Kendelse af 06-03-2020 - indlagt i TaxCons database den 03-04-2020

SKAT har for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2012 – 31. maj 2012 genoptaget og forhøjet selskabets momstilsvar. Landsskatteretten finder, at genoptagelsen af nævnte afgiftsperioder i 2012 er ugyldig, og finder som følge heraf, at SKATs forhøjelse af selskabets momstilsvar for perioden 1. januar til 31. maj 2012 bortfalder.

SKAT har for afgiftsperioden fra den 1. juni 2012 – 30. juni 2012 genoptaget og forhøjet selskabets momstilsvar. Landsskatteretten finder, at genoptagelsen af nævnte afgiftsperiode i 2012 er gyldig, og forhøjer selskabets momstilsvar for nævnte periode med henholdsvis 5.299 kr. for repræsentationsudgifter og 3.414 kr. for telefoni. Landsskatteretten forhøjer desuden selskabets momstilsvar for nævnte periode for så vidt angår leasingydelsen for personbiler, men overlader den beløbsmæssige opgørelse heraf til Skattestyrelsen.

For afgiftsperioden 1. september – 30. september 2012 stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse, således at der godkendes fradrag for 25 % af afgiften, svarende til 1.766 kr., og selskabets momstilsvar forhøjes med 4.965 kr.

For afgiftsperioden 1. oktober – 31. oktober 2012 stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse, således at der godkendes fradrag for 25 % af afgiften, svarende til 2.243 kr., og forhøjer selskabets momstilsvar med 6.729 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1] (herefter ”selskabet”), er et dansk pharma- og medicinalselskab i [virksomhed1]-koncernen, med det ultimative moderselskab hjemmehørende i USA. Koncernen har til formål at udvikle produkter til behandling af kræft og forbedring af livskvaliteten for patienter med kræft eller patienter, der er i behandling for kræft.

Koncernen beskæftiger ca. 6.500 personer, og koncernen har selskabet i mere end 50 lande. Det danske selskab beskæftiger ca. 15 medarbejdere og har i det påklagede indkomstår realiseret et regnskabsmæssigt resultat før skat på knap 8 mio. kr.

SKAT har oplyst, at selskabet angiver og afregner moms månedligt.

For så vidt angår punkt 1, 3, 4, 6 og 7 har selskabet tilkendegivet, at klagen alene vedrører den del af momsen, der er ligningsmæssigt forældet, hvorfor alene muligheden for genoptagelse af momsperioderne 1. januar til 30. juni 2012 behandles.

Selskabet har haft udgifter til afholdelsen af en række arrangementer og har i den forbindelse afløftet den fulde moms.

Om formålet med afholdelsen af arrangementerne og de hermed forbundne udgifter har selskabet oplyst, at formålet generelt var at opnå og dele erfaringer om kræft og behandlingen heraf:

”(...)

fra patienter både før, under og efter en behandling med [virksomhed1]s behandling/produkter i relation til selve behandlingen/helbredelsen/bivirkninger/psykologiske forhold/fysiologiske forhold, eksempelvis genoptræning.
fra de berørte familiemedlemmer m.v. til personer, der har været i en kræftbehandling fra [virksomhed1]
som læger og andet medicinalfagligt personale har fået i forbindelse med den konkrete behandling de har givet til patienterne.
fra fysiologer og andre der er involveret i efterbehandling/genoptræning af patienter der har været igennem kræftbehandling
fra psykologiske eksperter typisk om angst, depression m.v. til patienter der har været igennem en kræftbehandling og herunder også til familiemedlemmer med samme symptomer og desværre også i visse tilfælde til efterladte.

(...)”

Selskabet har oplyst, at denne udveksling af erfaringer generelt har til formål at skabe bedre kendskab til sygdommen, som [virksomhed1]s produkter bruges til at behandle, således at selskabet på denne baggrund kan forbedre dets produkter.

Moms af leasingudgifter til personbiler

SKAT har konstateret, at selskabet på konto 6060 har afløftet fuld moms af leasingudgifter af personbiler. Den oprindeligt afløftede moms udgør 156.112 kr.

Selskabets revisor har overfor SKAT fremlagt en opgørelse for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012 hvoraf fremgår, at den korrekte moms udgør 48.789 kr.

På baggrund af opgørelsen fra selskabets revisor har SKAT ved afgørelsen af 22. oktober 2015 forhøjet selskabets momstilsvar med forskelsbeløbet, 107.323 kr.

Selskabet har gjort gældende, at SKAT ikke kan foretage ændringer af momstilsvaret for momsangivelser i 2012, der er angivet for juni måned og tidligere i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, og desuden tilkendegivet, at klagen alene vedrører den del af momsen, der er ligningsmæssigt forældet.

[virksomhed2]

Selskabet har fremlagt fakturaen, der er fratrukket som bilag [...25] på konto 6251 med 35.890 kr., og har i den forbindelse afløftet fuld moms, svarende til 8.972 kr., for udgifter til [virksomhed2]. Det fremgår af fakturaen, at denne omfatter udgifter til middag, vin, sodavand, kage m.v.

Udgiften er afholdt i forbindelse med en konference den 12. oktober 2012 med i alt 52 deltagere, og selskabet har i den forbindelse oplyst, at anledningen til arrangementet var erfaringsudveksling, hvor en række eksperter inviteredes til et tværfagligt seminar med hovedemnet knoglemarvskræft.

Om arrangementets deltagerkreds har selskabet oplyst, at der deltog personer fra [hospital1], [hospital2], [...], [hospital3] og tre medarbejdere fra [virksomhed1], og der blev på mødet holdt en række indlæg og drøftet forskellige facetter af knoglemarvskræft.

