Kendelse af 11-12-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-01-2024

Journalnr. 17-0092508

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2014

Ansat salgsmoms

50.020 kr.

0 kr.

50.020 kr.

Skønnet købsmoms

5.002 kr.

Højere

0 kr.

Afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2015

Ansat salgsmoms

45.135 kr.

0 kr.

45.135 kr.

Skønnet købsmoms

4.513 kr.

Højere

0 kr.

Afgiftsperioden 1. januar – 30. september 2016

Ansat salgsmoms

27.760 kr.

0 kr.

27.760 kr.

Skønnet købsmoms

2.776 kr.

Højere

0 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedsindehaveren var for indkomståret 2014 registreret som indehaver af [virksomhed1] med CVR nr. [...1]. Virksomheden blev registreret den 1. juni 2012 og afmeldt den 31. december 2014. Virksomhedens indehaver var herefter ikke registreret med virksomhed. SKAT har anset indehaveren for at have drevet uregistreret selvstændig virksomhed med tækkevirksomhed i årene 2015 og 2016.

Virksomheden har ikke indsendt momsangivelser eller betalt moms for momsperioderne 1. januar 2014 – 31. december 2016. SKAT har foreløbig fastsat moms for 2 kvartaler i 2014 til 8.000 kr. pr. kvartal. Indehaveren har ikke påklaget disse ansættelser. Der er ikke udarbejdet regnskaber for virksomheden.

Politiet gennemførte en ransagning hos indehaveren den 3. oktober 2016. Politiet kontaktede SKAT i december 2016, hvor politiet oplyste, at indehaveren ansås for at have drevet virksomhed med produktion og salg af cannabisolie, samt at indehaveren havde udført arbejde for [virksomhed2].

SKAT udsendte afgørelse vedrørende fremstilling og salg af cannabisolie den 22. maj 2017. SKAT modtog kontrolbilag i form af fakturakopier fra [virksomhed2] den 11. maj 2017. Det fremgår af disse, at de er udstedt af [virksomhed1], [adresse1], [by1], ligesom cvr-nr. [...2] er påført de fleste fakturaer. Der er ifølge fakturaerne tale om konsulentarbejde, men det fremgår ikke, hvor mange timer eller hvilken type arbejder, der er afregnet.

På fakturaerne fra indkomståret 2014 er betaling henvist til konto i [finans1], reg. nr. [...][...39] (tilhørerende CNDN) og konto i [finans2] reg. nr. [...] [...19] (tilhørerende AFDN). Vedrørende fakturaerne udstedt i indkomståret 2015 er betaling henvist til konto i [finans3] reg. nr. [...] [...82] (tilhørerende NFB) og konto i [finans1] reg. nr. [...][...39] (tilhørerende CNDN). På fakturaerne i indkomståret 2016 er betaling henvist til konto i [finans4] reg. nr. [...] [...68] (tilhørerende CLDN), konto i [finans2] reg. nr. [...] [...19] (tilhørerende AFDN) eller kontant.

SKAT har opgjort momstilsvaret for momsperioderne 1. januar 2014 – 31. december 2016 på baggrund af de modtagne fakturakopier. Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for udgifter overfor SKAT, som derfor har skønnet et fradrag for omkostninger på 10 % af omsætningen.

Indkomstår

Omsætning ekskl. moms

Køb ansat til 10 %

Resultat ekskl. moms

2014

200.086 kr.

20.008 kr.

180.078 kr.

2015

180.545 kr.

18.054 kr.

162.491 kr.

2016

111.041 kr.

11.104 kr.

99.937 kr.

SKAT fremsendte forslag til afgørelse den 9. august 2017 og afgørelse den 7. september 2017.

Virksomheden har ikke fremlagt yderligere materiale under klagesagens behandling.

