Kendelse af 17-04-2018 - indlagt i TaxCons database den 11-05-2018

SKAT anser ikke selskabet for berettiget til at opnå et nedslag i betaling af spilleafgift, idet selskabet har udbetalt midler kontant til en støtteforening. SKAT har derfor afkrævet selskabet 144.638 kr. som tilbagebetaling af nedslag i spilleafgift for perioden 1. marts 2013 til 31. december 2015.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet har i årene 2013-2015 udbetalt udlodningsmidler til støtteforeningen [x1], herefter benævnt støtteforeningen. Selskabet har udbetalt 54.910 kr. i 2013, 31.657 kr. i 2014 og 58.071 kr. i 2015 til støtteforeningen, i alt 144.638 kr. i perioden 1. marts 2013 til 31. december 2015.

Selskabet har udbetalt udlodningsmidlerne kontant til en repræsentant fra støtteforeningen, som har kvitteret for modtagelsen af udlodningsmidlerne. Støtteforeningen arrangerer bankospil og støtter forskellige idrætsforeninger i lokalområdet. Det fremgår af kvitteringerne, at der er tale om ”udlodning til lokale almennyttige formål der falder ind under momslovens § 13, stk. 1, nr. 18”.

Selskabet har hver måned i perioden 1. marts 2013 til 31. december 2015 udbetalt kontante beløb på under 10.000 kr. til en repræsentant fra støtteforeningen.

Selskabet har været registreret for spilleafgift hos SKAT siden den 1. januar 2008.

Selskabet har på baggrund af selskabets udlodning af midler angivet et nedslag i spilafgiften på 100 %. Det vil sige, at selskabets nedslag i spilleafgiften udgjorde det samme beløb, som selskabet har udloddet til støtteforeningen i perioden 1. marts 2013 til 31. december 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet 144.638 kr. i spilleafgift for perioden 1. marts 2013 til 31. december 2015. SKAT har ikke anset selskabet for berettiget til det foretagne nedslag i spilleafgiften, idet udlodningerne er foretaget til et uberettiget formål og ved kontant udbetaling.

SKAT har i afgørelsen bl.a. anført, at:

(...)

1. Udlodninger til [x1]

(...)

Under besøget oplyste I, at I kun har udloddet til en forening, [x1], men at I har vedtægter og underskrevne kvitteringer liggende. I oplyste endvidere, at I har udbetalt udlodningsmidlerne kontant til en repræsentant for [x1]. Han kom hver den 15. i måneden og han kvitterede med det samme, som pengene blev udbetalt. I troede, at alle udbetalinger under 10.000 kr. kunne ske kontant, og at det alene var udbetalinger over 10.000 kr., der skulle ske via bankoverførsel.

Da materialet ikke lå klar ved besøgets start, blev det aftalt, at I eftersendte materialet.

SKAT modtog den 9. marts 2016 jeres materiale, som indeholdte følgende:

Vedtægter for [x1]

(...)

Af materialet ses det, at I alene har udloddet til [x1] for perioden 1. marts 2013 til 31. december 2015. Sidste udlodning er foretaget den 16. november 2015, dvs. vedrørende afgiftsperioden oktober 2015. I har i alt udloddet 144.638 kr.

Der foreligger ingen bankoverførselsbilag. I brev af 7. marts 2016 til SKAT oplyser I, at ”da ingen af vores udlodninger er over 10.000 kr. er alle vores udlodninger sket kontant”.

I anfører ligeledes i brevet af 7. marts 2016, at I ikke har foreningsregnskabet, men at der af foreningens ”... regnskab fremgår hvilke udlodninger der er modtaget fra spillehallen”. I ”har primært haft kontakt til [person1] fra bestyrelsen”.

Ved afstemning af jeres udlodninger fra de underskrevne kvitteringer til jeres angivelser via TastSelv Erhverv ses det, at I har taget 100 % nedslag, dvs., at det beløb, som I har udloddet, er det beløb, som I har taget i nedslag.

[x1]s formål fremgår af § 2 i de fremlagte vedtægter (...)

§ 2. Formål:

At fungere som primær støtteforening for amatøridrætsforeningen [Forening1] samt [Forening2], idet overskud der skabes af foreningen ubeskåret går til støtte af velgørende eller på anden måde almennyttige formål, herunder særligt amatøridrætsarbejde i form af udbetaling af kontante støttebeløb til amatøridrætsforening [Forening1].

Ligeledes har foreningen det formål at skabe sociale aktiviteter for foreningens medlemmer, det være sig busture, rejser, foredrag el.lign.

(...)

1.3.SKATs bemærkninger og begrundelse

I har fremlagt de underskrevne kvitteringer fra [x1], men samtidig har I også fremlagt erklæringer fra den ansvarlige bestyrelse i henholdsvis [klub1] og [klub2]. Da det er [x1], der har kvitteret for modtagelsen af udlodningsmidlerne, er det SKATs opfattelse, at I alene har udloddet til denne forening, og ikke til [klub1] og [klub2].

De fremlagte erklæringer fra [klub1] og [klub2] tillægges derfor ingen betydning for sagen. Det samme gælder vedtægterne for [klub2].

Efter en gennemgang af [x1]s vedtægter samt deres hjemmeside har SKAT konstateret, at foreningens aktivitet alene er bingo, og at foreningen af deres eget overskud støtter almene og velgørende formål samt ungdomsarbejde i klubber.

Momsfritagelsen efter henholdsvis § 13, stk. 1, nr. 17 er betinget af, at der er tale om velgørende formål eller på anden måde almennyttige formål, jf. ML § 13, stk. 1, nr. 21, og en forening anses jf. momsloven for velgørende ud fra de aktiviteter, som foreningen har.

Foreninger, der støtter andre foreningers velgørende formål, anses ikke i sig selv for velgørende eller almennyttige. Således omfattes støtteforeninger ikke af bestemmelsen i § 13, stk. 1, nr. 17 og dermed heller ikke af nr. 21.

Ud fra de foreliggende oplysninger anser SKAT ikke [x1] for at være en velgørende forening i momsmæssig henseende. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at foreningen har karakter af en støtteforening, jf. SKM2009.176.SR og SKM2004.444.LSR, og samtidig er det SKATs opfattelse, at bingo ikke er en aktivitet, der falder ind under et alment velgørende formål.

Idet [x1] ikke anses for omfattet af ML § 13, stk. 1, nr. 17 eller nr. 21, er det SKATs opfattelse, at I har udloddet midler til et formål, som ikke opfylder betingelsen i dagældende SPILAL § 13 om velgørenhed, og at I dermed uretmæssigt har taget nedslag i afgiften.

Samtidig foreligger der ingen bankoverførselskvitteringer, da I har udbetalt alle udlodningerne kontant, jf. jeres egne oplysninger ovenfor. SKAT bemærker, at det ikke fremgår af SKATs systemer, at I har anmodet om og modtaget tilladelse til, at udlodningen kan ske på anden måde end bankoverførsel, jf. bekendtgørelse om afgifter af spil § 5, stk. 1, sidste pkt. Da udlodningen er sket kontant medfører det i sig selv, at afgiftsnedslaget ikke kan imødekommes, da der er et skærpet krav om, at alle udlodninger uanset beløbets størrelse skal foretages via bankoverførsel til foreningens konto, og samtidig skal bankoverførselskvitteringen og den underskrevne kvittering, hvor foreningen kvitterer for modtagelsen, foreligge i regnskabet på udlodningstidspunktet, jf. bekendtgørelsen om afgifter af spil §§ 5 og 8 samt SKM2014.862.LSR.

I har benyttet muligheden for at angive nedslag i afgiften i perioden 1. marts 2013 til oktober 2015, men det ses, at I har taget det samme beløb i nedslag, som [x1] månedligt har kvitteret for at have modtaget. Dette betyder, at I har taget et større nedslag i afgiften end berettiget, idet der maksimalt kan tages nedslag for 95 % af det udloddede beløb.

Allerede fordi udlodningerne er foretaget til et uberettiget formål og ved kontantudbetaling, kræves beløbet på 144.638 kr. tilbagebetalt.

(...)

Ad. 1) Udbetaling til støtteforeningen [x1]

(...)

SKATs opfattelse er derfor fortsat, at selskabet har udloddet midler til et uberettiget formål.

Det, at selskabet tidligere har udloddet direkte til forskellige idrætsforeninger, ændrer ikke på, at selskabet i kontrolperioden udelukkende har udloddet midlerne til støtteforeningen [x1]. SKAT tillægger det derfor ikke betydning for sagens udfald.

Det, at selskabet har været i god tro omkring udlodningerne til støtteforeningen [x1], finder SKAT ikke skal tillægges betydning for sagens udfald, idet selskabet som tilladelsesindehaver, før udlodning af midler foretages, har en forpligtelse jf. bekendtgørelsen om afgifter af spil § 4 til at sikre, at modtager opfylder betingelserne for at kunne modtage udlodning til velgørende formål efter dagældende § 13 i lov om afgifter af spil. Tilladelsesindehaveren skal sikre sig dokumentation for, at modtageren enten er godkendt efter ligningslovens (LL) § 8 A, har formål som kan omfattes af reglerne i momslovens (ML) § 13, stk. 1, nr. 17, er arrangør af et kulturelt arrangement på friluftsscene eller i koncertsal med musik og sang, er et teater med pantomime- eller børneforestillinger, eller er en pige- eller drengegarde i en stor forlystelsespark.

Efter SKATs opfattelse har selskabet ikke sikret sig, at støtteforeningen [x1] opfylder betingelserne i ML § 13, stk. 1, nr. 17 og 21.

Selskabet har fremlagt bilag fra støtteforeningen [x1] som dokumentation for, hvad støtteforeningen har anvendt udlodningsmidlerne til, se BILAG 3. Det ses af de fremlagte bilag, at der er tale om fakturaer, der er udstedt til støtteforeningen [x1], og at støtteforeningen blot har afholdt en driftsudgift for idrætsforeningerne. Der er ikke tale om, at støtteforeningen [x1] har givet et egentligt beløb videre til en eller flere amatøridrætsforeninger, og hvor de respektive amatøridrætsforeninger selv har haft råderet over midlerne. SKAT tillægger ikke de fremlagte fakturaer betydning for sagens udfald.

Ad. 2) Udbetalingerne er sket ved kontante udbetalinger

Hovedreglen i bekendtgørelsen om afgifter af spil er, at udlodning af midler til velgørende formål, jf. SPILAL § 13, alene må ske ved bankoverførsel, og at modtager skal kvittere for beløbets overførsel.

Der er dog i § 5 indsat en undtagelse til hovedreglen, der siger, at hvis særlige forhold taler herfor kan told- og skatteforvaltningen efter anmodning tillade, at udlodningen sker på anden måde.

Først skal det bemærkes, at selskabet ikke har anmodet om tilladelse til at udlodde midler på anden måde end ved bankoverførsel, hvorfor SKAT ikke har givet tilladelse til selskabet om, at udlodningen kan ske ved kontantudbetaling.

Samtidig er det SKATs opfattelse, at undtagelsen om at dispensere fra hovedreglen om bankoverførsel kun kan komme på tale, hvis særlige forhold taler herfor. Det, at selskabet finder det lettest at udbetale udlodningsmidlerne kontant, finder SKAT ikke at være en særlig omstændighed, som gør, at der kan dispenseres fra hovedreglen.

SKATs opfattelse er derfor fortsat, at selskabet ikke opfylder kravet i bekendtgørelsen om afgifter af spil § 5 om, at udlodning alene må ske ved bankoverførsel.

(...)”

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabet er berettiget til et nedslag i spilleafgiften for udlodning af midler for i alt 144.638 kr. i perioden 1. marts 2013 til 31. december 2015, idet selskabet har udloddet midler til en forening med velgørende formål.

Til støtte herfor har selskabets repræsentanten anført, at:

”(...)

1) Udbetaling til [x1]

På vegne af klageren (herefter benævnt [person2]) skal jeg gøre gældende, at selskabet er berettiget til at foretage fradrag for de foretagne udbetalinger til [x1].

Jeg er bekendt med at SKATS generelle opfattelse er, at udbetalinger til en støtteforening ikke berettiger til fradrag. At det således er SKATS opfattelse er et krav, at der ydes støtte direkte til den enkelte (støtteberettigede) idrætsforeningen etc.

I nærværende sag ydede [person2] oprindelig støtte via [...], [...] (damehåndbold), [...], [...], [...], [...] m.fl.

Tilbage i tid blev [x1] oprettet som en støtteforening til bl.a. [Forening1], [Forening2] og formentligt [...] m.fl. [x1] har ifølge mine oplysninger sit udspring fra [...]/[...]. Bestyrelsen i [x1] meddelte [person2], at der ikke var tale om andre ændringer end at fordelingen af midlerne nu skete via [x1].

[x1] arrangerer bankospil, og derudover administrerer [x1] indbetalinger fra spillehaller m.v. og udbetaler støttebeløb iht. dets formål.

[person2] har således anset støtten til [x1] som en forlængelse af den oprindelige støtte direkte til idrætsforeningerne.

Ved sagens behandling ved Skat er fremlagt nogle udbetalingsfakturaer modtaget fra [x1], jf. underbilag 1- 8, til Bilag 1.

[x1] har ved bestyrelsesmedlem [person3] oplyst, at de fremlagte fakturaer sammenlagt giver et beløb på kr. 627.331,00. Derudover har [person3] pr. mail oplyst, at [x1] til [klub3] i perioden fra 8. januar 2013 til 21. marts 2016 har overført støttebeløb på kr. 1.006.660,33.

Disse fakturaer dækker over udbetalinger at støttebeløb fra såvel [person2] som fra [virksomhed1] ApS.

Jeg skal derfor gøre gældende, at det ikke kan være afgørende for fradragsretten om der er sket udbetaling via en Støtteforening ([x1]) - der derefter har udbetalt beløbet til "fradragsberettigede formål "/foreninger, eller hvorvidt den afgiftspligtige har udbetalt direkte til den pågældende forening.

Det gøres gældende, at det er ubestridt at [person2] har været i god tro med hensyn til om det var i overensstemmelse med lovens bestemmelser at man udbetalte til [x1], og der foreligger kvitteringer fra [x1] for, at de omhandlede beløb er udbetalt til dem.

Som nævnt er SKATs generelle opfattelse, at udbetalinger til støtteforeninger ikke berettiget til nedslag.

Jeg har dog p.t. ikke konkret kendskab til afgørelser fra Landsskatteretten eller domstolene der har taget stilling til dette synspunkt.

Det er min opfattelse at SKATS generelle opfattelse om "støtteforeninger" således ikke er i overensstemmelse med lovens formål og bestemmelser.

2) Udbetalingerne er sket ved kontante udbetalinger.

[person2] har gennem perioden praktiseret at udbetalingen til [x1] er sket ved kontante udbetalinger.

Dette er sket ved at repræsentanter fra [x1]S bestyrelse har kvitteret for modtagelsen af beløbet.

Det er naturligvis korrekt, at det af spilleafgiftsloven § 5, fremgår, at udbetalingerne alene må ske ved bankoverførsler.

Efter§ 5, stk. 1, kan den afgiftspligtige imidlertid anmode SKAT om tilladelse til at udbetalingerne sker på anden måde end ved bankoverførsler.

Dette har [person2] ikke anmodet om.

Men det forhold at det lovgivningsmæssigt er muligt for SKAT at dispensere herfra – indikerer efter min opfattelse, at det ikke er en altafgørende betingelse for fradragsretten at udbetalingerne er sket ved bankoverførsel. Lovgiver har med lovbestemmelsen således ønsket at sikre sig at pengene er kommet "det rette sted hen".

I nærværende sag er det via kvitteringerne fra [x1] dokumenteret, at pengene er udbetalt til [x1], hvorfor hensynet bag lovbestemmelsen fuldt ud er opfyldt.

Jeg skal derfor gøre gældende, at [person2] under disse omstændigheder er berettiget til fradraget.

3) 95 % - Nedslag

Jeg er enig i, at der alene kan ydes et fradrag på 95 % af de midler, der er blevet udloddet til velgørende formål, jf.§ 13, stk. 1.

Såfremt [person2] har foretaget fradrag for 100 % er det naturligvis en fejl, som skal rettes.

(...)”

SKATs udtalelse af 20. september 2016

SKAT har i udtalelse til sagen anført, at:

”1) Udbetaling til [x1]

Klager anfører i sit klageskrift, at det ikke bør være afgørende for fradragsretten, om der er sket udbetaling via en støtteforening ([x1]) - der derefter har udbetalt beløbet til ''fradragsberettigede formål "/foreninger, eller hvorvidt den afgiftspligtige har udbetalt direkte til den pågældende forening. (...) Det er min opfattelse at SKATs generelle opfattelse om "støtteforeninger" således ikke er i overensstemmelse med lovens formål og bestemmelser.

Hertil skal SKAT bemærke, at udlodningsmidler efter dagældende spilafgiftslovs (SPILAL) § 13 og bekendtgørelsen om afgifter af spil § 4 alene kunne ske til almen velgørende formål efter momslovens (ML)§ 13, stk. 1, nr. 17 eller til foreninger, hvis formål var godkendt efter ligningslovens (LL) § 8 A.

[x1] ses ikke godkendt efter LL § 8 A, hvorfor det er bestemmelserne i ML§ 13, stk. 1, nr. 17, der skal anvendes ved vurderingen af, hvorvidt foreningen har været udlodningsberettiget eller ej.

Momsfritagelsen efter§ 13, stk. 1, nr. 17 er betinget af, at der er tale om almen velgørende formål eller på anden måde almennyttige formål, jf. ML § 13, stk. 1, nr. 21, og en forening anses jf. ML for velgørende ud fra de aktiviteter, som foreningen har.

Foreninger, der støtter andre foreningers velgørende formål, anses ikke i sig selv for velgørende eller almennyttige. Således omfattes støtteforeninger ikke af bestemmelsen i § 13, stk. 1, nr. 17 og dermed heller ikke af nr. 21, jf. SKM2009.176.SR og SKM2004.444.LSR.

SKATs opfattelse er derfor, at det i forhold til SPILAL er altafgørende, hvem modtageren af udlodningsmidlerne er, idet modtager af udlodningsmidlerne (dvs. den forening, som tilladelsesindehaver bankoverfører udlodningsmidlerne til) skal have det almen velgørende formål. Støtten fra tilladelsesindehaver skal derfor gå direkte til det udlodningsberettiget formål og ikke via en støtteforening.

En støtteforening, der er et bingocenter, og hvor aktiviteterne er bingo-/bankospil og viderestøtte af midler til blandt andet lokale amatøridrætsforeninger, finder SKAT ikke opfylder betingelsen om at være et alment velgørende eller almennyttigt formål, jf. ML§ 13, stk. 1, nr. 17 og 21.

Klager anfører, at de tidligere har udloddet direkte til forskellige idrætsforeninger, men efter SKATs opfattelse ændrer det ikke på, at selskabet i kontrolperioden udelukkende har udloddet midler til støtteforeningen [x1] (bingocenter).

Klager anfører også, at de har været i god tro omkring udlodningerne til støtteforeningen [x1], men efter SKATs opfattelse ændrer ikke på, at selskabet som tilladelsesindehaver, før udlodning af midler blev foretaget, havde en skærpet forpligtelse jf. bekendtgørelsen om afgifter af spil § 4 til at sikre, at modtager opfyldte betingelserne for at kunne modtage udlodning til velgørende formål efter dagældende SPILAL § 13.

I forhold til udlodninger efter SPILAL skulle tilladelsesindehaveren sikre sig dokumentation for, at modtageren enten var godkendt efter ligningslovens (LL) § 8 A, havde formål som kunne omfattes af reglerne i momslovens (ML)§ 13, stk. 1, nr. 17, var arrangør af et kulturelt arrangement på friluftsscene eller i koncertsal med musik og sang, var et teater med pantomime- eller børneforestillinger, eller var en pige- eller drengegarde i en stor forlystelsespark.

Efter SKATs opfattelse har selskabet ikke overholdt denne skærpet forpligtelse og dermed sikret sig, at støtteforeningen [x1] (bingocenter) opfylder betingelserne i ML§ 13, stk. 1, nr. 17 og 21.

Klager anfører, at støtteforeningen har fremlagt fakturaer på sammenlagt 627.331 kr., og derudover har et bestyrelsesmedlem af støtteforeningen oplyst pr. mail, at støtteforeningen har overført et støttebeløb på 1.006.660,33 kr. til [klub3] i perioden 8. marts 2013 til 21. marts 2016.

De fakturaer, som klager henviser til, er vedlagt som BILAG 3 til SKATs afgørelse. Det ses af de fremlagte bilag, at der er tale om fakturaer, der er udstedt til støtteforeningen [x1] (bingocenter), og at støtteforeningen blot har afholdt en driftsudgift for idrætsforeningerne. Der er ikke tale om, at støtteforeningen [x1] (bingocenter) har givet et egentligt beløb videre til en eller flere amatøridrætsforeninger, og hvor de respektive amatøridrætsforeninger selv har haft råderet over midlerne.

SKAT har ikke set mailen vedrørende det overførte beløb på 1.006.660,33 kr. til [klub3], men efter SKATs opfattelse ville den ikke have ændret sagens udfald.

SKATs opfattelse er derfor fortsat, at selskabet har udloddet midler til et uberettiget formål, og at der er tale om en gennemgående fejl i hele kontrolperioden. SKAT finder, at afgørelsen bør fastholdes.

2) Udbetalingerne er sket ved kontante udbetalinger

SKAT henviser til bemærkningerne, der fremgår af afgørelsen.

Derudover skal det blot præciseres, at det skærpet krav om bankoverførsel, der blev vedtaget i forbindelse med SPILAL i 2012, er indført for at kunne følge kontrolsporet fra tilladelsesindehavers bankkonto til udlodningsmodtagers bankkonto og derved formindske muligheden for snyd. Det, at udlodningsmidler skal overføres via bank, er derfor en betingelse, som tilladelsesindehaver har skulle overholde.

Det, at der i bekendtgørelsen er en mulighed for at dispensere fra kravet om bankoverførsel, ændrer ikke på, at hovedreglen er, at udlodningsmidler skal bankoverføres mellem giver og modtager, før der kan imødekommes et afgiftsnedslag.

For at komme i betragtning til en dispensation, dvs. dispensation til at udlodde på anden vis end ved bankoverførsel, skal der gøres særlige forhold gældende.

Disse særlige forhold er ikke nærmere defineret i bekendtgørelsens § 5, men det, at man blot ikke ønsker at gøre det via bankoverførsel eller finder det lettest at give kontanter, er efter SKATs opfattelse ikke særlige forhold der vil gives dispensation til.

Det er derfor SKATs opfattelse, at selskabet ved ikke at have udloddet via bankoverførsel har overtrådt bestemmelserne i bekendtgørelsen om afgifter af spil § 5, og at der er tale om en gennemgående fejl i hele kontrolperioden.

(...)”

Bemærkninger fra selskabets repræsentant under sagens behandling ved Landsskatteretten

Selskabets repræsentant har den 9. november 2016 fremsendt bemærkninger til SKATs udtalelse til sagen. Repræsentanten har henholdt sig til det tidligere fremførte i klagen.

Selskabets repræsentant har under sagens behandling ved Landsskatteretten forklaret, at selskabet gennem de sidste 9 år har udbetalt udlodninger til foreninger bl.a. til fodboldforeninger. Udbetalingerne har altid været foretaget kontant, og der var brugt en standard kvitteringskrivelse udarbejdet af SKAT. SKAT har gennem alle årene kontrolleret deres udlodninger og har ikke gjort selskabet opmærksom på, at selskabet ikke måtte udbetalt udlodninger kontant.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af lov om afgifter af spil nr. 698 af 25. juni 2010, herefter benævnt spilleafgiftsloven, § 1, at udbud eller arrangement af spil er afgiftspligtigt, i det omfang det følger af reglerne i spilleafgiftsloven.

Det følger af spilleafgiftslovens, § 13, stk. 1, at der kan gives et nedslag på 95 % i den del af afgiften, der overstiger 31 % af bruttospilleindtægten, jf. § 12, stk. 3, såfremt indehaveren af en tilladelse til en spillehal udlodder midler til velgørende formål i Danmark eller i et EU- eller EØS-land.

I henhold til spilleafgiftslovens § 13, stk. 5, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om betingelserne for udlodning af midler og afgiftsnedslaget.

