Kendelse af 24-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 26-10-2018

SKAT har ikke godkendt selskabets nedslag i spilleafgiften på 2.999.245 kr. i perioden 1. januar 2013 til 31. maj 2015, da SKAT ikke har anset selskabet for at have opfyldt betingelserne for udlodning af midler. Selskabet har accepteret at betale 1.809.465 kr. i spilleafgift for udlodninger til foreninger, der ikke er omfattet af reglerne.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagen omhandler, hvorvidt selskabet har iagttaget betingelserne for at opnå nedslag i spilleafgiften i perioden fra 1. januar 2013 til 31. maj 2015, på baggrund af udlodning af midler til almennyttige eller velgørende foreninger.

Selskabet har været registreret for spilafgiften hos SKAT siden den 1. januar 2003.

SKAT påbegyndte en kontrol af selskabets betaling af spilleafgift den 4. juni 2015, ved stikprøvevis at gennemgå de foreninger som selskabet havde udloddet midler til.

Den 16. september 2015 blev der afholdt et møde mellem SKAT og selskabet. På mødet blev det oplyst af selskabet, at de havde indhentet den nødvendige dokumentation fra foreningerne. Selskabet havde blandt andet indhentet vedtægter, medlemsliste og årsrapporter for foreningerne forud for mødet med SKAT. Selskabet havde ikke haft materialet liggende før SKATs kontrol den 4. juni 2015.

Selskabets repræsentant har, i forbindelse med sagens behandling i Landsskatteretten anført, at der under SKATs kontrol blandt andet blev fremlagt vedtægter, årsrapporter og medlemslister for [forening1].

Som følge af SKATs kontrol af selskabets udlodning af midler, har SKAT ændret selskabets nedslag i spilleafgiften for en del af de foreninger, som selskabet har udloddet midler til i perioden 1. januar 2013 til 31. maj 2015.

Selskabet har accepteret at betale 1.809.465 kr. i spilleafgift på baggrund af udlodning af midler til 17 foreninger.

Selskabet har påklaget SKATs afgørelse for så vidt angår udlodning af midler til [forening1], [forening2], [forening3], [forening4] og [forening5], i alt et nedslag i spilleafgiften på 1.189.780 kr. for perioden 1. januar 2013 til 31. maj 2015.

Overtagelse af [virksomhed1] A/S

Selskabet købte den 1. januar 2013 [virksomhed1] A/S.

Selskabets souschef har den 16. september 2015 oplyst til SKAT, at selskabet i forbindelse med købet overtog en udlodningsaftale med [forening1]. Selskabet havde udelukkende kontakt med [person1], og ikke andre fra [forening1].

[virksomhed1] A/S havde indgået en aftale om et lån med [person1] mod pant (virksomhedspant) i selskabets spillemaskiner. [person1] tilbød den 30. maj 2013 selskabet at købe pantebrevet til kurs 50. SKAT har oplyst, at der ikke er tinglyst et pantebrev i tingbogen for selskabet.

Selskabet har den 22. juli 2013 foretaget fire udlodninger til [forening1], i alt 270.000 kr. I perioden 21. oktober 2013 til 21. oktober 2014 har selskabet udloddet 45.000 kr. pr. måned til [forening1].

Selskabets repræsentant har efterfølgende oplyst, at selskabet ikke har lånt penge af [person1] og, at selskabet ikke har indgået en udlodningsaftale med [forening1].

[forening1] ([forening1]):

Selskabet har i perioden 1. juni 2013 til 30. september 2014 udloddet 945.000 kr. i midler til [forening1].

Foreningen blev stiftet den 1. august 2009, og havde dengang 12 medlemmer.

