Kendelse af 29-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 22-10-2022

Journalnr. 16-1323249

Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet selskabets anmodning om fradrag af købsmoms på i alt 375.111 kr. for 4. kvartal 2012 og 3. kvartal 2013.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] A/S (herefter selskabet) er registreret med startdato den 30. juni 2000 i Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, under branchekode ”682030 Anden udlejning af boliger”. Selskabet blev momsregistreret den 1. januar 2007. Selskabet var i den omhandlede periode registreret med kvartalsvis angivelse af moms.

Det er oplyst, at selskabets aktiviteter i den omhandlede periode bestod af henholdsvis momsfri boligudlejning af fuldt indrettede lejligheder for længere perioder, momspligtige rengøringsydelser samt administration af lejemålene.

Selskabet er en del af [koncernen], der består af adskillige ejendomsselskaber. Selskabet blev den 1. januar 2014 en del af en fællesregistrering med de øvrige ejendomsselskaber i koncernen, hvor [virksomhed2] ApS (herefter selskab2) afregner moms på vegne af fællesregistreringen.

Selskab2 angav den 20. maj 2015 en momsefterangivelse vedrørende købsmoms for perioden fra ultimo 2013 til den 31. marts 2015 på i alt 1.030.354 kr., på vegne af fællesregistreringen. Efterangivelsen blev registreret på momsperioden 1. kvartal 2015.

Fællesregistreringens repræsentant fremsendte den 3. november 2015 en mail til SKAT, hvoraf bl.a. følgende fremgår:

”Fra: [person1] [...] Sendt: 3. november 2015 14:45

Til: [person2]: Emne [virksomhed2]

Du har i brev af den 2. november 2015 foreslået at vi holder et møde om vor anmodning.

Jeg skal i den forbindelse meddele, at vort krav pr. d.d. kan opgøres til kr. 1.445.921, idet der efterfølgende er tilkommet kr. 415.567.

Jeg fremsender snarest:

Opgørelse pr. kvartal

Oversigt over de indkøbte genstande

Beregning af moms inklusive beregning af pro rata sats

I det omfang I ønsker dokumentation for de indkøbte genstande - eller udvalgte stikprøver - bedes dette meddelt inden mødet.”

I brev af 17. december 2015 fra fællesregistreringens repræsentant til SKAT, korrigeredes fællesregistreringens krav, hvorefter der blev anmodet om fradrag af købsmoms for perioden fra den 1. oktober 2012 til den 30. september 2013 med i alt 375.111 kr., samt om nedsættelse af salgsmoms for perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. marts 2015 med i alt 1.070.810 kr. Det fremgår af brevet, at dette bl.a. vedrører ”[virksomhed1] A/S”.

SKAT fremsendte den 1. februar 2016 en mail til fællesregistreringens repræsentant, hvoraf fremgår, at anmodningen om fradrag af købsmoms for perioden fra den 1. oktober 2012 til den 30. september 2013 på i alt 375.111 kr., ikke kunne behandles på selskab2’s CVR-nummer, idet indkøbene er foretaget af selskabet forinden, der er sket fællesregistrering.

Selskabet fremsendte til SKAT den 1. februar 2016 en underskrevet efterangivelse med et negativt afgiftstilsvar på i alt 375.111 kr. for perioden fra den 1. oktober 2012 til den 20. september 2013.

Fællesregistreringens repræsentant har som dokumentation for den efterangivne købsmoms på afgiftsperioden 4. kvartal 2012 fremlagt købsfakturaer dateret i perioden fra den 8. oktober 2011 til den 30. september 2012.

Selskabet har i perioden indgået sale-and-lease-back aftaler med et leasingselskab. Aftalerne var udformet som rammeaftaler, således at selskabet over en længere periode selv forestod indkøb af møbler, udstyr, billeder m.v. ud fra en nærmere fastsat finansieringsramme, og tog disse i brug løbende. Når finansieringsrammen var nået, blev alle købsbilag samlet i en pulje. Ifølge rammeaftalen beholdt selskabet brugsretten til inventargenstandene, idet selskabet leasede de omhandlede inventargenstande fra leasingselskabet, efter de samlet blev solgt til leasingselskabet.

Fællesregistreringens repræsentant har fremlagt salgsfakturaer fra selskabet til leasingselskabet, hvoraf fremgår, at der er sket fakturering med moms.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet selskabets anmodning om fradrag af købsmoms på i alt 375.111 kr. for 4. kvartal 2012 og 3. kvartal 2013.

