Kendelse af 01-09-2021 - indlagt i TaxCons database den 30-09-2021

Klagepunkt

SKAT afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Forhøjelse af salgsmoms i afgiftsperioden 1.1.2014-31.12.2014

67.556 kr.

0 kr.

50.056 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver, [person1], herefter benævnt indehaveren, drev i indkomståret 2014 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], som indehaveren overtog driften af 1. april 2008. Cafeteriaet blev drevet af indehaveren og indehaverens ægtefælle med hjælp fra ungarbejdere, der havde studiejob i cafeteriaet.

Indehaverens virksomhed blev udtaget til kontrol af SKAT, som led i et landsdækkende projekt, hvor SKAT gennemgik dækningsbidragsområdet, herunder omsætning og varekøb. SKAT anmodede derfor om virksomhedens regnskabsmateriale.

Det fremgår af virksomhedens regnskab af den 29. juni 2015, at virksomheden i indkomståret 2014 havde et resultat før renter med 420.541 kr. Det fremgår af regnskabet, at vareforbruget var 508.356 kr., og den selvangivne nettoomsætning var 928.897 kr.SKAT har på baggrund af disse oplysninger opgjort bruttoavancen til 45,27 %.

Indehaveren har på mødet med SKAT den 15. juni 2016 oplyst, at virksomheden [virksomhed1] bestod af en afdeling med et cafeteria i selve hallen og en afdeling ved hallens udendørsbaner. Det var primært indehaveren, der stod for det udendørs, og primært ægtefællen, der stod for det inde i hallen.

Det fremgår endvidere, at hallens cafeteria havde åbent i forbindelse med stævner omtrent en dag ugentligt, og når seniorer trænede, og kun havde sæson fra 1. september til 1. april. Cafeteriet havde desuden åbent, når der afholdtes bankospil to gange om ugen året rundt.

Indehaverens ægtefælle lavede en varm ret, som kostede 39 kr. og bestod af almindelig dansk mad, såsom gryderet, karbonader eller lignende, til bankospil.

Der blev solgt primært pølser, burgere, pommes frittes, sandwich, is, slik, sodavand og øl i cafeteriets øvrige åbningstid. Indehaveren oplyste, at en pølse kostede 18 kr., og et brød kostede 5 kr.

På mødet med SKAT forklarede indehaveren, at han selv stod for virksomhedens bogføring. Indehaveren forklarede, at der ikke var noget kasseapparat ved hallens udendørsbaner, men kun inde i hallens cafeteria. Dagens omsætning blev således noteret i spiralkalendere, som dannede grundlag for bogføringen, og omsætningen blev opgjort i spiralkalenderne hvert halve år.

SKAT konstaterede ved gennemgangen af regnskabet, at de fremlagte kasserapporter manglede daglig bogføring og afstemning af både cafeteriet udendørs og det i hallen, og der var manglende indtægtsbilag samt kasseboner.

Til understøttelse af regnskabet var der fremlagt kontospecifikation, hvor der under ”omsætning” var bogført følgende grupper:

Klubhusets omsætning fordelt på to posteringer, 1. og 2. halvår.
Hallens omsætning fordelt på to posteringer, 1. og 2. halvår
[x1]-festen
Håndboldstævne
Dankort omsætning, 2. halvår
Resterende beløb var ”omsætning” eller ”oms.”
Udleje af hal eller lokale

Under kontospecifikationen ”omsætning” var der bogført 73.295 kr. med teksten [x1] Fest med bilagsnr. 0. Indehaveren har ikke fremlagt bilag til specifikation af denne post. Det fremgår af kontospecifikationen "Sponsorvirksomhed u/moms" med bilagsnr. 4371, at indehaveren har bogført ”Overskudsdeling [x1] Fest” med 26.079 kr.

Det fremgår ligeledes af kontospecifikationen vedrørende "omsætning", at der bogførtes et beløb på 126.246 kr. med teksten "Håndboldstævne" med bilagsnr. 99925, og under kontospecifikation "Overskudsdeling hk" var der bogført et beløb på 43.032 kr. med bilagsnr. 4917 under ”Udlæg [...]”.

Indehaveren har til understøttelse af disse posteringer fremlagt et håndskrevet bilag, hvoraf det fremgår, at aftenens omsætning var på 157.808 kr. svarende til 126.246 kr. ekskl. moms samt en opgørelse af de udgifter, der var afholdt til diskotek, band, præmier og vagt m.v.

Derudover indeholder bilaget oplysninger om byttepenge før og efter arrangementet, samt opgørelse af kontante beløb modtaget i løbet af arrangementet.

Det håndskrevne bilag var ikke ledsaget af oplysninger om varekøb, der kan henføres til omsætningen.

