Kendelse af 24-03-2021 - indlagt i TaxCons database den 21-04-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Salgsmoms på kassedifferencer

13.979 kr.

0 kr.

13.979 kr.

Manglende angivelse af bogført moms

182.090 kr.

0 kr.

182.090 kr.

Salgsmoms for spilleindtægter

22.371 kr.

0 kr.

22.371 kr.

Fradrag for købsmoms for spillemaskiner

-

36.912 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Om virksomheden

Virksomhedens navn er [virksomhed1] v/[person1]. Virksomhedens CVR-nummer er [...1]. Det fremgår af SKATs afgørelse, at der i den påklagede afgiftsperiode har været 26 ansatte. Virksomhedens aktivitet var i den påklagede afgiftsperiode registeret med branchekoden ”563000 Caféer, værtshuse, diskoteker m.v.” Branchekoden blev ændret til ”682020 Anden udlejning af boliger” den 30. september 2017. I samme omgang blev virksomhedens navn ændret til Udlejningsejendomme. Virksomheden er registreret påbegyndt den 15. marts 1987.Virksomheden ejede ligeledes en erhvervsejendom samt to beboelsesejendomme til udlejning. Virksomheden er i CVR registreret ophørt den 6. januar 2021.

Om virksomhedens kassedifferencer

Det fremgår af kontoplanen for virksomheden, at kassedifferencer posteres på konto 3770. Det fremgår af kontospecifikationen for konto 3770 ”Kassedifferencer m.v.”, at ved årets afslutning den 31. december 2014 var henholdsvis betalingskortdifferencen for konto 5600 ”EC kort” og 5620 ”Dankort” positiv med 22.542,74 kr. og kassebeholdningsdifferencen positiv med 19.252 kr. Den samlede positive kassedifference udgjorde for indkomståret 2014 69.897,30 kr. Der er foretaget ca. 100 løbende debiteringer og 200 løbende krediteringer på kontoen.

Det ses af bilag fremsendt i forbindelse med SKATs sagsbehandling, at virksomheden foretog daglig afstemning af kassen. Der er fremsendt kassestrimmel og et håndskrevet ark til afstemning fra 7. juni 2014 med bilagsnummer 429. Bilagsnummeret findes ligeledes på konto 3770 ”kassedifferencer m.v.” Beløbet 393 kr. fremgår begge steder.

Om virksomhedens manglende angivelse af bogført moms

Af kontospecifikationerne for henholdsvis salgs- og købsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 fremgår følgende:

Salgsmoms

Ultimo kvartal - primo kvartal

For kvartalet

1. kvartal

1.411.820 kr. - 1.279.992 kr.

131.828 kr.

2. kvartal

1.542.649 kr. - 1.411.820 kr.

130.329 kr.

3. kvartal

1.689.921 kr. - 1.542.649 kr.

147.272 kr.

4. kvartal

1.823.995 kr. - 1.689.921 kr.

134.074 kr.

Købsmoms

Ultimo kvartal - primo kvartal

For kvartalet

1. kvartal

753.602 kr. - 679.097 kr.

74.505 kr.

2. kvartal

822.922 kr. - 753.602 kr.

69.320 kr.

3. kvartal

904.352 kr. - 822.922 kr.

81.430 kr.

4. kvartal

967.484 kr. - 904.352 kr.

63.132 kr.

Af kontospecifikationen for konto 6911 for elafgifter fremgår, at virksomheden har bogført to kreditposteringer på henholdsvis 5.777,30 kr. den 12. februar 2014 og 5.854,78 kr. den 8. november 2014.Virksomheden har efterangivet 7.591 kr. i elafgifter.

Af SKATs afgørelse fremgår følgende om elafgifter i pkt. 11:

”SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har opgjort det godtgørelsesberettigede beløb i elafgift til i alt 19.223 kr. i 2014, jf. elafgiftslovens § 11 og § 11a. I har angivet i alt 11.632 kr. Der kan derfor godtgøres yderligere 7.591 kr. i elafgift.

SKAT kan ikke se, at der er sket angivelse af det opgjorte tilgodehavende beløb i 2015, og derfor gives der yderligere godtgørelse for perioden 1. januar – 31. december 2014.

Der kan ske godtgørelse af forbrugt el for perioden. Da der er modtaget opgørelse for 2013 i starten af 2014, hvor der er opkrævet for meget i a´conto for 2013, skal der modregnes det ikke forbrugte forbrug i den samlede opgørelse. Dette er opgjort til 4.039 kr., således at den samlede regulering for 2014 bliver på 7.591 kr.

SKAT finder herefter, at der kan gives et yderligere godtgørelsesberettiget beløb vedrørende elafgift for perioden 1.1. – 31.12 2014 på i alt 7.591 kr., jf. elafgiftslovens § 11, stk. 1 og § 11a.”

SKAT har foretaget følgende afstemning mellem de bogførte momsoplysninger og det angivne momstilsvar fra virksomheden:

Bogført

1 kvartal

2 kvartal

3 kvartal

4 kvartal

I alt

Salgsmoms

131.828

130.829

147.272

134.074

544.004 kr.

Købsmoms

74.505

69.320

81.430

63.131

288.386 kr.

Energiafgift

5.777

5.855

11.632 kr.

I alt

51.546

61.510

65.842

65.088

243.986 kr.

Angivet

228.559 kr.

Difference

15.427 kr.

Af konto 6909 ”Indgående moms udlejning” fremgår en ultimosaldo på 27.656,01 kr.

Det fremgår af virksomhedens kontospecifikationer for moms og SKATs afgørelse, at der er anvendt følgende primosaldi i afgiftsperioden 1. januar 2014 - 31. december 2014:

Primosaldi på

Konto 6901

Skyldig moms primo

63.250 kr.

Konto 6902

Udgående moms

1.279.992 kr.

Konto 6903

Indgående moms

679.098 kr.

Konto 6917

Betalt moms

63.711 kr.

I alt

200.433 kr.

I forbindelse med SKATs sagsbehandling har SKATs sagsbehandler anmodet virksomhedens revisor redegøre for følgende:

10. På momskontiene er der store primosaldi, hvad skyldes det ? Se vedlagte opgørelse, hvoraf også fremgår difference på 13.500 kr. mellem bogført og angivet momstilsvar.”

Virksomhedens revisor og repræsentant har den 28. januar 2016 indsendt følgende svar pr. e-mail til SKATs sagsbehandler:

”Hej [person2],

Som svar på brev af 11. december *2016.01.08

(...)

