Kendelse af 21-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 13-10-2018

SKAT har, som følge af et kontrolbesøg i virksomhedens forretning, skønsmæssigt ansat virksomhedens omsætning, samt virksomhedens omsætning af chokolade- og sukkervarer. Som følge heraf, har SKAT opkrævet 1.411.161 kr. i chokolade- og sukkervarerafgift for perioden 1. juli 2015 til 31. januar 2016. SKAT har endvidere forhøjet virksomhedens momstilsvar med 711.862 kr. for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Virksomheden sælger chokolade- og sukkervarer m.v. fra en forretning beliggende på [by1]. Virksomhedens salg af bland selv-slik udgør hovedparten af virksomhedens omsætning. Virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed ejet af [person1] (herefter benævnt indehaveren).

Virksomheden blev den 1. juli 2015 registreret som varemodtager for chokolade- og sukkervarerafgift hos SKAT.

Den 18. juni 2015 foretog SKAT en uanmeldt kontrol i virksomheden. Efterfølgende var SKAT på to opfølgende kontrolbesøg henholdsvis den 27. oktober 2015 og den 17. februar 2016.

Indehaveren var tilstede på kontroltidspunktet den 18. juni 2015. Han fremviste fakturaer for køb af afgiftspligtige varer udstedt af [virksomhed1] ApS. SKAT fandt på kontroltidspunktet, at der var forskriftsmæssig dokumentation for tilstedeværende afgiftspligtige varer. SKAT konstaterede efterfølgende, at [virksomhed1] ApS var blevet tvangsmæssigt afmeldt fra registrering for moms den 3. februar 2015, ligesom selskabet ikke var registreret for chokolade- og sukkervarerafgift.

Ved en opfølgende kontrol i virksomheden den 27. oktober 2015 konstaterede SKAT, at der i virksomhedens forretning var store mængder bland selv-slik samt gængse chokoladevarer. I forretningens baglokale var der desuden ca. 300 bøtter med indhold af bland selv-slik. Indholdet i bøtterne udgjorde ca. 2 kg pr. stk. Under kontrolbesøget fremviste indehaveren en mappe med fakturaer for køb af afgiftspligtige varer. De fremviste fakturaer repræsenterede, efter SKATs opfattelse, en meget beskeden andel af de tilstedeværende afgiftspligtige varer.

Virksomheden anvendte en terminal (til betalingskort) med en elektronisk tilkoblet vægt. Ved kontrolbesøget den 27. oktober 2015, aflæste SKAT terminalen i forhold til omsætning og betaling via dankort og øvrige betalingskort. SKAT kunne aflæse data fra den 22. oktober 2015 til den 26. oktober 2015. Virksomhedens indehaver oplyste, at han slettede data fra terminalen hver uge. Han opbevarede dog tidligere registreringer ved en fysisk udskrift.

Under SKATs kontrolbesøg fremlagde indehaveren en z-bon for perioden 18. september 2015 til 21. oktober 2015 (32 dage). Af denne fremgik det, at virksomheden havde haft en omsætning på 580.351 kr. Omsætningen var fordelt på 339.587 kr., der var betalt via kreditkort og 240.764 kr., der var betalt kontant. Der var registreret i alt 18.758 antal ”sliksalg”, og omsætningen heraf udgjorde i alt 509.266 kr. I perioden 18. september 2015 til 21. oktober 2015 udgjorde ”sliksalg” således ca. 87,75 % af omsætningen. Den kontante betaling udgjorde 41,5 % og den digitale betaling udgjorde 58,5 % af omsætningen. SKAT har ved en efterfølgende analyse af z-bonnen konstateret, at der i gennemsnit var en daglig omsætning på 18.135 kr., men at salget fredag og lørdag var markant højere end de øvrige dage.

For perioden 22. oktober 2015 til 26. oktober 2015 (fem dage), konstaterede SKAT, at den kontante betaling udgjorde 35,7 %, og den digitale betaling udgjorde 64,3 % af omsætningen.

SKAT sendte den 22. december 2015 et brev til virksomheden, hvor SKAT bad om yderligere regnskabsmateriale, herunder et afgiftsregnskab for virksomhedens transaktioner med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer. SKAT har ikke modtaget et afgiftsregnskab fra virksomheden.

I februar 2016 modtog SKAT samhandelsoplysninger for virksomheden fra [finans1]. Det fremgik af oplysningerne fra [finans1], at virksomheden i perioden 7. april 2015 til 9. februar 2016 havde digitale transaktioner for 2.152.824 kr., hvoraf der var trukket et gebyr på 9.647 kr. Oplysningerne vedrørte alene dankortindbetalinger. De ugentlige overførsler af betaling med andre betalingskort fremgik ikke af udskriften, ligesom betalinger via Mobilepay ikke blev registreret via [finans1].

SKAT foretog igen en opfølgende kontrol i virksomheden den 17. februar 2016, da SKAT fandt, at der var uoverensstemmelse mellem virksomhedens angivelsesmønster for moms og afgift, og virksomhedens faktiske aktivitet.

SKAT har undervejs i kontrolperioden konstateret, at virksomheden markedsførte bland selv-slik til priser fra 4,95 kr. til 6,95 kr. pr. 100 gram. Det fremgik bl.a. af virksomhedens Facebookside, at bland selv-slik i august 2015 og i perioden 18. september til 31. oktober 2015 blev solgt til 4,95 kr. pr. 100 gram.

SKAT har endvidere konstateret, at virksomheden ikke har ført et effektivt kasseregnskab eller foretaget daglige kasseafstemninger.

SKAT modtog den 19. februar 2016 en udskrift af virksomhedens bankkontoudtog for perioden 1. april 2015 til 15. februar 2016. Af bankkontoudtoget kunne overførsler fra dankort afstemmes med oplysninger fra [finans1]. Bankkontoudtoget indeholdte også oplysninger om overførsler fra MobilePay foretaget den 3. december 2015.

SKAT modtog den 10. marts 2016 et ringbind med 26 ikke tidligere konstaterede og/eller bogførte fakturaer fra virksomheden. Materialet omfattede 14 svenske fakturaer på i alt 281.187 SEK og 12 danske fakturaer på i alt 87.575 DKK.

SKAT har ved gennemgang af virksomhedens bilag for perioden 1. januar 2015 til 30. juni 2015, fundet flere bilag, hvor SKAT ikke har anset det for dokumenteret, at betingelserne for fradrag af købsmoms er opfyldt. Virksomhedens repræsentant har anerkendt dette forhold for så vidt angår bilag, 33, 112 og 115.

