Kendelse af 08-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 01-05-2022

Journalnr. 17-0548907

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2012

Ekstraordinær genoptagelse og forhøjelse af momstilsvarene

88.579 kr.

0 kr.

Ugyldig

Faktiske oplysninger

[person1], benævnt indehaveren, har i indkomståret 2012 drevet virksomheden [virksomhed1] v/ [person1], cvr-nr. [...1]. Af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, fremgår, at virksomheden fra den 3. november 2011 til den 30. juli 2014 har været registreret med branchekode 772100 Udlejning og leasing af varer til fritid og sport, og at virksomheden er ophørt den 30. juli 2014.

Indehaveren har i 2012 angivet momstilsvar for virksomheden kvartalsvis med -16.145 kr. for 1. kvartal 2012, -5.926 kr. for 2. kvartal 2012, -4.357 kr. for 3. kvartal 2012 og -4.666 kr. for 4. kvartal 2012. Indehaveren har indberettet momstilsvar med samlet -31.094 kr. for afgiftsperioden fra 1. januar 2012 til 31. december 2012.

Det fremgår af den påklagede afgørelse, at indehaveren for indkomståret 2012 har selvangivet et underskud ved drift af virksomhed på -142.500 kr.

Det fremgår af SKATs afgørelse, at SKAT den 26. januar 2016 har anmodet indehaveren om at fremsende virksomhedens regnskabsmateriale.

Da SKAT ikke har modtaget regnskabsmaterialet fra indehaveren, har SKAT den 8. april 2016 udsendt et forslag til ændring af indehaverens skattepligtige indkomst. I forslaget har SKAT afvist at godkende fradrag for det selvangivne underskud på 142.500 kr. for indkomståret 2012.

Indehaveren har den 20. maj 2016 indsendt et regnskab, der viser, at virksomheden i indkomståret 2012 har haft et negativt resultat på -2.116 kr., salgsmoms på 124.129 kr., købsmoms på 90.077 kr., og et momstilsvar på 34.052 kr.

Det fremgår af SKATs sagsnotat, at SKAT den 1. juni 2016 har bedt indehaveren om at fremsende det underliggende materiale til regnskabet, herunder bilag og kontoudtog.

Den 3. juni 2016 har indehaveren sendt SKAT bankkontoudtog for indkomståret 2012 for indehaverens lønkonto nr. [...26] i [finans1].

Den 17. juni 2016 har indehaveren sendt SKAT et nyt regnskab for 2012. Dette regnskab viser, at virksomheden i indkomståret 2012 har haft et negativt resultat på -56.340 kr., salgsmoms på 124.712 kr., købsmoms på 100.318 kr. og et momstilsvar på 24.396 kr. Indehaveren har ligeledes den 17. juni 22016 fremsendt kontoudtog for 2012 for indehaverens lønkonto nr. [...26] i [finans1] med markering af poster, der udgør henholdsvis virksomhedens omkostninger i indkomståret 2012, og virksomhedens omsætning i indkomståret 2012.

Den 6. juli 2016 har SKAT udsendt et nyt forslag til afgørelse med forslag til en forhøjelse i indkomståret 2012 på 270.971 kr. af indehaverens overskud af virksomhed samt en forhøjelse af virksomhedens momstilsvar i perioden 1. januar – 31. december 2012 på 94.711 kr., fordelt på 71.371 kr. som for lidt angivet salgsmoms og på 23.320 kr. som for meget angivet købsmoms.

Den 8. august 2016 har indehaverens tidligere ægtefælle sendt en indsigelse til SKAT til forslaget af 6. juli 2016 til afgørelse.

Ved brev af 22. august 2016 har SKAT anmodet indehaveren om yderligere oplysninger, herunder kontoudskrifter for indehaverens bankkonto nr. [...06], kontoudskrifter fra firmakontoen, kopi af fakturaer samt dokumentation for private indbetalinger og lån. I brevet af 22. august 2016 har SKAT fastsat en frist til den 14. september 2016 for indehaverens indsendelse af det ønskede yderligere materiale.

Det fremgår af SKATs sagsnotat, at indehaverens tidligere ægtefælle den 20. september 2016 har ringet til SKAT angående det udsendte forslag af 6. juni 2016 og materialeindkaldelsen af 22. august 2016, og at SKAT under telefonsamtalen har bedt indehaverens tidligere ægtefælle om at sende sine yderligere bemærkninger og materiale skriftligt og senest den 1. oktober 2016.

Den 10. oktober 2016 har indehaveren sendt SKAT yderligere forklaringer vedrørende indsætningerne på indehaverens lønkonto i [finans1] samt et nyt kontoudtog fra indehaverens lønkonto i [finans2].

SKAT har truffet afgørelse i sagen den 11. november 2016.

SKATs afgørelse

SKAT har ekstraordinært genoptaget virksomhedens afgiftstilsvar i perioden 1. januar 2012 – 31. december 2012 og forhøjet afgiftstilsvaret i perioden med 88.579 kr. fordelt på 65.259 kr. som for lidt angivet salgsmoms og 23.320 kr. som for meget angivet købsmoms

SKAT har i afgørelsen blandt andet anført følgende:

”...

1.4 SKATs bemærkninger og begrundelse

(...)

Inden for den ordinære frist kan SKAT varsle at ændre en ændring af afgiftstilsvar inden 3 år efter angivelsesfristens udløb, jf. skatteforvaltningslovens § 31.

