Kendelse af 29-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-10-2017

SKAT har afvist, at udbetale hele det beløb som foreningen har søgt om efter bekendtgørelsen om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. SKAT nedsætter beløbet fra 157.000 kr. til 12.000 kr., som følge af, at betingelsen for udlodninger i § 3, stk. 2, nr. 3, ikke er opfyldt for [virksomhed1] i 2012, 2013 og 2014.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Foreningen har i perioden 2012-2014 modtaget udlodninger fra to forskellige spillehaller, henholdsvis [virksomhed1] (tilladelsesindehaver [virksomhed2] ApS) og [virksomhed3] (tilladelsesindehaver [virksomhed3]).

Udlodningernes størrelse er fordelt således:

[virksomhed1] udbetalte 120.000 kr. i 2012, 205.000 kr. i 2013 og 110.000 kr. i 2014. I alt 435.000 kr.

[virksomhed3] udbetalte 12.000 kr. i årene 2012, 2013 og 2014. I alt 36.000 kr.

Foreningen har i alt fra de to spillehaller modtaget 471.000 kr. i udlodninger i 2012-2014.

Foreningen har ved ansøgning til SKAT, indsendt ansøgningsskema for udbetaling af midler til velgørende foreninger i stedet for udlodning fra spillehaller, skema over udlodningerne i årene 2012, 2013 og 2014, dokumentation for udlodningerne samt en tro og love erklæring om, at udlodningsmidlerne er modtaget retmæssigt. De har ansøgt SKAT om at få udbetalt 157.000 kr. af midlerne til velgørende foreninger.

Beregningen af de 157.000 kr. er foretaget ved at finde det i gennemsnittet modtagne udlodningsbeløb, som foreningen har modtaget pr. år i perioden 2012-2014.

Det er oplyst af foreningens repræsentant, at [virksomhed1], på ansøgningstidspunktet, stod nævnt som én af foreningens sponsorer på foreningens hjemmeside. Efter SKATs afgørelse af 20. juni 2016, har foreningen fjernet [virksomhed1] som sponsor på hjemmesiden.

SKATs afgørelse

SKAT har afvist at udbetale hele det beløb som foreningen har søgt om efter bekendtgørelsen om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. SKAT nedsætter beløbet fra 157.000 kr. til 12.000 kr., som følge af, at betingelsen for udlodninger i § 3, stk. 2, nr. 3, ikke er opfyldt for [virksomhed1] i 2012, 2013 og 2014.

Til støtte herfor har SKAT bl.a. anført at:

Retsregler

De regler, der ligger til grund for vores afgørelse, står i bekendtgørelse nr.1801 af 22/12 2015 om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. i stedet for udlodning fra spillehaller.

I kan læse om reglerne i Den juridiske vejledning, afsnit E.A.9.17, Særlig tilskudsordning til velgørende foreninger m.v. i stedet for udlodning fra spillehaller med gevinstgivende spilleautomater.

Vores bemærkninger og begrundelse

Det er en betingelse for at søge om midler, at udlodningsbeløbene er modtaget retsmæssigt. Dette fremgår af § 3, stk. 2 nr. 3 i bekendtgørelsen.

På foreningens hjemmeside reklameres der for [virksomhed1], som er den spillehal, hvorfra foreningen har modtaget udlodningsmidler. Dette anser vi for at være en modydelse. Ifølge bekendtgørelse om afgifter af spils § 7, må der ikke forekomme nogen former for modydelse. Udlodningsmodtager må ikke reklamere for eller på anden måde begunstige tilladelsesindehaver. Dette fremgår også af SKATs juridiske vejledning 2016-1, afsnit E.A.9.5, som betingelse for udlodders nedslag i afgiften, citat:

f.eks. at vedkommende arbejder gratis for sig eller gratis bemander spillehallen. Tilladelsesindehaver må ikke på anden vis udnytte udlodningen i markedsføringsøjemed, f.eks. i form af konkret medieomtale. Udlodningsmodtager må heller ikke på lignende vis reklamere for eller på anden måde begunstige tilladelsesindehaver.

Vi kan endvidere henvise til kendelse fra Landsskatteretten, SKM2014.862.LSR. Her fremgår det, at det er tilladelsesindehavers ansvar at sikre sig, at betingelserne og kravene vedrørende udlodninger er opfyldt, herunder at der ikke modtages nogen reklameværdi eller anden modydelse.

Det er således vores opfattelse, at foreningen ikke har modtaget udlodningsmidlerne fra spillehallen [virksomhed1] retsmæssigt. Udlodningsmider modtaget fra [virksomhed1] i årene 2012, 2013 og 2014 på i alt 350.000 kr. kan således ikke indgå i beregningen af det ansøgte beløb.

Derfor foreslår vi, at I kun får en del af det beløb, I har søgt om.

Det beløb, som den enkelte ansøger kan anmode om, beregnes som den enkelte ansøgers samlede modtagne udlodningsbeløb fra spillehaller i årene 2012-2014 divideret med det antal år, som ansøgeren i perioden har modtager udlodninger i. Dette fremgår af § 2 i bekendtgørelsen.