Virksomhedens repræsentant er ikke enig i forhold til SKATs vurdering af bilag 106 – 109. Bilagene omfatter udgifter til en leverandør. SKAT har konstateret, at leverandøren er erklæret konkurs. De angivne fakturapriser på bilagene er desuden så lave, at SKAT mener, at virksomheden burde have vidst, at transaktionen var led i momssvig. SKAT har derfor afvist virksomhedens fradrag for moms. Repræsentanten har oplyst, at der var tale om en reel handel til en aftalt pris inkl. moms. Repræsentanten mener ikke, at virksomheden skal straffes for at være en god forhandler.

Virksomhedens repræsentant er endvidere ikke enig i SKATs vurdering af bilag 126 – 129. Bilagene omfatter udgifter til en leverandør. SKAT har ikke kunne følge transaktionssporet eller andre henførbare oplysninger til de mulige konkrete leverancer. SKAT har derfor afvist virksomhedens fradrag for moms. Repræsentanten har oplyst, at leverancerne er betalt kontant efter krav fra leverandøren.

Virksomhedens repræsentant er desuden ikke enig i SKATs vurdering af bilag 141 – 173. Bilagene omfatter udgifter til en leverandør. SKAT kan ikke følge transaktionssporet bag bilagene, da SKAT ikke har fået dokumenteret eller sandsynliggjort, at der er sket en betaling til leverandøren. SKAT har desuden tvangsmæssigt afmeldt leverandøren fra momsregistrering. SKAT har derfor afvist virksomhedens fradrag for moms. Virksomhedens repræsentant har oplyst, at virksomheden har haft en god samhandel med leverandøren, og betaling for leverancerne er sket kontant.

SKATs afgørelse

SKAT har, som følge af et kontrolbesøg i virksomhedens forretning, skønsmæssigt ansat virksomhedens omsætning, samt virksomhedens omsætning af chokolade- og sukkervarer. Som følge heraf, har SKAT opkrævet 1.411.161 kr. i chokolade- og sukkervarerafgift for perioden 1. juli 2015 til 31. januar 2016. SKAT har endvidere forhøjet virksomhedens momstilsvar med 711.862 kr. for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015.

SKATs begrundelse er som følger (uddrag):

”[...]

Tilsidesættelse af regnskab

SKAT finder, at virksomhedens registrering af omsætning ikke medtager alle omsætninger. SKAT har herved lagt vægt på, at der ikke er sammenhæng med bogføringens registreringer i kontospecifikationen for 2. kvartal 2015, ligesom der ikke dagligt udskrives Z-bon.

Det er videre fastlagt, at der ikke føres noget effektivt kasseregnskab eller foretages nogen daglig kasseafstemning. Virksomheden foretager kun i meget begrænset omfang betaling af leverandører via digital betaling. Der foreligger intet transaktionsspor til betaling af mulige vareleverancer.

Der er ikke for perioden efter 30. juni 2015 ført noget regnskab, der kan danne grundlag for hele eller delvis opgørelse af omsætning.

Der mangler i en ukendt udstrækning dokumentation for virksomhedens køb eller erhvervelse af varer.

Grundet ovenstående fejl og mangler, tilsidesætter SKAT regnskabet i sin helhed.

Grundlag for ansættelse af omsætning og chokoladeafgift

[...]

SKAT vil vælge at opgøre salgsmoms og chokoladeafgift på grundlag af en ansat omsætning, der i det væsentlige vil tage afsæt i digitale betalinger.

SKAT har modtaget sikre oplysninger fra [finans1] og et bankkontoudtog.

Fra [finans1] har SKAT modtaget oplysninger om, at den digitale betaling via dankort til virksomhedens for perioden 7. april 2015 – 31. januar 2016, udgør 2.081.534,00 kr.

Via bankkontoudtog kan opgøres, at virksomhedens modtagne betalinger via andre kort, der ugentligt er registreret som et ”FNR nr”, udgør 505.494 kr.

Herudover er der på virksomhedens bankkontoudtog registreret betaling via Mobilpay for perioden 3. december 2015 – 30. januar 2016 på 54.793 kr.

Detailforretninger, særligt forretninger med mange små enkeltsalg, har en andel af salget som afregnes kontant. En sådan andel fremgår med stor sikkerhed på

Z-bon med en udskriftsperioden på 32 dage.
Aflæsning af kasseterminal ved kontrollen den 27. oktober 2015, hvor fem foregående dage er aflæst.

Forholdet mellem kontant betaling og dankort er i Z-bon med 32 dages omsætning henholdsvis 41,5 % og 58,5 %. For de fem Z-boner udgør forholdet 35,7 % og 64,3 %.

SKAT vil i sin ansættelse søge at finde et forsigtigt grundlag. SKAT vil ud fra et forsigtighedsprincip i nærværende sag fastsætte den kontante andel til 30 % omsætningen.

En digital betaling uden Mobilpay udgør 2.081.534 kr.+ 505.494 kr, i alt 2.587.028 kr.

Denne betalingsdel ansættes til 70 % af omsætningen.

2.587.028 x 100

Omsætning 100 %: 70 3.695.754 kr

Virksomhedens ansatte omsætning vil blive anvendt ved ansættelse af moms og chokoladeafgift.

Moms

SKAT har på grundlag af et skøn forhøjet virksomhedens moms for 2015 med 711.862 kr.[...]

[...]

Salgsmoms 2015

SKAT har, jf. tidligere, beregnet omsætningen til brug for beregning af chokoladeafgift indtil 31. januar 2016 til 3.695.754 kr.

Til brug for opgørelse af salgsmoms skal der ske reduktion med ansat omsætning i januar 2016, således: [...]

Ansat omsætning 2015: 3.695.754 – 427.076 3.268.678 kr

Salgsmoms heraf, 20 % 653.735 kr

Erhvervelsesmoms

1. januar – 30. juni 2015

Angivet erhvervelsesmoms 35.150 kr

Erhvervelsesmoms ifølge regnskab 44.907 kr

Købsmoms

1. januar – 30. juni 2015

Købsmoms ifølge regnskab: 209.120 kr

Ikke godkendt købsmoms m.v.: 123.064 kr

Købsmoms: 86.056 kr

Begrundelse:

[...]

Fradrag nægtet/forkert beregnet

Bilag 33. Husleje fratrukket moms med 3.329 kr, uanset af kun del af lejen omfatter momspligtig ydelse med 4.000 kr.+ moms 1.000 kr. For meget fratrukket moms udgør 2.329 kr.