SKAT har anført følgende begrundelse (uddrag):

”(...)

Ad Punkt 1

SKAT har modtaget selskabets anmodning om genoptagelse den 17. december 2015.

Selskabet har på perioden 1. oktober – 31. december 2012 efterangivet i alt 148.424 kr. vedrørende købsmoms, som ønskes udbetalt.

Vi har gennemgået samtlige købsfakturaer, som er fremlagt som dokumentation for den efterangivne købsmoms på perioden 1. oktober – 31. december 2012. Vi har på den baggrund konstateret, at købsfakturaerne er dateret i perioden 8. oktober 2011 – 30. september 2012.

Fristen for at ændre selskabets moms vedrørende den efterangivne købsmoms angivet på perioden 1. oktober – 31. december 2012 er således udløbet, fordi vi har modtaget anmodning om genoptagelse mere end 3 år efter periodernes angivelsesfrist, som er:

Periode

Angivelsesfrist

Forældelse

4. kvartal 2011

10.02.2012

10.02.2015

1. kvartal 2012

10.05.2012

10.05.2015

2. kvartal 2012

10.08.2012

10.08.2015

3. kvartal 2012

12.11.2012

12.11.2015

Vi kan derfor kun genoptage ansættelsen for denne og for tidligere perioder, hvis der er særlige omstændigheder.

Det forhold, at selskabet ikke løbende har foretaget fradrag for købsmomsen udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3-årsfristens udløb.

I har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.

Det er på dette grundlag SKATs konklusion, at selskabet anmodning om tilbagebetaling af købsmoms på i alt 148.424 kr. ikke kan genoptages.

Vi har som Bilag 1 vedlagt en oversigt vedrørende vores gennemgang af købsfakturaerne.

Ad Punkt 2

I henhold til momslovens § 56, stk. 1, skal momsregistrerede virksomheder for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Den indgående afgift i en afgiftsperiode er momsen på virksomhedens fradragsberettigede indkøb m.v. efter momslovens kapitel 9 i perioden, jf. momslovens § 56, stk. 3.

Efter momslovens § 37, stk. 1 er der fuld fradragsret for moms af indkøb, der udelukkende vedrører virksomhedens momspligtige aktiviteter. Modsat er der ingen fradragsret for moms af udgifter, der udelukkende bruges til virksomhedens momsfrie aktiviteter, eksempelvis momsfri udlejning af fast ejendom.

Det er SKATs opfattelse, at fradragsretten således afhænger af, hvad selskabet anvender det indkøbte til i den afgiftsperiode, hvor anskaffelsen sker. Dette er i overensstemmelse med Skatterådets svar i SKM2015.545.SR, spørgsmål 1.

Det fremgår videre af SKM2015.545.SR vedrørende spørgsmål 1 a og 1 b, hvor Spørger ønsker bekræftet om der er fradrag for moms ved køb af en grund hvis: 1 a. Huslejen tillægges moms? 1 b: Huslejen ikke tillægges moms? at såfremt ejendommen på anskaffelsestidspunktet er omfattet af en frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom, kan spørger fratrække købsmomsen fuldt ud efter momslovens § 37, stk. 1.

Modsat er det Skatterådets opfattelse, at hvis ejendommen på anskaffelsestidspunktet ikke er omfattet af en frivillig momsregistrering, men udlejes uden moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, har spørger ikke fradragsret for moms af anskaffelsen.

Spørgsmål 1 a besvares derfor med ”ja” og spørgsmål 1b besvares med ”nej”.

De sale-and-lease-back aftaler, som er indgået med leasingselskaber er udformet som rammeaftaler således, at selskabet over en længere periode selv har forestået indkøb af møbler, udstyr, billeder m.v. ud fra en nærmere fastsat finansieringsramme. Når finansieringsrammen er nået, er alle købsbilag samlet i en pulje og samlet faktureret til det pågældende leasingselskab. Salget er sket med tillæg af moms.

Selskabet har ifølge repræsentantens oplysninger taget de indkøbte aktiver i perioden 1. juli – 30. september 2013 i anvendelse til momsfri boligudlejning af fuldt indrettede lejligheder for længere perioder.