[virksomhed3]

Selskabet har som bilag 1063138 på konto 6251 fratrukket 25.568 kr. for udgifter til [virksomhed3], og har i den forbindelse afløftet fuld moms, svarende til 6.392 kr. Fakturaen for udgiften er ikke fremlagt.

Selskabet har oplyst, at udgifterne blev afholdt i forbindelse med et arrangement den 26. januar 2012.

Selskabet har som bilag 1099795 på konto 6251 fratrukket 28.260 kr. for udgifter til [virksomhed3], og har i den forbindelse afløftet fuld moms, svarende til 7.065 kr. Fakturaen for udgiften er ikke fremlagt.

Selskabet har oplyst, at udgifterne blev afholdt i forbindelse med et arrangement den 7. juni 2012.

Selskabet har gjort gældende, at forholdet er ligningsmæssigt forældet i henhold til skatteforvaltningslovens § 31.

SKAT har i sit høringssvar bemærket, at man ikke kan udtalelse sig om hvorvidt momstilsvaret kan ændres, idet den oprindelige faktura ikke er fremlagt.

[virksomhed4]

Selskabet har fremlagt fakturaen, der er fratrukket som bilag 81037 på konto 6251 med 26.924 kr., og har i den forbindelse afløftet fuld moms, svarende til 6.731 kr., for udgifter til [virksomhed4]. Det fremgår af fakturaen, at størstedelen af udgiften relaterer sig til restaurantydelser, og en mindre del til lokaleleje m.v.

Udgiften er afholdt i forbindelse med et arrangement, hvor der i henhold til det af selskabet oplyste har deltaget i alt 74 personer, herunder danske psykologer og læger samt en række ansatte hos [virksomhed1].

[virksomhed5]

Selskabet har som bilag 178774 på konto 6251 fratrukket 10.766 kr. for udgifter til [virksomhed5], og har i den forbindelse afløftet fuld moms, svarende til 2.691 kr. Selskabet har oplyst, at udgiften dækker over catering til arrangementet, herunder buffet, drikkevarer, kaffe og kage.

Fakturaen fra [virksomhed5] er dateret den 31. maj 2012, og selskabet har oplyst, at den momsmæssige udgift er indeholdt i selskabets momsangivelse for maj eller juni måned 2012, og at momsangivelsen er indsendt i enten juni eller juli måned 2012.

Selskabet har gjort gældende, at forholdet er ligningsmæssigt forældet i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, og har i den forbindelse bemærket, at SKATs agterskrivelse er dateret den 10. august 2015, og således er mere end 3 år efter at momsangivelsen er indsendt.

Moms af telefoni

SKAT har konstateret, at selskabet på konto 6715 og 6716 har afløftet den fulde moms af udgiften til telefoni, for de af selskabets ansatte, der har fri telefoni, internet m.v.

Den oprindeligt afløftede moms på telefoni, internet m.v. som anvendes både erhvervsmæssigt og privat udgør 81.944 kr., mens den korrekte moms udgør 40.972 kr.

SKAT har som følge heraf forhøjet selskabets momstilsvar med forskelsbeløbet 40.972 kr., mens selskabets indkomst er nedsat med et tilsvarende beløb på 40.972 kr.

Selskabet har gjort gældende, at SKAT ikke kan foretage ændringer af momstilsvaret for momsangivelser i 2012, der er angivet for juni måned og tidligere i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, og desuden tilkendegivet, at klagen alene vedrører den del af momsen, der er ligningsmæssigt forældet.

SKATs afgørelse

SKAT har ændret selskabets momstilsvar, blandt andet som følge af, at SKAT har kvalificeret en række af de af selskabet afholdte omkostninger som repræsentationsudgifter med begrænset fradragsret og ikke fuldt fradragsberettigede driftsomkostninger, i indkomståret 2012.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Moms

Korrektioner til indgående moms

1. Moms af leasingydelser på personautos er forkert behandlet +107.323

2. Udgift til [virksomhed2] anset for repræsentation +6.729

3.Udgift til [virksomhed3] i [by1] anset for repræsentation +4.794

4.Udgift til [virksomhed3] II i [by1] anset for repræsentation +5.299

5. Udgift til [virksomhed4] anset for repræsentation +4.965

6. Udgift til [virksomhed5] anset for repræsentation +2.019

7. Moms af telefoni m.v. der anvendes erhvervsmæssigt/privat er forkert behandlet +40.972

(...)

________

Yderligere regulering af den indgående moms +56.630

1. Leasingudgifter af personbiler

(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs opfattelse, at selskabet har afløftet momsen forkert af leasingydelser på personbiler. Selskabet har fratrukket fuld moms af leasingydelserne på personbiler, uagtet der i momsloven er specielle regler for fradrag herfor.

På baggrund af revisors opgørelse, vil momstilsvaret være at forhøje med forskelsbeløbet 107.323 kr., mens indkomsten vil være at nedsætte med et tilsvarende beløb på 107.323 kr.

2. [virksomhed2]

(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs opfattelse, at udgiften skal anses for repræsentation, da denne er afholdt overfor forretningsforbindelser. Udgiften er ligeledes afholdt overfor en bestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Det er videre SKATs opfattelse, at invitationen specifikt er sendt ud til de psykologer som har deltaget i arrangementet. Derfor er det SKA Ts opfattelse, at invitationen ikke er sendt ud til en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. På baggrund heraf anser SKA T udgiften for at være repræsentation med deraf begrænset fradragsret.

Efter momslovens§ 42, stk. 2, er der fradrag for 25 % af momsen vedrørende restaurantydelser.

Fakturaen indeholder restaurantydelser for 35.889 kr.+ moms 8.972 kr.