Bilag 106–109. Der er fremlagt fire fakturaer, bogført med samlet beløb 103.037 kr, udstedt 15-29 maj 2015 af [virksomhed2] ApS, CVR [...1]. Beløbet er unddraget af selskabet.

Selskabet er den 22. januar 2016 erklæret konkurs. SKAT har registreret, at der på fakturaer med vægtangivelse er med så lave fakturapriser, at køber vidste eller burde have vidst, at køber deltog i en transaktion der var led i momssvig.

Fradrag af moms, 20.607 kr, afvises.

Bilag 112 og 115

Privatforbrug, ikke omfattet af fradrag, jf. momslovens § 37.

Fradrag af moms 1.000 kr.afvises.

Bilag 126– 29.

Der er fremlagt fire fakturaer bogført med samlet beløb på 198.548 kr, udstedt 21. april – 18. maj 2015. af [virksomhed3] ApS, cvr [...2].

Fakturaerne er i nummerrækkefølge 1768, 1769, 1770 og 1771. Dateringen er henholdsvis 21. april 28. april, 6. maj, 18. maj 2016. Der kan registreres fire faktura i rækkefølgemed ca. 1 måneds interval. Der er intet transaktionsspor eller andre henførbare oplysninger til de mulige konkrete leverancer.

Leverandørens navn er anført som ”[virksomhed3] ApS, [adresse1], [by2]”

SKAT har gennemført kontrol i [virksomhed3] ApS. Der er ved denne kontrol fremlagt fakturaer, der har et anderledes udseende og uden stavefejl.

Fradrag af moms, 39.709 kr, afvises.

Bilag 141 – 173

Omfatter 33 fakturaer udstedt af [virksomhed4] ApS. Samlet beløb udgør inkl. moms 297.099 kr. Moms heraf udgør 59.419 kr. Der kan ikke konstateres digital betaling. SKAT har tvangsmæssigt afmeldt [virksomhed4] ApS fra momsregistrering den 12. februar 2015.

SKAT har gennemført kontrol af [virksomhed4] ApS. Det er ikke lykkes at komme i kontakt med nogen person med tilknytning til selskabet. Der indhentet samhandelsoplysninger i udlandet, men der er ikke konstateret, at selskabet har købt slik. Endelig er det konstateret, at de fremlagte fakturaer er afvigende i form og indhold end andre kendte fakturaer fra [virksomhed4] ApS.

Der er ikke fremlagt eller konstateret nogen dokumentation, der kan sandsynliggøre nogen betaling for varer fra [virksomhed4] ApS, eller andre henførbare oplysninger til varekøb fra [virksomhed4] ApS.

Fradrag for moms, 59.419 kr.afvises.

Solidarisk hæftelse

En afgiftspligtig person, der som kunde aftager varer eller ydelser fra en virksomhed i Danmark, hæfter solidarisk for betaling af moms af varerne eller ydelserne, hvis følgende betingelser er opfyldt:

Den, der har modtaget betalingen for leverancerne af varer eller ydelser, ikke angiver momsen af leverancerne.
Den samlede betaling for leverancerne udgør et beløb fra og med 10.000 kr. inkl. moms.
Betalingen sker ikke digitalt via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som ellers sikrer en identifikation af betalingsmodtageren

SKAT kan konstatere, at der i følgende omfang er konstateret bogførte fakturaer, hvor ovenstående betingelser er opfyldt

Bilag 4-16. Der er fremlagt 14 følgesedler 9. – 25. april 2015 af [virksomhed1] ApS. Følgesedlerne omfatter de forskriftsmæssige oplysninger, jf. momsbekendtgørelsen, BEK nr. 808 af 30/06/2015, § 58, der gælder for krav til fakturaens indhold. Ikke alle sider af de enkelte bilag er bilagt regnskabet, men bilagets sidste side med sumtal m.v., er opbevaret.

[...]

Selskabet har anvendt forskellige momssatser, 12, 17 og 25 %. I Sverige anvendes momssats for fødevarer m.v. på 12 %.

Enkelte leverancer overstiger ikke 10.000 kr. SKAT finder, at der er talt om opdelte betalinger eller faktureringer, hvorfor værnsreglen i momslovens § 46, stk. 13, tages i anvendelse.

Reel moms udgør 25 % af 244.190, 41 kr, svarende til 61.047 kr.

[virksomhed5] har fremlagt bankkontoudtog. Der foreligger ikke dokumentation for digital betaling.

Selskabet er den 22. januar 2016 erklæret konkurs. SKAT har registreret, at der på fakturaer med vægtangivelse er med så lave fakturapriser, at køber vidste eller burde have vidst, at køber deltog i en transaktion der var led i momssvig.

SKAT har den 3. marts 2016, j nr. 16-0284817, udarbejdet forvaltningsretlig forslag til afgørelse mod [virksomhed1] ApS v/kurator advokat [person2], hvorefter SKAT foreslår, at selskabet betaler 61.047 kr.med solidarisk hæftelse med [virksomhed5].

1. juli – 31. december 2015

Der foreligger intet regnskab.

Erhvervelsesmoms

Beregnet erhvervelsesmoms 3.- og 4. kvartal, jf. nedenfor:

153.787 + 281.187 skr, kurs 0,8 = 347.983 dkr

Erhvervelsesmoms 25 % af 347.983 kr.86.995 kr

Købsmoms

Beregnet købsmoms af ikke bogførte fakturaer, jf. nedenfor:

juni – december 2015

Dansk varekøb inkl. moms 528.471 kr

Moms heraf 105.694 kr

[...]

Der er i materialet modtaget 22. december 2015, fremlagt fakturaer udstedt af 5 danske virksomheder med et samlet beløb inkl. moms på 440.896 kr. Købsmoms heraf udgør 88.179 kr.

Der er videre i materialet modtaget den 10. marts 2016 fremlagt fakturaer, udstedt af 5 danske virksomheder til et samlet beløb på 87.575 kr.inkl. moms.

Købsmoms heraf udgør 17.515 kr.

Samlet købsmoms af varefakturaer udgør 105.694 kr.

Udenlandske fakturaer kan ikke afstemmes til EU-listeoplysninger, idet der ikke foreligger indberetninger vedrørende [virksomhed6] i [Sverige]. SKAT er i andre sammenhænge bekendt med indberetningsproblemer fra denne virksomhed.

