Kendelse af 04-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 02-02-2024

Journalnr. 16-1410332

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Ændring af momstilsvar

2. kvartal 2013

55.792 kr.

0 kr.

54.731 kr.

3. kvartal 2013

38.415 kr.

0 kr.

34.473 kr.

4. kvartal 2013

56.080 kr.

0 kr.

54.031 kr.

1. kvartal 2014

36.193 kr.

0 kr.

34.814 kr.

2. kvartal 2014

49.731 kr.

0 kr.

42.063 kr.

3. kvartal 2014

84.270 kr.

0 kr.

76.878 kr.

4. kvartal 2014

231.832 kr.

0 kr.

218.100 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren var i perioden 1. april 2013 til 31. december 2016 registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1] under branchekoden 532000 Andre post- og kurertjenester. Virksomheden var momsregistreret fra 1. april 2013 ifølge SKATs oplysninger. Fra 1. maj til 31. december 2016 var klageren under samme CVR-nummer endvidere registreret med virksomheden [virksomhed2], branchekode Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v. beliggende [adresse1], [by1] med SE-nummer [...2].

Sagsforløb i SKAT

Det fremgår af den påklagede afgørelse, at SKAT efter et uanmeldt kontrolbesøg den 3. juni 2015 på [adresse1] i [by1], rekvirerede klagerens bankkontoudtog fra [finans1] og [finans2] efter forgæves at have anmodet klageren om momsregnskab og bankkontoudskrifter.

Den 13. januar 2016 sendte SKAT et forslag til ændring af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2013 og ændring af momstilsvar for perioden 1. april 2013 til 31. december 2014. SKAT foreslog at ansætte klagerens overskud af virksomhed skønsmæssigt til 572.768 kr. og forhøje klagerens momstilsvar med skønsmæssigt 494.301 kr.

Den 1. februar 2016 afleverede klageren en mappe til SKAT. Det fremgår af SKATs afgørelse at mappen indeholdt balance- og resultatopgørelse og bilag i form af fakturaer for udført arbejde og udgiftsbilag fra et ukendt værksted, [virksomhed3], [virksomhed4] ApS og [virksomhed5]. Ifølge SKATs afgørelse indeholdt mappen ikke et egentligt momsregnskab med bogføring og heller ikke samtlige bilag.

Den 7. juni 2016 sendte SKAT et fornyet forslag til ændring af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2013 og ændring af momstilsvar for perioden 1. april 2013 til 31. december 2014. Fristen for indsigelse over forslaget var i brevet fastsat til den 21. juni 2016. SKAT foreslog at ansætte klagerens overskud af virksomhed skønsmæssigt til 602.728 kr. og forhøje klagerens momstilsvar med skønsmæssigt 552.313 kr.

Da SKAT ikke modtog bemærkninger eller indsigelser til forslaget af den 7. juni 2016 traf SKAT den 23. juni 2016 den påklagede afgørelse.

SKATs skønsmæssige ansættelse

[virksomhed1]

SKAT har ændret virksomhedens angivelse af moms vedrørende [virksomhed1] således:

2. kvartal 2013

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

48.324

48.324

0

Købsmoms

55.792

0

55.792

Momstilsvar

-7.468

48.324

55.792

3. kvartal 2013

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

47.980

47.980

0

Købsmoms

44.568

6.153

38.415

Momstilsvar

3.412

41.827

38.415

4. kvartal 2013

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

49.341

65.655

16.314

Købsmoms

44.890

5.124

39.766

Momstilsvar

4.451

60.531

56.080

1. kvartal 2014

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

48.257

48.257

0

Købsmoms

43.612

7.419

36.193

Momstilsvar

4.645

40.838

36.193

2. kvartal 2014

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

46.931

52.447

5.516

Købsmoms

45.582

9.748

35.834

Momstilsvar

1.349

42.699

41.350

3. kvartal 2014

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

57.210

88.542

31.332

Købsmoms

54.782

8.818

45.964

Momstilsvar

2.428

79.724

77.296

4. kvartal 2014

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

96.488

230.744

134.256

Købsmoms

90.125

13.007

77.118

Momstilsvar

6.363

217.737

211.374

Udgående afgift (salgsmoms)

SKAT har i den påklagede afgørelse opgjort virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt for de påklagede perioder således:

Salgsmoms ifølge fakturaer for 4. kvartal 2013

65.055 kr.

Beregnet moms af indbetaling på bankkonto 31-10-2013

600 kr.

65.655 kr.

Salgsmoms ifølge fakturaer for 2. kvartal 2014

50.917 kr.

Beregnet moms af indbetalinger på bankkonto 2. kvartal 2014

1.530 kr.

52.449 kr.

Salgsmoms ifølge fakturaer for 3. kvartal 2014

75.228 kr.

Beregnet moms af indbetalinger på bankkonto 3. kvartal 2014

13.313 kr.

88.542 kr.

Salgsmoms ifølge fakturaer for 4. kvartal 2014

180.528 kr.

Beregnet moms af indbetalinger på bankkonto 4. kvartal 2014

50.216 kr.

230.744 kr.

Salgsmoms i [virksomhed1] i 2013 ifølge fremlagte fakturaer udstedt til [virksomhed6] A/S udgør:

Dato

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

2. kvartal 2013

163.524,34 kr.

32.704,87 kr.

130.819,47 kr.

3. kvartal 2013

242.135,33 kr.

48.427,07 kr.

193.708,26 kr.

4. kvartal 2013

325.277,10 kr.

65.055,42 kr.

260.221,68 kr.

I alt

730.936,77 kr.

146.187,36 kr.

584.749,41 kr.

Salgsmoms i [virksomhed1] i 2014 ifølge fremlagte fakturaer til SKAT udstedt til [virksomhed6] A/S, [virksomhed7], [virksomhed8] m.fl. udgør:

Dato

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

1. kvartal 2014

160.568,23 kr.

32.113,65 kr.

128.454,58 kr.

2. kvartal 2014

254.588,09 kr.

50.917,62 kr.

203.670,47 kr.

3. kvartal 2014

376.143,55 kr.

75.228,71 kr.

300.914,84 kr.

4. kvartal 2014

902.641,57 kr.

180.528,31 kr.

722.113,26 kr.

I alt

1.693.941,44 kr.

338.788,29 kr.

1.355.153,15 kr.

Indbetalinger på virksomhedens bankkonto ...8641 ifølge bankkontoudtog:

Dato

Tekst

Tekst

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

31-10-2013

Fra [...]

[person1]

3.000,00 kr.

600,00 kr.

2.400,00 kr.

4. kvartal 2013

3.000,00 kr.

600,00 kr.

2.400,00 kr.

07-03-2014

F.2014-prisr/[virksomhed6]

[virksomhed6] A/S

762,38 kr.

152,48 kr.

609,90 kr.

11-03-2014

Diesel aconto

[person1]

5.000,00 kr.

1.000,00 kr.

4.000,00 kr.

1. kvartal 2014

5.762,38 kr.

1.152,48 kr.

4.609,90 kr.

19-05-2014

Fra [...]

[person1]

7.650,00 kr.

1.530,00 kr.

6.120,00 kr.

2. kvartal 2014

7.650,00 kr.

1.530,00 kr.

6.120,00 kr.

13-07-2014

Overforsel

2.400,00 kr.

480,00 kr.

1.920,00 kr.

16-08-2014

Diesel

[person2]

6.200,00 kr.

1.240,00 kr.

4.960,00 kr.

20-08-2014

[virksomhed9]

[virksomhed10] rengering

52.968,53 kr.

10.593,71 kr.

42.374,82 kr.

16-09-2014

Overfersel

[person2]

2.000,00 kr.

400,00 kr.

1.600,00 kr.

25-09-2014

Diesel aconto

[person1]

3.000,00 kr.

600,00 kr.

2.400,00 kr.

3. kvartal 2014

66.568,53 kr.

13.313,71 kr.

53.254,82 kr.

10-10-2014

disel

[person2]

9.626,00 kr.

1.925,20 kr.

7.700,80 kr.

28-10-2014

Overforsel

[person2]

10.780,00 kr.

2.156,00 kr.

8.624,00 kr.

10-11-2014

disel aconto

[person2]

16.300,0 kr.

3.260,00 kr.

13.040,00 kr.

10-11-2014

Overforsel

[person2]

17.103,00 kr.

3.420,60 kr.

13.682,40 kr.

21-11-2014

[virksomhed9]

[virksomhed10]

63.849,13 kr.

12.769,83 kr.

51.079,30 kr.

21-11-2014

[virksomhed9]

[virksomhed10]

104.995,70 kr.

20.991,14 kr.

83.964,56 kr.

05-12-2014

diesel aconto

[person1]

1.500,00 kr.

300,00 kr.

1.200,00 kr.

05-12-2014

diesel aconto

[person1]

15.000,00 kr.

3.000,00 kr.

