Kendelse af 18-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 12-01-2022

Journalnr. 16-1827616

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 2013

Forhøjelse af salgsmoms

13.200 kr.

0 kr.

13.200 kr.

Yderligere købsmoms

9.872 kr.

0 kr.

9.872 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden var ifølge CVR-oplysninger i perioden fra 1. januar 2008 – 28. oktober 2014 drevet med branchekode cafe, værtshuse, diskoteker m.v. og efterfølgende med branchekode for skønheds- og hudpleje.

Virksomheden har til SKAT indsendt delvis opgørelse af resultat af virksomhed.

SKAT har opgjort virksomhedens resultat på grundlag af indsendte bilag således:

Overskud af virksomheden er opgjort således:

Tekst

Beløb

[virksomhed1]

Indtægter ifølge kasserapport

288.000 kr.

Udgifter ifølge bilag/kasserapport

-143.981 kr.

Overskud til beskatning

144.019 kr.

Momstilsvaret er herefter opgjort således:

Tekst

Beløb

[virksomhed1]

Salgsmoms (25 pct. af 288.000 kr.)

72.000 kr.

Angivet salgsmoms

-58.800 kr.

Yderligere salgsmoms

13.200 kr.

Købsmoms (25 pct. af 143.981 kr.)

35.955 kr.

Angivet købsmoms

-26.125 kr.

Yderligere købsmoms

9.872 kr.

Yderligere momstilsvar (13.200-9.872)

3.328 kr.

SKAT har ikke godkendt fradrag for afgiften af udgifter, som ikke er dokumenteret.

Til brug for klagebehandlingen har virksomheden fremsendt kasserapport, hvoraf fremgår følgende:

Tekst

Beløb

[virksomhed1] forpagtet ud til [person1]

Salgsmoms

62.000 kr.

Købsmoms

-67.581 kr.

Momstilsvar

-5.581 kr.

Der er ikke fremlagt bilagsdokumentation for [virksomhed1].

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 2013 med 13.200 kr. og har forhøjet købsmoms for perioden 2013 med 9.872 kr., hvorefter momstilsvaret er forhøjet med i alt 3.328 kr.

Ifølge momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift (moms) af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Ifølge momslovens § 37, stk. 1, er der fradragsret for afgiften (momsen) for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Da der alene er indsendt delvist regnskab for virksomheden, er der foretaget en forhøjelse af momstilsvaret på grundlag af de indsendte oplysninger.

Moms vedr. [virksomhed1] er opgjort på grundlag af de indsendte bilag. Der er angivet 13.200 kr. for lidt i salgsmoms, og der er angivet 9.872 kr. for lidt i købsmoms, hvilket netto udgør 3.328 kr. Dette betyder, at klageren skal betale yderligere 3.328 kr. i moms.

Skattestyrelsen har i en udtalelse af 3. juni 2021 bemærket følgende:

”(...)

Daværende SKAT har på baggrund af en opgørelse vedrørende bortforpagtning af cafe modtaget fra klager forhøjet klagers momstilsvar med 3.328 kr., der består af en forhøjelse af salgsmoms på 13.200 kr. og et yderligere fradrag for købsmoms på 9.872 kr. i forhold til foretagne momsangivelser.

Klager har påklaget den foretagne forhøjelse. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klager ikke under klagesagen har fremlagt oplysninger, der giver anledning til at ændre den foretagne forhøjelse.

Ud fra den modtagne opgørelse af indtægter på 288.000 kr. er salgsmomsen opgjort til 72.000 kr., hvor klager har angivet salgsmoms med 58.800 kr. Salgsmomsen er herefter forhøjet med 13.200 kr.

I den påklagede afgørelse s. 5 er der i opgørelsen af den yderligere købsmoms ved en fejl skrevet, at opgjort købsmoms er 35.955 kr. og angivet købsmoms er 26.125 kr.

Ud fra den modtagne opgørelse af udgifter på 143.981 kr. er købsmomsen opgjort til 35.995 kr., hvor klager har angivet købsmoms med 26.123 kr. Købsmomsen er herefter korrekt forhøjet med 9.872 kr.

