Kendelse af 25-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 22-10-2022

Journalnr. 16-1170579

Afgiftsperioderne 2009, 2010 og 2011

SKAT har skønsmæssigt ansat momstilsvaret for afgiftsperioderne 2009, 2010 og 2011 til henholdsvis 9.500 kr., 200 kr. og 3.400 kr.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse således, at forhøjelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 1.-3. kvartal af 2009 bortfalder.

Landsskatteretten ændrer desuden SKATs afgørelse således, at salgsmomsen udgør henholdsvis 1.843 kr., 11.471 kr. og 11.774 kr. for afgiftsperioderne 4. kvartal 2009, 2010 og 2011. Købsmomsen udgør 0 kr. for alle afgiftsperioderne.

Faktiske oplysninger

Klageren har drevet virksomhed gennem [virksomhed1] ApS, cvr. [...1]. Branchekoden var i de påklagede indkomstår beskrevet som anden agenturhandel med føde-, drikke- og tobaksvarer. Klageren ejede 100 % afselskabet.

Klageren har tidligere drevet en pub gennem selskabet [virksomhed1] ApS. Efter salget af pubben beskæftigede selskabet sig med at arrangere og gennemføre prøvesmagninger af hovedsagelig whisky hos vinhandlere og lignende.

Klageren har været ansat som salgskonsulent ved [virksomhed2] ApS. Dette fremgår af ansættelseskontrakt af 23. november 2008.

[virksomhed2] ApS skiftede senere navn til [virksomhed3] ApS. Der blev afsagt konkursdekret over [virksomhed3] ApS den 17. august 2009, hvorefter klagerens ansættelse ophørte.

Af kontoudtog fremgår det, at der på klagerens konto har været indsat flere større og mindre beløb fra privatpersoner i perioden 1. januar 2009 til 31. maj 2011.

SKAT har lavet følgende opgørelse over indsætninger på klagerens konto, der af SKAT er anset som betaling til klageren vedr. salg af spiritus:

Dato

Tekst på kontoudtog

Beløb

7. januar 2009

Guten tag, zu viel g

3.516,00 kr.

16. marts 2009

[MB]

10.700,00 kr.

1. maj 2009

[AK]

1.180,00 kr.

3. juni 2009

[virksomhed2]-løn retur (det er en indsættelse)

9.172,00 kr.

3. juli 2009

[KB]

2.730,00 kr.

9. juli 2009

[KB]

26.917,80 kr.

27. juli 2009

Maj

1.500,00 kr.

4. august 2009

Indbetaling

25.000,00 kr.

7. august 2009

[virksomhed2]

13.000,00 kr.

31. august 2009

Faktura nr. 203844[virksomhed2]

4.200,00 kr.

1. oktober 2009

[MM]

480,00 kr.

1. oktober 2009

2 gin [MA]

480,00 kr.

1. oktober 2009

[DE]

240,00 kr.

1. oktober 2009

[...]_[...]

240,00 kr.

2. oktober 2009

[RF] 2 flas

480,00 kr.

5. oktober 2009

Gin [CFS]

240,00 kr.

5. oktober 2009

[AR], gin

240,00 kr.

5. oktober 2009

[CI] [...]

255,00 kr.

5. oktober 2009

[C] - [...]

240,00 kr.

5. oktober 2009

[JW] Gin

240,00 kr.

7. oktober 2009

[LJ]

480,00 kr.

7. oktober 2009

Overførsel fra [PF]

401,25 kr.

7. oktober 2009

[klub1]/[C]

500,00 kr.

8. oktober 2009

Fra [MP]

500,00 kr.

12. oktober 2009

[MM]

400,00 kr.

13. oktober 2009

Fra [M]

400,00 kr.

14. oktober 2009

[CH] [klub1]

400,00 kr.

21. oktober 2009

[C], ADL 131109

400,00 kr.

21. oktober 2009

[JW] 13/11

500,00 kr.

2. november 2009

[klub1] klub, [GC] + adresse

500,00 kr.

5. november 2009

[A] - [klub1] smag

400,00 kr.

5. november 2009

[...]/[virksomhed4] + adresse

400,00 kr.

28. december 2009

[CP] + adr

400,00 kr.

29. december 2009

Overførsel [PF]

401,25 kr.

I alt 2009

107.133,30 kr.

4. januar 2010

Fra [MM] + + adr

400,00 kr.

4. januar 2010

[JW] [klub1] + navn og adr

400,00 kr.

4. januar 2010

5. marts [CH] + adr

400,00 kr.

4. januar 2010

[C], ADL inkl. 2 fl + adr

2.800,00 kr.

5. januar 2010

Fra [M]

400,00 kr.

6. januar 2010

[klub1] klub, [GC] + navn og adr

400,00 kr.

6. januar 2010

[klub1] + navn og adr

400,00 kr.

12. januar 2010

[A] [klub1] + navn og adr

400,00 kr.

12. januar 2010

Fra [M]

400,00 kr.

14. januar 2010

Fra [E] [virksomhed4] + navn og adr

400,00 kr.

9. februar 2010

Fra [A] + adresse

835,00 kr.

27. februar 2010

Rom-Opt. [C] + navn og adr

362,50 kr.

4. marts 2010

Fra logen - [forening1] + navn og adr

895,00 kr.

17. marts 2010

Udlæg [forening2] + navn og adr

3.475,00 kr.

23. marts 2010

[KB] + adresse

5.650,00 kr.

29. marts 2010

[C], [...] + navn og adr

1.172,50 kr.

22. april 2010

[J] + navn og adr

350,00 kr.

4. maj 2010

Spritpenge fra [T] + navn og adr

3.008,00 kr.

9. juni 2010

Fra logen - [forening1] + navn og adr

842,32 kr.

26. juli 2010

Kundekort [...]

8.500,00 kr.

26. juli 2010

Fra [T] - [TS] + adr

1.942,50 kr.

30. juli 2010

[J] + [JF] + adr

500,00 kr.

28. august 2010

[C], ADL Saldo + navn og adr

3.326,00 kr.

3. september 2010

[MM] Whiskey + navn og adr

1.440,00 kr.

27. september 2010

Kundekort [...]

5.000,00 kr.

29. september 2010

[virksomhed5] - [TBJ] + adr

475,00 kr.

12. oktober 2010

Fra logen - [forening1] + navn og adr

980,00 kr.

21. november 2010

Rom til [T] [TBJ] + adr

927,00 kr.

10. december 2010

Fra [A] + navn og adr

1.660,00 kr.

11. december 2010

[klub1] [CH] + navn og adr

2.636,00 kr.

16. december 2010

[MM] [klub1] + navn og adr

3.893,85 kr.

17. december 2010

Whisky fra [klub1] - [GC] + adr

2.700,00 kr.

17. december 2010

17,5 % Vat [CH] + navn og adr

386,00 kr.

I alt 2010

57.356,67 kr.

4. januar 2011

[MB] + navn og adr

16.700,00 kr.

21. januar 2011

Fra logen - [forening1] v/[MS] + adresse

2.890,00 kr.

2. februar 2011

6 x whiskyglas [C] + navn og adr

350,00 kr.

18. februar 2011

Aconto smagning 11.3 - [forening2] + navn og adr

3.500,00 kr.

14. marts 2011

Udlæg, [forening2] - [forening2] - [CH] + adr - 6 x [klub1] Whisky

3.590,00 kr.

