Kendelse af 10-01-2018 - indlagt i TaxCons database den 22-02-2018

SKAT har beregnet et brændstoftillæg på 9.400 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagen vedrører beregning af brændstoftillæg i forbindelse med fastsættelsen af registreringsafgift for klagerens Ford E VAN, med første registreringsdato 24. maj 1979. Der er tale om et veterankøretøj, som er mere end 35 år gammelt.

Det fremgår af Motorregisteret, at køretøjet har et brændstofforbrug på 6,6 km/l.

Ved afgørelse om værdifastsættelse af 11. februar 2017 har SKAT beregnet afgiften for køretøjet til 0 kr., idet køretøjets afgiftspligtige værdi ikke overstiger 18.100 kr. SKAT har beregnet et brændstoftillæg på 9.400 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har beregnet et brændstoftillæg på 9.400 kr.

Til støtte herfor har SKAT bl.a. anført:

”Nypris – veterankøretøj – varebil 50 % .........45.000 kr.

Afgiftspligtig værdi udgør 40 % af nypris ............18.000 kr.

Køretøjet er værdiansat til brugsværdi efter særlige regler i registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4, som gælder for køretøjer, der er mere end 35 år gamle og som fremtræder som ved første registrering (veterankøretøjer).

Veterankøretøjer værdiansættes til 40 % af den oprindelige nypris i danmark inkl. moms, men eksklusiv afgift.

(...)

Beregning af registreringsafgift samt evt. brændstoftillæg og eller fradrag:

Beregnet 50 % af den afgiftspligtige værdi over18100 Kr. 0 kr.

Samlet registreringsafgift0 kr.

Fradrag for toldsyn -60 kr.

Brændstoftillæg/fradrag:

Brændstoftillæg – beregnede km/l er mindre end Standard – 16,0 Km/l9.400 kr.

Registreringsafgift m.v. i alt .............. 9.340 kr.

Beregning af brændstofforbrug ud fra egenvægt:

Hvis en benzindreven bils brændestofforbrug ikke foreligger, opgøres det i liter pr. 100 km. Forbruget beregnes som summe af et fast element på 3 l pr. 100 km og et variabelt, der beregnes som 0,5 % af bilens egenvægt i kg. Ved en bils egenvægt forstås vægten af bilen med tilbehør, som bilen normalt medfører. Vægten af drivmidler, herunder brændstof, smørolie samt fører medregnes ikke.

(...)

Beregnet km/l ud fra egenvægt:6,6 km/l

Beregning af brændstoftillæg/fradrag: BENZIN

Brændstoftillæg – beregnede km/l er mindre end standard – 16,0 km/l

9,4x1.0009.400 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at køretøjet ikke skal pålægges brændstoftillæg.

Til støtte herfor har klageren anført:

”Har modtaget afgørelse om Brændstoftillæg på veterankøretøj over 2500 kg. På gule nummerplader

Har kenskab til 8 afgørelser hvor dette brændstoftillæg IKKE er pålagt gulplade veteranbiler over 2500kg (kan godt være vægten ikke har nogle indflydelse) (vedhæftet en afgørelse på en Ford F150 samme årgang)

Så mit spørgsmål:

Er det en fejl med det brændstoftillæg på 9400-kr. eller er det de 8 andre afgørelser der er fejl i”

SKATs udtalelse til klagen

SKAT har den 3. maj 2017 fremsendt en udtalelse til klagen af 9. marts 2017.

SKAT har anført følgende:

”Henviser til 8 andre afgørelser hvor der ikke er beregnet brændstoftillæg på lignende køretøjer.

Så klageren spørger om det er en fejl i den aktuelle afgørelse eller om der er fejl i de andre 8 afgørelser.

Sagen gennemgået:

Forskellen på om der bliver beregnet brændstoftillæg på et veterankøretøj på gule plader er om køretøjet er synet til at skulle betale 30 % eller 50 % i afgift.

Det aktuelle køretøj er synet til at skulle betale 50 % derfor er der beregnet brændstoftillæg. De andre veterankøretøjer der bliver henvist til er synet til at betale 30 % i afgift.”

Klagerens bemærkninger til SKATs udtalelse

Klager har den 22. maj 2017 fremsendt bemærkninger til SKATs udtalelse af 3. maj 2017.

Heraf fremgår, at:

”Forstår ikke hvorfor skat har fastsat mit køretøj til 50 % i afgift og ikke 30 % som der fremgår af skats hjemmeside i tekste nedenfor

Varebiler og lastbiler (op til 4.000 kg)

0 kr. af de første 18.100 kr. i 2017 (17.700 kr. i 2016) af afgiftsværdien og 50 % af resten.

Undtagelse: For åbne varebiler (pick-ups/ladvogne) og kassevogne uden siderude i venstre side bag forsædet, som vejer fra 2.501-4.000 kg, betales 0 kr. af de første 34.100 kr. af afgiftsværdien og 30 % af resten. Hvis bilen vejer over 3.000 kg, er afgiften dog højest 56.800 kr.

Det må værre en fejl med de 50 % som det fremgår af teksten her: kassevogne uden siderude i venstre side bag forsædet, som vejer fra 2.501-4.000 kg, betales 0 kr. af de første 34.100 kr. af afgiftsværdien og 30 % af resten. Hvis bilen vejer over 3.000 kg, er afgiften dog højest 56.800 kr.

Så jeg skal ikke betale brandstoftillæg”

s afgørelse

Køretøjet skal afgiftsberigtiges efter § 4, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. (herefter benævnt registreringsafgiftsloven).

Det følger af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3, at afgiften efter stk. 1 for benzindrevne biler skal forhøjes med et tillæg på 1.000 kr. for hver kilometer bilen tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter brændstof.

Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 541 af 6. juni 2007 på baggrund af lovforslag L217 af 25. april 2007.

Køretøjet er omfattet af bestemmelsens ordlyd, således at der skal beregnes tillæg for brændstofforbrug for køretøjet efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3.

Beregning af brændstofforbruget er foretaget på baggrund af køretøjets egenvægt, og er beregnet til at være 6,6 km/l. Dette fremgår af Motorregisteret. Idet der ikke forelå en anmeldelse af køretøjets brændstofforbrug, er brændstofforbruget beregnet efter § 3, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014 med ændringer om afgift af brændstofforbrug m.v.

Landsskatteretten har lagt vægt på, at klageren ikke har dokumenteret, at køretøjet har et lavere brændstofforbrug. Køretøjet er synet til at betale 50 % i afgift, og der skal på denne baggrund betales brændstoftillæg. Landsskatteretten har ved sin afgørelse om det beregnede brændstoftillæg, ikke taget stilling til hvorvidt køretøjet er synet korrekt.

Idet køretøjet tilbagelægger 9,4 km/l mindre end 16 km/l, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3, skal klageren betale et brændstoftillæg på 9.400 kr.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.