12.000,00 kr.

10-12-2014

diesel aconto

[person1]

11.969,00 kr.

2.393,80 kr.

9.575,20 kr.

4. kvartal 2014

251.082,83 kr.

50.216,57 kr.

200.866,26 kr.

Indgående afgift (købsmoms)

SKAT har i den påklagede afgørelse ansat virksomhedens købsmoms for 3. og 4. kvartal 2013 således ifølge fremlagt bilag:

Dato

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

11-07-2013

[virksomhed3]

8.774,99 kr.

1.755,00 kr.

7.019,9 kr.

09-08-2013

[virksomhed3]

11.804,80 kr.

2.360,96 kr.

9.443,84 kr.

10-09-2013

[virksomhed3]

10.184,50 kr.

2.036,90 kr.

8.147,60 kr.

3. kvartal 2013

30.764,29 kr.

6.152,86 kr.

24.611,43 kr.

08-11-2013

[virksomhed3]

13.353,87 kr.

2.670,77 kr.

10.683,10 kr.

10-12-2013

[virksomhed3]

11.555,50 kr.

2.311,10 kr.

9.244,40 kr.

4. kvartal 2013

24.909,37 kr.

4.981,87 kr.

19.927,50 kr.

SKAT har endvidere godkendt fradrag for købsmoms med 141,77 kr. på udgift til [virksomhed11] i 4. kvartal 2013, som er hævet på virksomhedens bankkonto den 12. november 2013. Udgiften udgør ekskl. moms 567,09 kr.

SKAT har i den påklagede afgørelse ændret virksomhedens købsmoms for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2014 således ifølge fremlagt bilag:

Dato

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

13-01-2014

[virksomhed3]

10.954,92 kr.

2.190,98 kr.

8.763,94 kr.

11-02-2014

[virksomhed3]

17.137,61 kr.

3.427,52 kr.

13.710,09 kr.

11-03-2014

[virksomhed3]

9.000,00 kr.

1.800,00 kr.

7.200,00 kr.

1. kvartal 2014

37.092,53 kr.

7.418,51 kr.

29.674,02 kr.

11-04-2014

[virksomhed3]

15.445,93 kr.

3.089,19 kr.

12.356,74 kr.

22-04-2014

[virksomhed3]

509,63 kr.

101,93 kr.

407,40 kr.

25-04-2014

[virksomhed3]

454,80 kr.

90,96 kr.

363,84 kr.

12-05-2014

[virksomhed3]

18.590,50 kr.

3.718,10 kr.

14.872,40 kr.

10-06-2014

[virksomhed3]

13.741,00 kr.

2.748,20 kr.

10.992,80 kr.

2. kvartal 2014

48.741,86 kr.

9.748,37 kr.

38.993,49 kr.

11-07-2014

[virksomhed3]

15.414,23 kr.

3.082,85 kr.

12.331,38 kr.

11-08-2014

[virksomhed3]

14.640,69 kr.

2.928,14 kr.

11.712,55 kr.

10-09-2014

[virksomhed3]

14.034,06 kr.

2.806,81 kr.

11.227,25 kr.

3. kvartal 2014

44.088,98 kr.

8.817,80 kr.

35.271,18 kr.

13-10-2014

[virksomhed3]

16.350,66 kr.

3.270,13 kr.

13.080,53 kr.

11-11-2014

[virksomhed3]

18.376,40 kr.

3.675,28 kr.

14.701,12 kr.

10-12-2014

[virksomhed3]

16.308,65 kr.

3.261,73 kr.

13.046,92 kr.

4. kvartal 2014

51.035,71 kr.

10.207,14 kr.

40.828,57 kr.

SKAT har endvidere godkendt fradrag for købsmoms med 2.799,50 kr. på udgifter, som er hævet på virksomhedens bankkonto den 28. oktober, 24. november og 9. december 2014. Posteringsteksterne er henholdsvis Lev. serv. betal 1410912 og mb foods. Udgifterne udgør ekskl. moms 11.198 kr.

Yderligere oplysninger ifølge fremlagte bilag

Den fremlagte kontospecifikation fra [virksomhed3] af den 17. februar 2015, hvoraf fremgår fakturanummer, dato og beløb for fakturaer og for dato og beløb for indbetalinger, er udstedt til virksomheden. Specifikationen dækker perioden 31. december 2012 til 31. december 2014. Betalingerne fremgår af virksomhedens bankkonto.

Specifikationen indeholder yderligere fakturaer, som ikke fremgår af SKATs opgørelser for 2. – 4. kvartal 2013:

Fakturadato

Beløb inkl. moms

Beregnet moms

Beløb ekskl. moms

2. kvartal 2013

23-05-2013

[virksomhed3]

4.246,13 kr.

1.061,53 kr.

3.396,90 kr.

3. kvartal 2013

2?-09-2013

[virksomhed3]

15.769,85 kr.

3.942,46 kr.

12.615,88 kr.

4. kvartal 2013

17-12-2013 (i SKATs opgørelse medtaget i 1. kvartal 2014)

[virksomhed3]

10.954,92 kr.

2.190,98 kr.

8.763,94 kr.

Specifikationen for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2014 kan rettelig opgøres således:

Fakturadato

Beløb inkl. moms

Beregnet moms

Beløb ekskl. moms

23-01-2014

[virksomhed3]

17.137,61 kr.

3.427,52 kr.

13.710,09 kr.

20-02-2014

[virksomhed3]

13.904,79 kr.

2.780,96 kr.

11.123,83 kr.

21-03-2014

12.945,93 kr.

2.589,19 kr.

10.356,74 kr.

1. kvartal 2014

43.988,33 kr.

8.797,67 kr.

35.190,66 kr.

22-04-2014

[virksomhed3]

16.090,50 kr.

3.218,10 kr.

12.872,40 kr.

20-05-2014

[virksomhed3]

13.740,43 kr.

2.748,09 kr.

10.992,34 kr.

20-06-2014

[virksomhed3]

15.414,23 kr.

3.082,85 kr.

12.331,38 kr.

2. kvartal 2014

45.245,16 kr.

9.049,03 kr.

36.196,13 kr.

2?-07-2014

[virksomhed3]

14.640,69 kr.

2.928,14 kr.

11.712,55 kr.

21-08-2014

[virksomhed3]

14.034,06 kr.

2.806,81 kr.

11.227,25 kr.

22-09-2014

[virksomhed3]

17.350,66 kr.

3.470,13 kr.

13.880,53 kr.

3. kvartal 2014

46.025,41 kr.

9.205,08 kr.

36.820,33 kr.

23-10-2014

[virksomhed3]

17.376,40 kr.

3.475,28 kr.

13.901,12 kr.

20-11-2014

[virksomhed3]

16.308,65 kr.

3.261,73 kr.

13.046,92 kr.

17-12-2014

[virksomhed3]

13.825,67 kr.

2.765,13 kr.

11.060,54 kr.

4. kvartal 214

47.510,72 kr.

9.502,14 kr.

38.008,58 kr.

Virksomheden har fremlagt kontoudtog for 2013 og 2014, der er adresseret til klagerens virksomhed, og som synes at stamme fra et værksted, idet der fremgår datoer for udstedelse af værkstedsfakturaer i 2013 og 2014, samt indbetalinger benævnt ”[virksomhed6]” eller ”[virksomhed1]”. Der fremgår ikke momsbeløb af kontoudtogene. Værkstedet er ikke nærmere identificeret på bilagene.

Virksomheden har endvidere fremlagt 29 fakturaer, som er udstedt til virksomheden vedrørende kørsel i [virksomhed6], typisk for en uge ad gangen, i perioden 13. maj 2013 til 22. december 2013. To fakturaer er udstedt vedrørende Ad hoc kørsel. Fakturabeløbene ligger mellem 6.067,50 kr. og 8.985,00 kr. og er ikke nærmere specificeret. SKAT har opgjort fakturaerne til en samlet sum på 204.209 kr. ekskl. moms Fakturaerne er udstedt af selskabet [virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3]. Betalinger til selskabet kan ikke identificeres på de fremlagte bankkontoudtog.

For perioden 9. januar til 16. december 2014 har virksomheden fremlagt i alt 121 fakturaer som er udstedt af selskabet [virksomhed4] ApS, CVR-nummer [...3] og enkeltmandsvirksomheden [virksomhed5], CVR-nummer [...4]. Fakturaerne er udstedt vedrørende enten kørsel ad hoc, [virksomhed6] eller [virksomhed12], typisk for en uge ad gangen. Fakturabeløbene ligger mellem 2.350 kr. og 10.750 kr. SKAT har opgjort fakturaerne til en samlet sum på 782.345 kr. ekskl. moms. Kun fakturaerne fra [virksomhed5] er nærmere specificeret i et antal og en pris pr. antal. Det fremgår ikke hvad antal dækker over. Betalinger i henhold til fakturaerne kan ikke identificeres på de fremlagte bankkontoudtog.