SKAT kan varsle at ændre afgiftstilsvaret efter denne frist jf. skatteforvaltningslovens § 32, når be- tingelserne herfor er opfyldt.

Det er vores opfattelse, at forkert angivelse af moms er forsætligt eller groft uagtsomt, hvorfor din momsangivelse ændres med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

...”

Skattestyrelsen har ved brev af 20. december 2021 udtalt:

”...

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Skattestyrelse er enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som ændrer SKAT, nu Skattestyrelsens afgørelse.

Skattestyrelsen er efter en konkret vurdering enige i, at momstilsvaret for 2012 ikke kan ændres, da fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. punktum ikke er overholdt.

...”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens afgiftstilsvar skal nedsættes til 0 kr. for afgiftsperioden fra 1. januar 2012 – 31. december 2012.

Indehaveren har fremlagt et regnskab for indkomståret 2012, der viser et underskud ved drift af virksomhed på 61.071 kr., og hvorefter salgsmoms i 2012 kan opgøres til 125.463 kr. og virksomhedens købsmoms i 2012 til 104.583 kr.

Indehaveren har tillige fremlagt bilag 1 til SKATs afgørelse af 11. november 2016, hvorpå indehaveren med gult har markeret nogle indsætninger, som indehaveren ikke mener skal medregnes til virksomhedens momspligtige indkomst, da der er tale om private lån, indbetalt fra en konto i [finans3] tilhørende indehaverens tidligere ægtefælle, [person2].

Indehaveren har endvidere fremlagt bilag 2a til SKATs afgørelse og tilføjet nogle flere udgifter, som hun mener er fradragsberettigede momsbelagte driftsomkostninger. Indehaveren har på bilaget med blåt overstreget udgifter, som hun har givet teksten ”Se kontoudtog [finans2]” og med lilla overstreget udgifter, som hun har givet teksten ”[finans3]”.

Indehaveren har forklaret, at grunden til, at indehaverens privatøkonomi og virksomhedens økonomi var blandet lidt sammen, var, at virksomheden sjældent modtog betaling for det udførte arbejde til tiden. Derfor var det nødvendigt for at beholde likviditeten i virksomheden og i privatøkonomien.

Landsskatterettens afgørelse

Følgende fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt. (uddrag):

”Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.”

Følgende fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 og 2 (uddrag):

”Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen (...) senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen (...) er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er sendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges (...) mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om rimelig fristforlængelse imødekommes. (...).”

Sagen vedrører momstilsvaret for afgiftsperioderne fra 1. januar 2012 til 31. december 2012. Angivelsesfristen var for 1. kvartal 2012 den 10. maj 2012, for 2. kvartal 2012 den 17. august 2012, for 3. kvartal 2012 den 10. november 2012 og for 4. kvartal 2012 den 10. februar 2013, jf. dagældende momslovs § 57, stk. 3.

Fristen for udsendelse af varsel om ordinær genoptagelse af momsansættelserne var således for 1. kvartal 2012 den 10. maj 2015, for 2. kvartal 2012 den 17. august 2015, for 3. kvartal 2012 den 10. november 2015 og for 4. kvartal 2012 den 10. februar 2016, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, 1. punktum.

SKATs varsling af ændring af momsansættelserne for er udsendt den 6. juli 2016, og ligger dermed uden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt.

Landsskatteretten skal derfor tage stilling til, om det er med rette, at SKAT ved afgørelse af 11. november 2016 har genoptaget virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne ekstraordinært efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens indehaver må anses for at have handlet groft uagtsomt ved at indberettet forkerte momstilsvar for virksomheden for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012, hvilket er tydeliggjort ved, at de efterfølgende indleverede regnskaber viser andre afgiftstilsvar end de indberettede. Retten finder, at indehaveren herved groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvarene for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 er blevet fastsat på et urigtigt og ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Da SKAT fremsendte forslaget til afgørelse den 6. juli 2016, skulle der i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., udsendes afgørelse senest den 6. oktober 2016. SKAT sendte afgørelsen i sagen den 11. november 2016, hvorfor afgørelsen alene er rettidig, såfremt 3-måneders fristen er forlænget efter anmodning fra den afgiftspligtige, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 3. pkt.

Landsskatteretten bemærker, at en forlængelse af fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., forudsætter, at den afgiftspligtige har fremsat en anmodning herom, og at der som følge heraf er indgået en aftale mellem SKAT og den afgiftspligtige om, at 3-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. fraviges, jf. Østre Landslandsret dom af 20. december 2006, offentliggjort som SKM2007.50.ØLR og SKM2020.328.LSR.

Landsskatteretten finder, at SKATs ændring af afgiftstilsvaret for afgiftsperioderne fra 1. januar 2012 til 31. december 2012 ikke er foretaget rettidigt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.

Der er herved henset til, at skattemyndigheden ikke har godtgjort, at der blev indgået aftale mellem virksomhedens indehaver og SKAT om, at ansættelsesfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. skulle forlænges. Det forhold, at indehaverens tidligere ægtefælle den 29. september 2016 har fået forlængelse af fristen til at indsende yderligere bemærkninger til SKAT, fører ikke til et andet resultat. Retten henser her til, at indehaverens anmodning om forlængelse af fristen til at komme med yderligere bemærkninger i sagen ikke implicit kan anses for at indeholde en anmodning om udsættelse af 3-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.

Landsskatteretten finder herefter, at SKATs forhøjelse af virksomhedens afgiftstilsvar for perioden 1. januar 2012 – 31. december 2012 er ugyldig, og derfor bortfalder forhøjelsen.