14. marts 2011

[CH] + adr - 1 x Bunnahabain 31 years

888,00 kr.

14. marts 2011

[M] - 6 x [klub1] + navn og adr

2.130,66 kr.

15. marts 2011

Fra [A] + navn og adr

630,00 kr.

21. marts 2011

[C], 2 fl. [klub1] + navn og adr

1.064,74 kr.

21. marts 2011

[MM]

485,00 kr.

30. marts 2011

Rom m.m. [TBJ] + adr.

3.914,00 kr.

5. april 2011

[K] Whisky + navn og adresse

4.992,50 kr.

7. april 2011

Gin - [TBJ] + adr

272,50 kr.

18. april 2011

Rhum/orange [P] - [PJ] + adr

357,50 kr.

10. maj 2011

Rom [TBJ] + adresse

700,00 kr.

27. maj 2011

[KB] + adresse

15.468,42 kr.

30. maj 2011

Fra logen - [forening1] v/[MS] + adresse

937,50 kr.

I alt 2011

58.870,82 kr.

SKAT har desuden lavet følgende opgørelse over hævninger på klagerens konto, der anses for køb af spiritus:

Dato

Tekst på kontoudtog

Beløb

7. januar 2009

[virksomhed2]-anfora

2.000,00 kr.

13. januar 2009

[virksomhed6]

564,51 kr.

20. marts 2009

[virksomhed7] 17369

10.312,50 kr.

23. april 2009

[virksomhed7] 19904

1.660,00 kr.

15. maj 2009

[virksomhed2]

724,25 kr.

11. juni 2009

[virksomhed8] ApS

65,00 kr.

10. juli 2009

[virksomhed7] 25941

27.055,50 kr.

7. august 2009

[virksomhed2]-Denmark

4.422,70 kr.

28. september 2009

[virksomhed9]

2.156,34 kr.

28. september 2009

[virksomhed10]

2.252,75 kr.

5. november 2009

[virksomhed9]

4.296,84 kr.

17. november 2009

[virksomhed6]

2.209,45 kr.

18. november 2009

[virksomhed11] 4490

[...52]

1.800,00 kr.

I alt 2009

59.519,84 kr.

12. januar 2010

[virksomhed6]

1.270,11 kr.

1. februar 2010

[virksomhed2] ApS

545,00 kr.

2. februar 2010

[virksomhed6]

3.135,31 kr.

12. februar 2010

[virksomhed12]

395,00 kr.

25. februar 2010

[virksomhed10]

702,50 kr.

25. februar 2010

[virksomhed10]

125,45 kr.

2. marts 2010

[virksomhed9]

6.686,94 kr.

12. marts 2010

[virksomhed10]

4.100,00 kr.

15. marts 2010

[virksomhed7]

8.137,50 kr.

23. marts 2010

[virksomhed6]

3.036,18 kr.

25. marts 2010

[virksomhed8] ApS

600,00 kr.

6. april 2010

[forening1]

200,00 kr.

13. april

[virksomhed6]

789,34 kr.

15. april 2010

[virksomhed10]

1.853,75 kr.

11. maj 2010

[virksomhed6]

842,32 kr.

12. maj 2010

[virksomhed10]

3.433,75 kr.

12. maj 2010

[virksomhed10]

1.350,00 kr.

18. maj 2010

[virksomhed7]

1.005,75 kr.

14. juli 2010

[virksomhed10] A/S 02772

1.942,50 kr.

5. august 2010

[virksomhed2] ApS 02014

200,00 kr.

7. september 2010

[virksomhed6]

970,00 kr.

17. november 2010

[virksomhed13]

160,00 kr.

23. december 2010

[virksomhed9]

12.897,21 kr.

I alt 2010

54.378,61 kr.

5. januar 2011

[virksomhed7]

16.087,50 kr.

11. januar 2011

[virksomhed6]

2.915,09 kr.

18. januar 2011

[virksomhed14]

50,00 kr.

31. januar 2011

[virksomhed2] ApS 04222

320,00 kr.

7. februar 2011

[virksomhed2] ApS 04350

870,00 kr.

10. februar 2011

[virksomhed13] 36957

121,00 kr.

15. februar 2011

[virksomhed14]

441,00 kr.

24. februar 2011

[virksomhed15] 10330

175,00 kr.

11. marts 2011

[virksomhed9]

10.766,62 kr.

16. marts 2011

[virksomhed14]

480,00 kr.

1. april 2011

[virksomhed8] 00716

1.500,00 kr.

7. april 2011

[virksomhed10]

2.470,00 kr.

8. juni 2011

[virksomhed7]

14.932,50 kr.

I alt 2011

58.870,82 kr.

SKAT har vurderet, at klageren ved siden af sit selskab drev uregistreret virksomhed med køb og salg af spiritus og har på baggrund af ovenstående lavet følgende opgørelser over fortjenesterne i de påklagede indkomstår:

Salg

Køb

Fortjeneste inkl. moms

2009

107.133,30 kr.

59.519,84 kr.

47.613,46 kr.

2010

57.356,67 kr.

54.378,61 kr.

2.978,06 kr.

2011 (frem til 8. juni)

58.870,82 kr.

51.851,93 kr.

7.018,89 kr.

SKAT har herefter fastsat fortjenesten ved drift af virksomhed inkl. moms skønsmæssigt til:

2009

47.500,00 kr.

2010

1.000,00 kr.

2011 (for hele året)

17.000,00 kr.

Og overskud af virksomhed ekskl. moms er fastsat til:

2009

38.000,00 kr.

2010

800,00 kr.

2011 (for hele året)

13.600,00 kr.

Klageren har bl.a. oplyst følgende om indbetalingerne på hans private konto:

"Whisky klubber

Beløb mærket "[klub1]", "[...]", [forening1], [...] og [forening2] og lign.

Er alle beløb, der vedrører fællesindkøb til klubberne.

[forening1] loge var jeg med I at starte i 1999.

Vi betaler månedligt kontingent kr. 200,-.

Den der afholder smagsmøde, står for indkøb, og får enten et beløb A/C til indkøb, eller lægger ud, og får penge efterfølgende. Ofte bli'r jeg spurgt om hjælp med indkøb af de uerfarne medlemmer, da jeg jo har ekspertisen. Ind imellem må jeg endda lægge ud, når jeg køber ind for en anden.

www.[forening1].dk

[forening2]

Årligt kontingent.

Den der holder mødet, køber ind.

Som regel et A/C beløb til indkøb.

Denne forening er jeg primært medlem af, for at netværke. Det er meget vigtigt for min jobsituation.

www.[forening2].dk

[klub1]

En klub jeg startede for at netværke.

Vi begyndte med at indbetale penge/kontingent til mig.

På andet møde overgik kassererjobbet til en anden. På tredje møde var der kiv og uro, så jeg trak mig ud.

Desværre var jeg eneste kontaktperson til kassereren, som ubevidst var årsag til uoverensstemmelserne, og jeg måtte udrede trådene. Klubbens penge blev overført til mig, og jeg fordelte pengene med 422,- til hver.

De andre ville fortsætte, og jeg lovede at hjælpe dem i gang igen.

Jeg har trukket mig helt ud nu, men er ind imellem med på afbud. De er selvkørende uden min hjælp.

[koncept1]:

Et koncept under [virksomhed2], der ved lukning hed [virksomhed3] ApS...

