Kendelse af 14-05-2020 - indlagt i TaxCons database den 13-06-2020

SKAT har efteropkrævet told på 38.270,49 kr. som følge af, at SKAT har ændret varekoden i Den Kombinerede Nomenklatur (KN) for to sendinger bamseposer.

Landsskatteretten nedsætter SKATs opkrævning til 0 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS er et selskab, der beskæftiger sig med elektronisk udstyr og import og salg af legetøj i Norden. SKAT udtog firmaets import på referencenummer 2016120496411 og 2016120496413 til kontrol i 2016. Det drejede sig om leverance af stofposer formet som en bamse. Selskabet havde tariferet varerne under varekode 9503004990, som legetøj, der forestiller dyr eller ikke-menneskelignende skabninger; I andre tilfælde.

Efter SKATs opfattelse skulle varerne tariferes under varekode 6307909899, som andre konfektionerede varer (herunder snitmønstre); andre varer; i andre tilfælde; andre varer.

SKAT traf afgørelse den 1. december 2016. Den 28. december 2016 klagede selskabet til Skatteankestyrelsen over SKATs tarifering af bamseposerne. I klagen har selskabet endvidere anført, at de vil være tilfreds hvis varerne tariferes under varekode 9503009990.

SKATs afgørelse

SKAT har efteropkrævet told på 38.270, 49 kr. som følge af, at SKAT har ændret KN-koden for stofposerne formet som en bamse.

SKAT har blandt andet begrundet afgørelsen med:

”...

5. SKATs begrundelse for ændringen

Af TL § 2 fremgår det blandt andet, at varer, der føres ind i det danske toldområde, behandles efter EU’s retsakter, herunder EU-toldkodeksen. Der svares told i henhold til disse regler.

Ved import opstår der toldskyld, når en importafgiftspligtig vare overgår til fri omsætning, se EUTK artikel 77, stk. 1 litra a.

Toldskylden opstår på tidspunktet for antagelsen af den pågældende toldangivelse, se EUTK artikel 77, stk. 2.

Hvis der opstår toldskyld, er grundlaget, for de skyldige toldbeløb, Toldtariffen, se EUTK artikel 56, stk. 1 og stk. 2, litra c.

5.1 Tarifering

I henhold til EUTK artikel 57 består tarifering af en vare i, at det efter gældende regler fastslås, hvilken underposition i Den Kombinerede Nomenklatur den pågældende vare hører under.

Af Almindelige Tariferingsbestemmelser til Toldtariffen (ATB) 1 og 6 fremgår det blandt andet, at tarifering skal ske med hjemmel i positions- og underpositionsteksterne, bestemmelser til afsnit og kapitler samt bestemmelser til underpositionsteksterne. ATB vedlægges som bilag 2.

Selskabet har angivet varerne på begge fortoldninger under varekoden 9503004990, der omfatter LEGETØJ, SPIL OG SPORTSARTIKLER; DELE OG TILBEHØR DERTIL; Trehjulede cykler, løbehjul, trædebiler og lignende legetøj på hjul; dukkevogne; dukker; andet legetøj; skalamodeller og lignende modeller til underholdnings- og legebrug, også bevægelige; puslespil af enhver art; Legetøj, som forestiller dyr eller ikke-menneskelignende skabninger; I andre tilfælde; I andre tilfælde.

Kopi af toldtariffens position 9503 vedlægges som bilag 3.

I henhold til de indsendte dokumenter og billeder er der tale om en vare, der er udformet som en pose af tekstil, der ligner et dyr. Varen har forskellige anvendelsesmuligheder. Blandt andet kan et barn sidde eller ligge på den. Men idet varen er udformet som en pose, anser SKAT den primære funktion til, at være opbevaring af ting.

Selskabet har på mail indsendt bemærkninger til ændring af varekode. De anfører, at varen er solgt, importeret og testet som legetøj, med den primære egenskab, at være plysdyr til børn. De anerkender opbevaring af ting, som en sekundær funktion. Selskabet har fremsendt en testrapport, der dokumenterer, at varen er testet som legetøj. De oplyser samtidig, at deres leverandør har bekræftet, at varen bliver sendt som legetøj.

Det faktum, at en vare indkøbes og sælges som legetøj, er i forhold til EU´s regler på området omkring tarifering, ikke nok til, at den bliver betragtet som legetøj.

En vare kan godt have flere egenskaber, hvor en importør anser den primære for, at være legetøj, men hvor praksis fra EU´ s side siger, at den primære funktion er en anden.