Der var fremlagt varekøbskonto, hvoraf det fremgår, at der var indkøbt varer for 508.356 kr. Til understøttelse af vareforbruget blev der fremlagt to fakturaer på varekøb fra [virksomhed2] af den 20. juli 2014 og den 24. juni 2014 med henholdsvis indkøb af varer for 2.433,24 kr. og 1.754,14 kr. Heraf fremgår, at indkøbsprisen på 2 kg pommes frites var 30,42 kr. ekskl. moms og 5 kg. grillpølser a 80 g, svarende til omtrent 62 pølser, kostede 209 kr. ekskl. moms. Der var ikke fremlagt yderligere bilag til indkøbet af varer.

Indehaveren forklarede endvidere overfor SKAT, at der på kødvarer og grøntsager var et spild på omtrent 20-25 %. Det var ikke specificeret, hvor meget af det indkøbte, der udgjorde kød og grøntsager.

Indehaveren fremlagde kontrakt for centerlederen af [x1] Hallen. Det fremgår af kontraktens § 4, at centerlederen for egen regning driver cafeteriaet ved [x1] Hallerne, og at cafeteriaet skal holde åben, når hallerne er i brug.

Det fremgår af kontraktens § 10, at ved foreningsarrangementer afholdt af [x1] Borgerforening, [...], eller HK 73 har foreningen ret til at få del i indtjeningen for salg af drikkevarer, såfremt foreningen selv sætter personale til at passe baren. Det fremgår endvidere af kontraktens § 10, at overskuddet på salg af drikkevarer, fordeles med 2/3 til foreningerne og 1/3 til bestyrelsen af cafeteriet.

Det fremgår af klagen, at den gennemsnitlige bruttoavance opgjort af Danmarks Statistik for restaurationsbranchen udgjorde 62,5 %.

Af den fremlagte privatforbrugsberegning udarbejdet af revisoren, fremgår det, at indehaveren og ægtefællens privatforbrug i indkomståret 2014 udgjorde 250.838 kr.før opgjorte udgifter.

Det fremgår af SKATs afgørelse, at repræsentanten anførte, at denne beregning var opgjort på baggrund af oplysninger på kontoudtog og med hensyn til de transaktioner, der har været på indehaverens og ægtefællens konti, og kun skulle korrigeres med skattefri dommerindtægt på 33.938 kr.

På baggrund af kontoudtog fra [finans1] transaktionsbevægelser opgjorde SKAT indehaveren og ægtefællens faktiske forbrug i indkomståret 2014 til i alt 438.598 kr. fordelt på fire konti.

SKAT har lagt til grund, at der således var hævet til forbrug:

134.105 kr. i private hævninger på erhvervskonto [...23]
159.603 kr. på lønkonto(fælleskonto) nr. [...41]
33.222 kr. på [...68] Opsparingskonto
111.668 kr. på budgetkonto [...05]

Det fremgår af regnskabet, at indehaverens forbrug af egne varer udgjorde 25.590 kr., og multimediebeskatning udgjorde 2.600 kr.

SKAT opgjorde således indehaveren og ægtefællens privatforbrug til -243.282 kr. i indkomståret 2014.

Skatteankestyrelsens privatforbrugsberegning

Skatteankestyrelsen har i forbindelse med klagebehandlingen udarbejdet følgende privatforbrugsberegning, hvori der er taget udgangspunkt i indehaverens og ægtefællens R75 og i indehaverens indsendte oplysninger:

Formue – klager

Primo

Ultimo

Bankindestående

14.552

48.065

Bankgæld

-981.259

-975.357

Ejendom

475.000

475.000

Egenkapital virksomhed

-57.370

-7.697

Virksomheds konto

0

-42.618

Formue, klager

-549.077

-481.298

Formue – ægtefælle

Primo

Ultimo

Bankindestående

14.552

48.065

Bankgæld

-984.984

-978.224

Ejendom

475.000

475.000

Formue, ægtefælle

-495.432

-476.468

Samlet formue

-1.044.509

-957.766

Indkomst – klager

A-indkomst uden ambi & sp-bidrag

467.249

Anden personlig indkomst

33.938

Renteudgift bank m.v.

-18.768

Renteudgift i øvrigt

-17.578

Fagligt kontingent & A-kasse

-6.348

Resultat af virksomhed

-5.767

Indkomst, klager

452.726

Indkomst – ægtefælle

A-indkomst uden ambi & sp-bidrag

126.420

Anden personlig indkomst

1.784

Renteudgift prioritetsgæld

-18.770

Renteudgift bank m.v.

-17.578

Fagligt kontingent & A-kasse

-6.348

Indkomst, ægtefælle

85.508

Samlet indkomst

538.234

Privatforbrug

2014

Samlet formue 01.01.

