Kendelse af 19-06-2019 - indlagt i TaxCons database den 06-08-2019

SKAT har truffet afgørelse om, at virksomheden skal betale 4.260 kr. mere i tinglysningsafgift for tinglysning af to skøder i forbindelse med ejerskifte af ejendommene med matrikelnumrene [...1] og [...2], [by1] By, [by1], idet tinglysningsafgiften skal beregnes på baggrund af ejendommens seneste offentliggjorte ejendomsværdi, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, jf. § 4, stk. 8. Indeholdt i beløbet er desuden opkrævning af fast tinglysningsafgift på 1.660 kr., idet SKAT ikke har anset de to tinglysninger for omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 9

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Den 31. maj 2016 tinglyste virksomheden et skøde om overdragelse af ejendommen med matrikelnummer [...1], [by1] By, [by1], beliggende [adresse1], [by1] (skøde 1).
Den 6. juni 2016 tinglyste virksomheden et skøde om overdragelse af ejendommen med matrikelnummer [...2], [by1] By, [by1], beliggende [adresse1], [by1] (skøde 2).


Ved tinglysning af skøde 1 havde virksomheden oplyst, at der var tale om overdragelse af en flerfamiliesejendom med 2 lejligheder. Det fremgår af skødet, at købesummen var 300.000 kr., og at der blev betalt 0 kr. i tinglysningsafgift. Det fremgår tillige af skøde 1, at virksomheden havde oplyst, at der ikke skulle betales registreringsafgift (fast tinglysningsafgift), da ejendommen blev erhvervet sammen med ejendommen med matrikelnummer [...2] i forbindelse med hvilken, der blev betalt registreringsafgift (fast tinglysningsafgift).

I skøde 1 har virksomheden yderligere angivet, at tinglysningen er sket som led i en samlet overdragelse vedrørende flere ejendomme i tingbogen, som tidligere kunne være sket i én anmeldelse. Endelig er det oplyst, at virksomheden har betalt tinglysningsafgift (såvel den faste som den variable afgift) i forbindelse med tinglysning af skøde 2 vedrørende ejendommen med matrikelnummer [...2].

Ved tinglysningen af skøde 2 har virksomheden oplyst, at der er tale om overdragelse af en enfamiliesejendom. Det er i skødet angivet, at købesummen var 300.000 kr. Det er yderligere angivet, at der blev betalt 3.460 kr. i tinglysningsafgift. Dette svarer til, at der er betalt fast tinglysningsafgift på 1.660 kr. samt variabel tinglysningsafgift på 0, 6 pct. af købesummen.

Af kopi fra SKATs vurderingssystem fremgår det, at den seneste offentlige ejendomsvurdering blev foretaget den 1. oktober 2015, og at ejendomsværdien er 810.000 kr.

SKAT har opkrævet fast tinglysningsafgift på 1.660 kr. to gange, idet SKAT har anført, at de to tinglysninger kunne være foretaget i én samlet anmeldelse.

Under klagesagen har virksomheden over for Skatteankestyrelsen oplyst, at ejendommen hverken på købs- eller tinglysningstidspunktet har været udlejet. Skattestyrelsen har i brev af 13. november 2018 bekræftet dette over for Skatteankestyrelsen.

Skatteankestyrelsen har den 21. november 2018 spurgt Tinglysningsretten, om det på tinglysningstidspunktet systemmæssigt var muligt at tinglyse de to matrikler i ét skøde.

Tinglysningsretten har den 22. november 2018 svaret Skatteankestyrelsen. Tinglysningsretten har i sit svar anført, at anmelderen i det konkrete tilfælde ikke var identificeret med CPR-nr. i tingbogen, og at tinglysning i ét skøde derfor havde fordret, at anmelderen havde kontaktet Tinglysningsretten.

