Kendelse af 13-12-2018 - indlagt i TaxCons database den 25-01-2019

SKAT har opkrævet 1.999.538 kr. i chokolade- og sukkervarerafgift for perioden 1. juni 2014 til 30. april 2016. SKAT har endvidere opkrævet 533.159 kr. i moms for perioden 1. juni 2014 til 31. december 2015. Ændringen er en følge af, at der ved SKATs kontrolbesøg er konstateret udenlandske chokolade- og sukkervarer, der ikke er anset for afgiftsberigtigede.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Virksomheden blev momsregistreret den 1. april 2014. Virksomheden forhandler primært slik og chokoladevarer. Forretningslokalet er beliggende på [adresse1], [by1] Virksomheden er personligt ejet af [person1].

Virksomheden blev registreret som varemodtager efter chokolade- og sukkervareafgiftsloven den 1. juli 2014.

SKAT foretog en kontrol i virksomheden den 3. november 2015. Den 6. november 2015 var SKAT på opfølgende kontrol hos virksomheden.

SKAT konstaterede, at der i virksomhedens forretningslokaler var afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer. På kontrolbesøgene var der mindst 500 beholdere med ”bland-selv slik” i forretningslokalet. Virksomheden oplyste, på kontrolbesøgene, at de havde tre faste leverandører fra Sverige; [virksomhed1], [virksomhed2] og [virksomhed3] AB. Derudover havde virksomheden købt varer fra danske virksomheder, dog i et begrænset omfang. Virksomhedens køb af varer fra danske virksomheder omfattede primært køb af is, vand og juice. SKAT har antaget, at virksomheden havde en avance på 50 % på varer købt hos danske virksomheder.

SKAT gav under deres kontrol den 6. november 2015 udtryk for, at det modtagne regnskabsmateriale ikke var komplet. SKAT bemærkede, at der manglede sider i fakturaer og at det ikke var muligt for SKAT at afstemme materialet til afgiftsangivelsen, idet virksomheden ikke førte et afgiftsregnskab med kontrolspor fra faktura til afgiftsangivelse. SKAT fandt endvidere, at der var en større mængde slik, som ikke var omfattet af virksomhedens angivelse af chokolade- og sukkervarerafgift.

På grund af disse forhold valgte SKAT at foretage en skønsmæssig opgørelse af afgiftstilsvaret i perioden 1. juni 2014 til 30. april 2016. Til brug herfor fik SKAT oplyst virksomhedens digitale omsætning fra [finans1].

SKAT fastsatte virksomhedens digitale omsætning til at udgøre 80 % af den totale omsætning, da det er SKATs erfaring, at den digitale omsætning for virksomheder inden for detailhandel med slik udgør mellem 60 % - 70 % af virksomhedens samlede omsætning. De resterende 20 % af omsætningen blev fastsat som virksomhedens kontantsalg.

SKAT anvendte en markedspris på 79,50 kr. pr. kg. SKAT fastsatte kiloprisen på baggrund af virksomhedens gennemsnitlige markedspris, når der blev set bort fra kampagner. SKAT beregnede efterfølgende den afgiftspligtige mængde af chokolade- og sukkervarer på baggrund af differencen mellem virksomhedens totale omsætning og virksomhedens omsætning til andet end slik, divideret med en markedspris på 79,50 kr. pr. kg.

Til brug for den skønsmæssige opgørelse af momstilsvaret for indgående moms (købsmoms) og moms af EU køb i perioden 1. juni 2014 til 31. december 2015 anvendte SKAT en skønsmæssigt fastsat indkøbspris på 33,75 kr. pr. kg (41,68 svenske kr.). SKAT fastsatte kiloprisen på baggrund af virksomhedens tidligere køb hos virksomhedens svenske leverandører. SKAT beregnede det afgiftspligtige grundlag ved at gange den skønsmæssigt fastsatte mængde bland-selv slik købt i EU med markedsprisen. Allerede indberettet indgående moms og moms af EU køb fratrak SKAT fra beløbene.

Virksomhedens repræsentant er enig i, at virksomhedens regnskab tilsidesættes, samt at der skal ske en skønsmæssig opgørelse af moms- og afgiftstilsvaret. Repræsentanten er dog ikke enig i SKATs skønsmæssige beregning.

Formalitet

Landsskatteretten bemærker indledningsvist, at SKATs afgørelse af 14. december 2016 vedrører regulering af virksomhedens momstilsvar i perioden 1. juni 2014 til 31. december 2015. Landsskatteretten kan derfor ikke tage stilling til virksomhedens påstand om ændring af momstilsvaret i perioden 1. januar 2016 til 30. april 2016.

