Kendelse af 04-12-2020 - indlagt i TaxCons database den 20-02-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 3. og 4. kvartal 2010

Genoptagelse af afgiftstilsvaret

Afslag

Genoptagelse

Stadfæstelse

Afgiftsperioden 1. og 2. kvartal 2011

Genoptagelse af afgiftstilsvaret

Afslag

Genoptagelse

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Sagen vedrører genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 3. og 4. kvartal 2010 samt 1. og 2. kvartal 2011.

Det fremgår af SKATs systemer, at virksomheden har været momsregistreret i perioden 14. maj 2007 – 28. april 2011.

Virksomheden har angivet følgende momstilsvar for perioden 1. og 2. kvartal 2010:

1. kvartal 2010:

Salgsmoms: 42.694 kr.

Købsmoms: 16.275 kr.

Tilsvar: 26.419 kr.

2. kvartal 2010:

Salgsmoms: 56.878 kr.

Købsmoms: 10.727 kr.

Tilsvar: 46.151 kr.

Momstilsvar udgør herefter i alt 73.570 kr. for 1. og 2. kvartal 2010.

SKAT har foretaget følgende foreløbige fastsættelser af momstilsvaret for perioden 3. kvartal 2010 – 2. kvartal 2011, da virksomheden ikke selv har angivet tilsvar:

3. kvartal 2010:

Foreløbig fastsættelse: 30.000 kr.

4. kvartal 2010:

Foreløbig fastsættelse: 37.000 kr.

I alt 67.000 kr. for 3. og 4. kvartal 2010.

1. kvartal 2011:

Foreløbig fastsættelse: 46.000 kr.

2. kvartal 2011:

Foreløbig fastsættelse: 57.000 kr.

I alt 103.000 kr. for 1. og 2. kvartal 2011

Virksomhedens indehaver har til SKAT og Skatteankestyrelsen oplyst, at han bl.a. har haft personlige problemer i de omhandlede afgiftsperioder, og at han af denne årsag ikke har kunnet angive korrekt momstilsvar.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet virksomhedens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af ansættelsen af momstilsvar for afgiftsperioderne 3. og 4. kvartal 2010 samt 1. og 2. kvartal 2011.

Som begrundelse for afslaget har SKAT anført følgende:

”(...)

Fristen for at ændre din moms for 2. kvartal 2011 er udløbet, fordi vi har modtaget din anmodning om genoptagelse mere end 3 år efter periodens angivelsesfrist, der var 17. august 2011.

Vi kan derfor kun genoptage ansættelsen for denne og for tidligere perioder, hvis der er særlige omstændigheder.

Da du ikke selv har indberettet din moms for perioden 3. kvartal 2010 – 2. kvartal 2011 har SKAT foretaget foreløbige fastsættelser. Det forhold, at SKAT har foretaget foreløbige fastsættelser, udgør efter SKATs opfattelse ikke i sig selv sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3- årsfristens udløb.

Det forhold, at du har haft personlige problemer i 2010, som også har medført, at du i 2011 må lukke din virksomhed, udgør efter SKATs opfattelse desuden ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre genoptagelse ud over fristen.

Du har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen, ligesom I ikke har oplyst, hvorfor anmodningen ikke er fremsendt før nu. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har anmodet om genoptagelse af ansættelsen af momstilsvar for afgiftsperioderne 3. og 4. kvartal 2010 samt 1. og 2. kvartal 2011.

Repræsentantens beløbsmæssige påstand for de omhandlede afgiftsperioder er opgjort således:

2010

3. kvartal

Takseret momstilsvar på 30.000 kr. skal nedsættes til

27.536,50 kr.

4. kvartal

Takseret momstilsvar på 37.000 kr. skal nedsættes til

28.182,00 kr.

2011

1. kvartal

Takseret momstilsvar på 46.000 kr. skal nedsættes til

22.680,50 kr.

2. kvartal

Takseret momstilsvar på 57.000 kr. skal nedsættes til

44.250,00 kr.

Til støtte for sin anmodning har repræsentanten anført følgende:

”(...)

[person1] åbnede den 15. maj 2007 virksomheden [virksomhed1] v/[person1], cvr. [...1], se bilag 2.

[person1] har udført viceværtopgaver for forskellige virksomheder. Han har ikke på noget tidspunkt haft nogen ansatte og har derfor været afhængig af sin egen indsats i virksomheden.

Vor klients virksomhed kører godt i indkomstårene 2007, 2008 og 2009, hvor han ligeledes har tilknyttet en revisor til at klare alt bogføring og regnskabsarbejde for sig, jf. bilag 3.

