Kendelse af 06-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 12-01-2022

Journalnr. 16-1691641

Klagepunkt

SKATs

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioden 1.1.-31.12.2011

Nej

Ja

Stadfæstelse

Ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioden 1.1.-31.12.2012

Nej

Ja

Stadfæstelse

Genoptagelse af afgiftsperioden 1.1.-31.12.2013

Nej

Ja

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Indehaveren [person1] drev i perioden 1. januar 2011 – 31. december 2013 personlig virksomhed ved [virksomhed1] med salg af rygeartikler, ting til gartnere og private, ventilation og andet af importerede varer fra Tyskland, Holland, England og USA fra hjemmesiderne [1...dk], [2...dk], [3...dk], [4...org] og [5...dk]. Virksomheden var registreret med CVR-nr. [...1] og havde branchekode 519000 Anden engroshandel i perioden 1. februar 2003 – 31. december 2007. Herefter er der ikke registreret branchekode i virksomhedsregisteret.

Indehaveren og hans far udarbejdede momsangivelser og regnskaber for virksomheden. Indehaverens far hjalp ligeledes til i virksomheden.

Herudover var indehaveren hovedanpartshaver i [virksomhed2] ApS med CVR nr. [...2]. Selskabet havde startdato 11. januar 2010, ophørsdato 2. marts 2021 og blev tvangsopløst den 4. maj 2021. Selskabet havde branchekode 469000 – ikke-specialiseret engroshandel. Selskabet havde ingen ansatte.

I forbindelse med en compliance-kontrol indkaldte SKAT virksomhedens regnskabsmateriale og konstaterede, at regnskabsmaterialet ikke kunne anses for egnet til en korrekt opgørelse af virksomhedens momstilsvar. SKAT konstaterede blandt andet, at der ikke var foretaget daglige/effektive kasseoptælleringer af kassen, selvom der blev solgt for større kontantbeløb i butikken, at der ikke var udarbejdet kasserapporter, at flere køb var fratrukket både i 2012 og 2013, at gældsposter ikke var indarbejdet korrekt samt, at flere pengestrømme ikke kunne følges. Derudover var momsangivelser i flere tilfælde indtastet med nul, selvom der havde været momspligtig omsætning i den pågældende periode.

SKAT konstaterede desuden, at virksomheden flere gange uretmæssigt havde afløftet moms på udenlandske køb. Derudover var der fejlagtigt afløftet moms på husleje.

SKAT tilsidesatte herefter regnskabet og traf afgørelse den 19. januar 2015. SKAT forhøjede indehaverens momsansættelse med 78.972 kr. for perioden 1.1-31.12 2011 på baggrund af en efterangivelse virksomheden havde udarbejdet. Indehaveren meddelte SKAT, at han var enig i ændringen, da han selv havde lavet efterangivelsen. For perioden 1.1.-31.12 2012 forhøjede SKAT momstilsvaret med henholdsvis 17.887 kr. for konkrete momsændringer og 12.500 kr. for yderligere skønnet omsætning. For perioden 1.1-31.12 2013 forhøjede SKAT momstilsvaret med henholdsvis 144.650 kr. for konkrete momsændringer og 12.500 kr. for yderligere skønnet omsætning.

Klageadgangen over SKATs afgørelse af 19. januar 2015 til Landsskatteretten blev ikke udnyttet.

SKAT modtog anmodning om genoptagelse af momsansættelserne 2011-2013 ved brev af den 18. april 2016.

SKAT imødekom ikke genoptagelse i afgørelse af den 12. august 2016.

Indehaveren har klaget over SKATs nægtelse af genoptagelse den 6. november 2016 og har i forbindelse med klagebehandlingen fremlagt følgende materiale:

Mailkorrespondance, billetter, messer.
Bookingbekræftelse fra [...com] vedrørende to værelser, som indehaveren havde lejet i Spanien for 5 personer i 5 nætter for 665 euro, fra den 12. september 2012 til den 17. september 2012. Der fremgår kun indehaverens navn på bekræftelsen.
Finanskontokort samt resultatopgørelse for perioden 1. januar – 31. december 2012 vedrørende [4...org].
Kontokort og saldobalance 2012

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2011 og 1. januar-31. december 2012 og har heller ikke imødekommet anmodningen om ordinær genoptagelse for perioden 1. januar-31.december 2013.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

Begrundelse:

Vedrørende 2011

Fristen for at ændre din moms for 2. halvår 2011 er udløbet, fordi vi har modtaget din anmodning om genoptagelse mere end 3 år efter periodens angivelsesfrist, der var den 1. marts 2012.

Vi kan derfor kun genoptage ansættelsen for denne og for tidligere perioder, hvis der er særlige omstændigheder.