Vi var 7 gutter, der købte anparter i Fade tappet af [koncept1]. Typisk var 1 anpart på 4 flasker.

Vi mødtes og smagte og fordelte indkøbene. Bl.a. var [KM] med her.

Generelt:

Den der holder mødet, står også for at servere en sandwich el.lign. Inden mødet, og en varm ret som afslutning af mødet (gælder ikke [forening1]), samt indkøb af øl og vand.

F.eks. er "[virksomhed16]" på min konto 13/11-09 indkøb af sandwiches/ost og pølser til et møde.

Eks. 2: 16/10-09 køber jeg for kr. 1.048,- i [virksomhed17] og hæver kontant kr. 1000,- i forbindelse med et møde.

Der er altid købt madvarer ind for minimum kr. 50,-/mand, samt øl og vand. Ofte bruger jeg [virksomhed18] og [virksomhed19] til den slags indkøb.

Det er ikke en overskudsforretning af afholde et møde, tværtimod.

Det bli'r altid lavet et mundtligt interne regnskab for whiskyindkøb plus mad.

Jeg må påpege, at jeg ikke tjener penge på mine venner.

Omkring min privatøkonomi.

I 2002 arvede jeg fra en slægtning et hus, der ved salg nogle år senere gav 1,1 million ne o.

Da mit forhold til mine børns mor var ved at gå i stykker, valgte jeg ved den lejlighed af lave 4 konvolutter med penge til gaver til børnene. 2 konvolutter a kr. 10.000,- og 2 a kr. 15.000,-

De 2 a 10.000 var til børnenes konfirmation og de 2 andre til deres 18 års fødselsdage.

Til min datters konfirmation satte jeg de 10.000,- ind dels på hendes børneopsparing og dels ind på en ekstra konto, da børneopsparingskontoen var fyldt op.

Det medførte at min datter ikke fik flere penge sat ind på sin konto resten af året, og det ville jeg undgå skete for min søn, så jeg beholdte pengene, men tilførte ind imellem 100,- i renter. Hans konfirmationspose løb op i 11.500.-

Da min datter blev 18, fik hun en fest og gave betalt af posen med de 15.000,-

Pga intern strid mellem børnenes mor og jeg omkring betalinger til børnenes aktiviteter, havde jeg gennem årene betalt meget til min søns badminton, og valgte at bruge fra hans pose til min datters kørekort.

Da min søn blev 18, valgte han, i stedet for at få udbetalt sin konfirmationsgave og resten af "18års-posen", at tage med mig på en oversøisk ferie.

Pengene blev indsat på min konto.

Andre beløb som er indsat:

"Guten tag" er penge retur fra en gammel veninde, [person1].

Jeg overførte til hendes konto 20/12-08 kr. 5000,-, jeg skulle kun ha' betalt 1484,- og hun fører derfor 3516,- retur.

7/11-08 låner min søster "[person2]", kr. 8575,-, dem indsætter jeg meget senere, da hun har sparet beløbet sammen.

I det hele taget har jeg aldrig været bange for at låne penge ud til venner, og man kan se af mine private konto, at jeg samme dag kan hæve et helt tusindekroner beløb og bagefter købe ind ved brug af dankort. Der er ofte fordi jeg har lovet at låne penge ud."

I forbindelse med sagens behandling hos SKAT har klagerens repræsentant indsendt følgende som dokumentation for, at indsætningerne på klagerens konto stammer fra allerede beskattede midler:

· Mail fra klageren til revisor af 14. februar 2013 med følgende tekst:

"Ang. Kundekort:

Det er beløb, jeg kontant har sat ind i banken ved brug af mit dankort.

Jeg har holdt ferie med mine børn i 2010.

De har givet mig kontant til selvbetaling af bl.a. valuta og rejse.

De 8500 er min datters opsparing til kørekort så vidt jeg husker."

· Mail fra klageren til revisor af 13. februar 2013 med teksten:

"De 25000 og 13000 er indbetalt af [person3] i aug 2009 til min konto, så jeg kunne betale udenlandske kreditorer. "

· En opstilling over de ovenfor nævnte indbetalinger fra [person3] på den ene side og seks udgiftsposter på den anden side - fem poster med udenlandske navne og en post med teksten "bro retur". Det fremgår desuden, at klageren skylder [virksomhed2] 3.331,93 kr.
· Mail fra klageren til revisor af 13. februar 2013 vedhæftet mailkorrespondance mellem klageren og [person3]. I mailkorrespondancen diskuteres klagerens udbetaling fra Lønmodtagernes Garantifond. Klageren oplyser, at han har overført 27.210,70 kr. til [person4]'s konto og [person3] spørger ind til om [virksomhed2] har 25.000 kr. eller 50.000 kr. tilgode hos klageren. Klageren oplyser desuden, at han måske har en kunde til [virksomhed2].
· Mail fra klageren til revisor af 13. februar 2013 med teksten:

"16/9 2009 overfører jeg 27.210,70 tilbage til [L] fra [virksomhed2]."

· Mail fra [person3] af 15. september 2009 som svar på klagerens mail af 31. august 2009. Af mailkorrespondancen fremgår, at klageren også mener, at han skal have udbetaling fra Lønmodtagernes Garantifond for juli 2009. [person3] spørger ind til, om der er kommet penge fra auktionerne og oplyser, at han gerne vil have beløbene i kontanter hurtigst muligt. [person3] beder klageren opgøre deres mellemværende. Klageren har indsat en opgørelse over hans mellemværende med [virksomhed2], hvoraf det fremgår, at han skylder 27.210,70 kr.
· Mailkorrespondance mellem klageren og [person3] hvor [person3] beder klageren betale [JM] 1.050 GBP og derefter give besked om, hvor mange penge der er tilbage. Klageren oplyser herefter, at han har sat alle beløb til betaling - [S] 1.000 GBP, [A] 500GBP, [A] 1.000 Euro, [MD] 1.050 GBP og [B] 500 GBP.
· Brev fra Lønmodtagernes Garantifond vedr. dækning af klagerens løn m.v.
· Klagerens anmeldelsesblanket til Lønmodtagernes Garantifond.
· Første side af brev fra [virksomhed20] af 21. august 2009, hvoraf det fremgår, at der 17. august 2009 er afsagt konkursdekret over [virksomhed3] ApS under konkurs (tidligere [virksomhed2] ApS)
· Klagerens ansættelseskontrakt med [virksomhed2] ApS, hvoraf det fremgår, at klageren pr. 1. januar 2009 var ansat til en løn på 25.000 kr. om måneden. Det fremgår desuden, at lønnen i de første fem måneder gradvist øges, således at den fulde månedsløn udbetales fra og med juni 2009 og at klageren dermed skal fakturere mindre for freelance arbejde.
· Klagerens lønseddel fra [virksomhed2] vedrørende juni 2009.
· Mail fra klageren til revisor af 28. juni 2013, hvor klageren forklarer [virksomhed2]s koncept med salg af anparter i whiskyfade. Klageren oplyser desuden at [KB] var med i sådan sammenslutning og han derfor har indbetalt 2.730 kr. på klagerens private konto.
· Kopi af klagerens medlemskort til "[forening2]"
· Mail fra klageren til revisor af 26. juni 2013 vedhæftet mailkorrespondance mellem klageren og [KB]. [KB] oplyser, at de penge han har indbetalt til klagerens private konto (oftest via sin ægtefælle) primært er for indkøb af portvin til portvinsforeningen af 1989 samt til gaver.
· Mail fra klageren til revisor af 25. juni 2013, hvori klageren forklarer, at der ikke er tale om salg af spiritus, men at det er en del af klubberne.
· Mail fra klageren til revisor af 21. juni 2013, hvor klageren oplyser, at indbetalingerne fra [KB] intet har med smagninger at gøre, men vedrører portvin købt hos [virksomhed7] og videresolgt til [KB] uden fortjeneste. Klageren forklarer at eventuelle differencer mellem købsprisen og det beløb [KB] har indbetalt skyldes, at [KB] har købt en flaske whisky, som klageren har købt hos sin arbejdsgiver.