Så selvom et barn kan sidde eller ligge på posen, kan den ikke betragtes som legetøj, og kan derfor ikke tariferes som legetøj i position 9503.

SKAT foreslår i stedet, at varen rettelig skal tariferes i position 6307909899, som omfatter ANDRE KONFEKTIONEREDE TEKSTILVARER; HÅNDARBEJDSSÆT; BRUGTE BEKLÆDNINGSGENSTANDE OG BRUGTE TEKSTILVARER; KLUDE; Andre konfektionerede varer (herunder snitmønstre); Andre varer; I andre tilfælde; I andre tilfælde; Andre varer; I andre tilfælde; I andre tilfælde. Varen er pålagt en toldsats på 6,30 %.

Kopi af toldtariffens position 6307 vedlægges som bilag 4.

5.2 Toldværdi

I har på fortoldning 2016120496411 angivet en toldværdi på 169.702 kr. og på fortoldning 2016120496413 angivet en toldværdi på 438.252 kr.

SKAT har på baggrund af de modtagne dokumenter til fortoldningsangivelsen konstateret, at toldværdien ikke er korrekt.

SKAT fastsætter toldværdien jf. artikel 70, 71 og 72 i EU-Toldkodeksen således:

Toldreference 2016120496411:

Fakturaværdien på 24.292,14 i valuta USD, kurs på 675,42164.073,97 kr.

Leveringsomk. til indførselsstedet i Fællesskabets toldområde 5.411,88 kr.

I alt169.485,85 kr.

Toldreference 2016120496413:

Fakturaværdien på 63.844,26 i valuta USD, kurs på 675,42431.216,90 kr.

Leveringsomk. til indførselsstedet i Fællesskabets toldområde 6.764,85 kr.

I alt437.981,75 kr.

...”

Selskabets opfattelse

”Nedenstående vores klage angående SKATs efteropkrævning vedrørende 2016120496411 og 2016120496413.

1) Som nævnt i sagsfremstillingen, mener vi, at dette produkt bør fortoldes som legetøj. Selve produktet er testet fra Kina i henhold til regulatorerne for legetøj, og ikke som tekstilvarer, som SKAT ønsker.

2) Dernæst er det meget vigtigt at pointere, at denne vare er CE mærket som følge af reglerne indenfor import af legetøj. Dette er påkrævet af vores kunder (bl.a. [virksomhed2]), som er slutkunde af disse varer, og også ser disse varer som legetøj, og ikke tekstil.


Vi vil samtidig henvise til følgende fra DS, som beskriver ulovligheden ved at CE-mærke tekstilvarer (
http://www.ds.dk/da/standardisering/ce-maerkning/produktgrupper)

3) Som nævnt i sagsfremstillingen kan vi acceptere, at ændre fortoldningen til HS9503009990, hvor vi også har fundet lignende BTO afgørelser – henviser til BTO DE22164/14-1.

4) Ifølge SKATs afgørelse mener de, at den primære funktion af dette produkt, er en ”pose”.


Dette er en ”kæledyrsven”, såvel som en bamse uden fyld. Det er korrekt, man kan fylde denne bamse med uanset hvad man har lyst til – det kunne være en pude, og produktet kan dermed bruges som en siddeplads, hovedpude eller noget helt tredje.


Dette kan altså ikke anses som en vasketøjskurv, paraply eller taske, som kan ses under tariferingen for SKATS afgørelse.
Vi kan samtidig se, at der under samme varekode findes mange andre slags opbevaringsgenstande, klassificeret som legetøj – endda varer, som har mindre legeværdi end vores produkt.

5) Vedlægger til slut billeder af produktet.

...”

Selskabet har i efterfølgende indlæg af 19. januar 2019 beskrevet følgende:

”...

Vi er fortsat ikke enige, og kommer her med yderligere dokumentation.

Angående ovenstående sag, har vi fået en afgørelse, at SKAT fastholder afgørelsen.

Jeg kan forstå SKATs udtalelse, at ”CE mærkningen ikke er afgørende for, om en vare bliver anset for at være legetøj eller ej”

Dog er CE mærkningen afgørende for, at varen ikke kan anses for at være tekstil.

Ifølge laboratoriets testrapport, anser EU's legetøjsstandard, at denne vare betegnes som legetøj, og derfor en CE mærkning påkrævet.

Henviser til rapport lavet efter EU's legetøjstandard 0164058174a side 4.

De vurderer denne som et stykke legetøj, der er lavet af tekstil.