Landsskatteretten bemærker endvidere, at Landsskatteretten ikke kan tage stilling til klagers påstand om, at SKAT ikke har sikret virksomheden den fornødne retssikkerhed. Landsskatteretten kan kun tage stilling til formaliteterne i SKATs afgørelse, herunder om formaliteterne kan medføre, at SKATs afgørelse er ugyldig. Spørgsmålet om, hvorvidt SKAT burde have oplyst virksomheden, at de har ret til en beskikket advokat og en tolk, finder Landsskatteretten ikke er en del af formaliteterne i SKATs afgørelse. Denne del af virksomhedens klage er derfor oversendt til SKAT som rette myndighed.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet 1.999.538 kr. i chokolade- og sukkervarerafgift for perioden 1. juni 2014 til 30. april 2016. SKAT har endvidere opkrævet 533.159 kr. i moms for perioden 1. juni 2014 til 31. december 2015. Ændringen er en følge af, at der ved SKATs kontrolbesøg er konstateret udenlandske chokolade- og sukkervarer, der ikke er anset for afgiftsberigtigede.

Som begrundelse for sin afgørelse skriver SKAT:

”[...]

Tilsidesættelse af regnskabet

SKAT finder, at kontoens pengestrømme ikke kan sammenholdes til fakta om, at virksomheden markedsfører blandselv slik til 7,95 kr/100 gram og periodisk kampagner med priser på 5,95 kr/100 gram. Der er tale om en pris, der ikke kan dække omkostninger eller noget afkast, herunder bl.a. en månedlig husleje på ca. 25.000 kr.

For underbygning af ovenstående, har SKAT med afsæt i en faktura fra 10. januar 2015 fra [virksomhed1] registreret, at der er leveret 1.059,48 kg slik (netto) og at der er faktureret 44.169 SKR. Betaling er søgt verificeret, men fremgår ikke af bankkontoudskriften.

En kilopris kan beregnes til 41,68 Skr. Omregnet i dkr, udgør prisen 33,75 kr. Denne pris tillagt chokoladeafgift 25,97 kr/kg og moms, beregnes en kostpris, inkl. afgifter 74,65 kr/kg. En detailsalgspris på mellem 5,95 kr.og 7,95 kr/100 gram, er således ikke bæredygtig.

SKAT finder, at det er dokumenteret, at der er et vareforbrug, der ikke er kommet til udtryk i regnskabet, hvorfor regnskabet i sin helhed må tilsidesættes.

[...]

Ansættelse af omsætning 2014

Der er konstateret store differencer mellem den indberettede omsætning på grundlag af angivet salgsmoms og regnskabet. Nogen forklaring har ikke kunne udledes af regnskabet eller under møde.

Den digitale betaling i 2014 er registreret til 1.906.838 Kr

Ved beregning af omsætning på grundlag af en fordeling mellem digital betaling 80 % og kontant betaling 20 %, kan beregnes en omsætning inkl. moms således:

1.906.838 x100

80 2.383.547 kr

Ansættelse af omsætning 2015

Den digitale betaling i 2015 er registreret til 4.361.709 Kr

Ved beregning af omsætning på grundlag af en fordeling mellem digital betaling 80 % og kontant betaling 20 % kan beregnes en omsætning inkl. moms således:

4.361.909 x100

80 5.452.136 kr

Indgående moms og moms af EU-varekøb

2014

Indberettet indgående moms 736.604 kr

Heraf moms af EU-varekøb 251.579 kr

Regnskab købsmoms 131.317 kr

Regnskab EU-moms 89.580 kr

Sum købsmoms/EU-moms 220.897 kr

SKAT kan registrere, at den indberettede købsmoms i 2014 er 515.707 kr.større end regnskabet udviser.

Specifikationen viser bl.a.:

konto 1100, indenlandsk varekøb 203.334 kr

konto 1106, import EU lande 358.322 kr

Konto 1304, rep og vedligehold 565.602 kr

Konto 1106 kan sammenholdels til regnskabets EU-moms, 89.580 kr.

Konto 1304 omfatter et beløb på 360.934 kr.med tekst ”[virksomhed1]”. Der er fremlagt svensk faktura på køb af forretningsudstyr, 440.164 Skr. Dokumentet er ikke behandlet momsmæssigt med EU-moms/købsmoms.

SKAT kan ikke, udover ovenstående fejl på konto 1304, registrere nogen årsag til den store afstemningsdifference mellem regnskab og indberettet moms m.v.

Der er imidlertid et vareforbrug, der ikke kan forklares i virksomhedens regnskab

Vareforbrug/varekøb må derfor ansættes skønsmæssigt.

Grundlag for ansættelse, moms af EU-varekøb og chokoladeafgift 2014

Virksomhedens omsætning i 2014, inkl. moms, ansættes, til 2.383.547 kr. jf. tidligere.

En andel af denne omsætning skal henføres til chokolade- og sukkervarer, herunder specielt blandselv slik, der, når bortset for kampagner, sælges til 7,95 kr/kg. SKAT vil ud fra et forsigtighedsprincip anvende den højest kendte salgspris.

