Kendelse af 05-12-2016 - indlagt i TaxCons database den 25-03-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2009

Yderligere salgsmoms

13.688 kr.

0 kr.

Stadfæstes

Afgiftsperioden 2010

Yderligere salgsmoms

54.424 kr.

0 kr.

Stadfæstes

Afgiftsperioden 2011

Yderligere salgsmoms

51.888 kr.

0 kr.

Stadfæstes

Faktiske oplysninger

SKAT modtog den 21. juni 2012 en anmeldelse om, at virksomhedens indehaver blev noteret af arbejdstilsynet i en kontrol på taget af det gamle [virksomhed1] på [adresse1] i [by1], som han var ved at nedrive.

Indehaveren var iført tøj fra [virksomhed2] ([virksomhed2]) i [by1] og havde også en bil herfra.

Ved en efterfølgende afhøring hos politiet oplyste indehaveren, at han var underleverandør til [virksomhed2], og havde været det gennem ca. 15 år. Han oplyste endvidere, at han fremsender fakturaer på arbejderne til [virksomhed2].

Indehaveren har efter det oplyste ikke været registreret med skattepligtige arbejdsindtægter siden 1997, og hans tidligere virksomhed blev afmeldt registreringen pr. 1. januar 1999.

I forbindelse med, at indehaveren blev underrettet om den modtagne anmeldelse til SKAT, oplyste han, at han siden 1997 har levet af de penge, han tjente ved salg af sit landbrug. Han oplyste endvidere, at der ikke har været bilag, kassebøger, momsregnskaber, eller årsopgørelser siden 1997.

Indehaveren oplyste, at han ikke var underentreprenør til [virksomhed2], men at det er korrekt, at han i foråret 1998, i foråret 2001, og igen de seneste år har lavet nogle små nedbrydningsopgaver primært for at få tømmer/træ til brænde til eget brug fra firmaets renoveringsprojekter. Han har til SKAT oplyst, at han ikke har fremsendt regninger til [virksomhed2] eller andre, hverken i 15, 10 eller 5 år.

Af de indsendte kontoudtog fra [finans1] A/S for perioden 28. december 2007 til 31. maj 2012 fremgår det, at de eneste indsættelser, der er på disse kontoudtog, er lidt kørselsgodtgørelse fra [region1], samt nogle mindre beløb fra [virksomhed3] LC A/S, som bl.a. opkøber pap og paller.

SKAT har herefter indhentet oplysninger om virksomhedens omsætning med [virksomhed2] A/S i 2009, 2010, 2011 og frem til august måned 2012. Der er efterfølgende modtaget kopi af to regninger fra en regningsblok. Regningerne er ikke fortløbende nummereret, men vedrører følgende:

Nr. 11462 udstedt den 8. november 2010

A-conto if. opgørelse 240.000 kr. + moms 60.000 kr. i alt 300.000 kr.

Nr. 11467 udstedt den 24. maj 2012

A-conto if. opgørelse 240.000 kr. + moms 60.000 kr. i alt 300.000 kr.

Begge regninger er påført SE nr. [...1] og underskrevet "[indehaverens navn]". SE nr. [...1] er det nr., som indehaveren havde registeret en momspligtig virksomhed med indtil den 1. januar 1999.

I forbindelse med, at [virksomhed2]-gruppens økonomidirektør [person1] indsendte opgørelserne, som de to regninger henviser til, skrev han, at det er [virksomhed2]’ interne oversigt over indehaverens månedlige timer, og at afregningen sker, når indehaveren ved fremsendelse af regning fremsætter ønsker herom.

De to opgørelser viser følgende: Vedr. regning nr. 11462

Forbrugte timer

29-06-2009

30-06-2009

Diverse forefalden arbejde

13,00

01-07-2009

31-07-2009

Diverse forefalden arbejde

109,00

01-08-2009

31-08-2009

Diverse forefalden arbejde

174,50

01-09-2009

30-09-2009

Diverse forefalden arbejde

68,50

01-10-2009

31-10-2009

Diverse forefalden arbejde

-

01-11-2009

30-11-2009

Diverse forefalden arbejde

-

01-12-2009

31-12-2009

Diverse forefalden arbejde

-

01-01-2010

31-01-2010

Diverse forefalden arbejde

-

01-02-2010

28-02-2010

Diverse forefalden arbejde

-

01-03-2010

31-03-2010

Diverse forefalden arbejde

144,00

01-04-2010

30-04-2010

Diverse forefalden arbejde

146,50

01-05-2010

31-05-2010

Diverse forefalden arbejde

149,00

01-06-2010

30-06-2010

Diverse forefalden arbejde

145,50

01-07-2010

31-07-2010

Diverse forefalden arbejde

117,00

01-08-2010

31-08-2010

Diverse forefalden arbejde

176,00

01-09-2010

30-09-2010

Diverse forefalden arbejde

182,50

01-10-2010

31-10-2010

Diverse forefalden arbejde

174,50

Den 09-11-2010 er der afregnet 240.000,- kr. + moms 60.000 kr., i alt 300.000 kr.