Det er på dette grundlag SKATs konklusion, at selskabet ikke har fradrag for moms af de anskaffede aktiver, da de er taget i anvendelse til momsfri formål inden videresalg til leasingselskaberne har fundet sted. Moms heraf udgør i alt 226.687 kr.

(...)”.

I forbindelse med sagens behandling hos Skatteankestyrelsen har SKAT den 5. oktober 2016 fremsendt bemærkninger til selskabets klage af 31. august 2016. Heraf fremgår der bl.a.:

”(...)

Repræsentantens #3 Påstand - moms for 4. kvartal 2012

Repræsentanten anfører, at kravet er fremsat over for SKAT forud for den 12/11-2015 og dette dokumenteres ved mail fra SKAT.

Repræsentantens påstand er således, at afgørelsen er forkert, uanset om fakturaerne hidrører fra 3. kvartal 2012 eller 4. kvartal 2012, idet anmodningen er indgivet inden den 12/11-2015.

Vores bemærkninger

[virksomhed1] A/S, CVR-nr. [...1] er momsregistreret 1. januar 2007. Hovedbranchen har siden 1. januar 2008 været "Administration af fast ejendom på kontraktbasis".

Selskabets aktiviteter består primært af henholdsvis momsfri boligudlejning af fuldt indrettede lejligheder for længere perioder, momspligtige rengøringsydelser og administration af lejemålene.

[virksomhed1] A/S indgår pr. 1. januar 2014 i en fællesregistrering, hvor [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2] afregner moms på vegne af fællesregistreringen.

20. maj 2015

SKAT modtager på fællesregistreringsnummeret CVR-nr. [...2] en momsefterangivelse vedrørende købsmoms for perioden ultimo 2013 - 31. marts 2015, hvor fællesregistreringen ønsker 1.030.354 kr. udbetalt. Efterangivelsen er registeret på momsperioden: 1. kvartal 2015.

3. november 2015

Den 3. november 2015 modtager SKAT en mail fra repræsentanten i forbindelse med sagsbehandling af den efterangivne moms for perioden ultimo 2013 - 31. marts 2015 under fællesregistreringsnummeret CVR-nr. [...2]:

Fra: [person1] [mailto:[...@...dk]]

Sendt: 3. november 2015 14:45

Til: [person2]

Emne: [virksomhed2]

Du har i brev af den 2. november 2015 foreslået at vi holder et møde om vor anmodning.

Jeg skal i den forbindelse meddele, at vort krav pr. d.d. kan opgøres til kr. 1.445.921, idet der efterfølgende er tilkommet kr. 415.567.

Jeg fremsender snarest:

Opgørelse pr. kvartal

Oversigt over de indkøbte genstande

Beregning af moms inklusive beregning af pro rata sats

I det omfang I ønsker dokumentation for de indkøbte genstande - eller udvalgte stikprøver - bedes dette meddelt inden mødet.

[person3] fra selskabet vil deltage i mødet. Vi kan foreslå følgende datoer:

Onsdag den 11/11-2015, torsdag den 12/11-2015, mandag den 16/11-2015, torsdag den 17/11 ((Alle dage indtil kl. 13).

Mvh

[person1]

4. november 2015

SKAT kvitterer for modtagelse af ovenstående i mail af 4. november 2015, som repræsentanten anfører og har medsendt kopi af.

17. december 2015

I brev af 17. december 2015 ændrer repræsentanten fællesregistreringens krav således, at der bedes om tilbagebetaling af købsmoms for perioden 1. oktober 2012 - 30. september 2013 med i alt 375.111 kr. og nedsættelse af salgsmoms for perioden 1. januar 2014 - 31. marts 2015 med i alt 1.070.810 kr.

Det oprindelige krav 1.030.354 kr. for perioden ultimo 2013 - 31. marts 2015, rejst den 20. maj 2015 ændres således fra et krav om fradrag for købsmoms til et krav om nedsættelse af salgsmoms. Perioden ændres til 1. januar 2014 - 31. marts 2015 og det samlede krav for perioden forhøjes til 1.070.810 kr.

Repræsentanten har specificeret nedsættelse af salgsmoms og yderligere fradrag af købsmoms for perioden 1. oktober 2012 - 31. marts 2015 på følgende måde:

Periode

Nedsættelse af salgsmoms

Yderligere købsmoms

I alt

4. kvartal 2012

148.424 kr.

148.424 kr.

3. kvartal 2013

226.687 kr.

226.687 kr.

1. kvartal 2014

26.725 kr.