Der er ikke fremlagt yderligere dokumentation for indbetalingerne i forbindelse med klagesagen.

I forbindelse med klagesagens behandling har repræsentanten oplyst følgende:

" "Selvstændig virksomhed"

Min klient har ikke haft andet virksomhed end [virksomhed1] ApS

Følgende større beløb skal udgå:

2009 Guten Tag... Se min klients forklaring, kontoudtog fra banken 30.12.08 hvor de 5.000,- går ud og restbeløbet fra min klients udlæg indsættes igen, første beløb side 5 i ankestyrelsen oversigt side 5

beløb indsat 4.8 25.000 og 7.8 13000. Beløbene er afregning fra [person3] [virksomhed2] betaling af diverse udenlandske fakturaer. Giver et restbeløb på 3331,93 der går videre til næste afregning. Slutresultat 27.210,70 som min klient overfører til [person4] [virksomhed2] den 16.9 som det fremgår af bankudtog

Der skal således fratrækkes i alt 41.516 i indsat "varesalg"

..."

Klageren har desuden oplyst følgende:

"...

Vedr. indbetaling: "Guten Tag, zu viel g... ...."

I december 2008 skal min datter og jeg køre med [JHL] til julemarked i [Tyskland].

[JHL] bor ved [...], så vi er med S-tog og Metro.

Da vi kommer til [JHL], opdager jeg, at jeg har glemt min pung hjemme.

Via pc overfører jeg 5000,- til [JHL], for så kan han lægge ud for min datter og jeg på turen.

For at alle gebyrer er indregnet i mit "forbrug", aftaler vi, at [JHL] sætter det overskydende beløb retur til min konto, når opgørelsen med vekselgebyr foreligger.

7/1-09 tilbagefører [JHL] med kommentaren Guten Tag... Dkr. 3516,

Det vil sige, at jeg i alt på turen havde brugt 1486,-. Det var til færge og fortæring, for der var intet interessant at købe med hjem.

..."

Klageren har fremlagt kontoudskrift fra 31. december 2008, hvoraf det fremgår, at der den 30. december blev hævet 5.000 kr. med teksten "[person1]". Det fremgår ikke af udskriften, hvilken konto beløbet er overført til.

Af opgørelse benævnt "Afregning" fremgår følgende:

Ind

Ud

[person3] indbetalt

25.000,00 kr.

[...]'s

4.442,70 kr.

[virksomhed21]

7.475,00 kr.

[...]

9.194,27 kr.

[...]

8.757,40 kr.

[person3] indbetalt

13.000,00 kr.

[...]

4.388,70 kr.

Bro retur

430,00 kr.

38.000,00 kr.

34.668,07 kr.

3.331,93 kr.

Opgørelsen er vedlagt overførelseskvitteringer fra [finans1] vedrørende udbetalingerne på 7.475,00 kr., hvor det ikke er anført, hvad betalingen vedrører, samt vedrørende udbetalingerne på 9.194,27 kr., 8.757,40 kr., 4.388,70 kr., hvoraf det fremgår, at beløbene er til dækning af [virksomhed2]-Denmark. Der er ikke fremlagt nærmere oplysninger om, hvad betalingerne vedrører.

Klageren har desuden fremlagt følgende opgørelse benævnt "Afregning"

Ind

Ud

[person5] løn

25.000,00 kr.

[virksomhed2] tilgode

3.331,93 kr.

[virksomhed6]

48.878,77 kr.

52.210,70 kr.

25.000,00 kr.

27.210,70 kr.

Opgørelsen er vedlagt e-mailkorrespondance mellem [person3] fra [virksomhed2] og klageren, hvoraf der fremgår følgende:

"

...

Jeg har presset af situationen (afslag på adskillige jobansøgninger) og min bank, lavet en 6 mdr's aftale med [virksomhed10].

Det bli'r på et område, som ikke vil være en stor konkurrent til et evt. forsat [virksomhed2], i det jeg skal køre "komsumsalg" til værtshusbranchen.

For mig betyder det ingen ændring af mine følelser for [virksomhed2]. De penge der tilgår min konto, bli'r naturligvis afregnet, når de kommer ind, ligesom jeg gerne overfører betalinger for dig, hvis du stadig synes det er holdbart.

Er der ting, mht. til kunder eller min daglige [virksomhed2]-færden gennem de seneste år, som du vil vide nærmere om, skal du bare ringe. Jeg vil altid gerne være behjælpelig.

Håber I får lov til at forsætte driften snart

Mvh

[person5]

P.S.

Jeg har skrevet til [...], at han har lavet en fejl i første brev om min indsigelse omkring

...

Hej [person5],

Er der kommet penge ind fra auktionen?

Du må meget gerne hæve dem og have dem til os i kontanter så snart de kommer ind - det haster lidt herfra - og hvis du har flere kontanter fra tidligere regnskab så smid endelig dem med.

Jeg kan nok ikke umiddelbart få lov at ændre det kontonummer som har opgivet da du blev oprettet så de næste 2 auktioner lander vel også hos dig (er vel rimeligt nok at en 'fremmed' ikke kan få lov at ændre dette) - så vi bliver nok nød til at lave ovenstående stunt de næste 2 gange også.

Har du mulighed for at lave en oversigt over al vores 'frem-og-tilbage-regnskaber' den sidste stykke tid så jeg kan se hvem der har hvad tilgode og for hvad?

Jeg håber selvfølgelig du er ked af at være hos [virksomhed10] og glæder dig til at komme hjem til [virksomhed2] ;-)

..."

Der er ikke fremlagt nærmere oplysninger om, hvad betalingerne vedrører.

Klageren har i forbindelse med klagesagens behandling desuden oplyst følgende:

"...

Mht til køb af spiritus fra egen konto, så er det foretaget på den måde, at jeg var medlem af 3 forskellige whiskyklubber, hvor jeg købte ind til. Der er ikke tjent en eneste krone på det. Vi var et fællesskab, og ofte købte jeg ind, andre gange gjorde andre medlemmer.

  1. Jeg var med til at starte [forening1] i 1999. De første mange år, var det stort set altid mig, der var indkøber. Jeg havde også udlæg adskillige gange.
  2. [forening2] hvor jeg var medlem og købte en gang imellem ind. Det går på skift mellem, dem som holder foredrag. Det lå derfor meget naturligt at jeg ofte købte ind, da jeg pga min viden om whisky holdt mange foredrag. Og nej, det var ikke noget jeg fik honorar for.
  3. [klub1]. Det var mig, der havde kontakten og derfor købte ind. Alle udgifter fordelt ligeligt mellem medlemmerne. Ingen fortjeneste.
  4. Udover det var vi nogle stykker som uden vedtægter, mødtes og smagte på whisky aftappet af [virksomhed2] og solgt i andele af 3-4 flasker pr. andel.

