Kendelse af 09-05-2018 - indlagt i TaxCons database den 09-06-2018

SKAT har opkrævet øl- og spiritusafgift, idet klageren ikke tilstrækkeligt har dokumenteret, at de indførte drikkevarer var til privat brug.

SKATs afgørelse stadfæstes.

Faktiske oplysninger

SKAT foretog et kontrolbesøg den 3. august 2016 sammen med Fødevarekontrollens rejsehold på klagerens adresse. Kontrollen blev foretaget på baggrund af en anonym anmeldelse angående salg af importerede drikkevarer fra adressen. Klageren var tilstede ved kontrolbesøget.

SKAT gennemgik ejendommens lokaler og der blev konstateret en beholdning på ca. 600 rammer øl, svarende til 14.400 dåser øl, i alt 4.752 liter. Herudover konstaterede SKAT en beholdning på 24 flasker whisky (á 1 liter), 12 flasker vodka (á 0,75 liter) og 10 flasker rom (á 0,75 liter).

Klageren opbevarede drikkevarerne samlet i et lagerlokale. I lagerlokalet var der et køleskab med drikkevarer. På køleskabet var der påsat en seddel med teksten ”Øl og vand – 5 kr.”. Uden for lagerlokalet var der på et bord placeret nogle sparebøsser. Sparebøsserne indeholdt kontanter.

I forbindelse med kontrollen forklarede klageren, at han drak mange slots pilsner. SKAT frigav derfor 480 stk. til klagerens privat forbrug. Endvidere blev der frigivet 6 fl. Whisky og to fl. Vodka til eget forbrug i forbindelse med klagerens bryllupsfest.

Klageren har oplyst, at drikkevarerne er indkøbt i Tyskland. Klageren og dennes ægtefælle har i perioden 4. januar 2016 til den 28. juli 2016 foretaget 30 færgeoverfarter med [virksomhed1] til Tyskland.

Klageren er ikke registreret for øl- og vinafgift, for spiritusafgift eller for emballageafgift.

Ved kontrolbesøget blev det oplyst af klageren, at drikkevarerne var indkøbt til brug ved et bryllupsarrangement den 13. august 2013 samt til brug ved afholdelse af en 50 års fødselsdag (samme dag). Klageren forventede, at der ville deltage imellem 100-200 gæster til bryllupsreceptionen og 80 gæster til bryllupsfesten.

Fødevarekontrollen statuerede i forbindelse med kontrolbesøget den 3. august 2016, at der blev drevet virksomhed med salg af drikkevarer fra klagerens adresse.

Klageren er tidligere blevet stoppet og kontrolleret ved den dansk-tyske grænse. I to tilfælde har SKAT kontrolleret klagerens indkøb af afgiftspligtige varer. Klageren modtog den 7. november 2014 og den 21. november 2014 en indskærpelse med information om reglerne om de vejledende mængder.

Klageren har oplyst, at klagerens ægtefælle havde drikkevarer opbevaret ved klageren. Ægtefællens andel udgjorde 60 kasser øl a 24 stk., i alt 1.440 stk., 30 kasser vand a 24 stk., i alt 720 stk., samt 10 flasker spiritus.

Klageren er ikke registreret hos [virksomhed2] A/S. Emballagen blev ved kontrolbesøget beslaglagt af SKAT efter miljølovgivningen.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet 13.792 kr. i øl- og spiritusafgift, idet klageren ikke tilstrækkeligt har dokumenteret, at de af klageren indførte drikkevarer var til privat brug.

SKAT har bl.a. anført, at:

”[...]

På baggrund af de øl, som SKAT tog i bevaring i forbindelse med kontrolbesøget, kan der opgøres følgende ølafgift:

Vareart

Antal

Størrelse

Liter

Alkohol %

Liter 100 %

Afgift

Carlsberg

624

0,33

205,92

4,6

9,47

531

Tuborg

5.664

0,33

1.869,12

4,6

85,98

4.817

Tuborg Classic

5.664

0,33

1.869,12

4,6

85,98

4.817

Guld Tuborg

480

0,33

158,40

5,6

8,87

497

Ceres Royal Export

1.080

0,33

356,40

5,8

20,67

1.158

Cerea Royal X-mas

48

0,33

15,84

5,6

0,89

50

13.560

11.868

Opgørelsen er foretaget på grundlag af optælling af de beslaglagte øl, jf. ølafgiftslovens

§ 1 og 4.

På baggrund af den spiritus, som SKAT tog i bevaring i forbindelse med kontrolbesøget, kan der opgøres følgende spiritusafgift:

Vareart

Antal

Størrelse

Liter

Alkohol %

Liter 100 %

Afgift

Lauders Whisky

18

1,00

18,00

40,0

7,20

1.080

Vodka Rachmaninov

10

0,75

7,50

37,5

2,81

422

Cabo Bay rom

10

0,75

7,50

37,5

2,81

422

38

1.924

Opgørelsen er foretaget på grundlag af optælling af den beslaglagte spiritus, jf. spiritusafgiftslovens § 1 og 2a.

