Kendelse af 02-07-2020 - indlagt i TaxCons database den 07-08-2020

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momsansættelse med 15.346 kr. for perioden fra 1. januar 2010 til 31. december 2010.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse, dog med en ændret begrundelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] (herefter benævnt virksomheden), CVR-nr. [...1], var en enkeltmandsvirksomhed, der havde startdato den 1. oktober 2009. Virksomheden var registreret i det Centrale Virksomhedsregister, CVR, under branchekoden 412000 – Opførelse af bygninger. Det fremgår af CVR, at [person1] (herefter benævnt indehaveren) var fuldt ansvarlig deltager i virksomheden. Virksomheden ophørte den 30. september 2010.

Af faktura nr. 04-01-1900, udstedt af virksomheden den 2. januar 2009, fremgår det, at [virksomhed2] ApS (herefter benævnt køberen) blev faktureret 76.730 kr. for leveringer med beskrivelserne ”vedr. støbearbejde uvelse hallen”, ”kontorarbejde udregning af div tilbud varer bestilling mm” og ”div drift”, hvoraf 15.346 kr. udgjorde moms.

Den underliggende aftale mellem virksomheden og køberen er ikke fremlagt.

Det fremgår af virksomhedens årsrapport for perioden fra 1. januar 2010 til 31. december 2010, at virksomheden havde en nettoomsætning på 212.739 kr. Videre fremgår det, at virksomheden havde udgående moms på 53.185 kr. samt indgående moms på 9.320 kr.

Det fremgår af indehaverens udvidede årsopgørelse for 2010, at han angav salgsmoms på 53.185 kr.

Landsskatteretten har den 23. maj 2018 truffet afgørelse, hvorved retten bl.a. fandt, at indtægten i henhold til faktura 01-04-1900 ikke vedrørte indkomståret 2010 og derfor ikke kunne tillægges virksomhedens skattepligtige indkomst for 2010.

Skattestyrelsen (daværende SKAT) har under sagens behandling ved Landsskatteretten oplyst, at SKAT har henført faktura nr. 04-01-1900 til perioden fra 1. januar 2010 til 31. december 2010, idet betaling for fakturaen skete i 2010.

I forbindelse med en kontrol af virksomheden og indehaveren indkaldte SKAT virksomhedens regnskabsmateriale. SKAT modtog regnskabsmaterialet den 23. april 2014.

SKAT afsendte forslag til afgørelse den 29. april 2014, hvori SKAT foreslog at forhøje momstilsvaret for perioden fra 1. januar til 31. december 2010 med 15.346 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har den 30. juni 2014 forhøjet virksomhedens momsansættelse med 15.346 kr. for perioden fra 1. januar 2010 til 31. december 2010.

Af SKATs afgørelse fremgår bl.a. følgende:

”...

2.3. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs opfattelse, at der skal foretages en regulering af momsgrundlaget, da det ikke anses for at være opgjort korrekt.

SKAT har anset, at den udgående moms kr. 15.346 på faktura 04-01-1900 ikke er blevet opgivet / indberettet af virksomheden.

Udgående Moms

Selvangivet udgående moms

53.185

Yderligere salgsmoms

15.346

Udgående moms udgør

68.531

Moms

Regulering udgående moms

15.346

...

2.5 SKATS afgørelse

Det er stadigvæk SKATs opfattelse, at afgørelsen SKM 2014.214 er anvendelig i denne sag, da det er SKATs opfattelse, at SKAT først d. 23. april 2014 får kendskab / regnskabsmateriale, der danner grundlag for, hvordan virksomheden afgifts grundlag m.v. er opgjort for indkomståret 2010, der vedrører perioden 1/1-2010 – 31/12-2010.

Det er derfor stadigvæk SKAT’s opfattelse, at der kan foretages en ændring af virksomhedens afgiftsgrundlag, da SKAT d. 23. april 2014 fik tilstrækkelig grund til at betvivle rigtigheden af virksomhedens momsindberetninger og dermed tilstrækkeligt grundlag for at varsle en ændring af afgiftsansættelsen.

Den foretagne ændring i henhold til skrivelse af d. 29. april 2014 fastholdes derfor.

...