Ang. 12+13 maj.

Jeg overførte penge fra [virksomhed6] fra min private konto inde over [virksomhed1]'s konto, netop for at gøre det synligt, så SKAT ikke skulle stille spørgsmålstegn ved overførsler.

Jeg kan godt se nu, at det bareer blevet mere rodet.

LB er [person4], som var krumtappen i [virksomhed2]. Uden ham var forretningen kuldsejlet længe før det skete.

[person4] godkendte min kørsel og var med til at planlægge mine ture.

At varer blev solgt på auktion, skyldtes at [person3] indkøbte langt flere varer end vi kunne sælge.

Det var til gengæld ikke heldigt hvis det var rygtedes i whiskyverdenen, at [virksomhed2] solgte ad denne vej.

Det så jeg som en løsning på mit problem. Jeg måtte måned efter måned rykke for mine tilgodehavender.

Nu kunne vi slå 2 fluer med et smæk. Jeg fik pengene fra auktionen indsat på min konto, og jeg kunne så selv fratrække mit tilgodehavende, inden jeg overførte restbeløbet til [virksomhed2].

Der går fra man afleverer varer til auktionen og pengene kommer ind, ofte 2,5-3 måneder.

Derfor går der penge ind på min konto, efter at jeg er ophørt hos [virksomhed2]. Jeg går med den tro, at [virksomhed2] vil genåbne. [person4] styrer på dette tidspunkt det hele, da [person3] havde en depression. (diagnosticeret)

Da det sidste beløb indløber til min konto, bliver jeg bedt om, at overføre pengene til [person4]. Jeg går ud fra, at han har pengene tilgode, eller betaler regninger for [virksomhed2].

Jeg har ikke tjent penge på alle disse transaktioner.

  1. Jeg er opdraget med, at man ikke tjener penge på sine venner.
  2. Jeg har selv deltaget i de private selskabelige sammenkomster, og set en fordel i at holde udgifterne nede.

.."

Klageren har fremlagt følgende erklæring af 26. januar 2022 fra en tidligere medarbejder i Skatteforvaltningen [by2]:

"Indledning

Jeg ([CBJ]) arbejdede fra 1986-2001 i Skatteforvaltningen i [by2], med bl.a. ligning af selvstændig erhvervsdrivende og som sekretær for Skatteankenævnet.

Fra 2011-2015 var jeg Statskontrollant på [virksomhed22] i [by2]. Vagterne på [virksomhed22] var sådan, at jeg arbejdede en uge og havde fri en uge ad gangen.

Dette gav mig muligheden for at have et bi-job i [virksomhed2] et par dage om ugen, hvor jeg fra januar 2007 og indtil firmaet gik konkurs ca. 11/2 senere bl.a. arbejdede sammen med [person5].

[virksomhed2]

Mine opgaver i [virksomhed2] (hereafter [virksomhed2]) var både administrative og praktiske.

Min første opgave var at rykke debitorer, hvilket ikke var blevet gjort i flere år. Til dette brug fik jeg adgang til firmaets kassekredit, for at kunne afstemme indbetalinger med firmaets faktura kopier.

De sidste måneder før [virksomhed2] lukkede var firmaets kassekredits overtrukket, hvorfor det var umuligt at betale regninger, dette var såvel kreditorer som lønninger. Hvilket jo ret beset generelt er baggrunden for en konkurs.

For at skaffe nogle likvide midler valgte [virksomhed2]'s indehaver, at sende en række flasker fra lageret på auktion, her blev [virksomhed6] i Tyskland benyttet.

Det ville imidlertid ikke give nogen mening, at lade provenuet gå ind på [virksomhed2]'s konto, da det i så fald blot ville lappe på et hul. Derfor indvilligede bl.a. [person5] til, at beløbet kunne overføres til [person5]'s konto.

..."

Klageren har desuden fremlagt følgende erklæring fra [KB] af 27. januar 2022:

"Jeg hedder [KB], og er pensioneret politiassistent efter 43 år i tjenesten.

Jeg har kendt [person5] siden 1990'erne hvor min hustru [MB] spillede badminton med [person5].

Det udviklede sig til et nært venskab, og jeg har gennem [person5] købt vin til min portvinsklub og lidt spiritus til engrospris. Jeg har ikke indtryk af at [person5] har tjent penge på disse køb, da jeg altid har fået kopi af original regning.

I tiden omkring konkurs af [koncept1] var jeg med i en interessegruppe, som [person5] havde taget initiativ til.

Vi købte fadandele i fortrinsvis whiskytønder. Når aftapningen var klar, mødtes vi enten i [by3] eller hos [person5] til smagning. Alt på sammenskudsbasis.

..."

Derudover har repræsentanten fremlagt e-mailkorrespodance mellem klageren og [KB], hvor [KB] oplyser, at han har overført større beløb til klagerens konto vedr. indkøb af portvin til portvinsforeningen samt til gaver.

Repræsentanten har desuden fremlagt erklæring fra [PF] af 6. marts 2021:

"Jeg hedder [PF] og er bosiddende i [by1], hvor jeg forsat bor. Min erhvervskarriere har primært været i [virksomhed23]/[virksomhed24] og de sidste ca. 20 år bød på forskellige jobpositioner vedr. HR i hovedkontoret i [adresse1] (nu omdanne til luksushotellet [...]): Teamleder, HR-chefen, aftale-chef og sluttelig chefkonsulent. Alle i princippet med ansvar for ca. 10.000 medarbejdere i Distributionen. Jeg er nu på efterløn.

Familien flyttede til [adresse2] (her bor jeg fortsat), da jeg var 6 år. Som 7-årig startede jeg på den lokale skole, der ligger lige over for. Her var [person5]s far pedel, og jeg lærte snart hele familien at kende (de boede i en ejendom på skolens område). Til trods af at [person5] som elev gik en klasse over mig, begyndte vi at ses uden for skoletid, da vi havde masser interesser til fælles. Eksempelvis sport og musik. [person5] er usædvanlig god til at lære folk at kende og siden fastholde kontakten. Det har også jeg siden haft gavn af.

I gymnasietiden kom vi til at gå i parallelklasser. Denne tid i medio 1970'erne var præget af rockmusik. Selv havde jeg hele gymnasietid fritidsarbejde og dermed penge på lommen. Jeg var foretagsom og fandt ud af, at man kunne spare masser af penge ved at importere LP-plader fra "[virksomhed25]" i [...], [by4], UK. Set med nutidens briller var det bøvlet. Både bestilling og levering skete med fysisk post, og der kunne gå en måned fra bestilling til levering. Men jeg og mine kammerater sparede en hel del penge. Jeg lagde beløbet ud, og når leveringen var ankommet ventede vi spændt på, hvilke plader der havde været på lager, da bestillingen nåede frem. Derfor skulle alle give mig nogle ekstra ønsker på plader. Hvis en plade var udsolgt, var der dog ingen garanti for, at det var netop denne persons "reserve", der blev medsendt. DEREFTER kunne jeg kræve penge ind - også fra [person5].