Skattestyrelsen fastholder, at det har været korrekt at ansætte klagers momstilsvar skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, da tilsvaret ikke har kunnet opgøres på grundlag af klagers regnskaber.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om, at ændringerne af momstilsvaret nedsættes til 0 kr.

Indehaveren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Jeg er først lige blevet færdig med min moms, da jeg havde kontrolmoms på fra 2. kvt. jeg har ikke kunne arbejde meget de sidste 2 år, men har intet modtage noget sted fra, jeg kan snart ikke længere. jeg betaler stadig på udgifter fra min ex. En lejer er lige flyttet, ødelagt bad, kloak, og fyr, disse ting har jeg ikke engang råd til at istandsætte.

De nævnte personer der har besat og stjålet mit hus, bor i en rønne, der skulle have været skiftet tag på i år, der er skimmelsvamp, og de bor der med et spædbarn, de skulle bare være der til de fandt noget selv, da de kom fra en lille 1.værelses, og aftalen var at de skulle være ude, så vi kunne få lavet taget, da forrige lejer netop flyttede pga skimmelsvamp.

Jeg vedhæfter bilig 1. lønudgifter fra 2014, som jeg lige har fået tilsendt fra [virksomhed2], da dette har været umuligt da cvr stod i hans navn på daværende tidspunkt. udgift på ca. 170.000kr. det kan vel nå at tilføjes.

Jeg har ikke været opmærksom på disse dato, jeg er grædefærdig, i min familie har vi altid betalt vores moms og sat en ære i at være ajour med vores udgifter. Jeg kommer personligt ind i morgen tidlig og afleverer alt jeg har pt.

Men da 2015 heller ikke er lavet pga den revisor "[person2]", så har jeg 4 år jeg skal være klar med til bodeling, og husende er ved at falde sammen.

Kan jeg ikke nok få 30 dages frist.

Jeg har købt en forretning, hvor lejer''opsiger og afstår", adm. for andelsforeningen ser deres snit til ikke at godkende mig, på trods af at formanden i en mail til mig lover at hjælpe. Lejemålet var befængt med skimmelsvamp, jeg brugte 70.000kr. på at renovere, efter 3 ugers stilhed, kom den promte, - her kører jeg også en sag, som advokaten dog forventer at jeg vinder.

Men de lejere der her har tilbageholdt min post, ringet til elforsyningen, brugt mit cpr, har i den grad misbrugt mig min gæstfrihed, de startede med at stjæle den nøgle der lå til en håndværker, jeg fattede ikke meget i starten.

Men siden har alt været en tåge, og først til et møde hos folkerreg. i [by1], gik det op for mig at det var dem der havde anmeldt, for bedrageri med beforring, jeg har indtil juli sovet i min bil, hos venner og rundt. Mine møbler og alt jeg ejede er væk. De har bygget et rockerfort rundt huset. Og jeg kan intet gøre.

De er anmeldt. Men jeg har måtte prioritere skat og moms de sidste måneder, og bodelingen på vej. Samtidigt med at der ikke er flere penge, har jeg solgt huse fra, bare for at overleve.

Jeg er "flygtet til Sjælland, da ex truede med oversavet, han fik en dom, en bøde, men intet har stoppet ham, jeg er blevet fyret fra arbejdspladser og kærester kontaktet med mails, venner chikaneret.

Og nu disse 2. her har han smadret en handicappet jeg har kendt i over 20 år og været hjælper for i 5 år. Hvis I laser, så tog han en lysestage med sig efter volden, så hed det kun røverisk overfald. Disse folk er som tæger og suger alt ud af alle de kommer i nærheden af.

Jeg har været udsat for "exvenners" bedrag, vedhæftet.

Først sommer bliver jeg klar over at Skat er indeover og vil se dokumentation.

jeg aftaler med [person3] fra skat at, da jeg ligger i skilsmisse skal den eksterne revisor have dokumenterne først, men der sker intet og jeg hyrer en ny revisor. Ham opsøger jeg i september, da jeg hører fra [person3] igen, intet er sket og sagen afsluttet.

Nu ser jeg at den dato der ligger til grund for 2014 er dannet 05.09 - undskyld hvis jeg er forvirret, men jeg har haft et kontrolsyn samt 3 anmeldelser, en direkte udsmidning fra mit hjem fra de 2 som nu har bedraget mig gennem snart 1 år.