I har modtaget udlodninger fra [virksomhed3] i årene 2012, 2013 og 2014 med i alt 36.000 kr. Ny beregning udgør herefter 36.000 kr. delt med 3 (antal år hvor I har modtaget udlodninger i), hvilket giver 12.000 kr., som herefter udgør det beløb I kan søge om.

Derfor nedsætter vi det beløb, I kan søge om til 12.000 kr.”

Foreningens opfattelse

Foreningen har nedlagt påstand om, at et beløb på 157.000 kr. udbetales til foreningen, som angivet i ansøgningen til SKAT.

Til støtte herfor har klageren anført følgende:

”Da aftalen med [virksomhed1] blev lavet blev der ikke aftalt nogen form for modydelse heller ikke reklame for spillehallen.

[virksomhed1] har aldrig bedt om reklame eller modydelser.

I forbindelse med at klubbens hjemmeside skulle moderniseres i efteråret 2015 blev flere dygtige IT folk, som var frivillige ungdomstrænere i klubben overtalt til at forbedre den.

Det var specielt på sponsorsiden, at der manglede noget og desværre skrev de [virksomhed1] på som sponsor fordi de vidste at klubben modtog penge til stævner for ungdomsspillerne.

De lavede også en henvisning til klubbens egen støtteforening, som giver penge til de samme stævner.

Det var alt sammen gjort i en god mening, men ikke gennemtænkt, da de ikke kendte reglerne.

For klubben og specielt ungdommen vil det være en katastrofe, hvis ikke de kan deltage i de samme stævner mere.

Klubben havde i juli måned ca. 100 ungdomsspillere afsted til [...] i 4 dage - en aktivitet de reelt ikke havde råd til med denne afgørelse og som der fremover heller ikke er mulighed for.

Henvisningen er selvfølgelig fjernet og klubben anmoder om, at denne fodfejl ikke påvirker udlodningen.”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af bekendtgørelse nr. 1801 af 22. december 2015 om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. i stedet for udlodning fra spillehaller (herefter benævnt BEK nr. 1801) § 3, stk. 1 og 2, at:

”§ 3. Ansøgning om midler afsat til udbetaling i 2016 og 2017 skal være modtaget hos SKAT henholdsvis den 1. februar 2016 og den 1. februar 2017.

Stk. 2. Ansøgning, jf. stk. 1, skal indeholde følgende oplysninger:

1. Det beløb, som der ansøges om.
2. Oplysning om og dokumentation for alle udlodningsbeløb modtaget i årerne 2012-2014.
3. En tro og love erklæring fra ansøgeren om, at alle udlodningsbeløb modtaget i 2012-2014 blev modtaget retmæssigt, og at foreningen m.v. både på udlodningstidspunkterne og på tidspunktet for ansøgning, jf. stk. 1, var og er godkendt efter ligningslovens § 8 A, eller havde og har et formål, som kan omfattes af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, eller var og er arrangør af kulturelle arrangementer på friluftsscener og i koncertsale med musik og sang, teater med pantomime- og børneforestillinger og pige- og drengegarder i store forlystelsesparker.
4. Navn, adresse og cvr-nummer eller lignende udenlandsk identifikationsnummer på tilladelsesindehavere, hvorfra der i årene 2012-2014 er modtaget udlodninger fra, samt navn og adresse på de konkrete spillehaller, hvorfra udlodningerne er foretaget, såfremt dette kendes.
5. Oplysninger om eventuelt medlemskab af en hovedorganisation eller et forbund.”

Det fremgår endvidere af bekendtgørelse nr. 1139 af 5. december 2011 om afgifter af spil (herefter benævnt spilleafgiftsbekendtgørelsen) § 7, at:

”§ 7. Tilladelsesindehaveren må ikke betinge sig nogen form for modydelser fra udlodningsmodtageren i forbindelse med udlodning af midler og må ikke på anden vis udnytte udlodningen i markedsføringsøjemed. Udlodningsmodtager må ikke reklamere for eller på anden måde begunstige tilladelsesindehaver.”

Det fremgår af BEK nr. 1801 § 2, stk. 1, at ansøgningsbeløbet skal beregnes som følgende:

”§ 2. Det beløb, som den enkelte ansøger kan anmode om, beregnes som den enkelte ansøgers samlede modtagne udlodningsbeløb fra spillehaller i årene 2012-2014 divideret med det antal år, som ansøgeren i perioden har modtaget udlodninger i.”

Idet foreningen (udlodningsmodtager) har reklameret på sin hjemmeside for [virksomhed1] (tilladelsesindehaver) i perioden 2012-2014 er betingelserne for at opnå en udlodning fra denne spillehal ikke opfyldt, jf. spilleafgiftsbekendtgørelsens § 7.

Foreningen kan som følge heraf, ikke medtage udlodningerne fra [virksomhed1] i perioden 2012-2014 i beregningen af de midler som foreningen kan modtage, jf. BEK nr. 1801 § 2, stk. 1.

Det er uden betydning for vurderingen, at [virksomhed1] ikke har betinget sig reklame som modydelse for udlodningerne.

Det er derfor berettiget, at SKAT har nedsat foreningens ansøgte beløb fra 157.000 kr. til 12.000 kr.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.