[virksomhed4] ApS er ifølge oplysninger i CVR-registeret registreret den 27. februar 2013. Selskabets formål er angivet at være holdingselskab. Branchekoden er 811000 Kombinerede serviceydelser. Selskabets regnskab fremgår ikke af cvr.dk, men det fremgår, at der i 2. og 3. kvartal 2013 har været ansatte i selskabet. Anmodning om opløsning af selskabet er sendt til skifteretten den 21. august 2014. Selskabet er opløst efter konkurs den 7. august 2015.

Virksomheden [virksomhed5] er registreret på cvr.dk i perioden 10. december 2013 til 15. april 2015. Branchekoden er 811000 Kombinerede serviceydelser. Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har de ikke kunnet få verificeret kontohaveren af det bankkontonummer, der fremgår af fakturaerne.

[virksomhed2]

SKAT har ændret virksomhedens angivelse af moms vedrørende [virksomhed2] således:

2. kvartal 2014

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

2.024

2.024

0

Købsmoms

8.381

0

8.381

Momstilsvar

-6.357

2.024

8.381

3. kvartal 2014

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

10.265

10.265

0

Købsmoms

6.974

0

6.974

Momstilsvar

3.291

10.265

6.974

4. kvartal 2014

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

0

20.764

20.764

Købsmoms

0

306

306

Momstilsvar

0

20.458

20.458

Udgående afgift (salgsmoms)

SKAT har i den påklagede afgørelse opgjort virksomhedens salgsmoms i 4. kvartal 2014 skønsmæssigt som beregnet moms af indbetalinger 103.820,71 kr. på virksomhedens bankkonto [...13] i [finans2] i perioden 6. november 2014 til 20.764,14 kr.
Klageren har fremlagt udskrift nr. 2 for bankkontoen, der dækker perioden 1. oktober 2014 til 31. december 2014. SKAT har oplyst, at første postering på kontoen er den 30. september 2014. Det fremgår af kontoudskrift nr. 2, at der første gang den 6. november 2014 indsættes beløb på kontoen med teksten ”DKFLX...” Indsættelserne svarer til daglige indsættelser fra den 6. november 2014 og frem til den 23. december 2014 og igen fra den 27. december til den 29. december 2014. I alt udgør indsættelserne ifølge Skattestyrelsens opgørelse 103.820,71 kr.

Indgående afgift (købsmoms)

SKAT har i den påklagede afgørelse opgjort virksomhedens købsmoms for 4. kvartal 2014 skønsmæssigt til 306 kr. på baggrund af to hævninger den 24. november 2014 og en hævning den 1. december 2014, på virksomhedens bankkonto.

Indehaveren har fremlagt en række fakturaer udstedt til virksomheden på udgifter til køb af madvarer og reparation af gulv og toilet fra følgende virksomheder:

[virksomhed13] ApS (CVR-nr. [...5])

[virksomhed14] ApS (CVR-nr. [...6])

[virksomhed15] ApS (CVR-nr. [...7])

Fakturaerne er udstedt i perioden 9. juni 2014 til 15. december 2014. Fakturaerne indeholder identifikation af sælger inkl. CVR-nummer, fakturadato, fakturabeløb, momsbeløb, beskrivelse af varen/ydelsen og virksomhedens navn og adresse.

Købsmoms i henhold til de fremlagte fakturaer udgør:

2. kvartal 2014:

8.367,94 kr.

3. kvartal 2014:

7.004,32 kr.

4. kvartal 2014:

17.542,02 kr.

Regnskabsoplysninger

Klagerens fremlagte resultatopgørelser for indkomståret 2013 og 2014 viser følgende:

2013

2014

Nettoomsætning

Indkørt

584.749,41 kr.

1.423.641,79 kr.

Eksternt arbejde

[virksomhed4]

-204.213,00 kr.

-892.879,00 kr.

Dækningsbidrag

380.536,41 kr.

530.762,79 kr.

Administrationsomkostninger

Porto, Gebyr

-100,00 kr.

-400,00 kr.

Forsikring

-

-19.151,55 kr.

Diverse udgifter

-

-21.951,55 kr.

Markedsføringsomkostninger

Annonce og tryksager

-

-8.181,60 kr.

Autodrift

Benzin/Diesel/Olie m.m.

-69.315,16 kr.

-147.286,74 kr.

Leasing

-110.374,04 kr.

-145.189.58 kr.

Reparation/vedligeholdelse

-

-2.491,02 kr.

Resultat før afskrivninger

200.747,21 kr.

205.662,30 kr.

Afskrivninger

-

-

Resultat før renter

200.747,21 kr.

205.662,30 kr.

Klagerens fremlagte balancer for indkomståret 2013 og 2014 viser følgende:

Aktiver

2013

2014

Likvide midler

Bank

36,28 kr.

22,87 kr.

Kasse

-

20.075,00 kr.

Tilgodehavender

[virksomhed6] ApS

88.648,71 kr.

Samledebitorer

-

-27.314,90 kr.

Materielle aktiver

Inventar

-

-

Auto

-

-

Aktiver i alt

88.684,99 kr.

-7.217,03 kr.

Passiver

2013

2014

Kreditorer

Samlede kreditorer

916,25 kr.

57.967,50 kr.

[virksomhed3]

10.957,45 kr.

13.732,86 kr.

ISO14001

45.283,55 kr.

31.125,33 kr.

Merværdiafgift

Udgående afgift

-

355.910,46 kr.

Indgående afgift

-

-299.607,00 kr.

Momsafregningskonto

50.211,81 kr.

50.211,81 kr.

Egenkapital

Primo

-

198.656,21 kr.

Ovf. resultat indv.år

198.656,21 kr.

202.684,30 kr.

Private hævninger

Kapitalbevægelse

-217.340,28 kr.

-614.656,21 kr.

Betalt B-skat/AM-Bidrag

-

3.737,63 kr.

Passiver i alt

88.684,99 kr.

-7.217,03 kr.

Ifølge den påklagede afgørelse har virksomheden oplyst følgende momstilsvar til SKAT under CVR-nummeret [...1]:

1.kvartal 2013

2. kvartal 2013

3. kvartal 2013

4. kvartal 2013

I alt

Salgsmoms

-

48.324 kr.

47.980 kr.

49.341 kr.

145.645 kr.

Købsmoms

-

55.792 kr.

44.567 kr.

44.890 kr.

145.249 kr.

Momstilsvar

-

-7.468 kr.

3.412 kr.

4.451 kr.

395 kr.

1. kvartal 2014

2. kvartal 2014

3. kvartal 2014

4. kvartal 2014

I alt

Salgsmoms

48.257 kr.

46.931 kr.

57.210 kr.

96.488 kr.

248.886 kr.

Købsmoms

43.612 kr.

45.582 kr.

54.782 kr.

90.125 kr.

234.101 kr.

Momstilsvar

4.645 kr.

1.349 kr.

2.428 kr.

6.363 kr.

14.785 kr.

Ifølge den påklagede afgørelse har virksomheden desuden oplyst følgende momstilsvar til SKAT for virksomhedens aktivitet [virksomhed2], SE-nummer [...2], under CVR-nummeret [...1] for perioden 1. maj 2014 til 31. december 2014:

1. kvartal 2014

2. kvartal 2013

3. kvartal 2013

4. kvartal 2013

I alt

Salgsmoms

-

2.024 kr.

10.265 kr.

0 kr.

12.289 kr.

Købsmoms

-

8.381 kr.

6.974 kr.

0 kr.

15.355 kr.

Momstilsvar

-

-6.357 kr.

3.291 kr.

0 kr.

14.785 kr.

Øvrige oplysninger

Landsskatteretten har behandlet klagen over indehaverens indkomstansættelse for indkomståret 2013 under sagsnr. [sag1].

SKATs afgørelse

SKAT har ændret virksomhedens momstilsvar for aktiviteterne i [virksomhed1] og [virksomhed2] med i alt 552.313 kr. for afgiftsperioderne 1. april 2013 til 31. december 2014.

SKAT har begrundet ændringen således:

Vedrørende [virksomhed1]

”SKAT anser dig for at være afgiftspligtig, og for at drive selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3.

Du skal, jf. momslovens §§ 56 og 57, for hver momsperiode opgøre, angive og afregne virksomhedens momstilsvar opgjort på grundlag af de indtægter og udgifter, der har været i perioden.

Registrerede virksomheder skal, jf. momslovens § 74, stk. 5, udlevere regnskabsmaterialet til SKAT, når SKAT anmoder herom.

SKAT har modtaget en mappe med dele af dit regnskabsmateriale, herunder en balance- /resultatopgørelse men ikke den underliggende bogføring/kontospecifikationer. SKAT har endvidere modtaget faktura for udført arbejde og udgiftsbilag fra et ukendt værksted, [virksomhed3], [virksomhed4] ApS og [virksomhed5], men ikke samtlige bilag.