10. Det skal angives – fejl at dette ikke er sket”

*[Årstallet er forkert, brevet fra SKAT er udsendt den 11. december 2015]

I forbindelse med SKATs udsendelse af forslag til ændring af moms og skatteansættelse af 15. marts 2016, svarer virksomhedens revisor og repræsentant følgende vedrørende skyldig moms:

”Punkt 9

Det er korrekt at der er bogført skyldig moms pr. 31.12.2013 på 200.433 kr. på de omtalte konto.

Momsafstemningen/sandsynliggørelsen mener jeg ikke kan ligge til grundlag for en forhøjelse da vi stopper afstemningen/sandsynliggørelsen når vi har en acceptabel difference. Jeg mener ikke der er grundlag for en forhøjelse på baggrund af en sandsynliggørelse.”

Spilleautomater i virksomheden

Der er den 15. september 2009 indgået en aftale om opstilling og drift af 3 spilleautomater mellem [virksomhed2] ApS, CVR-nummer [...2], i kontrakten operatøren, og [virksomhed1], i kontrakten opstillingsstedet. Af kontraktens pkt. 1.1. fremgår, at det er operatøren, som har spilletilladelsen og stiller depositum overfor told- og skattemyndigheden, ligeledes fremgår det af pkt. 2, at statsafgift, ludomaniafgift og årligt kontrolgebyr indberettes, opgøres og afregnes af spilletilladelsesindehaveren, som er operatøren, samt at opstillingsstedet ikke stiller sikkerhed for afregningen. Af pkt. 2.5 ses, at aftaleparterne har overstreget mønter og i stedet påført med håndskrift, at spilleautomaterne anvendte poletter og ikke mønter samt at disse poletter var ejet af operatøren. Virksomheden har gjort gældende, at der blev anvendt mønter. Det fremgår ligeledes af kontraktens pkt. 2.3, at indspillede beløb blev fordelt med 25 % til operatøren og 75 % til opstillingsstedet – virksomheden [virksomhed1] Operatøren er ifølge aftalens pkt. 3.2 eneberettiget og forpligtet til at servicere, reparere og vedligeholde maskinerne. Endelig fremgår det af pkt. 5, at operatøren betaler det årlige gebyr samt telefonregningen relateret til automaterne.

Af de til kontrakten medfølgende almindelige bestemmelser for aftale om opstilling af spilleautomater fremgår af pkt. 2.1, at:

”Tømning af spilleautomaterne og afregning foretages af Operatøren eller dennes repræsentant i nærværelse af Opstillingsstedets indehaver eller dennes repræsentant. Hvis der er udleveret nøgler til pengekasserne, er det automaternes tæller evt. aflæst via FlexLink, der danner bindende grundlag for afregningen. Opstillingsstedet er i så fald ansvarlig for udgifter og tab som følge af nøglens bortkomst.”

Virksomheden har på konto 1030 ”Automater” bogført indtægter på 296.417 kr. På konto 1320 ”Direkte omkostninger varer u/moms” er der bogført i alt 184.560 kr. Heraf er posteringsteksterne undtagen 1 relateret til automaterne. Postering af 1. juli 2014 på 2.629 kr. er påført teksten ”Fakta”.

Af SKATs afgørelse fremgår følgende om betalingen til operatøren:

”Ud fra bilagene kan det konstateres, at hele nettoindtægten, der beregnes som indkast i perioden fratrukket udbetalinger i perioden, indsættes i bank og bogføres på konto 1030. Operatørens andel (25 %) samt statsafgiften på 41 % af nettoindtægten/afgiftspligtigt beløb betales via PBS til operatøren og udgiftsføres på konto 1320.”

SKAT har ikke været på besigtigelse på lokationen for pubben, og der forefindes intet billedmateriale af indretningen i materialet modtaget fra SKAT i forbindelse med klagesagen. Klageren har ikke fremsendt yderligere materiale til klagesagen i relation til spilleautomaterne.

SKATs afgørelse

For afgiftsperioden den 1. januar 2014 til den 31. december 2014 har SKAT beregnet salgsmoms af kassedifferencer svarende til 13.979 kr., forhøjet momstilsvaret med 182.090 kr., da SKAT fandt, at virksomheden ikke havde angivet den samlede bogførte moms, samt vurderet, at virksomheden ikke var fritaget for moms for spilleautomaterne og derfor ansat en købsmoms for selskabet på spilleautomater på 22.371 kr.

SKAT har begrundet afgørelsen med følgende:

8.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs opfattelse, at der skal beregnes og afregnes salgsmoms af de bogførte kassedifferencer.

Der er sket løbende bogføring af både positive og negative kassedifferencer i løbet af hele 2014. Da der således er foretaget en løbende afstemning af kassebeholdninger godkendes modregning af negative kassedifferencer i de positive differencer.

Ved årsafslutningen er der foretaget bogføring af differencer på EC kort og Dankort med 25.595 kr. på EC kort og -3.052 kr. på Dankort samt en enkelte postering med teksten ”kassediff” på 19.252 kr. I alt er der 31. december 2014 bogført 41.795 kr. som positiv difference på disse posteringer.

Det er SKATs opfattelse, at der ligeledes skal beregnes salgsmoms af disse differencer, da disse udgør omsætning i løbet af året, som ikke er medregnet løbende. At der ikke er sket løbende afstemning af EC kort og Dankort ændrer ikke på, at der er tale om indtægter, der skal medregnes til den momspligtige omsætning, jf. momslovens § 4, stk. 1 og § 27, stk. 1.

Revisors indsigelser, hvor følgende er fremhævet ”..der først konstateres ved en efterfølgende revision..” ændrer ikke ved, at SKAT anser hele det bogførte beløb på konto 3770 for at skulle medregnes i afgiftsgrundlaget.

De løbende og dagligt bogførte kassedifferencer er medregnet efter kriterierne i Den juridiske vejledning, afsnit D.A.8.1.1.1.2, hvor der sker modregning mellem negative og positive kassedifferencer, således at alene nettobeløbet medregnes til momsgrundlaget.

De beløb, der er bogført ved årsafslutningen medregnes i momsgrundlaget, da SKAT anser disse beløb for at udgøre omsætning, der ikke er medregnet løbende. I henhold til momslovens § 4, stk. 1,

skal der for leverancer mod vederlag betales moms af disse leverancer.

SKAT fastholder således forhøjelsen af salgsmomsen.

Hvis en virksomhed fejlagtigt har undladt at opkræve moms, og der efterfølgende skal ske efteropkrævning, skal der som udgangspunkt ske efteropkrævning af for lidt opkrævet moms med 20 pct., svarende til 25 pct. af 80 pct. af vederlaget, jf. momslovens § 27, stk. 1, i tilfælde, hvor betalingspligten for momsen påhviler leverandøren, og hvor leverandøren ikke har mulighed for at få tilbagebetalt momsen fra køberen.