I midten af indkomståret 2010 begynder [person1] dog ikke at være i virksomheden på fuld tid. Af samme årsag får han ikke indleveret bilag til tiden og får dermed heller ikke udarbejdet regnskab. Da hans liv er inde i en meget turbulent periode i årene 2010 og 2011, mister [person1] mange af sine bilag.

Han når dog at få angivet moms for 1. og 2. kvartal af 2010, se bilag 4.

Forretningen bliver mindre og mindre aktiv og den 28. april 2011, vælger [person1] at lukke virksomheden fuldstændigt.

Han anser derfor virksomheden for fuldt afviklet, da han lukker denne hos SKAT den 28. april 2011. I 2016 modtager [person1] dog en gældsopgørelse fra SKAT, som viser en enorm stor gæld, som vor klient er meget uforstående overfor.

Han opdager herefter, at han er blevet skønsmæssigt takseret med salgsmoms i 3. og 4. kvartal i 2010 og i 1. og 2. kvartal i 2011 for et samlet beløb på kr. 170.000,00.

[person1] bliver selvfølgelig chokeret over dette, da han troede, at virksomheden var afviklet korrekt.

Han kontakter derfor [virksomhed2] ApS for at få rådgivning om sagen.

[virksomhed2] ApS fremsender derfor den 23. februar 2016 anmodning om genoptagelse af momsansættelserne for indkomstårene 2010 og 2011, se bilag 5.

[virksomhed2] ApS har telefoniske drøftelser med SKATs sagsbehandler, [person2], hvori det bliver gjort klar overfor SKAT, at vor klient er i gang med at fremfinde alt materiale, som kan have relevans for at bevise den forkerte momsansættelse.

SKAT fremsender dog, trods denne information, afgørelse af 2. maj 2016, se bilag 1, hvori SKAT afviser at genoptage momsansættelserne for indkomstårene 2010 og 2011.

På baggrund heraf påklages afgørelse af 2. maj 2016, se bilag 1, hermed.

--oOo—

ANGBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand skal det helt overordnet gøres gældende, at vi ikke er enige i SKATs nægtelse af anmodning om genoptagelse. I det følgende vil betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4 blive nærmere gennemgået for at understøtte vores påstand.

Endvidere skal det bemærkes, at vor klient straks henvendte sig til [virksomhed2] ApS, da han, i 2015, opdagede, at han momsmæssigt var blevet skønsmæssig takseret i indkomstårene 2010 og 2011, hvorfor vor klient har overholdt reaktionsfristen på 6 måneder, jf. skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2.

Særligt vedrørende indkomståret 2010

[person1] har i indkomståret 2010 personlige problemer, som gør, at han ikke har den samme opmærksomhed på sin virksomhed, som hidtil. Han har dog fået angivet sin salgsmoms og købsmoms for 1. og 2. kvartal i indkomståret 2010, men han får ikke beregnet dette til 3. og 4. kvartal i 2010.

Af denne årsag har SKAT takseret vor klient kun med salgsmoms for 3. og 4. kvartal med henholdsvis 30.000,00 og 37.000,00.

Ekstraordinær genoptagelse

En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2.

Fristen for anmodning om ordinær genoptagelse for momsansættelsen for indkomståret 2010 er udløbet, hvorfor der kun kan ske genoptagelse, såfremt en af betingelserne i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1-4 er opfyldt.

SKAT har fremført i deres afgørelse af 2. maj 2016, at de ikke anser betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4 for at være opfyldt.

Dette er vi ikke enige i.

Vi mener, at momsansættelsen for indkomståret 2010 skal genoptages efter skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, da der foreligger særlige omstændigheder.

Bestemmelsen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4 fandtes tidligere i skattestyrelsesloven § 35 C, stk. 1, nr. 4. I bemærkningerne til lovforslag LFF 2003-03-12 nr. 175 er der vedrørende denne bestemmelse henvist til bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse i lovforslaget vedrørende skatteansættelse § 35, stk. 1, nr. 8, som er enslydende med skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8, hvorfor det kan antages, at betingelserne for genoptagelse efter denne er ens for genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4.

Bestemmelsen i skatteforvaltningsloven 32, stk.1, nr. 4, jf. § 27, stk. 1, nr. 8 kan derfor kun anvendes til at foretage ændringer, som er til gunst for den skattepligtige, hvorfor SKAT ikke har adgang til at gennemføre en nettoforhøjelse på grundlag af en anmodning om nedsættelse, jf. SKM2012.87BR, se bilag 6.