SKATs afgørelse

SKAT har anset indehaveren for at have drevet uregistreret tækkevirksomhed i 2014 - 2016. SKAT har for momsperioderne 1. januar – 31. december 2014, 1. januar – 31. december 2015 og 1. januar – 30. september 2016 ansat virksomhedens momstilsvar til henholdsvis 45.018 kr., 40.622 kr. og 24.984 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Opgørelse af omsætning i forbindelse med tækkemandsvirksomheden:

Indkomståret 2014:

Momsperiode

Omsætning ekskl. moms

Køb ansat til 10 %

Resultat ekskl. moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2014

89.680

8.968

80.712

22.420

2.242

20.178

2. kvartal 2014

44.962

4.496

40.466

11.240

1.124

10.116

3. kvartal 2014

12.269

1.227

11.042

3.067

307

2.760

4. kvartal 2014

53.175

5.317

47.858

13.293

1.329

11.964

I alt

200.086

20.008

180.078

50.020

5.002

45.018

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at [person1] har haft en omsætning i 2014 på minimum 200.086 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 50.020 kr. (25 % af 200.086 kr.). Herudover har SKAT skønnet, at [person1] har haft udgifter til varekøb m.v. på 20.008 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 5.002 kr. Der er således et resultat på 180.078 kr. (omsætning 200.086 – varekøb 20.008 kr.). Momstilsvaret udgør 45.018 kr. (salgsmoms 50.020 kr. – købsmoms 5.002 kr.)

Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Der er ikke angivet og betalt moms til SKAT for ovennævnte kvartaler, hvorfor det kan konstateres, at der vedrørende ikke medregnet omsætning, er angivet 45.018 kr. for lidt i momstilsvar.

Indkomståret 2015:

Momsperiode

Omsætning ekskl. moms

Køb ansat til 10 %

Resultat ekskl. moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2015

31.180

3.118

28.062

7.795

779

7.016

2. kvartal 2015

51.895

5.189

46.706

12.973

1.297

11.676

3. kvartal 2015

28.640

2.864

25.776

7.160

716

6.444

4. kvartal 2015

68.830

6.883

61.947

17.207

1.721

15.486

I alt

180.545

18.054

162.491

45.135

4.513

40.622

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at [person1] har haft en omsætning i 2015 på minimum 180.545 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 45.135 kr. (25 % af 180.545 kr.). Herudover har SKAT skønnet, at [person1] har haft udgifter til varekøb m.v. på 18.054 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 4.513 kr. Der er således et resultat på 162.491 kr. (omsætning 180.545 – varekøb 18.054 kr.). Momstilsvaret udgør 40.622 kr. (salgsmoms 45.135 kr. – købsmoms 4.513 kr.)

Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Der er ikke angivet og betalt moms til SKAT for ovennævnte kvartaler, hvorfor det kan konstateres, at der vedrørende ikke medregnet omsætning, er angivet 40.622 kr. for lidt i momstilsvar.

Indkomståret 2016:

Momsperiode

Omsætning ekskl. moms

Køb ansat til 10 %

Resultat ekskl. moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2016

33.821

3.382

30.439

8.445

845

7.610

2. kvartal 2016

50.220

5.022

45.198

12.555

1.256

11.299

3. kvartal 2016

15.000

1.500

13.500

3.750

375

3.375

4. kvartal 2016

12.000

1.200

10.800

3.000

300

2.700

I alt

111.041

11.104

99.937

27.760

2.776

24.984

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at [person1] har haft en omsætning i 2016 på minimum 111.041 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 27.760 kr. (25 % af 111.041 kr.). Herudover har SKAT skønnet, at [person1] har haft udgifter til varekøb m.v. på 11.104 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 2.776 kr. Der er således et resultat på 99.937 kr. (omsætning 111.041 – varekøb 11.104 kr.). Momstilsvaret udgør 24.984 kr. (salgsmoms 27.760 kr. – købsmoms 2.776 kr.)

Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Der er ikke angivet og betalt moms til SKAT for ovennævnte kvartaler, hvorfor det kan konstateres, at der vedrørende ikke medregnet omsætning, er angivet 24.984 kr. for lidt i momstilsvar.