Henviser også til BTO DK13-1411606

Beskrivelse: ”Varen er en lille pose lavet fremstillet af tekstil, 2 små stykker faconklippet stof med et udstandset hul er syet sammen og vendt, så det ugør en lille hylster/pose/sæk, specielt designet til brug ved leg, hvor den hænges over et element og der puttes en minifigur i den.”

Hvis ovenstående hylster/pose/sæk, kan betegnes som legetøj, kan jeg umiddelbart ikke forstå hvordan vores produkt må anses som tekstil.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Reglerne om tarifering af varer fremgår af Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, med senere ændringer.

For 2016 var Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 2015/1754 af 6. oktober 2015, med senere ændringer, gældende. Bilag 1 til denne forordning indeholdt Den Kombinerede Nomenklatur.

Ved tarifering tjener overskrifter til afsnit, kapitler og underkapitler i Den Kombinerede Nomenklatur alene til orientering. Tariferingen skal ske med hjemmel i positionsteksterne og de til afsnit og kapitler knyttede bestemmelser.

Tariferingen af varer i underpositionerne inden for en position skal ske med hjemmel i underpositionsteksterne og de dertil hørende bestemmelser. Kun underpositioner på samme niveau er sammenlignelige. Relevante afsnits- og kapitelbestemmelser finder anvendelse, med mindre andet følger af sammenhængen. Det fremgår af almindelig tariferingsbestemmelse 1 og 6 i Den Kombinerede Nomenklatur.

Af EU-Domstolens faste praksis følger det, at det afgørende kriterium for tariferingen af varer normalt bør være disses objektive karakteristika og egenskaber som beskrevet i den enkelte position i Den Kombinerede Nomenklatur og bestemmelserne til nomenklaturens afsnit og kapitler.

Af kapitel 63 i Toldtariffen fremgår det, at andre konfektionerede tekstilvarer; håndarbejdssæt; brugte beklædningsgenstande og brugte tekstilvarer; klude tariferes hér.

Position 6307909899 har følgende ordlyd:

”Andre konfektionerede varer (herunder snitmønstre); Andre varer; I andre tilfælde; Andre varer; I andre tilfælde; I andre tilfælde.”

Af de forklarende bemærkninger til det harmoniserede system og den fælles toldtarif, position 6307, fremgår følgende:

”...

Andre konfektionerede tekstilvarer (herunder snitmønstre)

Denne position omfatter konfektionerede varer af ethvert tekstilstof, som ikke er omfattet af en mere specificeret varebeskrivelse i andre positioner i afsnit XI eller andetsteds i nomenklaturen.

Positionen omfatter bl.a.:

1. Gulvklude, karklude, støveklude og lignende rengøringsklude, også imprægneret med et rensemiddel

(bortset fra varer henhørende under pos. 34.01 eller 34.05).

2. Redningsveste og -bælter.
3. Snitmønstre, sædvanligvis fremstillet af stift stof; de enkelte dele er undertiden riet sammen i form af beklædningsgenstande.
4. Flag, faner, vimpler, bannere og lign., herunder flagrækker bestående af små flag monteret på en snor, til brug ved forskellige arrangementer, fester etc.
5. Snavsetøjsposer til brug i hjemmene, skoposer, poser til strømper, lommetørklæder, slippers, pyjamas og andre natdragter samt lignende varer.
6. Dragtposer, bortset fra varer henhørende under pos. 42.02.
7. Løse overtræk til motorkøretøjer, maskiner, kufferter, tennisketsjere etc.
8. Plane beskyttelsesovertræk (undtagen presenninger og teltunderlag henhørende under pos. 63.06).
9. Poser til filtrering af kaffe, sprøjteposer (f.eks. til flødeskum) etc.
10. Puder til skopudsning (bortset fra varer henhørende under pos. 34.05).
11. Luftpuder (bortset fra campingudstyr henhørende under pos. 63.06).
12. Tevarmere.
13. Nålepuder.
14. Snørelidser med beslag på enderne, til støvler, sko, korsetter etc. Snørebånd, bestående af tvundet garn eller snor med beslag på enderne, er undtaget (pos. 56.09).
15. Bælter, som - selv om de bæres om livet - ikke har karakter af de under pos. 62.17 hørende bælter, f.eks. bælter til erhvervsmæssig brug (til elektrikere, flyvere, faldskærmsudspringere etc.); bæreremme og lign. (remme, der har karakter af seletøj og sadelmagerarbejder til dyr, hører dog under pos. 42.0 I).
16. Bæreseler, lifts og lignende bæreartikler for småbørn.

Børnesæder af den art, der er beregnet til at hænge over ryggen på f.eks. bilsæder, er undtaget (pos. 94.01).