Det følger af bogføringsloven § 8, at samtlige registreringer skal kunne følges fra bilag til den bogføringspligtiges årsregnskab. Samtlige registreringer skal, jf. bogføringsloven § 9, stk. 1 dokumenteres ved bilag.

Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, at hvis det ikke er muligt at opgøre virksomhedens momstilsvar på grundlag af virksomhedens regnskaber, så kan SKAT ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt.

SKAT kan ikke ud fra det modtagne materiale følge de enkelte registreringer, og umiddelbart er samtlige registreringer ikke dokumenteret ved bilag. SKAT er derfor af den opfattelse, at indsendte regnskab er mangelfuldt.

Idet SKAT har modtaget et mangelfuldt regnskab er virksomhedens momstilsvar opgjort skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, på baggrund af de modtagne bilag og kontoudskrifter fra virksomhedens bankkonto.

Salgsmoms

Med henvisning til momslovens § 4 skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Af modtagne balance- /resultatopgørelser fremgår det, at salgsmomsen udgør 146.187,35 kr. for 2013 og 355.910,46 kr. for 2014.

Ifølge de indsendte fakturaer udgør salgsmomsen for:

2.kvartal 2013

32.704,87 kr.

3.kvartal 2013

48.427,07 kr.

4.kvartal 2013

65.055,42 kr.

146.187,36 kr.

1.kvartal 2014

32.113,65 kr.

2.kvartal 2014

50.917,62 kr.

3.kvartal 2014

75.228,71 kr.

4.kvartal 2014

180.528,31 kr.

338.788,29 kr.

Der henvises til bilag 1.

Det har ikke været muligt at følge de enkelte fakturaer til årsregnskabet, idet SKAT ikke har modtaget den underliggende bogføring.

Det har desuden ikke været muligt at sammenholde virksomhedens salgsmoms for 2. og 3. kvartal 2013 med de modtagne kontoudskrifter fra [finans2], idet den første transaktion på virksomhedens konto er den 23. oktober 2013.

Du har for 2. kvartal 2013 angivet salgsmomsen med 48.324 kr. og for 3. kvartal 2013 med 47.980 kr. Idet SKAT ikke kan følge de enkelte fakturaer til årsregnskabet og ikke kan sammenholde virksomhedens salgsmoms for 2. og 3. kvartal 2013 med de modtagne kontoudskrifter fra [finans2] ændres den angivne salgsmoms for 2. kvartal 2013 og 3. kvartal 2013 ikke.

Henset til ovenstående er virksomhedens salgsmoms opgjort på baggrund af indsendte fakturaer og virksomhedens bankkonto for perioden 1. oktober 2013 til 31. december 2014 til:

4.kvartal 2013

65.655,42 kr.

(65.055,42 kr. + 600 kr.)

1.kvartal 2014

33.266,13 kr.

(32.113,65 kr. + 1.152,48 kr.)

2.kvartal 2014

52.447,62 kr.

(50.917,62 kr. + 1.530,00 kr.)

3.kvartal 2014

88.542,42 kr.

(75.228,71 kr. + 13.313,71 kr.)

4.kvartal 2014

230.744,88 kr.

(180.528,31 kr. + 50.216,57 kr.)

Der henvises til vedlagte bilag 1 og 2.

SKAT antager, at en virksomhed af denne art også kan modtage kontant betaling vedrørende salg af varer og ydelser. Der er dog ikke taget højde for virksomhedens kontante omsætning i ovenstående opgørelse.

Du har for 1. kvartal 2014 angivet virksomhedens salgsmoms med 48.257 kr., og SKAT har på baggrund af indsendte fakturaer og virksomhedens bankkonto opgjort salgsmomsen til 33.266,13 kr. Idet SKAT ikke har taget højde for eventuel kontant omsætning ændres den angivne salgsmoms for 1. kvartal 2014 ikke.

Købsmoms

Ved opgørelsen af momstilsvaret, kan du, jf. reglerne i momslovens § 37 fradrage købsmomsen vedrørende køb af varer, som udelukkende er anvendt til brug for virksomhedens leverancer. Udgangspunktet er dog, at der skal foreligge en faktura dateret i momsperioden med købsmoms, for at der kan gives fradrag for købsmomsen, jf. reglerne i § 84 i bekendtgørelsen (dagældende) til momsloven. Faktura skal opfylde kravene, jf. reglerne i § 61 i bekendtgørelsen (dagældende) til momsloven.

SKAT kan dog ikke give fradrag for følgende underleverandørers fakturaer:

[virksomhed4] ApS (CVR-nr. [...3])

[virksomhed5] (CVR-nr. [...4])

De omhandlede fakturaer fremgår af bilag 3.

Dette begrundes med, at selvom SKAT antager, at virksomheder af denne art også kan modtage kontant betaling vedrørende salg af varer og ydelser, så virker det påfaldende, at samtlige fakturaer fra de 2 underleverandører skulle være betalt kontant, når de fleste af dine fakturaer for udført arbejde ses at være betalt via bankoverførelser.

Det samlede beløb fra de 2 underleverandører er for 2013 opgjort til 255.261,25 kr. og for 2014 til 977.931,25 kr. De kontante hævninger/automatudbetalinger på virksomhedens bankkonto er for 2013 opgjort til 30.000 kr. og for 2014 til 675.400 kr. De kontante hævninger/automatudbetalinger foretaget på virksomhedens bankkonto kan således ikke dække betaling af fakturaerne fra de 2 underleverandører, såfremt disse skulle være blevet betalt kontant.

På flere af fakturaerne er der desuden angivet et kontonummer, hvortil betaling/overførsel kunne foretages.

Endvidere fremgår det af fakturaerne fra [virksomhed5], at udført arbejde vedrører ”kørsel hos [virksomhed12]”. Ifølge det foreliggende regnskabsmateriale har du ikke haft omsætning fra [virksomhed12]. Det har i øvrigt ikke været muligt at få verificeret kontohaveren af det kontonummer, der fremgår af fakturaerne fra [virksomhed5].

Henset til at SKAT ikke kan følge de enkelte registreringer samt til ovenstående, er det SKATs opfattelse, at der er konstateret unormale forhold i forbindelse med fakturaerne fra de 2 underleverandører, og SKAT mener derfor, at du har en skærpet bevisbyrde for, at du har købt og betalt for det arbejde, som er anført på fakturaerne.

SKAT anser ikke kontoudtog for værende behørig dokumentation for at afholdte udgifter er erhvervsrelateret. Kontoudtog fra et ukendt værksted (dine bilag 42 og 164) kan derfor ikke godkendes fratrukket, idet SKAT, ud fra bilagene, ikke kan vurdere, om udgiften er erhvervsmæssigt begrundet. Det virker endvidere betænkeligt, at der ved indbetalingerne, som fremgår af kontoudtoget, er noteret ”[virksomhed6]”.

Henset til ovenstående foretages opgørelsen af fradrag for købsmoms skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Ved skønnet er der taget udgangspunkt i de hævninger, som er foretaget fra virksomhedens bankkonto, og som skønnes at være erhvervsrelateret. Der er endvidere taget udgangspunkt i indsendte kontospecifikationer fra [virksomhed3] (dine bilag 41 og 163), idet langt de fleste af indbetalingerne til [virksomhed3] ses at være betalt fra virksomhedens bankkonto.

Ved opgørelsen af grundlaget for købsmoms indgår følgende hævninger fra bankkontoen ikke:

Udgifter, som er fritaget, jf. momslovens § 13 (forsikringer m.v.) og som ikke er dokumenteret.
Udgifter, som anses som værende afdrag på gæld ([finans3])
Overførsler/hævninger, da udgifterne ikke er dokumenteret.
Online overførsel til [person1], da udgifterne ikke er dokumenteret.
[virksomhed16], da udgiften ikke er dokumenteret.
Flyttetilbud, da udgiften ikke er dokumenteret.
Bøder, da disse ikke er dokumenteret og i øvrigt ikke er momsbelagte.
Udgifter til [virksomhed17], da det ikke fremgår, om udgiften er momsbelagt og af erhvervsmæssig karakter.
Private indsætninger/overførsler, da disse ikke er momsbelagte.
Betalinger til SKAT, da disse ikke er momsbelagt.
Udgifter til [virksomhed18], Pizza, Shawarma og Vin & Tobak, idet SKAT mener, at disse udgifter kan være private, og der er derfor ikke fradrag for momsen.
Småbeløb under 100 kr. til [virksomhed19], [virksomhed3] og [virksomhed20], idet SKAT mener, at disse udgifter kan være private, og der er derfor ikke fradrag for momsen.

Det har ikke været muligt at opgøre virksomhedens købsmoms for 2. kvartal 2013 på baggrund af de modtagne kontoudskrifter fra [finans2], idet den første transaktion på virksomhedens konto er den 23. oktober 2013.