Virksomheden har den 13. december 2018 oplyst over for Skatteankestyrelsen, at den kun havde mulighed for at afkrydse det ene matrikelnummer, men at man ved registreringen havde anført, at der var tale om én samlet ejendom.

SKATs afgørelse

SKAT har den 6. oktober 2016 truffet afgørelse om, at der skal betales 4.260 kr. mere i tinglysningsafgift for tinglysning af skøde i forbindelse med ejerskifte af ejendommene med matrikelnumrene [...1] og [...2], [by1] By, [by1], idet tinglysningsafgiften skal beregnes på baggrund af ejendommens seneste offentliggjorte ejendomsværdi, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, jf. § 4, stk. 8.SKAT har således anset den ejerskiftede ejendom som en blandet ejendom i henhold til den dagældende tinglysningsafgiftslovs § 4, stk. 8, idet SKAT har lagt til grund, at den ene lejlighed har været udlejet på tinglysningstidspunktet.Indeholdt i opkrævningsbeløbet er desuden opkrævning af fast tinglysningsafgift på 1.660 kr., idet SKAT ikke har anset tinglysningerne for omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 9, jf. § 37 i bekendtgørelse nr. 368 af 27. april 2011 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.

SKAT har anført følgende begrundelse:

”[...]
Ved tinglysning af et ejerskifte af en ejendom, skal der betales afgift efter tinglysningslovens § 4.

Afgiften for tinglysning af ejerskifte af ejerboliger beregnes af købesummen.

Dersom en ejendom indeholder flere boliger, hvor af én eller flere lejes ud, fremgår det af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 8, at ejendommen anses som en blandet ejendom. Afgiften beregnes da efter tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2.

Afgiften for tinglysning af ejerskifte af ejendomme, som ikke er ejerboligejendomme, er 1.660 kr. og 0,6 % af afgiftsgrundlaget efter § 4, stk. 2.

Afgiftsgrundlaget er ejerskiftesummen, dog mindst den senest offentliggjorte ejendomsværdi på det tidspunkt skødet anmeldes til tinglysning, hvis denne er højere end ejerskiftesummen.

I denne sag er købesummen samlet opgjort til 300.000 kr.

Ejendomsværdien er 810.000 kr.

Da ejendomsværdien er højere end købesummen, er det ejendomsværdien, der er beregningsgrundlaget.

Vi har beregnet afgiften således:

810.000 kr. x 0,6 % (oprundet til nærmeste 100 kr.) 4.900 kr.

Fast afgift 1.660 kr.

I alt6.560 kr.

Afgiften betales for tinglysning af det skøde, som er tinglyst først i tid. Da I har betalt 0 kr. skal I betale 6.560 kr. i afgift for tinglysning af skøde 1. Da I har betalt 3.460 kr. i afgift for tinglysning af skøde 2, modregnes dette beløb ved opkrævningen.

Tinglysninger af flere ekspeditioner udløser som udgangspunkt, at der skal betales fast afgift på 1.660 kr. ved hver ekspedition.

Hvis der er tale om et samlet ejerskifte, som skal tinglyses på flere faste ejendomme og som bygger på et retsforhold mellem samme parter skal der dog alene betales én fast afgift. Se tinglysningsafgiftslovens § 9.

Det er i den forbindelse muligt, at tinglyse et dokument og henvise til, at afgiften er betalt på et andet allerede tinglyst dokument.

Det er dog en betingelse, at det er som følge af det digitale tinglysningssystem, at det er nødvendigt at anmelde samme retsforhold mellem samme parter flere gange. Se § 37 i bekendtgørelse nr. 368 af 27. april 2011 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.

Hvis det er muligt i det digitale tinglysningssystem, at tinglyse et ejerskifte på flere ejendomme i én ekspedition, men I vælger at gøre det i to ekspeditioner, så vil begge ekspeditioner udløse afgift.