-1.044.509

Samlet formue 31.12.

-957.766

Opsparing (negativ)/formueforbrug

-86.743

Samlet indkomst

538.234

Indeholdt A-skat

-125.602

Indeholdt A-skat ægtefælle

-17.437

Indeholdt ambi

-37.383

Indeholdt ambi ægtefælle

-10.259

Indbetalt skat

-2.202

Overskydende skat

47.432

Kursregulering værdipapirer

-43.618

Ejendomsskat

-3.967

Beskæftigelsesfradrag klager

25.000

Beskæftigelsesfradrag ægtefælle

9.808

Beregnet privatforbrug brutto

293.263

Telefon

2.600

Eget vareforbrug

25.950

Afholdt private udgifter lønkonto

159.603

Afholdt private udgifter budget

111.668

Afholdt private udgifter opsparing

33.222

Private udgifter [x1]

134.105

I alt

467.148

Beregnet privatforbrug brutto

293.263

Rest til øvrige privatforbrug

-173.885

Til brug for klagen, har repræsentanten fremlagt opgørelse over omsætningen fordelt på ugedage og aktiviteter, samt en oversigt over bruttoavancer. Af det fremlagte materiale, fremgår følgende:

”...

Omsætning i cafeteriet fordelt på uge dage og aktiviteter

Mandag: Badmintontræning, lidt øl ellers sodavand og pølser1.000,00

Tirsdag: Håndbold 400,00

Onsdag: Banko. Der sælgers kun ganske få øl, ellers sodavand, varm ret,

Kaffe, is og slik4.000,00

Torsdag: Håndbold 600,00

Fredag: Indendørs fodbold. Kun fra uge 43 til ultimo marts. 500,00

Lørdag: Kun åbent i forbindelse med stævner

Søndag: Banko. Samme fordeling som onsdag2.000,00

Beregnede bruttoavancer på varegrupper. Alle priser ekskl. moms

Købspris/kost Brutto- Bruttoavance i

Salgspris pris fortjeneste procent

Fransk Hotdog20,0010,0010,0050,00

Alm. pølse med brød18,408,0010,4056,52

Stor pølse med brød22,4010,0012,4055,36

Stort spild af pølser. Ofte må der kasseres lige så mange som der sælges, dette

gælder særligt mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Der lægges 4-6 pølser på varmeren,

men der sælges kun 2 til 4 stk. Spildet ugør således -20,00

Kunder vil ikke vente på deres pølse i et cafeteria.

Dagens ret 31,20 20,00 11,20 35,90

Ovennævnte kostpris tager udgangspunkt i en dansk bøf, der serveres med bløde løg, sovs, kartofler og rødbeder. Der bliver kun 5 bøf af et kilo oksefars. 200 grams bøffer. Tilsvarende gør sig gældende ved f.eks stegt flæsk.

Pommes fritter28,8014,4014,4050,00

Der sælges udelukkende ovn pommes fritter. Krav fra [by1] Kommune

Burger28,8012,0016,8058,33

Is (Magnum)20,0014,245,7628,80

Slik Store Poser16,0011,194,8130,06

Bars9,604,794,8150,10

Sodavand Store 16,008,447,5647,25

Sodavand Små9,606,003,6037,50

Øl (Tuborg, købes i [dagligvarebutik1]) stk12,003,338,6772,25

Øl (Tuborg, Købes i [dagligvarebutik1]) 1 ks240,00100,00140,0058,33

Øl (Royal, Heineken) 12,004,337,6763,92

Ved salg af sodavand, hvor der ikke er drukket op mistes også flaskepantet på kr. 1,60

Kaffe pr. kande 29,0010,0019,0065,52

Der sælges på en bankoaften kaffe for ca. kr. 650.

Ved større stævner i weekender er omsætningen væsentligt højere end de ovenfor anførte.

...”

Repræsentanten har fremlagt nedenstående oplysninger til brug for klagen, vedrørende SKATs beregning af omsætningen.

”...

Emne: Opgørelse af indbetalinger medtaget forkert af Skat [by2] Dato: 05-08-2020

Cafeteria konto [...03]