Købsmomsen for perioden 1. april 2013 til 31. december 2014 er på baggrund af virksomhedens bankkonto samt kontospecifikationer fra [virksomhed3] indsendte opgjort således:

2.kvartal 2013

0 kr.

3.kvartal 2013

6.153 kr.

(6.152,86 kr. + 0 kr.)

4.kvartal 2013

5.124 kr.

(4.981,87 kr. + 141,77 kr.)

1.kvartal 2014

7.419 kr.

(7.418,51 kr. + 0 kr.)

2.kvartal 2014

9.748 kr.

(9.748,37 kr. + 0 kr.)

3.kvartal 2014

8.818 kr.

(8.817,80 kr. + 0 kr.)

4.kvartal 2014

13.007 kr.

(10.207,14 kr. + 2.799,50 kr.)

Der henvises til vedlagte bilag 4 og 5.

Såfremt der har været flere fradragsberettigede erhvervsmæssige udgifter med moms forbundet med indtægten, bedes du indsende dokumentation herfor.

På det foreliggende grundlag ændrer SKAT virksomhedens moms for 2., 3. og 4. kvartal 2013 samt 1., 2., 3. og 4 kvartal 2014 med i alt 516.500 kr., fordelt således:

(...)”

Vedrørende [virksomhed2]:

”SKAT anser dig for at være afgiftspligtig, og for at drive selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3.

Du skal, jf. momslovens §§ 56 og 57, for hver momsperiode opgøre, angive og afregne virksomhedens momstilsvar opgjort på grundlag af de indtægter og udgifter, der har været i perioden.

Registrerede virksomheder skal, jf. momslovens § 74, stk. 5, udlevere regnskabsmaterialet til SKAT, når SKAT anmoder herom.

SKAT har modtaget en mappe med enkelte udgiftsbilag fra [virksomhed13] ApS, [virksomhed14] ApS og [virksomhed15] ApS. Der er ikke indsendt et momsregnskab med den underliggende bogføring/kontospecifikationer, og du afleverede ikke samtlige bilag. Du har desuden ikke kunne dokumentere den kontante omsætning i form af Z-bonner.

Det følger af bogføringsloven § 8, at samtlige registreringer skal kunne følges fra bilag til den bogføringspligtiges årsregnskab. Samtlige registreringer skal, jf. bogføringsloven § 9, stk. 1 dokumenteres ved bilag.

Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, at hvis det ikke er muligt at opgøre virksomhedens momstilsvar på grundlag af virksomhedens regnskaber, så kan SKAT ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt.

SKAT kan ikke ud fra det modtagne materiale følge de enkelte registreringer, og umiddelbart er samtlige registreringer ikke dokumenteret ved bilag. SKAT er derfor af den opfattelse, at indsendte er mangelfuldt.

Idet SKAT har modtaget et mangelfuldt regnskab er virksomhedens momstilsvar opgjort skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, på baggrund af de modtagne bilag og kontoudskrifter fra virksomhedens bankkonto.

Salgsmoms

Med henvisning til momslovens § 4 skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Det har ikke været muligt at opgøre virksomhedens salgsmoms for 2. og 3. kvartal 2014 på baggrund af det modtagne materiale og de modtagne kontoudskrifter fra [finans2], idet den første transaktion på virksomhedens konto er den 30. september 2014.

Du har for 2. kvartal 2014 angivet salgsmomsen med 2.024 kr. og for 3. kvartal 2014 med 10.265 kr. Idet SKAT ikke kan opgøre virksomhedens salgsmoms for 2. og 3. kvartal 2014 på baggrund af de modtagne bilag og de modtagne kontoudskrifter fra [finans2], ændres den angivne salgsmoms for 2. kvartal 2014 og 3. kvartal 2014 ikke.

Virksomhedens salgsmoms for 4. kvartal 2014 er på baggrund af virksomhedens bankkonto opgjort til 20.764 kr.

Der henvises til vedlagte bilag 6.

SKAT antager, at en virksomhed af denne art også modtager kontant betaling vedrørende salg af varer og ydelser. Der er dog ikke taget højde for virksomhedens kontante omsætning i ovenstående opgørelse.

Købsmoms

Ved opgørelsen af momstilsvaret, kan du, jf. reglerne i momslovens § 37 fradrage købsmomsen vedrørende køb af varer, som udelukkende er anvendt til brug for virksomhedens leverancer. Udgangspunktet er dog, at der skal foreligge en faktura dateret i momsperioden med købsmoms, for at der kan gives fradrag for købsmomsen, jf. reglerne i § 84 i bekendtgørelsen (dagældende) til momsloven.

SKAT kan dog ikke give fradrag for følgende virksomheders fakturaer:

[virksomhed13] ApS (CVR-nr. [...5])

[virksomhed14] ApS (CVR-nr. [...6])

[virksomhed15] ApS (CVR-nr. [...7])

De omhandlede fakturaer fremgår af bilag 8.

Dette begrundes med, at selvom SKAT antager, at virksomheder af denne art også kan modtage kontant betaling vedrørende salg af varer og ydelser, så virker det påfaldende, at samtlige køb fra de 3 virksomheder skulle være betalt kontant.

Det samlede beløb fra de 3 virksomheder er opgjort til 164.571,22 kr. De kontante hævninger/automatudbetalinger på virksomhedens bankkonto er opgjort til 87.400 kr. De kontante hævninger/automatudbetalinger foretaget på virksomhedens bankkonto kunne således ikke dække betaling af samtlige fakturaer fra de 3 virksomheder, såfremt disse skulle være blevet betalt kontant.

Henset til at SKAT ikke kan følge de enkelte registreringer samt til ovenstående er det SKATs opfattelse, at der er konstateret unormale forhold i forbindelse med de omhandlede fakturaer, og SKAT mener derfor, at du har en skærpet bevisbyrde for, at du har købt og betalt for de varer og ydelser som er anført på fakturaerne.

Henset til ovenstående foretages opgørelsen af fradrag for købsmoms skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Ved skønnet er der taget udgangspunkt i de hævninger, som er foretaget fra virksomhedens bankkonto, og som skønnes at være erhvervsrelateret.

Ved opgørelsen af grundlaget for købsmoms indgår følgende udgifter ikke:

Overførsler/hævninger/automathævninger, da det ikke fremgår om udgiften er momsbelagt og af erhvervsmæssig karakter.
Overførsler til [person1], da det ikke fremgår om udgiften er momsbelagt og af erhvervsmæssig karakter.
Gebyrer, da det ikke fremgår om udgiften er momsbelagt og af erhvervsmæssig karakter.

Det har ikke været muligt at opgøre virksomhedens købsmoms for 2. og 3. kvartal 2014 på baggrund af de modtagne kontoudskrifter fra [finans2], idet den første transaktion på virksomhedens konto er den 30. september 2014.

Du har for 2. kvartal 2014 angivet købsmomsen med 8.381 kr. og for 3. kvartal 2014 med 6.974 kr.

Idet SKAT ikke kan opgøre virksomhedens købsmoms for 2. og 3. kvartal 2014 på baggrund af de modtagne kontoudskrifter fra [finans2] og da vi ikke har modtaget virksomhedens regnskab, ændrer vi købsmomsen for 2. kvartal 2014 og 3. kvartal 2014 til 0 kr.

Købsmomsen for 4. kvartal 2014 er på baggrund af virksomhedens bankkonto opgjort til 306 kr.

Der henvises til vedlagte bilag 7.

Såfremt der har været flere fradragsberettigede erhvervsmæssige udgifter med moms forbundet med indtægten, bedes du indsende dokumentation herfor.

På det foreliggende grundlag ændrer SKAT virksomhedens moms for 2., 3. og 4. kvartal 2014 med i alt 35.813 kr., fordelt således:

2.kvartal 2014

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

2.024

2.024

0

Købsmoms

8.381

0

8.381

Momstilsvar

-6.357

2.024

8.381

3.kvartal 2014

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

10.265

10.265

0

Købsmoms

6.974

0

6.974

Momstilsvar

3.291

10.265

6.944

4.kvartal 2014

Angivet til SKAT

Ændres til

Difference

Salgsmoms

0

20.764

20.764

Købsmoms

0

306

306

Momstilsvar

0

20.458

20.458

(...)”

SKAT har haft følgende bemærkninger til klagen:

SKAT har siden juni 2015 forgæves bedt [person3] indsende oplysninger til brug for behandlingen af skatten vedrørende indkomståret 2013 og opgørelsen af momsen vedrørende perioden 1. april 2013 til 31. december 2014.

Da SKAT intet modtager fra [person3] rekvireres bankkontoudtog direkte fra [finans1] og [finans2].

Den 13. januar 2016 sender SKAT forslag til ændring af moms og skat. Svarfrist på dette brev er den 3. februar 2016.

Den 1. februar 2016 får SKAT udleveret en mappe med dele af regnskabsmaterialet af [person3]. [person3] er her bekendt med sagen.