26.725 kr.

3. kvartal 2014

13.731 kr.

13.731 kr.

1. kvartal 2015

1.030.354 kr.

1.030.354 kr.

I alt

1.070.810 kr.

375.111 kr.

1.445.921 kr.

Efterangivelse af købsmomsen for perioden 1. oktober 2012 - 30. september 2013 begrundes i brev af 17. december 2015 med:

Perioderne forud for fællesregistreringen (før 1. januar 2014).

Der er tale om købsmoms kr. 375.111

Der er fejlagtigt ikke taget fradrag for købsmoms vedrørende aktiver, der efterfølgende er videresolgt som led i sale and lease back aftaler.

Salgsmoms vedrørende salg som led i disse aftaler er medtaget i den ordinært indberettede salgsmoms.

Købet vedrører momspligtige aktiviteter i form af enten salg af momspligtige administrative ydelser eller momspligtig udlejning af inventargenstande.

På denne baggrund bedes købsmomsen for de pågældende kvartaler nedsat med beløbene.

1. februar 2016

På baggrund af brev af 17. december 2015 meddeler SKAT pr. mail, at vi afviser at behandle fradrag for moms for perioden 1. oktober 2012 - 30. september 2013, i alt 375.111 kr. på fællesregistreringsnummeret CVR-nr. [...2].

Dette begrunder vi med, at indkøbene er sket medens CVR-nr. [...1] ([virksomhed1] A/S) var et selvstændigt momsregistreret/momsafregnende selskab.

Samme dato returnere CVR-nr. [...1] ([virksomhed1] A/S) en underskreven efterangivelse på med et negativt afgiftstilsvar på i alt -375.111 kr. for perioden 1. oktober 2012 - 30. september 2013.

6. juni 2016

I afgørelse af 6. juni 2016 anfører vi:

"Punkt 1

Vi ændrer den købsmoms, som selskabet har efterangivet på perioden 1. oktober - 31. december 2012 fra 148.424 kr. til O kr.

Dette begrunder vi med, at fristen for at ændre selskabets moms vedrørende de fremlagte købsfakturaer, hvor det ønsker yderligt fradrag for moms er udløbet, fordi vi har modtaget selskabets anmodning om genoptagelse mere end 3 år efter periodernes angivelsesfrist.

SKAT har modtaget selskabets anmodning om genoptagelse den 17. december 2015 ".

Vores opfattelse:

Kravet 375.111 kr. er den 3. november 2015 rejst under CVR-nr. [...2] ([virksomhed2] ApS), Hvilket fremgår af den mail, som vi modtager - markeret med gult ovenfor.

SKAT antager på dette tidspunkt, at kravet vedrører [...2] ([virksomhed2] ApS). Først ved modtagelse af brev af 17. december 2015, hvor repræsentanten specificerer sin talmæssige opgørelse, får SKAT mulighed for at konstatere, at kravet vedrører perioder forud for den 1. januar 2014 og reelt skal rejses under CVR-nr. [...1] ([virksomhed1] A/S.

Det er derfor vores opfattelse, at anmodning om genoptagelse skal behandles fra den 17. december 2015.

Kommer Landsskatteretten frem til, at anmodning om genoptagelse skal behandles fra den 3. november 2015, skal vi bemærke, at det er vores opfattelse, at en del af kravet fortsat er forældet, nemlig i alt 57.628 kr. vedrørende den efterangivne købsmoms for 4. kvartal 2012, hvor selskabet har efterangivet i alt 148.424 kr.

Som anført i vores afgørelse har vi gennemgået samtlige købsfakturaer, som er fremlagt som dokumentation for den efterangivne købsmoms på perioden 1. oktober - 31. december 2012. Vi har på den baggrund konstateret, at købsfakturaerne er dateret i perioden 8. oktober 2011 - 30. september 2012. Vores afgørelse er vedlagt et Bilag 1, som er en oversigt vedrørende vores gennem gang af købsfakturaerne.

Hvis genoptagelse skal ske fra den 3. november 2015, er der 13 købsfakturaer, som er dateret i perioden 8. oktober 2011 - 26. juni 2012. Moms af disse købsfakturaer udgør i alt 57.628 kr.