Bekendtgørelse om afgift af spil, nr. 1139 af 5. december 2011, herefter benævnt bekendtgørelsen, er udstedt i medfør af spilleafgiftslovens § 13, stk. 5.

I bekendtgørelsens §§ 4-6, fremgår en række betingelser for udlodning af midler. Det fremgår af bekendtgørelsens § 4, stk. 1, at tilladelsesindehaveren, før udlodning af midler foretages, skal sikre sig, at modtageren opfylder betingelserne for at kunne modtage udlodning til velgørende formål efter § 13 i spilleafgiftsloven. Tilladelsesindehaveren skal desuden sikre sig dokumentation for, at modtageren er godkendt efter Ligningslovens § 8 A eller har et formål som er omfattet af reglerne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 17. Dokumentationen skal opbevares som en del af tilladelsesindehaverens regnskabsmateriale, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 2.

Udlodning af midler til velgørende formål, jf. spilleafgiftslovens § 13, må alene ske ved bankoverførsel, og modtager skal kvittere for beløbets overførsel. Hvis særlige forhold taler herfor, kan SKAT efter anmodning tillade, at udlodning sker på anden måde, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1.

I henhold til bekendtgørelsens § 5, stk. 2, skal kvitteringen indeholde oplysninger om tilladelsesindehaverens navn, adresse og CVR-nr., beløbsmodtagerens navn, adresse og eventuelle CVR-nr., dato for modtagelse af udlodning samt størrelsen på det udloddede beløb. Bilaget for bankoverførslen skal opbevares sammen med kvitteringen fra udlodningsmodtageren, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 3.

Det er ubestridt, at selskabet har foretaget udlodninger til støtteforeningen. Selskabet har udbetalt i alt 144.638 kr. kontant til en repræsentant fra støtteforeningen i perioden 1. marts 2013 til 31. december 2015. Repræsentanten for støtteforeningen har kvitteret for modtagelsen af udlodningerne på en standard kvitteringsskrivelse udarbejdet af SKAT. Kvitteringsskrivelsen indeholder relevante oplysninger i overensstemmelse med bekendtgørelsens § 5, stk. 3. Udbetalingerne er foretaget hver måned og har alle udgjort beløb på mindre end 10.000 kr.

Støtteforeningen arrangerer bingospil, busture, rejser, foredrag m.v.

Landsskatteretten finder, at støtteforeningen ikke har almennyttige eller velgørende formål. Foreninger, der støtter andre foreningers velgørende formål, anses ikke af den grund i sig selv for velgørende eller almennyttige. Det er Landsskatterettens opfattelse, at selskabet ikke, ved udbetaling af udlodningsmidler til støtteforeningen, har iagttaget betingelsen i § 13 og sikret sig, at støtteforeningen har almennyttige eller velgørende formål efter § 13 i spilleafgiftsloven, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 1.

Det forhold, at støtteforeningens repræsentant har underskrevet en kvittering for modtagelse af udlodningen, hvoraf det fremgår, at midlerne skal anvendes til lokale almennyttige formål, der falder ind under momslovens § 13, stk. nr. 17, kan ikke føre til, at udlodningen anses for sket til almennyttige eller velgørende formål.

Landsskatteretten bemærker endvidere, at det er en betingelse for at udlodde midler, at udlodningen sker ved en bankoverførsel. Foreligger der særlige forhold, kan der, efter anmodning, opnås en tilladelse fra SKAT til, at udlodningen sker på anden måde end ved bankoverførsel. Dette fremgår af bekendtgørelsens § 5, stk. 1. Der er ikke indhentet en sådan tilladelse, og det er Landsskatterettens opfattelse, at det forhold, at selskabet har udloddet beløb på under 10.000 kr. pr. gang ikke ændrer ved, at udlodningerne skulle overføres til støtteforeningen ved en bankoverførsel.

Landsskatteretten finder efter en samlet vurdering, at selskabet ikke har opfyldt betingelserne for udlodning af midler til velgørende formål i spilleafgiftslovens § 13, hvorfor selskabet ikke er berettiget til at opnå et nedslag i spilleafgiften. Selskabet skal derfor betale 144.638 kr. i spilleafgift for perioden 1. marts 2013 til 31. december 2015.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.