DatoTekstBeløb

07-01-2014Fra (M) 2.000,00

09-01-2014Bonus [virksomhed3] (modregnet i varekøb) 4.254,00

22-01-2014(KT) (C) 3.000,00

12-03-2014(F)95.800,00

19-03-2014Netbank Overførsel12.000,00

08-04-2014Overskudsdeling -26.079,00

09-04-2014Bonus [virksomhed3] (modregnet i varekøb) 5.120,25

02-05-2015Overførsel 5.000,00

06-05-2014Overførsel20.000,00

19-06-2014[virksomhed4] 183-1 -10.835,63

20-06-2014Udlæg (F)10.835,63

23-06-2014 DK FLX [...]00006 13.900,00

23-06-2014 DK FLX [...]00007 25.253,25

23-06-2014 DK FLX [...]00008 6.012,00

23-06-2014 DK FLX [...]00007 5.435,00

23-06-2014 DK FLX [...]00006 2.430,00

23-06-2014 DK FLX [...]00006 400,00

23-06-2014 DK FLX[...]01614 130,00

23-06-2014 DK FLX [...]0007 125,00

24-06-2014 Dankort SKT Hans fest -56.576,00

26-06-2014Overførsel 7.690,00

27-06-2014(F) Betalt øl45.696,34

09-07-2014Bonus [virksomhed3] (modregnet i varekøb) 2.332,85

11-07-2014Overførsel10.000,00

14-07-2014Udlæg Dankortterminal 7.400,00

29-08-2014Overført fra budgetkonto20.000,00

22-09-2014(F)57.484,00

22-09-2014(F)39.830,00

22-09-2014(F) 5.700,00

22-09-2014(F) 4.390,00

22-09-2014(F)57.729,50

09-10-2014Bonus [virksomhed3] (modregnet i varekøb) 6.802,50

16-10-2014(F) Betalt øl53.790,59

12-11-2014Overførsel 6.000,00

443.050,28

02-01-2015Afregnng af overskud til forening -38.410,49

Privat konto 794341

31-01-2014 Overførsel 800,00

17-02-2014 Overførsel 800,00

13-03-2014 Overførsel 959,93

16-04-2014Indbetaling2.500,00

02-06-2014Mobil Pay (SL) 350,00

21-07-2014WWW [...].COM 536,99

22-07-2014Mobil Pay (SL) 500,00

01-08-2014Mobil Pay (RB) 180,00

18-08-2014Overførsel1.000,00

29-08-2014Mobil Pay (SL) 500,00

01-09-2014Mobil Pay (EL) 762,00

03-09-2014Mobil Pay (HL) 400,00

08-09-2014 Mobil Pay (NH) 453,00

11-09-2014Mobil Pay (SL) 500,00

15-10-2014Overførsel 1.000,00

17-10-2014Overførsel 2.000,00

09-12-204Mobil Pay (RM) 1.000,00

14.241,92

I alt 457.292,20

Moms -91.458,44

I alt ekskl. Moms 365.833,76

...”

Repræsentanten har den 18. december 2020 fremlagt følgende privatforbrugsopgørelse og opgørelser benævnt bilag 1 og bilag 2:

Privatforbrugsopgørelse:

”...

Primo Ultimo

Formue, [person1]

Virksomheds formue:

Egenkapital i virksomhed, inkl. Erhvervskonto [...23] – 100 -57.372 -7.697

Private aktiver:

Lønkonto [...41] (fælles) 9.829 6.207

Opsparingskonto [...68] (fælles) 14 8.757

Budgetkonto [...05] (fælles) 4.709 11.792

Ejendom 475.000 475.000

Bil 120.000 100.000

Restsat /Overskydende skat 47.203 -1.218

Prioritetsgæld (fælles) -764.039 -785.848

Bankgæld - [...55] (fælles) -127.873 -108.892

Bankgæld - [...90] (fælles) -86.169 -80.617

Formue [person1], klageren, i alt pr. 31/12 -378.698 -382.516

Formue, [person2]

Private aktiver:

Lønkonto [...41] (fælles) 9.829 6.207

Opsparingskonto [...68] (fælles) 14 8.757

Budgetkonto [...05] (fælles) 4.709 11.792

Ejendom 475.000 475.000

Restsat -2.182 -10.417

Prioritetsgæld (fælles) -764.039 -785.848

Bankgæld - [...55] (fælles) -127.873 -108.892

Bankgæld - [...90] (fælles) -86.169 -80.617

Bankgæld + kontokort -3.725 -2.867

Formue [person2], ægtefælle -494.436 -486.885

Formue i alt -873.134 -869.401

Formue primo -873.134

Formue ultimo -869.401

Forskel -3.733

Beskattet indkomst, [person1] 391.932

Beskæftigelsesfradrag, [person1] 25.000

Værdi af fri telefon og betalt sunhedsforsikring, [person1] -3.500

Beregnet skat, [person1] -163.974

Beskattet indkomst, [person2] 77.056

Beskæftigelsesfradrag, [person2] 9.808

Beregnet skat, [person2] -38.133

Kursregulering -43.618

Beregnet privatforbrug - stemmer til privatregnskab for 2014 250.838

...”

Bilag 1:

”...

Indirekte opgørelse af privatforbrug med udgangspunkt i bankindestående m.v.

