Kendelse af 31-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 01-07-2022

Journalnr. 17-0383163

Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt selskabets fradrag af indgående moms med samlet 824.416 kr. for perioden fra den 16. februar 2015 til den 31. december 2015, idet SKAT har anset momsen for opkrævet med urette, da transaktionerne udgør en hel eller delvis virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS (herefter benævnt selskabet) er i CVR-registeret registreret med branchekode ”82 11 00 Kombinerede administrationsserviceydelser”. Selskabets formål er, ifølge CVR, administration af biograf, restaurant, café m.m. og dermed beslægtet virksomhed.

Selskabet er registreret for moms den 16. februar 2015 og for indeholdelse af A-skat/AM-bidrag den 31. maj 2016.

Køb fra [virksomhed2] ApS

Selskabet har foretaget i alt 13 køb af driftsmidler/inventar fra [virksomhed2] ApS i perioden fra den 11. marts 2015 til den 11. november 2015. Alle købene er faktureret inkl. moms. Der er tale om køb af f.eks. biografstole, lydudstyr, inventar, køkkenudstyr og -inventar, højtalersystem, domænenavn, rengøringsartikler, musikafspiller m.v. Selskabet har købt driftsmidler/inventar for i alt 2.122.082,50 kr. inkl. moms. Det fremgår af SKATs afgørelse, at flere driftsmidler/aktiver er fastnaglet på adressen, [adresse1], [by1]. Selskabets repræsentant har oplyst, at der ikke er købt varelager, produktionsrettigheder eller andre immaterielle aktiver. Det fremgår ikke af oplysningerne i sagen, hvorvidt [virksomhed2] ApS har angivet og indbetalt salgsmomsen til SKAT.

Selskabets repræsentant har oplyst, at selskabet har lejet lokalerne til drift af [virksomhed3] fra april 2015. Restauranten blev åbnet for gæster i efteråret 2015. Forud for åbningen havde selskabet foretaget en renovering af lokalerne og købt yderligere udstyr.

Der er fremlagt kopi af en indgået lejekontrakt med udlejer, [virksomhed4] A/S, vedrørende leje af lejemålet [adresse1], st. + kælder + pavillon, [by1], med virkning fra den 1. marts 2015.

Selskabet har siden oktober 2015 drevet [virksomhed2] og ”[virksomhed3]” beliggende på adressen, [adresse1], [by1].

Køb fra [virksomhed5] ApS

Selskabet har den 6. november 2015 foretaget et køb af driftsmidler/inventar fra [virksomhed5] ApS for i alt 2.000.000 kr. inkl. moms. Der er tale om køb af f.eks. kontorinventar, bardisk med diodelys, højtalere, køkkenudstyr, hårde hvidevarer, skydetag, computerudstyr, DJ-pult og diskolamper. Flere af driftsmidlerne er fastnaglet til gulvet samt vandskadet. På tidspunktet for købet havde [virksomhed6] været lukket i næsten 2 år. Selskabets repræsentant har oplyst, at der ikke er købt varelager, produktionsrettigheder eller andre immaterielle aktiver. Det fremgår ikke af oplysningerne i sagen, hvorvidt [virksomhed5] ApS har angivet og indbetalt salgsmomsen til SKAT.

Selskabets repræsentant har oplyst, at selskabet, på afgørelsestidspunktet, ikke havde overtaget lokalerne på [adresse2], [by2] til drift af [virksomhed6]. Selskabet arbejdede på at overtage lejemålet. Der er fremlagt et udkast til en anpartsoverdragelsesaftale vedrørende salg af anparter fra den tidligere lejer af lokalerne på [adresse2], [by2] til selskabet. Selskabets repræsentant har oplyst, at der, forud for en åbning af restauranten, skal foretages en renovering af lokalerne og købes yderligere driftsmidler/inventar. Selskabets bogholder har, overfor SKAT, oplyst at selskabet havde til hensigt at drive [virksomhed6].

[virksomhed2] ApS og [virksomhed5] ApS er efterfølgende gået konkurs.

Den 15. juni 2018 er der afsagt konkursdekret for selskabet.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet selskabets fradrag af indgående moms med samlet 824.416 kr. for perioden fra den 16. februar 2015 til den 31. december 2015, idet SKAT har anset momsen for opkrævet med urette, da transaktionerne udgør en hel eller delvis virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.