Jeg har ikke lang vej tilbage.

Men jeg skal beregne avanceskat til bodeling, er i minus med 1.000.000 kr.kontant siden skilsmisse begæring.

Min ex skred fra alt og alle regninger, alt har jeg betalt siden.

De 2 der bor i huset [adresse1], betaler hvad de har lyst og pludselig kom der en faktura på 10.000kr. på strøm, jeg plejer at få 5200 kr.ex forbrug, de betaler, 4000 kr. har åbnet min post og tilbageholdt alt der kunne gøre mig ondt, ligeledes har jeg kørt uden forsikring på bil en periode.

Jeg er igang med civilt søgsmål på både dem og min ex som i 6 mdr holdt 75 breve tilbage, og samme her, jeg får rykkere fra alt og alle..

(...)”

Indehaveren har indsendt supplerende oplysninger til Skatteankestyrelsen således:

”(...)

På bilag hvor I har sendt forslag til ændring, står der fortsat forkerte tal. Jeg ved godt at det er mig selv der har indtastet, men også 1. år jeg skulle lave årsopgørelser selv. OG tænker jeg skriver plus og minus, så jeg regner klart at systemet selv trækker til og fra. Jeg ser kun ændringer til 2014 intet til 13 ?

Du bad om lejekontrakterne engang - er dette aktuelt m.v.h [person4]

Som jeg ser det er der fejl i momsindbetalingerne, jeg har dokumentation for alle regnskaber, altså må det være disse der tæller og ikke mine fejl indberetninger. Jeg har nu knoklet med dette i 6 måneder, Et tjek på 2.kvt i moms, grundet underskud i Klinik.

Jeg anker og for besked på at det tager op til 27 mdr, DU arbejder godt nok hurtigt [person3]:-). Men igen d. 13 har jeg jer på igen, her skal jeg dokumentere, hvorfor jeg har lavet et underskud på forskudsreg. 2016.

Yderligere, står skifteretten og skulle have haft papirerne inden jul, der er dealline i dag. Jeg har prøvet at ringe til dig hele dagen - indtil jeg får at vide at du er på d.6.

Og herefter har jeg så kun 1. dag til at dokumentere,

De eftersmæk jeg har fået, troede jeg var sat i bero, jeg har ingen indtægt, og alle underskud, ex fra 2015 er sat til “fremskrevet” og får hermed intet ud af disse. Samme kommer sikkert til at gælde for 2016, eller er det grundet det er indleveret for sent.

I mine øjne hvis man laver fremskrevet gæld, kunne gæld fra 13+14 vel udlignes på samme måde ? Jeg skal i gang med advokaten.

Fred være med mig snart, orker ikke mere, har haft en forretning, jeg har ikke engang haft tid til indretning, har ikke kunne reklamere, tage kunder,, visit kort eller noget. I bruger min tid - skilsmissen og disse 2 år er ved at ruinere mig totalt, og alle steder er der ved at være lukket. Det kan simpelthen ikke passe, jeg har intet overskud, jeg har knoklet med alle huse alene, og får ikke en krone for det. Har lige været ovre og male [by2] - hele huset samt en kælder fyldt med skimmel pga at lejer ikke forstod at lufte ud. 4 uger og 0kr.

Jeg har nu købt Dinero, og kan ikke engang afsætte tid til at begynde at lave momsen og afslutte 2016. Gi mig lige en chance i denne sag.

Og igen, I kan kræve alle de penge I mener jeg skylder, men jeg skylder intet, Du har heller ikke godkendt udgifter der er fra trukket håndværkerfradrag, 1. stk. på [adresse2] på 17+++kr. samt 1.stk på [adresse1] på 7+++kr. = hvordan kan det være, jeg er sendt til skat og godkendt.

Snakkes, m.v.h [person4]

Nå ser jeg skal sende til ankestyrelsen, men du skal jo se dem uanset, så hermed får du dem først -)

(...)”

Ved indehaverens møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyste indehaveren bl.a., at hun er i besiddelse af alle udgiftsbilag og desuden kan dokumentere, at udgifterne er betalt. Indehaveren afleverede 2 ringbind, hvori var en række af bilagene, men for indkomståret 2013 manglede der noget materiale, som efterfølgende er blevet indleveret.