Momsen opgøres således til 20 % af det samlede beløb på konto 3770 på 69.897 kr. = 13.979 kr., jf. momslovens § 27, stk. 1.

Samme beløb kan herefter fratrækkes i den skattepligtige indkomst, jf. statsskatteloven § 6 stk. 1 litra a.

9. Manglende angivelse af bogført moms

(...)

9.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har konstateret at der mangler at blive angivet følgende beløb:

Primosaldi ej angivet tidligere perioder200.433 kr.

Manglende angivelse af bogført momstilsvar for 2014 15.427 kr.

Manglende angivelse af moms vedr. udlejning af ejendomme 27.656 kr.

I alt243.516 kr.

Revisor har i sine indsigelser til dette punkt bekræftet, at der er bogført skyldig moms pr. 31.12.2013 på 200.533 kr. på de omtalte konti. Revisor har samtidig anført, at angivelsen for 4. kvartal 2013 skal fragå i det skyldige beløb, da denne er afregnet over for SKAT. Der er sket angivelse af i alt 61.426 kr. for 4. kvartal 2013 primo 2014. SKAT anerkender, at dette beløb bør fratrækkes beløbet på 200.433 kr., da dette nogenlunde svarer til det bogførte beløb på 63.250 kr. på konto 6901 Skyldig moms primo. Det manglende angivne beløb for tidligere perioder kan således opgøres til 200.433 kr. – 61.426 kr. = 139.007 kr.

Revisor anfører videre, at momsafstemningen/sandsynliggørelsen ikke kan ligge til grund for en

forhøjelse. Der er ikke tale om en sandsynliggørelse af moms, men en aflæsning af virksomhedens konti og de posteringer, der er bogført på momskontiene for de 4 angivelsesperioder for 2014. Der er således sket en sammenholdelse mellem virksomhedens bogførte beløb og de beløb, der er angivet til SKAT for samme perioder. Dette giver en difference på 15.427 kr., som er angivet for lidt for 2014.

Endvidere anføres i indsigelserne, at moms for udlejningsejendommene er indarbejdet i balancen og således medtaget i beløbet pr. 31.12.2014 med 27.656 kr. Beløbet for udlejningsejendommene bogføres på en separat konto 6909, og indgår derfor ikke i de to ovenstående opgørelser af differencer mellem bogført og angivet moms. Der skal således ske en angivelse af det manglende beløb på 27.656 kr. vedrørende moms for udlejningsejendommene.

Samlet kan reguleringen opgøres til:

Primosaldi – ej angivet fra tidligere perioder

139.007 kr.

Manglende angivelse af bogført momstilsvar for 2014

15.427 kr.

Manglende angivelse af moms vedr. udlejning af ejendomme

27.656 kr.

Regulering af momstilsvar i alt

182.090 kr.

SKAT opkræver derfor de manglende beløb, jf. momslovens 56 og § 57 samt opkrævningslovens § 5, stk. 1 med i alt 182.090 kr.

10. Indtægter ved spilleautomater

(...)

10.4 SKATs bemærkninger

SKAT har lagt følgende forhold i kontrakten til grund for den momsmæssige vurdering:

Punkt 2.4. Operatøren har ikke krævet sikkerhed for afregning af statsafgift af opstillingsstedet.

Punkt 2.5. Evt. poletter i spilleautomaternes udbetalingsboks og poletter i vekselboks tilhører operatøren.

Punkt 3.2. Operatøren er forpligtet og eneberettiget til at servicere, reparere og vedligeholde materiellet.

Punkt 5.1. Operatøren betaler det årlige gebyr + telefonregning vedrørende automater.

Ud fra en samlet vurdering anses [virksomhed1] ikke for omfattet af momsfritagelsen for spil om penge ved at handle i eget navn og for fremmed regning over for spillerene. [virksomhed1] anses ikke for at have et selvstændigt ansvar overfor kunderne i henhold til den indgående kontrakt. I stedet anses indtægten for at dække over ydelser, der kan sidestilles med ydelser behandlet i SKM2009.428.SKAT og som anses for momspligtige.

Ydelserne anses ikke for omfattet af momsfritagelsen, idet ydelserne ikke i sig selv er aktiviteter, der kan karakteriseres som spil, men derimod forskellige ydelser til brug for spilletilladelsesindehaverens salg af momsfrie spil.

Det fremgår ikke af de kontraktslige forhold, at pubben deltager i udbydelsen af spillene, og at denne overfor spillerne fremstår som den egentlige udbyder af automatspillene. [virksomhed1] anses således ikke for at have et selvstændigt ansvar ud fra en vurdering af den indgående kontrakt, og der skal derfor afregnes moms af indtægten, da denne ikke anses for omfattet af momsfritagelsen.

SKAT er stadig af den opfattelse, at [virksomhed1] i henhold til kontrakten ikke er tillagt beføjelser, der gør at denne overfor brugerne af spilleautomaterne fremstår som havende ansvaret for hele den daglige drift, herunder et selvstændigt ansvar, men alene for at stille gulvplads m.v. til rådighed for operatøren, jf. i denne sammenhæng SKM2009.428.SKAT og SKM2008.877.LSR

Hvis en virksomhed fejlagtigt har undladt at opkræve moms, og der efterfølgende skal ske efteropkrævning, skal der som udgangspunkt ske efteropkrævning af for lidt opkrævet moms med 20 pct., svarende til 25 pct. af 80 pct. af vederlaget, jf. momslovens § 27, stk. 1, i tilfælde, hvor betalingspligten for momsen påhviler leverandøren, og hvor leverandøren ikke har mulighed for at få tilbagebetalt momsen fra køberen.

Momsen udgør 20 % af nettoindtægten på 111.857 kr. = 22.371 kr.

Beløbet er fradragsberettiget i den skattepligtige indkomst, jf. statsskatteloven § 6 stk. 1 litra a.”

SKAT har i forbindelse med klagesagen udtalt følgende:

Punkt 8 Kassedifferencer

I klage over afgørelse af 11. maj 2016 under punkt 8 anfører revisor følgende argumentation for, at der ikke skal beregnes moms af kassedifferencerne.

"Der er ikke foretaget bogføring af kassedifferencerne løbende, da-kassebeholdningen, jf. bilag 1,

ikke er bogholderimæssigt afstemt. Det samme er gældende for EC-kort og dankort kontoen.

Differencen opdages først ved gennemgang af bogholderiet ved udarbejdelsen af årsregnskabet - dermed ved efterfølgende revision. Det er derfor min holdning, at der ikke skal pålægges moms af kassedifferencen. "

I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod

vederlag her i landet. Momslovens § 27 fastsætter afgiftsgrundlaget for disse leverancer. I

henhold til § 27, stk. 1, er afgiftsgrundlaget vederlaget.

Jævnfør Den juridiske vejledning, afsnit "D.A.8.1.1.1.2 Hvad er vederlag?" er udgangspunktet at

vederlaget er alt hvad der er aftalt modtaget som modydelse. I samme afsnit opstilles en række modifikationer til dette udgangspunkt, herunder hvorledes kassedifferencer skal indgå i momsgrundlaget.

Her er anført følgende:

"Modifikation: Kassedifferencer

Ved opgørelsen af momsgrundlaget kan der foretages modregning mellem positive og negative kassedifferencer, som konstateres i forbindelse med den daglige kasseafstemning. De positive differencer medregnes og de negative differencer fratrækkes i momsgrundlaget. Det er en betingelse for modregningen, at der foreligger en betryggende forretningsgang vedrørende virksomhedens kasseregnskab, der sikrer, at samtlige ind- og udbetalinger registreres.

Godkendelse af foretagne modregninger vil altså bero på en konkret vurdering, hvor der lægges vægt på følgende momenter:

Om virksomheden fører en daglig kasserapport, og om der er daglige eller i hvert fald løbende afstemninger af kassebeholdningen.
Om kasserapporten føres af ansat personale, der også har ansvaret for kassebeholdningen.
Om kasseapparaterne betjenes af ansat personale.
Om kassedifferencer bogføres, når de opstår.
Kassedifferencernes størrelse i forhold til virksomhedens karakter og omsætning.
Indehaverens opgjorte privatforbrug.

Der lægges altså vægt på, at indehaveren kan dokumentere eller på anden måde sandsynliggøre, at der er faktisk adskillelse mellem virksomhedens indtægter /udgifter og udtagninger til privatforbrug.

Hvis der ikke kan rejses væsentlig kritik af ovennævnte forhold, kan kassedifferencer betragtes som normale driftsmæssig indtægter og udgifter. Der kan der ske modregning mellem positive og negative differencer ved opgørelsen af momsgrundlaget.

Der kan ikke foretages modregning mellem kassedifferencer, der først konstateres ved en efterføl­ gende revision, idet de derved konstaterede kassedifferencer må tages som udtryk for, at der ikke i virksomheden er ført en betryggende kontrol med registreringer af ind- og udbetalinger.

I tilfælde, hvor der ikke kan foretages modregning mellem konstaterede positive og negative kassedifferencer, skal de positive differencer fuldt ud medregnes i momsgrundlaget. De negative differencer kan kun fradrages i positive differencer, og kun i det omfang omstændighederne i øvrigt taler derfor."(SKATs fremhævelse)

Den juridiske vejledning fastslår, at der altid skal beregnes moms af kassedifferencer. Spørgsmålet er blot om der er grundlag for at modregne negative differencer.

På konto 3770 er der løbende/dagligt bogført både positive og negative kassedifferencer igennem hele regnskabsåret. Se bilag 1 (Udskrift af konto 3770 Kassedifferencer m.v.). SKAT har, da der er foretaget løbende bogføring, tilladt at der sker modregning mellem de positive og negative kassedifferencer, således at salgsmomsen alene beregnes af saldoen pr. 31. december 2014 på 69.897,30 kr.

Afsnittet i Den juridiske vejledning indeholder en modikation til udgangspunktet om, at vederlaget udgør hele modydelsen. Modifikation går på, at der kan ske modregning af positive og negative differencer. De positive vil, jf. SKATS fremhævelse i ovenstående afsnit, altid skulle medregnes i momsgrundlaget.

Såfremt der ikke kan ske modregning på grund af at differencerne først opdages ved gennemgang af bogholderiet ved udarbejdelsen af årsregnskabet, som anført i klagen, vil de positive differencer på konto 3770 fuldt ud skulle medregnes i momsgrundlaget. Der er bogført positive kassedifferencer på i alt 91.222 kr.

Punkt 9 Manglende angivelse af bogført moms

I klagen anføres, at en sandsynliggørelse i revisors arbejdspapirer ikke kan danne grundlag for en faktisk forhøjelse af momsgrundlaget.

SKAT har ikke brugt revisors momssandsynliggørelse i opgørelsen af den manglende angivelse af bogført moms. Denne er opgjort ud fra bogføringen på momskontiene i virksomheden. Dette er også anført i afgørelsens afsnit 9.4.

Som bilag 2 vedlægges udskrift af momskontiene fra virksomhedens bogføring, der viser de saldi der indgår i SKATs opgørelse samt virksomhedens momsangivelser til SKAT for 2014.

Punkt 10 Moms af spilleautomater

Klageren henviser i dette punkt til SKM2001.267.TSS. Praksis vedrørende spilleautomater er ændret ved SKM2009.428.SKAT og SKM2010.137.SKAT. Disse styresignaler er der refereret til i afsnit

"10.3 Retsregler og praksis" i afgørelsen af 11. maj 2016.

Det er stadig SKATs opfattelse, at der skal afregnes moms af de indtægter, som virksomheden oppebærer ved de spilleautomater, der er opstillet i virksomheden. Virksomheden anses ikke for at have et selvstændigt ansvar over for kunderne i henhold til den indgåede kontrakt. Endvidere har virksomheden i 2014 ikke afholdt ekstra udgifter i forbindelse med service, reparation og vedligeholdelse som følge af konkurs i [virksomhed2] ApS. Konkursdekret er afsagt i november 2015, og gennem hele regnskabsåret 2014 er der foretaget afregning på baggrund af opgørelser fra spilleudbyderen [virksomhed2] ApS.

Klageren gør subsidiært gældende, at virksomheden - i det omfang Landsskatteretten giver SKAT medhold i, at indtægterne fra spil er momspligtige - skal have adgang til momsfradrag for konto 1320, hvor der i perioden 2014 er bogført 184.560 kr. Klager anfører, at SKAT således fejlagtigt ikke har taget højde for den ikke tidligere fradragne moms i afgørelsen.

SKAT har givet fradrag for de beløb, der er bogført på konto 1320, idet der er beregnet salgsmoms af spilleindtægterne bogført på konto 1030 fratrukket udgifterne, der er bogført på konto 1320. Som bilag 3 vedlægges udskrift af bogføringen på de to konti, 1030 og 1320. Der er således alene beregnet salgsmoms af nettoindtægten på 111.857 kr. (296.417 kr. (kt. 1030) - 184.560 kr. (kt. 1320).”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at der ikke skal pålægges moms på kassedifferencen, at en sandsynliggørelse i revisors arbejdspapirer ikke kan danne baggrund for en forhøjelse af momsgrundlaget på bogført moms samt at spilleautomaterne er momsfritaget, subsidiært, at virksomheden skal have adgang til momsfradrag 36.912 kr.