Fristen for at ændre selskabets moms vedrørende en del af den efterangivne købsmoms angivet på perioden 1. oktober - 31. december 2012 er således udløbet, fordi vi har modtaget anmodning om genoptagelse mere end 3 år efter periodernes angivelsesfrist, som er:

Periode

Angivelsesfrist

Forældelse

4. kvartal 2011

10.02.2012

10.02.2015

1. kvartal 2012

10.05.2012

10.05.2015

2. kvartal 2012

10.08.2012

10.08.2015

Vi kan derfor kun genoptage ansættelsen for perioden 8. oktober 2011 - 26. juni 2012 og for tidligere perioder, hvis der er særlige omstændigheder.

Det forhold, at selskabet ikke løbende har foretaget fradrag for købsmomsen udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3-årsfristens udløb.

Selskabet har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.

Det er på dette grundlag SKATs konklusion, at selskabet anmodning om tilbagebetaling af købsmoms på i alt 148.424 kr. kun delvist kan genoptages med i alt 90.796 kr.

Vi har vedlagt Bilag A, som viser en oversigt vedrørende vores gennemgang af købsfakturaerne, hvor der tages udgangspunkt i, at kravet anses for rejst den 3. november 2015.

Finder Landsskatteretten, at selskabets krav på 90.796 kr. efterangivet 4. kvartal 2012 kan genoptages, skal vi videre bemærke, at det er vores opfattelse, at selskabet iht. momslovens § 56 stk. 1 og 3 ikke har fradrag for moms af indkøb af møbler, hvidevarer og udstyr m.v., som har været omfattet af sale-and-lease-back aftaler med leasingselskaber.

Dette begrunder vi med, at det anskaffede inden videresalg til leasingselskaberne er taget i anvendelse til momsfrie formål.

For nærmere begrundelse henvises til vores afgørelse af 6. juni 2016, 1.4 SKATs bemærkninger og begrundelse, Ad punkt 2

Repræsentantens #4 Påstand - moms for 1. kvartal 2013

Vi finder ikke, at repræsentanten er kommet med nye oplysninger eller anbringender til dette punkt, og vi har derfor ingen bemærkninger.

(...)”.

Selskabets opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at anmodningen om fradrag af købsmoms på samlet 375.111 kr. for 4. kvartal 2012 og 3. kvartal 2013 skal imødekommes.

Til støtte herfor har selskabet anført følgende (uddrag):

”(...)

#1 Den påklagede afgørelse - moms for 4. kvartal 2012

SKAT har ved afgørelsen for såvidt angår moms for 4. kvartal 2012 afgjort at anmodning er modtaget efter udløbet af tre års fristen, idet de omhandlede fakturaer vedrørende 3. kvartal 2012. SKAT noterer af anmodning er modtaget den 17. december 2015 og at momsangivelse for 3. kvartal 2012 burde have været indgivet senest den 12/11-2012 og at denne således senest kan genoptages den 12/11-2015.

#2 Den påklagede afgørelse - moms for 1. kvartal 2013

SKAT har ved afgørelsen for såvidt angår moms for 1. kvartal 2013 afgjort at selskabet ikke er berettiget til fradrag for købsmoms, da aktiverne efter SKATs opfattelse indgår ved selskabets momsfrie aktivitet ved udlejning af fast ejendom.

#3 Påstand - moms for 4. kvartal 2012

Kravet er fremsat overfor SKAT forud for den 12/11-2015. Dette dokumenteres af denne mail fra SKAT:

Date: Wed, 4 Nov 2015 07:23:25 +0000

From: [person2] < [...]@Skat.d >

To: [person1] < [...]@i-skat.d >

Subject: SV: [virksomhed2]

Kære [person1]

Vi skal oplyse, at vi har noteret, at I har meddelt, at jeres krav pr. 3. november 2015 kan opgøres til kr. 1.445.921, idet der efterfølgende er tilkommet kr. 415.567.

Vedrørende dokumentation for de indkøbte genstande, skal vi bede om, at I medbringer kopi af de tre største købsfakturaer for hvert regnskabsår.

Med venlig hilsen

[person2]

SKATs begrundelse for afgørelsen er således forkert uanset om fakturaerne hidrører fra 3. kvartal 2012 eller 4. kvartal 2012, idet anmodning er indgivet inden den 12/11-2015.

Landsskatteretten bedes således ændre momstilsvaret i overensstemmelse med det angivne.

#4 Påstand - moms for 1. kvartal 2013

SKAT afviser fradrag for købsmoms vedrørende indkøbte inventargenstande, idet SKAT fejlagtigt antager at disse har været anvendt i selskabets momsfrie virksomhed ved udlejning af fast ejendom.