Opgørelse af omkostninger:

SKAT er ikke bekendt med, i hvilket omfang [person1] har haft driftsomkostninger. Det fremgår ikke af de foreliggende oplysninger, hvorvidt [person1] har haft omkostninger til driften af virksomhed. Derfor er udgifterne skønnet til 10 % af omsætningen, idet der ikke på nuværende tidspunkt er fremlagt dokumentation for udgifter.

Dette skøn er ligeledes anvendt således, at der er givet et fradrag på 10 % af den momspligtige omsætningen som udgifter og heraf beregnet købsmoms med 25 %.

SKAT godkender således fradrag til driftsomkostninger med 20.008 kr. i indkomståret 2014, med 18.054 kr. i indkomståret 2015 og med 11.104 kr. i indkomståret 2016.

Endvidere godkendes der købsmoms med 5.002 kr. i indkomståret 2014, med 4.513 kr. i indkomståret 2015 og med 2.776 kr. i indkomståret 2016.

...

Regnskabsgrundlag.

Dit regnskabsgrundlag opfylder ikke kravene i henhold til Bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006 (Mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder).

SKAT skal kunne foretage kontrol af den selvangivne indkomst og oplysninger i tilknytning hertil. Det betyder, at det skal være muligt at følge transaktionssporet på hver enkelt postering. Det kan gøres ved hjælp af kontospecifikationer, hvor posteringerne sammenholdes med din virksomheds bilag/faktura. Det fremgår af bogføringsloven at registreringen skal kunne opløses i enkelttransaktioner, der er dokumenteret ved bilag.

Efter Mindstekravsbekendtgørelsens § 10 og Skattekontrollovens § 3 stk. 3. skal regnskabsmaterialet, som indgår i det skattemæssige årsregnskab, opbevares i 5 år.

En forudsætning for at et årsregnskab kan anses for tilstrækkeligt dokumenteret for opgørelse af den skattepligtige indkomst er, at det er udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab.

SKAT har ikke været i stand til, at foretage bilagskontrol, idet SKAT ikke har været i besiddelse af de underliggende bilag samt bogføring.

Omsætningen i virksomheden er opgjort på baggrund af fakturaer og hvor der bl.a. refereres til faktura nr. Driftsudgifter er vurderet efter et skøn.

Regulering af omsætning er foretaget efter Statsskatteloven § 4 og Skattekontrollovens § 5 stk. 3.

Statsskattelovens § 4 indeholder hovedreglerne om, hvilke indtægter der skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Opremsningen i bestemmelsen er ikke udtømmende. Enhver form for indkomsterhvervelse omfattes som udgangspunkt af Statsskattelovens § 4.

Frister for momsansættelse

Ifølge Skatteforvaltningslovens § 31 stk. 1 kan en ordinær fastsættelse eller ændring af momstilsvaret ikke varsles senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Opkrævning vedrørende selskabets momstilsvar for 1. kvartal 2014 er således umiddelbart forældet.

Det fremgår af Skatteforvaltningslovens § 32 stk. 1 nr. 3, at uanset fristerne i§ 31 kan et momsstilsvar ændres, hvis den momsspligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momsstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det har i denne sag ikke været muligt at kontrollere, at der skulle have været indsendt momsangivelser for 2014, idet der har været drevet uregistreret virksomhed.

Forældelsesfristen er derfor suspenderet, idet SKAT har været i uvidenhed om kravet.

Angivelse af hovedhensyn ved skøn

SKAT har i forbindelse med ændringen af skatteansættelsen skønnet, at du har haft udgifter til indkøb af varer, transport m.v. Der er givet fradrag for driftsudgifter på 10 % af omsætningen, idet der på nuværende tidspunkt ikke er fremlagt bilag for køb m.v. Heraf er der beregnet købsmoms på 25 %.