Der er registreret et indenlandsk varekøb ekskl. moms på 203.334 kr. SKAT ansætter, at denne vare inkl. moms er solgt til 500.000 kr.(bruttoavance ca. 50 %, tillagt moms). Tilbage til slik er 1.883.547 kr.

SKAT kan beregne en bagvedliggende afgiftspligtig mængde slik ved division af omsætning til slik med kiloprisen, således:

1.883.547

79,50 23.692 kg

Ved beregning af moms af EU-varekøb anvendes en skønsmæssig kilopris på 41,68 SKR/kg, jf. tidligere. Omregnet i dkr, udgør prisen 33,75 kr.

En købspris kan beregnes til (23.692 x 33,75) 799.605 kr. Moms af EU-varekøb udgør 199.901 kr. Hertil skal tillægges moms af EU-varekøb, 90.233 kr, af virksomhedens erhvervelse af forretningsudstyr, jf. tidligere. Moms af EU-varekøb udgør herefter 290.134 kr.

Indgående moms og moms af EU-varekøb

2015

Indberettet indgående moms 420.422 kr

Heraf Moms af EU-varekøb 93.414 kr

Regnskab Købsmoms 152.876 kr

Regnskab EU-Moms 104.151 kr

Sum købsmoms/EU-moms 257.027 kr

SKAT kan registrere, at den indberettede købsmoms i 2015 er 163.395 kr.større end regnskabet udviser.

Specifikationen viser bl.a.:

konto 1100, indenlandsk varekøb 369.006 kr

konto 1106, import EU lande 416.648 kr

Konto 1304, rep og vedligehold 23.913 kr

Konto 1106 kan sammenholdes til regnskabets EU-moms, 104.151 kr.

Grundlag for ansættelse, moms af EU-varekøb og chokoladeafgift 2015

2015

Virksomhedens omsætning i 2015, inkl. moms, ansættes, til 5.452.136 kr, jf. tidligere.

En andel af denne omsætning skal henføres til chokolade- og sukkervarer, herunder specielt blandselv slik, der, når bortset for kampagner, sælges til 7,95 kr/100 g.

Der er registreret et indenlandsk varekøb ekskl. moms på 369.006 kr. SKAT ansætter, at denne vare inkl. moms er solgt til 900.000 kr.(bruttoavance ca. 50 %, tillagt moms). Tilbage til slik er 4.552.136 kr.

SKAT kan beregne en bagvedliggende afgiftspligtig mængde slik ved division med kiloprisen, således:

4.552.136

79,50 57.259 kg

Ved beregning af moms af EU-varekøb, anvendes en skønsmæssig kilopris på 41,68 SKR/kg, jf. tidligere. Omregnet i dkr, udgør prisen 33,75 kr.

Købspris kan beregnes til (57.259 x 33,75) 1.932.491 kr. Moms af EU-varekøb heraf udgør 483.122 kr

Grundlag for ansættelse af chokoladeafgift 2016

SKAT har indkaldt regnskabsmateriale, der ligger til grund for virksomhedens indberetning af chokoladeafgift for 1. januar 2016 – 20. april 2016.

Virksomheden har ikke fremsendt det ønskede materiale, hvorfor chokoladeafgiften ansættes skønsmæssigt på grundlag af samme principper som for 2014 og 2015.

SKAT har indhentet samhandelsoplysninger fra [finans1], der har oplyst hvilke beløb virksomhedens digitalt betaling har udgjort. Resultatet er:

Internationale kort

451.228,48

Dankort

1.279.969,00

1.731.197,48

Den digitale betaling for 1. januar – 30. april 2016 er registreret til 1.731.197 kr. Der foreligger ikke fra [finans1] oplysninger om Mobilpay, idet disse oplysninger alene fremgår af virksomhedens bankkontoudskrift. Mobilpay´s omfang er i 2015 forholdsvis begrænset. SKAT udelader et skøn heraf i ansættelsen for 2016.

Ved beregning af omsætning på grundlag af en fordeling mellem digital betaling 80 % og kontant betaling 20 % kan beregnes en omsætning inkl. moms således:

1.731.197 x100

80 2.163.996 kr

En andel af denne omsætning skal henføres til chokolade- og sukkervarer, herunder specielt blandselv slik, der, når bortset for kampagner, sælges til 7,95 kr/kg. SKAT vi ud fra forsigtighedsprincip anvende den højest kendte salgspris.

Der foreligger ikke regnskabsoplysninger, der kan danne grundlag for ansættelse af den andel, jf. tidligere år. SKAT ansætter meget forsigtigt, at andelen af chokolade og sukkervarer fra andre EU-lande udgør 70 %, svarende til 1.514.797 kr

SKAT kan beregne en bagvedliggende afgiftspligtig mængde slik ved division med kiloprisen, således:

1.514.797

79,50 19.054 kg

Moms

SKAT har på grundlag af et skøn forhøjet virksomhedens moms for 1. juli 2014 – 31. december 2015 med 533.159 kr, således:

2014

Salgsmoms

For meget angivet

-129.268

Moms af EU-varekøb

For lidt angivet

38.555

Købsmoms

For meget angivet

-315.154

for lidt angivet tilsvar

224.441

2015

Salgsmoms

For lidt angivet

134.583

Moms af EU-varekøb

For lidt angivet

389.734

Køøbsmoms

For lidt angivet

215.602

For lidt angivet tilsvar

308.715

SKAT har, jf. foranstående beregninger ansat virksomhedens salgsmoms i kontrolperioden med en samlet forhøjelse på 5.315 kr. SKAT finder imidlertid, at der er angivet for meget salgsmoms i 2014 og for lidt i 2015, således:

Salgsmoms

Ansat omsætning inkl moms

Ansat udgående afgift

Indberettet udgående afgift

Regulering

2014

2.383.547

476.709

605.977

-129.268

2015

5.452.136

1.090.427

955.844

134.583

SKAT har, jf. foranstående beregninger, ansat virksomhedens moms af EUvarekøb skønsmæssigt, idet store dele af virksomhedens vareforbrug ikke er kommet til udtryk i regnskabet. SKAT finder, at der i både 2014 og 2015 er indberettet for lidt i moms af EU-varekøb, således:

Moms af EU-varekøb

Ansat moms af EU-varekøb

EU-moms if. regnskab

Indberettet moms af EU varekøb

Regulering

2014

290.134

89.580

251.579

38.555

2015

483.148

104.151

93.414

389.734

SKAT har, jf. foranstående beregninger ansat moms af EU-varekøb. Disse beløb er fradragsberettiget som købsmoms. SKAT har godkendt regnskabets konto 1851, der omfatter virksomhedens øvrige fradragsberettigede køb af varer og omkostninger m.v. SKAT finder, at virksomheden i 2014 har indberettet for meget i købsmoms, men den i 2015 har indberettet for lidt, således:

Købsmoms

Ansat moms af EU-varekøb

Godkendt købsmoms if. regnskab

Indberettet købsmoms

Regulering

2014

290.134

131.316

736.604

-315.154

2015

483.148

152.876

420.422

215.602

[...]

SKATs endelige afgørelse

SKAT fastholder forslag til afgørelse. SKAT har på grundlag af et skøn forhøjet virksomhedens moms for 1. juli 2014 – 31. december 2015 med 533.159 kr,

Chokoladeafgift

SKAT har på grundlag af et skøn forhøjet virksomhedens chokoladeafgift for 1. juli 2014 – 31. december 2015 med 1.999.538 kr.

[...]

SKATs begrundelse for afkrævning af chokoladeafgift

Virksomheden er registreret som varemodtager efter chokoladeafgiftsloven, men har ikke indberettet afgift af alle de varer, den har modtaget i perioden 1. juli 2014 – 30. april 2016.

Virksomheden har for kontrolperioden indberettet 565.370 kr.i chokoladeafgift. SKAT har på grundlag af en skønsmæssig ansættelse fastsat afgiften til 2.564.908 kr. Virksomheden har således indberettet 1.999.538 kr.for lidt i chokoladeafgift.

[...]”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens betaling af chokolade- og sukkervarerafgift nedsættes til 1.431.743 kr. for perioden 1. juni 2014 til 30. april 2016. Virksomhedens repræsentant har endvidere nedlagt påstand om, at virksomhedens betaling af moms nedsættes til 468.109 kr. for perioden 1. juni 2014 til 30. april 2016.

Til støtte for påstanden har virksomhedens repræsentant anført:

”[...]

Estimeret resultat for 2014

[...]

Det er konstateret, at der fejlagtigt den 14.10.2014 er bogført kr. 360.934,48 under reparation og vedligeholdelse som er varekøb EU. Der er ikke afløftet moms af beløbet.

Dette indebære, at varekøb EU skal korrigeres med denne bogføringsfejl kr. 360.934.

Nedstående er med korrigeret bogføringsfejl på kr. 360.934.

Årsrapport

Beregnet efter momsbeløb

Omsætning

1.620.260

2.423.908

Varekøb m.v.

-203.569

-2.946.416

Varekøb EU lande

-719.256

1.006.316

Chokoladeafgift

-248.686

-248.686

Varelagerregulering

55.124

55.124

Dækningsbidrag

503.873

290.246

Dækningsgrad

31.1

11.9

Chokoladeafgift 2014

Virksomheden har købt varer i Sverige, hvoraf der skal afregnes chokoladeafgift ud fra det importerede antal kilo.