Virksomheden har gjort følgende anbringender gældende til støtte herfor:

Punkt 8 – Konto 3720 Kassedifferencer

Som anført i SKAT’s brev af 11. maj 2016 ”Der er sket løbende bogføring af både negative og

positive kassedifferencer i løbet af hele 2014. Der er altid en fast kassebeholdning på 6.000 kr.

ved lukning af virksomheden. Der har i løbet af 2014 ikke været en kassebeholdning i bogholderiet på 6.000 kr. på et eneste tidspunkt (se bilag 2).

Jf. D.A.8.1.1.1.2 Ved opgørelsen af momsgrundlaget kan der foretages modregning mellem positive og negative kassedifferencer, som konstateres i forbindelse med den daglige kasseafstemning. De positive differencer medregnes, og de negative differencer fratrækkes i momsgrundlaget. Det er en betingelse for modregningen, at der foreligger en betryggende forretningsgang vedrørende virksomhedens kasseregnskab, der sikrer, at samtlige ind- og udbetalinger registreres.

Godkendelse af foretagne modregninger vil altså bero på en konkret vurdering, hvor der lægges vægt på følgende momenter:

? Om virksomheden fører en daglig kasserapport, og om der er daglige eller i hvert fald løbende afstemninger af kassebeholdningen.

? Om kasserapporten føres af ansat personale, der også har ansvaret for kassebeholdningen.

? Om kasseapparaterne betjenes af ansat personale.

? Om kassedifferencer bogføres, når de opstår.

? Kassedifferencernes størrelse i forhold til virksomhedens karakter og omsætning.

? Indehaverens opgjorte privatforbrug.

Der kan ikke foretages modregning mellem kassedifferencer, der først konstateres ved en efterfølgende revision, idet de derved konstaterede kassedifferencer må tages som udtryk for, at der ikke i virksomheden er ført en betryggende kontrol med registreringen af ind- og udbetalinger.

Der er ikke foretaget bogføring af kassedifferencerne løbende, da-kassebeholdningen, jf. bilag 1, ikke er bogholderimæssigt afstemt. Det samme er gældende for EC-kort og dankort kontoen.

Differencen opdages først ved gennemgang af bogholderiet ved udarbejdelsen af årsregnskabet – dermed ved efterfølgende revision. Det er derfor min holdning, at der ikke skal pålægges moms på kassedifferencen.

Punkt 9 – Manglende angivelse af bogført moms

Revisor har i forbindelse med udarbejdelse af årsregnskabet udarbejdet en momssandsynliggørelse (vedlagt som bilag 3).

Dette gøres ved at indtaste de omsætnings- og omkostningskonti, der er tillagt moms i et regneark, hvorved det kan sandsynliggøres om den indberettede moms nogenlunde svarer til, hvad der er bogført. Det er kutyme, at når afvigelsen mellem det indberettede og det bogførte er omkring 2 %, accepteres denne afvigelse. Afvigelsen sker oftest ved, at der er bogført nogle bilag på momskonti, og momskonto er slettet manuelt, da bilaget ikke er påført moms, hvilket er i fuld overensstemmelse med bogføringsloven. Der er således ikke tale om en total afstemning af finansbogholderiet til det indberettede, men mere en god skik at revisor sandsynliggør, at momsen i al væsentlighed er korrekt indberettet til SKAT og dermed uden væsentlige fejl i årsregnskabet.

Formålet med denne sandsynliggørelse er, fra revisors side, ligeledes at finde større bogholderimæssigt forkert førte ting, eksempelvis at der er købt en hvidplade bil, og at der er fratrukket moms på købet af denne.

På baggrund af ovenstående mener jeg ikke, at en sandsynliggørelse i revisors arbejdspapirer kan danne grundlag for en faktisk forhøjelse af momsgrundlaget.

Punkt 10 - Moms af spilleautomater

I henhold til SKM2001.267.TSS angiver Told- og Skattestyrelsen i et svar til brancheforeningen om den momsmæssige behandling af automatspil.

Følgende er fra SKM2001.267.TSS:

Automatoperatøren er tilladelsesindehaver

Når operatøren har tilladelse til drift af gevinstgivende spilleautomater, er han omfattet af fritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 12, for de spilleautomater, der er omfattet af tilladelsen, uanset hvilken lokalitet automaterne er opstillet på, og skal ikke betale moms af spilleomsætningen.

Som udbyder af momsfrit spil om penge, er operatøren afgiftspligtig efter lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Den virksomhed, hvor spilleautomaterne fysisk er opstillet (restauration/spillehal), skal ikke betale moms af den procentandel af omsætningen, som operatøren afgiver for dennes medvirken til gennemførelse af spillet. Styrelsen anser virksomhedens tjenesteydelser (servicering af spillerne

m.v.) som en integreret del af det momsfri spil, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 12.

Virksomheden (restauration/spillehal) er afgiftspligtig efter lønsumsafgiftsloves § 1, stk. 1.

Restauration/spillehal er tilladelsesindehaver

Når en restauration/spillehal har tilladelse til drift af gevinstgivende spilleautomater er denne omfattet af fritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 12, og skal ikke betale moms af spilleomsætningen.

Som udbyder af momsfrit spil om penge er restaurationen/spillehallen afgiftspligtig efter lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Operatøren skal betale moms af det vederlag, han modtager fra tilladelsesindehaveren for udlejning af automaterne. Det er uden betydning, om lejen udgør en fast pris eller om lejen udgør en procentandel af omsætningen. Det er styrelsens opfattelse, at lejeudgiften for restaurationen/spillehallen må anses som en udgift på lige fod med andre udgifter til varer og ydelser i forbindelse med drift af gevinstgivende automater.

Styrelsen anser således ikke operatørens tjenesteydelser (udlejning og vedligeholdelse m.v. af automaterne) som en integreret del af det momsfri spil, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 12.

I henhold til D.A.5.12.3 Spil om penge:

”Hvis spillestedet varetager al kontakt til spillerne og har ansvaret for hele den daglige drift, vil spillerne dog kun have kontakt til spillestedet og betragte dette som leverandør af spilleydelsen.

I sådanne tilfælde vil spillestedet blive anset for at levere spilleydelsen i eget navn, men for automatudbyderens regning. Dette betyder, at spillestedet selv anses for at levere spilleydelsen, der således fortsat er omfattet af momsfritagelsen, jf. ML § 4, stk. 4. Se SKM2010.137.SKAT og afsnit D.A.4.2.3.