Såfremt der fremskaffes dokumentation for driftsomkostninger, vil disse kunne fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst og der vil kunne afløftes indgående moms. SKATs skøn vil således ændres eller bortfalde.

-SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har via fakturaer konstateret, at du har drevet virksomhed i indkomstårene 2014, 2015 og 2016 uden at selvangive overskuddet af virksomheden. Det fremgår af SKATs opgørelser under ”sagens faktiske forhold”, at du som minimum har udskrevet fakturaer på 200.086 kr. i 2014, 180.545 kr. i 2015 og med 111.041 kr. i 2016 ekskl. moms.

Endvidere fremgår det af SKATs opgørelse, at du ikke har angivet og betalt moms for indkomstårene. Der skal således ske opkrævning af moms med i alt 110.624 kr., jf. opgørelsen under ”SKATs forslag til ændring og talmæssig opgørelse.

Det er SKATs opfattelse, at du bevidst har undladt, at selvangive overskud af virksomhed samt undladt at angive og betale moms. Du har bevidst forsøgt at unddrage betaling af skat og moms, idet du på fakturaerne har henvist betaling til 4 forskellige bankkonti som ikke tilhører dig.

-SKATs forslag til afgørelse

Det er SKATs vurdering, at du skal forhøjes med overskud af virksomhed for indkomståret 2014 med 180.078 kr. og med 162.491 kr. i indkomståret 2015 og med 99.937 kr. i indkomståret 2016.

...

SKATs endelige afgørelse

SKAT ændrer afgørelsen i overensstemmelse med det fremsendte forslag til afgørelse.

...”

SKAT har i udtalelsen til Skatteankestyrelsen bemærket, at der ikke er nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Det fremgår af Skattestyrelsens bemærkninger forud for retsmøde, at Skattestyrelsen er enige i Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse.

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at det ansatte momstilsvar for årene 2014 - 2016 skal nedsættes med henholdsvis 45.018 kr., 40.622 kr. og 24.184 kr.

Repræsentanten har som begrundelse for påstanden, anført følgende:

”...

Sagens hovedproblemstilling er, hvorvidt det samlede resultat af [person1]s virksomhed for indkomstårene såvel i forhold til tækkevirksomhed som resultatet med salg og fremstilling af cannabisolie via virksomhedens "[virksomhed3]" i realiteten udgør de af SKAT opgjorte overskud og medfører betaling af den af SKAT opgjorte moms.

Det bestrides således ikke, at [person1] har oppebåret indtægter ved tækkevirksomhed, og at disse er indgået i virksomheden i de omhandlede indkomstår. Imidlertid er det samlede resultat af virksomheden ikke i overensstemmelse med det af SKAT udøvede skøn, idet der er afholdt væsentligt flere driftsomkostninger, end det er lagt til grund af SKAT.

...

ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende, at det overskud, [person1] har oppebåret ved tækkevirksomheden i indkomstårene 2014-2016, skal indgå ved opgørelsen af den samlede virksomhed, herunder resultatet af [virksomhed3], hvorefter [person1] ikke i realiteten har opnået et overskud ved virksomhedens drift.

...”

Repræsentanten har på telefonisk kontormøde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler fastholdt den oprindelige klage.

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen er repræsentanten fremkommet med yderligere bemærkninger:

”...

I overensstemmelse med vores drøftelser vedlægges, som bilag 2, den af [person1] udarbejdede oversigt over omkostninger afholdt i forbindelse med produktionen af cannabisolie i de omhandlede år.

...

Det har været muligt at afholde omkostningerne, idet [person1] lod de samlede indtægter ved såvel "[virksomhed3]" som sin tækkevirksomhed indgå i driften, hvilket er baggrunden for, at økonomien har kunnet løbe nogenlunde rundt, uanset at "[virksomhed3]" i sig selv ikke gav overskud.

...