Derimod foreligger der EU-listeoplysninger fra Talal Export, der i månederne, oktober og november samlet har indberettet et salg til 26.634 kr. Der er fremlagt fakturaer fra oktober og november på samlet køb på 57.763 kr

Sum af fremlagte udenlandske fakturaer udgør 153.787 skr. og 281.187 kr, i alt 434.974 Skr. Omregnet til Dkr. udgør beløbet 347.979 kr. Erhvervelsesmoms heraf udgør 86.995 kr.

[virksomhed7] ApS og [virksomhed8] ApS, samme adresse i [by3], har faktureret henholdsvis 195.253 kr.og 164.629 kr. Moms heraf udgør hhv. 39.050 kr.og 32.925 kr.

Selskaberne har unddraget moms Sidstnævnte selskab er nægtet registrering.

Der foreligger ikke dokumentation for digital betaling

Kopi af fakturaer fra [virksomhed8] ApS er overdraget til videre foranstaltning i SKAT med henblik på opkrævning af moms. SKAT sender med forslag til afgørelse krav mod [virksomhed8] ApS med krav om et afgiftsbeløb, herunder et krav om betaling af 32.925 kr.med solidarisk hæftelse med [virksomhed5].

SKAT har med forslag til afgørelse mod [virksomhed7] ApS, cvr nr. [...3], j nr. 16-0290073, afkrævet selskabet 39.050 kr.i moms.

SKAT finder, at de solidariske momskrav, 71.975 kr, mod [virksomhed5] opkræves efter momslovens § 46, stk. 12.

Der er ikke fremlagt dokumentation for omkostninger til drift af virksomheden, herunder varebiler, kontorhold, revision m.v.

Erhvervelse af varer og drift af en forretning vil være forbundet med momsbelagte omkostninger i form af transportudgifter, drift og vedligehold, kontor m.v. SKAT vil uden dokumentation herfor, inkl. moms, fastsætte omkostningen til 50.000 kr. Ved beløbets fastsættelse har SKAT benyttet/skelet til regnskabsoplysninger fra 1. halvår. Moms heraf udgør 10.000 kr.

[...]

Chokoladeafgift

SKAT har opgjort chokoladeafgiften til 1.411.161 kr.efter et skøn. [...]

Virksomheden har i perioden markedsført blandselv slik til priser på 4.95 kr.– 6,95 kr. Den lave pris er via virksomhedens Facebook site konstateret anvendt i perioden august 2015, 18 – 30. september 2015 og hele oktober 2015.

Oplysninger fra [finans1] viser, at der i ovennævnte perioder i august – september er digital betaling med dankort på 620.982 kr. I kontrolperioden er den samlede digitale betaling fra [finans1] 2.081.534 kr. Andel omsætning med en salgspris på 4,95kr. udgør 29,8 %.

SKAT har, jf. tidligere, ansat en omsætning inkl. moms til 3.695.754 kr

SKAT finder, at 85 % af forretningens salg af slik er blandselvslik, svarende til 3.141.390 kr.

Af denne omsætning skal beregnes et antal kilo blandselv slik, der er omsat:

29,8 % af 3.141.390 kr.a 49,50 kr/kg 18.911 kg

70,2 % af 3.141.390 kr.a 69,50 kr/kg 31.730 kg

Sum 50.641 kg

Herudover markedsfører virksomheden en række andre chokolade- og sukkervarer til meget lave priser. SKAT har konstateret priser på mellem 40 – 70 kr/kg. Herudover er konstateret et mindre parti ”sliklegetøj” bestående af figurer m.v. indeholdende små mængder slik.

SKAT har registreret, at der er en beskeden omsætning af drikkevarer. SKAT har herved lagt vægt på det konstaterede beskedne lager og meget beskedne dokumenterede varekøb af drikkevarer. SKAT fastsætter skønsmæssig denne andel til 5 % af omsætningen.

Der resterer herefter 10 % af omsætningen, som SKAT henfører til andre chokolade- og sukkervarer, svarende til en omsætning på 369.575 kr. SKAT fastsætter en kilopris til 100 kr, hvilket ud fra et forsigtighedsprincip tilgodeser virksomheden meget.

En afgiftspligtig mængde af denne omsætning udgør:

369.575/100 3.696 kg

Den samlede afgiftspligtige mængde udgør:

50.641 + 3.69654.338 kg

Afgiften udgør 25,97 kr/kg

Chokoladeafgift: 1.411.161 kr

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af chokolade- og sukkervarerafgift nedsættes til 1.031.788 kr. for perioden 1. juli 2015 til 31. januar 2016. Samtidig skal ændringen af virksomhedens salgsmoms nedsættes til 561.405 kr. for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015.

Repræsentanten har desuden gjort gældende, at SKAT skal anerkende virksomhedens fradrag for købsmoms, samt at virksomheden ej er solidarisk hæftende for moms.

Virksomhedens repræsentant har til støtte herfor anført (uddrag):

”[...]

Jeg vil i det følgende præcisere og bemærke flere forhold, som Landsskatteretten bør tage i betragtning ved afgørelse i nærværende sag. Forhold der må anses som afgørende i sagen.

[...]

Varesalg

SKAT gennemgår varesalg i den anførte relevante periode ud fra Zboner dankortterminal m.v. SKAT konstaterer at der i perioden 18. september til 21. oktober er en daglig gennemsnitlig omsætning på kr. 18.135, hvoraf ca. 87,75 % af salget udgør bland-selv slik. SKAT anfører endvidere, at andelen af dankortbetalinger udgør mellem 58,5 % og 64,3 % af samtlige betalinger i perioden.

SKAT anvender disse forhold ved beregning af såvel chokoladeafgift som moms. Det skal hertil præciseres, at der er tale om en begrænset periode. Nærværende kan således ikke tages til indtægt for de generelle forhold i hele den omtalte periode.

Der skal særligt henvises til den omstændighed, at andelen af salget af slik ikke generelt udgør over 87 % af det samledes salg i forretningen. Et forhold der således har betydning ved udregningen af chokoladeafgiften.