Foreningens træning er et tilbud for unge som går i 10. klasse eller i gymnasiet, således at de kan komme og udvikle deres sportslige kompetencer. Foreningens tanke var oprindeligt, at tilbuddet skulle gælde for 10. klasses elever på [skole1] eller på [gymnasie1], men foreningen har medlemmer fra mange forskellige skoler i Nordsjælland. Bestyrelsesformanden har oplyst, at foreningen ikke har afvist nogle medlemmer på grund af sportslige eller økonomiske aspekter. Der er blevet afholdt eftermiddagstræning to til tre gange om ugen, hvor foreningens træning primært har været fodboldaktiviteter, men der har også været træning for håndboldspillere. Træningen har foregået i grupper, men de tilknyttede trænere har tilpasset træningen individuelt til det enkelte medlem, idet der ikke har været tale om holdtræning i traditionel forstand. De fleste medlemmer har samtidig med medlemskab af foreningen også været medlem af den lokale fodboldklub.

Det fremgår af foreningens hjemmeside, at foreningens har fokus på udvikling, teknik, sammenhold og træning på højt niveau. De unge kan sideløbende med en skoleuddannelse udvikle deres sportstalent, idet foreningen har det mål, at få unge fodbold- og håndboldtalenter til at fortsætte med den sport de dyrker sideløbende med deres uddannelse. Det fremgår ligeledes af hjemmesiden, at foreningen havde ca. 40 medlemmer på tidspunktet for hjemmesidens sidste opdatering, og at foreningen forventede at have ca. 50 medlemmer pr. 1. august 2014.

Foreningen har udover det daglige tilbud om ekstra træning for unge, bl.a. afholdt flere fodboldskoler for handicappede unge (ca. 200 deltagere pr. gang), fodboldskole for børn i alderen 10-14 år (ca. 250 deltagere), og været medarrangør ved en børnekulturfestival med håndbold-og fodboldaktiviteter (ca. 4.000 deltagere).

Det fremgår af foreningens vedtægter, at:

”3.1. Foreningens formål er at drive et sportscollege, herunder at undervise medlemmer og trænere, for herved at højne niveauet og rammerne for udøvelse af idræt.

3.2. Herudover kan foreningen anvende et eventuelt overskud eller modtagne støttemidler til at støtte andre sports- og idrætsforeninger, som tilgodeser samme formål.”

Det fremgår endvidere af foreningens vedtægter, at enhver som kan tilslutte sig foreningens formål, og medlemsbetingelser, og som kan godkendes af bestyrelsen, kan optages som medlem. Ved foreningens opløsning, tilfalder det overskydende beløb en forening i [by1], med lignende formål og aktiviteter, jf. § 12.4 i vedtægterne.

[forening2]

Selskabet har udloddet i alt 48.200 kr. til [forening2] i 2013 og i 2014.

Selskabet fremsendte yderligere dokumentation i form af foreningens regnskaber for 2012, 2013 og 2014 samt foreningens vedtægter og medlemsliste til SKAT efter selskabets møde med SKAT den 16. september 2015.

Det fremgår af vedtægterne, at foreningen har til formål at give befolkningen i [by2] og omegn sociale og kulturelle oplevelser, samt at yde økonomisk støtte til sociale/kulturelle formål og tiltag i samme område – blandt andet målrettet på børn og unge i alderen 13 til 18 år. Endvidere kan medlemmer optages mod betaling af et årligt kontingent. Medlemmerne har herefter tale- og stemmeret på generalforsamlingen, ligesom alle medlemmer er valgbare til bestyrelsen.

Hvis foreningen ophører, har den afgående bestyrelses pligt til inden 60 dage at offentliggøre i landsdækkende presse, at formuen står til afvikling ud fra det i foreningens anførte formål. Man kan herefter ansøge om en del af foreningens formue.

Foreningen har gennem tiden afholdt flere arrangementer, bl.a. en musikfestival i [by2], stand-up, +40 fest, koncerter og lignende. SKAT har foretaget en søgning på foreningens hjemmeside, hvoraf det fremgår at foreningen ligeledes har afholdt [festival], [person2] – [show], koncert med [x1], [...] og blå mandags fest for byens konfirmander. [festival] blev dog aflyst pga. for få solgte billetter.