Som begrundelse for afgørelsen er anført følgende:

”[...]

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Salgsmoms

[...]

Købsmoms

Danmark har udnyttet momssystemdirektivets mulighed for at undtage virksomhedsoverdragelser fra hovedreglen om momspligt ved salg af virksomhedens aktiver.

Momslovens § 8, stk. 1, 3 pkt. gennemfører derfor momssystemdirektivets artikel 19 og 29, hvorefter medlemsstaterne kan beslutte, at der ved hel eller delvis virksomhedsoverdragelse ikke er sket nogen levering af varer og ydelser, og at modtageren træder i overdragerens sted.

Det forhold, at modtageren træder i overdragerens sted, indebærer en form for momsmæssig succession, hvor den nye indehaver indtræder i overdragerens momsmæssige status.

Når virksomhedens aktiver overdrages som led i en hel eller delvis virksomhedsoverdragelse undtages transaktionen fra beskatningen. Bestemmelsen har til formål at forebygge de tab for statskassen, der kan opstå som følge af den overdragende virksomheds manglende betalingsevne. Den overdragende virksomhed kan derfor ikke frivillig vælge at opkræve og afregne moms i forbindelse med sådanne virksomhedsoverdragelser.

Efter momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt., skal der således ikke i forbindelse med overdragelse af aktiver beregnes moms ved salg, når den nye indehaver er/bliver registreret efter momslovens §§ 47, 49, 51 eller 51a.

Der er tale om virksomhedsoverdragelse, når de aktiver, som indgår i overdragelsen, basalt er nødvendige for virksomhedens drift. Dette vil normalt omfatte varelageret, maskiner og inventar samt goodwill og eventuelle andre immaterielle aktiver. Det er ikke et krav, at likvide midler, debitorer og fast ejendom henholdsvis et lejemål indgår i overdragelsen.

Det afgørende er, hvorvidt sælger ved overdragelsen ophører med at drive virksomhed og at denne i stedet videreføres af køber – køber indtræder i overdragerens momsmæssige status, eller at køber fortsætter den driftsmæssige anvendelse af de overdragne aktiver.

Der skal foretages en helhedsvurdering af omstændighederne i forbindelse med en virksomheds salg af driftsmidler m.v. Det vil sige, at der sondres mellem handler, der har karakter af ordinære køb og salg af aktiver/driftsmidler og handler, der har karakter af en hel eller delvis virksomhedsoverdragelse.

Sondringen betyder, at der skal betales moms, når en virksomhed overdrager størstedelen af driftsmidlerne til en forhandler, f.eks. bilforhandler, maskinforhandler, og at forhandleren efter købet, sælger driftsmidlerne til forskellige kunder. Forhandleren driver hermed ikke virksomheden videre.

SKAT har i forbindelse med gennemgangen af selskabs regnskabsmateriale for perioden 16. februar – 31. december 2015, konstateret at der er foretaget køb af aktiver/driftsmidler fra [virksomhed2] ApS og fra [virksomhed5] ApS med moms.

CVR nr.[...1], [virksomhed2] ApS

Selskabet har løbende købt driftsmidler/aktiver i form af bl.a. biografstole, lyd- og højtalerudstyr, domænenavn, køkkeninventar til driften af [virksomhed2] og [virksomhed3] m.v. fra [virksomhed2] ApS.

Der er i perioden 11. marts 2015 – 11. november 2015 købt driftsmidler/aktiver for i alt 2.122.081,50 kr., hvor momsbeløbet udgør i alt 424.416,30 kr. Opgørelse af beløbet og genpart af fakturaerne er vedlagt som bilag 1

Selskabets bogholder [person1] har i mail af 15. juni 2016 oplyst:

Jeg skal igen understrege, at der bestemt ikke er sket nogen form for overdragelse hverken hel- eller delvis af virksomhed, som du beskriver i din mail.

Vi har overtaget lejemålet, og selv købt inventaret. Begge tidligere selskaber som du referer til af gået konkurs, og vi har ingen aftaler om overdragelse med dem., tværtimod.”

Det er SKATs opfattelse, at der er tale om overdragelse af virksomheden [virksomhed2] og ”[virksomhed3]” beliggende på adressen [adresse1] 42, [by1], hvor der løbende er sket køb af de aktiver/driftsmidler, som har gjort det muligt at drive virksomheden.