Dette er ikke korrekt - og allerede tidligere oplyst overfor SKAT.

Selskabet har kun et meget begrænset antal ejendomme og de indkøbte inventargenstande anvendes således til udlejning til andre selskaber i koncernen. I det pågældende kvartal indgår selskaberne ikke i en fælles registrering, hvorfor der er tale om momspligtig udlejning af inventargenstande.

Landsskatteretten bede på denne baggrund ændre momstilsvaret i overensstemmelse med det angivne.

(...)”.

Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har udtalt, at Skatteankestyrelsens indstilling af 23. februar 2022 kan tiltrædes med følgende bemærkninger (uddrag):

”(...)

Skattestyrelsen er derfor enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller den påklagede afgørelse stadfæstet.

Skattestyrelsen fastholder, at klager ikke har ret til genoptagelse og tilbagebetaling af købsmoms for perioden 8. oktober 2011 – 30. september 2012, da Skattestyrelsen finder, at kravet er fremsat uden for de ordinære genoptagelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. Skattestyrelsen finder heller ikke, at klager har ret til ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1. nr. 4, da der ikke foreligger særlige omstændigheder, som berettiger til dette.

Videre finder Skattestyrelsen at klager ikke har fradrag for udgifter til køb af inventar og andet udstyr anskaffet til indretning af de møblerede lejligheder anvendt til boligformål, jf. § 13, stk. 1 nr. 8, jf. § 37, stk. 1

4. kvartal 2012.

En momspligtig person, der ønsker at få genoptaget et momstilsvar, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge faktiske eller retlige oplysninger, der kan begrunde en genoptagelse af momstilsvaret.

Klager har fremlagt en række købsfakturaer i forbindelse med genoptagelse af den efterangivne købsmoms, på 148.424 kr. for perioden 1. oktober – 31. december 2012. Fakturaerne er dog dateret i perioden 8. oktober 2011 – 30. september 2012. Fakturaerne skal derfor henføres til 4. kvartal 2011, jf. momslovens § 23, stk. 2 sammenholdt med regnskabsbestemmelserne i § 56, stk. 3.

Anmodningen om genoptagelse for 4. kvartal 2011 skulle være fremsat inden den 10. februar 2015. Genoptagelsesanmodningen fra klager blev først modtaget den 17. december 2015.

Den 3. november 2015 modtog daværende SKAT en genoptagelsesanmodning fra klager vedrørende tilbagebetaling af købsmoms for 4. kvartal 2012 under cvr-nr. [...2] ([virksomhed2] ApS). Først den 17. december 2015, da klager specificerer sin talmæssige opgørelse, bliver daværende SKAT opmærksomme på, at anmodningen også drejer sig om CVR-nr. [...1] ([virksomhed1] A/S). Anmodningen om genoptagelse skal derfor anses som fremsat den 17. december og ikke den 3. november 2015, som påstået af klager.

Derfor gives der afslag på anmodningen om genoptagelse for 4. kvartal 2012, jf. skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2, 1. pkt.

Skattestyrelsen finder videre ikke, at klager har dokumenteret at der er tale om særlige omstændigheder, der taler for en ekstraordinær genoptagelse, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4. Efter Skattestyrelsens opfattelse må der være tale om et glemt fradrag, som ikke berettiger til genoptagelse. Se f.eks. SKM2008.48.BR.

3. kvartal 2013.

Skattestyrelsen er enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som stadfæster SKAT, nu Skattestyrelsens afgørelse.

Skattestyrelsen fastholder at klager ikke har ret til fradrag for i alt 226.687 kr. for perioden, da klager fortsat ikke har dokumenteret, at udgifterne er anvendt til momspligtige aktiviteter.

Efter klagers oplysninger er det indkøbte i form af hårde hvidevarer, inventar m.v. udlejet til andre selskaber i koncernen. Denne oplysning stemmer dog ikke overens med materielt fremlagt i sagen, lige som klager ikke har fremlagt dokumentation for, at klager har haft en momspligtig udlejningsaktivitet.

Klager har således ikke fremlagt dokumentation for at hårde hvidevarer, møblerne m.v. er udlejet med moms til andre, f.eks. ved fremlæggelse af fakturaer. Klager har derfor ikke ret til momsfradrag, jf. § 37, stk. 1 modsætningsvis.