Varekøb

SKAT gennemgår diverse varekøb fra såvel danske som svenske leverandører. SKAT anfører, at der i flere tilfælde er tale om faktura, hvor betalingsspor ej kan konstateres, med undtagelse af to fakturaer. Hertil skal anføres, at flere af disse faktura er godtgjort kontant, idet flere af leverandørerne alene var interesserede i kontant betaling ved udlevering af varer. Dette begrundet med den omstændighed, at leverandørerne anså dette som straksbetaling og den sikreste måde at opnå betaling. Min klients gentagne tilbud om betaling via straksoverførsel ved banken blev afvist. Samtlige faktura er således godtgjort, idet varerne er blevet leveret til min klient. Dette kan tillige konstateres ved det samlede salg. Der henvises i det hele til SKATs egne bemærkninger om et betydeligt salg af bland-selv slik. Det kan således konstateres, at dette slik er leveret af de omtalte leverandører og godtgjort kontant. Alternativt, ville yderligere samarbejde mellem min klient og leverandørerne være umuliggjort ligesom en inkassoproces ville være påbegyndt.

Det anføres endvidere, at en af leverandørerne ej godtgør afgifter. Et forhold min klient er uvidende om. Derved kan min klient ej gøres ansvarlig for en leverandørs afgiftsmæssige forhold, som denne er i god tro om. Min klient har på intet tidspunkt haft indblik i leverandørens skatte- og momsmæssige forhold. Der er ej heller faktorer der måtte lade min klient betvivle dette forhold.

SKAT er således forpligtet til at anerkende samtlige fakturaer vedr. varekøb.

Tilsidesættelse af regnskab

[...]

Det skal hertil anføres, at min klient har udleveret al materiale til bogføring, ligesom han tillige har udleveret Zbonner m.v. Min klient har anvendt revisor Therwani til bogføringen og har udleveret materiale til denne i videst mulig omfang. Revisor Therwani har ud fra disse bilag udført bogføring, som tillige er udleveret til SKAT.

Det skal præciseres, at de fleste faktura blev godtgjort via kontantbetaling, grundet leverandørernes særlige ønsker herom. Der henvises i det hele til kommentarerne herom ovenfor, hvoraf fremgår at min klient tilbød betaling via straksoverførsel. Dette blev dog afvist af leverandørerne, der ønskede straksbetaling, når det gjaldt udenlandske kunder. Et forhold der begrundes i de bankmæssige forhold såvel som det problematiske forhold ved evt. inkassosager for et svensk selskab i Danmark. Der skal endvidere henvises til det forhold, at erhvervelsen af disse varer tillige har dannet grundlag for salget af slik i min klients forretning. Et forhold der tillige er blevet præciseret af SKAT.

Det anses således som dokumenteret, at de omtalte faktura kan danne grundlag for fradragsberettiget købsmoms.

Grundlag for ansættelse af omsætning og chokoladeafgift

[...]

Hertil skal anføres, at SKATs ansættelse af omsætningen må anses i det væsentlige at svare til den reelle omsætning. Særligt henset til den omstændighed, at oplysningerne er hentet via elektroniske betalingsspor.

Min klient er dog af den overbevisning, at den kontante andel af omsætningen alene udgør under 20 %. SKAT bør således skønsmæssigt fastsætte omsætningen uf fra 20 % frem for 30 %.

Den samlede omsætning: 2.587.038x100

80

Den samlede omsætning udgør således: 3.234.100

SKAT bør således ansætte den samlede omsætning til 3.234.100, som derved udgør grundlaget for beregning af såvel moms som chokoladeafgift.

Moms

SKAT har forhøjet virksomhedens moms med 711.862 i 2015.

Min klient har angivet moms for 1. og 2. kvartal 2015 således, at der er et negativt tilsvar på kr. 126.855 kr. Min klient er således uforstående for SKATs forhøjelse af moms på kr. 711.862.

Salgsmoms 2015

[...]

Det skal dog bemærkes, at omsætningen bør fastsættes til kr. 3.234.100 som anført ovenfor. Salgsmoms for 2015 udregnes således:

Ansat omsætning 2015: 3.234.200 – 427.076 = 2.807.024,00

Salgsmoms heraf, 20 % 561.405,00

Salgsmoms for 2015 udgør således kr. 561.405,00. SKAT bør således nedsætte salgsmomsen med kr. 92.330 ift. det oprindeligt fastsatte.

Erhvervelsesmoms

SKAT anfører, at den angivne erhvervelsesmoms udgør kr. 35.150. Ifølge regnskabet udgør erhvervelsesmomsen dog kr. 44.907. Et forhold der anerkendes.

Købsmoms – 1. halvår 2015

Min klient har angivet købsmoms på kr. 209.120 for 1. halvår 2015. SKAT har dog ikke godkendt købsmoms svarende til kr. 123.064 og har derved fastsat købsmoms til kr. 86.056. Et forhold min klient er uenig i. SKATS beregning vil i det følgende blive gennemgået efter SKATS systematik, således at det bedst mulige overblik opnås.

Solidarisk hæftelse for [virksomhed1] ApS moms-tilsvar

[...]

Det skal hertil anføres, at min klient har godtgjort samtlige af [virksomhed1] ApS fakturaer kontant, ligesom der tillige er godtgjort moms herfor. Den omstændighed at [virksomhed1] ApS ej har godtgjort moms over for SKAT, kan min klient ej gøres ansvarlig for. Det fremgår rigtignok af momslovens § 46, stk. 12, at min klient kan hæfte solidarisk for leverandørens manglende godtgørelse af moms, hvis fakturaen udgør mere end 10.000 inkl. moms og ej er betalt digitalt og derved ikke kan spores.

Det skal dog præciseres, at formålet bag denne bestemmelse netop er at undgå fiktive faktureringer, hvorved fakturaudsteder ej godtgør moms og fakturamodtager derved opnår en uberettiget købsmoms. I nærværende tilfælde har min klient modtaget varer, hvilket tillige kan konstateres ved den betydelige omsætning på over kr. 3,2 mio., hvoraf størstedelen af indtægten ifølge SKAT netop udgøres af bland-selv slik. Dette kan i sig selv anses som dokumentation for en reel levering af varer og min klients godtgørelse af fakturaerne inkl. moms. Der henvises endvidere til, at [virksomhed1] ApS på intet tidspunkt har benægtet modtagelse af fakturabeløbene.

[...]

SKAT har på intet tidspunkt godtgjort dette forhold, hvorfor fakturaerne på hhv. 4.606,25 (bilag 4), 3521,89 (bilag 6) og 2659,50 (bilag 12) ej er omfattet af momslovens § 46, stk. 13 og udgør derved selvstændige fakturaer.

SKAT bør af denne årsag anerkende, at min klient ej er solidarisk ansvarlig for et momsbeløb på kr. 61.047 som udgør momsen af kr. 244.190,41.