Skatteforvaltningsloven 32, stk.1, nr. 4, jf. § 27, stk. 1, nr. 8 er en opsamlingsregel, der kan finde anvendelse, når ingen af de øvrige genoptagelsesgrunde i skatteforvaltningsloven 32, stk.1, nr. 4, jf. § 27, stk. 1, nr. 8 kan medføre ekstraordinær genoptagelse.

Det centrale anvendelsesområde for tilladelse til genoptagelse efter skatteforvaltningsloven 32, stk.1, nr. 4, jf. § 27, stk. 1, nr. 8, er når en ansættelse af indkomstskat er forkert som følge af, at SKAT har begået fejl på sådan en måde, at fejlen har været årsag til en materiel urigtig ansættelse, som det efter en konkret vurdering må anses for urimelig at opretholde, jf. den Juridiske vejledning 2016-2, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8.

(...)

[person1]s virksomhed er blevet skønsmæssig ansat til at have haft en salgsmoms på kr. 67.000,00 i 3. og 4. kvartal af indkomståret 2010.

Hvis en skønsmæssig ansættelse åbenlyst er sat for højt i forhold til de tilgængelige oplysninger på det tidspunkt, hvor den skønsmæssige afgørelse er truffet, vil der kunne være tale om en ansvarspådragende myndighedsfejl, der kan medføre ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven 32, stk.1, nr. 4, jf. § 27, stk. 1, nr. 8, jf. den Juridiske vejledning 2016-2, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8.

Det fremgår endvidere af samme vejledning, at jo større forskellen mellem den skønsmæssige ansættelse og den efterfølgende dokumenterede ansættelse, jo mindre krav vil der kunne stilles for at kvalificere den skønsmæssige afgørelse som en myndighedsfejl.

Ved vurdering af om der kan tillades genoptagelse efter skatteforvaltningsloven 32, stk.1, nr. 4, jf. § 27, stk. 1, nr. 8, tillægges det betydning om en ændring af skatteansættelsen har væsentlig betydning for den skattepligtige.

Dette væsentlighedskriterium er i hovedsagen af økonomisk art og indebærer, at en indkomstændring for et eller flere indkomstår på i alt mere end kr. 5.000,00 bør resultere i genoptagelse, jf. den Juridiske vejledning 2016-2, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8.

Vor klient har i 3. og 4. kvartal i indkomståret 2010 ikke haft et momstilsvar på kr. 67.000,00, hvorfor overstående betingelse må anses som værende opfyldt.

Vedrørende momsangivelse for indkomståret 2010

Da vor klient i indkomståret 2010 ikke har fået bogført regelmæssigt eller udarbejdet regnskab for sin virksomhed, har han derfor heller ikke kunne indberette præcist momstilsvar. Vi skal dog erklære os enige i de momsangivelser, som der er foretaget for 1. og 2. kvartal i indkomståret 2010.

Da vor klient desværre ikke længere er i besiddelse af samtlige bilag vedrørende virksomheden i indkomståret 2010, har det ikke været muligt at udarbejde regnskab på bagrund heraf.

[person1] har dog haft en erhvervskonto tilknyttet virksomheden, men da [person1]s privatliv i indkomståret 2010 blev mere og mere uoverskueligt, har [person1] anvendt sin erhvervskonto til private udgifter også. Det er derfor ikke muligt ud fra posteringer på kontoudtogene at definere de præcise driftsomkostninger, som [person1] har haft i forbindelse med virksomheden.

Dog har kontoudtogene kunne danne grundlag for de indtægter, som virksomheden [virksomhed1] v/[person1] har haft i 3. og 4. kvartal i indkomståret 2010. Vi har derfor, på baggrund heraf, udarbejdet en beregning for, hvad købsmoms for 3. og 4. kvartal i indkomståret 2010 burde have været angivet til.

Det er ved retspraksis fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen.

Det vil derfor være muligt at fremkomme med en angivelse af momstilsvaret for 3. og 4. kvartal i indkomståret 2010 og hermed påvise, at SKATs takserede momstilsvar er urimeligt ansat.

For 3. til 4. kvartal i indkomståret 2010 har SKAT skønnet momsforpligtelser for i alt kr. 67.000,00, fordelt med henholdsvis kr. 30.000,00 for 3. kvartal og kr. 37.000,00 for 4. kvartal. SKAT har ikke fratrukket nogen købsmoms.

Til brug for udregningen af den korrekte momsansættelse for 3. og 4. kvartal i indkomståret 2010 fremlægges kontoudtog fra vor klients erhvervskonto hos [finans1] [...07] for perioden 1. juli 2010 - 31. december 2010, se bilag 7.