Årtier senere og med internettets introduktion blev jeg ferm til at find billige tilbud på fly og hoteller. Betydelig billigere end de mere kendte [virksomhed26], [virksomhed27], og hvem ved jeg. Samme fremgangsmåde: Jeg bestilte, betalte og krævede derefter penge ind, når alt var på plads. Her har [person5] også været deltager i mange sammenhænge.

På andre områder har [person5] været dén, der besad interessen og ekspertisen. Det gælder f.eks. med hensyn til skotsk maltwhisky, hvor [person5] i 1999 tog initiativ til [forening1]loge ([...]) med denne webadresse (som jeg har designet, vedligeholdt og lagt ud for): http://www.[forening1].com

I hele perioden har det primært være [person5], der har haft ekspertisen og kontakterne, hvorfor det typisk er ham, der har bestilt vores flasker og har lagt ud. Det er voldsomt mange. I 2013 holdt vi op med at opdatere:

http:// [forening1].com/Dokumenter/[forening1]_-_Liste_over_smagsproever_gennem_tiden_-_status_juni_2013.pdf

Via vores omfattende data på websiden og [person5]s evner som "netværker" i lokalområde, men siden også i ind- og udland, har vi lært mange andre "whiskyklubber" at kende. Især [person5] og jeg har derfor jævnligt været deltager i og/eller arrangør af fælles sammenkomster, hvor [person5] har været indkøberen. Vi afregnede dengang typisk kontant.

Fælles er, at jeg aldrig har tjent en krone eller modtaget en gratis LP-plade/rejse for min ulejlighed, og det samme gælder for [person5] (og vore andre venner). Det er båret af vores passion, venskabet og ofte også "sporten" i at vise, hvor billigt jeg kan skaffe "varen". Vi må have omgivet os med gode venner, for bortset fra enkelte håbløse LP-plader, som ingen ville vedkende sig, og som jeg derfor selv måtte overtage, har jeg heller aldrig mistet noget på det.

Jeg håber, at jeg har givet et godt indtryk af vores måde at hjælpe omgangskredsen med vennetjenester til alles gavn.

..."

Landsskatteretten har i den sammenholdte sag med j.nr. 13-5526121 truffet afgørelse om, at klageren drev uregistreret virksomhed med køb og salg af spiritus. Landsskatteretten har i afgørelsen fundet, at klageren skal beskattes af overskud af virksomhed i indkomstårene 2009, 2010 og 2011 på henholdsvis 35.200 kr., 800 kr. og 13.600 kr., ekskl. moms.

SKAT har sendt forslag til ændringer den 19. december 2012, og afgørelsen er dateret den 18. juli 2013.

SKATs afgørelse

SKAT har skønsmæssigt ansat momstilsvar for 2009, 2010 og 2011 på henholdsvis 9.500 kr., 200 kr. og 3.400 kr.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT anført følgende:

"...

2.5. SKATs bemærkninger og afgørelse

Til indsigelsen skal følgende bemærkes:

· At du ikke - på trods af SKATs opfordring hertil - er fremkommet med konkret dokumentation for præcis hvilke varer, du har købt og solgt.
· At du/revisor forklarer hvad de forskellige poster dække rover (f.eks. indbetalt af [virksomhed2]/[person3] m.fl. og betaling af [virksomhed2]'s kreditorer), men der vedlægges ikke dokumentation for, at forholder sig som forklaret.
· Du er fremkommet med dokumentation for at indsættelsen på kr. 72.513 er en udbetaling til dig fra lønmodtagernes Garantifond i forbindelse med at [virksomhed2] går konkurs.

Denne post er derfor fjernet fra opgørelsen over de erhvervsmæssige bevægelser på din bankkonto og indgår dermed ikke ved bedømmelsen af størrelsen af overskuddet.

· At du tilsyneladende har medvirket til at betale nogle udvalgte kreditorer af [virksomhed2]'s.

Betalingerne er sket få dage ført [person3] har indgivet konkursbegæring på [virksomhed2].

· At du tilsyneladende har overført penge til folkene bag [virksomhed2] ([person4] og/eller [person3]) efter [virksomhed2]'s konkurs - penge som må antages at stamme fra salget af [virksomhed2]'s varelager og derfor rettelig skulle være overført til [virksomhed2]'s konto. En konto som kun [virksomhed2]'s kurator har rådighed over efter konkursen.
· At du tilsyneladende har modtaget løn fra [virksomhed2] for en periode, hvor du også har modtaget erstatningsløn fra Lønmodtagernes garantifond, idet der på dine nu indsendte opgørelser over mellemværende mellem dig/[virksomhed2]/folkene bag [virksomhed2] er anført og modregnet dit tilgodehavende for august (se bilag 5 fra revisors indsigelse dateret 14/2 2013).
· At indsættelser på din private bankkonto, som du ikke konkret har dokumenteret ikke vedrører din handel med spiritus, fortsat anses for omsætning for dig ved drift af virksomhed med handel med spiritus.
· At dit medlemskontingent til [forening1] på 200 kr. pr. måned er fjernet som udgift ved drift af virksomhed med handel med spiritus, idet der anses at være tale om en privatudgift.
· At man, når man fungere som kasserer i en forening/klub, opretter en særskilt konto i foreningens navn, således at foreningens økonomiske transaktioner kan foretages fra denne konto. På den måde er der den nødvendige klare adskillelse mellem kassererens private økonomi og foreningens økonomi.

Det er SKATs opfattelse, at du ikke med det indsendte materiale i tilstrækkelig grad har dokumenteret, at indsættelser på kontoen ikke vedrører drift af virksomhed, ligesom du ikke har dokumenteret, at du ikke har haft fortjeneste på foretagne handler.

Det er derfor fortsat SKATs opfattelse, at du driver selvstændig virksomhed med handel med spiritus - an aktivitet, der i tråd med det ulønnede arbejde (i de her behandlede år), du udfører i dit selskab.

På vedlagte - tilrettede - regneark er angivet de indsættelser og hævninger, der anses for at være udtryk for dit køb og salg af spiritus.

Det bemærkes, at der efter reduktion af udgifterne med dit medlemskontingent til [forening1], kan opgøres et større overskud af virksomhed for 2010 end foreslået i vores brev fra 19. december 2012. Da der ikke udarbejdes et nyt forslag for 2010, er størrelsen af det opgjorte overskud af virksomhed fastholdt i overensstemmelse med forslaget.

Køb og salg er herefter opgjort således:

Salg

Køb

Fortjeneste inkl. moms

2009

107.133,30 kr.

59.519,84 kr.

47.613,46 kr.

2010

57.356,67 kr.

54.378,61 kr.

2.978,06 kr.

2011 (frem til 8/6)

58.870,82 kr.

51.851,93 kr.

7.018,89 kr.

Herefter er fortjenesten ved drift af virksomhed inkl. moms skønsmæssigt fastsat til:

2009

47.500 kr.

2010 (uændret i forhold til forslaget)

1.000 kr.

2011 (for hele året)

17.000 kr.

Overskud af virksomhed ex. moms er herefter ansat til:

2009

38.000 kr.

2010 (uændret)

800 kr.

2011 (for hele året)

13.600 kr.

Mens momstilsvaret skønsmæssigt ansættes til:

2009

9.500 kr.

2010

200 kr.

2011 (for hele året)

3.400 kr.

..."

SKAT er 22. november 2013 kommet med følgende udtalelse til klagen:

"...