Videre er det Skattestyrelsens opfattelse at inventar, møblerne m.v. er indkøbt til brug for momsfri udlejning af lejligheder, som er fritaget for moms efter § 13, stk. 1 nr. 8.

Skattestyrelsen skal dog bemærke, at klager tilsyneladende har solgt møblerne med som led i en sale-and-lease-back aftale, jf. de fremlagte dokumenter.

Det fremgår af oplysningerne at klager, i perioden den 2. januar 2013 til den 1. august 2013 har indkøbt møbler, hårde hvidevarer m.v. i forskellige butikker, f.eks. [virksomhed3] for i alt 906.747,21 kr., hvor momsen udgør 226.687 kr.

Den 21. august 2013 fakturerer klager [finans1] ved fakturanummer 112833 for i alt 906.747,31 kr. kr., moms heraf i alt 226.687 kr.

Det fremgår af Skattestyrelses oplysninger, at klager siden 2012 har haft aftaler med finansieringsselskaber omkring finansiering af møbleringen, herunder møbler, hvidevarer, service, tæpper m.v., som indkøbes til lejlighederne. Aftalerne var oprindeligt rene leasingaftaler, men blev ved genforhandling ændret til sale-and-lease-back aftaler. Aftalerne skulle været udformet således, at alt udstyr til indretning af lejlighederne er indkøbt af klager. Klager har herefter solgt alt udstyret samlet, til et leasingselskab. Det pågældende leasingselskab har herefter finansieret udstyret og leaset dette retur til klager.

Aftalerne er ifølge det oplyste udformet som rammeaftaler således, at klager over en længere periode selv har forestået indkøb af møbler, udstyr, billeder m.v. ud fra en nærmere fastsat finansieringsramme. Når finansieringsrammen er nået, er alle købsbilag samlet i en pulje og samlet faktureret fra klager og til det pågældende leasingselskab. Fakturaen er udstedt med moms.

Leasingselskabet har efterfølgende finansieret den samlede anskaffelsessum på udstyret og leaset udstyret tilbage til klager med tillæg af moms.

Det er tilsyneladende købsmomsen på det indkøbte inventar, møbler m.v., som klager ikke tidligere har fratrukket og som klager nu ønsker fradrag for.

Efter momslovens periodiseringsregler, fradragsregler og regnskabsregler afhænger fradragsretten af, hvad virksomheden anvender det indkøbte til i den afgiftsperiode, hvor anskaffelsen sker.

Anskaffelsen af hårde hvidevarer, møblerne m.v. er sket i perioden den 2. januar 2013 til den 1. august 2013, jf. købsfakturaerne, og relaterer sig til konkrete indrettede lejligheder. Det indkøbte må derfor anses for taget i brug på anskaffelsestidspunktet.

Klager har således anvendt og taget det indkøbte i brug til udelukkende momsfri udlejning, jf. § 13, stk. 1 nr. 8. Da klager ikke har haft fradrag for anskaffelsen, jf. § 37, stk. 1 modsætningsvis, skulle der ikke havde været faktureret med moms til leasingselskabet jf. § 13, stk. 2.

Det bemærkes at Skattestyrelsen er usikker på hvorvidt leasingselskabet opnår ret til som ejer at råde over det tilfakturerede, jf. § 4, stk. 1. Dette synes dog ikke sandsynligt, når der er tale om almindeligt inventar i lejlighederne, og når udstyret er taget i brug til momsfri udlejning.

Skattestyrelsen finder, at klagers indkøb af møbler og anden inventar er blevet brugt og taget i brug til klagers momsfrie aktiviteter i form af udlejning af møbleret lejligheder. Klager har derfor ikke fradrag, jf. § 37, stk. 1.

(...)”.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette at SKAT ikke har imødekommet selskabets anmodning om fradrag for købsmoms på i alt 375.111 kr. for 4. kvartal 2012 og 3. kvartal 2013.

4. kvartal 2012

Selskabet har fremlagt købsfakturaer dateret i perioden fra den 8. oktober 2011 til den 30. september 2012 som dokumentation for købsmoms efterangivet på afgiftsperioden 4. kvartal 2012.

Afgiftsperioden for selskabet var kvartalet og angivelsesfristen for købsmoms frem til 30. september 2012 var derfor senest den 1. december 2012, jf. momslovens § 57, stk. 3. Den ordinære genoptagelsesfrist udløb senest den 1. december 2015, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, 1. pkt.