Heraf fremgår at vor klient har haft følgende indtægter i 3. og 4. kvartal i indkomståret 2010:

Fakturaer:

3. kvartal

02.jul

[person3]

kr. 35.484,38

21.jul

[person3]

kr. 50.687,50

18.aug

[person4]

kr. 4.375,00

25.aug

[person5]

kr. 9.843,75

31. aug

[person6]

kr. 17.875,00

08.sep

[Boligselskab1] afdeling 15

kr. 6.406,25

28.sep

[person3]

kr. 41.812,50

28.sep.

? (fakt 1096)

kr. 5.618,75

4. kvartal

19.okt.

[virksomhed3] A/S

kr. 6.250,00

20.okt

[person7]

kr. 5.000,00

27.okt

[person6]

kr. 14.000,00

28.okt

[virksomhed4]

kr. 1.187,50

04.nov

[Boligselskab1] Afdeling 15

kr. 6.718,75

04.nov

[Boligselskab1] Afdeling 15

kr. 2.625,00

04.nov

[Boligselskab1] Afdeling 15

kr. 1.875,00

12.nov

[person3]

kr. 63.312,50

14.dec

[person6]

kr. 18.500,00

14.dec

[person6]

kr. 5.312,50

15.dec

[person3]

kr. 37.562,50

21.dec

[Boligselskab1] Afdeling 15

kr. 10.343,75

29.dec

[Boligselskab1] Afdeling 15

kr. 3.450,00

Vedrørende momstilsvar for 3. kvartal

Vor klient har i 3. kvartal udstedt følgende fakturaer:

Dato

Beløb uden moms

Moms

Beløb med moms

02.jul

kr. 28.387,50

kr.

7.096,88

kr. 35.484,38

21.jul

kr. 40.550,00

kr.

10.137,50

kr. 50.687,50

18.aug

kr. 3.500,00

kr.

875,00

kr. 4.375,00

25.aug

kr. 7.875,00

kr.

1.968,75

kr. 9.843,75

31.aug

kr. 14.3000,00

kr.

3.575,00

kr. 17.875,00

08.sep

kr. 5.125,00

kr.

1.281,25

kr. 6.406,25

28.sep

kr. 33.450,00

kr.

8.362,50

kr. 41.812,50

28.sep.

kr. 4.495,00

kr.

1.123,75

kr. 5.618,75

Salgsmomsen heraf er kr. 34.420,63

Momsen på de omkostninger, den såkaldte købsmoms, som er forbundet for at kunne levere ydelser på kr. 172.103,13 kan fradrages i salgsmomsen.

Det er ved retspraksis fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen:

Salgsmoms

Beregning

Købsmoms (anslået)

34.420,63

0,20 X 34.420,63

6.884,13

Der vil derfor for 3. kvartal i indkomståret 2010 kunne imødekommes fradrag på købsmoms for minimum kr. 6.884,13.

Dette vil medføre, at momstilsvar for 3. kvartal i indkomståret 2010 være således:

Salgsmoms:

kr. 34.420,63

Købsmoms:

Kr. 6.884,13

Momstilsvar

Kr. 27.536,50

Vedrørende momstilsvar i 4. kvartal

Vor klient har i 4. kvartal udstedt følgende fakturaer:

Dato

Beløb uden moms

Moms

Beløb med moms

19.okt.

kr. 5.000,00

kr. 1.250,00

kr. 6.250,00

20.okt

kr. 4.000,00

kr. 1.000,00

kr. 5.000,00

27.okt

kr. 11.200,00

kr. 2.800,00

kr. 14.000,00

28.okt

kr. 900,00

kr. 237,50

kr. 1.187,50

04.nov

kr. 5.375,00

kr. 1.343,75

kr. 6.718,75

04.nov

kr. 2.100,00

kr. 525,00

kr. 2.625,00

04.nov

kr. 1.406,25

kr. 468,75

kr. 1.875,00

12.nov

kr. 50.650,00

kr. 12.662,50

kr. 63.312,50

14.dec

kr. 14.800,00

kr. 3.700,00

kr. 18.500,00

14.dec

kr. 4.250,00

kr. 1.062,50

kr. 5.312,50

15.dec

kr. 30.050,00

kr. 7.512,50

kr. 37.562,50

21.dec

kr. 8.275,00

kr. 2.068,75

kr. 10.343,75

29.dec

kr. 2.760,00

kr. 690,00

kr. 3.450,00

Salgsmomsen heraf er kr. 35.227,50

Momsen på de omkostninger, den såkaldte købsmoms, som er forbundet for at kunne levere ydelser på kr. 176.137,50 kan fradrages i salgsmomsen.