Ad. Revisors punkt 2 - virksomhed med køb og salg af spiritus:

Det er SKATs opfattelse, at de yderligere indsendte forklaringer og udarbejdede opgørelser ikke i tilstrækkelig grad dokumenterer klagers påstande omkring de enkelte posteringer.

For indkomståret 2011 er der foretaget et skøn over resultatet ved klagers virksomhed med køb og salg af spiritus, idet klager ikke overfor SKAT har fremlagt kontospecifikationer for sidste halvår af 2011.

Da indkomståret 2011 dækker hele kalenderåret 2011 er skatteansættelsen behandlet under et og ikke som to forskellige sager vedr. henholdsvis 1. halvår og 2. halvår 2011.

Der henvises i det hele til SKATs bemærkninger og redegørelser i afgørelsen.

..."

Skattestyrelsen er 28. marts 2022 kommet med følgende udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling:

"...

Skattestyrelsens begrundelse

Skattestyrelsen er kun delvis enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, idet Skattestyrelen indstiller skærpelse af SKAT, nu Skattestyrelsen afgørelse med i alt 11.940 kr. for perioden 1. oktober 2009 - 31. december 2011.

Genoptagelse af momstilsvaret

Skattestyrelsen er enige i, at 1.-3. kvartal 2009 ikke kan genoptages, jf. Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Nye virksomheder skal som udgangspunkt registreres med kvartalet som afgiftsperiode. Det følger af dagældende momslov § 47, stk. 5, at virksomheder skal registreres med kvartalet som afgiftsperioden efter lovens § 57, stk. 3, medmindre virksomhedens forventede samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 20 mio. kr. årligt.

Fristen for ændring af momstilsvaret for 1.-3. kvartal 2009 udløber henholdsvis 1. juni 2012, 1. september 2012 og 1. december 2012. Skattestyrelsens henviser til lov nr. 175 af 12. marts 2009 om midlertidig udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms.

Fristen for ansættelsen af 3. kvartal udløb d.1. december 2012. SKAT har sendt forslag til den 19. december 2012. Fristen var således udløbet for 3. kvartal 2009 og tidligere kvartaler.

Skattestyrelsen bemærker at angivelsesfristen for 4. kvartal 2009 var senest en måned og 10 dage efter angivelsesperiodens udløbet, svarende til den 10. februar 2010 jf. dagældende momslovs § 57, stk. 3, lov nr. 966 af 4. oktober 2005. Ændring af angivelsesfristerne sker først pr. 1. januar 2014, jf. § 7 i Lov nr. 903 fra 4. juli 2013om ændring af momsloven og andre lov.

Uregistreret virksomhed

Skattestyrelsen fastholder at klager må anses for at have drevet momspligtige virksomhed, dog uden at lade sig momsregistreret, jf. momslovens § 3, stk. 1 og § 47, stk. 1.

Klager har tidligere drevet en pub i selskabsform. Efter salget af pubben fortsatte selskabet med at arrangere og gennemføre prøvesmagninger af hovedsagelig whisky hos vinhandlerne og lign.

Efter Skattestyrelsens opfattelse har klager ligeledes drevet momspligtig virksomhed som enkeltmandsvirksomhed i perioden 2009-2011 med handel med spiritus samt smagninger. Skattestyrelsen henviser til, at det ifølge klagers bankkontoudtog fremgår at der er modtaget betaling for salg af spiritus. Tilsvarende oplyser klager selv.

Efter Skattestyrelsen opfattelse må det også anses for ubestridt, at klager har købt og solgt spiritus, i det klager selv oplyser, at dette er sket for venner og bekendte. Klager har således foretaget indkøb og videresalg, lige som klager har arrangeret smagninger. Der henvises bl.a. til klagers brev fra 29. september 2016.

Skattestyrelsen henviser videre til, at der økonomisk virksomhed ikke er et krav om overskud, men alene om indtægter af en vis varighed.

Opgørelse af salgsmoms

Skattestyrelsen er ikke enig med Skatteankestyrelsen i opgørelsen af momstilsvaret for periode 4. kvartal 2009 - 2011.

Efter Skattestyrelsen opfattelse udgør klagers omsætning inkl. moms de konstaterede indsætninger på klagers bankkonto. For 2010 udgør dette 57.356.67 kr. og 58.871 kr. for 2011. Momsgrundlaget udgør 80 % heraf, jf. § 27, stk. 1.

For 4. kvartal 2009 finder Skattestyrelsen, at der er indsat i alt 8.977,50 kr., som udgør klagers omsætning, jf. nedenstående opgørelse:

dato

Indsættelser

01-okt

240,00 kr.

01-okt

240,00 kr.

01-okt

480,00 kr.

01-okt

480,00 kr.

02-okt

480,00 kr.

05-okt

240,00 kr.

05-okt

240,00 kr.

05-okt

255,00 kr.

05-okt

240,00 kr.

05-okt

240,00 kr.

07-okt

500,00 kr.

07-okt

401,25 kr.

07-okt

480,00 kr.

08-okt

500,00 kr.

12-okt

400,00 kr.

13-okt

400,00 kr.

14-okt

400,00 kr.

21-okt

500,00 kr.

22-okt

400,00 kr.

02-nov

500,00 kr.

05-nov

400,00 kr.

05-nov

400,00 kr.

28-dec

400,00 kr.

29-dec

401,25 kr.

Omsætning inkl. moms

8.977,50 kr.

Heraf 20 % moms

1.795,50 kr.

Skattestyrelsen bemærker at Skatteankestyrelsen beregning af omsætningen for 4. kvartal 2009 synes at have undladt posteringerne i december 2009.

Skattestyrelsen har anset indsætningerne på klagerens bankkonto som momspligtig omsætning, og har beregnet salgsmoms heraf med 20 %, jf. § 27, stk. 1. Klager hæfter herefter som den momspligtige person, jf. § 46, stk. 1.

Salgsmomsen udgør herefter:

Omsætning

20 % moms

2009

8.977,50

1.795

2010

57.357,67

11.471

2011

58.871,82

11.774

I alt

25.040

Skattestyrelsen indstiller at salgsmomsen ansættes til kr. 25.040 kr. for perioden 4. kvartal 2009 - 4. kvartal 2011.

Opgørelse af købsmoms

Skattestyrelsen indstiller at klagers købsmoms for hele perioden ansættes til 0 kr. for hvert af perioderne, jf. Landsskatterettens egen praksis i SKM2021.456.LSR.

SKAT og nu også Skatteankestyrelsen har givet klageren et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms, idet købsmomsen skønsmæssigt er fastsat til 20 % af udgifter konstaterede på klagers bankkonto.

Hvis en momspligtig person ikke er i stand til at fremlægge beviser for købsmomsen, som den pågældende har betalt, ved at fremlægge fakturaer eller et andet dokument, kan der ikke indrømmes momsfradrag alene på baggrund af et skøn. Der skal altså forelægges dokumentation, både for levering og for, at der er betalt moms, før der kan indrømmes momsfradrag for indgående afgift (købsmoms).

Klager har derfor ikke har ret til momsfradrag, herunder et skønnet momsfradrag, fastsat ud fra bankkontoudtog, da klager ikke har dokumenteret at have ret til momsfradrag i henhold til momslovens § 37, stk. 1 ved fremlæggelse af objektive beviser, jf. bl.a. SKM2021.456.LSR samt EU-domstolen i sag C-664/16, Vadan.