Vedr. regning nr. 11467

Forbrugte timer

01-11-2010

30-11-2010

Diverse forefalden arbejde

176,50

01-12-2010

31-12-2010

Diverse forefalden arbejde

103,50

01-01-2011

31-01-2011

Diverse forefalden arbejde

-

01-02-2011

28-02-2011

Diverse forefalden arbejde

172,50

01-03-2011

31-03-2011

Diverse forefalden arbejde

190,00

01-04-2011

30-04-2011

Diverse forefalden arbejde

147,00

01-05-2011

31-05-2011

Diverse forefalden arbejde

188,50

01-06-2011

30-06-2011

Diverse forefalden arbejde

191,50

01-07-2011

31-07-2011

Diverse forefalden arbejde

136,50

01-08-2011

31-08-2011

Diverse forefalden arbejde

203,50

01-09-2011

30-09-2011

Diverse forefalden arbejde

90,50

01-10-2011

31-10-2011

Diverse forefalden arbejde

167,00

01-11-2011

30-11-2011

Diverse forefalden arbejde

188,00

01-12-2011

31-12-2011

Diverse forefalden arbejde

116,00

Den 24-05-2012 er der afregnet 240.000 kr. + moms 60.000 kr., i alt 300.000 kr.

Den 7. september 2010 modtog SKAT fra politiet oplysninger om, at indehaveren den 5. juni 2012 har ønsket at hæve 100.000 kr. kontant i Pengene kommer fra en check udstedt til indehaveren den 24. maj 2012 af [virksomhed4] på 300.000 kr. [virksomhed4] A/S som er udsteder af checken, er en del af [virksomhed2] gruppen.

Den 24. maj 2012 har indehaveren købt en Audi A4 2,0 TDI for 100.000 kr. hos [virksomhed5] ApS. Betalingen for bilen er modregnet i den nævnte check, der er indløst den 25. maj 2012 i [finans2]. SKAT har modtaget kopi af checken og salgsslutsedlen.

På baggrund af oplysningerne om virksomhedens arbejde har SKAT forhøjet dens momstilsvar.

Det manglende tilsvar har SKAT fordelt på 3 år ud fra timeantallet på de månedlige opgørelser således:

År

Beløb

2009

13.688 kr.

2010

54.424 kr.

2011

51.888 kr.

I alt

120.000 kr.

Beregningen er foretaget på baggrund de enkelte regningsnumre således:

Regning nr.

og timer

År 2009

År 2010

År 2011

Timer

i alt

Fakturabeløb

11462

240.000 kr.

Timer i alt

365

1.235

1.600

11467

240.000 kr.

Timer i alt

280

1.791

2.071

Eksempelvis ser regnestykket for indkomståret 2009 således ud: 240.000 kr./1.600 timer * 365 timer, i alt 54.750 kr. Den samlede fordeling er sammensat således:

Regning nr.

og timer

2009

Overskud

2010

Overskud

2011

Overskud

11462

54.750 kr.

185.250 kr.

11467

32.448 kr.

207.552 kr.

Moms, 25 pct.

13.688 kr.

54.424 kr.

51.888 kr.

I alt

54.750 kr.

217.698 kr.

207.552 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens momstilsvar med 13.688 kr. i afgiftsperioden 2009, 54.424 kr. i afgiftsperioden 2010 og 51.888 kr. i afgiftsperioden 2011.

SKAT har begrundet ændringerne således:

”Fra [virksomhed2] A/S i [by1] har SKAT modtaget oplysninger om, at du fra den 1. januar 2009 til den 24. maj 2012 i alt har modtaget 480.000 kr. + moms 120.000 kr. fra [virksomhed2] A/S for det arbejde, du har udført for selskabet. De modtagne regninger har [virksomhed2] A/S betalt henholdsvis den 9. november 2010 og den 24. maj 2012. Der foreligger oplysninger om, at den sidste regning er betalt med check.

Det følger af momslovens regler, at afgiftspligtige personer, der driver økonomisk virksomhed med levering af varer og ydelser, og som ikke er fritaget efter momslovens § 13, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Din hidtidige virksomhed, med se nr. [...1], blev afmeldt registreringen pr. 1. januar 1999. Da du if. De foreliggende oplysninger, har udført arbejde og udstedt regninger under dette se nr. i 2009, 2010, 2011 og 2012 har du således drevet uregistreret virksomhed.