[person1] forklarede blandt andet for Østre Landsret, at alle de penge, han tjente, blev "lagt i en kasse", og når husleje, mad og resten af familiens udgifter var betalt, blev pengene i kassen brugt til indkøb til brug for produktion af cannabisolie. Han forklarede, at såfremt han ikke havde haft arbejde som tækkemand, ville han ikke økonomisk have kunnet drive "[virksomhed3]".

...”

Repræsentanten er ikke enig i sagsfremstilling og forslag til afgørelse og har anmodet om retsmøde.

Retsmøde

Repræsentanten nedlagde påstand om, at skatteansættelsen for indkomståret 2014 skal nedsættes med 275.914 kr., for indkomståret 2015 skal nedsættes med 1.064.361 kr. og for indkomståret 2016 skal nedsættes med 1.016.562 kr., samt at momstilsvaret for 2014 skal nedsættes med 53.522 kr., for 2015 skal nedsættes med 271.213 kr. og for 2016 skal nedsættes med 263.971 kr. Repræsentanten gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmøde.

Repræsentanten lagde vægt på, at det fra starten ikke havde været hensigten at drive virksomhed med overskud for øje, men derimod at hjælpe syge mennesker, herunder hans egen datter. Han gjorde gældende, at SKATs opgørelse af udgifter var forkert, da SKAT ikke havde taget højde for det råmateriale, der blev anvendt ved produktionen. Der blev henvist til dommen fra byretten, hvor det fremgår, at klageren blev dømt for at have købt og forbrugt 87 kg. marihuana til produktionen af cannabisolie.

Repræsentanten fremhævede desuden, at klageren har udarbejdet en oversigt over de udgifter, han har haft, og som må betragtes som det mest kvalificerede skøn i fravær af et syn og skøn.

Skattestyrelsen indstillede afgørelsen afgjort i overensstemmelse med styrelsens tidligere udtalelser.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har anset indehaveren for at drive uregistreret virksomhed og som følge heraf har ansat et momstilsvar på 45.018 kr. for perioden 1. januar – 31. december 2014, 40.622 kr. for perioden 1. januar – 31. december 2015 og 24.984 kr. for perioden 1. januar – 30. september 2016.

Erhvervsmæssig levering af varer og ydelser med leveringssted i Danmark er afgiftspligtig. Det fremgår af momslovens § 1 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013).

Efter momslovens § 3, stk. 1, er afgiftspligtige personer juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Betaling af moms påhviler den afgiftspligtige person, der foretager en momspligtig levering af varer eller ydelser her i landet. Det fremgår af momslovens § 46.

I følge momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Anmeldelse til registrering skal ifølge § 47, stk. 5, 1. pkt., ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 og 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Af momslovens § 37, stk. 1 og stk. 2, nr. 1 fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

  1. afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”.

Af momslovens § 55 fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse. Regnskabet kan føres i fremmed valuta efter reglerne i bogføringsloven og årsregnskabsloven. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for regnskabsføring, og kan herunder fastsætte regler for omregning mellem et regnskab i fremmed valuta og angivelsen af afgiftstilsvaret samt pligtmæssige oplysninger i dansk mønt.”

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 og 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Af momsbekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013 § 84 fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

SKAT har anset virksomhedsindehaveren for at have drevet selvstændig uregistreret virksomhed for tækkemand i perioden 1. januar 2015 – 31. december 2016, samt ikke at have angivet korrekt momstilsvar for perioden 1. januar 2014 – 30. september 2016.

SKAT har indhentet fakturakopier hos [virksomhed2] (...), hvoraf fremgår, at der har være en momspligtig omsætning på minimum 491.672 kr. Salgsmomsen udgør således 122.915 kr. for perioden 1. januar 2014 – 31. december 2016. Det bemærkes, at virksomhedsindehaveren er enig i opgørelsen af omsætning.

Landsskatteretten har ved afgørelse (sagsnr. [sag1]) stadfæstet SKATs afgørelse vedrørende uregistreret virksomhed og forhøjelse af det skattepligtige overskud af virksomhed for indkomstårene 2014-2016.