Der vil således kunne godkendes momsfradrag med 25 % af 8.972 kr., eller 2.243 kr. Restbeløbet 42.619 kr. (44.862 kr. - 2.243 kr.) vil være at godkende som værende repræsentation med 25 %, eller 10.654 kr.

IndkomstMomsSamlet

Fratrukket 35.890 8.97244.862

Godkendt 10.654 2.243

Korrektion 25.236 6.729

Indkomsten vil således være at forhøje med 25.236 kr., mens den indgående moms vil være at nedsætte med 6.729 kr.

3. [virksomhed3]

(...)

3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs opfattelse, at udgiften skal anses for repræsentation, da denne er afholdt overfor forretningsforbindelser. Udgiften er ligeledes afholdt overfor en bestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Det er videre SKATs opfattelse, at invitationen specifikt er sendt ud til de psykologer som har deltaget i arrangementet. Derfor er det SKATs opfattelse, at invitationen ikke er sendt ud til en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. På baggrund heraf anser SKAT udgiften for at være repræsentation med deraf begrænset fradragsret.

Efter momslovens § 42, stk. 2, er der fradrag for 25 % af momsen vedrørende restaurantydelser. Da fakturaen ikke er modtaget, anses denne for kun at indeholde restaurantydelser for 25.568 kr. + moms 6.392 kr.

Der vil således kunne godkendes momsfradrag med 25 % af 6.392 kr., eller 1.598 kr. Restbeløbet

30.362 kr. (31.960 kr. - 1.598 kr.) vil være at godkende som værende repræsentation med 25 %,

eller 7.590 kr.

Indkomst

Moms

Samlet

Fratrukket

25.568

6.392

31.960

Godkendt

7.590

1.598

Korrektion

17.978

4.794

Indkomsten vil således være at forhøje med 17.978 kr., mens den indgående moms vil være at nedsætte med 4.794 kr.

4. [virksomhed3] II

(...)

4.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs opfattelse, at udgiften skal anses for repræsentation, da denne er afholdt overfor forretningsforbindelser. Udgiften er ligeledes afholdt overfor en bestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Det er videre SKATs opfattelse, at invitationen specifikt er sendt ud til de psykologer som har deltaget i arrangementet. Derfor er det SKATs opfattelse, at invitationen ikke er sendt ud til en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. På baggrund heraf anser SKAT udgiften for at være repræsentation med deraf begrænset fradragsret.

Efter momslovens § 42, stk. 2, er der fradrag for 25 % af momsen vedrørende restaurantydelser. Da fakturaen ikke er modtaget, anses denne for kun at indeholde restaurantydelser for 28.260 kr.+moms 7.065 kr.

Der vil således kunne godkendes momsfradrag med 25 % af 7.065 kr., eller 1.766 kr. Restbeløbet

33.559 kr. (35.325 kr. - 1.766 kr.) vil være at godkende som værende repræsentation med 25 %,

eller 8.389 kr.

Indkomst

Moms

Samlet

Fratrukket

28.260

7.065

35.325

Godkendt

8.389

1.766

Korrektion

19.871

5.299

Indkomsten vil således være at forhøje med 19.871 kr., mens den indgående moms vil være at nedsætte med 5.299 kr.

5. [virksomhed4]

(...)

5.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs opfattelse, at udgiften skal anses for repræsentation, da denne er afholdt overfor forretningsforbindelser. Udgiften er ligeledes afholdt overfor en bestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Det er videre SKATs opfattelse, at invitationen specifikt er sendt ud til de psykologer som har deltaget i arrangementet. Derfor er det SKATs opfattelse, at invitationen ikke er sendt ud til en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. På baggrund heraf anser SKAT udgiften for at være repræsentation med deraf begrænset fradragsret.

Efter momslovens § 42, stk. 2, er der fradrag for 25 % af momsen vedrørende restaurantydelser. Da fakturaen ikke er modtaget, anses denne for kun at indeholde restaurantydelser for 26.924 kr. + moms 6.731 kr.

Der vil således kunne godkendes momsfradrag med 25 % af 6.731 kr., eller 1.682 kr. Restbeløbet 31.973 kr. (33.655 kr. - 1.682 kr.) vil være at godkende som værende repræsentation med 25 %, eller 7.993 kr.

IndkomstMomsSamlet

Fratrukket 26.924 6.73133.655

Godkendt 7.993 1.766

Korrektion 18.931 4.965

Indkomsten vil således være at forhøje med 18.931 kr., mens den indgående moms vil være at nedsætte med 4.965 kr.

6. [virksomhed5]

(...)

6.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs opfattelse, at udgiften skal anses for repræsentation, da denne er afholdt overfor forretningsforbindelser. Udgiften er ligeledes afholdt overfor en bestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Det er videre SKATs opfattelse, at invitationen specifikt er sendt ud til de sundhedsplejeudbydere som har deltaget i arrangementet og at arrangementet er afholdt udenfor virksomhedens forretningsadresse. Derfor er det SKATs opfattelse, at invitationen ikke er sendt ud til en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. På baggrund heraf anser SKAT udgiften for at være repræsentation med deraf begrænset fradragsret.

Efter momslovens § 42, stk. 2, er der fradrag for 25 % af momsen vedrørende restaurantydelser.

Denne anses for kun at indeholde restaurantydelser for 10. 766 kr. + moms 2.691 kr.

Der vil således kunne godkendesmomsfradrag med 25 % af 2.691 kr., eller 672 kr. Restbeløbet

12.786 kr. (13.458 kr. - 672 kr.) vil være at godkende som værende repræsentation med 25 %, eller 3.196 kr.

Indkomst

Moms

Samlet

Fratrukket

10.766

2.691

13.458

Godkendt

3.196

672

Korrektion

7.570

2.019

Indkomsten vil således være at forhøje med 7.570 kr., mens den indgående moms vil være at nedsætte med 2.019 kr.