Dette underbygges ved, at selskabet har indgået en lejekontrakt med udlejer [virksomhed4] A/S vedrørende leje af lejemålet [adresse1], [by1], med virkning fra 1. marts 2015.

Selskabet har siden oktober måned 2015 aktivt drevet [virksomhed2] og ”[virksomhed3]”, hvilket fremgår af det fremlagte regnskab.

Det er på grundlag af ovenstående SKATs samlede vurdering, at der er tale om en virksomhedsoverdragelse. Efter momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt., skal der således ikke i forbindelse med overdragelse af aktiverne beregnes moms ved salget. Vi kan således ikke godkende fradrag for købsmoms for i alt 424.416 kr.

Sælgeren, som er den for hvis regning salget sker, kan rette fejlen over for køberen ved, at udstede en kreditnota til selskabet på momsbeløbet samtidig med, at der sker en tilbagebetaling af den beregnende moms.

CVR nr. [...2], [virksomhed5] ApS

Selskabet har købt inventar/driftsmidler af [virksomhed5] ApS, [adresse2], [by2] vedrørende [virksomhed6].

Selskabets bogholder [person1] har telefonisk oplyst den 28. april 2016, at selskabet ved køb af inventaret/driftsmidlerne, har til hensigt at drive [virksomhed6].

Dette bekræftes ved, at SKAT har modtaget et udkast til anpartsoverdragelsesaftale mellem [virksomhed7] ApS og [virksomhed1] ApS.

Anpartsoverdragelsesaftale omfatter salget af anparter i [virksomhed8] ApS, som er lejer af lokalerne beliggende på [adresse2], [by2].

Det er på grundlag af ovenstående SKATs samlede vurdering, at der er tale om en virksomhedsoverdragelse. Efter momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt., skal der således ikke i forbindelse med overdragelse af aktiverne beregnes moms ved salget. Vi kan således ikke godkende fradrag for købsmoms for i alt 400.000 kr.

Sælgeren, som er den for hvis regning salget sker, kan rette fejlen over for køberen ved, at udstede en kreditnota til selskabet på momsbeløbet samtidig med, at der sker en tilbagebetaling af den beregnende moms.

[...]

[virksomhed2] ApS – [virksomhed3]

Rådgiver har i sine bemærkninger anført, at de indkøbte driftsmidler/aktiver fra sælger ([virksomhed2] ApS), ikke var basalt nødvendige for selskabets drift, dvs. at drifte biografen og restauranten. Det er således hans opfattelse, at der ikke er tale om overdragelse af virksomhed.

Der skulle indkøbes yderligere udstyr og foretages renovering af lokalerne i restauranten inden åbning af denne for mere end 100.000 kr. ekskl. moms. Desuden var salget af driftsmidlerne/inventaret fra sælger ([virksomhed2] ApS) til selskabet sket løbende.

Det er SKATs opfattelse, at de indkøbte driftsmidler/aktiver i form af køkkeninventar (emhætte, opvaskestationer, diverse kølediske gasgrill m.v.), biografstole- og højtalere, lydudstyr m.v. er basalt nødvendige for at kunne drifte biografen og restauranten. Driftsmidlerne/aktiverne anses for at have befundet sig på selskabets lejemål på [adresse3], [by1], flere af dem fastnaglet, i periode 16. februar – 31. december 2015, hvor det løbende salg af driftsmidlerne/aktiverne sker.

At selskabet har foretaget en renovering af lokalerne, anses for at være omfattet af de almindelige driftsomkostninger i forbindelse med at drive virksomhed. SKAT har iht. momslovens § 37, stk. 1 godkendt fradrag for moms af sådanne omkostninger.

SKAT fastholder fortsat efter en samlet vurdering, at der er tale en virksomhedsoverdragelse iht. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt., idet selskabet har overtaget lejemålet [adresse3], [by1], den 1. marts 2015, i den hensigt at drive både biografen og restauranten og hermed træde i sælgers sted.

Salg af driftsmidler/aktiver skal derfor ske uden moms.

[virksomhed5] ApS – [virksomhed6]

Rådgiver har i sine bemærkninger anført, at der efter hans opfattelse ikke er sket en ”overdragelse af virksomheden eller en del af denne”, idet der ikke er sket overdragelse af de aktiver, som basalt set er nødvendige for virksomhedens drift. Selskabet har endvidere endnu ikke overtaget lokalerne på [adresse2] til drift af cafeen, men der arbejdes herpå.