[forening3]

Selskabet har i alt udloddet 47.800 kr. til foreningen i 2013, 2014 og 2015.

Selskabet fremlagde på mødet med SKAT den 16. september 2015 underskrevne kvitteringer for foreningens modtagelse af udlodningsmidler. Selskabet eftersendte den 25. september 2015 yderligere dokumentation til SKAT i form af foreningens regnskab for 2014 samt vedtægter og medlemsliste for 2014.

Det fremgår af foreningens vedtægter, at foreningens formål er at udvikle aktiviteter i [by3] og omegn til glæde for borgere og erhvervsliv. Foreningen skal gennem hjemmesiden www.[forening3] styrke informationsniveauet, herunder tiltrække nye borgere til [by3] og omegn. For erhvervslivet, er det ligeledes foreningens formål, via hjemmesiden at synliggøre og markedsføre de erhvervsdrivende i [by3] og omegn, ligesom foreningen vil skabe erhvervsrelateret aktiviteter og styrke kommunikationen mellem de erhvervsdrivende.

Det er såvel personer som er bosiddende i [by3] og omegn eller med tilknytning hertil samt erhvervsdrivende i [by3] og omegn, der kan opnå medlemskab og stemmeret.

Det fremgår af foreningens regnskab, at udlodningsmidlerne anvendes til fastelavn, Sankt Hans, kræmmerdage, julebelysning i byen, julebanko, julestue, juleoptog og juletræsfest.

Det fremgår af [forening3]’s Facebook-side, at [forening3] historisk set er en fortsættelse af den tidligere [forening6] ([forening6]).

Foreningens hjemmeside eksisterer ikke længere.

[forening4]

Selskabet har i alt udloddet 39.700 kr. til foreningen i 2013.

Selskabet fremlagde på mødet med SKAT den 16. september 2015 foreningens vedtægter, en oversigt over bestyrelsen og den daglige ledelse i foreningen, regnskab for 2014 samt underskrevne kvitteringer og bankoverførselsbilag.

Det fremgår af foreningens vedtægter, at foreningens formål er, at etablere aktiviteter og aktivitetsmuligheder langs vandet, på vandet og i vandet ved ”[forening4]”, dvs. vandet fra [...], [by4] Sø langs [by5] å og kystlinjen i [by5] Kommune fra [by6] i syd til [by7] i nord. Foreningen er en selvejet institution.

Foreningens vedtægter indeholder ikke bestemmelser om medlemstegning eller stillingtagen til foreningens eventuelle formue, i tilfælde af at foreningen opløses. Det fremgår at regnskabet for 2014, at [forening4] har etableret en kajakpolobane/vandpolo samt en kapkano.

[forening4]s konsulent, [person3], har i en mail af 12. august 2015 forklaret overfor selskabet, at ”der optages ikke medlemmer i [forening4], men at alle idrætsforeninger i [by5] Kommune regnes dog som ”en del af” [forening4] ”

På foreningens hjemmeside fremgår følgende:

”[forening4] er et støtteorgan til byens foreninger på, i og ved vandet. Vi samarbejder med en lang række foreninger og partnere. (...)

[forening4] vil skabe Danmarks bedste miljø for oplevelser og aktiviteter på, i og ved vand, for idrætsforeninger og borgere i [by5] Kommune. (...)

[forening4] støtter foreningerne med en række af deres aktiviteter. Disse er samlet i eventkalenderen. (...)

Selskabet har oplyst overfor SKAT, at foreningen tager sit udgangspunkt i vandsportsaktiviteter og idrætsforeninger langs kysten i [by5]. Foreningen er en paraply-og interesseorganisation for idrætsforeninger i [by5], idet idrætsforeninger kan søge om økonomisk støtte fra foreningen. Foreningens egne aktiviteter består blandt andet af afholde af [forening4] Festival.