7. Telefoni

(...)

7.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs opfattelse, at selskabet skal korrigere den fratrukne moms på telefoni m.v., der anvendes både erhvervsmæssigt og privat.

Revisor har ved mail af 8. september 2014 vedlagt opgørelse for perioden 1/1-2012-31/12-2012.

Den oprindeligt afløftede moms på telefoni m.v. der anvendes både privat og erhvervsmæssigt udgør 81.944 kr., mens den korrekte moms udgør 40.972 kr. Momstilsvaret vil være at forhøje med forskelsbeløbet 40.972 kr., mens indkomsten vil være at nedsætte med et tilsvarende beløb på 40.972 kr.

(...)”

SKAT er i sit høringssvar af 15. februar 2016 fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Moms af leasingydelser på personautos

Klager oplyser, at SKAT ikke kan varsle ændringer af momstilsvaret for momsangivelser i 2012, der er angivet for juni måned og tidligere.

Efter Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan SKAT ikke afsende varsel om ændring af tilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.
Selskabet har månedlig afregning (årlig leverance overstiger 15 mio. kr.).
Momslovens § 57, stk. 2 oplyser, at angivelse skal foretages senest den 25. måneden efter afgiftsperiodens udløb.
SKAT har sendt varsel den 10. august 2015.

SKAT er enig med klager i, at momstilsvaret ikke kan ændres for perioden januar 2012 – juni 2012.

Den oprindelig afløftede moms har udgjort 156.112 kr., mens den korrekte moms har udgjort 48.789 kr.

Forskelsbeløbet udgør herefter 107.323 kr.

SKAT skal foreslå, at ændringen af momstilsvaret ændres med 6/12 måneder, eller 56.662 kr.

Videre skal SKAT foreslå, at indkomsten rettes som følge af ændring af momstilsvaret.

(...)

Udgift til [virksomhed5]

Klager oplyser, at SKAT ikke kan varsle ændring af momsbeløbet, da denne er forældet.

Faktura fra [virksomhed5] er dateret den 31. maj 2012 og er ifølge klager angivet i juni eller juli måned 2012.

Efter Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan SKAT ikke afsende varsel om ændring af tilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.
Selskabet har månedlig afregning (årlig leverance overstiger 15 mio. kr.).
Momslovens § 57, stk. 2 oplyser, at angivelse skal foretages senest den 25. måneden efter afgiftsperiodens udløb.
SKAT har sendt varsel den 10. august 2015.

SKAT er enig med klager i, at momstilsvaret ikke kan ændres for juni måned 2012.

SKAT skal foreslå, at ændringen af momstilsvaret ændres med 2.019 kr.

Videre skal SKAT foreslå, at indkomsten rettes som følge af ændring af momstilsvaret.

Moms af telefoni

Klager oplyser, at SKAT ikke kan varsle ændringer af momstilsvaret for momsangivelser i 2012, der er angivet for juni måned og tidligere.

Efter Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan SKAT ikke afsende varsel om ændring af tilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.
Selskabet har månedlig afregning (årlig leverance overstiger 15 mio. kr.).
Momslovens § 57, stk. 2 oplyser, at angivelse skal foretages senest den 25. måneden efter afgiftsperiodens udløb.
SKAT har sendt varsel den 10. august 2015.

SKAT er enig med klager i, at momstilsvaret ikke kan ændres for perioden januar 2012 – juni 2012.

Den oprindelig afløftede moms har udgjort 81.944 kr., mens den korrekte moms har udgjort 40.972 kr.

Forskelsbeløbet udgør herefter 40.972 kr.

SKAT skal foreslå, at ændringen af momstilsvaret ændres med 6/12 måneder, eller 20.486 kr.

Videre skal SKAT foreslå, at indkomsten rettes som følge af ændring af momstilsvaret.

(...)”

Klagerens opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om, at der ikke kan ske genoptagelse af selskabets momsangivelser i perioden 1. januar til 30. juni i indkomståret 2012, og at selskabet har ret til at afløfte hele momsen på udgifterne til de af selskabet afholdte arrangementer/seminarer.

Selskabet har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

1. Moms af leasingydelser på personautos

Vi undrer os over, at SKAT ved agterskrivelse af 10. august 2015 har varslet en ændring af momsansættelsen for hele 2012.

Efter skatteforvaltningslovens § 31 kan SKAT ikke sende et varsel om ændring af momstilsvaret senere end 3 år efter momsangivelsesfristens udløb.

SKAT kan derfor ikke varsle ændringer af momstilsvaret for momsangivelser i 2012, der er angivet for juni måned og tidligere.

2. Udgifter til [virksomhed2] anset som repræsentation

SKAT har anset denne udgift for en repræsentationsudgift med begrænset fradragsret efter ligningslovens § 8, stk. 4.

2.1. Generelt om repræsentationsudgifter

Repræsentationsudgifter er udgifter, der efter højesteretspraksis og forarbejderne afholdes for at afslutte forretninger eller for at knytte forretningsforbindelser og har typisk karakter af kommerciel gæstfrihed. Dette må føre til, at udgifter, der ikke falder ind under denne definition, må skulle karakterises på anden vis.

Dette fører f.eks. til at nedenstående eksempler på møder ikke kan anses for repræsentationsudgifter:

A) Et møde med en advokat og en bankforbindelse om optagelse af nye lån, og hvor der under mødet serveres en frokost.

B) Et møde med arkitekter og bygningsingeniører om opførelsen af et nyt kontordomicil, hvor der under mødet serveres en middag.

C) Et møde med et reklamebureau forud for indrykning af TV-reklamer, hvor der under mødet serveres en middag.