Den 7. juni 2016 sender SKAT et fornyet forslag til ændring af moms og skat. Svarfristen på dette brev er den 21. juni 2016.

Den 23. juni 2016 sender SKAT afgørelse, idet der ikke er modtaget indsigelser/bemærkninger til det fornyet forslag af 7. juni 2016. Afgørelsen sendes 16 dages efter dateringen på det fornyet forslag.

[person3]s revisor nedlægger påstand om, at indkomst for overskud af virksomhed skal nedsættes med 602.728 kr. og momstilsvaret nedsættes med 552.313 kr. Dette begrundes med, at der på det fornyet forslag af 7. juni 2016 kun er givet 14 dages høringsfrist, og at der derfor må være tale om en væsentlig sagsbehandlingsfejl der medføre ugyldighed, idet den formelle bestemmelse om 15 dages høringsfrist i skatteforvaltningslovens § 20, stk. 2 er overtrådt.

SKAT er af den opfattelse, at der umiddelbart er enighed om den materielle talopgørelse, idet denne ikke kommenteres i klagen.

Det er korrekt, at det følger af det fornyet forslag af 7. juni 2016, at fristen for bemærkninger til forslaget er den 21. juni 2016, hvilket kun er 14 dage efter skrivelsens datering. Datoen skulle rettelig have været den 22. juni 2016, hvilket er 15 dage efter skrivelsens datering.

Afgørelsen er dog først sendt den 23. juni 2016, hvilket er 16 dage efter dateringen på det fornyet forslag, og dermed har skatteyder haft 16 dage regnet fra skrivelsens datering til at komme med en begrundet skriftlig eller mundlig udtalelse imod afgørelsen.

Det er SKATs opfattelses, at en skrivefejl, ud fra en konkret væsentlighedsvurdering, ikke kan anses som værende en væsentlig sagsbehandlingsfejl, der kan medføre at afgørelse af 23. juni 2016 er ugyldig.”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomhedens momstilsvar nedsættes med 552.313 kr. for afgiftsperioderne 2. kvartal 2013 til 4. kvartal 2014.

Repræsentanten har begrundet dette således:

SAGSFREMSTILLING

SKAT har i afgørelse af 23. juni 2016 forhøjet vor klients indkomst med de i påstanden nævnte

beløb.

d. 3. juni 2015 foretog SKAT kontrolbesøg af virksomheden [virksomhed2]. Der blev derefter indkaldt momsregnskaber for perioden 1. april til 31. december 2014, samt bankkontoudskrifter for selskabets bankkonti.

SKAT har efter at være kommet i besiddelse af kontoudskrifterne. SKAT fremsendte d. 13. januar 2016 forslag til afgørelse om ændring af moms og skat.

SKAT er derefter kommet i besiddelse af yderligere regnskabsmateriale.

SKAT fremsender derefter nyt forslag til afgørelse d. 7. juni 2016 med høringsfrist d. 21. juni 2016.

Der bliver fremsendt afgørelse d. 23. juni 2016.

SKAT begrunder afgørelsen med at de har gennemgået fremsendte fakturaer og lagt dem til

grund for den momspligtige omsætning.

SKAT har nedsat en væsentlig del af vor klients købsmoms på baggrund ikke godkendte momsfradrag.

SKAT har opdelt indkomstopgørelsen for de to virksomheder [virksomhed2] (CVR-[...2]) og [virksomhed1] v/[person3] ([...1]).

ANBRINGENDER

Det følger af Skatteforvaltningsloven § 20 stk. 1

”Agter told- og skatteforvaltningen at træffe en afgørelse om ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat på et andet grundlag end det, der er selvangivet, skal den selvangivelsespligtige og eventuelt andre parter underrettes om den påtænkte afgørelse. Det samme gælder, i det omfang en selvangivelsespligtig har undladt at selvangive og ansættelsen som følge deraf skal ske skønsmæssigt. Underretningen skal opfylde de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven”

Der blev den 7. juni 2016 fremsendt forslag til afgørelse.

Det følger endvidere af Skatteforvaltningsloven § 20 stk. 2

”Den selvangivelsespligtige m.v. skal samtidig underrettes om, at afgørelsen vil blive truffet som varslet, medmindre den pågældende over for told- og skatteforvaltningen fremkommer med en begrundet skriftlig eller mundtlig udtalelse imod afgørelsen inden for en nærmere angivet frist, der ikke uden den pågældendes samtykke kan være på mindre end 15 dage regnet fra skrivelsens datering, medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen. Har den selvangivelsespligtige m.v. ikke udtalt sig inden fristens udløb, kan afgørelsen træffes som varslet uden yderligere underretning.”

Det følger af forslag til afgørelse af 7. juni 2016, at fristen for bemærkninger til forslaget ved uenighed er d. 21. juni 2016, 14 dage efter.

Det er derfor tale om en væsentlig sagsbehandlingsfejl, eftersom sagen må anses at være så kompleks, at en svarfrist på 14 dage har givet vor klient særdeles ringe muligheder for at reagere på forslaget. Derfor må en overtrædelses af den formelle bestemmelse om 15 dages høringsfrist i Skatteforvaltningsloven § 20 stk. 2 i dette tilfælde, anses for at være en væsentlig sagsbehandlingsfejl, der medfører ugyldighed.

(...)”

På mødet med Skatteankestyrelsen forklarede klageren om baggrunden for sin virksomhed. På grund af brud med familien i en del år, var klagerens helbred i en periode dårligt. En ven, [person4], hjalp ham med at have indkomst ved at videregive småjobs. På et tidspunkt startede klageren på initiativ fra vennen transportfirmaet [virksomhed1]. Det var klageren, der stod for driften i virksomheden og vennen klarede økonomien. Klageren vil tro, at han modtog omkring 10.000 – 12.000 kr. kontant om måneden fra transportfirmaet. Der var oprettet en særskilt bankkonto for virksomheden. [person4] døde i 2018. Det var [person4], der havde kontakt til revisoren. Klageren havde overgivet sit NemID til [person4]. Det var også [person4], der startede [virksomhed2] ved siden af.

Klageren anser ikke, at hans tidligere repræsentanter har lavet fyldestgørende arbejde med de klager, der er indgivet. Klageren forklarede, at det måtte være hans opfattelse, at det regnskab, der var udarbejdet, var korrekt, og at SKAT derfor ikke kunne ændre det. Han havde afleveret regnskabsmaterialet i [by2] hos SKAT efter at have fået det udleveret af [person4].

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til om, SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for aktiviteterne i [virksomhed1] og [virksomhed2] er foretaget med rette, herunder om fristen for høring er iagttaget.

Retsregler og praksis

I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Af momslovens § 37 fremgår der følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., fremgår der følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.”

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 og 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011). Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Registrerede virksomheder skal til dokumentation for den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, jf. § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 (tidligere § 58 i momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006).

Fakturaerne skal ifølge § 58 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 (tidligere § 40 i momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006) indeholde følgende:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Af momssystemdirektivets Afsnit X, kapitel 4 - Betingelser for udøvelse af fradragsretten, fremgår der bl.a.:

”Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag – for så vidt angår levering af varer og ydelser – være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240

(...)”

For så vidt angår de formelle betingelser for fradragsretten fremgår det af momssystemdirektivets artikel 178, litra a), at udøvelsen heraf er undergivet et krav om besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med direktivets artikel 226, jf. for eksempel C-518/14 (Senatex), præmis 29.

EU-Domstolen har i sag C-516/14 (Barlis) fastslået, at en streng anvendelse af det formelle krav om fremlæggelse af fakturaer er i strid med princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet, eftersom det på en uforholdsmæssig måde forhindrer, at en afgiftspligtig person indrømmes afgiftsmæssig neutralitet i forbindelse med sine transaktioner.

I sagen havde den afgiftspligtige udnyttet sin ret til fradrag af den moms, der var anført på fire fakturaer udstedt til denne fra et advokatselskab. Afgiftsmyndighederne konstaterede, at den afgiftspligtige ikke havde haft ret til at fradrage momsen for de omhandlede juridiske tjenesteydelser, idet de beskrivelser, der fremgik af de omhandlede fakturaer, var utilstrækkelige. Den afgiftspligtige fremlagde herefter bilagsdokumenter, som indeholdt en mere detaljeret fremstilling af de omhandlede juridiske tjenesteydelser. Afgiftsmyndighederne fastholdt de foreslåede berigtigelser, idet den manglende opfyldelse af retlige formkrav ikke kan afhjælpes ved tilvejebringelse af bilag, som godtgør de udeladte elementer.