I andre tilfælde, hvor spillestedet ikke kan anses for at have leveret spilleydelsen til spilleren i eget navn og for spiludbyderens regning, vil spillestedets ydelser efter praksisændringen ikke længere være omfattet af momsfritagelsen for spil om penge. Se SKM2008.877.LSR, hvor en kiosk stillede gulvplads til rådighed for spilleautomater, forestod rengøring af lokalerne og leverede elektricitet. Landsskatteretten fandt, at disse aktiviteter ikke var omfattet af momsfritagelsen for spil om penge.”

Et afgørende forhold er, jf. ovenstående, forbrugerens opfattelse af, hvem der driver virksomheden og dermed automaterne samt hvem, der afholder en del af udgifterne.

I dette tilfælde betaler pubben for al rengøring og elektricitet til automaterne, samt det forhold at maskinerne er en integreret del af pubben og dermed ikke et aflukket område – som kan indikere udlejning af ”gulvplads”.

SKAT påpeger i afgørelsen af 11. maj 2016, at der er 4 forhold, der vurderes i forhold til kontrakten:

Kontrakten er indgået mellem [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2].

a) Punkt 2.4 Operatøren har ikke krævet sikkerhed for afregning af statsafgift af opstillingsstedet.

b) Punkt 2.5 Evt. poletter i spilleautomaternes udbetalingsboks og poletter i vekselboks tilhører operatøren.

c) Punkt 3.2 Operatøren er forpligtet og eneberettiget til at servicere, reparere og vedligeholde materiellet.

d) Punkt 5.1 Operatøren betaler det årlige gebyr + telefonregning vedrørende automater.

Ovenstående punkter har SKAT lagt til grundlag for vurderingen af, om virksomheden er momspligtig.

De faktiske forhold er følgende:

e) Der anvendes ikke poletter i maskinerne men kontanter.

f) Udbyderen af automaterne [virksomhed2] ApS er gået konkurs, og der er afsagt konkursdekret 5/11 2015 i Skifteretten i [by1] (se bilag 4).

g) Som følge af ovenstående konkurs, og ikke mindst forløbet op til konkursen, har operatøren ikke i 2014 overholdt de kontraktslige forhold, og virksomheden har selv afholdt omkostningerne til service, reparation og vedligeholdelse i 2014. Der har dog ikke været udgifter i forbindelse hermed i 2014.

SKAT synes således at lægge forkert fakta til grund for afgørelsen. I henhold til SKM2010.137.SKAT, skal man ved vurderingen af, om et spillested udbyder momsfrie spil eller blot momspligtige praktiske foranstaltninger lægge vægt på, om spillestedet varetager al kontakten til spilleren, og om spillestedet har ansvaret for den daglige drift m.v. En sådan vurdering tages ud fra fakta, herunder de kontraktlige bindinger mellem parterne (spillested og operatør).

Fakta i denne sag er, at virksomheden faktisk fremstod over for kunderne som udbyderen af spil gennem 2014. Maskinerne var således opstillet på spillestedet, og det fremgik ikke overfor spilerne, at der var en fremmed operatør inde over. Var der problemer med maskinerne, kunne kunderne kun henvende sig til virksomheden, som i sagens natur hjalp spilleren med eventuelle udfordringer, herunder vurdering af, om der var grundlag for at foretage en manuel udbetaling.

I forhold til punkt c) og d) nævnt ovenfor, var de faktiske forhold i 2014 ikke som beskrevet i kontrakten. Således var det reelt virksomheden/spillestedet, og ikke operatøren, der servicerede maskinerne og betalt telefonregninger m.v.

Efter vores vurdering bør momsfritagelsen gælde, når ovennævnte forhold tages i betragtning. Brugeren opfatter, at spillestedet fremstår som spiludbyder over for kunderne, samt virksomheden afholder alle omkostninger for automaterne i forhold til rengøring og elektricitet samt alle øvrige omkostninger, da leverandøren er gået konkurs.

Subsidiært gør vi gældende, at virksomheden – idet omfang Landsskatteretten giver SKAT medhold i, at indtægterne fra spil er momspligtige - skal have adgang til momsfradrag for konto 1320, hvor der i perioden 2014 er bogført 184.560 kr. Det vil sige et momsfradrag på 36.912 kr. (20 % af 184.560 kr.) – omkostninger med moms knyttet til hvad virksomheden har anset for momsfri spilleindtægt, hvorfor der ikke tidligere har været fradraget moms heraf. SKAT har således fejlagtigt ikke taget højde for den ikke tidligere fradragne moms i afgørelsen.”

Landsskatterettens afgørelse

Om kassedifferencer

Momslovens § 4, stk. 1, fastslår, at der betales afgift af varer og ydelser, som leveres mod vederlag i Danmark.

Omfanget af afgiftsgrundlaget er fastlagt i momslovens § 27, stk. 1. Det fremgår heraf, at afgiftsgrundlaget ved levering af varer og ydelser er vederlaget herfor. (Loven kan findes på www.retsinformation.dk)

For den momsretlige behandling af kassedifferencer i relation til fastlæggelse af afgiftsgrundlaget kan der findes vejledning i Den juridiske vejledning 2021-1, afsnit D.A.8.1.1.1.2. Heraf fremgår, at der under visse betingelser kan foretages modregning mellem positive og negative kassedifferencer, som konstateres i forbindelse med den daglige kasseafstemning. De positive differencer medregnes, og de negative differencer fratrækkes i momsgrundlaget. Kan der ikke ske modregning er det den fulde positive kassedifference, som udgør afgiftsgrundlaget. De negative differencer kan kun fradrages i positive differencer, og kun i det omfang omstændighederne i øvrigt taler herfor.Samme vejledning fremgik af Den juridiske vejledning for den påklagede afgiftsperiode. Den juridiske vejledning (både gældende og historisk) kan findes på www.skat.dk.

Det er en betingelse for adgangen til modregning, at der foreligger en betryggende forretningsgang vedrørende virksomhedens kasseregnskab, der sikrer, at samtlige ind- og udbetalinger registreres. Godkendelsen af adgangen til modregning vil ske på baggrund af en konkret vurdering, hvor følgende momenter kan tillægges vægt:

Om virksomheden fører en daglig kasserapport, og om der er daglige eller i hvert fald løbende afstemninger af kassebeholdningen.
Om kasserapporten føres af ansat personale, der også har ansvaret for kassebeholdningen.
Om kasseapparaterne betjenes af ansat personale.
Om kassedifferencer bogføres, når de opstår.
Kassedifferencernes størrelse i forhold til virksomhedens karakter og omsætning.
Indehaverens opgjorte privatforbrug.