1. Ølafgift

[...]

1.4 SKATs bemærkninger og begrundelse

Det anses ikke for at være sandsynligt, at der er indkøbt ca. 50 øl pr. forventet antal gæster.

Da [person1] samtidig forklaret, hvorfor der var påsat en seddel med teksten: Øl og vand 5 kr., og gæsterne skulle betale for øl, er der tale om salg/overdragelse af øl, indkøbt i Tyskland, og som der ikke er betalt afgift.

Dette medfører pligt til betaling af ølafgift.

Det bemærkes, at [person1] i forbindelse med indrejsekontrol i [...] i november 2014, har modtaget to indskærpelse på grund af indførsel af større mængder øl end de vejledende mængder på 110 ltr. øl pr. person.

Da det i forbindelse med kontrolbesøget blev konstateret, at du drak Slots Pilsner i et vist antal, er lageret af disse øl, ca. 480 stk., frigivet til privat brug.

2. Spiritusafgift

[...]

1.4 SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs vurdering, at den beslaglagte mængde spiritus ikke kan anses for at være til eget brug eller til brug i forbindelse med bryllupsfest, hvilket medfører pligt til betaling af afgift af den beslaglagte mængde.

Det bemærkes, at der blev frigivet 6 fl. Whisky og 2 fl. Vodka til eget brug i forbindelse med bryllupsfesten.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at den pågældende forhøjelse af øl- og spiritusafgift på 13.792 kr. nedsættes til 0 kr., idet varerne var til klageren og dennes ægtefælles private brug.

Klagerens repræsentant har til støtte for sin påstand anført:

”Jeg hr modtaget SKATs skrivelse af 2. ds. og iler med en besvarelse. Overordnet gøres det for så vidt angår de beslaglagte effekter gældende;

at [person1] ikke fremstår som importør,

at [person1] ikke fremstår som udbyder,

at de beslaglagte effekter i det hele er at betragte som effekter til eget forbrug, indkøbt i Tyskland og lovligt indført herfra i overensstemmelse med gældende regler.

at SKAT - i det omfang, der foreligger en anmeldelse - må dokumentere, hvad der gøres gældende

Omfanget af effekterne har klar reference til gennemførelse af de fester, som [person1] og dennes ægtefælle [person2] havde planlagt i efteråret 2016 og senere og som for så vidt angår 2016 skulle omfatte:

1. Forberedelse af bryllupsarrangement / festligholdelse af [person2]'s 50 års fødselsdag, herunder opsætning af telt, opsætning af borde/stole, opsætning af musikanlæg, rengøring, madlavning m.v. med deltagelse af venner og familie.
2. Bryllupsarrangement / 50 års fødselsdag den 13/8 2016 med invitation af over 150 personer, hvoraf størsteparten deltog.
3. En række af gæsterne overnattede på stedet såvel før som efter den 13/8 2016.
4. Drikkevarer til den/de personer, der passede brudeparrets hunde og så efter ejendommen [adresse1] under parrets bryllupsrejse i tiden 17/8-4/9 2016.
5. Drikkevarer under de sammenkomster, der afholdtes efter parrets hjemkomst fra brylllupsrejse med deltagelse af nogle af de personer, der fik forfald til brylluppet.
6. Gennemførelse af surprise party for [person2]s forældre i anledning af forældrenes guldbryllup den 8/10 2016 med forventet deltagelse af mindst 100 personer.
7. Gennemførelse af surprise party på ejendommen [adresse1] for [person2]s søn: [person3] i anledning af dennes fødselsdag den 25/10 2016 med deltagelse af familie og [person3]s venner.

§§§§§§§§§§§

Til angivendet omkring det klistermærke på køleskabet med påskriften: "Øl og vand 5 kr." bemærkes, at klistermærket refererer sig til et sammenskudsgilde, afholdt for år tilbage.

Til angivendet omkring de sparebøsser, der registreredes, bemærkes, at venner og andre nærtpårørende, der har ærinde hos [person1] indimellem lægger en "skilling" til imødegåelse af de udgifter, der medgår til afholdelse af grisefest på åstedet, hvor de pågældende deltager.

§§§§§§§§§§§§

Supplerende skal det oplyses, at de beslaglagte effekter omhandlede, såvel effekter indkøbt af [person1], som effekter indkøbt af [person2].

Sidstnævnte effekter havde [person2] - forud for brylluppet - overleveret til [person1], grundet indbrudsforsøg på [person2]s tidligere bolig.