[forening5]

Selskabet har i alt udloddet 36.700 kr. til foreningen i 2014.

Selskabet fremlagde på mødet med SKAT den 16. september 2015 foreningens vedtægter, regnskab fra 15. juni 2014 til 31. december 2014, medlemsliste, underskrevne kvitteringer samt bankoverførselsbilag.

Det fremgår at foreningens vedtægter, at foreningens formål er at fremme adventure- i området. Foreningen ønsker at skabe forum for udøvelse af adventure- samt at give udøvere og interesseret mulighed for at afprøve sporten. Foreningen afholder mange forskellige løb og stævner, blandt andet orienteringsløb og DM i adventure.

Medlemmer kan optages såfremt de er fyldt 15 år. Det fremgår af medlemslisten, at foreningen har 11 medlemmer, hvoraf 3 af disse medlemmer er bestyrelsen. Foreningens vedtægter indeholder ikke oplysninger om foreningens opløsning eller oplysninger om, hvad der skal ske med foreningens eventuelle formue i tilfælde af foreningens opløsning.

Det fremgår af foreningens hjemmesiden, at foreningens primære aktivitet er et sofistikeret orienteringsløb, hvor deltagerne skal komme fra start til mål via MBT, løb, inliners, klatring, kajak, raft N’ run. Løbet har tre klasser: Erfarne, motionister og light.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt selskabets nedslag i spilleafgiften på 2.999.245 kr. i perioden 1. januar 2013 til 31. maj 2015, da SKAT ikke har anset selskabet for at have opfyldt betingelserne for udlodning af midler. Selskabet har accepteret at betale 1.809.465 kr. i spilleafgift for udlodninger til foreninger, der ikke er omfattet af reglerne.

SKAT har bl.a. anført, at:

”(...)

0. Udlodning til [forening1] ([forening1])

(...)

Formålsbestemmelsen i ML § 13, stk. 1, nr. 17

Det er SKATs opfattelse, at selskabet for perioden 1. januar 2013 til 31. december 2014 har udloddet midler til et formål, som ikke kan anses for at være alment velgørende efter bestemmelsen i momsloven.

Ud fra de faktiske forhold om [forening1] og [...] er det SKATs opfattelse, at [forening1] og [...] ikke kan anses for at være almene velgørende formål i den forstand.

Dette begrundes ud fra, at [forening1] tilbyder undervisning i teknisk og taktisk fodbold- og håndboldtræning, jf. afsnittet ovenfor vedrørende fakta om [forening1]. Det fremgår heraf, at ”[forening1] er et supplement til den træning, som eleven eventuelt får i sin fodbold- eller håndboldklub. I [forening1] får eleven individuel teknisk og taktisk træning. [forening1] ved, at mange af vores spillere også skal til træning i deres respektive klubber. [forening1] har stor opmærksomhed på kroppen og de belastninger mange timers træning bevirker. Vi laver derfor ikke fysisk træning, men fokuserer på det tekniske.”

SKAT anser derfor [forening1] for at være en skole, hvor fodbold- og håndboldtræning skal kvalificeres som undervisning. I forlængelse heraf anser SKAT undervisningen i [...] for at være en integreret del af undervisningen i [forening1], idet [...] [by1], jf. fakta fra [...] hjemmesiden, er sportsligt og økonomisk smeltet sammen med [forening1]. De øvrige [...] akademier ses også økonomisk sammensmeltet med [forening1], jf. årsrapporten for 2013.

Hertil bemærker SKAT også, at [...] akademiet, i daglige tale kaldet fodboldakademiet, var tiltænkt som fødekæde, til [forening1], hvor [...] skulle levere talentfulde elever til [forening1], i daglig tale kaldet eliteakademiet, jf. afsnittet ovenfor vedrørende fakta om [...].