Ud fra det anførte på fakturaerne fra leverandørerne er der leveret følgende:

[virksomhed1], [Sverige]

35,20 kg

DKK 3.214,59

[virksomhed1], [Sverige]

9.381,48 kg

DKK 252.649,51

[virksomhed3] AB, [Sverige]

38,87 kg

DKK 12.409,33

[virksomhed4], Polen

171,90 kg (beregnet)

DKK 11.775,00

[virksomhed2], [Sverige]

452,80 kg

DKK 78.274,00

[virksomhed1], [Sverige] bilag 517

13.402,69 kg (beregnet)

DKK 360.934,48

23.482,94 kg

DKK 719.256,91

Chokoladeafgiften udgør kr. 24,61 pr. kilo, hvilket giver en

afgift på

577.915,00

Angivet afgift

-248.686,00

Manglende angivelse af afgifter

329.229,00

[...]

Indkomståret 2015

[...]

Ved anvendelse af de indberettede moms- og afgiftsbeløb kan det konstateres, at årsrapporten ikke er korrekt og det er åbenbart, at der ikke er sket udgiftsførelse af samtlige varekøb, idet den beregnede dækningsgrad ikke anses for at være realistisk.

[...]

Det skal bemærkes, at SKATs opgørelse af chokoladeafgiften alene er sket på grundlag af SKATs skønnede tekniske beregninger og ikke på grundlag af en gennemgang af virksomhedens købsfakturaer og dermed de faktiske beløb.

SKAT har skønnet omsætningen til kr. 5.452.136 inklusive moms, hvilket SKAT har beregnet ud fra nogle tekniske skøn og ikke på grundlag af konkrete tal. Vi må afvise disse tal som værende ud grund i de faktiske forhold og SKAT har da heller ikke kunnet påvise udeholdt omsætning.

En gennemgang af bogføringsmaterialerne viser, at der er registreret omsætning dagligt hele året og der er kun et par lukke dage i 2015.

Den selvangivne omsætning for 2015 udgør kr. 4.779.227, hvilket vi vil anset for at være en realistisk omsætning.

Det er indiskutabelt, at virksomhedens vareforbrug er forkert og der mangler varekøbsbilag for et større beløb.

Vi er enige med SKAT i, at der i så tilfælde skal ske en beregning af vareforbruget, men vi er ikke enige med beregningsmetoden, idet vi finder, at der skal tages udgangspunkt i dækningsbidraget.

Beregning af varekøb finder vi skal opgøres således:

Omsætning eksklusive moms 3.823.382

Vareforbrug uden varelagerregulering 85 %-3.249.874

Dækningsbidrag 573.508

Varekøb Danmark 2.102.860

Varekøb EU lande ansat til 30 % af omsætningen 1.147.014

3.249.874

Varekøb i EU lande andrager kr. 1.147.014, hvilket med baggrund i tallene for 2014 vil udgøre 37.447 kilo, hvoraf der skal beregnes chokoladeafgift.

Chokoladeafgiften udgør kr. 25,97 pr. kilo, hvilket giver en

afgift på 972.498

Angivet afgift -215.585

Manglende angivelse af afgifter 756.913

[...]

Indkomståret 2016

SKAT har skønnet chokoladeafgiften for de første 4 måneder af regnskabsåret 2016 til kr.494.832 uagtet at der er indberettet kr. 101.099.

SKAT begrunder skønnet med, at virksomheden ikke har indsendt regnskabsmaterialerne for den omhandlende periode.

[...]

I forbindelse med udarbejdelsen af nærværende klage er det vores opfattelse, at der mangler at blive omkostningsført en del varekøb.

Omsætning indtil 30. april 2016 er registreret til 1.411.512

Varekøb indtil 30. april 2016 er estimeret til 85 %

af omsætningen-1.199.785

Dækningsbidrag 15 % 211.727

Varekøb Danmark 776.332

Varekøb EU lande ansat til 30 % af omsætningen 423.453

1.199.785

Varekøb i EU lande andrager kr. 423.453, hvilket med baggrund i tallene for 2014 vil udgøre 17.206 kilo, hvoraf der skal beregnes chokoladeafgift.

Chokoladeafgiften udgør kr. 25,97 pr. kilo, hvilket giver en

afgift på 446.839

Angivet afgift -101.238

Manglende angivelse af afgifter 345.601

[...]

Samlet konklusion

Såfremt SKAT er af den opfattelse, at der er grundlag for at udøve et skøn skal dette skøn efter Folketinget ombudsmand være så virkelighedsnært som muligt (FOB 90.197), hvilket vi også finder er gældende for øvrige områder indenfor SKATs øvrige område.

I nærværende sag finder vi, at SKAT skøn ikke kan anses for at særlige virkelighedsnære [...].”

Udtalelse fra SKAT

SKAT har den 31. marts 2017 fremsendt bemærkninger til virksomhedens klage.

Heraf fremgår det:

”[...]

Ansættelsesgrundlag 2014

SKAT har registreret, at klagers beregninger af moms og chokoladeafgift tager afsæt i virksomhedens angivne momsoplysninger. Disse oplysninger kan imidlertid ikke afstemmes med det regnskab, der er fremlagt.

Klager har ved sin opgørelse af afgiftspligtig mængde chokoladevarer medtaget en postering vedrørende [virksomhed1], [Sverige], på 360.934,48 Dkr. (s. 3). Klager har bemærket, at bogføringen som Reparation og vedligeholdelse er fejlagtig, og at det er et EU-varekøb. Klager har beregnet en bagvedliggende mængde varer til 13.402,59 kg (svarende til en gennemsnitlig kilopris på 26,93 kr.).

SKAT medgiver, at der er tale om EU-varekøb og forholdet er behandlet i SKATs afgørelse.

Forholdet er imidlertid, at pågældende leverance er dokumenteret med en kontantnotakopi udstedt af [virksomhed1] den 6. oktober 2014. Ordredato er 7. juni 2014 og leveringsdato 7. juni 2014. Notaen omfatter køb af forretningsinventar ”Gotdisställ 16 burk med midja, 2.979 kg, sektioner m Quickbox Svarth, hylla, fragt, trykckostnad, ljusrampsfront”, i alt 440.164 Skr.

Klager finder videre, at omsætningen eksklusive moms udgør 2.423.908 kr. Inklusive moms udgør denne omsætning 3.029.885 kr.

I afgørelsen har SKAT tilsidesat virksomhedens regnskab og søgt det sikreste opgørelsesgrundlag for moms og chokoladeafgift. SKAT har fundet, at den digitale betalingsdel af omsætning er det mest sikre grundlag.

SKAT har derfor indhentet samhandelsoplysninger fra [finans1], der har oplyst virksomhedens digitale betaling af varer i 2014 til 1.906.839 kr. Med forudsætning af, at forholdet mellem digital og kontant betaling var 80 % hhv. 20 %, har SKAT beregnet omsætningen til 2.383.547 kr. inklusive moms. SKAT har fundet, at der ved denne beregningsmetode er imødekommet det forsigtighedsprincip, som altid anvendes ved ansættelse af afgifter.

Klagers omsætning, 3.029.885 inkl. moms er 646.308 kr. højere end SKATs ansættelse af omsætning.

Ved benyttelse af klagers omsætning må den kontant betalte andel nødvendigvis forhøjes med 646.308 kr., idet der er en sikker registrering omkring den digitale betaling.

Med afsæt i klagers omsætning vil forholdet mellem digital betaling og kontant betaling udgøre henholdsvis 62,7 % og 37,3 %.

Klager benytter imidlertid SKATs ansættelse af chokoladeafgift på 583.060 kr. – beregnet på en markant lavere omsætning – til beregning af dækningsbidrag og resultat.

SKAT finder, at klagers anvendte omsætning, nødvendigvis må indebære det vareforbrug, der skal afspejle den korrekte varemængde og afgift.

Efter et forsigtighedsprincip ansætter SKAT, at ud af klagers omsætning inkl. moms på 3.029.885 kr., at salg af danskerhvervede varer udgør 500.000 kr. Således udgør de resterende 2.529.885 kr. en omsætning af slik erhvervet i Sverige.

Med division af den højest kendte detailsalgspris på 79,50 kr./kg, vil den bagvedliggende varemængde udgøre 31.822 kg.

Klager har i sin klage, side 4, anført ”Momsangivelsen for varekøb EU skal korrigeres, men får ingen afgiftsmæssige betydning”.

SKAT finder, at erhvervelse af varemængden købt i Sverige ved en skønnet købspris på 33,75 Dkr./kg udgør 1.073.992 kr. med følge af, at der skal betales erhvervelsesmoms med 268.498 kr. mod SKATs tidligere opgjorte 199.901 kr.

Chokoladeafgiften vil således med klagers omsætning udgøre 783.150 kr. mod SKATs tidligere opgjorte 583.060 kr.

Klager har videre på side 4 anført en bemærkning til SKATs ansatte omsætning for 2014: ”... hvilket SKAT har beregnet ud fra nogle tekniske skøn og ikke på grundlag af konkrete tal. Vi må afvise disse tal som værende ud grund i de faktiske forhold og SKAT har da heller ikke kunne påvise udeholdt omsætning”

Det bemærkes atter, at de af klager anførte konkrete tal om moms ikke har kunnet verificeres til noget regnskab, samt at revisor under et afholdt møde ikke har kunnet redegøre for den markante differencer mellem angivet moms og regnskabet.

Der henvises i det hele til SKATs ansættelsesgrundlag for 2014.

Ansættelsesgrundlag 2015

Klager finder, at omsætningen der på grundlag af salgsmoms er beregnet til 4.779.227 kr. inkl. moms, er realistisk. SKAT kan via modtagne samhandelsoplysninger med [finans1] bemærke, at den digitale betaling i 2015 er registreret til 4.361.709 kr., svarende til en betalingsandel på 91,25 %.