Det er ved retspraksis fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen:

Salgsmoms

Beregning

Købsmoms (anslået)

35.227,50

0,20 X 35.227,50

7.045,50

Der vil derfor for 4. kvartal i indkomståret 2010 kunne imødekommes fradrag på købsmoms for minimum kr. 7.045,50.

Dette vil medføre, at momstilsvar for 4. kvartal i indkomståret 2010 være således:

Salgsmoms:

kr. 35.227,50

Købsmoms:

Kr. 7.045,50

Momstilsvar

Kr. 28.182,00

Momsansættelsen for i 3. og 4. kvartal i indkomståret 2010 er altså i alt kr. 55.718,50.

SKATs skønsmæssige momstilsvar for 3. til 4. kvartal 2010 på kr. 67.000,00, er derfor for højt sat.

Dette skyldes blandt andet, at SKAT ikke har ikke har ville imødekomme fradrag for købsmoms i den takserede salgsmoms.

Med en gennemgang af kontoudtog for perioden 1. juli -31. december 2016, se bilag 7, som tydeligt viser, at der har været aktivitet i form af varekøb, hvis moms er fradragsberettiget i vor klients virksomheds salgsmoms, mener vi, at der tale om særlige omstændigheder, som vil kunne begrunde en genoptagelse efter skatteforvaltningsloven§ 32, stk. 1, nr. 4.

Her skal særligt lægges vægt på, at disse oplysninger var fuldt ud tilgængelige for SKAT på tidspunktet for ansættelsen af det takserede momstilsvar.

Det kan derfor undre, at SKAT ikke har anvendt disse oplysninger, da SKAT første gang udbad sig kontoudtogene og på baggrund heraf beregnede det korrekte momstilsvar.

I stedet har SKAT sat fastsat en salgsmoms på samlet 67.000,00 og ikke givet fradrag for købsmoms, selvom kontoudtogene viser tydeligt, at der har været driftsudgifter.

På baggrund heraf, mener vi, at der bør ske genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, da der er tale om en skønsmæssig ansættelse, som åbenlyst er sat for højt i forhold til de tilgængelige oplysninger på det tidspunkt, hvor den skønsmæssige afgørelse er truffet, hvorfor der er tale om en ansvarspådragende myndighedsfejl, som medføre ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven 32, stk. I, nr. 4,jf. § 27, stk. 1, nr. 8,jf. den Juridiske vejledning 2016-2, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8.

På baggrund heraf skal momstilsvar for 3. og 4. kvartal nedsættes fra 67.000,00 til kr. 55.718,50.

Særligt vedrørende indkomståret 2011

[person1] har i indkomståret 2011 personlige problemer, som gør, at han ikke har den samme opmærksomhed på sin virksomhed, som hidtil. Dette fører til, at vor klient vælger at lukke sin virksomhed den 28. april 2011.

SKAT har dog takseret vor klient med salgsmoms for 1. og 2. kvartal af indkomståret 2011 med henholdsvis 46.000,00 og 57.000,00.

Ekstraordinær genoptagelse

En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2.

Fristen for anmodning om ordinær genoptagelse for momsansættelsen for indkomståret 2011 er udløbet, hvorfor der kun kan ske genoptagelse, såfremt en af betingelserne i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1-4 er opfyldt.

SKAT har fremført i deres afgørelse af 2. maj 2016, se bilag 1, at de ikke anser betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven§ 32, stk. 1, nr. 4 for at være opfyldt.

Dette er vi ikke enige i.

Vi mener, at momsansættelsen for indkomståret 2011 skal genoptages efter skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, da der foreligger særlige omstændigheder.

(...)

Vor klient har i 1. og 2. kvartal i indkomståret 2011 ikke haft et momstilsvar på kr. 103.000,00, hvorfor overstående betingelse må anses som værende opfyldt.

Vedrørende momsangivelse for indkomståret 2011

Da vor klient i indkomståret 2011 ikke har fået bogført regelmæssigt eller udarbejdet regnskab for sin virksomhed, har han derfor heller ikke kunne indberette præcist momstilsvar.

Da vor klient desværre ikke længere er i besiddelse af samtlige bilag vedrørende virksomheden i indkomståret 2011, har det ikke været muligt at udarbejde regnskab på bagrund heraf.

