Kendelse af 21-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-01-2018

SKAT har afkrævet klageren registreringsafgift med 44.380 kr., idet det er SKATs opfattelse, at køretøjet er konstruktivt ændret.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

SKAT har den 7. september 2016 foretaget kontrol af en Ford Mustang fra 1973 køretøj. Køretøjet var indkaldt til eftersyn af SKAT, da SKAT havde modtaget nogle fotos af køretøjet fra [politiet].

Køretøjet var blevet fotograferet i forbindelse med [...] i [by1], [by2], den 24. juli 2015. Køretøjet havde været parkeret på arealerne, hvor arrangementet blev afholdt.

Ved kontrollen tog SKAT billeder af køretøjet, og det blev efterfølgende konstateret, at køretøjet havde fået eftermonteret en elektronisk tænding, elektronisk benzinpumpe samt traction bars.

Klageren har oplyst, at ændringerne er bl.a. foretaget, fordi køretøjet oprindeligt havde platiner, som fungerede dårligt. Udskiftningen til elektronisk tænding giver en renere tænding, og der er en begrænser i som gør, at motoren ikke tager skade, hvis der opstår defekt.

SKATs afgørelse

SKAT har afkrævet klageren registreringsafgift med 44.380 kr., idet det er SKATs opfattelse, at køretøjet er konstruktivt ændret.

SKAT har anført, at:

”Afgørelse – afkrævning af registreringsafgift

SKAT har konstateret, at dit motorkøretøj er konstruktivt ændret ved, at der er monteret elektronisk tænding, elektronisk benzinpumpe og traction-bars på køretøjet, som herefter ikke fremstår som veteranbil, der fremtræder som på tidspunktet for første registrering. Køretøjet er efter ændringen ikke afgiftsmæssigt identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj. Køretøjet skulle derfor forinden benyttelsen have været anmeldt til registrering efter registreringsbekendtgørelsen § 46, stk. 3 (bekendtgørelse nr. 1315 af 9. december 2014 om registrering af køretøjer m.v. med senere ændringer) samt været afgiftsberigtiget, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 3 (lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer).”

Af SKATs sagsfremstilling fremgår bl.a.:

”SKAT træffer endelig afgørelse i overensstemmelse med det fremsendte forslag til afgørelse.

SKAT har følgende kommentarer til de modtagne indsigelser:

SKAT har foretaget en konkret, individuel vurdering af de foretagne ændringer på det omhandlede køretøj.

Køretøjet har ikke været monteret med elektronisk tænding, elektronisk benzinpumpe og traction bars på tidspunktet for første registrering. Ændringerne med montering af elektronisk tænding og benzinpumpe findes desuden ikke at kunne begrundes med, at det ikke har været muligt at erstatte disse dele med de tilsvarende mekaniske dele.

[person1] har under fremvisningen forklaret vedrørende den elektroniske tænding, at køretøjet oprindeligt havde platiner, men det fungerede dårligt. Derfor har han udskiftet det til elektronisk tænding. Det giver en renere tænding, og der er en begrænser i, som gør at motoren ikke tager skade, hvis der opstår defekt. Ændringen er således ikke begrundet med, at det ikke er muligt at skaffe de originale dele.

De monterede tractionbars er ikke originale dele, og de kan derfor ikke monteres på et køretøj, som på grund af dets afgiftsberigtigelse med en lempeligere afgiftsberegning, er pålagt de restriktioner, at køretøjet skal fremtræde som på tidspunktet for køretøjets første registrering i 1973.

SKAT har vurderet køretøjet på kontroltidspunktet den 7. september 2016, og køretøjet er vurderet som det fremstod på dette tidspunkt. Efterfølgende ændringer på køretøjet kan ikke ændre på SKATs vurdering.

SKAT kan ikke kommentere på ændringer på andre køretøjer, da dette vil kræve en konkret og individuel vurdering af dette køretøj, herunder oplysninger om dets afgiftsberigtigelse og omfanget af ændringer/ombygninger på køretøjet. SKAT kommenterer derfor ikke yderligere på det. ”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at køretøjet fremstår som originalt, og at det derfor ikke skal afgiftsberigtiges.