[forening1] og [...] tilbyder fodbold- og håndboldtræning, som efter SKATs opfattelse heller ikke kan kvalificeres som undervisning i legemsøvelser i momslovens forstand, jf. fritagelsesbestemmelsen i ML § 13, stk. 1, nr. 3. Ifølge denne bestemmelse er undervisning i legemsøvelser fritaget for moms.

Der lægges i sondringen mellem ”afgiftsfri undervisning i legemsøvelser” og ”anden fysisk træning” vægt på bredden af den fysiske træning, der udøves. Det skal således dreje sig om gymnastikundervisning i bred forstand med henblik på en almen styrkelse af legemet. Undervisning i forskellige mere specifikke sportsgrene, f.eks. golf, ridning og tennis anses ikke for omfattet af begrebet ”undervisning i legemsøvelser”, jf. TfS1996.127MNA, TfS1996.125MNA og Den Juridiske Vejledning 2015-1 afsnit D.A.5.3.4.

SKAT anser ikke undervisning i teknisk og taktisk fodbold og håndbold for at være gymnastikundervisning med henblik på almen styrkelse af legemet, men SKAT sidestiller undervisningen med undervisning i specifik sportsgren på linje med golf, ridning og tennis, jf. TfS1996.127MNA, TfS1996.125MNA og Den Juridiske Vejledning 2015-1 afsnit D.A.5.3.4.

Da SKAT anser [forening1] og [...] for at være en skole med u[...]d af en specifik sportsgren, er det samtidig SKATs opfattelse, at skoledriften i [forening1] og [...], herunder aflønning af undervisere/trænere, ikke er formål, der kan omfattes af velgørenhed.

Dette suppleres af TfS2000.154.LSR, hvor Told- og Skattestyrelsen udtaler, at ”uddannelse og undervisning er et integreret element i skolens drift, og bidrag til den ordinære drift af skoler er ikke omfattet af bestemmelsen”.

Supplerende skal bemærkes, at følgende faktiske forhold om [forening1] og [...] ligeledes peger i retningen af skoledrift:

at den enkelte elev ved indmeldelse på skolen bliver vurderet egnet ud fra det talent, som vedkommende har,
at den enkelte elev har mulighed for at ansøge om et scholarship, hvor eleven kan tildeles et ¼ scholarship, hvis eleven enten har deltaget i [...] træningen, har været på udvalgt hold i [...] regi eller repræsenterer Danmark i landsholdsregi, og
at [forening1] selv omtaler de unge, der undervises i fodbold og håndbold, som elever.

Sammenholdes ovennævnte forhold med det faktum, at midlerne ikke kommer den brede kreds af medlemmer til gode, og at det niveau, som den enkelte elev skal have indenfor enten fodbold eller håndbold, ligger væsentligt højere, end hvad en gennemsnitlig amatøridrætsudøver indenfor de to sportsgrene normalt præsterer i en amatøridrætsklub, er det SKATs opfattelse, at [forening1] og [...] ikke kan anses for at være amatøridræt i en almen velgørende forening, jf. ML § 13, stk. 1, nr. 17.

Det, at [forening1] ikke kan anses for at være en almen velgørende forening indenfor amatøridræt, styrkes endvidere af vedtægterne for [forening1].

Efter en nærmere gennemgang af vedtægterne er SKATs opfattelse om, at [forening1]/[...] ikke opfylder formålsbestemmelsen i SPILAL § 13, jf. ML § 13, stk. 1, nr. 17, om et alment velgørende formål, alene bestyrket.

SKAT har i vurderingen lagt vægt på, at vedtægterne ikke er underskrevne, og at vedtægterne i sin helhed helt tydeligt ikke ligner [organisation1]s standardvedtægter for en amatøridrætsforening. Det er SKATs opfattelse, at betingelsen i [organisation1]s standardvedtægter omkring medlemsdemokrati ikke er at finde i vedtægterne for [forening1]. [forening1] har dermed ikke bredden i medlemskredsen og kan således ikke anses for at være almen velgørende.