Udgifterne i eksempel B - og muligvis også udgifterne i eksempel A - vil ikke kunne fradrages som repræsentationsudgifter til trods for at der på mødet deltager personer, der utvivlsomt er forretningsforbindelser, og til trods for at der serveres en frokost eller middag.

SKAT har tilsyneladende den opfattelse, at et møde med en forretningsforbindelse pr. automatik udløser begrænset fradrag efter reglerne om repræsentationsudgifter, hvilket de ovenfor skitserede eksempler og en landsskatteretsafgørelse af 12. januar 2016, sagsnummer 12-0220912, klart modbeviser.

Skatteministeren har i TfS 1991.163 om sammenkomster oplyst, at anledningen til et møde er afgørende for, om en udgift kan karakteriseres som en repræsentationsudgift.

Højesteret har ved flere lejligheder om repræsentationsudgifter udtalt, at sådanne er kendetegnet ved, at de afholdes for at lukke forretninger over for kunder/potentielle kunder, eller for at knytte forretningsforbindelser til sig, og at udgifterne ofte har karakter af kommerciel gæstfrihed.

Sammenfattende kan det derfor siges, at følgende kriterier skal opfyldes, for at en udgift kan kvalificeres som en repræsentationsudgift:

1. Anledningen skal være salg til kunder eller potentielle kunder, eller

2. Anledningen skal være at knytte forretningsforbindelser til en virksomhed, og

3. Udgiften skal have karakter af kommerciel gæstfrihed.

2.2 SKATs argumentation

SKAT argumenterer, som vi ser det, for, at en udgift altid skal kvalificeres som repræsentation, hvis:

• Udgiften afholdes over for forretningsforbindelser, eller

• Udgiften afholdes over for en bestemt kreds af kunder eller potentielle kunder

• Invitationen er udsendt til særligt indbudte psykologer, dvs. at der ikke er indbudt en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder.

Vi er ikke enige i dette.

2.3 Vores kommentarer til udgiften til [virksomhed2]

Der bliver, bortset fra interne personalemøder, ikke holdt møder med andre end forretningsforbindelser, men dette er ikke det samme som at udgifterne til møderne pr. automatik kvalificeres som repræsentationsudgifter, som det tilsyneladende er SKATs opfattelse.

SKAT mangler at forholde sig til, at en forudsætning for, at udgiften bliver en repræsentationsudgift, er, at anledningen til mødet skal være et ønske om at sælge en vare til en kunde / potentiel kunde, eller at knytte en forretningsforbindelse til [virksomhed1].

Anledningen til dette konkrete møde er erfaringsudveksling, hvor en række eksperter inviteres til et tværfagligt seminar med hovedemnet knoglemarvskræft.

På selve seminaret deltog personer fra [hospital1], [hospital2], [...], [hospital3] og [virksomhed1], og der blev på mødet holdt en række indlæg og drøftet forskellige facetter af knoglemarvskræft.

På seminaret blev en række centrale spørgsmål drøftet, herunder:

Hvornår, hvorfor og hvordan behandles knoglemarvskræft?
Hvordan behandles bivirkninger ved kemoterapi?
Hvilke nye produkter findes på markedet til behandling af knoglemarvskræft?
Hvordan monitoreres behandlingen og behandlingseffekten hos de personer, der er i behandling?
Hvorfor opstår sygdommen?
Hvordan diagnosticeres sygdommen?
Hvordan forebygges sygdommen?
Hvordan behandles smerter i ryggen ved knoglemarvskræft?
Hvordan genoptrænes patienterne?

Efter vores opfattelse var formålet med mødet ikke at sælge [virksomhed1]s produkter; ej heller at knytte forretningsforbindelser til [virksomhed1]. Formålet var alene erfaringsudveksling mellem specialister i knoglemarvskræft.

[virksomhed1] opnår på et sådant møde at få professionel og essentiel viden om knoglemarvskræft, der kan anvendes dels til produktudvikling, dels til at erhverve, sikre og vedligeholde [virksomhed1]s indkomst både nu og i fremtiden.

Helt grundlæggende mangler der derfor en meget væsentlig forudsætning for at kunne kvalificere udgiften som repræsentationsudgift, nemlig forudsætningen om, at formålet med mødet skal være et ønske om at sælge produkter til deltagerne, eller at knytte mødedeltagerne til [virksomhed1] som forretningsforbindelser.

Herudover undrer det os, at SKAT mener, at den andel af udgiften, der konkret er afholdt over for [virksomhed1]s egne medarbejdere, kan kvalificeres som repræsentationsudgifter. Dette er efter vores opfattelse decideret i strid med skattepraksis, og denne udgift må altid være en 100 % fradragsberettiget driftsomkostning.

Tillige vil et medicinalfirmas udgifter til konferencer e.l. for så vidt angår lokaleleje, foredragsholdere og informationsmaterialer - jf. bl.a. juridisk vejledning, afsnit E.B.3.7.5 - kunne fradrages som fuldt fradragsberettigede driftsomkostninger, mens kun den potentielle bespisning og underholdning kan anses for at være en repræsentationsudgift. Denne praksis er endog gældende, selvom formålet med selve mødet er salg og præsentation af nye præparater over for kunder eller potentielle kunder. Dette var ikke tilfældet for så vidt angår seminaret på [virksomhed2].

2.4 Udgift [virksomhed4]

Indledningsvis bemærkes, at [virksomhed1] ApS ikke har afholdt denne udgift; den er viderefaktureret til et koncernforbundet [virksomhed1]-selskab, hvorfor udgiften allerede af denne årsag ikke kan henføres til reglerne om repræsentationsudgifter.