Der henvises til klagers bemærkning vedrørende en omsætningen for 2014, som klager finder korrekt. Den digitale betaling udgør i dét tilfælde 62,7 %. Når denne digitale betalingsandel tilsvarende anvendes på klagers omsætning i 2015, vil omsætningen inkl. moms udgøre 6.934.354 kr.

Klager fastsætter et varekøb i Danmark til 2.102.860 kr. (s. 6). Der er imidlertid kun fremlagt regnskab og dokumentation for et dansk varekøb på 369.006 kr. Indehaver har oplyst til SKAT, at al slik købes i Sverige. Klager finder, at indgående købsmoms skal forøges med 404.565 kr. (s. 7). Der er ingen dokumentation i form af danske faktura m.v. for hvilke handelsbegivenheder, der ligger bag denne kalkulation.

Klager anfører, at man er enig med SKAT om, at vareforbruget er for lille, men at man er uenig i opgørelsesmetoden. Klager finder, at ansættelsen skal tage udgangspunkt i dækningsbidraget. SKAT kan registrere, at klager for 2015 og 2016 udokumenteret har fastsat et dækningsbidrag til 15 % og at klager derfra har udarbejdet sin opgørelse.

SKAT henviser i det hele til SKATs ansættelsesgrundlag for 2015.

Ansættelsesgrundlag 2016

Klager oplyser, at omsætningen indtil 30. april 2016 er 1.411.512 kr. (s. 8). Omsætningen udgør inkl. moms 1.764.390 kr. SKAT kan via modtagne samhandelsoplysninger fra [finans1] bemærke, at periodens digitale betaling er på 1.731.197 kr., svarende til en betalingsandel på 98,1 %.

SKAT henviser i det hele til SKATs ansættelsesgrundlag for 2016.

SKATs ansættelse for 2016 omfatter ikke moms

[...]”

Bemærkninger til SKATs udtalelsefra virksomhedens repræsentant

Virksomhedens repræsentant har den 13. april 2018 fremsendt bemærkninger til SKATs udtalelse til sagen.

Heraf fremgår følgende:

”[...]

Varekøb fra EU

Varekøbet fra EU er estimeret til 30 % med baggrund i, at det er muligt at opgøre købene i EU med baggrund i leverandørfakturaerne. Dette beløb er opgjort til kr. 719.256 der i forhold til omsætningen kr. 2.243.908 således vil udgøre 29,6 % (afrundet 30 %).

Ad 2

[...]

SKATs har imødegået de beregner som der er anvendt i forbindelse med klagen og henviser til manglende dokumentationer.

Det skal bemærkes, at SKAT i sin afgørelse selv har anvendt teoretiske beregninger.

Det er vores opfattelse, at udgangspunktet må være virksomhedens dækningsbidrag og dækningsbidrag over 15 % må anses at være urealistiske i en virksomhed af denne type.

[...]”

Skattestyrelsens udtalelse

Skattestyrelsen har 17. august 2018 i forbindelse med behandlingen af sagen ved Landsskatteretten afgivet følgende kommentarer:

”[...]

Skattestyrelsen fastholder dette skøn som et forsigtigt skøn og er enig i Skatteankestyrelsens indstilling herom. Klager selv eller dennes repræsentant har ikke dokumenteret eller på anden måde sandsynliggjort, at der er grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn.

[...]

Klager selv eller dennes repræsentant har ikke dokumenteret eller på anden måde sandsynliggjort, at der er grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn. Skattestyrelsen fastholder derfor også SKATs forhøjelse af momstilsvaret og er således enig i Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse.”

Klagerens udtalelse

Virksomhedens repræsentant har den 21. september 2018 i forbindelse med behandlingen af sagen ved Landsskatteretten afgivet følgende bemærkninger (uddrag):

”I det der henvises til Skatteankestyrelsens skrivelse af 5. september 2018 kan det oplyses, at vi i det hele fastholder vores tidligere fremsendte omkring de anvendte skønsmæssige satser og vi finder ikke at der er fremkommet nye oplysninger fra Skattestyrelsen.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 1, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 752 af 10. juni 2013 (nugældende lovbekendtgørelse nr. 1163 af 5. september 2016), at der skal svares afgift til statskassen af chokolade- og sukkervarer.

Af chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 10 a fremgår, at der skal svares afgift i forbindelse med import af afgiftspligtige varer her til landet. Virksomheder registreret efter chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 10 a, skal angive mængden af de modtagne chokolade- og sukkervarer, samt indbetale chokolade- og sukkervareafgift, af de varer virksomheden har modtaget i afgiftsperioden. Afgiftsperioden er måneden.