Indehaveren havde været igennem en lang og udmattende skilsmisse samtidig med, at nærværende sag havde været ført med SKAT. Samtidig havde hun nogle udeståender med lejere, og hun skal i retten med en erstatningssag. Hun har derfor endnu ikke fået det fulde overblik over sit bilagsmateriale.

Indehaveren oplyste, at SKAT ikke havde godkendt fradrag for ret mange udgifter. Hun oplyste desuden, at hun flere gange havde været ude for, at lejeren var stukket af fra f.eks. el-regningen. Hun havde dog været nødt til at betale el-regningen for at undgå at få slukket for strømmen. Det kunne ikke svare sig at trække lejeren i retten, da indehaveren så ville kaste gode penge efter dårlige.

SKATs afgørelse blev helt overordnet gennemgået på mødet. Det blev herunder påpeget, hvilke udgifter SKAT ikke har godkendt, hvilket SKAT har påført afgørelsen under hver enkelt udlejningsejendom.

Indehaveren fremlagde dokumentation for udbetalt dataløn via [virksomhed2] for [virksomhed3] i 2014. Det fremgår heraf, at der for indkomståret 2014 er samlede lønudgifter for 169.126,75 kr. (AM-bidragsgrundlag). Indehaveren mener ikke, at SKAT har indrømmet fradrag for disse lønudgifter.

Efter udsendelse af sagsfremstilling har indehaveren på ny opgjort resultatet af sine virksomheder og har fremlagt bemærkninger til en lang række posteringer i 2013 i en opgørelse dateret den 12. februar 2021.

Det fremgår heraf bl.a., at indehaveren fsva. indkomståret 2013 ikke forstår SKATs kommenterede ændringer.

Indehaveren var i marts eller april 2014 hos SKAT, hvor regnskabet for Salon 2013 blev gennemgået og godkendt. Alt var sat i system, der var kontoudtog for hver måned med tilhørende bilag.

Indehaveren har oplyst, at hendes ex-mand forsvandt med penge og en række bilag, hvor der mangler ret mange, men indtægterne er der alle. Der kan mangle få bilag, hvor indehaveren kun har kontoudskrifter. Indehaveren har kasseret små bilag, men forventer leverandørposter godkendt.

Den 19. februar 2021 fik indehaveren via Skattestyrelsen adgang til momsoplysninger.

Der er en stor difference vedrørende [virksomhed3], bl.a. grundet lønudgifter i indkomståret 2014 med 169.000 kr.

En sammentælling af alle indbetalinger fik indehaveren til at undre sig, idet noget var helt forkert. Salonen var lukket i 7 uger i juli og august, og det var derfor umuligt med et salg, der var større end 1. og 2. kvartal.

Indehaveren fandt de salgstal, som hun havde afleveret til SKAT, og talte dem igen, hvorefter hun opdagede, at 3. kvartal lå som et selvstændigt salgstal samt desuden i 3. og 4. kvartal. Dvs. at 3. kvartal er medregnet 2 gange i omsætningen med i alt 146.401,92 kr. inkl. moms, svarende til 117.121 kr. ekskl. moms.

For indkomståret 2014 har indehaveren desuden fremsat bemærkninger til SKATs ændringer. En række af de ikke godkendte fradrag vedrører således ifølge indehaverens oplysninger køb af kaffe, avis til salonen, udsmykning af salonen, bespisning af personale m.v.

Fsva. [virksomhed1] har indehaveren oplyst, at hun mener, at der ikke var ændringer for denne, da alt var medregnet.

Indehaveren har ud over ovenstående fremsendt følgende supplerende bemærkninger:

”(...)

Jeg har fjernet de poster kommenteret af SKAT ([person3]) jeg ikke har kunne dokumentere.

- poster er samlet for at overskueligøre.

- bilag 92 kasserapport 5 svarer til differencen fratrukket b.95kasserapport 5 som nu står som kasserapport 6, 3+4 kvt.93.130 kr.(kan ikke herfra se hvorfor den er ændret fra 91.268 til 93.130 dif på 1862 kr.)