Hvis skattefradraget uagtet denne påstand skal vurderes efter Danske skatteregler, skal kompensation, som [virksomhed1] ApS har modtaget, også behandles efter Danske skatteregler.

Dette må føre til, at kompensationen er betalt til [virksomhed1] ApS til dækning af en udgift, der kun delvist er fradragsberettiget, hvilket efter fast skattepraksis betyder, at kompensationen også kun delvist er skattepligtig.

Som beskrevet under pkt. 2.3 er formålet med at afholde udgiften ren erfaringsudveksling, hvilket vi ønsker at redegøre nærmere for på et møde med Ankestyrelsens sagsbehandler.

Der har også her været afholdt udgifter til personale og til konferencefaciliteter under denne udgift.

Det omhandlede møde blev afholdt den 26. januar 2012, og der er således indtrådt ligningsmæssig forældelse efter skatteforvaltningslovens § 31.

2.5 Udgift til [virksomhed4]

Vi henviser til pkt. 2.4 og vil også redegøre nærmere for dette arrangement på et møde med Ankestyrelsens sagsbehandler.

Det omhandlede møde blev afholdt den 7. juni 2012, og der er således indtrådt ligningsmæssig forældelse efter skatteforvaltningslovens § 31.

2.6 Udgifter til [virksomhed4]

Vi henviser til argumentationen under pkt. 2.3 og vil redegøre nærmere for denne udgift på et møde med Ankestyrelsens sagsbehandler.

2.7 Udgifter til [virksomhed5]

Vi henviser til argumentationen under pkt. 2.3 og vil redegøre nærmere for dette arrangement på et møde med Ankestyrelsens sagsbehandler.

Den momsmæssige udgift for [virksomhed1] ApS er indeholdt i selskabets momsangivelse for maj eller juni måned 2012. Momsangivelsen er indsendt i enten juni eller juli måned 2012.

SKATs agterskrivelse er dateret den 10. august 2015, hvilket er mere end 3 år efter at momsangivelsen er indsendt. Der er derfor ikke hjemmel til at opkræve denne moms, da forholdet er ligningsmæssigt forældet efter skatteforvaltningslovens § 31.

3. Moms af telefoni

Vi undrer os over, at SKAT ved agterskrivelse af 10. august 2015 har varslet en ændring af momsansættelsen for hele 2012.

Efter skatteforvaltningslovens § 31 kan SKAT ikke sende et varsel om ændring af momstilsvaret senere end 3 år efter momsangivelsesfristens udløb.

SKAT kan derfor ikke varsle ændringer af momstilsvaret for momsangivelser i 2012, der er angivet for juni måned og tidligere.

(...)”

Selskabet er den 3. marts 2016 fremkommet med følgende yderligere bemærkninger:

”(...)

4. Moms af leasingydelser

SKAT bedes bekræfte, at [virksomhed1] ApS vedrørende dette punkt far udbetalt kr. 56.662 i for meget opkrævet moms, og hvis dette bekræftes, er vi enige i, at den skattepligtige indkomst for [virksomhed1] ApS skal forhøjes med kr. 56.662 vedrørende dette punkt.

(...)

6. [virksomhed5]

SKAT bedes bekræfte, at [virksomhed1] ApS vedrørende dette punkt far udbetalt kr. 2.019 i for meget opkrævet moms, og hvis dette bekræftes, er vi enige i, at den skattepligtige indkomst for [virksomhed1] ApS skal forhøjes med kr. 2.019 vedrørende dette punkt.

7. Moms af telefoni

SKAT bedes bekræfte, at [virksomhed1] ApS vedrørende dette punkt far udbetalt kr. 20.486 i for meget opkrævet moms, og hvis dette bekræftes, er vi enige i, at den skattepligtige indkomst for [virksomhed1] ApS skal forhøjes med kr. 20.486 vedrørende dette punkt.

(...)”

Selskabet er den 18. august 2016 fremkommet med følgende yderligere bemærkninger:

”(...)

Vi skal oplyse at punkterne 1-7 som nævnt i vores klageskrivelse på side 1 alle påklages.

For så vidt angår pkt. 1 og pkt. 7, moms af leasingydelse og moms af telefoni, påklager vi dog kun den del af momsansættelsen, der ligningsmæssigt er forældet.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Formalitet

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt.

Selskabet har gjort gældende, at der ikke kan ske genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2012 til 30. juni 2012, henset til at SKAT ikke har overholdt fristen angivet i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Selskabet indberetter og afregner moms månedligt. Fristen for indberetning af moms er senest den 25. i måneden efter afgiftsperiodens udløb. For juni måned er fristen for indberetning og afregning af momsen dog senest 1 måned og 17 dage efter afgiftsperiodens udløb, jf. momslovens § 57, stk. 2.

Fristerne for indberetning af moms for perioderne januar til og med juni 2012 var således henholdsvis den 27. februar 2012, 26. marts 2012, 25. april 2012, 25. maj 2012, 25. juni 2012 og 17. august 2012, idet fristen udskydes til næstkommende hverdag, hvis fristen falder på en lørdag eller søndag.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 kan told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb, ligesom fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af denne frist.

Fristen for skatteforvaltningens varsel om ændring af et selskabs momstilsvar for perioden 1. januar 2012 til 30. juni 2013 er således henholdsvis den 27. februar 2015, 26. marts 2015, 25. april 2015, 25. maj 2015, 25. juni 2015 og 17. august 2015.

SKAT har afsendt varsel om genoptagelse af selskabets momstilsvar for 2012 den 10. august 2015 og foretaget ansættelsen af afgiftstilsvaret den 22. oktober 2015.