Virksomhedsindehaveren har drevet selvstændig økonomisk virksomhed og undladt at angive moms heraf, hvorved SKAT har været berettiget til at fastsætte den momspligtige omsætning og momstilsvaret skønsmæssigt for virksomheden, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2

Der er lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren har udskrevet regninger med moms på konsulentbistand angående diverse tækkearbejde i årene 2014-2016 uden at angive dette til SKAT.

Landsskatteretten er enig i SKATs opgørelse af salgsmoms, som er fastsat på grundlag af fakturaer udstedt af virksomhedsindehaveren og stadfæster derfor ansættelsen af virksomhedens salgsmoms for perioden 1. januar 2014 – 30. september 2016.

Købsmoms

Virksomhedsindehaveren har fremlagt en oversigt over de udgifter, han har opgjort for virksomheden. Virksomhedsindehaveren har ikke fremlagt bilagsdokumentation, der opfylder kravene i momslovens § 37, stk. 2 nr. 1.

SKAT har indrømmet virksomheden et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms på 10 % af den ansatte momspligtige omsætning. Købsmomsen er skønsmæssigt fastsat til 5.002 kr. for 2014, 4.513 kr. for 2015 og 2.776 kr. for 2016.

Landsskatteretten har den 26. august 2021, i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt. (afgørelsen kan findes i www.afgoerelsesdatabasen.dk).

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at SKAT har givet virksomhedsindehaveren et skønsmæssig fastsat momsfradrag på 10 % af den for lidt angivne salgsmoms. Retten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag til 0 kr. for perioden 1. januar 2014 – 30. september 2016.

Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at SKAT har ansat virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt for perioden fra den 1. januar 2014 til den 30. september 2016, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten nedsætter købsmoms til 0 kr. og ændrer SKATs afgørelse delvist.

Formelt

Told- og skatteforvaltningen kan ifølge skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, ikke afsende varsel om foretagelse eller ændring af momstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Fristerne for at indberette moms følger af momslovens § 57, stk. 1 og 4 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 og nr. 760 af 21. juni 2016 om merværdiafgift).

Virksomheden skulle have afregnet kvartalsvis moms, og den seneste frist for at ændre momstilsvaret for afgiftsperioden 1. kvartal 2014, var den 1. juni 2017.

SKAT udsendte forslag til afgørelse den 9. august 2017, og afgørelsen er dateret den 7. september 2017. SKATs ændringer af afgiftsperioden 1. kvartal 2014 ligger således uden for den ordinære frist i § 31. De efterfølgende perioders ansættelser er foretaget inden for de ordinære ansættelsesfrister.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, kan et momstilsvar fastsættes eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4, er opfyldt. Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan momstilsvar fastsættes eller ændres efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Retten finder, at SKAT med rette har genoptaget ansættelsen for 1. kvartal 2014 ekstraordinært i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, da virksomhedsindehaveren har handlet mindst groft uagtsomt, idet han ikke har medregnet omsætning i virksomheden. Retten har lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren ikke har indberettet salgsmoms til trods for, at virksomhedsindehaveren har udskrevet regninger med moms.

SKAT har derfor været berettiget til at genoptage momstilsvaret for 1. kvartal 2014 efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist.

SKAT kan i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, ikke udsende forslag til afgørelse senere end 6 måneder efter, at de er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne for ordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 31. Ansættelsen skal desuden være foretaget senest 3 måneder efter udsendelse af forslaget.

SKATs kundskabstidspunkt vedrørende oplysningerne om den udeholdte omsætning er den 11. maj 2017, hvor SKAT har modtaget fakturakopier fra [virksomhed2]. Forslaget til ændring af ansættelsen er udsendt den 9. august 2017, og 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er således overholdt. Da afgørelsen er dateret den 7. september 2017, er 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., ligeledes overholdt. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for 1. kvartal 2014 er dermed opfyldt.