Af momslovens § 4, stk. 1, fremgår det, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der skal derfor betales afgift/moms af omsætningen i din virksomhed. De modtagne regninger er også begge påført moms med 60.000 kr. på hver. I alt 120.000 kr.

Når en virksomhed ikke er registreret, må den ikke anføre moms på fakturaen. Det fremgår af momslovens § 52, stk. 6. Har virksomheden på trods af dette alligevel påført moms på fakturaen, skal beløbet indbetales til SKAT, jf. momslovens § 52, stk. 7. Dette er ikke sket.

Udgangspunktet er, at momspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted, dvs. leveringstidspunktet. I de tilfælde hvor der udstedes en faktura over en leverance inden eller snarest efter leverancens afslutning, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt.

SKAT er af den opfattelse, at det er på leveringstidspunktet, momspligten er indtrådt vedrørende det arbejde du har udført for [virksomhed2] A/S. Der er i denne forbindelse henset til, at der er tale om månedlige opgørelser over timeantallet samt henset til, at udført arbejde i perioden 29. juni til 30. september 2009 først faktureres den 9. november 2010, og udført arbejde 1. november 2010 til 31. december 2011 først faktureres den 24. maj 2012, hvilket efter vores opfattelse ikke er snarest efter arbejdets (leverancens) afslutning.

Ovenstående medfører, at momspligten for arbejde udført i 2009 er indtrådt i 2009, at momspligten for arbejde udført i 2010 er indtrådt i 2010, og at momspligten for arbejde udført i 2011 er indtrådt i 2011, selvom faktureringen først sker i 2012.

På grundlag af de modtagne opgørelser over ”Forbrugte timer” anses de to regninger herefter for at kunne fordeles således på de enkelte år:

Regning nr.200920102011

Ekskl. MomsMoms Ekskl. MomsMoms Ekskl. MomsMoms

1146254.750 kr.13.688 kr.185.250 kr.46.312 kr.

11467 32.448 kr. 8.112 kr.207.882 kr.51.888 kr.

I alt54.750 kr.13.688 kr.217.698 kr.54.424 kr.207.552 kr.51.888 kr.

Det følger af statsskattelovens § 4, at ovenstående indtægter ekskl. moms er skattepligtig.

Indkomsterne for 2009, 2010 og 2011 vil derfor blive forhøjet med henholdsvis 54.750 kr. i 2009, 217.698 kr. i 2010 og 207.552 kr. i 2011.

Efter momslovens § 56, stk. 1, og § 57, stk. 1, skal virksomheden opgøre og angive størrelsen af den udgående afgift (salgsmomsen) og den indgående afgift (købsmomsen) til skattemyndighederne for hver afgiftsperiode. Dette er ikke sket vedr. din virksomhed.

Afgiftstilsvaret vil derfor blive forhøjet med 13.688 kr. for 2009, med 54.424 kr. for 2010 og med 51.888 kr. for 2011.

Ved opgørelsen af afgiftstilsvaret godkendes der ikke fradrag for nogen købsmoms. Dette begrundes med, at der ikke foreligger nogen dokumentation for, at du har haft erhvervsmæssige udgifter, som der er betalt købsmoms af. Det for [virksomhed2] udførte arbejde vedrører alene betaling for arbejdstimer, og du har if. Vores oplysninger anvendt arbejdstøj udleveret fra [virksomhed2] A/S samt anvendt en af [virksomhed2]s biler i forbindelse med arbejdet.

Af momsbekendtgørelsen § 58 følger det, at der skal fremlægges dokumentation for betalt købsmoms, for at denne kan fratrækkes ved opgørelsen af afgiftstilsvaret.

Det skal bemærkes, at det at SKAT på et tidligere tidspunkt har foretaget udlæg på din bankkonto, ikke medfører, at ovenstående indtægter bliver skattefrie.

Med hensyn til dit spørgsmål om, hvorfor der ovenfor under ”De faktiske forhold” er nævnt, at du den 24. maj 2012 har købt en Audi A4 for 100.000 kr. kontant, og at du den 5. juni 2012 har forsøgt at hæve 100.000 kr. kontant skal det bemærkes, at dette er oplysninger som politiet har tilsendt SKAT. Oplysningerne vedrører den check, du har modtaget som betaling for regning nr. 11467.”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har fremsat påstand om, at forhøjelserne skal bortfalde, subsidiært at der skal indrømmes fradrag for driftsudgifter med ca. 280.000 kr.