Rådgiver har ikke nærmere redegjort for, hvad der skal ske med de indkøbte driftsmidler/aktiver, i fald selskabet ikke overtager lejemålet og ikke drifter [virksomhed6].

Det er fortsat SKATs opfattelse ud fra en samlet vurdering, at der er tale om hel/delvis overdragelse af driftsmidler/aktiver iht. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt. Det har efter vores opfattelse ingen betydning, at lejemålet endnu ikke er overtaget. Selskabet har til hensigt at drive restaurantvirksomhed og har i den forbindelse overtaget driftsmidlerne/aktiverne til brug herfor.

At selskabet, hvis det overtager lejemålet, vil foretage en renovering af lokalerne og købe yderligere driftsmidler, anses for at være omfattet af de almindelige driftsomkostninger i forbindelse med at drive virksomhed. Der vil iht. momslovens § 37, stk. 1 være fradrag for moms af sådanne omkostninger.

Vores konklusion

Det er vores konklusion, at der skal foretages en helhedsvurdering af omstændighederne i forbindelse købet og salget af driftsmidlerne/aktiverne/inventaret m.v. Det vil sige, at der sondres om, handlen har karakter af et ordinært køb og salg af aktiver/driftsmidler eller om handlen har karakter af en hel eller delvis virksomhedsoverdragelse.

Vi mener, at der er tale om hel eller delvis overdragelse af driftsmidler/aktiver/inventar, da selskabet købte driftsmidlerne/aktiverne/inventaret m.v. fra [virksomhed2] ApS og [virksomhed5] ApS, da hensigten var at drive biograf/restaurant/cafe.

Vi mener ikke, at selskabet har købt driftsmidlerne/aktiverne/inventaret med henblik på, at sælge dette til tredje mand.

[...]”

I forbindelse med klagesagens behandling i Skatteankestyrelsen er SKAT kommet med følgende supplerende bemærkning:

”[...]

På baggrund af en samlet helhedsvurdering, er vi stadig af den opfattelse, at der er tale om hel eller delvis overdragelse af driftsmidler/aktiver/inventar. Vi mener ikke, der er tale om køb/salg af aktiver til tredje mand.

Vi skal henlede opmærksomheden på der i vores samlede vurdering blandet andet indgår rådgivers mail af 13. september 2016 vedrørende køb af driftsmidlerne fra [virksomhed5] ApS, hvor han oplyser, at ” flere af driftsmidlerne er fastnaglet til gulvet” og ” idet flere af driftsmidlerne som nævnt er fastnaglet til gulvet er det ikke muligt at anvende dem i andre lokaler”.

[...]”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabet er berettiget til fradrag af den indgående moms samlet 824.416 kr. for perioden fra den 16. februar 2015 til den 31. december 2015, da der er tale om almindelige momspligtige køb af aktiver.

Til støtte for sin påstand har selskabets repræsentant anført:

”[...]

Momsfri virksomhedsoverdragelse

Ifølge momslovens § 8, stk. 1, 1. pkt. er salg af en virksomheds aktiver momspligtigt. Dette gælder dog ikke overdragelse af aktiver som led i en overdragelse af virksomheden eller af en del af denne, når den nye indehaver er eller bliver momsregistreret, jf. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.

Det følger af SKATs juridiske vejledning 2016-2, afsnit D.A.4.5.3, at der kun foreligger en "overdragelse af virksomheden eller en del af denne", når de aktiver, som basalt set er nødvendige for virksomhedens drift, indgår i overdragelsen.

Momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt., forudsætter således, at der er tale om en overdragelse af en virksomheds driftsmidler m.v. (økonomisk enhed), som foretages med henblik på, at køberen enten selv fortsætter driften af virksomheden eller udøver en driftsmæssig anvendelse af de overdragne aktiver, der kan sidestilles hermed.

Der skal i almindelighed være tale om, at sælgeren ophører med at drive den overdragne del af virksomheden. Når man vurderer, om der er tale om en "overdragelse af virksomheden eller en del af denne", lægges der derfor vægt på, at sælger ophører med driften af den overdragne økonomiske enhed samtidig med, at der lægges vægt på købers hensigt med overtagelsen af den økonomiske enhed.

I praksis foretages der altid en helhedsvurdering af de nærmere omstændigheder i forbindelse med virksomhedens salg af driftsmidler m.v. Der sondres mellem handler, der har karakter af ordinære køb og salg af aktiver, og handler, der har karakter af en hel eller delvis virksomhedsoverdragelse.