Subsidiært bør SKAT i det mindste anerkende, at fakturaerne bilag hhv. 4, 6 og 12 ej indgår, idet der er tale om mindre selvstændige fakturaer på under 10.000 inkl. moms.

Summen af disse faktura ekskl. moms udgør således 10.787,64

Summen af de større faktura udgør således: 244.190,41 – 10.787,64 = 233.407,77

Momsen heraf udgør således 25 % af 233.407,77 = 58.531.

SKAT bør således anerkende, at min klient ej er solidarisk ansvarlig for moms svarende til kr. 61.047.

Subsidiært bør SKAT anerkende, at den solidariske hæftelse nedsættes til kr. 58.531.

Fradrag nægtet/ forkert beregnet

Bilag 33

SKAT anfører, at min klient ved bilag 33 ved en fejl har fratrukket kr. 2329 for meget i moms. Dette anerkendes i det hele.

Bilag 112 og 115

SKAT anfører endvidere at bilag 112 og 115 er privatforbrug, hvorfor fradrag for moms på kr. 1000 afvises. Dette kan tillige anerkendes.

Bilag 106-109

SKAT anfører endvidere, at bilag 106-109 angår fire fakturaer på kr. 103.037 udstedt af [virksomhed2] ApS i det hele kan afvises. Dette begrundes med, at fakturaerne udstedt af selskabet med vægtangivelse er af så lave priser, at køber vidste eller burde vide, at denne deltog i en transaktion, der var led i momssvig.

Det skal hertil anføres, at min klient indgik en reel handel med levering af varer til en aftalt pris. Denne pris er tillige tillagt moms. Min klient har således deltaget i en lovlig transaktion, efter en god forhandling. Som det også er beskrevet ovenfor, skal min klient ikke straffes for at være en god forretningsdrivende. Den omstændighed at han har opnået gode priser kommer såvel selskabet som forbrugerne til gode. Et gode der i sidste ende har en positiv effekt på det danske samfund. Det må således anses som foruroligende, at SKAT ønsker at straffe min klient for at være en god forhandler. Der er hverken i loven eller retspraksis hjemmel herfor. SKAT bør således anerkende min klients fradrag på samlet kr. 20.607.

Det kan således konkluderes, at SKAT er forpligtet til at anerkende min klients fradrag af moms på kr. 20.607, jf. Sagens bilag 106-109.

Bilag 126-129

SKAT anfører desuden, at der er fremlagt 4 fakturaer bilag 126-129 udstedt af [virksomhed3] ApS. Der foreligger 4 fakturaer med ca. 1 måneds interval. SKAT anfører at der ikke er konkrete transaktionsspor og at de fremlagte faktura afviger i udseende fra øvrige faktura udstedt af [virksomhed3] ApS. SKAT afviser af denne årsag min klients momsfradrag på købsmoms svarende til kr. 39.709.

Det skal anføres, at min klient har godtgjort disse faktura kontant. Dette begrundet i den omstændighed, at [virksomhed3] ApS fremsatte krav herom ved samhandel. Min klient valgte således at godgøre denne kontakt, idet min klient ønskede at bibeholde den gode samarbejdspartner, der kunne tilbyde konkurrencedygtige priser.

Den omstændighed, at fakturaerne er anderledes i udseende og skrift, er min klient ubekendt med. Min klient fik leveret varer og udstedt faktura samme dag. Disse fakturaer blev godtgjort samme dag. Der er således tale om en reel samhandel, hvor moms m.v. er godtgjort efter forskrifterne.

SKAT er således forpligtet til at anerkende min klients fradrag for købsmoms svarende til kr. 39.709.

Bilag 141-173

[...]

Det skal hertil anføres, at [virksomhed4] ApS har leveret slik til min klient. Hvorledes slikket er fremskaffet er min klient uvidende om. Min klient har på intet tidspunkt haft mulighed for at undersøge [virksomhed4]s samhandel med øvrige partnere og hvorvidt slikket er fremskaffet fra udlandet. Dette har min klient ej heller haft nogen årsag til at udføre. Min klient har alene konstateret at varen lever op til dennes kvalitetsstandarder og at der ikke er forhold der leder tankerne hen mod evt. kriminel adfærd. [virksomhed4] ApS var en fornuftig leverandør med gode varer der blev leveret til tiden. [virksomhed4] ApS levede således op til min klients krav hvorfor min klient ved enhver handel godtgjorde fakturaerne kontant. På denne måde sikredes, at enhver betaling forelå ved levering.

Min klient kan ikke udtale sig om hvorledes øvrige faktura er udformet. Denne kan alene konstatere, at [virksomhed4] ApS udleverede varerne og udfærdigede faktura mod betaling. Min klient har således ingen indsigt i handler med tredjeparter.

SKAT er således forpligtet til at anerkende min klients fradrag for købsmoms svarende til kr. 59.419.

Det kan således sammenfattende konkluderes, at SKAT er forpligtet til at anerkende fradrag af købsmoms i 2015 svarende til kr. 119.735 med tillæg af allerede godkendt købsmoms på kr. kr. 86.056 i alt kr. 205.791.

SKAT er endvidere forpligtet til at anerkende, at min klient ej er solidarisk hæftende med [virksomhed1] ApS vedrørende moms på kr. 61.047.

Erhvervelsesmoms 2. halvår 2015

SKAT anfører at der ikke foreligger regnskab for 2. halvår 2015. Erhvervelsesmomsen er beregnet til kr. 86.995.

Købsmoms – 2. Halvår 2015

SKAT anfører, at købsmoms for varekøb 2. halvår 2015 udgør kr. 105.694 ud fra fremlagte faktura. Dette anerkendes af min klient.

Min klient anerkender således, at der foreligger købsmoms svarende til kr. 105.694.

Solidarisk hæftelse 2. halvår 2015

SKAT anfører, at der fremsendes forslag til afgørelse på et krav svarende til kr. 32.925 til [virksomhed8] ApS. SKAT anfører endvidere, at der ved afgørelse er afkrævet kr. 39.050 af selskabet [virksomhed7] ApS. Kravene udgør således samlet kr. 71.975. SKAT anfører, at min klient er solidarisk hæftende for dette beløb, jf. momslovens § 46, stk. 12.