Virksomheder, der importerer afgiftspligtige varer fra udlandet, skal føre regnskab over tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer, jf. chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 12, stk. 4. Endvidere skal virksomheder, der handler med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varerne er leveret. Af regnskaberne skal det bl.a. fremgå, hvilke varer der er leveret - art, mængde og pris. Regnskabet skal opfylde kravene i bogføringsloven m.v. Det fremgår af chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 12, stk. 5.

De er ubestridt af begge parter, at virksomhedens årsrapport ikke er korrekt, og derfor tilsidesættes.

Det fremgår af chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 29, stk. 1 og stk. 2, at:

”Foruden den personkreds, der er omhandlet i § 10 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. hæfter de i § 10 a nævnte varemodtagere og den, der er i besiddelse af varen, for betaling af afgift efter bestemmelserne i denne lov.

Stk. 2. Den, der overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter denne lov, skal betale afgift af varerne.”

Videre fremgår det af opkrævningslovens § 10, i lovbekendtgørelse nr. 569 af 28. maj 2014 (nugældende lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016), at for betaling efter denne lov hæfter selskabet, fonden, foreningen m.v. eller den, der som ejer, forpagter eller lignende driver virksomheden for egen regning.

Det er Landsskatteretten opfattelse, at virksomheden har erhvervet chokolade- og sukkervarer, hvoraf det ikke er dokumenteret, at der er betalt chokolade- og sukkervarerafgift. Virksomheden havde således på kontroltidspunktet afgiftspligtige varer i sin besiddelse, hvoraf der ikke var betalt afgift efter bestemmelserne i chokolade- og sukkervareafgiftsloven. Det er således med rette, at SKAT har opkrævet den ikke betalte chokolade- og sukkervareafgift hos virksomheden, idet virksomheden hæfter for betaling af denne, jf. chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 29, stk. 1 og stk. 2.

SKAT har foretaget en skønsmæssig opgørelse af afgifts- og momstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, idet opgørelsen ikke kunne foretages på grundlag af virksomhedens regnskab.

Chokolade- og sukkervareafgift

SKAT har fået oplysninger om virksomhedens digitale omsætning fra [finans1] for perioden 1. juli 2015 til 30. april 2016. SKAT har antaget, at virksomhedens digitale omsætning udgør 80 % af den totale omsætning, da det er SKATs erfaring, at den digitale omsætning for virksomheder inden for detailhandel med slik udgør mellem 60 % - 70 % af virksomhedens samlede omsætning.

Det er Landsskatterettens vurdering, at SKAT ved at have anvendt en gennemsnitlig højere fordeling mellem den digitale og kontante omsætning, samt ved at have anvendt en avance på danske varekøb på 50 %, har fastsat afgiftstilsvaret på baggrund af et forsigtigt skøn, og herved har taget højde for unøjagtigheder i opgørelsesmetoden.

Landsskatteretten finder ikke, at virksomhedens repræsentant har dokumenteret eller på anden måde godtgjort at omsætningen fra [finans1], samt SKATs skønsmæssige fordeling mellem digitale og kontante betalinger ikke medfører et retvisende billede af virksomhedens omsætning i perioden 1. juni 2014 til 30. april 2016.

Landsskatteretten finder desuden ikke, at virksomhedens repræsentant har dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at der er grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn og beregning af chokolade- og sukkervareafgiften for perioden 1. juni 2014 til 30. april 2016.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse om ændring af virksomhedens afgiftstilsvar i perioden 1. juni 2014 til 30. april 2016, med 1.999.538 kr.

Moms

Det følger af § 4, stk. 1, i momsloven, lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 (nugældende lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016), at der skal betales afgift af varer, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode.

Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering her i landet, jf. momsloven § 46, stk. 1, 1. pkt. Betaling af afgift af varer fra andre EU-lande påhviler den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse, jf. momsloven § 46, stk. 2.

Det fremgår af momslovens § 56, stk. 1, 1. og 2. pkt., at registrerede virksomheder for hver afgiftsperiode skal opgøre den udgående og indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar.

Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt., at registrerede virksomheder efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen skal angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift, samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 eller 34 er fritaget for afgift.

På baggrund af den skønsmæssigt fastsatte omsætning har SKAT beregnet virksomhedens udgående moms (salgsmoms) i perioden 1. juni 2014 til 31. december 2015. Allerede indberettet udgående moms er fratrukket beløbet.

Til brug for den skønsmæssige opgørelse af momstilsvaret for indgående moms (købsmoms) og moms af EU køb i perioden 1. juni 2014 til 31. december 2015 har SKAT anvendt en skønsmæssigt fastsat indkøbspris på 33,75 kr. pr. kg (41,68 svenske kr.) på baggrund af virksomhedens tidligere køb hos virksomhedens svenske leverandører.

Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation, der på tilstrækkelig vis giver grundlag for at ændre SKATs skønsmæssigt opgjorte momstilsvar.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse om ændring af virksomhedens momstilsvar i perioden 1. juni 2014 til 31. december 2015, med 533.2159 kr.