SKATs varsel om genoptagelse af selskabets momstilsvar er således afsendt efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 for så vidt angår momsangivelserne for januar, februar, marts, april og maj 2012. Fristerne for varsling og fastsættelse af det ændrede afgiftstilsvar for juni 2012 (og de efterfølgende perioder i indkomståret 2012) er derimod opfyldt.

Spørgsmålet er herefter, om der kan ske genoptagelse af momsangivelserne for januar, februar, marts, april og maj på baggrund af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 og 2, om ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar.

Er betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 ikke opfyldt, kan spørgsmålet om genoptagelse alene afgøres efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, hvoraf følger, at afgiftstilsvaret kan genoptages ekstraordinært, når der foreligger særlige omstændigheder.

Ingen af betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 er opfyldt. Ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, kan alene ske på den afgiftspligtiges initiativ. I nærværende sag er det SKAT, der har genoptaget selskabets momstilsvar, hvorfor skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 ikke finder anvendelse.

På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at SKAT ikke var berettiget til at genoptage selskabets momsansættelser for perioden 1. januar 2012 til 31. maj 2012, men at SKAT dog var berettiget til at genoptage selskabets momsansættelse for juni måned 2012.

Afgørelsen er dermed ugyldig for så vidt angår SKATs forhøjelse af selskabets momsansættelser for januar, februar, marts, april og maj 2012, hvorfor disse bortfalder.

Materielt

Leasingudgift på personbiler

Virksomheder kan ikke fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 7.

I henhold til momslovens § 42, stk. 4, kan virksomheder, der lejer personmotorkøretøjer i mere end 6 måneder i sammenhæng, uanset bestemmelsens stk. 1, nr. 7, fradrage afgiften af lejen, dog højst med 25 % af fradragsgrundlaget efter stk. 5. Det er en betingelse, at mindst 10 % af den årlige kørsel med det lejede køretøj anvendes i forbindelse med virksomhedens fradragsberettigede levering af varer og ydelser.

Grundlaget for fradrag er inden for de første 3 år fra køretøjets første indregistrering 2 % pr. måned af den for køretøjet betalte registreringsafgift her i landet, herunder den beregnede registreringsafgift, som danner grundlag for beregningen af den forholdsmæssige registreringsafgift, og 1 % pr. måned i følgende år, jf. momslovens § 42, stk. 5.

På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at selskabet højest kan fradrage 25 % af momsen af leasingydelsen, jf. momslovens § 42, stk. 4.

Idet SKATs afgørelse er ugyldig for så vidt angår perioden 1. januar til 31. maj 2012, jf. ovenfor, finder Landsskatteretten, at forhøjelsen af selskabets momstilsvar vedrørende leasingudgifter til personbiler for førnævnte periode er ugyldig og derfor bortfalder.

SKAT var dog berettiget til at genoptage selskabets momsangivelse for perioden 1. juni til 30. juni 2012 (og i øvrigt også de efterfølgende perioder i indkomståret 2012, som dog ikke er påklagede).

Den beløbsmæssige opgørelse af ændringen af selskabets momstilsvar for perioden 1. juni til 30. juni 2012 overlades til Skattestyrelsen, da forhøjelsen af momsen for 2012 ikke er udspecificeret pr. måned i SKATs afgørelse.

Den beløbsmæssige opgørelse af korrektionen af selskabets indkomst som følge af ændring af momstilsvaret overlades ligeledes til Skattestyrelsen.

Restaurationsydelser og repræsentation

Af momslovens § 42, stk. 1, nr. 5 følger, at virksomheder ikke kan fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører underholdning, restaurationsydelser, repræsentation og gaver. Dog kan virksomheder uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 5, fradrage 25 % af afgiften af restaurationsydelser og 50 % af afgiften af hotelovernatninger, jf. momslovens § 42, stk. 2. I begge tilfælde er det en forudsætning, at udgifterne hertil er af strengt erhvervsmæssig karakter.

Fradraget omfatter kun restaurationsbesøg. Der er således ikke fradrag for køb fra cateringsvirksomheder eller virksomheder, der driver diner transportable og lignende, jf. Told- og Skattestyrelsens udtalelse i TfS 1995.630.

En bileverance tæller ikke som en selvstændig leverance, da den momsmæssigt behandles som hovedleverancen. Udgifter til lokaleleje er en biydelse til restaurationsydelsen, og uanset om lokaleleje er skjult i kuvertprisen eller opkræves særskilt, er der tale om en restaurationsydelse og ikke lokaleleje, jf. Vestre Landsrets dom af 7. februar 2003, offentliggjort som SKM 2003.72 VLR.

[virksomhed2]

Selskabet har afløftet fuld moms, svarende til 8.972 kr., hvoraf SKAT har godkendt fradrag med 2.243 kr. og forhøjet selskabets moms med 6.729 kr., for udgiften til arrangementet på [virksomhed2]. Fakturaen er dateret den 12. oktober 2012, hvorfor den kan henføres til afgiftsperioden 1. oktober til 31. oktober 2012.

Det fremgår af fakturaen, at denne omfatter udgifter til middag for 52 personer samt drikkevarer, kaffe og kage, hvilket Landsskatteretten finder udgør repræsentationsudgifter med begrænset fradrag for afgiften.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt, således at der for afgiftsperioden 1. oktober til 31. oktober 2012 godkendes fradrag med 25 % af afgiften, jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 5, svarende til 2.243 kr., og selskabets momstilsvar forhøjes med 6.729 kr.

[virksomhed3]

Idet der ikke er fremlagt fakturaer for udgifterne til [virksomhed3], er det ikke muligt med sikkerhed at udlede, hvilken afgiftsperiode disse kan henføres til.