Lønkonto [...41] (fælles):

Saldo primo 19.658

Internt overført mellembankkonti -277.190

Indtægter 431.795

Saldo ultimo -12.414

Privatforbrug, beregnet 161.849

Opsparingskonto [...68] (fælles)

Saldo primo 28

Internt overført mellembankkonti -19.500

Indtægt dommer + afregning opkridtning + fodboldskole 55.715

Saldo ultimo -17.514

Privatforbrug, beregnet 18.729

Budgetkonto [...05] (fælles)

Saldo primo 9.418

Internt overført mellem bankkonti 241.000

Afbetaling på lån -150.478

Saldo ultimo -23.584

Privatforbrug, beregnet 76.356

Beregnet hævet privat 256.933

På Erhvervskonto [...23], som tilhører virksomheden er der jf. bogføringen for 2014

netto indskudt penge fra privat, altså private penge, der er tilført virksomheden og der er således ikke

hævet penge på virksomhedskontoen til privatforbrug.

...”

Bilag 2:

”...

Oversigt over overførsler mellem konti for 2014

Dato

Konto 868

Konto 305

Konto 341

Konto 823

Diff.

09-01-2014

2.000,00

-2.000,00

0,00

31-01-2014

-800,00

22.500,00

-21.700,00

0,00

17-02-2014

-800,00

800,00

0,00

28-02-2014

22.500,00

-22.500,00

0,00

31-03-2014

22.500,00

-22.500,00

0,00

30-04-2014

22.500,00

-22.500,00

0,00

02-05-2014

-5.000,00

5.000,00

0,00

06-05-2014

-20.000,00

20.000,00

0,00

28-05-2014

22.500,00

-22.500,00

0,00

26-06-2014

-6.900,00

-790,00

7.690,00

0,00

30-06-2014

22.500,00

-22.500,00

0,00

11-07-2014

-10.000,00

10.000,00

0,00

31-07-2014

22.500,00

-22.500,00

0,00

18-08-2014

-1.000,00

1.000,00

0,00

29-08-2014

2.500,00

-22.500,00

20.000,00

0,00

22-09-2014

5.000,00

-5.000,00

0,00

30-09-2014

22.500,00

-22.500,00

0,00

06-10-2014

2.000,00

-2.000,00

0,00

13-10-2014

-2.000,00

2.000,00

0,00

15-10-2014

-1.000,00

1.000,00

0,00

17-10-2014 -

-2.000,00

2.000,00

0,00

31-10-2014

22.500,00

-22.500,00

0,00

28-11-2014

22.500,00

-22.500,00

0,00

30-12-2014

22.500,00

-22.500,00

0,00

-19.500,00

241.000,00

-277.190,00

55.690,00

0,00

...”

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet indehaverens indkomst som følge af ansat yderligere omsætning i virksomheden og har som følge deraf forhøjet virksomhedens salgsmoms med 67.556 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

Afledt ændring vedrørende moms af yderigere omsætning

SKAT finder ikke regnskabsmateriet jf. ovenstående egnet som grundlag for en nøjagtig opgørelse af virksomhedens afgiftsgrundlag og er derfor jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2 berettiget til at fastsætte afgiften skønsmæssigt.

Under henvisning til, at SKAT har skønnet en yderligere omsætning på kr. 300.000, udgør den totale omsætning for perioden 1/1 - 31/12 2014 kr. 1.228.897. Den udgående afgift kan jf. foranstående beregnes til kr. 307.224 og SKAT har således til hensigt at forhøje den udgående afgift med kr. 67.556 svarende til forskellen mellem selvangivet moms 239.668 og beregnet moms kr. 307.224.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen ikke kommet med bemærkninger, der har betydning for udregningen af virksomhedens salgsmoms.

Skattestyrelsen kom med følgende udtalelse den 3. februar 2021 forud for retsmødet:

”...

Skattestyrelsens vurdering

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som i overvejende grad, stadfæster daværende SKATs afgørelse af den 20. december 2016, hvor klagers salgsmoms forhøjes for perioden 1. januar – 31. december 2014.

Det fastholdes, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af klagers momstilsvar for perioden 1. januar – 31 december 2014. Skattestyrelsen er dog efter en konkret vurdering enig i Skatteankestyrelsens talmæssige opgørelsen.

Forhøjelse af momstilsvar

Klager er som momspligtig person forpligtet til at angive købs- og salgsmoms til Skatteforvaltningen, ved udløbet af hver afgiftsperiode, jf. momslovens § 56, stk. 1, og § 57 stk. 1. Ligeledes er klager som momsregistreret virksomhed forpligtiget til at føre regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse, jf. ML § 55. De nær- mere krav til regnskabsgrundlaget følger af momsbekendtgørelsen, bogføringsloven, og årsregnskabsloven.