17. Betræk og hylstre til paraplyer og parasoller.
18. Vifter med blade af tekstilstof og stel af ethvert materiale, og særskilt foreliggende blade. Vifter med stel af ædelt metal hører dog under pos. 71.13.
19. Emballeringsstof, der efter anvendelse som emballage om baller er løst sammensyet langs kanterne (varer, der har karakter af sække eller poser (også ufærdige), hører under pos. 63.05).
20. Ostelærred, tilskåret i kvadratisk eller rektangulær form og med kædetråde, hvis ender er knyttet for at undgå optrævling. (Ostelærred, der foreligger i løbende længder bearbejdet med henblik på udskæring i form og størrelse, men som udover udskæring kræver yderligere forarbejdning før brugen, tariferes som stof i løbende længder).
21. Besætning (f.eks. kvaster) til paraplyer, parasoller, spadserestokke etc.; portepeer og lign.
22. Operationsmasker af tekstilstof til kirurger.
23. Beskyttelsesmasker mod støv, lugte og lign., som ikke er forsynet med udskiftelige filtre, bestående af flere lag fiberdug, også behandlede med aktivt kul eller med mellemlag af syntetiske fibre.
24. Rosetter (f.eks. af den type, der tildeles ved konkurrencer), bortset fra rosetter til beklædningsgenstande.
25. Stykker af tekstilstof, der har undergået yderligere bearbejdning (f.eks. sømmet eller med udformet hals­ linning), bestemt til fremstilling af beklædningsgenstande, men endnu ikke bearbejdet tilstrækkeligt til at kunne identificeres som beklædningsgenstande eller dele dertil.
26. Støtteartikler, af den art der er nævnt i bestemmelse I b) til kapitel 90, til led (f.eks. knæ, ankel, albue eller vrist) eller muskler (f.eks. lårmusklen), bortset fra varer henhørende under andre positioner i afsnit XI.
27. Varer af fiberdug, tilskåret i speciel form, på den ene side belagt med et klæbemiddel med et beskyttelseslag af papir eller andet materiale, bestemt til at klæbes rundt om den nederste del af brystet for at forme brystet.

Foruden ovennævnte færdigvarer omfatter denne position varer i løbende længder, som er konfektioneret som anført i bestemmelse 7 til afsnit XI, forudsat de ikke omfattes af andre positioner i afsnit XI. Til eksempel kan nævnes, at tætningslister af tekstilstof (også vatterede) til døre og vinduer hører under denne position.

Positionen omfatter ikke tekstilvarer, der omfattes af en mere specificeret varebeskrivelse i andre positioner i dette kapitel eller i kapitlerne 56 - 62. Positionen omfatter endvidere ikke:

64 Sadelmagerarbejder til dyr (pos. 42.01).

65 Rejseartikler (kufferter, rygsække etc.), indkøbstasker, toiletetuier etc. og alle lignende beholdere, hen- hørende under pos. 42.02.

66 Tryksager m.v. (kapitel 49).

67 Etiketter, emblemer og lignende varer henhørende under pos. 58.07, 61.17 eller 62.17.

68 Pande- og hårbånd af trikotage (pos. 61.17).

69 Sække og poser henhørende under pos. 63.05.

70 Fodtøj og dele dertil (herunder løse indlægssåler) samt andre varer (gamacher, viklers etc.) henhørende under kapitel 64.

71 Hovedbeklædning samt dele og tilbehør dertil, henhørende under kapitel 65. ij. Paraplyer og parasoller (pos. 66.01).

k. Kunstige blomster, blade og frugter og dele deraf samt varer af kunstige blomster, blade og frugter (pos. 67.02).

l. Oppustelige kanoer, kajakker og andre fartøjer (pos. 89.03).

m. Målebånd (pos. 90.17).

n. Urremme (pos. 91.13).

o. Legetøj, spil og underholdningsartikler m.v. henhørende under kapitel 95.

p. Svabere og mopper (pos. 96.03), håndsigter og håndsolde (pos. 96.04) og pudderkvaste (pos. 96.16).

q. Hygiejnebind og tamponer, bleer og bleindlæg til spædbørn og lignende varer henhørende under pos. 96.19.

Bemærkninger til KN-underpositioner

6307.90.98: Andre varer

Denne underposition omfatter bl.a.:

1. Overtræk, der dækker hovedet af tennisketsjere, badmintonketsjere, golfkøller m.v., fremstillet af tekstil­ stof (almindeligvis overtrukket med plast), også forsynet med lommer til at indeholde bolde. Undtaget er derimod overtræk, som rummer hele ketsjeren, også forsynet med håndtag eller skulderrem (pos. 42.02).
2. Turbaner, bestående af fantasifuldt vævet stof(almindeligvis af bomuld eller en blanding af bomuld og natursilke), af længde 4 - 5 meter og af bredde ca. 50 cm. De er sømmet på alle kanter, undertiden med frynser for enderne, og foreligger som regel foldet og pakket enkeltvis.