Øvrige punkter

6. måneders fristen

Det er SKATs opfattelse, at SKAT først d. 23. april 2014 får kendskab / regnskabsmateriale, der danner grundlag for, hvordan virksomheden afgifts grundlag m.v. er opgjort for indkomståre 2010, der vedrører perioden 1/1-2010 – 31/12-2010. Det er derfor SKAT´s opfattelse, at der kan foretages en ændring af virksomhedens afgiftsgrundlag, da SKAT d. 23 april 2014 fik tilstrækkelig grund til at betvivle rigtigheden af virksomhedens momsindberetninger og dermed tilstrækkeligt grundlag for at varsle en ændring af afgiftsansættelsen.. Der henvises til SKM 2014.214

(...).”

Under sagens behandling har SKAT bl.a. videre anført følgende:

”...

Det er ikke nærmere begrundet i klagen for momsreguleringen på kr. 15.346 er forældet.

Det er SKAT’s opfattelse, at der kan foretages en ændring af virksomhedens afgiftsgrundlag, da SKAT d. 23. april 2014 fik tilstrækkelig grund til at betvivle rigtigheden af virksomhedens momsindberetninger og dermed tilstrækkeligt grundlag for at varsle en ændring af afgiftsansættelsen.

SKAT henviser til SKM 2014.214

(...).”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt principal påstand om, at den af SKAT foretagne forhøjelse af virksomhedens momsansættelse med 15.346 kr. for perioden fra 1. januar 2010 til 31. december 2010 skal bortfalde.

Subsidiært har repræsentanten nedlagt påstand om, at den af SKAT foretagne forhøjelse af virksomhedens momsansættelse skal nedsættes til 11.495 kr.

Til støtte herfor er der bl.a. anført følgende:

”...

Endelig gøres det for så vidt angår reguleringen af salgsmomsen på kr. 15.346 gældende, at den af SKAT foretagne korrektion er forældet, jf. skatteforvaltningsloven §§ 31 og 32.

(...).”

Selskabets repræsentant har bl.a. videre i en mail af 1. marts 2019 anført følgende:

”...

I denne forbindelse skal jeg tillade mig at henlede opmærksomheden på, at Landsskatteretten ved afgørelsen af den 23. maj 2018 har fundet, at klager ikke er rette indkomstmodtager af de i sagen omtvistede beløb, hvorfor der under ingen omstændigheder er grundlag for at pålægge klager at betale moms af fakturaer udstedt fra selskabet [virksomhed3] ApS.

I det omfang Skatteankestyrelsen mod forventning måtte være uenig i ovenstående, bemærkes, at SKATs opgørelse af selve forhøjelsen er forkert. Dette følger af, at det fremgår af den omtvistede faktura (faktura nr. 04-01-1900), at salgsmomsen udgør kr. 11.495, og ikke kr. 15.346 som SKAT har forhøjet klagers momstilsvar med.

Endelig bemærkes, at det er fakturaudstederen, [virksomhed3] ApS, der er afgiftspligtig af ydelser faktureret af selskabet. Da SKAT ikke har påvist, at selskabet har forsømt at betale den omhandlede afgift, må de derfor lægges til grund, at beløbet allerede er indeholdt i selskabets momstilsvar.

(...).”

Skattestyrelsens (tidligere SKAT) bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har den 15. oktober 2019 udtalt, at Skatteankestyrelsens indstilling af 10. oktober 2019 kan tiltrædes med følgende bemærkninger:

”...

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der skal foretages en regulering af momsgrundlaget, da det ikke anses for at være opgjort korrekt. Den udgående moms kr. 15.346 på faktura 04-01-1900 ikke er blevet opgivet / indberettet af virksomheden.

Det fremgår af faktura nr. 04-01-1900, udstedt af virksomheden den 2. januar 2009, at virksomheden leverede støbearbejde, kontorarbejde og diverse til køberen. Virksomheden fakturerede 76.730 kr., hvoraf 15.346 kr. udgjorde moms.

Den underliggende aftale mellem virksomheden og køberen er ikke fremlagt. Det fremgår ikke af sagens oplysninger, hvornår ydelserne i henhold til faktura 04-01-1900 blev leveret.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at salgsmomsen vedrørende fakturaen skal henføres til perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009, jf. momslovens § 23, stk. 1. Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).

Genoptagelse

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at virksomheden mindst groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt, idet daværende SKAT (nu Skattestyrelsen) ifølge det oplyste kom i besiddelse af virksomhedens regnskabsmateriale den 23. april 2014. Daværende SKAT (nu Skattestyrelsen) varslede dermed ændringen af virksomhedens momsansættelse inden 6 måneder efter at være kommet til kundskab om det forhold, der begrundede fravigelsen af fristerne i § 31.

Skattestyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse, dog således at forhøjelsen af virksomhedens afgiftstilsvar på samlet 15.346 kr. henføres til perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009.

(...)”.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momsansættelse med 15.346 kr. for perioden fra 1. januar 2010 til 31. december 2010.

Det følger af momslovens § 3, stk. 1, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Efter momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., betales der afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Det fremgår af momslovens § 47, at afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Følgende fremgår af momslovens § 23, stk. 1-3:

”Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).

Stk. 2. Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Stk. 3. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt”

Ifølge det oplyste blev virksomheden registreret i CVR under branchekoden 412000 – Opførelse af bygninger den 1. oktober 2009. Det fremgår af CVR, at indehaveren var fuldt ansvarlig deltager i virksomheden. Virksomheden ophørte den 30. september 2010.

Det fremgår af faktura nr. 04-01-1900, udstedt af virksomheden den 2. januar 2009, at virksomheden leverede støbearbejde, kontorarbejde og diverse til køberen. Virksomheden fakturerede 76.730 kr., hvoraf 15.346 kr. udgjorde moms. Den underliggende aftale mellem virksomheden og køberen er ikke fremlagt. Det fremgår ikke af sagens oplysninger, hvornår ydelserne i henhold til faktura 04-01-1900 blev leveret.

Ved SKATs gennemgang af virksomhedens regnskaber er det konstateret, at der ikke er afregnet moms af fakturaen.

Skattestyrelsen har under sagens behandling i Landsskatteretten oplyst, at SKAT har henført fakturaen til perioden fra 1. januar 2010 til 31. december 2010, idet fakturaen blev betalt i 2010. SKAT har således fastsat tidspunktet for afgiftspligtens indtræden til betalingstidspunktet, jf. momslovens § 23, stk. 3.

Landsskatteretten finder i overensstemmelse med SKAT, at virksomhedens afgiftstilsvar skal forhøjes med 15.346 kr.

Landsskatteretten bemærker dog, at der ikke ud fra de foreliggende oplysninger er grundlag for at fastslå, at betalingen er sket forud for enten leveringen eller faktureringen, jf. momslovens § 23, stk. 3.

Landsskatteretten finder således, at salgsmomsen vedrørende fakturaen skal henføres til perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009, jf. momslovens § 23, stk. 1. Der henvises herved til Landsskatterettens afgørelse i skattesagen, jf. sagsnr. 14-3508582.

Genoptagelse

Dernæst skal der tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har genoptaget virksomhedens afgiftstilsvar ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Følgende fremgår af skatteforvaltningslovens § 32 (uddrag):

”§ 32, stk. 1. Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

...

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

...

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. ...”

Ifølge det oplyste angav virksomheden ikke salgsmoms for faktura nr. 04-01-1900. Virksomheden havde i perioden fra 1. januar 2010 til 31. december 2010 en nettoomsætning på 212.739 kr.

Videre er det oplyst, at SKAT kom i besiddelse af virksomhedens regnskabsmateriale den 23. april 2014. SKAT afsendte forslag til afgørelse den 29. april 2014.

Landsskatteretten bemærker, at etablering af en momspligtig virksomhed indebærer en påtagelse af pligter og ansvar i henhold til gældende lov. Det påhviler blandt andet momspligtige virksomheder at opgøre og angive momstilsvaret efter momslovens §§ 56 og 57. Tilsidesættelse af disse pligter må som udgangspunkt kunne kvalificeres som udslag af uagtsomhed eller forsæt.

Således som sagen foreligger oplyst, finder Landsskatteretten, at virksomheden mindst groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Der er herved henset til, at den manglende angivelse af salgsmoms for et vederlag på 76.730 kr. sammenholdt med virksomhedens samlede omsætning må anses for mindst groft uagtsomt.

Det findes således at være med rette, at SKAT har genoptaget virksomhedens afgiftstilsvar ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Landsskatteretten finder videre, at fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt, idet SKAT ifølge det oplyste kom i besiddelse af virksomhedens regnskabsmateriale den 23. april 2014. SKAT varslede dermed ændringen af virksomhedens momsansættelse inden 6 måneder efter at være kommet til kundskab om det forhold, der begrundede fravigelsen af fristerne i § 31.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse, dog således at forhøjelsen af virksomhedens afgiftstilsvar på samlet 15.346 kr. henføres til perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009.