[person1] har dog haft en erhvervskonto tilknyttet virksomheden, men da [person1]s privatliv i indkomståret 2011 blev mere og mere uoverskueligt, har vor klient anvendt sin erhvervskonto til private udgifter også. Det er derfor ikke muligt ud fra posteringer på kontoudtogene at definere de præcise driftsomkostninger, som [person1] har haft i forbindelse med virksomheden.

Dog har kontoudtogene kunne danne grundlag for de indtægter, som virksomheden [virksomhed1] v/[person1] har haft i 1. og 2. kvartal i indkomståret 2011. Vi har derfor på baggrund heraf udarbejdet en beregning for, hvad købsmoms for 1. og 2. kvartal i indkomståret 2011 burde have været angivet til.

Vor klient har afmeldt sin virksomhed den 28. april 2011, se bilag 2. Dog forsætter der med at komme betalinger for fakturaer frem til den 30. september 2011. Vi har derfor valgt at medtage fakturaer indbetalt fra den 28. april 2011 til og med den 30. september 2011 i beregning af 2. kvartal, da levering af ydelserne tilhørende disse fakturaer er erlagt i dette kvartal.

Det er ved retspraksis fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen.

Det vil derfor være muligt at fremkomme med en angivelse af momstilsvaret for 1. og 2. kvartal i indkomståret 2011 og hermed påvise, at SKATs takserede momstilsvar er urimeligt ansat.

For 1. til 2. kvartal i indkomståret 201 har SKAT skønnet momsforpligtelser for i alt kr. 103.000,00, fordelt med henholdsvis kr. 46.000,00 for 1. kvartal og kr. 57.000,00 for 2. kvartal. SKAT har ikke fratrukket nogen købsmoms.

Til brug for udregningen af den korrekte momsansættelse for 1. og 2. kvartal i indkomståret 2011fremlægges kontoudtog fra vor klients erhvervskonto hos [finans1] [...07], se bilag 8.

Heraf fremgår at vor klient har haft følgende indtægter i 1. og 2. kvartal i indkomståret 2011:

Fakturaer:

1. kvartal

05.jan

[virksomhed5]

kr. 6.400,00

20.jan

[virksomhed6]

kr. 10.625,00

26.jan

[person3]

kr. 4.375,00

09.feb

[person6]

kr. 23.125,00

10.feb

[Boligselskab2]

kr. 3.125,00

21.feb

[Boligselskab1] Afdeling 15

kr. 5.525,00

21.feb

[person3]

kr. 38.328,13

28.feb

[virksomhed7] A/S - VVS

kr. 5.625,00

16.mar

[person3]

kr. 48.625,00

2. kvartal

12.apr.

[person3]

kr. 3.250,00

13.apr

[Boligselskab1] Afdeling 15

kr. 4.400,00

13.apr

[Boligselskab1] Afdeling 62

kr. 4.400,00

22.apr

[virksomhed8] ApS

kr. 7.443,75

27.apr

[person6]

kr. 15.562,50

27.apr

[Boligselskab1] Afdeling 62

kr. 1.462,50

27.apr

[Boligselskab1] Afdeling 62

kr. 3.368,75

12.maj

[person3]

kr. 48.500,00

22. juni

[person3]

kr. 9.625,00

28.jun

[virksomhed9] A/S

kr. 7.250,00

07.jul

[person6]

kr. 20.650,00

17.jul

[Boligselskab1] Afdeling 15

kr. 3.656,25

09.aug

[person3]

kr. 36.843,75

23.aug

[Boligselskab1] Afdeling 15

kr. 2.187,50

29.aug

[person6]

kr. 8.250,00

30.aug

[person3]

kr. 25.125,00

09.sep

[virksomhed10] A/S

kr. 4.750,00

20.sep

[person3]

kr. 1.418,75

20.sep

[person3]

kr. 19.012,50

28.sep

[person3]

kr. 37.781,25

30.sep

[virksomhed7] - VVS

kr. 11.625,00

Vedrørende momstilsvar i 1. kvartal

Vor klient har i 1. kvartal udstedt følgende fakturaer:

Dato

Beløb uden moms

Moms

Beløb med moms

05.jan

kr. 5.120,00

kr. 1.280,00

kr. 6.400,00

20.jan

kr. 8.500,00

kr. 2.125,00

kr. 10.625,00

26.jan

kr. 3.500,00

kr. 875,00

kr. 4.375,00

09.feb

kr. 18.500,00

kr. 4.625,00

kr. 23.125,00

10.feb

kr. 2.500,00

kr. 625,00

kr. 3.125,00

21.feb

kr. 4.420,00

kr. 1.105,00

kr. 5.525,00

21.feb

kr. 27.462,50

kr. 6.865,63

kr. 38.328,13

28.feb

kr. 4.500,00

kr. 1.125,00

kr. 5.625,00

16.mar

kr. 38.900,00

kr. 9.725,00

kr. 48.625,00

Salgsmomsen heraf er kr. 28.350,63

Momsen på de omkostninger, den såkaldte købsmoms, som er forbundet for at kunne levere ydelser på kr. 141.753,13 kan fradrages i salgsmomsen.