Klager har ikke udarbejdet løbende bogføring, herunder ført og afstemt kasseregn- skab, hvorfor klagers regnskabsmateriale ikke er egnet som grundlag for en nøjagtig opgørelse af klagers momstilsvar, og derved ikke opfylder de forskriftsmæssige krav til regnskabsgrundlaget. Klager har ikke bestridt dette. Skattestyrelsen har som en følge af den mangelfulde bogføring, foretaget en skønsmæssig ansættelse af klagers momstilsvar jf. OPKL § 5, stk. 2.

Den skønsmæssige ansættelse af momstilsvaret er opgjort på baggrund klagers beregnet privatforbrug, den gennemsnitlige bruttoavance for restaurationsbranchen, samt en konkret stillingtagen til eventuelt yderligere svind og mindre priser end landsgennemsnittet hos klager. Med henvisning til sammenholdte skattesag med sagsnr. 17-0567190, tiltræder Skattestyrelsen Skatteankestyrelsens talmæssige opgørelse.

Skattestyrelsen fastholder således forhøjelsen af klagers salgsmoms, dog med

50.056 kr., for perioden 1. januar – 31. december 2014.

...”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, afgiftstilsvaret skal nedsættes til det selvangivne.

Indehaveren har i klagen af 22. februar 2017 anført følgende:

”...

Skat har skønsmæssigt forhøjet indkomsten med kr. 300.000, samt momstilsvaret for året med kr. 67.556.

Forhøjelserne såvel af indkomst, som af momstilsvaret kan ikke accepteres, og indkomsten og momstilsvaret påstås nedsat til det selvangivne.

Skat har til støtte for forhøjelsen af omsætningen henholdt sig til, at bruttoavancen for restaurationsbranchen ifølge Danmarks Statistik udgør 62,5 %.

Det skal indledningsvist anføres, at der er tale om et cafeteria beliggende i en idrætshal i en mindre landsby med skønsmæssigt 900 til 1.000 indbyggere. Kundegrundlaget er således begrænset, og der er kun åbent i cafeteriet i forbindelse med arrangementer i hallen. Det skal i denne forbindelse anføres, at halcafeterier i lokalområdet i stor udstrækning lukkes, da det ikke er muligt at drive en rentabel forretning i forbindelse med de arrangementer og åbningstider, der er i hallerne

[virksomhed1] har ikke priser, der berettiger til at anse en bruttoavance på 62,5 % som retvisende. Beregningen af den gennemsnitlige bruttoavance dækker et meget stort forretningsområde spændende fra gourmetrestauranter til almindelige restauranter, kroer, cafeterier og halcafeterier. Halcafeterier rangerer i denne forbindelse lavest og med de laveste bruttoavancer, som følge af et meget lille salg og deraf følgende stort spild.

Det er således ikke realistisk at beregne omsætningen med udgangspunkt i bruttoavancen efter den for restaurationsbranchen gennemsnitlige bruttoavance. Der er vidt forskelligt kundegrundlag. Kunderne i halcafeterier er således typisk sportsudøvere eller familie til sportsudøvere, som ikke er indstillet på at betale de høje priser der forlanges på restaurationer. De mulige retter i et cafeteria kan på ingen måde sammenlignes med udvalget på en restauration.

Der er ligeledes ikke samme lønudgifter til servering i et cafeteria som i restaurationer, hvorfor bruttoavancen som udgangspunkt er væsentligt lavere. [person1] er endvidere ansat af hallen og skal således ikke tjene sin egen løn gennem salget i cafeteriet.

I Skats afgørelse er det således nævnt, at der i forbindelse med afholdelse af banko serveres en varm ret til kr. 39 incl moms. Med en bruttoavance på 62,5 %, levner dette kun kr. 11,70 ekskl. moms til råvarer. Det kan i den forbindelse oplyses at udgifterne til råvarer ligger i niveauet kr. 18- 20 pr. ret. Nærmere om beregningen i vedlagte regneark.

Der er i indkomståret en gennemsnitlig bruttoavance i cafeteriet på 45,3 %, hvilket må anses for at være mere retvisende for denne form for cafeteria.

Salg af øvrige varer i cafeteriet er varer, hvorpå der enten er en fra leverandøren fastsat pris, dette gælder f.eks. is og slik, eller også er det begrænset, hvor høje priser der kan opnås. Dette gør sig gældende på sodavand og øl, hvor der ikke kan opnås priser der matcher restaurationer. Priserne på sodavand og øl ligger således også typisk kr. 10-15 inkl. moms lavere end på restaurationer i landsbyer. Prisen på burgere ligger også væsentligt lavere end priserne på restaurationer. En burger koster således kun kr. 36 inkl. moms.