Kasserapport 5 indeholder bla bilag 18 side 1 på 104.153,74 ex moms, denne kasserapportudgave har været inkl. oplysninger til mig selv om forretningens samlede udgifter inkl. år 2013.

Kasserapport 5 slutter i et minus på 345.669,40 ex moms og et tal der aldrig har været selvangivet. Jeg er opmærksom på bespisning og har fjernet de fleste, der er kun få pizzaer indtaget i salonen efter arbejde med [person5] frisør og rengøring [person6].

Samlet er der fjernet et minus på 131.738,92

Afstemningsliste side 3 hører til år 2015 +

(...)”

Efter udsendelse af sagsfremstilling i indkomstsagen for virksomhedens indehaver har indehaveren fremsendt supplerende bemærkninger således:

”(...)

Jeg kan ikke se jeg benyttet repræsentation jeg har Maks. 3-5 bilag med pizza indkøbt til personale efter eller inden kursusaften !

Vedr. udsmykning så havde jeg 7 vinduer fra gulv til loft og masser af fotos der kan bekræfte ! Kaffe ok udgår

Vedr udgifter til kurser så er der en kæmpe misforståelse - jeg havde ansat en frisør og dermed lønudgift!

Jeg havde selv en wellness afdeling med massage ansigtsbehandlinger fodbehandling negle slanke gigt varmebehandlinger + div ! Da mine hænder ikke magtede massage længere ville jeg efteruddanne mig og her valgte jeg voks uddannelse vippe Extensions hår Extensions samt permanent make up som alle var inden for mit fag - !

Jeg ser at lønudgifter ikke er medtaget ?

Vedr. [virksomhed1] skal afdrag selvfølgelig ikke i regnskab - disse er medtaget her da dette er eget regnskab, jeg har før spurgt til afgørelse på cafe’en men har ingen kommentarer fået fra hverken skat eller skatteankestyrelsen!

(...)”

Indehaverens endelige bemærkninger til sagen er fremsendt den 16. juni 2021 og fremkommer således:

”(...)

Jeg kan ikke se jeg benyttet repræsentation jeg har maks. få bilag med pizza indkøbt til personale efter eller inden kursusaften !

Vedr. udsmykning så havde jeg 7 vinduer fra gulv til loft ! (er sendt) Kaffe bilag udgår - ok !

Vedr udgifter til kurser så er der en kæmpe misforståelse - jeg havde ansat en frisør og dermed lønudgift!

Hvilket fra start var anledning til klage over skats ansættelse!

Jeg havde selv en wellness afdeling med massage voks ansigtsbehandlinger fodbehandling negle slanke gigt varmebehandlinger negle vipper bryn spraytan japansk lifting + div !

Da mine hænder ikke magtede massage længere måtte jeg for at opretholde drift af salon/klinik tage diverse kurser - bl.a. med nye teknikker! Vokskursus, eyelash, Extensions hår samt permanent make up som alle var inden for mit fag - ! I hver niche findes utallige behandlings former

Disse var vigtige for forståelse samt hvad der rør sig på markedet og yderligere som skrevet opretholde beskæftigelse!

Jeg sygemeldes 2014 pga smerter gigt/massagen - får udredning, der afvises hælp!

I dag 2021, 7 år efter, søger jeg førtidspension (har fået en knæoperation i 2018) afventer 2 nye knæ en hofte og mine hænder og fingre hænder er færdig pga slidgigt !

I 2018 må jeg opgive at arbejde - havde kommunen ikke afvist mig i 2014 havde jeg måske bevaret helbred samt forretning !

I wellness branchen er det vigtigt at spænde vidt!

Jeg har arbejdet med massage, uddannet på [...], elitegymnast instruktør i bordtennis badminton springgymnastik og fodbold - jeg havde rigtig mange top atleter i behandling

- som sportsmassør bruger man rigtig mange kræfter - solgte 79 gavekort i starten af 2014 som alle skulle afvikles på 3 mdr hvilket ødelagde mine hænder og fingre i sådan en grad at jeg var tvunget ændre koncept!

Efter afvisning fra kommunen vedr. begyndende gigt påbegyndte jeg div. kurser for at redde min forretning !

Vedr. bilag så var Forretningen indrettet så det var muligt at behandle bl.a. arabiske piger - det var muligt at lukke af for 1-3 afdelinger så privatlivet blev overholdt !