§§§§§§§§§§§

Det præciseres, at SKAT hverken ved sit kontrolbesøg den 3/8 2016 eller senere har dokumenteret, at [person1] fremstår som importør og udbyder.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til lovbekendtgørelse nr. 1062 af 26. august 2013, herefter øl- og vinafgiftslovens, § 1, stk. 1, og lovbekendtgørelse nr. 82 af 21. januar 2016, herefter spiritusafgiftslovens, § 1, stk. 1, skal der betales afgift af øl og spiritus her i landet efter de i loven nærmere opregnede satser.

Afgiftspligtens indtræden følger af øl- og vinafgiftslovens § 4, og spiritusafgiftslovens § 2a, hvoraf det bl.a. fremgår, at der skal betales afgift her i landet ved overgang til forbrug, det vil sige, når varerne forlader en ordning under suspension af afgiften, eller ved modtagelsen, når varer fra andre EU-lande erhverves af virksomheder og personer, der ikke er berettiget til at oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse, jf. øl- og vinafgiftslovens §§ 5 og 6 og spiritusafgiftslovens § 7.

Klageren er ikke registreret for afgift af øl efter øl- og vinafgiftslovens §§ 5 eller 6, ligesom klageren ikke er registreret for spiritusafgift efter spiritusafgiftslovens § 7.

Efter øl- og vinafgiftslovens § 11, stk. 2, ydes afgiftsfritagelse bl.a. af varerne, som privatpersoner selv medfører til eget brug fra et andet EU-land, i hvilket de er erhvervet i beskattet stand. Det fremgår af EU-Rådets direktiv 2008/118/EF (cirkulationsdirektivet), at medlemsstaterne kan opstille vejledende mængder for indførelsen af varer beregnet til privat brug, der for så vidt angår øl ikke må være mindre end 110 liter og for spiritus ikke mindre end 10 liter, jf. artikel 32, 3. pkt.

Det fremgår af afsnit E.A.1.4.3 i SKATs juridiske vejledning 2016-2, bl.a., at:

”Ved indrejse fra andre EU-lande kan punktafgiftspligtige varer medbringes afgiftsfrit, men på betingelse af

at den rejsende selv medbringer varerne, f.eks. i bagagen
at varerne er bestemt til brug eller forbrug for den rejsende personlig eller dennes husstand eller er beregnet til gaver.

[...]

Når SKAT bedømmer, om punktafgiftspligtige varer der medbringes fra andre EU-lande er til eget brug og dermed er fritaget for afgift eller har erhvervsmæssig karakter og dermed er afgiftspligtige, vil der indgå en række forhold bl.a.:

Den rejsendes forretningsmæssige status
Årsagerne til købet af varerne
Stedet, hvor varerne befinder sig
Den brugte transportform
Ethvert dokument om varerne
Varernes art
Varernes mængde

Varer, der medbringes for andre eller med henblik på videresalg eller lignende, regnes for at have erhvervsmæssig karakter og blive dermed afgiftspligtig.

[...]

Mængden af medbragte varer vil kunne have et sådant omfang, at det må anses for tvivlsomt, at varerne er til eget brug, f.eks. hvor mængden ligger væsentligt over, hvad der med rimelighed kan bruges i en almindelig husholdning. I sådanne tilfælde må den rejsende kunne redegøre nærmere om formålet med varekøbet [...]. ”

Landsskatteretten lægger efter det oplyste til grund, at den omhandlende mængde øl og spiritus var indkøbt i et andet EU-land, Tyskland, og herefter indført af klageren til Danmark.

Landsskatteretten finder, at de omhandlede drikkevarer er afgiftspligtige efter øl- og vinafgiftslovens § 1, stk. 1 og spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, idet indførslen af de i sagen omhandlede drikkevarer ikke kan anses for omfattet af afgiftsfritagelsesbestemmelse i øl- og vinafgiftslovens § 11, stk. 3.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren på tilstrækkeligvis har dokumenteret, at de omhandlede drikkevarer skulle anvendes til eget brug. Samtidig kan klagerens lagerbeholdning på 4.752 liter øl og 46 flasker spiritus ikke anses for at være bestemt til eget brug, idet mængden er usædvanlig stor og ligger væsentlig over, hvad der med rimelighed kan forventes anvendt i en normal husholdning, jf. cirkulationsdirektivets artikel 32, 3. pkt., hvor den vejledende mængde for eget brug af øl er fastsat til 110 liter pr. person og eget brug af spiritus er fastsat til 10 liter pr. person. Den vejledende mængde for eget brug af øl og spiritus er således væsentligt overskredet, hvorfor klageren har bevisbyrden for, at drikkevarerne er indført til eget brug.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at klageren ved sin forklaring om planlagte arrangementer/fester, ikke har godtgjort og dokumenteret, at der er tale om drikkevarer til eget brug.

Det er endvidere ikke godtgjort at en andel af de indførte drikkevarer tilhørte ægtefællen, hvilket i øvrigt ikke fører til et andet resultat, idet den indførte mængde fortsat vil være en væsentlig overskridelse af de vejledende mængder.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor.