Kendelse af 12-08-2020 - indlagt i TaxCons database den 11-10-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1/1-31/12 2012

Momstilsvar ved uregistreret virksomhed

29.591 kr.

0 kr.

29.591 kr.

Afgiftsperioden 1/1-31/12 2013

Momstilsvar ved uregistreret virksomhed

29.628 kr.

0 kr.

29.628 kr.

Afgiftsperioden 1/1-31/12 2014

Forhøjelse af momstilsvar

24.199 kr.

0 kr.

24.199 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomheds Register, at klageren har været registeret med virksomheden [virksomhed1] med cvr.-nr. [...1] siden den 1. april 2014. Virksomheden er registeret under branchekoden ”812100 Almindelig rengøring i bygninger”.

SKAT har i forbindelse med et projekt, som skulle undersøge skatteydere med lav eller ingen indkomst, udsøgt klageren.

Det fremgår af klagerens R75 oplysninger, at klageren i indkomstårene 2012-2014 har været ansat ved [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S. Endvidere fremgår det, at klageren i de påklagede indkomstår havde følgende A-indkomst:

2012:

30.585 kr.

2013:

35.195 kr.

2014:

21.875 kr.

Endvidere fremgår det, at klageren har selvangivet 40.279 kr. i overskud af virksomhed for indkomståret 2014.Klageren har ikke fremlagt regnskabsmateriale til SKAT i forbindelse med skattesagens behandling.

Af SKATs afgørelse fremgår det, at klageren virksomhed blev registeret momspligtig den 1. april 2014. Endvidere fremgår det, at klageren har indberettet 11.910 kr. i salgsmoms og 2.255 kr. i købsmoms for afgiftsperioden 1. april – 31. december 2014.

I forbindelse med sagens behandling hos SKAT har klageren oplyst, at hun mod kontant betaling har haft følgende udlejning:

Indkomstår 2012

Udlejning

Lejer

Periode

Pris

Samlet

Værelser

[S.]

1/1-16/7 (6 1/2 md.)

4.500 kr./måned

29.250 kr.

I alt

29.250 kr.

Indkomstår 2013

Udlejning

Lejer

Periode

Pris

Samlet

Værelse

[A.]

6/3-31/12 (10 md.)

1.500 kr./md.

15.000 kr.

Værelse

[B.]

1/9-31/12 (4 md.)

3.000 kr./md.

12.000 kr.

I alt

27.000 kr.

Indkomstår 2014

Udlejning

Lejer

Periode

Pris

Samlet

Værelser

[A.]

1/1-31/12 (12 md.)

1.500/md.

18.000 kr.

Værelse

[B.]

1/1-31/12 (12 md.)

3.000 kr./md.

36.000 kr.

I alt

54.000 kr.

Endvidere har klageren oplyst, at hun har modtaget 40.000 kr. i 2012, 40.000 kr. i 2013 og 30.000 kr. i 2014 i kontanter fra sin kæreste. Klageren og klagerens kæreste har ikke været samboende i de påklagede indkomstår. Ydermere har klageren oplyst, at hun har modtaget 20.000 PLN i 2012 og 20.000 PLN i 2013 fra sin far.

Det fremgår af klagerens kontoudtog, at klageren har afholdt udgifter til [...]: SKAT har opgjort klagerens husleje til:

2012: 95.140 kr.

2013: 97.539 kr.

2014: 99.000 kr.

Endvidere fremgår det af SKATs afgørelse, at SKAT i forbindelse med skattesagens behandling har opgjort klagerens privatforbrug til:

2012:

-42.959 kr.

2013:

-43.143 kr.

2014:

-4.723 kr.

I forbindelse med klagesagens behandling har revisoren opgjort klagerens privatforbrug til:

2012

2013

2014

Formue primo

7.027

3.087

4.245

Formue ultimo

3.087

4.245

11.789

Skattepligtig indkomst

20.267

27.624

42.308

Boligsikring

10.572

11.100

0

Skattefri fremlejeindtægt

29.250

27.000

54.000

Betalt skat/AM

2.444

2.815

4.112

Overskydende skat

1.300

1.298

1.580

Beskæftigelsesfradrag

1.170

2.447

3.933

Husleje

95.140

97.539

99.000

Gave fra fader

38.500

40.000

0

Gave fra kæreste

34.900

40.000

40.000

100.671

142.986

104.599

152.556

114.901

146.066

Forbrug

42.315

47.957

31.165

Klagerens revisor endvidere fremlagt en oversigt over indsætninger samt en tro- og loveerklæring.

Følgende fremgår af oversigten over indsætninger:

Dato

Tekst

Beløb

Indbetaler

03.01.2012

Indbetalt kontant

2.500 kr.

04.01.2012

Overført

2500 kr.

[S.]

02.02.2012

Indbetalt kontant

8000 kr.

Kæreste 3.500 kr. og [S.] 4.500 kr.

21.02.2012

Indbetalt kontant

7000 kr.

Kæreste

01.03.2012

Indbetalt kontant

4500 kr.

[S.]

06.03.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

Kæreste

16.03.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

26.04.2012

Indbetalt kontant

9000 kr.

[S.] 4.500 kr.

07.05.2012

Indbetalt kontant

9000 kr.

[S.] 4.500 kr.

22.05.2012

Indbetalt kontant

8000 kr.

04.06.2012

Indbetalt kontant

11000 kr.

[S.] 4.500 kr.

19.06.2012

Indbetalt kontant

5000 kr.

27.06.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

Kæreste

03.07.2012

Indbetalt kontant

5000 kr.

[S.] 2.250 kr.

31.07.2012

Indbetalt kontant

2000 kr.

06.08.2012

Indbetalt kontant

9000 kr.

Far

14.08.2012

Indbetalt kontant

4500 kr.

Far

17.08.2012

Indbetalt kontant

2000 kr.

Far

27.08.2012

Indbetalt kontant

3000 kr.

Far

03.09.2012

Indbetalt kontant

5400 kr.

Kæreste

17.09.2012

Indbetalt kontant

2500 kr.

02.10.2012

Indbetalt kontant

8000 kr.

Far

09.10.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

Far

23.10.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

Far

05.11.2012

Indbetalt kontant

6000 kr.

Kæreste

04.12.2012

Indbetalt kontant

8000 kr.

Kæreste

28.12.2012

Overført

1000 kr.

[R]

I alt 2012

152.900 kr.

Dato

Tekst

Beløb

Indbetaler

07.01.2013

Indbetalt kontant

1000 kr.

Kæreste

07.01.2013

Overført

8000 kr.

[Re.]

17.01.2013

Indbetalt kontant

3000 kr.

Kæreste

05.02.2013

Indbetalt kontant

5400 kr.

Kæreste

06.03.2013

Overført

2000 kr.

[Re.]

07.03.2013

Indbetalt kontant

5000 kr.

Kæreste 3.500 kr. og [A.] 1.500 kr.

08.04.2013

Indbetalt kontant

1000 kr.

Kæreste

15.04.2013

Indbetalt kontant

7000 kr.

Kæreste 5.500 kr. og [A.] 1.500 kr.

16.04.2013

Indbetalt kontant

3000 kr.

Kæreste 1.500 kr. og [A.] 1.500 kr.

22.05.2013

Indbetalt kontant

6000 kr.

Kæreste 4.500 kr. og [A.] 1.500 kr.

01.07.2013

Indbetalt kontant

8130 kr.

Kæreste 5.130 kr. og [A.] 3.000 kr.

01.08.2013

Indbetalt kontant

8300 kr.

Kæreste 5.700 kr. og [A.] 3.000 kr.

02.12.2013

Indbetalt kontant

8200 kr.

Kæreste 2.200 kr. og [A.] 3.000 kr.

I alt 2013

66.030 kr.

Endvidere fremgår det, at [S.], [Re.] og [A.] var lejere af værelser hos klageren.

Af den fremlagte tro- og loveerklæring fremgår, at klagernes kæreste bekræfter, at han i indkomstårene 2012-2014 har givet klageren ca. 40.000 kr. om året som tilskud til kost m.v. Endvidere fremgår det, at beløbene er betalt i mindre portioner i løbet af året. Erklæringen er underskrevet og dateret den 1. september 2016.

SKAT har i forbindelse med klagesagens behandling korrigeret klagerens privatforbrugsopgørelser for indkomstårene 2012-2014:

Indkomstår 2012

Debet

Kredit

Formue primo

7.027

Formue ultimo

3.087

Skattepligtig indkomst før AM bidrag

20.267

Skattefri fremlejeindtægt værelsesudlejning

29.250

Overskydende skat

1.300

Betalt skat, A-skat/B-skat/restskat og AM

2.446

Beskæftigelsesfradrag

1.170

Husleje

95.140

Boligsikring

10.572

Sammentælling

100.673

69.586

Privatforbrug

-31.087

Indkomstår 2013

Debet

Kredit

Formue primo

3.087

Formue ultimo

4.245

Skattepligtig indkomst før AM bidrag

27.624

Skattefri fremlejeindtægt værelsesudlejning

27.000

Overskydende skat

1.298

Betalt skat, A-skat/B-skat/restskat og AM

2.815

Beskæftigelsesfradrag

2.447

Husleje

97.539

Boligsikring

11.100

Sammentælling

104.599

72.556

Privatforbrug

-32.043

Indkomstår 2014

Debet

Kredit

Formue primo

4.245

Formue ultimo

11.789

Skattepligtig indkomst før AM bidrag

42.308

Skattefri fremlejeindtægt værelsesudlejning

54.000

Overskydende skat

1.580

Betalt skat, A-skat/B-skat/restskat og AM

4.112

Beskæftigelsesfradrag

3.933

Husleje

99.000

Boligsikring

0

Sammentælling

114.901

106.066

Privatforbrug

-8.835

Skatteankestyrelsens privatforbrugsberegning

Skatteankestyrelsen har i forbindelse med klagebehandlingen udarbejdet følgende privatforbrugsberegning, hvori der er taget udgangspunkt, dels i SKATs opgørelse, dels i klagerens indsendte oplysninger:

2012

2013

2014

Indkomst

A-indkomst uden ambi & sp-bidrag

30.585

35.195

21.877

Fagligt kontingent & A-kasse

-5.148

-5.124

-5.160

Beskæftigelsesfradrag

-1.170

-2.447

-3.933

Resultat af virksomhed

-

-

40.279

Indkomst

24.267

27.624

53.063

Privatforbrug

Indestående/ formue primo

7.027

3.087

4.245

Indestående/ formue ultimo

3.087

4.245

11.789

Opsparing (negativ)/formueforbrug

3.940

-1.158

-7.544

Samlet indkomst

24.267

27.624

53.063

Indeholdt A-skat

0

0

0

Indeholdt ambi

-2.444

-2.815

-1.752

Overskydende skat

1.300

1.298

1.580

Boligsikring

10.572

11.100

0

Skattefri udleje

29.250

27.000

54.000

Beregnet privatforbrug brutto

66.885

63.049

99.347

Husleje, jf. kontoudtog

95.140

97.539

99.000

Beregnet privatforbrug brutto

66.885

63.049

99.347

Rest til øvrige privatforbrug

-28.255

-34.490

347

SKATs afgørelse

SKAT har anset klageren for at drive uregistreret virksomhed i afgiftsperioderne 1. januar - 31. december 2012 og 1. januar – 31. december 2013 og har ansat virksomhedens momstilsvar til henholdsvis 29.591 kr. og 29.628 kr. Endvidere har SKAT forhøjet virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1. januar - 31. december 2014 med 21.995 kr. samt nægtet fradrag for købsmoms på 2.225 kr.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT anført følgende:

”...

1.4 SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKAT´s opfattelse at der for årene 2012, 2013 og 2014 skal ske beskatning af overskud af selvstændig virksomhed (for en del af perioden uregistreret virksomhed) jf. Statsskatteloven §4, stk. 1, litra a, Opkrævningsloven §5, og Personskatteloven §3, stk. 1. Samtidig skal der ske afregning af moms jf. Momsloven §4, stk. 1.

...

Du har ikke indsendt det forespurgte materiale, hvorfor SKAT kan ansætte nettoindkomsten skønsmæssigt.

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger fratrækkes. Det fremgår af Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Du har ikke fremlagt dokumentation for udgifter i forbindelse med din virksomhed. Såfremt du efterfølgende fremlægger dokumentation for afholdte udgifter, vil skatteansættelsen kunne genoptages.

Et negativt eller lavt privatforbrug er en indikator på, at der enten mangler ubeskattede indtægter eller der findes en ukendt, ubeskattet formue. Danmarks Statistik har gennem en årrække foretaget en privatforbrugsanalyse og vi tager udgangspunkt i den analyse, når privatforbruget skal opgøres.

Dit privatforbrug er af SKAT opgjort således:

(...)

Du har foretaget indberetning af momstal til SKAT for perioden 1/4-2014 – 31/12-2014 med salgsmoms 11.910 kr. (svarende til en omsætning på 47.640 kr. ekskl. moms) og købsmoms 2.255 kr., hvilket har medført en momsangivelse på 9.655 kr. Der er ikke indgivet momstal til SKAT for 2012 eller 2013, da virksomheden først bliver registreret 1/4-2014.

Der fremgår af dine kontoudtog for 2012 og 2013 en række kontante indbetalinger, som sammenholdt med bl.a. oplysningerne omkring selvstændig virksomhed gør, at SKAT anser disse indbetalinger for hidrørende fra uregistreret selvstændig virksomhed.

Følgende indsætninger på din bankkonto (ud fra kontoudtog fremsendt fra din bank) indikerer, at der eksisterer indtægter, som ikke er beskattet for de omhandlede indkomstår:

(...)

SKAT har på baggrund af de tilgængelige oplysninger omkring moms, privatforbrug, kontante indsætninger på bankkonto samt øvrige oplysninger i sagen, opgjort ændring af overskud af virksomhed for 2012 til 118.366 kr., 2013 til 118.513 kr. og 87.777 kr. for 2014. Samtidig er ændring af salgsmoms for 2012 opgjort til 29.591 kr., 2013 til 29.628 kr. og 2014 til 21.944 kr., og ikke godkendt fradrag for købsmoms (ej dokumenterede udgifter) for 2014 er opgjort til 2.255 kr. Opgørelsen er sket på baggrund af følgende:

Du har ikke svaret fyldestgørende på SKAT´s henvendelser angående din indkomst for indkomstårene 2012, 2013 og 2014, hvilket har medført at SKAT har opgjort din indkomst på baggrund af de tilgængelige oplysninger.
Din indberetning af momstal til SKAT for 2014. Der er ikke indgivet momstal til SKAT for 2012 eller 2013.
SKAT har opgjort dit privatforbrug for 2012 til -42.959 kr., 2013 til -43.143 kr. og 2014 til -4.723 kr., hvilket ikke anses for et antageligt niveau, og samtidig en indikator for, at der er ubeskattede indtægter eller der findes en ukendt og ubeskattet formue.
SKAT har opgjort kontante indsætninger på din bankkonto for 2012 på i alt 152.900 kr. og 2013 på i alt 66.030 kr. Disse indsætninger anses for at hidrøre fra ubeskattede indtægter ved uregistreret rengøringsvirksomhed samt skattefrie fremlejeindtægter ved værelsesudlejning, og indgår således i det kvalificerede faktiske skøn over overskud af selvstændig virksomhed for indkomstårene 2012, 2013 og 2014.
Indkomsten og salgsmomsen for 2012, 2013 og 2014 er opgjort som et kvalificeret skøn jf. Skattekontrollovens § 3, stk. 4 jf. § 5, stk. 3 med udgangspunkt i ovennævnte oplysninger.
Ved det kvalificerede skøn over indkomsten for 2012, 2013 og 2014 er der henset til, at din husstand kun består af dig.
SKAT kan ikke tage højde for oplysninger om kontante beløb modtaget fra din far og en tidligere kæreste, som du ønsker medtaget i det beregnede privatforbrug, da disse oplysninger ikke er tilstrækkeligt dokumenteret. SKAT er i øvrigt af den opfattelse, at en evt. gave fra en ikke samboende kæreste er skattepligtig indkomst jf. Statsskatteloven §4
Der henvises til dokumentationskrav til kontante beløb jf. Den juridiske vejledning afsnit A.B.5.3.3. Ligeledes henvises der til Statsskatteloven §4 og Den juridiske vejledning afsnit C.A.1.1., som anfører at al indkomst er skattepligtig uanset om det hidrører fra aktiv indsats eller gave.
SKAT godkender dokumentationen for, at du har modtaget skattefrie fremlejeindtægter ved udleje af værelser for indkomstårene 2012, 2013 og 2014. De modtagne skattefrie beløb jf. Ligningsloven §15 P (bundfradrag på 2/3 af årslejen) har udgjort 29.250 kr. i 2012, 27.000 kr. i 2013 og 54.000 kr. i 2014. Disse beløb har SKAT indarbejdet i det beregnede privatforbrug således du er blevet godskrevet beløbene i det tidligere udsendte forslag til afgørelse. Der henvises til de beregnede privatforbrug, hvor beløbene er indregnet.
SKAT kan ikke godkende fradrag for købsmoms på 2.255 kr. vedrørende udokumenterede udgifter for indkomståret 2014 jf. Momsloven §37 og Momsbekendtgørelsen §82.

Indkomstændringen er opgjort på følgende måde:

2012:

2013:

2014:

Skønsmæssig ansat privatforbrug jf. Danmarks Statistiks oplysninger

-boligbenyttelse, da den faktiske udgift benyttes

-25 % reduktion for usikkerheder ved skønnet

Privatforbrug efter reduktioner

+/- beregnet privatforbrug jf. ovenfor (negativ)

181.417 kr.

-41.420 kr

139.997 kr.

-34.999 kr.

104.998 kr.

42.959 kr.

181.417 kr.

-41.420 kr.

139.997 kr.

-34.999 kr.

104.998 kr.

43.143 kr.

181.417 kr.

-41.420 kr.

139.997 kr.

-34.999 kr.

104.998 kr.

4.723 kr.

Ændring i alt

Ændringen fordeles således:

Overskud af virksomhed (personlig indkomst)

Moms 25 % af overskud af virksomhed

147.957 kr.

118.366 kr.

29.591 kr.

148.141 kr.

118.513 kr.

29.628 kr.

109.721 kr.

87.777 kr.

21.944 kr.

Ændring fordelt i alt

147.957 kr.

148.141 kr.

109.721 kr.

Punktet medfører en forhøjelse af den personlige indkomst for indkomståret 2012 med i alt 118.366 kr., 2013 med 118.513 kr. og 2014 med 87.777 kr. jf. Statsskatteloven §4, stk. 1, litra a og Personskatteloven §3, stk. 1.

Herudover opkræves der yderligere moms for perioden 1/1 - 31/12-2012 med 29.591 kr., 1/1 – 31/12-2013 med 29.628 kr. og perioden 1/1 – 31/12-2014 med 24.199 kr. (21.944+2.255) jf. Momsloven §4, stk. 1 og §37 samt Opkrævningsloven §5, stk. 2.

...”

SKAT er i forbindelse med klagesagens behandling kommet med følgende bemærkninger af 29. september 2016:

”...

De af skatterådgiveren anførte kontante gaver fra familie og andre er ikke dokumenteret eller på tilstrækkelig vis sandsynliggjort, hvilket gør at SKAT ikke kan tage højde for disse, da de ikke anses for at være eksisterende ud fra objektive beviser. Der henvises til praksis på området omkring dokumentation af kontanter m.v., som fremgår af Juridisk Vejledning afsnit A.B.5.3.3., SKM2008.611.BR, SKM2011.385.BR og SKM2016.383.BR.

SKAT kan ikke lægge vægt på erklæringer indhentet fra nærtstående/interesseforbundne personer, som ikke har modstridende interesser, da den type af erklæringer skal underbygges med objektivt konstaterbare beviser, såsom kontoudskrifter m.v. jf. Juridisk Vejledning afsnit A.B.5.3.3.

De af skatterådgiveren anførte gaver fra skatteyderens mor, far, ikke samlevende kæreste m.v. anses derfor ikke eksisterende grundet manglende dokumentation for eksistensen heraf.

Det er af SKAT konstateret at skatteyderen for de omhandlede indkomstår har haft et negativt privatforbrug, hvilket er en indikator for at der foreligger ubeskattede indtægter eller at der er modtaget penge fra en anden ukendt kilde. Når der således foreligger et uantageligt lavt privatforbrug, som skatteyderens privatforbrug, så er SKAT berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse jf. Skattekontrolloven §5, stk. 3.

I et sådant skøn indgår alle de foreliggende oplysninger i sagen, og herunder også oplysninger omkring skatteyderens nuværende og tidligere beskæftigelse. Skatteyderen registrerer sig med selvstændig rengøringsvirksomhed fra 1/4-2014, og har således anført at hun har drevet selvstændig virksomhed. SKAT anser derfor den manglende indtægtsføring for hidrørende fra selvstændig virksomhed jf. Statsskatteloven §4, stk. 1, litra a.

SKAT er derfor ikke enig med skatterådgiveren i, "Det er ikke rimeligt, at man bare slynger postulat ud - uden dokumentation, da SKAT har dokumenteret eksistensen af en indkomstkilde, og det negative privatforbrug giver basis for en skønsmæssig ansættelse jf. Skattekontrolloven §5, stk. 3.

SKAT anvender analysen fra Danmarks Statistik, som sammenligningsgrundlag ved opgørelse af privatforbrug. Denne metode er ud fra normal praksis og er en lovlig metode, som er godkendt som brugbar til opgørelse af privatforbrug i sager, hvor der sker en skønsmæssig ansættelse af skatteyderes indkomst. Ved anvendelse af disse tal, har SKAT givet et yderligere nedslag på 25 % til at imødegå evt. usikkerheder, som ikke er kommet til udtryk i analysen. Der henvises til TfS 2016.155.
SKAT har korrigeret det udarbejdede privatforbrug med samlet 18.860 kr. for de omhandlede indkomstår, da der ved overførsel til regneark var faldet oplysninger ud omkring boligsikring for 2012: 10.572 kr. og 2013: 11.100 kr., overskydende skat i 2012 på 1.300 kr. og AM bidrag for 2014 med 4.112 kr.. SKAT har herefter korrigeret privatforbrugene til 2012: -31.087 kr., 2013: -32.043 kr. og 2014: -8.835 kr. I 2012 er privatforbruget anført med 2.446 kr., hvilket også er det korrekte beløb jf. R75 oplysninger, så dette har ikke medført korrektion af privatforbruget.

Privatforbrugene er således fortsat på et uantageligt lavt niveau, da de alle er negative selv efter disse mindre justeringer. Privatforbrugene er vedlagt som bilag.

...”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren ikke har drevet uregistreret virksomhed i indkomstårene 2012 og 2013, og at forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2012, 1. januar – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014 skal nedsættes til 0 kr.

Der er til støtte for påstanden anført følgende:

”...

Jeg er af den opfattelse, at min kundes skattepligtige indkomst bør forhøjes med følgende i stedet:

2012:34.900

2013:40.000

2014:40.000

Disse beløb hidrører fra kontante gaver, som min kunde har modtaget fra sin daværende kæreste.

De var ikke samlevende med samme bopæl, hvorfor beløbet er skattepligtigt.

Dette var min kunde ikke bekendt med, da beløbene er indbetalt af kæresten for at bidrage til husholdningen.

Min klage over SKAT’s afgørelse omfatter følgende:

1. Der drives virksomhed fra 1. april 2014.

Hvordan kan SKAT påstå, at min kunde driver virksomhed før denne dato. Dokumentation for deres postulat ønskes, hvis de vil fastholde dette!

Dette postulat har konsekvenser for både indkomst og moms.

Det er ikke rimeligt, at man bare slynger postulatet ud – uden dokumentation.

SKAT anfører i afgørelsen: ” Du har ikke indsendt det forespurgte materiale, hvorfor SKAT kan ansætte nettoindkomsten skønsmæssigt”.

Det er jo vanskeligt at indsende materiale for en virksomhed, der ikke eksisterer.

Bevisbyrden må ligge hos SKAT!

2. SKAT anvender en analyse fra Danmarks Statistik til beregning af min kundes privatforbrug.

Jeg mener ikke, at dette hverken er en lovlig metode eller en normal praksis.

Danmarks befolkning har vidt forskellige privatforbrug og personer, der har en meget lille indkomst, har også et lavt privatforbrug – og omvendt! (som regel)

Min kunde har angivet sine private faste udgifter på vedhæftede opgørelse

3. Til beregning af forhøjelsen har SKAT udarbejdet en privatforbrugs beregning, som jeg har følgende kommentarer til:
a. I både 2012 og 2013 har SKAT ikke medtaget skattefri boligsikring – henholdsvis kr. 10.572 og kr. 11.100. Beløbene fremgår af skattemappen.
b. I 2012 har SKAT ikke medtaget kr. 1.300 i overskydende skat.
c. I 2012 er AM-bidrag medtaget med et forkert beløb – kun kr. 2, men yderligere fejl.
d. I 2014 har man glemt kr. 4.112 i AM-bidrag.
e. Jeg har ikke umiddelbart fundet andre fejl, men man kan da blive lidt utryg over sagsfremstillingen, når sådanne elementærer fejl kan forekomme. En enkelt fejl kan der jo altid forekomme – vi er alle ”mennesker”, men så mange fejl er ikke acceptabelt.
4. Min kunde har i korrespondancen med SKAT anført, at der er modtaget pengegaver fra faderen i Polen og hjælp til husholdningen fra kæresten.

Jeg vedlægger en oversigt over navnene på de personer, der har indbetalt beløbene på kontoen.

Jeg vedlægger endvidere erklæringer fra kæresten og min kundes moder. (den sidste eftersendes, da jeg ikke har modtaget den endnu)

Min kundes fader er desværre afgået ved døden i 2014, og kan derfor ikke erklære.

5. Jeg har udarbejdet en ny beregning af privatforbruget.

Det beregnede privatforbrug er meget på linje med mange menneskers privatforbrug.

På baggrund af ovenstående punkter, mener jeg at indkomstforhøjelsen bør andrage de beløb, som jeg har anført i begyndelsen af mit brev.

Der er selvfølgelig ingen tvivl om at gaver fra ”3. mand” er skattepligtig.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato fundet, at det er berettiget, at SKAT har anset klageren for at have drevet uregistreret virksomhed i indkomstårene 2012 og 2013. Endvidere har retten fundet, at det er berettiget, at SKAT har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst i indkomstårene 2012, 2013 og 2014 med henholdsvis 118.366 kr. svarende til en omsætning på 147.957 kr., 118.513 kr. svarende til en omsætning på 148.141 kr. og 87.777 kr. svarende til en yderligere omsætning på 109.721 kr.

Da retten endvidere er enig med SKAT i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at SKAT har anset indkomsten for være momspligtig og har beregnet moms heraf.

SKAT har opgjort det ikke-indberettede momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2012, 2013 og 2014 til henholdsvis 29.591 kr. 29.628 kr. 21.944 kr. svarende til 20 % af omsætningen. Landsskatteretten er enig i opgørelsen af momstilsvaret.

For så vidt angår fradrag for købsmoms på 2.225 kr. i afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2014, er Landsskatteretten enig med SKAT i, at klageren ikke kan indrømmes fradrag. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt dokumentation for afholdelsen afgiften.

På baggrund af ovenstående stadfæster retten SKATs afgørelse, hvorefter momstilsvaret forhøjes med 20 % af den yderligere omsætning, svarende til 29.591 kr. (147.957 x 20 %) for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2012 og 29.628 kr. (148.141 x 20 %) for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2013. For afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2014 forhøjes momstilsvaret med 20 % af den konstaterede yderligere omsætning på (109.721 x 20 %) 21.995 kr. samt nægtet fradrag for købsmoms på 2.225 kr., svarende til 24.199 kr.