EU-Domstolen fastslog, at det grundlæggende princip om momsens neutralitet kræver, at der indrømmes fradrag for indgående moms, hvis de materielle betingelser herfor er opfyldt, selv om de afgiftspligtige ikke måtte have opfyldt visse formelle betingelser. Det følger heraf, at afgiftsmyndighederne ikke kan nægte at indrømme ret til momsfradrag alene af den grund, at en faktura ikke opfylder de betingelser, der kræves i medfør af momssystemdirektivets artikel 226, nr. 6) og 7), såfremt den er i besiddelse af alle de oplysninger, der kræves for at kunne efterprøve, om de materielle betingelser vedrørende fradragsretten er opfyldt, jf. præmisserne 42 og 43.

Domstolen udtalte således, at det tilkommer den forelæggende ret at tage hensyn til alle de oplysninger, der er indeholdt i de omhandlede fakturaer og i de bilagsdokumenter, som den afgiftspligtige havde fremlagt, for at efterprøve, om de materielle betingelser for selskabets ret til momsfradrag var opfyldt, jf. præmis 44.

Den afgiftspligtige person er således forpligtet til at fremlægge objektive beviser for, at varerne og tjenesteydelserne faktisk er blevet leveret til den pågældende af en anden afgiftspligtig person i et forudgående led i forbindelse med den pågældendes egne afgiftspligtige transaktioner, og at den pågældende faktisk har betalt moms heraf.

I sag C-664/16 (Vadan) var den afgiftspligtige ikke i stand til at fremlægge fakturaer, men alene kvitteringer, der var ulæselige, hvorfor den forelæggende ret ønskede svar på, hvorvidt der kunne indrømmes ret til momsfradrag alene på baggrund af et skøn, der fremgik af en sagkyndig erklæring, som en national ret havde anordnet.

For så vidt angår den afgiftspligtiges forpligtelse til at fremlægge objektive beviser udtalte EU-Domstolen, at disse beviser bl.a. kan omfatte dokumenter, som befinder sig hos leverandører eller tjenesteydere, som den afgiftspligtige person har købt varer eller tjenesteydelser af, og af hvilke den afgiftspligtige person har betalt moms, jf. præmis 45.

Det følger af præmis 45 i C-664/16 (Vadan), at andet bevis for fradragsberettiget købsmoms end en faktura kan omfatte dokumenter, som befinder sig hos leverandører eller tjenesteydere, som den afgiftspligtige person har købt varer eller tjenesteydelser af. I den danske momsbekendtgørelses § 82 er det angivet, at der skal fremlægges fakturaer, herunder forenklede fakturaer eller afregningsbilag. Når dette sammenholdes med kravene i momsbekendtgørelsens § 58 til indholdet af en faktura, hvorefter en faktura bl.a. skal angive mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms, er det Landsskatterettens opfattelse, at i de tilfælde - hvor der ikke er fremlagt fakturaer - skal der fremlægges anden dokumentation, hvoraf fremgår mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms. Dette kan for eksempel bestå i ordrebekræftelser eller lignende. Som angivet af EU-domstolen vil sådan lignende dokumentation oftest kunne indhentes hos leverandørerne.

Landsskatteretten fastslog i afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, at der ikke er hjemmel i opkrævningslovens § 5, stk. 2, til at godkende et skønsmæssigt, udokumenteret fradrag for købsmoms.

I afgørelsen af den 5. november 2021, SKM2021.692.LSR, fandt Landsskatteretten, at bankkontoudtog ikke var dokumentation for, at de påståede varer og tjenesteydelser faktisk var blevet leveret til virksomheden af en anden afgiftspligtig person, og at virksomheden faktisk havde betalt moms heraf.

[virksomhed1] – momstilsvar for perioden 1. april 2013 til 31. december 2014


Virksomhedens regnskabsgrundlag

Landsskatteretten finder indledningsvist, at SKAT var berettiget til at ansætte virksomhedens momstilsvar efter et skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, da SKAT ikke har modtaget det fulde regnskabsmateriale, herunder den løbende bogføring, fra virksomhedens indehaver. Det har dermed ikke været muligt at efterprøve regnskabsgrundlaget og virksomhedens angivne momstilsvar. Regnskabet opfylder ikke bestemmelsen i momslovens § 55 og kan ikke uden videre lægges til grund ved fastsættelsen af virksomhedens momstilsvar.

Ifølge SKATs opgørelse over indbetalinger på bankkontiene fremgår det, at beregnet moms af indbetalingerne og salgsmoms ifølge fakturaerne overstiger den udgående afgift, som virksomheden har indberettet til SKAT i 4. kvartal 2013 og 2. – 4. kvartal 2014.

Landsskatteretten finder derfor, at virksomhedens momstilsvar kan opgøres efter et skøn for disse perioder, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Udgående afgift (salgsmoms)

Landsskatteretten finder på baggrund af det fremlagte bilagsmateriale, at det kan lægges til grund, at virksomheden, som beskæftiger sig med vejgodstransport, har leveret transportydelser og modtaget vederlag herfor, som er momspligtige, jf. momslovens § 4. Landsskatteretten finder endvidere, at SKATs opgørelse i den påklagede afgørelse af den udgående afgift i vognmandsvirksomheden for 4. kvartal 2013, 2. kvartal 2014, 3. kvartal 2014 og 4. kvartal 2014, hvor SKAT har taget udgangspunkt i salgsmoms, som den fremgår af de fakturaer virksomheden har fremlagt for de enkelte kvartaler, og har beregnet moms af yderligere indbetalinger på virksomhedens bankkonto kan tiltrædes, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Virksomheden har ikke godtgjort, at nogen af de opgjorte beløb skulle være undtaget eller fritaget for moms.

Indgående afgift (købsmoms)

Købsmoms dokumenteret ved hævninger på virksomhedens bankkonto

SKAT har for 4. kvartal 2013 og 4. kvartal 2014 godkendt fradrag for købsmoms på henholdsvis 141,77 kr. og 2.799,50 kr. på baggrund af hævninger på virksomhedens bankkonto. Virksomheden har ikke fremlagt faktura til dokumentation af udgiften, men har alene fremlagt dokumentation i form af bankkontoudskrifter, hvoraf fremgår, at der er hævet beløb til visse modtagere. Det er ikke muligt af disse bankkontoudskrifter at konstatere, hvad der er leveret og i hvilke mængder, om leverandøren er en afgiftspligtig person, om købet er pålagt moms, og om købet er relevant for virksomhedens afgiftspligtige salg.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at de fremlagte bankkontoudtog, herunder posteringstekster, betalingsmodtagere og betalingernes interval ikke er dokumentation for, at virksomheden har afholdt udgifter, som var pålagt moms af en anden afgiftspligtig person, og som er anvendt i virksomhedens momspligtige aktivitet, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten finder derfor, at den af SKAT opgjorte købsmoms på henholdsvis 141,77 kr. og 2.799,50 kr. i 4. kvartal 2013 og 4. kvartal 2014 ikke kan fradrages ved opgørelsen af det skønsmæssigt ansatte momstilsvar, jf. også SKM2021.692.LSR.

Købsmoms vedrørende udgifter til [virksomhed3]

SKAT har for 3. kvartal 2013 til 4. kvartal 2014 godkendt fradrag for beregnet købsmoms af udgifter til [virksomhed3] på baggrund af kontospecifikation fra [virksomhed3] og betalinger fra virksomhedens bankkonto. Virksomheden har ikke fremlagt fakturaer til dokumentation af udgiften. Den fremlagte kontospecifikation er udstedt af [virksomhed3] til virksomheden og af specifikationen fremgår fakturadato, fakturanummer, forfaldsdato, betalingsdato og betalt beløb. De betalte beløb svarer til hævningerne på virksomhedens bankkonto.

Landsskatteretten finder efter en samlet konkret bedømmelse, at virksomheden på dette grundlag har godtgjort at have afholdt udgifter til købsmoms, som er fradragsberettiget, jf. momslovens § 37. Landsskatteretten lægger vægt på, at virksomheden har fremlagt objektiv dokumentation i form af et bilag, der er udstedt af en momsregistreret leverandør af brændstof til virksomheden, der driver vognmandsvirksomhed, og hvoraf fremgår fakturanumre på de afholdte månedlige udgifter, som også kan afstemmes til betalingerne fra virksomhedens bankkonto.

Idet SKAT ikke har godkendt fradrag for de fakturerede beløb på fakturadatoen i henhold til kontospecifikationen, men for betalinger, ændrer Landsskatteretten virksomhedens momsfradrag for 2. kvartal 2013 til 4. kvartal 2014 i overensstemmelse med de oplyste fakturadatoer og -beløb på specifikationen fra [virksomhed3]. Den beløbsmæssige opgørelse fremgår nedenfor.

Købsmoms af andre udgifter i henhold til bilag

Virksomheden har fremlagt et kontoudtog for 2013 og 2014, som ikke identificerer en leverandør af en momspligtig leverance. Det fremgår endvidere af kontoudtoget, at indbetalinger er sket fra [virksomhed6]. Landsskatteretten finder derfor, at kontoudtoget ikke dokumenterer en momspligtig levering til virksomheden, der kan begrunde et fradrag for købsmoms, jf. momslovens § 37.