I vurderingen af medlemsdemokrati har SKAT tillagt følgende forhold vægt:

medlemmerne skal godkendes af bestyrelsen,
bestyrelsen vælges for 4 år af gangen,
man kan kun opstille til bestyrelsen, hvis man har været medlem af [forening1] i 3 år,
tegningsretten ligger hos bestyrelsesformanden og et bestyrelsesmedlem eller tre bestyrelsesmedlemmer,
opløsningsbestemmelsen siger, at overskud efter opløsning tilfalder en forening i [by1] med lignende formål og aktivitet.

Efter SKATs opfattelse er vedtægterne udformet således, at det er en snæver kreds af personer, der har styringen med foreningen, både angående økonomi men også ved optagelsen af medlemmer i foreningen og til bestyrelsen. Der ses ikke at være en åben tilgang for alle, idet alle medlemmer skal godkendes af bestyrelsen. Det fremgår tydeligt, at formålet med vedtægterne er, at meget få personer skal have styringen af [forening1].

I øvrigt finder SKAT ikke, at der ved en opløsning af [forening1] kan findes en forening i [by1] med lignende formål og aktivitet.

I forlængelse heraf skal det bemærkes, at det af materialet fra [politiet] fremgår, at [person1] alene har tegnet [forening1], og at [person1] har haft styringen i [forening1] uden andres indblanding. De faktiske forhold ovenfor viser også tydeligt, at [person1] har tegnet [forening1] i forhold til jer.

Omkring vedtægternes formålsbestemmelse i § 3, stk. 2 om at bruge et genereret overskud eller modtagne støttemidler til at støtte andre sports- og idrætsforeninger, som tilgodeser samme formål, er tillige i strid med SPILAL § 13 og momslovens fritagelsesbestemmelser. Udlodningsmidler må udelukkende kun anvendes i den almene velgørende forening, som har modtaget dem.

Det fremgår af [forening1]s årsrapporter for 2013 (dækkende 2012 og 2013) og 2014, at [forening1] udelukkende drives for udlodningsmidler, hvorfor viderestøtte til andre foreninger efter SKATs opfattelse ikke vil være i overensstemmelse med reglerne i SPILAL § 13, bekendtgørelsen om afgifter af spil § 4 og ML § 13, stk. 1, nr. 17.

SKATs opfattelse er derfor, at [forening1] ikke opfylder kravet om almen velgørenhed i ML § 13, stk. 1, nr. 17, og dermed har selskabet udloddet til formål, som ikke er nedslagsberettigede, og den afgift, der er angivet nedslag for, kræves tilbagebetalt af selskabet.

(...)

0.5. SKATs endelige afgørelse

Da jeres indsigelser ikke har ændret SKATs opfattelse, træffer SKAT afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

7. Udlodning til [forening2]

(...)

7.3.SKATs bemærkninger og begrundelse

Momsfritagelsen efter henholdsvis ML § 13, stk. 1, nr. 17 og nr. 21 er begge betinget af, at der er tale om velgørende formål eller på anden måde almennyttige formål. En forening anses jf. momsloven for velgørende ud fra de aktiviteter, som foreningen har.

Ud fra de foreliggende oplysninger anser SKAT ikke [forening2] for at være en velgørende forening i momsmæssig henseende, og der er ved vurderingen heraf lagt vægt på, at foreningens formål ikke kan anses for at være amatøridrætsarbejde, kirkeligt arbejde, politiske foreninger og sygdomsbekæmpelse.

Det, at give befolkningen i [by2] og omegn sociale og kulturelle oplevelser, samt at yde økonomisk støtte til sociale/kulturelle formål og tiltag i samme område finder SKAT heller ikke at være omfattet af fritagelsesbestemmelsen i ML § 13, stk. 1, nr. 6 om kulturelle aktiviteter, idet denne bestemmelse udelukkende er møntet på biblioteker, museer, zoologiske haver og lignende.