Repræsentanten har skrevet, at:

...

Som tidlige skrevet kan jeg ikke acceptere afgørelsen ang. ny afgift på min kone Mustang, de små ting der er skiftet på bilen har intet at gøre med om bilen står som veterankørertøj.

Som i kan se fra [virksomhed1] forsikrings hjemmeside er det ikke noget der ændre på om bilen kan forsikres som veterankørertøj.

Med dette vil jeg heler ikke mene at at det er rimelig at bilen skal omregistreres og der skal betales ny afgift.

Punkt 1

Elekronisk tænding, bilen kan ikke kører uden tænding, hvilken tænding der bruges har ikke noget at gøre med om blien fremstår origanalt, derfor mener jeg ikke at dette punkt kan tages med i afgørelsen, og bør tages væk.

Punkt 2

Elektrinisk benzinpumpe igen bilen kan ikke kører uden en benzinpumpe om den er elektronisk eller mekaniske ændre ikke noget på om bilen fremstår originalt, derfor ønsker jeg at klage over dette punkt og fa det fjernet i afgørelsen.

Punkt 3

Traction-bars er bolt on, og igen så ændre det ikke noget om bilen fremstår originalt, det ændre ikke på om bilen fremstår som ved første registreing, da der ikke er lavet noget om på bilen blot sat noget på den.

Taget fra [virksomhed1]s forsikringside

http:// www.[virksomhed1].dk//...

Hvad godkender vi?

Det vil altid være en konkret vurdering, men her er en række af de ændringer, vi som udgangspunkt godkender:

Elektronisk tænding og et rustfrit udstødningssystem, når det modsvarer det originale.
Opgradering af tromlebremser til skivebremser foran på bilen, hvis det er en synsgodkendt ombygning og ikke deciderede sportsbremser.
En anden farve på køretøjet end den originale, hvis det er en standard klar lak.
En anden radio (headunit) i bilen og udskiftning af højtalere bag det originale højtalergitter.

Også her nævnes tænding som noget der ikke ændre på om bilen fremstår som originalt.

Da bilen frenstår originalt kan jeg ikke acceptere afgørelsen og ønsker at klager over denne afgørelse. ”

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

Det fremgår af registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3, at:

”Der svares afgift af køretøjer som nævnt i stk. 1, som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med et tidligere afgiftsberigtiget køretøj, jf. dog §§ 7 og 7 a.”

Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af tæring, slitage og lignende, og hvor reparation udføres løbende som almindelig vedligeholdelse, er fritaget for afgift, jf. registreringsafgiftslovens § 7 a, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 651 af 7. juni 2012).

Fritagelsen efter registreringsafgiftslovens § 7 a, stk. 1, er betinget af følgende, jf. registreringsafgiftslovens § 7 a, stk. 2:

1) Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.

2) Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt.

3) Genopbygningen af køretøjet skal være udført ved anvendelse af reservedele, herunder skarringsdele, af en art og beskaffenhed, som normalt forefindes på og forhandles fra automobilforhandlernes og -værkstedernes lagre af nye reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte reservedele. Der må ikke anvendes nyt reservedelskarrosseri, chassis eller -stel. Der må heller ikke fra andet køretøj anvendes karrosseri, chassis, stel eller større dele af disse komponenter end de nævnte reservedele.

Det er ubestridt, at køretøjet, der er afgiftsberigtiget som veterankøretøj, har fået eftermonteret elektronisk tænding, elektronisk benzinpumpe samt traction bars.

Det er Landsskatterettens vurdering, at køretøjet efter montering af elektronisk tænding og benzinpumpe samt traction bars ikke længere svarer til det i registreringsattesten omhandlede køretøj, og at køretøjet således har mistet sin afgiftsmæssige identitet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 3, jf. § 10, stk. 4, idet ændringerne af køretøjet ikke kan anses for en reparation eller genopbygning omfattet af registreringsafgiftslovens § 7a.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.