Som det tillige er fremhævet ovenfor, har min klient rigtignok godtgjort disse leverandører kontant. Dette efter et ønske fra leverandørerne om, at betalingen skulle foreligge kontant ved levering. Til gengæld fik min klient 10 % i loyalitetsrabat for straks betaling af enhver ordre. Min klient har således indgået en reel handel med de anførte leverandører ligesom denne har betalt moms m.v. efter gængse forskrifter. Idet min klient handlede med disse flere gange og der på intet tidspunkt var forhold der fik min klient til at betvivle leverandørernes forhold, blev enhver faktura godtgjort kontant.

Det skal dog præciseres, at formålet momslovens § 46, stk. 12 netop er at undgå fiktive faktureringer, hvorved fakturaudsteder ej godtgør moms og fakturamodtager derved opnår en uberettiget købsmoms. I nærværende tilfælde har min klient modtaget varer, hvilket tillige kan konstateres ved den betydelige omsætning på over kr. 3,2 mio., hvoraf størstedelen af indtægten ifølge SKAT netop udgøres af bland-selv slik. Dette kan i sig selv anses som dokumentation for en reel levering af varer og min klients godtgørelse af fakturaerne inkl. moms. Der henvises endvidere til, at de anførte leverandører på intet tidspunkt har benægtet modtagelse af fakturabeløbene.

Min klient har således taget sine forholdsregler og derved tillige godtgjort skyldig moms.

SKAT er således forpligtet til at anerkende, at min klient ikke er solidarisk hæftende for kr. 71.975.

Sammenfattende konklusion vedr. moms

[...]

Sammenfattende kan det således konkluderes at min klients moms alene skal forhøjes med kr. 366.775.

Chokoladeafgift

SKAT anfører atter, at min klient ikke har betalt chokoladeafgift, hvilket kan tiltrædes. SKAT ansætter omsætningen til kr. 3.695.754 ud fra den omstændighed, at SKAT beregner den kontante andel af det samlede salg som 30 %. Det skal hertil anføres, at den kontante del af salget på intet tidspunkt samlet har udgjort over 20 % af det samlede salg. Kontantsalget ansættes således til 20 % og der henvises i det hele til kommentarer herom ovenfor.

Omsætningen fastsættes således til kr. 3.234.100.

SKAT ansætter andelen af salget af bland selv slik til 85 % af det samlede salg ud fra en kortere periode, hvor andelen udgjorde 87,75 % af salget. Hertil skal anføres at der var tale om en kortere periode, der på ingen måde kan danne grundlag for den generelle omsætning. Andelen udgør efter min klients oplysninger mellem 50-80 % af salget afhængig af sæson, temperatur og om det er hverdag eller weekend. Af denne årsag findes det hensigtsmæssigt at fastsætte andelen af salget af bland selv slik til 70 %, hvilket er sat højere end medianen 65 %.

Således udgør forretningens salg af slik 70 % af den samlede omsætning på 3.234.100 svarende til kr. 2.263.870.

Således beregnes antal kilo bland selv slik:

29,8 % af 2.263.870 kr. a 49,50 kr./kg. 13.629 kg

70.2 % af 2.263.870 kr. a 69,50 kr./kg. 22.867 kg

Sum 36.496 kg

SKAT fastsætter i øvrigt andelen af øvrige chokolade- og sukkervarer til 10 procent af den samlede omsætning. Idet omsætningen udgør 3.234.100, udgøres 10 procent således 323.410.

Idet kiloprisen fastsættes til 100 udgør denne omsætning:

323.410/100 3.234 kg

Den samlede afgiftspligtige mængdeudgør således:

36.496 + 3.234 39.730 kg

Afgiften udgør 25,97 kr./kg

Chokoladeafgiften udgør således: 1.031.788 kr.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Chokolade- og sukkervarerafgift

Virksomhedens repræsentant har gjort gældende, at virksomhedens afgiftstilsvar skal nedsættes til 1.031.788 kr.

Det fremgår af den dagældende chokolade- og sukkervarerafgiftslov § 1, stk. 1, lovbekendtgørelse nr. 752 af 10. juni 2013, at der skal svares afgift til statskassen af chokolade- og sukkervarer.

Af chokolade- og sukkervarerafgiftsloven § 10a fremgår det, at der skal svares afgift i forbindelse med modtagelse/import af afgiftspligtige varer her til landet. Virksomheder registreret efter chokolade- og sukkervarerafgiftsloven § 10a, skal angive mængden af de modtagne chokolade- og sukkervarer, samt indbetale chokolade- og sukkervarerafgift, af de varer virksomheden har modtaget i afgiftsperioden. Afgiftsperioden er måneden.

Virksomheder, der handler med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varerne er leveret. Af regnskaberne skal det bl.a. fremgå, hvilke varer der er leveret (art, mængde og pris). Regnskabet skal opfylde kravene i bogføringsloven m.v. Det fremgår af chokolade- og sukkervarerafgiftsloven § 12, stk. 5.

Af chokolade- og sukkervarerafgiftsloven § 13, stk. 2, følger, at en virksomhed skal opbevare følgesedler eller kvitteringer på køb af afgiftspligtige varer i det forretningslokale, hvor salget af de varer, som følgesedlen eller kvitteringen vedrører, finder sted. Følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier skal opbevares i virksomhedens forretningslokale eller på forretningsstedet i mindst tre måneder fra udstedelsesdagen.

Virksomheden har ikke ført et effektivt kasseregnskab eller foretaget daglige kasseafstemninger. Virksomheden har for kontrolperioden fremvist Z-boner/rapporter, men disse blev ikke foretaget dagligt.

Virksomheden kunne ikke på kontroltidspunktet fremvise et afgiftsregnskab. De af virksomheden fremlagte fakturaer kunne desuden ikke dokumentere, at der var betalt chokolade- og sukkervarerafgift af de afgiftspligtige varer, der var på forretningsstedet.

Landsskatteretten finder derfor ikke, at virksomheden har iagttaget dokumentationskravet i chokolade- og sukkervarerafgiftsloven § 13, stk. 2.

Det fremgår af chokolade- og sukkervarerafgiftsloven § 29, stk. 2, at:

”Den, der overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter denne lov, skal betale afgift af varerne.”

Videre fremgår det af dagældende opkrævningslov § 10, lovbekendtgørelse nr. 1127 af 23. september 2013, at for betaling efter denne lov hæfter selskabet, fonden, foreningen m.v. eller den, der som ejer, forpagter eller lignende driver virksomheden for egen regning.