Hvis der ikke kan rejses væsentlig kritik af de ovennævnte forhold, kan kassedifferencer betragtes som normale driftsmæssige indtægter og udgifter og der kan ske modregning mellem positive og negative differencer ved opgørelsen af momsgrundlaget. Der kan ikke foretages modregning mellem kassedifferencer, der først konstateres ved en efterfølgende revision, idet de derved konstaterede kassedifferencer må tages som udtryk for, at der ikke i virksomheden er ført en betryggende kontrol med registreringen af ind- og udbetalinger.

Den juridiske vejledning fastslår, at der skal beregnes moms af kassedifferencer. Adgangen til modregning for negative differencer beror på en konkret vurdering. Det fremgår af sagens oplysninger, at der er foretaget løbende bogføring, det vil sige, når differencerne er opstået i kassebeholdningen. Det må endvidere lægges til grund, at kasseapparaterne betjenes af ansat personale, som også har ansvaret for kassebeholdningen. Landsskatteretten finder i overensstemmelse med SKAT, at der kan ske modregning mellem positive og negative kassedifferencer, og at der skal beregnes salgsmoms af den positive kassedifference, samt differencerne på betalingskort.

SKATs afgørelse stadfæstes på dette punkt. Virksomheden skal afregne salgsmoms af den positive kassedifference svarende til 13.979 kr.

Om manglende angivelse af bogført moms

Af momslovens § 56 fremgår, at momsregistrerede virksomheder for hver momsperiode skal opgøre momstilsvaret for den pågældende periode. Momstilsvaret skal efter udløbet af hver momsperiode angives til told- og skatteforvaltningen efter momslovens § 57.

Virksomhedens repræsentant har gjort gældende, at momstilsvaret for dette afgørelsespunkt er forhøjet på baggrund af en sandsynliggørelse i virksomhedens revisors arbejdspapirer, hvilket ifølge repræsentanten ikke kan danne grundlag for en faktisk forhøjelse af momsgrundlaget.

Landsskatteretten bemærker hertil, at der er tale om manglende angivelse af bogført moms. Oplysningerne, der ligger til grund af SKATs afgørelse, er virksomhedens egen bogføring.

Det fremgår af sagens oplysninger, at der den 31. december 2013 er en momsafregningsdifference på 200.433 kr., da kontoen for skyldig moms alene udgør 63.250 kr. Parterne er enige om at afregning for 4. kvartal 2013 skal modregnes i det skyldige momsbeløb. Landsskatteretten tiltræder parternes opfattelse af modregning. Der er dog forskellige opfattelse af det korrekte beløb for den skyldige moms. Af virksomhedens bogføring fremgår at der på konto 6901 ”Skyldig moms” var en primo saldo på 63.250 kr. SKAT gør gældende at modregning skal ske med det til SKAT angivne beløb på 61.426 kr.

Virksomheden skal opkræves ikke angivet moms for perioden før 1. januar 2014. Man er enig i, at der pr. 31. december 2013 er en skyldig moms på 200.433 kr. ifølge bogføringen. I dette beløb indgår også 4. kvartal 2013, som virksomheden har angivet med 61.426 kr. Det er således de 61.426 kr. som allerede er angivet, som skal nedsætte det skyldige beløb på 200.433 kr.

Landsskatteretten finder, at virksomheden burde, alt andet lige, have angivet 63.250 kr. i overensstemmelse med bogføringen. Dette er ikke sket og derfor skal den faktiske angivelse nedsætte den skyldige moms. Virksomhedens manglende angivelse for den tidligere afgiftsperiode udgør således (200.433 kr. – 61.426 kr. =) 139.007 kr.

Der tilbagestår således at vurdere de manglende momsangivelser for bogført moms og moms ved udleje af virksomhedens ejendomme.

Virksomheden har ikke godtgjort, at moms for udlejning af ejendomme er angivet. Landsskatteretten finder derfor, at dette beløb på 27.656 kr. skal tillægges momstilsvaret.

Virksomheden har bogført moms for 228.559 kr. En opgørelse af de bogførte momspostereringer for købs- og salgsmoms samt energiafgifter for værtshusaktiviteten viser en samlet opgørelse af momstilsvaret på 243.986 kr. Virksomheden mangler på baggrund af de bogførte beløb at angive (243.986 kr. – 228.559 kr. =) 15.427 kr. i momstilsvar.

Den samlede manglende angivelse for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 bliver:

Manglende angivelse for tidligere afgiftsperiode

139.007 kr.

Manglende angivelse for udlejeaktiviteten

27.656 kr.

Manglende angivelse af momstilsvar for værtshusaktivitet

15.427 kr.

I alt

182.090 kr.

Landsskatteretten stadfæster denne baggrund SKATs afgørelse for dette punkt.

Om moms på spillemaskiner

I henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 12, er spil om penge fritaget for moms.

Efter momslovens § 4, stk. 4, vil en formidler af en ydelse, når denne handler i eget navn, men for en andens regning, anses for selv at have modtaget og leveret den pågældende ydelse.

Der er i nærværende klage ikke sammenfald mellem udbyderen af automatspil, i aftalen kaldet operatøren, og opstillingsstedet, virksomheden [virksomhed1] Det skal derfor vurderes, om virksomhedens aktivitet med spilleautomater skal anses for omfattet af fritagelsen om spil om penge gennem momslovens § 4, stk. 4. Der kan findes støttepunkter for vurderingen i Den juridiske vejledning 2021-1, (indholdet af vejledningen var den samme i den påklagede afgiftsperiode) hvor af følgende fremgår i afsnit D.A.5.12.3. Spil om penge:

Ydelser i forbindelse med spil om penge – spilleautomater

Ved spil på spilleautomater kan der være tale om, at en virksomhed udbyder automatspil via selvstændige virksomheder/spillesteder, som varetager en række funktioner. I de tilfælde, hvor automatudbyderen er indehaver af tilladelsen til drift af gevinstgivende spilleautomater, vil den del af omsætningen fra en spilleautomat, der tilfalder den virksomhed (spillestedet, eksempelvis en restauration eller en spillehal), i hvilken automaten fysisk er opstillet, ikke altid vil være omfattet af momsfritagelsen for spil om penge.

Hvis spillestedet varetager al kontakt til spillerne og har ansvaret for hele den daglige drift, vil spillerne dog kun have kontakt til spillestedet og betragte dette som leverandør af spilleydelsen.

I sådanne tilfælde vil spillestedet blive anset for at levere spilleydelsen i eget navn, men for automatudbyderens regning. Dette betyder, at spillestedet selv anses for at levere spilleydelsen, der således fortsat er omfattet af momsfritagelsen, jf. ML § 4, stk. 4. Se SKM2010.137.SKAT og afsnit D.A.4.2.3.