Der var forosession på 70 % af alle kunder hvilket blev brugt på Facebook som reklame ! Har 85000 stk. fotos

Alle fradrag for inventar til wellness afdelingen er ikke godkendt hvilket var MIT levebrød -

Vedr 3-4 kvartal 2014 så har skatteankestyrelsen mine 3 mapper endnu, hvor Ankestyrelsen siden har afvist kurser samt opgørelse over at 3. kvt. var talt med 2 gange !

Jeg har tidligere til Ankestyrelsen kommenteret at skat havde set at de var med x2 - skat har sat lyserøde “postit” makater på til de 3 bilag hvilket bl.a. var en indikator på at gennemgå tallene !

Jeg har kommenteret på salg: vi havde ferie hele juli 2014 samt 1 uge ind august (vi = forretningen. Frisøren holdt ferie hermed ingen omsætning da hun indtjente de ca. 80 %) herefter tog det tid at få bookninger ind igen- reelt først “normal” omsætning fra midt september - igen; umuligt at få en omsætning der skulle overgå 1+2 kvt.

Ankestyrelsen har efterfølgende fjernet for store beløb i 2013 formoder dette igen er vedr. indretning af lokaler samt wellness delen !

2013 VAR godkendt af skat !

Forretning er bygget op på egne hænder, gulve skabe, køkken vaskemaskine, reoler, fiskespa, loungeafdeling, venterum, entre med kasseafdeling, 2 behandlerrum, frisørafdeling mes vaskeplads og 3 kundepladser!

Til dette var der brug for div værktøj som jeg ser Ankestyrelsen ikke har godkendt

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1.

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift foretage fradrag for afgiften af virksomhedens afgiftspligtige erhvervelser. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Regnskabet over indkøb og afgiften heraf (den indgående afgift) føres på grundlag af købsbilag i form af fakturaer, notaer, afregningsbilag og modtagne kreditnotaer m.v. Det fremgår af § 55 i bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006 af merværdiafgiftsloven (momsbekendtgørelsen).

Registrerede virksomheder skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Afgiftstilsvaret afregnes efter reglerne i kapitel 15 samt lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven). Det fremgår af momslovens § 56, stk. 1.

Registrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told-og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der er fritaget for afgift. Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1.

Det følger af opkrævningslovens § 5, stk. 1, at en virksomhed, der har afgivet urigtig angivelse af sit momstilsvar således, at virksomheden har betalt for lidt i moms, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

Virksomhedens salgsmoms er fastsat af SKAT på baggrund af de indsendte oplysninger om, at omsætningen har udgjort i alt 288.000 kr. ekskl. moms. Moms heraf udgør 72.000 kr. Virksomheden har angivet salgsmoms med 58.800 kr., og SKAT har forhøjet tilsvaret med differencen på 13.200 kr.

Virksomheden har ikke fremlagt bilag, forpagtningsaftaler eller lignende til dokumentation af virksomhedens omsætning ved bortforpagtning. Det fremgår af bankkontoudskrift for konto [...82], at der i 1. halvår 2013 er indgået 35.000 kr. pr. måned benævnt ”[virksomhed1]”, og for 2. halvår er indgået 25.000 kr. pr. måned benævnt ”[virksomhed1]”. Dette er ligeledes grundlaget for SKATs afgørelse. Det kan således ikke lægges til grund, at virksomheden efterfølgende har fremlagt en kasserapport, hvorpå er anført omsætning på i alt 248.000 kr.

For så vidt angår købsmoms har virksomheden ikke dokumenteret udgifterne i virksomheden fuldt ud. SKAT har fastsat købsmoms på baggrund af indsendte oplysninger med 25 pct. af 143.981 kr., svarende til i alt 35.995 kr. Virksomheden har angivet 26.125 kr. i købsmoms, og fradrag for købsmoms er på den baggrund indrømmet med yderligere 9.872 kr., hvorefter momstilsvaret er forhøjet med (13.200 kr. – 9.872 kr.) i alt 3.328 kr.

Landsskatteretten kan tiltræde SKATs opgørelse, som er foretaget på baggrund af virksomhedens indsendte materiale.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.