Når man overdrager en virksomhed, træffer parterne typisk aftale om, at der i overdragelsen medfølger f.eks. varelager, produktionsrettigheder og andre immaterielle aktiver, der sammen danner et fundament for driften.

Vores opfattelse og bemærkninger

Det er vores opfattelse, at der både ved køb af driftsmidler/inventar fra [virksomhed2] ApS og fra [virksomhed5] ApS er tale om almindelige momspligtige salg af aktiver, og ikke momsfrie virksomhedsoverdragelser. Dermed vil [virksomhed1] ApS efter vores opfattelse have fradragsret for den fakturerede moms.

[virksomhed2] ApS - [virksomhed3]

[virksomhed1] ApS foretog det første køb af driftsmidler/inventar fra [virksomhed2] ApS den 11. marts 2015, mens det sidste køb blev foretaget den 11. november 2015, jf. bilaget til SKATs afgørelse. Der er sket løbende køb af driftsmidler/inventar fra [virksomhed2] ApS, og ikke en samlet overdragelse, idet [virksomhed1] ApS i perioden marts 2015 til november 2015 har søgt efter billigere driftsmidler/inventar andre steder, dog uden held. Der er ikke købt varelager, produktionsrettigheder eller andre immaterielle aktiver.

Fra april 2015 har [virksomhed1] ApS lejet lokalerne til drift af [virksomhed3]. Fakturaer på leje og forbrug er vedlagt (bilag 2). Det var imidlertid først i efteråret 2015, at [virksomhed3] blev åbnet for gæster. Ud over køb af driftsmidler/inventar fra [virksomhed2] ApS skulle der således købes en del yderligere udstyr samt foretages renovering af lokalerne inden restauranten blev åbnet for gæster. Dette har kostet [virksomhed1] ApS mere end 100.000 kr. ekskl. moms (bilag 3).

Ved købene af driftsmidler/inventar fra [virksomhed2] ApS er der således efter vores opfattelse ikke sket en "overdragelse af virksomheden eller en del af denne", idet der ikke er sket overdragelse af de aktiver, som basalt set var nødvendige for virksomhedens drift. Der skulle foretages køb af yderligere udstyr samt foretages renovering af lokalerne inden åbning af restauranten. Der er således ikke sket overdragelse af en "økonomisk enhed".

Endvidere kan løbende køb af driftsmidler/inventar efter vores opfattelse slet ikke anses for en virksomhedsoverdragelse. Ved det første, andet, tredje salg etc. har sælger ([virksomhed2] ApS) således ingen viden eller bare indikation om, at [virksomhed1] ApS vil købe yderligere driftsmidler/inventar senere. Som en helt naturlig følge heraf kan sælger ([virksomhed2] ApS) kun anse [virksomhed1] ApS' løbende køb af driftsmidler/inventar som helt almindelige momspligtige salg.

[virksomhed5] ApS - [virksomhed6]

[virksomhed1] ApS foretog sit køb af driftsmidler/inventar fra [virksomhed5] ApS den 6. november 2015, jf. bilaget til SKATs afgørelse. På det tidspunkt havde [virksomhed6] været lukket i næste 2 år, se artikel i [avis1] (bilag 4). Der er ikke købt varelager, produktionsrettigheder eller andre immaterielle aktiver.

[virksomhed1] ApS har endnu ikke overtaget lokalerne på [adresse2] til drift af [virksomhed6]. Det i afgørelsen nævnte udkast til anpartsoverdragelse er aldrig blevet effekturet. Der arbejdes på, at [virksomhed1] ApS skal overtage lejemålet. Flere af driftsmidlerne er fastnaglet til gulvet samt vandskadet. Før det er muligt at drive restaurant fra lokalerne, skal der således foretages renovering af lokalerne samt købes yderligere driftsmidler/inventar samt skaffes nye leverandører. Idet flere af driftsmidlerne som nævnt er fastnaglet til gulvet er det ikke muligt at anvende dem i andre lokaler, hvorfor det pt. ikke er muligt at drive virksomhed med de købte driftsmidler/inventar.