Virksomheden har endvidere fremlagt en række fakturaer vedrørende underleverandørudgifter til virksomhederne [virksomhed4] og [virksomhed5].

Landsskatteretten finder, at de fremlagte fakturaer ikke opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 58 (tidligere § 40), fordi de indeholder meget begrænsede oplysninger om den leverede ydelse, som blot er benævnt kørsel ad hoc, [virksomhed6] eller [virksomhed12]. Der foreligger således ikke på fakturaen eller på ethvert andet dokument, som er fremlagt, dokumentation for, at virksomheden har afholdt en momspligtig ydelse, som er fradragsberettiget, jf. C-516/14 (Barlis). Retten lægger her vægt på, at der ikke forefindes oplysninger om karakteren af transportopgaven i form af for eksempel beskrivelse af rute, afgangs- eller bestemmelsessted, timer, timesats, eventuel fragt og dato for hvornår ydelsen er leveret. Endelig er det heller ikke muligt at konstatere via for eksempel bankkontoen, at alle fakturaerne reelt er betalt. Landsskatteren finder det således ikke godtgjort, at der har været realitet bag de omhandlede fakturaer.

Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at SKAT har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af de fremlagte bilag, jf. momslovens § 37.

[virksomhed2] – momstilsvar for perioden 1. april 2014 til 31. december 2014

Virksomhedens regnskabsgrundlag

Landsskatteretten finder indledningsvist, at SKAT var berettiget til at ansætte virksomhedens momstilsvar efter et skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, da SKAT ikke har modtaget det fulde regnskabsmateriale, herunder den løbende bogføring, fra virksomhedens indehaver. Det har dermed ikke været muligt at efterprøve regnskabsgrundlaget og virksomhedens angivne momstilsvar. Regnskabet opfylder ikke bestemmelsen i momslovens § 55 og kan ikke uden videre lægges til grund ved fastsættelsen af virksomhedens momstilsvar.

Virksomheden har indberettet 0 kr. i salgsmoms i 4. kvartal. Ifølge SKATs opgørelse over indbetalinger på virksomhedens bankkonto fremgår det, at der har været omsætning i virksomheden i 4. kvartal 2014.

Landsskatteretten finder derfor, at virksomhedens momstilsvar kan opgøres efter et skøn for denne periode, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Udgående afgift (salgsmoms)

Landsskatteretten finder på baggrund af det fremlagte bilagsmateriale, herunder indbetalingerne på virksomhedens bankkontoudtog, at det kan lægges til grund, at virksomheden har leveret varer og eller ydelser mod vederlag, jf. momslovens § 4. Landsskatteretten finder endvidere, at SKATs opgørelse over daglige indbetalinger på virksomhedens bankkonto i perioden 6. november og året ud, udgør momspligtig omsætning. Virksomheden har ikke godtgjort, at nogen af de opgjorte beløb skulle være undtaget eller fritaget for moms.

Indgående afgift (købsmoms)

SKAT har for 4. kvartal 2014 godkendt fradrag for købsmoms på i alt 306 kr. på baggrund af to hævninger på virksomhedens bankkonto. Virksomheden har ikke fremlagt faktura til dokumentation af udgiften, men har alene fremlagt dokumentation i form af bankkontoudskrifter, hvoraf fremgår, at der er hævet beløb til visse modtagere. Det er ikke muligt af disse bankkontoudskrifter at konstatere, hvad der er leveret og i hvilke mængder, om leverandøren er en afgiftspligtig person, om købet er pålagt moms, og om købet er relevant for virksomhedens afgiftspligtige salg.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at de fremlagte bankkontoudtog, herunder posteringstekster, betalingsmodtagere og betalingernes interval ikke er dokumentation for, at virksomheden har afholdt udgifter, som var pålagt moms af en anden afgiftspligtig person, og som er anvendt i virksomhedens momspligtige aktivitet, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten finder derfor, at den af SKAT opgjorte købsmoms på i alt 306 kr. i 4. kvartal 2014 ikke kan fradrages ved opgørelsen af det skønsmæssigt ansatte momstilsvar, jf. også SKM2021.692.LSR.

Virksomheden har endvidere fremlagt en række fakturaer vedrørende køb af madvarer og reparation af gulv og toilet hos tre leverandører, [virksomhed13] ApS, [virksomhed14] ApS og [virksomhed15] ApS. Landsskatteretten finder, at de fremlagte fakturaer opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 58 (tidligere § 40), idet oplysningerne i pkt. 1-8 fremgår af fakturaerne. Virksomheden har efter det oplyste drevet en virksomhed med salg af mad fra en forretningsadresse i [by1]. Det kan derfor lægges til grund, at de indkøbte varer og ydelser har været relevant for virksomhedens afgiftspligtige aktivitet. Det kan ikke heroverfor tillægges afgørende betydning, at der ikke foreligger dokumentation for betalingen af fakturaerne. Landsskatteretten finder herefter, at virksomheden er berettiget til fradrag for købsmoms af de omhandlede fakturaer i 2. – 4. kvartal 2014, jf. momslovens § 37.

SKAT har konkret konstateret indsætninger på bankkonti oprettet i indehaverens navn og i virksomhedens navn, som kan afstemmes til udstedte fakturaer, der er fremlagt af virksomheden. Indehaveren har oplyst at stå for driften af transportfirmaet [virksomhed1]. Landsskatteretten finder derfor, at de opgjorte momstilsvar skal henføres til virksomheden.

Høringsfristen

Følgende fremgik af dagældende skatteforvaltningslovens § 19, stk. 3 (lovbekendtgørelse nr. 175 af 23. februar 2011):

”Sagsfremstillingen skal sendes til udtalelse hos sagens parter med en svarfrist, der ikke uden parternes samtykke kan være på mindre end 15 dage regnet fra høringsskrivelsens datering, medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen. En part i sagen kan give afkald på denne høring”

Reglen om høring efter skatteforvaltningslovens § 19, stk. 3 er en garantiforskrift, som konkret kan afkræftes, hvis afgørelsen må anses for korrekt uanset sagsbehandlingsfejlen, se f.eks. Højesterets dom af 7. januar 2000, offentliggjort som TfS 2000, 95. I sagen fandt Højesteret, at det efter en konkret væsentlighedsvurdering ikke kunne føre til ugyldighed, at skattemyndigheden havde truffet afgørelsen 1 dag inden høringsfristens udløb.

SKAT fastsatte fristen for udtalelse imod SKATs forslag til ændring af indehaverens moms og skat til den 21. juni 2016, hvilket var 14 dage efter skrivelsens datering den 7. juni 2016.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at fristen var for kort med 1 dag, jf. skatteforvaltningslovens § 19, stk. 3. Efter en konkret væsentlighedsvurdering kan fejlen ikke føre til ugyldighed.

Landsskatteretten lægger vægt på, at SKAT allerede den 13. januar 2016 havde sendt forslag til ændring af skat og moms for samme periode. De af SKAT foreslåede ændringer i forslaget af den 7. juni 2016 tog i det væsentligste udgangspunkt i samme forhold, idet det af indehaveren indleverede regnskabsmateriale, der ikke var fyldestgørende, kun på enkelte punkter påvirkede SKATs forslag til skønsmæssig ansættelse af den 7. juni 2016. Landsskatteretten lægger tillige vægt på, at SKAT først traf afgørelse i sagen den 23. juni 2016, hvilket var 16 dage efter dateringen på forslaget af den 7. juni 2016. Indehaveren har ikke efterfølgende fremlagt dokumentation for det materielle i sagen. Fejlen anses derfor ikke at have forhindret klageren i at varetage sin mulighed for at udtale sig imod afgørelsen.

Sammenfattende finder Landsskatteretten herefter, at virksomhedens momstilsvar ændres således:

SKATs

afgørelse

Købsmoms af hævninger

Difference [virksomhed3]

Købsmoms udgifter [virksomhed2]

Landsskatterettens afgørelse

2. kvartal 2013

55.792 kr.

-1.061 kr.

54.731 kr.

3. kvartal 2013

38.415 kr.

-3.942 kr.

34.473 kr.

4. kvartal 2013

56.080 kr.

141 kr.

-2.190 kr.

54.031 kr.

1. kvartal 2014

36.193 kr.

-1.379 kr.

34.814 kr.

2. kvartal 2014

49.731 kr.

699 kr.

-8.367 kr.

42.063 kr.

3. kvartal 2014

84.270 kr.

-388 kr.

-7.004 kr.

76.878 kr.

4. kvartal 2014

231.832 kr.

2799 kr.

306 kr.

-705 kr.

-17.542 kr.

218.100 kr.

I alt

552.313 kr.

515.090 kr.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse således, at ændringen af virksomhedens momstilsvar for den påklagede periode nedsættes fra 552.313 kr. til 515.090 kr.