SKAT har ved afgørelse af den 19. januar 2015 fastsat din moms for perioden 2011-2013. Det fremgår af afgørelsens klagevejledning, at SKATs afgørelse kan påklages til Landskatteretten, senest 3 måneder efter den dag, hvor du modtager afgørelsen. Det fremgår ikke af SKATs systemer, at du har påklaget afgørelsen.

Efter SKATs opfattelse, udgør det forhold, at du ikke rettidigt har påklaget afgørelsen ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre genoptagelse efter udløbet af 3-årsfristen.

Det er SKATs opfattelse, at der ikke foreligger nye oplysninger i sagen, som kan begrunde genoptagelse af SKATs afgørelse af 19. januar 2015 for perioden 2011.

Du har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.

SKAT skal i øvrigt bemærke, at det fremgår af vores systemer, at du ved mail af 11. december 2014 har anført, at du er enig i forhøjelsen for 2011, i det du selv havde lavet denne efterangivelse.

Vedrørende 2012

Fristen for at ændre din moms for 2. halvår 2012 er udløbet, fordi vi har modtaget din anmodning om genoptagelse mere end 3 år efter periodens angivelsesfrist, der var den 1. marts 2013.

Vi kan derfor kun genoptage ansættelsen for denne og for tidligere perioder, hvis der er særlige omstændigheder.

SKAT har ved afgørelse af den 19. januar 2015 fastsat din moms for perioden 2011-2013. Det fremgår af afgørelsens klagevejledning, at SKATs afgørelse kan påklages til Landskatteretten, senest 3 måneder efter den dag, hvor du modtager afgørelsen. Det fremgår ikke af SKATs systemer, at du har påklaget afgørelsen.

Det er SKATs opfattelse, at der ikke foreligger nye oplysninger i sagen, som kan begrunde genoptagelse af SKATs afgørelse af 19. januar 2015 for perioden 2012.

Efter SKATs opfattelse, udgør det forhold, at du ikke rettidigt har påklaget afgørelsen ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre genoptagelse efter udløbet af 3-årsfristen.

Det forhold, at du nu er i besiddelse af glaspiberne, og dermed kan bevise eksistensen heraf, udgør efter SKATs opfattelse hverken sådanne særlige omstændigheder, som kan medføre genoptagelse efter 3-årsfristens udløb, eller sådan tilstrækkelig dokumentation for, at glaspiberne er indkøbt til brug for virksomheden, som fradragsret jf. momsloven § 37 forudsætter.

SKAT skal i øvrigt bemærke, at det fremgår af vores systemer, at du ved mail af 11. december 2014 har anført, at du accepterede forholdet.

Du har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.

Vedrørende 2013

Fristen for at ændre din moms for 2013 er ikke udløbet efter 3-årsfristen.

For ordinær genoptagelse af moms er det dog en forudsætning, at der fremlægges oplysninger af faktisk og retlig karakter, der kan begrunde ændringen

SKAT har ved afgørelse af den 19. januar 2015 fastsat din moms for perioden 2011-2013. Det fremgår af afgørelsens klagevejledning, at SKATs afgørelse kan påklages til Landskatteretten, senest 3 måneder efter den dag, hvor du modtager afgørelsen. Det fremgår ikke af SKATs systemer, at du har påklaget afgørelsen.

Det er SKATs opfattelse, at du ikke har fremlagt sådanne nye oplysninger i sagen, som kan begrunde genoptagelse af SKATs afgørelse af 19. januar 2015 for perioden 2013.

SKAT vil herefter ikke tillade en ændring af ansættelsen.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen ikke kommet med yderligere bemærkninger, men har vedlagt virksomhedens lagerlister for 2011 og 2012.

Klagerens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar skal genoptages for afgiftsperioderne fra 1. januar 2011 - 31.december 2013.

Som begrundelse for påstanden er anført følgende:

”...

Baggrunden for klagen skal findes i, at SKAT, den 19 januar 2015 jf. bilag 1, traf afgørelse om, at Klagers skatteansættelse for de pågældende år skulle forhøjes med kr. 464.788 for indkomståret 2012 og kr. 44.137 for indkomståret 2013.

Derudover traf SKAT afgørelse om, at Klager havde taget en række momsfradrag, som SKAT mente var taget med urette, hvorfor SKAT forhøjede momsansættelse med kr. 78.972 for 2011, kr. 30.387 for 2012 og kr. 157.150 for indkomståret 2013.

Det kan oplyses, at skatteansættelsen pt. er under genoptagelse jf. sagens bilag 3, og at der således alene foreligger en foreløbig klage, idet den endelige klage vil afhænge af, hvilken del af skatteansættelsen, der endelig måtte blive genoptaget.

Nærværende klage er nødvendiggjort af, at klagefristen i forhold til genop tagelse af momstilsvaret udløber d. 12. november 2016.