Ved købene af driftsmidler/inventer fra [virksomhed5] ApS er der således efter vores opfattelse ikke sket en "overdragelse af virksomheden eller en del af denne", idet der ikke er sket overdragelse af de aktiver, som basalt set var nødvendige for virksomhedens drift. Såfremt de lykkedes af overtage lejemålet skal der foretages renovering af lokalerne samt købes yderligere driftsmidler/inventer samt skaffes nye leverandører før der kan drives café. Der er således ikke sket overdragelse af en "økonomisk enhed.

Endvidere har [virksomhed1] ApS på ingen måde overtaget en igangværende virksomhed, idet [virksomhed6] havde været lukket i næste 2 år inden [virksomhed1] ApS foretog sit køb af driftsmidler/inventer.

Det er således vores klare opfattelse, at der både ved køb af driftsmidler/inventar fra [virksomhed2] ApS og fra [virksomhed5] ApS er tale om almindelige momspligtige salg aktiver, og dermed ikke momsfrie virksomhedsoverdragelser.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har imødekommet selskabets fradrag af den indgående afgift med samlet 824.416 kr. for perioden fra den 16. februar 2015 til den 31. december 2015.

Der skal således tages stilling til, hvorvidt de omhandlede fakturaer med rette er udstedt med moms som anført af repræsentanten, eller om momsen på fakturaerne er opkrævet med urette, som anført af SKAT.

Ifølge momslovens § 3, stk. 1, er afgiftspligtige personer juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Ifølge momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., betales der afgift af varer og ydelser, som leveres mod vederlag her i landet.

Af den dagældende momslovs § 8, stk. 1, fremgår følgende:

“Levering mod vederlag omfatter salg af virksomhedens aktiver, når der er fuld eller delvis fradragsret ved indkøb, fremstilling m.v. af aktivet. Det samme gælder salg af aktiver ved virksomhedens afmeldelse fra registrering. Til levering mod vederlag kan dog ikke henregnes overdragelse af aktiver som led i en overdragelse af virksomheden eller af en del af denne, når den nye indehaver er eller bliver registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a. Virksomheden skal inden 8 dage efter overdragelsen give told- og skatteforvaltningen meddelelse om den nye indehavers navn og adresse samt om salgsprisen for de overdragne aktiver.”

Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 375 af 18. maj 1994. Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslaget vedrørende bestemmelsen:

”Efter stk. 1 skal der også betales afgift ved salg af en virksomheds aktiver, når der er opnået fuld eller delvis fradragsret ved indkøb m.v. af aktivet. Salg af aktiver, der alene har været anvendt i forbindelse med ikke-registreringspligtig virksomhed, skal derfor ikke afgiftsbelægges. Ved “aktiver” forstås varelagre, maskiner og andre driftsmidler samt immaterielle rettigheder som patentrettigheder. Der skal også betales afgift af salget, når det sker i forbindelse med ophør af virksomheden og afmeldelse fra registrering.

Der kan dog ikke beregnes afgift ved overdragelse af aktiver, hvis overdragelsen sker som led i en overdragelse af selve virksomheden eller af en del af denne, hvor virksomheden drives videre af den nye indehaver som registreret virksomhed. Det kan siges, at der i dette tilfælde sker en afgiftsmæssig succession, hvor den nye indehaver indtræder i overdragerens afgiftsmæssige status.

Bestemmelsen svarer til den gældende lovs § 11, stk. 4, og § 12, stk. 5. Der sker ingen ændring i den gældende retstilstand på området.”

Bestemmelsen implementerer momssystemdirektivets artikel 19, der har følgende ordlyd:

“Medlemsstaterne kan anlægge den betragtning, at der ved hel eller delvis overdragelse af en samlet formuemasse, mod eller uden vederlag eller i form af indskud i et selskab, ikke er sket nogen levering af varer, og at modtageren træder i overdragerens sted.

Medlemsstaterne kan træffe de nødvendige foranstaltninger for at undgå konkurrenceforvridning, når modtageren ikke er en fuldt afgiftspligtig person. De kan også træffe de nødvendige foranstaltninger for at forebygge momssvig eller momsunddragelse ved anvendelsen af denne artikel.”

Momslovens bestemmelser har til formål at implementere momssystemdirektivet i dansk ret. De nationale bestemmelser skal derfor inden for deres ordlyd fortolkes i overensstemmelse med de bagvedliggende bestemmelser i direktivet og EU-Domstolens praksis.