Selskabet kan tidligst anses for at have anmodet om genoptagelse den 17. december 2015. Først på dette tidspunkt fremgik selskabets navn af korrespondancen med SKAT. Selskabet er derfor ikke berettiget til ordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2, 1.pkt.

Landsskatteretten finder, at selskabet heller ikke opfylder betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3.

Det afgørende er herefter, om selskabet har ret til ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Bestemmelsen er sålydende:

”Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis: (...)

4) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.”

Bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, svarer til bestemmelsen i lovens § 27, stk. 1, nr. 8, om ekstraordinær genoptagelse af indkomst- og ejendomsværdiskatteansættelser som følge af særlige omstændigheder.

Bestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, og § 32, stk. 1, nr. 4, er i det væsentlige udtryk for videreførelser af den tidligere skattestyrelseslovs § 35, stk. 1, nr. 8, og § 35 C, stk. 1, nr. 4. I forarbejderne til disse bestemmelser hedder det bl.a., jf. lovforslag nr. 175 af 12. marts 2003 under de specielle bemærkninger til § 1, nr. 2 og 3:

”(...)

Forslaget indebærer, at ændring af ansættelsen kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsens anvendelsesområde er således tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive betingelser i bestemmelsens øvrige punkter, jf. forslaget til § 35, stk. 1, nr. 1-7, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Genoptagelse vil endvidere kunne ske efter bestemmelsen i de tilfælde, der er omfattet af den gældende § 35, stk. 1, nr. 9, i skattestyrelsesloven, hvorefter en ansættelse kan foretages eller ændres i det omfang, der er begået ansvarspådragende fejl af skattemyndighederne. Den foreslåede bestemmelse vil dog yderligere finde anvendelse, hvor der er begået fejl af den skatteansættende myndighed, uden af fejlene kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Bestemmelsen vil eksempelvis finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige. (...)

Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag, eller hvor myndighederne har fortolket lovgivningen forkert, med mindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende. (...)”

Bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, må efter sin ordlyd, placering og forarbejder antages at have et snævert anvendelsesområde, jf. bl.a. SKM2017.224.HR, SKM2019.192.HR, SKM2021.161.HR og SKM2021.576.HR, som angår skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Der er ikke grundlag for at antage, at anvendelsesområdet for lovens § 32, stk. 1, nr. 4, skal afgrænses anderledes end for § 27, stk. 1, nr. 8.

Landsskatteretten finder, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret for 4. kvartal 2012, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Der er herved henset til, at selskabets manglende angivelse af købsmoms, har karakter af et glemt fradrag, jf. herved SKM2015.509.BR og SKM2007.44.VLR.

SKATs afgørelse stadfæstes vedrørende dette punkt.

3. kvartal 2013

Det følger af momslovens § 4, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Følgende fremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8:

”Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:

...

8) Udlejning og bortforpagtning af fast ejendom, herunder levering af gas, vand, elektricitet og varme som led i udlejningen eller bortforpagtningen. Fritagelsen omfatter dog ikke udlejning af værelser i hoteller og lign., udlejning af værelser i virksomheder, der udlejer for kortere tidsrum end 1 måned, udlejning af camping-, parkerings- og reklameplads, samt udlejning af opbevaringsbokse.”

Følgende fremgår af momslovens § 37, stk. 1:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

(...)”

Det følger af EU-Domstolens praksis herunder afgørelsen i sag C-268/83, Rompelman, præmis 24, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Det er oplyst, at selskabet er en del af [koncernen], der består af adskillige ejendomsselskaber. Det er endvidere oplyst, at selskabets aktiviteter består af henholdsvis momsfri boligudlejning af fuldt indrettede lejligheder for længere perioder, momspligtige rengøringsydelser, samt administration af lejemålene.

Selskabet har oplyst, at de af selskabet indkøbte inventargenstande, er blevet anvendt til momspligtig udlejning til andre selskaber i koncernen.

Landsskatteretten finder, at virksomheden ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37, er opfyldt.

Der er herved henset til, at der ikke er fremlagt dokumentation for, at der vedrørende de indkøb, som selskabet efterangiver købsmoms af, er sket fakturering med moms i forbindelse med udlejning til de øvrige selskaber i koncernen.

SKATs afgørelse stadfæstes herefter.