Det er ved retspraksis fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen:

Salgsmoms

Beregning

Købsmoms (anslået)

28.350,63

0,20 x 28.350,63

5.670,13

Der vil derfor for 1. kvartal i indkomståret 2011 kunne imødekommes fradrag på købsmoms for minimum kr. 5.670,13.

Dette vil medføre, at momstilsvar for 1. kvartal i indkomståret 2011 være således:

Salgsmoms:

kr. 28.350,63

Købsmoms:

Kr. 5.670,13

Momstilsvar

Kr. 22.680,50

Det kan hertil undre, at SKAT har takseret salgsmoms for 1. kvartal i indkomståret 2011 til 46.000,00, når SKAT ved deres egen gennemgang af vor klients kontoudtog har beregnet en salgsmoms til 28.350,63, se bilag 9.

Dette er en forskel på kr. 17.649,37, hvilket må siges, at være en væsentlig forhøjelse, når der er klare beviser for, at der kun er salgsmoms for 28.350,63.

Alene den omstændighed, at SKAT har foretaget et så urimeligt højt skøn og med dette selv afslører, at de ikke har anvendt de oplysninger, som var SKAT tilgængelige på tidspunkt for denne skønsmæssige taksering af salgsmoms, er i sig selv en særlig omstændighed, som skal udløse en ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, da der er tale om en skønsmæssig ansættelse, som åbenlyst er sat for højt i forhold til de tilgængelige oplysninger på det tidspunkt, hvor den skønsmæssige afgørelse er truffet, hvorfor der er tale om en ansvarspådragende myndighedsfejl, som medføre ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven 32, stk. 1, nr. 4, jf. § 27, stk. 1, nr. 8, jf. den Juridiske vejledning 2016-2, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8.

Vedrørende momstilsvar i 1. kvartal

Vor klient har i 1. kvartal udstedt følgende fakturaer:

Dato

Beløb uden moms

Moms

Beløb med moms

12.apr.

kr. 2.600,00

kr. 650,00

kr. 3.250,00

13.apr

kr. 3.520,00

kr. 880,00

kr. 4.400,00

13.apr

kr. 3.520,00

kr. 880,00

kr. 4.400,00

22.apr

kr. 5.955,00

kr. 1.488,75

kr.7.443,75

27.apr

kr. 12.450,00

kr. 3.112,50

kr. 15.562,50

27.apr

kr. 1.170,00

kr. 292,50

kr. 1.462,50

27.apr

kr. 2.695,00

kr. 673,75

kr. 3.368,75

12.maj

kr.38.800,00

kr. 9.700,00

kr. 48.500,00

22. juni

kr. 7.700,00

kr. 1.925,00

kr. 9.625,00

28.jun

kr. 5.800,00

kr. 1.450,00

kr. 7.250,00

07.jul

kr. 16.520,00

kr. 4.130,00

kr. 20.650,00

17.jul

kr. 2.925,00

kr. 731.25

kr. 3.656,25

09.aug

kr. 29.475,00

kr. 7.368,75

kr. 36.843,75

23.aug

kr. 1.750,00

kr. 437,50

kr. 2.187,50

29.aug

kr. 6.600,00

kr. 1.650,00

kr. 8.250,00

30.aug

kr. 20.100,00

kr. 5.025,00

kr. 25.125,00

09.sep

kr. 3.800,00

kr. 950,00

kr. 4.750,00

20.sep

kr. 1.135,00

kr. 283,75

kr. 1.418,75

20.sep

kr. 15.210,00

kr. 3.802,50

kr. 19.012,50

28.sep

kr. 30.225,00

kr. 7.556, 25

kr. 37.781,25

30.sep

kr. 9.300,00

kr. 2.325,00

kr. 11.625,00

Salgsmomsen heraf er kr. 55.312,50

Momsen på de omkostninger, den såkaldte købsmoms, som er forbundet for at kunne levere ydelser på kr. 273.632,50 kan fradrages i salgsmomsen.

Momsen på de omkostninger, den såkaldte købsmoms, som er forbundet for at kunne levere ydelser på kr. 273.632,50 kan fradrages i salgsmomsen.

