsler og hvilke der er relateret til virksomheden

Der medsendes kopi af betingelser for modtagelse af betalinger med Mobil Pay.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Af momslovens § 3, fremgår det, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Af lovens § 4, stk. 1, fremgår det endvidere, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Endvidere anses en formidler af ydelser, der handler i eget navn, men for en anden regning, for selv at have modtaget og leveret de pågældende ydelser jf. momslovens § 4, stk. 4.

Som udgangspunktet skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen efter momslovens § 47.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse jf. momslovens § 55, stk. 1.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har ved afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at virksomhedens regnskab kunne tilsidesættes, og at SKAT derfor har været berettiget til at fastsætte omsætningen i virksomheden skønsmæssigt.

Retten har endvidere stadfæstet SKATs forhøjelse af overskud i virksomheden som følge af, at SKAT har konstateret indsætninger på indehaveren og hans ægtefælles konti, som findes at være omsætning i virksomheden.

Landsskatteretten er desuden enig med SKAT i, at den skønsmæssige fastsatte ikke-beskattede omsætning i virksomheden, må anses for at være momspligtig omsætning, således at den yderligere omsætning skal danne udgangspunkt for opgørelsen af det skyldige momstilsvar.

Under henvisning hertil og da retten er enig i den talmæssige opgørelse af det yderligere momstilsvar stadfæstes det skønsmæssig fastsatte momstilsvar for virksomheden til 34.405 kr. i 2015.