Klagers skønsmæssige fastsatte fradrag for købsmoms skal derfor nedsættes til 0 kr. for hver af momsperioderne, herunder 4. kvartal 2009.

Skattestyrelsen udtalelse bedes sammenholdt med udtalelsen i den tilknyttede sag, jeres sagsnr. 13-5526121.

..."

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der ikke er grundlag for de foretagne forhøjelser af momstilsvaret.

Som begrundelse for påstanden har repræsentanten anført følgende:

"...

Punkt 2. Virksomhed med køb/salg af spiritus.

Min klient driver ikke en selvstændig virksomhed med dette, men har været med i en række whisky og portvinsklubber, hvor han stod for indkøb og videresalg uden fortjeneste til klubberne.

Skat tager i opgørelsen ikke hensyn til, at min klient også har indkøb hos [virksomhed18] eller forskellige supermarkeder, hvor der også købes ind til klubmøder, se min klients redegørelse, bilag 3.

Skats opgørelse for år 09/10 er helt misvisende, idet flg. beløb skal fragå på indtægtssiden.

27.9.10

5.000

se bilag 4

26.7.10

8.500

"

4.8.09

25.000

se bilag 5, afregning

7.8.09

13. 000

"

Vedr. 2011 anfører Skat i brevet køb på 37.915, men i specifikationen er tallet 51.851,93. Forskellen 14.932,50 betales 8.6.11, idet min klient har kredit hos [virksomhed7]. Dette køb skal derfor under alle omstændigheder medregnes.

Skat opgav herudover en fortjeneste på 17. 600 + moms for 2011, selv om perioden 1.7-31.12.11 er et rent gæt. Der er ingen begrundelse for dette skøn. Skat må behandle denne periode ved at rejse en ny sag, ikke blot fremsætte et tal helt vilkårligt.

Min klient har desværre ikke været klar over, at han skulle oprette en foreningskonto til disse poster, men dette berettiger ikke i sig selv Skat til at medtage disse poster og stedfæste et køb/salg med fortjeneste.

Min klient samler ikke bilag sammen, der vedrører private områder.

Der henvises til det tidligere anførte over for Skat, der er vedlagt i et omslag.

...

Repræsentanten er 9. januar 2014 kommet med følgende supplerende bemærkninger:

"...

Punk 2. Køb/salg af spiritus

Vi er ikke bekendt med, at Skat har udtrykt ønske om bilag vedr. 2. halvår 2001.

Skat kan ikke forvente, at min klient gemmer bilag på rent private køb/salg. Det er dokumenteret at min klient (afrundet) har brugt samme beløb på køb som på salg.

Såfremt Landsskatteretten ønsker det, indkalder vi gerne de personer, der har deltaget i de forskellige smageklubber.

..."

Repræsentanten er 29. april 2022 kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens bemærkninger dertil:

"Moms privat virksomhed

Der skal ikke beregnes moms af "privat virksomhed". Min klient driver ikke privat virksomhed men har afholdt smagninger privat hvor hver deltager bidrager med et beløb der går ud mod det indkøbte.Der er rigtigt mange private smagninger i DK. Alle disse smagninger der afholdes skal således efter skats indstilling betale moms og nægtes fradrag for indkøb.

Dette synspunkt fortjener at komme ud til større offentlighed. Går ud fra Skattestyrelsen vil gøre dette, ellers vil vi.

...

Herudover er der også beskrivelse fra [person5] om hans ansættelse hos [virksomhed2] og [virksomhed10].

Forskellen mellem køb og salg i bankudtog er køb til ham selv.

På intet tidspunkt overstiger min klient grænsen for momsregistrering på 50.000.

Fastholdes krav om moms af salg må der selvfølgelig også ske fradrag for moms af

indkøb.

Min klient er desværre ikke i stand til i sin køkken vask at lave vand til vin eller spiritus,

men er nødt til at købe det.

Her er vi enig i de tal som er opgivet de sidste mange år af skatteankestyrelsen men som

den 28.3.2022 underkendes af skat. Fradrag for køb er ikke skønsmæssigt anslået men

konkret opgjort af ankestyrelsen i alle de skrivelser der er modtaget indtil skat sender

udtalelse den 28.3.22. Så mener ankestyrelsen det modsatte!

..."

Retsmøde

Klagerens repræsentant fastholdt påstanden om, at der ikke var grundlag for de af SKAT ansatte momstilsvar.

Skattestyrelsen fastholdt i overensstemmelse med tidligere udtalelse indstillingen, om at der skulle ske en skærpelse af klagerens momstilsvar, da der ikke findes hjemmel til et skønsmæssigt ansat fradrag for købsmoms.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal i henhold til momsloven § 4 betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Det lægges ved afgørelsen til grund, at klageren er en afgiftspligtige person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momsloven § 3. Der er herved henset til, at han har foretaget levering af varer mod vederlag.

Landsskatteretten har i afgørelse i den sammenholdte sag, j.nr. 13-5526121 fundet, at klageren har drevet uregistreret erhvervsvirksomhed i årene 2009-2011 og beskattet klageren af skønsmæssigt ansat omsætning ekskl. moms. Landsskatteretten finder, at der er tale om momspligtig omsætning i virksomheden, og at der skal beregnes moms heraf.

Det følger af momslovens § 47, stk. 6, at virksomheder skal registreres med kvartalet som afgiftsperiode efter lovens § 57, stk. 3, medmindre virksomhedens forventede samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 55 millioner kr. årligt, hvorefter virksomheden skal registreres med kalendermåneden som afgiftsperiode efter lovens § 57, stk. 2.

Nye virksomheder skal som udgangspunkt registreres med kvartalet som afgiftsperiode.

Landsskatteretten lægger herefter til grund, at virksomheden havde kvartalet som afgiftsperiode.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at:

"Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes."

Fristen for ansættelserne for 1.-4. kvartal udløb henholdsvis den 1. juni, 1. september, 1. december og 1. marts. Dvs., at fristen for ansættelse af 3. kvartal 2009 udløb den 1. december 2012. Da SKAT har sendt forslag til ansættelse den 19. december 2012, er fristen således udløbet for 3. kvartal 2009 og tidligere kvartaler.

Det fremgår ikke af den påklagede afgørelse, at SKAT har foretaget forhøjelserne i 1., 2. og 3. kvartal 2009 ved en ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten finder herefter, at ændringerne for de tre kvartaler er varslet for sent, hvorfor forhøjelserne bortfalder.

Landsskatteretten anser indsætningerne på klagerens bankkonto som momspligtig omsætning, og salgsmomsen udgør 20 % af de indsatte beløb.

For afgiftsperioderne 4. kvartal 2009, 2010 og 2011 udgjorde indsætningerne henholdsvis 9.217 kr., 57.357 kr. og 58.871 kr.

Salgsmomsen udgør derfor henholdsvis 1.843 kr., 11.471 kr. og 11.774 kr. for afgiftsperioderne 4. kvartal 2009, 2010 og 2011.

Klageren hæfter for salgsmomsen som den afgiftspligtige person, jf. § 46, stk. 1.

Imidlertid finder Landsskatteretten, at SKAT med urette har fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

"På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

"... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt...".

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at momsbeløbet er betalt af klageren. På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37 og momssytemdirektivet.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse således, at fradrag for købsmoms nedsættes til 0 kr. for hver af afgiftsperioderne 4. kvartal 2009, 2010 og 2011.