Et cafeteria i en hal har ikke samme muligheder for at indkøbe råvarer og selv tilberede disse fra bunden. [person1] er således ikke uddannet indenfor faget, hvorfor en meget stor del af de anvendte ingredienser således er halvfabrikata, som kun kræver mindre tilberedning. Alene dette vil reducere bruttoavancen, idet det er dyrere at købe halvfabrikata.

Et cafeteria i forbindelse med en hal, med begrænset åbningstid har ikke samme muligheder for at hjemkøbe råvarer, som restaurationer har. Indkøb sker således primært i [virksomhed2], [dagligvarebutik2], [dagligvare3] og den lokale [dagligvarebutik1]. Alene dette begrænser muligheden for en avance i niveau med den i afgørelsen anført.

Indkøbene er således for små til, at det har interesse hos cateringsfirmaer, hvor der er krav om der skal aftages væsentligt større mængder, end det er realistisk i et halcafeteria.

Det kan også konstateres, at der er et væsentligt større spild løbende, da der i stor udstrækning er tale om tilberedning af halvfabrikata, ligesom det er nødvendigt, at der altid er et vist udvalg af f.eks. pølser og sandwich. De pølser og sandwich, der ikke er solgt når cafeteriet lukker, må således kasseres. Lig med spild der reducerer bruttofortjenesten.

Forhøjelsen på kr. 300.000 svarer til, at der dagligt skulle have været udeholdt kr. 1.000 af omsætningen, såfremt der var åbent 300 dage om året. Skønsmæssigt har cafeteriet kun åbent ca. 250 dage om året. Dette skyldes at cafeteriet er lukket fra ca. 1. maj til medio august eller 15 til 16 uger. I denne periode er der kun åbent onsdag og søndag i forbindelse med banko. Der er således lukket i ca. 80 dage i sommerperioden. I forbindelse med helligdage er der kun åbent, såfremt der er arrangementer i hallen, ligesom der kun er åbent i weekender i forbindelse med arrangementer i hallen. Udeholdelse af en omsætning på kr. 300.000 må anses for urealistisk i et lille landsbysamfund som [x1].

Klubhuset i forbindelse med udendørsbanerne er kun åbent i meget begrænset omfang. Skønsmæssigt ca. 75 dage om året. Eller 3 gange om ugen i sommerhalvåret. Her er der heller ingen aktivitet i juli, som følge af sommerferie.

Som dokumentation for den i årsregnskabet anførte bruttoavance vedlægges der beregning af bruttoavance på de fleste varegrupper, der sælges. Det fremgår heraf, at der kun er 3 varegrupper, hvor bruttoavancen ligger over 62,5 %. Det er på salg af øl og kaffe. Alle andre varegrupper ligger væsentligt under. Salg af øl og kaffe tegner sig kun for en mindre andel af den samlede omsætning.

Den af Skat på side 5 i afgørelsen foretagne opgørelse af privatforbruget savner enhver realitet. Ved vores opgørelse af privatforbruget på kr. 204.888 er der taget hensyn til de bevægelser, der har været på samtlige bankkonti, lån m.v. Der skal således ikke foretages de korrektioner, som fremgår af opgørelsen. Privatforbruget skal derimod forhøjes med kr. 33.938, den skattefrie indtægt som dommer, som ikke er indregnet på kapitalkontoen. Der kan således opgøres et kontant privatforbrug på i alt kr.238.826, hvilket må anses for passende til en familie på to voksne, uden hjemmeboende børn.

Sluttelig kan det anføres, at tilsvarende cafeterier i lokalområdet har bruttoavancer der ikke ligger højere end hos [virksomhed1], ligesom en lokal kro kun ligger marginalt over den i nærværende sag omtvistede bruttoavance, men langt fra den af Skat anvendte bruttoavance på 62,5 %.

...”

På mødet med Skatteankestyrelsen gjorde indehaveren og repræsentanten opmærksom på, at omsætningen var opgjort forkert af SKAT. Indehaveren forklarede, at det var hændt, at indehaveren havde udlånt virksomhedens portable dankortautomat til klubberne under afholdelse af stævner, hvor klubberne selv solgte mad. Omsætningen fra disse stævner var tilbageført til klubberne, og var således ikke virksomhedens.

Det var repræsentantens og indehaverens opfattelse, at et privatforbrug, som opgjort af SKAT, ville være for højt til lokalsamfundet.

Repræsentanten har i sine bemærkningen til mødereferatet anført nedenstående den 6. august 2020:

”...

I fortsættelse af telefonmøde den 17. juni 2020 fremsendes hermed opgørelse over den omsætning, som umiddelbart og fejlagtigt er indregnet i opgørelsen af Skat [by2].

Beløbene er opgjort til i alt kr. 457.292,20 inkl. moms eller kr. 365.833 ekskl. moms.