I denne sag tinglyser I to skøder, hvor der er tale om samme ejendomskategori. Matriklerne er samvurderet med benyttelseskode 01-flerfamiliesejendom. Det er derfor vores opfattelse, at de to matrikelnumre kunne være tinglyst i en anmeldelse i samme skøde.

Da I har valgt at anmelde ejerskiftet i to skøder, skal I betale den faste afgift for skøde 2.

Samlet har vi opgjort afgiften således:

Skøde 1 6.560 kr.

Skøde 2 1.660 kr.

I alt 7.720 kr.

Da I har betalt 3.460 kr. skal I nu betale 4.260 kr. mere i afgift for tinglysning af skøderne.

[...]”

Skattestyrelsen har den 13. november 2018 oplyst over for Skatteankestyrelsen, at ejendommen ikke har været udlejet, og at SKATs tidligere udtalelse herom må bero på en fejl. Skattestyrelsen har i den forbindelse oplyst:

”[...]

Klager flytter først ind i ejendommen i forbindelse med overtagelsesdatoen den 15. maj 2016 og har derfor ikke boet som lejer i ejendommen. [...]

Klagerens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at tinglysningsafgiften skal beregnes af ejerskiftesummen i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 4, da der er tale om et flerfamilieshus efter tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 6. Virksomheden har yderligere nedlagt påstand om, at der alene skal betales fast tinglysningsafgift på 1.660 kr. én gang, eftersom ekspedition i to omgange var nødvendig, da systemet ikke kunne tage de to matrikelnumre i én ekspedition.

Virksomheden har i klage af 14. oktober 2016 indsendt til Skatteankestyrelsen anført følgende:

”[...]

Som det fremgår af BBR-meddelelse af 11. juni 2016 er [adresse1] en 2 familieejendom, alene bestående af 2 lejligheder og garage, bilag 2. Dette er i overensstemmelse med den mellem parterne underskrevne købsaftale, bilag 3 (anmelder angiver dog om matr.nr. [...2], (fejlagtigt angivet som [...3]) af areal 9 m2, at der er tale om enfamilieejendom, se skøde, tinglyst 6. juni 2016 omfattende et tillægsareal til matr.nr. [...2], hovedejendommen)).

Klager henviser til tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 4, og 4.6., hvorefter flerfamilie boligejendom alene skal afgiftsberigtiges i forhold til købesummen.

Endvidere fastholdes, at ekspedition i 2 omgange var nødvendigt, idet systemet ikke kunne tage de 2 matr.nr. i én ekspedition. [...]”

Den 8. november 2018 har virksomheden oplyst over for Skatteankestyrelsen, at ejendommen hverken på tidspunktet for køb eller tinglysning har været udlejet.

Landsskatterettens afgørelse

Afgiften for tinglysning af ejerskifte af fast ejendom eller andele heraf udgøres som udgangspunkt af en fast afgift på 1.660 kr. og en variabel afgift på 0,6 pct. af afgiftsgrundlaget. Det fremgår af tinglysningsafgiftslovens, nu lovbekendtgørelse nr. 142 af 31. januar 2019, § 4, stk. 1.

Afgiftsgrundlaget blev på tidspunktet for tinglysning af skøderne fastsat efter reglerne i den dagældende tinglysningsafgiftslovs § 4, stk. 2, jf. § 4, stk. 8.

Ved ejerskifte af en bolig, der anvendes som blandet beboelses- og erhvervsejendom, beregnes den variable tinglysningsafgift af den seneste offentliggjorte ejendomsværdi, når ejerskiftesummen er lavere end den seneste offentliggjorte ejendomsværdi. Det fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1. pkt., jf. § 4, stk. 8.

Ved ejerskifte af enfamilieshus, flerfamilieshus eller fritidsbolig beregnes den variable tinglysningsafgift imidlertid altid af ejerskiftesummen. Det fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 4.