Det er Landsskatteretten opfattelse, at virksomheden har erhvervet chokolade- og sukkervarer, hvoraf det ikke er dokumenteret, at der er betalt chokolade- og sukkervarerafgift. Virksomheden havde således på kontroltidspunktet afgiftspligtige varer i sin besiddelse, hvoraf der ikke var betalt afgift efter bestemmelserne i chokolade- og sukkervarerafgiftsloven. Det er således med rette, at SKAT har opkrævet den ikke betalte chokolade- og sukkervarerafgift hos virksomheden, idet virksomheden hæfter for betaling af denne, jf. chokolade- og sukkervarerafgiftsloven § 29, stk. 2.

SKAT har foretaget en skønsmæssig opgørelse af afgiftstilsvaret, jf. opkrævningsloven § 5, stk. 2, idet opgørelsen ikke kunne foretages på grundlag af virksomhedens regnskab.

For at kunne foretage en skønsmæssig opgørelse af afgiftstilsvaret, har SKAT anvendt den af [finans1] A/S’ oplyste digitale omsætning. Virksomhedens repræsentant har anerkendt SKATs fastsættelse af virksomhedens digitale omsætning. Virksomhedens kontante omsætning er baseret på et skøn på baggrund af de af virksomheden udleverede z-boner for en periode på henholdsvis 32 dage og fem dage. Z-bonerne viste en fordeling på 58,5 % digitale betalinger og 41,5 % kontante betalinger for perioden på 32 dage. For perioden på 5 dage udgjorde fordelingen 64,3 % digitale betalinger og 35,7 % kontante betalinger. Henset til dette har SKAT skønnet, at virksomhedens fordelingen mellem digitale og kontante betalinger udgør 70 % digitale betalinger og 30 % kontante betalinger. Det er virksomhedens repræsentants opfattelse, at de kontante betalinger alene udgør 20 %.

På baggrund af virksomhedens z-bon, der omfattede 32 dage, har SKAT desuden skønsmæssigt fastsæt virksomhedens salg af bland selv-slik til 85 % af omsætningen, da z-bonen viste, at omsætningen af bland selv-slik udgjorde 87,75 % i den omhandlende periode (32 dage). Virksomhedens repræsentant er af den opfattelse, at andelen af bland selv-slik udgjorde 70 % af omsætningen.

Slutteligt har SKAT skønsmæssigt ansat virksomhedens øvrige salg af andre chokolade- og sukkervarer til 10 %. Dette er anerkendt af virksomhedens repræsentant.

Henset til disse forhold, finder Landsskatteretten, at SKAT har fastsat afgiftstilsvaret i perioden 1. juli 2015 til 31. januar 2016 på baggrund af et forsigtigt skøn, samt at SKAT har taget højde for unøjagtigheder i opgørelsesmetoden. Landsskatteretten finder ikke, at virksomhedens repræsentant har dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at SKATs skøn og fastsættelse af virksomhedens afgiftstilsvar ikke er foretaget på et forsigtigt grundlag.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse for så vidt angår virksomhedens betaling af chokolade- og sukkervarerafgift i perioden 1. juli 2015 til 31. januar 2016, i alt 1.411.161 kr.

Moms

Virksomhedens repræsentant har gjort gældende, at virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 skal nedsættes til 366.775 kr. Ændringen af virksomhedens momstilsvar omfatter en ændring af virksomhedens salgsmoms, erhvervelsesmoms, købsmoms, samt spørgsmålet om solidarisk hæftelse for moms.

Salgsmoms

Det fremgår af den dagældende momslov § 4, stk. 1, lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 med senere ændringer:

”Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Af momsloven § 46, stk. 1, følger:

”Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.”

Det følger endvidere af momsloven § 56, at virksomheder, der er registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a, for hver afgiftsperiode skal opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Af § 56, stk. 2 i samme lov fremgår, at den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande m.v., og betalingspligtige køb efter momslovens § 46, stk. 1.

For så vidt angår virksomhedens salgsmoms, har SKAT forhøjet denne i perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 med i alt 653.735 kr. Ændringen af virksomhedens salgsmoms, er foretaget på baggrund af SKATs skønsmæssige opgørelse af virksomhedens salg af afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer og en hertil forhøjet omsætning. Da Landsskatteretten finder, at SKAT har sandsynliggjort det af SKAT fastsatte skøn, ændres det skyldige momstilsvar som konsekvens heraf.

Erhvervelsesmoms

Det følger af § 46, stk. 2, og stk. 4, i momsloven:

Stk. 2. Betaling af afgift af varer fra andre EU-lande påhviler den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse.

[...]

Stk. 4. Betaling af afgift af varer, der indføres fra steder uden for EU, påhviler importøren.”

SKAT har for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 fastsat virksomhedens erhvervelsesmoms til 131.902 kr. Dette anerkendes af virksomhedens repræsentant.

Købsmoms

Af momsloven § 37, stk. 1, følger:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Landsskatteretten bemærker, at det ved anmodning om fradrag i henhold til momsloven § 37 påhviler virksomheden at dokumentere, at betingelserne herfor er opfyldt.

Landsskatteretten finder ikke, at virksomheden har dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at betingelserne i momsloven § 37 er opfyldt for så vidt angår fradrag for købsmoms af udgiften for bilag 106 – 109, 126 – 129 og bilag 141 – 173.

Der henvises herved til den af SKAT anførte begrundelse.

I forhold til virksomhedens købsmoms i perioden 1. juli 2015 til 31. december 2015, anerkender virksomheden, at købsmoms udgør 105.694 kr.

Solidarisk hæftelse for moms

Det følger af § 46, stk. 12, i momsloven, at en afgiftspligtig person, der har modtaget varer eller ydelser her i landet, hvor betaling ikke er sket via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, kan hæfte solidarisk for betaling af moms, såfremt leverandøren har undladt at angive moms af de leverede varer, og hvis betalinger samlet udgør mere end 10.000 kr. inkl. moms.

Af § 46, stk. 13 i samme lov følger, at flere betalinger, der vedrører den samme leverance, anses som én betaling i forhold til beløbsgrænsen nævnt i § 46, stk. 12.

SKAT har konstateret fakturaer, hvor betalingen ikke er sket digitalt via et pengeinstitut, beløbet for leverancen udgør mere end 10.000 kr. inkl. moms, og moms er ikke angivet af betalingsmodtageren til SKAT. Henset hertil finder Landsskatteretten, at SKAT med rette har rettet et krav om solidarisk hæftelse mod virksomheden.

På denne baggrund stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse, hvorefter virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 forhøjes med 711.862 kr.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse af den 26. april 2016 i sin helhed.