Det er således vor opfattelse som tidligere anført at forhøjelsen ikke er korrekt og at indkomsten bør nedsættes til det selvangivne. I vor skrivelse af 22. februar har vi redegjort for vore synspunkter, herunder at der ikke i en lille landsby som [x1] med ca.1.000 indbyggere er et kundeunderlag der betinger en omsætning som efter Skat [by2] bør ligge i niveauet på minimum ca. kr. 1.230.00. Med udgangspunkt i en omsætning på kr. 1.230.000 vil bruttoavance udgøre kr. 721.644 eller 58,7 %

Skal omsætningen forøges med kr. 300.000 svarer dette til at der dagligt på åbningsdage skal sælges 5 kasser øl sort. Pris for en hel kasse øl var i 2014 kr. 300 inkl. moms eller kr. 240 ekskl. moms. Det må anses for urealistisk at sælge øl til disse priser når en kasse øl kunne købes i den lokal [dagligvarebutik1] for ca. det halve.

Vi må derfor fortsat påstå indkomsten og momstilsvaret nedsat til det selvangivne.

...”

Repræsentanten har indsendt følgende bemærkninger den 18. december 2020 til sagsfremstillingen af den 26. november 2020:

”...

Indledningsvis skal jeg oplyse, at [virksomhed1] v/[person1] altid har benyttet

revisor i forbindelse med udarbejdelse af årsregnskab for virksomheden ligesom der årligt udarbejdes

en privat indkomst- og formueopgørelse med opgørelse af privatforbrug. Indkomst- og formueopgørelse for 2014 er vedhæftet som dokumentation for opgørelse af privatforbrug for 2014.

Endvidere er vedhæftet som bilag 1 en opgørelse af [person2] og [person1] privatforbrug i 2014 med

udgangspunkt i formuen primo tillagt nettoindtægter efter skat m.v. samt fratrukket formue ultimo

2014.

Endvidere, som en del af bilag 1, har jeg vist bevægelser på private bankkonti i sammendraget form

for at sandsynliggøre det beregnede privatforbrug.

Som bilag 2 er vedlagt en opgørelse af hævninger og indsætninger på [person2] og [person1]s bankkonti i 2014,

som blot er bevægelser mellem bankkontiene og derfor ikke hævninger ud til privat.

Jeg skal således fortsat fastholde, at det opgjorte privatforbrug for [person2] og [person1] i 2014 er

korrekt opgjort og kan således ikke anerkende opgørelsen foretaget af SKAT. I konsekvens heraf

fastholder jeg endvidere, at der ikke skal ske korrektion af [person1]s indkomst for 2014.

...”

Retsmødet

Repræsentanten fastholdt klagerens påstand og anbringender fra sine skriftlige indlæg og tilføjede, at cafeteriaet var sammenligneligt med andre cafeteriaer i området, der havde en bruttoavance på 30-50 %. Yderligere anførte repræsentanten, at privatforbruget udgjorde residuallønnen ligesom, at hævningerne ikke udgjorde privatforbruget. Desuden var nogle af hævningerne talt med flere gange, fordi de var flyttet mellem konti.

Skattestyrelsen fastholdt sin tidligere indstilling om nedsættelse af forhøjelsen og tilsluttede sig Skatteankestyrelsens privatforbrugsberegning.

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomhedens selvangivne omsætning udgjorde 928.897 kr. og selvangivne moms udgjorde 239.668 kr.

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje virksomhedens omsætning på baggrund af udeholdt yderligere omsætning i indehaverens cafeteria. Retten har dog, ud fra en konkret vurdering af indehaverens forhold, nedsat den skønsmæssige forhøjelse med 70.000 kr., således at forhøjelsen udgør 230.000 kr. ekskl. moms.

Retten er endvidere enig med SKAT i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, og det derfor er berettiget, at SKAT har anset indkomsten for være momspligtig og har beregnet moms heraf.

Virksomhedens omsætning efter forhøjelsen udgør således i alt 1.158.897 kr., svarende til den selvangivne omsætning ekskl. moms med tillæg af den skønsmæssige forhøjelse på 230.000 kr.

Med udgangspunkt i den samlede omsætning kan virksomhedens salgsmoms beregnes til 1.158.897 kr. x 0,25, svarende til 289.724 kr.

Virksomheden har i perioden angivet salgsmoms med 239.668 kr., hvorfor salgsmomsen forhøjes med 50.056 kr. svarende til differencen mellem 289.724 kr. og 239.668 kr.

På baggrund af ovenstående ændrer retten SKATs afgørelse, hvorefter den manglende salgsmoms nedsættes til i alt 50.056 kr. kr. for afgiftsperioden 1. januar 2014 - 31. december 2014.