SKAT (nu Skattestyrelsen) har i sin afgørelse lagt til grund, at den ene lejlighed var udlejet på tinglysningstidspunktet. På baggrund af Skattestyrelsens udtalelse af 13. november 2018, hvor styrelsen oplyste, at ejendommen ikke har været udlejet, og at SKATs tidligere udtalelse herom måtte bero på en fejl, finder Landsskatteretten det godtgjort, at ejendommen ikke var udlejet på tinglysningstidspunktet. Landsskatteretten finder således ikke, at der på tinglysningstidspunktet var tale om en blandet ejendom med ejerbolig og udlejning, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 8. På det foreliggende grundlag finder Landsskatteretten, at der på tinglysningstidspunktet var tale om en flerfamiliesejendom, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 6, hvorfor den variable tinglysningsafgift skal beregnes af ejerskiftesummen på 300.000 kr., jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 4.

Landsskatteretten ændrer derfor SKATs afgørelse i denne henseende. Den variable tinglysningsafgift udgør herefter 1.800 kr. (300.000 kr. * 0,6 pct.), jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 1 og stk. 4, hvorfor SKATs opkrævning af yderligere variabel tinglysningsafgift nedsættes til 0 kr.

Virksomheden har anført, at tinglysning i to ekspeditioner var nødvendigt, da det digitale tinglysningssystem ikke kunne håndtere de to matrikelnumre i én ekspedition. Landsskatteretten bemærker i den forbindelse, at der alene skal betales fast tinglysningsafgift på 1.660 kr. én gang i forbindelse med flere tinglysninger, som sker som led i et samlet ejerskifte, og som bygger på et retsforhold mellem samme parter. Det fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 9. Det er dog en betingelse for denne afgiftsfritagelse, at det ikke er muligt at tinglyse forholdet som én samlet anmeldelse. Afgiftsfritagelsen er således betinget af, at det som følge af det digitale tinglysningssystem er nødvendigt at anmelde forholdet flere gange. Det fremgår af § 37 i bekendtgørelse nr. 368 af 27. april 2011 (tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen).

Tinglysningsretten har over for Skatteankestyrelsen oplyst, at anmelderen i det konkrete tilfælde ikke var identificeret med CPR-nr. i tingbogen, og at en samlet tinglysning i ét skøde havde fordret, at anmelderen havde kontaktet Tinglysningsretten.

Virksomheden har over for Skatteankestyrelsen oplyst, at den kun havde mulighed for at afkrydse det ene matrikelnummer, men at man ved registreringen (i skøde 1) oplyste, at der var tale om én samlet ejendom.

Landsskatteretten bemærker hertil, at tinglysningsafgiftsloven er en transaktionsbaseret lov. Det betyder, at pligten til at betale tinglysningsafgift indtræder på baggrund af de faktisk foretagne anmeldelser og tinglysningsmæssige ekspeditioner. Dette fremgår af Landsskatterettens kendelse af 30. august 2006, offentliggjort som SKM2007.81.LSR.

I denne sag er der foretaget én tinglysning i relation til matr.nr. [...1] og én tinglysning i relation til matr.nr. [...2]. Der er altså foretaget i alt to anmeldelser.

Landsskatteretten finder det ikke godtgjort af virksomheden, at tinglysning ikke kunne være sket i én anmeldelse. Virksomheden kunne have rettet henvendelse til Tinglysningsretten for afhjælpning af de systemmæssige udfordringer – dette ses ikke at være sket. Landsskatteretten finder derfor, at der skal betales fast tinglysningsafgift for tinglysning af begge skøder, da der er foretaget to tinglysningsmæssige transaktioner.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse i denne henseende. Der skal således svares fast tinglysningsafgift med i alt 3.320 kr. for tinglysning af skøde 1 og skøde 2, jf. tinglysningsafgiftslovens § 9 og tinglysningsafgiftsbekendtgørelsens § 37.

For tinglysnings af skøde 1 og skøde 2 skal virksomheden således i alt betale 5.120 kr. i tinglysningsafgift.