Salgsmoms

Beregning

Købsmoms (anslået)

55.312,50

0,20 x 55.312,50

11.062,50

Der vil derfor for 1. kvartal i indkomståret 2011 kunne imødekommes fradrag på købsmoms for minimum kr. 11.062,50.

Dette vil medføre, at momstilsvar for 1. kvartal i indkomståret 2011 være således:

Salgsmoms:

kr. 55.312,50

Købsmoms:

Kr. 11.062,50

Momstilsvar

Kr. 44.250,00

Det kan hertil undre, at SKAT har takseret salgsmoms for 2. kvartal i indkomståret 2011 til 57.000,00, når SKAT ved deres egen gennemgang af vor klients kontoudtog har beregnet en salgsmoms til 44.250,00, se bilag 9.

Dette er en forskel på kr. 12.750,00, hvilket må siges at være en væsentlig forhøjelse, når der er klare beviser for, at der kun er salgsmoms for 44.250,00.

Alene den omstændighed, at SKAT har foretaget et så urimeligt skøn og med bilag 9 selv afslører, at SKAT ikke har anvendt de oplysninger, som var SKAT tilgængelige på tidspunkt for denne skønsmæssige taksering af salgsmoms, er i sig selv en særlig omstændighed, som skal udløse en ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, da der er tale om en skønsmæssig ansættelse, som åbenlyst er sat for højt i forhold til de tilgængelige oplysninger på det tidspunkt, hvor den skønsmæssige afgørelse er truffet, hvorfor der er tale om en ansvarspådragende myndighedsfejl, som medfører ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven 32, stk.1, nr. 4, jf. § 27, stk. 1, nr. 8, jf. den Juridiske vejledning 2016-2, afsnit A.A.8.2.2.2.2.8.

”(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 (uddrag) fremgår følgende:

En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Virksomhedens repræsentant har den 29. februar 2016 anmodet om genoptagelse af ansættelsen af momstilsvaret for perioderne 3. og 4. kvartal 2010 samt 1. og 2. kvartal 2011. Fristen for at angive moms for 2. kvartal 2011 udløb den 17. august 2011. Den ordinære 3-årige genoptagelsesfrist udløb dermed den 17. august 2014 og tidligere for de omhandlede perioder, og genoptagelse kan dermed ikke ske i henhold til denne bestemmelse.

En eventuel genoptagelse af ansættelsen skal herefter ske i henhold til de ekstraordinære frister i skatteforvaltningslovens § 32.

Af skatteforvaltningslovens § 32 (uddrag) fremgår følgende:

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

...

4)Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Den afgiftspligtige skal dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt. Den afgiftspligtige bærer således risikoen for, at bevisbyrden kan være tungere, jo ældre år der er tale om. Er der således tale om genoptagelse for afgiftsperioder, der ligger langt tilbage i tid, og afgiftsmyndighederne af denne grund ikke længere er i besiddelse af angivelsesmaterialet, må der som betingelse for genoptagelse stilles krav om, at den afgiftspligtige dokumenterer ændringens berettigelse eksempelvis ved fremlæggelse af kopi af det relevante angivelsesmateriale.

Virksomheden har ikke angivet momstilsvar, ligesom den ikke har fremlagt bilag eller bogføringsmateriale, hvorfor afgiftsmyndighederne har været berettiget til at ansætte afgiftstilsvaret skønsmæssigt.

Virksomheden har under genoptagelsessagens behandling fremlagt bankkontoudskrifter for de omhandlede perioder, men har fortsat ikke fremlagt bilags- og bogføringsmateriale i øvrigt. Bankkontoudskrifter giver ikke i sig selv et tilstrækkeligt grundlag for opgørelsen af momstilsvaret.

Virksomhedens indehaver har efter det oplyste haft personlige problemer i de omhandlede afgiftsperioder, hvorfor han efter det af repræsentanten oplyste ikke har kunnet angive momstilsvaret rettidigt. Der er ikke fremlagt lægeerklæringer for, at indehaveren har været syg eller anden dokumentation for, at indehaveren har været uarbejdsdygtig i den omhandlede eller efterfølgende periode.

Der er desuden ikke fremlagt oplysninger eller dokumentation for, at der er særlige omstændigheder i øvrigt, der taler for at genoptage ansættelsen af momstilsvaret. Det er således ikke en særlig omstændighed, at myndighederne har fastsat afgiftstilsvaret skønsmæssigt til et højere beløb, end virksomheden ud fra bankkontoudskrifterne har opgjort.

Allerede derfor stadfæster Landsskatteretten afgørelsen.