Han har blandt andet anført følgende:

”I. Jeg får intet svar på pkt. 1- Skat [by2] oplyser på møde 2.1.2013, at alt hvad der hedder fradrag (udgifter, renter osv.) fra før 31.12.2002 ved ny lov efterfølgende ikke er fradragsberettiget medens beløb tjent i samme periode er skattepligtige. Ligeledes ved senere lov skulle fradrag i perioden 1.1.2003 til 31.12.2007 heller ikke kunne udnyttes. Det kan ikke være rimeligt – samme grundlag må gælde begge veje...

II. Ang. Momsregistrering. Registreret/uregistreret virksomhed så har jeg papir på at Told/Skat [by2] d. 23.03.2002 (i forbindelse med (trods alle aftaler i 4 1/2 år om intet at ville gøre gr. Sagens urimelighed) konfiskerer ca. 280.000 kr. fra min konto) skriver i forbindelse med den såkaldte momsrefusionsforpligtelse og foreslår mig at afmelde mit momsnummer. Det har jeg ikke gjort...
III. Ang. Timer – beløb – fradrag osv. for årene 2009-10-11-12-13 og 14 skaljeg nok selv beløbsætte efter afklaring af punkt I og II”

Indehaveren har herudover anført, at SKATs holdning ikke er uddybet og ikke kan accepteres.

De årlige manglende fradrag kan opgøres således: 01/01-1998 til 31/12-2013 = 16 år x årligt personfradrag + 16 år x de årlige fradrag = ?

Afgørelsen må udlægges, som at man som skatteyder har ubegrænsede pligter, men begrænsede rettigheder.

Vedrørende tvangsauktionssalg af virksomheden gennem 22 år kan ny ejer nægte overtagelse af forpligtelser. Trods alle aftaler om det modsatte konfiskerede SKAT i 2002 (lige før 5 års forældelsesfristen) det opgjorte beløb, som lyder på ca. 280.000 kr.

Tvangsauktion over virksomhed ejet (75-97) udløst af myndighedsoverformyndere – først levnedsmiddelmyndighederne – mærkekontrol – EU kontrol – kredsdyrlægekontrol – politikontrol – div. Dyreværnskontrol – tvangsauktion – ny ejer overtager ejendommen til spotpris.

Ny ejer/skattemyndighederne vurderer, at maskiner – avl – besætning pludselig repræsenterer en kæmpeværdi, mens 140 tønder land med vandingsanlæg + mere end 3.000 kvm. Næsten nye driftsbygninger + medfølgende mælkekvote + godt stuehus reduceres til noget nærmest værdiløst medfølgende, hvilket giver en kæmpefordel skattemæssigt for den nye ejer og det modsatte for indehaveren.

Den nye ejer sælger senere med en fortjeneste på mellem 1.500.000 kr. og 2.000.000 kr. Penge, som er skattefri, dels ved procenttillæg, dels ved genanbringelse.

Diverse myndigheder, som var grunden til tvangsauktionen, fortsatte sagen i årene 1997-1998-1999-2000, som endte med retssag med dom i 2001, hvor systemet opgjorde og konfiskerede et beløb på ca. 480.000 kr. + moms fra indehaveren.

Hvis indehaveren var gået på efterløn pr. 29/9-2001, dvs. 5 år x ca. 200.000 kr., ville det have kostet statskassen ca. 1.000.000 kr.

Eller have udnyttet muligheden for at hæve ikke udnyttet efterlønsgodtgørelse ved 65 år, ca. 150.000 kr. skattefrit fra statskassen + i job godtgørelsen 60-65 år svarende til 5 x ca. 20.000 kr. = ca. 100.000 kr. skattefrit fra statskassen. For ikke at nævne førtidspension – det er jo også en ret, som man har.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Der betales ifølge momslovens § 4, stk. 1, afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2 indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, kan fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 5.

Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Ifølge § 47, stk. 5, 1. pkt. skal anmeldelse til registrering ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed.

Det fremgår af momslovens § 55 at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).

Ifølge opkrævningslovens § 5, stk. 2, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt, hvis regnskabet ikke opfylder kravene.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være angivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er afgiftsberigtigede, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905H.

Afgiftstilsvaret er forhøjet som følge af konkrete beløb opgjort på baggrund af regninger udskrevet af virksomhedens indehaver til [virksomhed2]. Beløbene anses for at være afgiftspligtige for virksomheden. Derfor er det med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar.

Virksomheden har ikke dokumenteret eller sandsynliggjort udgifter vedrørende arbejdet foretaget for [virksomhed2], som ifølge regningerne vedrører ”diverse forefalden arbejde”, og virksomheden er derfor med rette ikke indrømmet fradrag ved opgørelsen af afgiftsforhøjelsen. Fakturanumrene fra regningsblokken er ikke fortløbende nummereret, hvilket ligeledes indikerer, at der er udskrevet yderligere regninger.

På baggrund af ovenstående stadfæstes SKATs afgørelse.