Begrebet “hel eller delvis overdragelse af en samlet formuemasse” er et selvstændigt EU-retligt begreb, som skal fortolkes ensartet i medlemsstaterne. Begrebet omfatter ifølge EU-Domstolen overdragelse af en forretning eller en selvstændig del af en virksomhed, som omfatter materielle aktiver og eventuelt immaterielle aktiver, som tilsammen udgør en virksomhed eller en del af en virksomhed, der kan fortsætte med at drive en selvstændig økonomisk virksomhed. Begrebet omfatter ikke en ren overdragelse af goder, såsom salg af en varebeholdning. Erhververen skal desuden have til hensigt at drive den overdragne forretning eller den overdragne virksomhedsdel og ikke blot øjeblikkeligt at likvidere den pågældende virksomhed, jf. blandt andet sag C-651/11 (X BV), præmis 31 og 32.

Af momslovens § 37, stk. 1, fremgår der følgende:

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6."

Køb fra [virksomhed2] ApS

Selskabet har siden oktober 2015 drevet [virksomhed2] og ”[virksomhed3]” beliggende på adressen [adresse1], [by1]. Selskabet overtog lejemålet vedrørende [adresse1], [by1] med virkning fra den 1. marts 2015.

Selskabet har løbende i perioden fra den 11. marts 2015 til den 11. november 2015 købt diverse driftsmidler/aktiver i form af blandt andet biografstole, lyd- og højtalerudstyr, domænenavn samt køkkeninventar fra [virksomhed2] ApS, der tidligere drev biograf og restaurant fra adressen. Der er i henhold til fakturaerne købt driftsmidler/aktiver for samlet 2.122.081 kr., heraf moms 424.416 kr.

Henset hertil finder Landsskatteretten i overensstemmelse med SKAT, at der ikke kan imødekommes fradrag af den indgående afgift, idet den af [virksomhed2] ApS fakturerede moms ikke er opkrævet i henhold til momsloven, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Der er herved henset til, at de gennemførte transaktioner mellem selskabet og [virksomhed2] ApS samlet set ikke udgør afgiftspligtige transaktioner, jf. momslovens § 4, stk. 1, idet disse efter en konkret vurdering af omstændighederne udgør én samlet overdragelse af aktiver som led i en overdragelse af en virksomhed eller en del heraf, jf. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.

Der skulle således ikke have været beregnet moms ved salget af driftsmidler/aktiver til selskabet.

Køb fra [virksomhed5] ApS

Selskabet har den 6. november 2015 foretaget køb af driftsmidler/aktiver fra [virksomhed5] ApS for i alt 2.000.000 kr. heraf moms 400.000 kr. Der er tale om køb af blandt andet kontorinventar, bardisk med diodelys, højtalere, køkkenudstyr, hårde hvidevarer, skydetag, computerudstyr, DJ-pult og diskolamper.

[virksomhed5] ApS har tidligere drevet [virksomhed6] fra adressen [adresse2], [by2].

Selskabets køb af driftsmidler/aktiver fra [virksomhed5] ApS er foretaget i forbindelse med, at selskabet indgik i forhandlinger om at overtage lokalerne på [adresse2], [by2] til fremtidig drift af [virksomhed6]. Overtagelsesdatoen herfor er fastsat til den 1. juni 2016 i anpartsoverdragelsesaftalen vedrørende [virksomhed6], [adresse2], [by2].

Henset hertil finder Landsskatteretten i overensstemmelse med SKAT, at der ikke kan imødekommes fradrag af den indgående afgift, idet den af [virksomhed5] ApS fakturerede moms ikke er opkrævet i henhold til momsloven, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Der er herved henset til, at den gennemførte transaktion mellem selskabet og [virksomhed5] ApS ikke udgør en afgiftspligtig transaktion, jf. momslovens § 4, stk. 1, da den efter en konkret vurdering af omstændighederne anses for at udgøre en overdragelse af aktiver som led i en overdragelse af en virksomhed eller en del heraf, jf. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.

Det bemærkes herved, at det ikke findes godtgjort, at driftsmidlerne/aktiverne ikke er indkøbt af selskabet med henblik på fremtid drift af [virksomhed6].

Der skulle således ikke have været beregnet moms ved salget af driftsmidler/aktiver til selskabet.

Det findes således at være med rette, at SKAT har nægtet selskabet fradrag for købsmoms med samlet 824.416 kr. for perioden fra den 16. februar 2015 til den 31. december 2015.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.