I andre tilfælde hvor spillestedet ikke kan anses for at have leveret spilleydelsen til spilleren i eget navn og for spiludbyderens regning, vil spillestedets ydelser efter praksisændringen ikke længere være omfattet af momsfritagelsen for spil om penge. Se SKM2008.877.LSR, hvor en kiosk stillede gulvplads til rådighed for spilleautomater, forestod rengøring af lokalerne og leverede elektricitet. Landsskatteretten fandt, at disse aktiviteter ikke var omfattet af momsfritagelsen for spil om penge.”

Told- og skattemyndigheden har ved offentliggørelse af styresignalet SKM2010.137.SKAT, redegjort for myndighedens opfattelse af den momsmæssige behandling af spillehallers ydelser i forbindelse med spil på spilleautomater:

”Af SKM2009.428.SKAT fremgår, at de ydelser, som spillehallerne, kioskerne m.m. (i det følgende omtalt som spillesteder) leverer til spilleudbyderen i form af at stille gulvplads til rådighed, leverer elektricitet, rengøre arealerne og servicerer spillerne med pengeveksling m.v. er selvstændige momspligtige ydelser, der ikke kan omfattes af momsfritagelsen for spilleydelser i § 13, stk. 1, nr. 12.

Skatteministeriet har fortaget en vurdering af de kontraktlige forhold og finder, at de nævnte ydelser, der leveres af et spillested i forbindelse med spil på spilleautomaterne kan anses for at være formidlingsydelser i henhold til momslovens § 4, stk. 4. Spilleydelserne anses således for leveret af spillestederne og er dermed momsfritagne.

Der er ved denne vurdering specielt lagt vægt på, at spillestedet har ansvaret for hele den daglige drift og varetager al kontakt til kunderne, herunder ansvaret for at vurdere, om der er grundlag for at foretage en manuel udbetaling ved fejl i spilafviklingen. Spillerne har dermed kun kontakt med spillestedet og anser derfor dette for at levere spilleydelsen.

Spillestederne, der således kan anses for at handle i eget navn og for fremmed regning, skal ikke beregne moms af honoraret for formidlingen. Disse spillesteder er derimod omfattet af lønsumsafgiftspligten.”

Det bliver således væsentligt at foretage en konkret vurdering af, om der sker levering af spilleydelsen for virksomhedens egen regning eller for spiludbyderens regning.

SKAT har i sin begrundelse for, at spilleautomaterne ikke er momsfritaget, lagt vægt på, at det ikke fremgår af de kontraktslige forhold, at virksomheden deltog i udbydelsen af spillene, og at denne overfor spillerne herved ikke fremstod som den egentlige udbyder af automatspillene. [virksomhed1] ansås således ikke at have et selvstændigt ansvar ud fra en vurdering af den indgåede kontrakt, og SKAT fandt følgelig, at der derfor skulle afregnes moms af indtægten, da denne ikke blev anset for omfattet af momsfritagelsen. SKAT har påpeget, at virksomheden i henhold til kontrakten ikke var tillagt beføjelser, der gjorde, at denne overfor brugerne af spilleautomaterne fremstod som havende ansvaret for hele den daglige drift, herunder et selvstændigt ansvar, men at virksomheden alene skulle stille gulvplads m.v. til rådighed for operatøren. SKAT henviste i denne sammenhæng til styresignalet SKM2009.428.SKAT og Landsskatterettens afgørelse SKM2008.877.LSR.

Landsskatteretten skal om den af Landsskatteretten tidligere trufne afgørelse om spilleautomater, afgørelse af 10. september 2008, offentliggjort som SKM2008.877.LSR, bemærke, at det er rettens vurdering, at nærværende klagesag adskiller sig fra den tidligere afgørelse fra Landsskatteretten for så vidt angår lokaliteten men at de øvrige omstændigheder dog må anses for sammenlignelige. I afgørelsen fra 2008 fremgik det af aftalen mellem spiludbyderen og opstillingsstedet, en kiosk, at der blev stillet gulvplads til rådighed for 16 spilleautomater, at kiosken forestod rengøring af lokalerne og leverede elektricitet, medens spiludbyderen opbevarede nøgler til automaterne og forestod service, vedligeholdelse og tømning af automaterne. Den årlige afgift for tilslutning af automaterne blev delt ligeligt mellem spiludbyder og opstillingsstedet - kiosken.

I nærværende sag forefindes ingen konkrete oplysninger om de tre spilleautomaters placering i virksomheden eksempelvis ved billeder eller en besigtigelse foretaget af SKAT, som kan godtgøre, at spilleautomaternes placering udgjorde en integreret del af pubben, og at det dermed ikke fremgik overfor kunderne, at der var en fremmed operatør. Repræsentantens bemærkninger om anvendelse af mønter og ikke poletter i spilleautomaterne ses endvidere ikke understøttet i aftaleparternes kontrakt. Heraf fremgår netop, at der blev anvendt poletter, og at disse var ejet af operatøren. At operatøren er gået konkurs og ifølge repræsentanten ikke har opfyldt sin forpligtelse i forhold til kontrakten kan ikke medføre et andet resultat, særligt når der henses til, at der ikke var udgifter til service, reparation og vedligeholdelse i den påklagede afgiftsperiode 2014.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at virksomheden ikke har godtgjort at have handlet i eget navn. Landsskatteretten stadfæster på baggrund heraf SKATs afgørelse. Virksomheden er ikke momsfritaget af indtægter fra spilleautomaterne, da virksomheden ikke anses for at handle i eget navn for fremmed regning.

Virksomheden har subsidiært gjort gældende, at der er adgang til momsfradrag på 36.912 kr. for moms på udgifter til spilleautomaterne konteret på 1320 ”Direkte omkostninger varer/u moms” (20 % af 184.560 kr.), da der ikke tidligere har været fradraget moms heraf og SKAT i afgørelsen ikke har taget højde for den ikke tidligere fradragne moms i afgørelsen.

Landsskatteretten bemærker, at SKAT i afgørelsen af 11. maj 2016 har givet fradrag for moms på udgifter relateret til spilleautomaterne. SKAT har beregnet salgsmoms af spilleindtægterne bogført på virksomhedens konto 1030 ”Automater” fratrukket udgifterne til spilleautomaterne, der er bogført på konto 1320 ”Direkte omkostninger varer/u moms”. Der er alene beregnet salgsmoms af nettoindtægten på 111.857 kr. (296.417 kr. - 184.560 kr.)

SKATs afgørelse stadfæstes for dette punkt.