Det bemærkes dog, at det ene arrangement på [virksomhed3] i henhold til det af selskabets oplyste blev afholdt den 26. januar 2012, på hvilken baggrund Landsskatteretten lægger til grund, at selskabet har medtaget udgiften på momsangivelsen for januar eller februar 2012. Momsen udgør 6.392 kr., hvoraf SKAT har godkendt fradrag med 1.598 kr., således at SKAT har forhøjet selskabets moms med 4.794 kr.

Det andet arrangement på [virksomhed3] i henhold til det af selskabets oplyste blev afholdt den 7. juni 2012, på hvilken baggrund Landsskatteretten finder, at selskabet må have medtaget udgiften i momsangivelsen for juni 2012. Momsen udgør samlet 7.065 kr., hvoraf SKAT har godkendt fradrag med 1.766 kr., således at SKAT har forhøjet selskabets moms med 5.299 kr.

Idet der ikke er fremlagt fakturaer for udgifterne til [virksomhed3], lægger Landsskatteretten til grund, at begge udgifter udelukkende relaterer sig til restaurationsydelser.

Da SKATs afgørelse er ugyldig for så vidt angår perioden 1. januar til 31. maj 2012, jf. ovenfor, finder Landsskatteretten, at forhøjelsen af selskabets momstilsvar vedrørende det første arrangement på [virksomhed3] er ugyldig og derfor bortfalder.

Idet Landsskatteretten har lagt til grund, at udgiften til det andet arrangement på [virksomhed3] er medtaget på selskabets momsangivelse for juni 2012 og har fundet, at SKAT var berettiget til at genoptage momsansættelsen for denne afgiftsperiode, jf. ovenfor, forhøjes selskabets moms med 5.299 kr. for perioden 1. juni til 30. juni 2012.

[virksomhed4]

Selskabet har afløftet fuld moms, svarende til 6.731 kr., hvoraf SKAT har godkendt fradrag med 1.766 kr. og forhøjet selskabets moms med 4.965 kr., for udgiften til arrangementet på [virksomhed4]. Fakturaen er dateret den 27. september 2012, hvorfor den kan henføres til afgiftsperioden 1. september til 30. september 2012.

Det fremgår af fakturaen, at størstedelen af denne omfatter restaurationsydelser for 74 personer og desuden en mindre del til lokaleleje m.v., hvilket Landsskatteretten finder udgør repræsentationsudgifter med begrænset fradrag for afgiften.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt, således at der for afgiftsperioden 1. september til 30. september 2012 godkendes fradrag med 25 % af afgiften, jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 5, svarende til 1.766 kr., og selskabets momstilsvar forhøjes med 4.965 kr.

[virksomhed5]

Momsen udgør 2.691 kr., hvoraf SKAT har godkendt fradrag med 672 kr., således at SKAT har forhøjet selskabets moms med 2.019 kr.

Det fremgår af den af selskabet fremlagte faktura fra [virksomhed5], at arrangementet er afholdt den 10. maj 2012 og at hele udgiften er restaurationsydelser. På denne baggrund finder Landsskatteretten, at selskabet som udgangspunkt kan fradrage 25 % af momsen af restaurationsydelserne, jf. momslovens § 42, stk. 2.

Landsskatteretten bemærker dog i forlængelse af ovenstående, at udgiften omhandler catering, herunder bespisning, drikkevarer, kaffe og kage, til det pågældende arrangement. Fradraget efter momslovens § 42, stk. 1, nr. 5, omfatter imidlertid ikke udgifter til cateringvirksomheder, jf. ovenfor.

Fakturaen er dateret den 31. maj 2012, hvorfor købsmomsen skal medregnes til momsperioden for maj 2012. Idet SKATs afgørelse er ugyldig for så vidt angår perioden 1. januar til 31. maj 2012, jf. ovenfor, finder Landsskatteretten finder, at forhøjelsen af selskabets momstilsvar vedrørende [virksomhed5] er ugyldig og derfor bortfalder.

Telefoni

I henhold til momslovens § 38, stk. 2, kan der for varer og ydelser, som af en virksomhed benyttes både til fradragsberettigede formål og til andre formål, foretages fradrag for den del af afgiften, der forholdsmæssigt svarer til omsætningen i den registreringspligtige del af virksomheden.

Dette omfatter eksempelvis arbejdsmobiltelefoner, bærbare computere m.v., der stilles til rådighed for virksomhedens medarbejdere og som bruges både privat og erhvervsmæssigt. I sådanne tilfælde opgøres fradragsretten skønsmæssigt.

Af opgørelsen for perioden 1. januar til 31. december 2012 fremgår, at den af selskabet afløftede moms udgør 81.944 kr., og at den korrekte moms udgør 40.972 kr. for telefoni der anvendes både erhvervsmæssigt og privat.

SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar med forskelsbeløbet, 40.972 kr.

Idet SKATs afgørelse er ugyldig for så vidt angår perioden 1. januar til 31. maj 2012, jf. ovenfor, finder Landsskatteretten, at SKATs forhøjelse af selskabets momstilsvar for denne periode, der beløber sig til 5/12 af 40.972 kr., svarende til 17.072 kr., er ugyldig og derfor bortfalder.

Idet Landsskatteretten finder, at SKAT var berettiget til at genoptage momsansættelsen for juni måned (og alle efterfølgende momsperioder i 2012, der dog ikke er påklagede), jf. ovenfor, forhøjes selskabets momstilsvar for perioden 1. juni til 31. juni 2012 med 1/12 af 40.972 kr., svarende til 3.414 kr.og selskabets indkomst nedsættes med 3.414 kr.

*****

Afslutningsvist bemærkes, at Landsskatteretten i afgørelse af d.d. vedrørende sagsnummer [...] har truffet afgørelse om begrænset skattemæssig fradragsret for udgifter afholdt af selskabet til repræsentationsformål.