...”

Af kapitel 95 i Toldtariffen fremgår det, at legetøj, spil og sportsartikler samt dele og tilbehør tariferes hér.

Position 9503004990 har følgende ordlyd:

”Trehjulede cykler, løbehjul, trædebiler og lignende legetøj på hjul; dukkevogne; dukker; andet legetøj; skalamodeller og lignende modeller til underholdnings- og legebrug, også bevægelige; puslespil af enhver art:” (...) Legetøj, som forestiller dyr eller ikke-menneskelignende skabninger; I andre tilfælde; I andre tilfælde.

Af de forklarende bemærkninger til det harmoniserede system og den fælles toldtarif, position 95030041 og 95030049 og 95030081 til 95030099, at:

”95030041 og 95030049 Legetøj, som forestiller dyr eller ikke-menneskelignende skabninger Disse underpositioner omfatter — under anvendelse af Almindelige tariferingsbestemmelser, punkt 2 a), vedrørende den kombinerede nomenklatur — legetøj, der forestiller dyr eller ikke-menneskelignende skabninger, i adskilt eller ikke samlet stand.

(...)

95030081 til 95030099Andre varer

Disse underpositioner omfatter menneskelignende figurer, f.eks. i form af film-, eventyr- eller tegneseriefigurer, indianere, astronauter eller soldater, der ikke er forsynet med bevægelige dele eller aftageligt tøj, fastgjort på en støtteplade, sokkel eller lignende, således at figuren bibeholder denne stilling uden støtte. Disse figurer udgør ofte dele af en samleserie. Da de er små, lette og robust udført, anvendes de dog ligeledes som legetøj til børn. Der er således snarere tale om legetøj end om pyntegenstande. Disse underpositioner omfatter — under anvendelse af Almindelige tariferingsbestemmelser, punkt 2 a), vedrørende den kombinerede nomenklatur — menneskelignende figurer (tinsoldater og lign.), i adskilt eller ikke samlet stand.”

Med hensyn til de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif skal det bemærkes, at selvom de ikke er bindende, er det EU-domstolens opfattelse, at disse indeholder vigtige bidrag til fortolkningen af de forskellige toldpositioner, jf. Domstolens dom C-288/15, Medical Imaging Systems, præmis 23 og den deri nævnte retspraksis.

Af overskriften til KN-kode 95030049 fremgår det, at legetøj, som forestiller dyr eller ikke-menneskelignende skabninger, tariferes hér. Det fremgår ligeledes af de forklarende bemærkninger til KN-kode 9503.00.41 og 9503.00.49, at disse underpositioner omfatter legetøj, der forestiller dyr eller ikke-menneskelignende skabninger.

Af de forklarende bemærkninger til kapitel 63, afsnit 63.07, fremgår at forskellige slags opbevaringsposer tariferes her.

Retten lægger i sagen til grund, at de af selskabet indførte bamseposers objektive karakteristika og egenskaber er bamser uden fyld med en lynlås ved ”munden”. Bamserne består af et plysset syntetisk materiale og forestiller forskellige dyr, herunder for eksempel en hund, en skildpadde og en enhjørning. Retten finder derfor, at bamseposernes primære funktion er bamser, som børn for eksempel kan sidde på, kramme eller lege med.

Retten finder herefter, at opbevaring i bamseposerne alene kan anses som en sekundær funktion, hvorfor det er udelukket at de skal tariferes i KN-position 6307909899.

Retten vurderer på baggrund af ovenstående, at bamseposerne skal tariferes i KN kapitel 95 under KN-position 9503004990 som legetøj, under overskrifterne: Trehjulede cykler, løbehjul, trædebiler og lignende legetøj på hjul; dukkevogne; dukker; andet legetøj; skalamodeller og lignende modeller til underholdnings- og legebrug, også bevægelige; puslespil af enhver art: Legetøj, som forestiller dyr eller ikke-menneskelignende skabninger; I andre tilfælde, jf. de Almindelige Tariferingsbestemmelser 1 og 6, samt Kommissionens forordning (EØF) Nr. 2087/92 af 22. juli 1992 med senere ændringer.

Landsskatteretten nedsætter SKATs opkrævning til 0 kr.