4.Begrundelse for klagen

Denne klage relaterer sig til den momsmæssige forhøjelse SKAT foretog i forbindelse med sin afgørelse d. 19. januar 2014, jf. sagens bilag 1, og det gøres foreløbigt gældende, at SKAT med urette har reguleret Klagers momsansættelse med de anførte beløb.

De momsmæssige korrektioner er således i vidt omfang en direkte følge heraf, og er således en konsekvens af den skattemæssige forhøjelse, som er under genoptagelse, hvorfor de endelige anbringender vil blive udfærdiget, når genoptagelsen er færdigbehandlet.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Klageren har anmodet om genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. januar 2011 til 31. december 2013.

En afgiftspligtig, der ønsker at få ændret sit afgiftstilsvar, skal senest 3 år efter indgivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Dette følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Hvis værdien af en virksomheds samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 5 mio. kr. årligt, er afgiftsperioden første og andet halvdel af kalenderåret. Virksomhedens angivelse skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Det følger af momslovens § 57, stk. 4.

Ekstraordinær genoptagelse for 1. halvår 2011 – 2. halvår 2012

En anmodning om ordinær genoptagelse af afgiftsperioden 1. og 2. halvår 2011 skulle senest være modtaget hos Skattestyrelsen henholdsvis den 1. september 2014 og 1. marts 2015.

En anmodning om ordinær genoptagelse af afgiftsperioden 1. og 2. halvår 2012 skulle senest være modtaget hos Skattestyrelsen henholdsvis den 1. september 2015 og den 1. marts 2016.

Da anmodningen om genoptagelse blev fremsat den 18. april 2016, er anmodningen fremsat efter fristen for ordinær genoptagelse af afgiftsperioderne 1. januar-31. december 2011 og 1. januar – 31. december 2012.

Uanset fristerne i § 31 kan en ansættelse af momstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis en af betingelserne i bestemmelsens nr. 1-3, er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Ingen af betingelserne for genoptagelse efter kriterierne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, er opfyldt, og det er derfor afgørende, om der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en helt konkret vurdering. Bestemmelsen finder bl.a. anvendelse, hvor en forkert opgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke bebrejdes den afgiftspligtige, eller når en ansættelse er forkert som følge af en fejl begået af skattemyndigheden, der enten er ansvarspådragende eller i øvrigt har medført en materiel forkert ansættelse, der er urimelig at opretholde.

Det er virksomheden, der skal dokumentere eller sandsynliggøre, at der foreligger sådanne særlige omstændigheder.

Til støtte for påstanden om genoptagelse er der fremlagt mailkorrespondance, kontoudtog fra [finans1] samt billeder af glaspiber.

Indehaveren har selv udfærdiget efterangivelsen, som SKAT har indberettet for momsperioden 2011, ligesom han overfor SKAT har tilkendegivet, at han var enig i ændringen. Indehaveren har ikke fremlagt dokumentation for, at efterangivelsen ikke var rigtig. Retten finder derfor, at der ikke er fremlagt nye oplysninger af en sådan karakter, som kan begrunde en ændring af virksomhedens momsansættelse.

Retten har i afgørelse af samme dato som nærværende stadfæstet SKATs afslag på genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2012 og 2013 med henvisning til, at klageren ikke anses for at have fremlagt nye oplysninger af en sådan karakter, der kan begrunde en ændring af klagerens skatteansættelse.

Herefter finder retten ligeledes, at der ikke foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, som kan begrunde, at indehaverens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret skal imødekommes.

Ordinær genoptagelse for 1. og 2. halvår 2013

En anmodning om ordinær genoptagelse af afgiftsperioden 1. og 2. halvår 2013 skulle være modtaget hos Skattestyrelsen senest den 1. september 2016 henholdsvis den 1. marts 2017.

Indehaveren har anmodet om genoptagelse den 18. april 2016, og anmodningen er modtaget indenfor den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Afgørende for, om der kan ske ordinær genoptagelse, er, om der er fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af momstilsvaret.

Indehaveren finder, at SKAT har ændret virksomhedens momsansættelse med urette. Der ikke er vedlagt dokumentation for udgifter, som SKAT tidligere har nægtet fradrag for.

Retten finder det ikke tilstrækkeligt dokumenteret eller sandsynliggjort, at momsansættelsen er fejlbehæftet. Der er herved lagt vægt på, at indehaveren ikke ved regnskabsmateriale eller lignende har godtgjort, at ansættelsen af momstilsvaret for de omhandlede perioder i 2013 er forkert, ligesom det ikke ved bilag m.v. er dokumenteret, hvad ansættelsen i stedet for retteligt skal ansættes til.

Retten finder derfor, at der ikke foreligger retlige eller faktiske omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, som kan begrunde, at klagerens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret skal imødekommes.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.