Det er til hver en tid tilladelsesindehaverens ansvar at sikre sig, at udlodnings-midlerne udloddes efter forskrifterne, jf. bekendtgørelse om afgifter af spil § 4, og under hensyntagen til kravet om velgørenhed i SPILAL § 13, jf. ML § 13, stk. 1, nr. 17. Ifølge bekendtgørelsen om afgifter af spil § 4, stk. 2 skal dokumentationen efter stk. 1 opbevares som en del af tilladelsesindehaverens regnskabsmateriale, jf. § 8.

Efter SKATs opfattelse har I ikke sikret jer på tilstrækkelig vis, at [forening2] reelt opfylder betingelserne for modtagelse af udlodningsmidler, jf. bekendtgørelsens § 4, og at midlerne er udloddet efter forskrifterne og under hensyntagen til kravet om almen velgørenhed i SPILAL § 13.

Det er SKATs opfattelse, at det ikke er tilstrækkeligt blot at sikre sig formalia i form af vedtægter, regnskab og medlemsliste for foreningen. I skal som tilladelsesindehaver også sikre jer, at der reelt er tale om en forening, der opfylder betingelserne for modtagelse af udlodningsmidler, f.eks. en søgning på Internettet efterfulgt af et besøg i foreningen eller deltagelse i foreningens generalforsamling. Forhold som efter SKATs opfattelse burde have været undersøgt, inden I foretog udlodninger til [forening2].

Da [forening2] ikke anses for omfattet af ML § 13, stk. 1, nr. 6, nr. 17 eller nr. 21 og dermed ikke anses for berettiget til at modtage udlodningsmidler, er det SKATs opfattelse, at I har udloddet midler til et formål, som ikke opfylder betingelsen i SPILAL § 13 om velgørenhed, og at I dermed uretmæssigt har taget nedslag i afgiften.

I øvrigt var dokumentationen i form af vedtægter, regnskab og medlemsliste ikke tilgængelig på kontroltidspunktet, og I har først indhentet dokumentationen efter SKATs kontrolbesøg hos jer. SKAT finder dermed, at der i jeres regnskab ikke har været den fornødne dokumentation, således at I har sikret jer, at udlodningsmodtager var berettiget til at modtage midler, jf. bekendtgørelse om afgifter af spil §§ 4 samt 8, jf. SKM2014.862.LSR.

Vi kan derfor ikke imødekomme jeres afgiftsnedslag med i alt 45.790 kr. for perioden 1. februar 2013 til 30. juni 2014, jf. bekendtgørelse om afgifter af spil § 4 og SPILAL § 13.

Det nedslagsberettigede beløb fordeler sig med 23.845 kr. i 2013 og 21.945 kr. i 2014.

(...)

7.4.1. SKATs bemærkninger til selskabets indsigelser

SKATs opfattelse er, at vurderingen af, hvorvidt [forening2] kan anses for almen velgørende eller almennyttig forening, skal ske ud fra de faktuelle aktiviteter, som foreningen har. Ud fra den indsendte dokumentation har foreningens aktiviteter været afholdelse af diverse musikarrangementer, stand up underholdning og fester, hvilke i sig selv ikke er at anse for at være velgørende eller på anden måde almennyttige formål.

Foreningen anses derfor ikke for ved sin formålsparagraf udelukkende at være en velgørende og almennyttig forening, som omfattes af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, hvorfor SKATs opfattelse er, at foreningen ikke opfylder betingelserne i henhold til SPILAL § 13, stk. 2 for at modtage udlodning fra gevinstgivende spilleautomater.

Vurderingen er foretaget på baggrund af foreningens vedtægter, og der er lagt vægt på, at hver en krone, som udloddes fra en spillehal, går til velgørende formål.

Det, at [by2] Kommune har givet støtte til [forening2], betyder efter SKATs opfattelse ikke, at [forening2] bliver en almen velgørende forening i ML § 13, stk. 1, nr. 17s forstand, idet aktiviteterne fortsat er afholdelse af diverse musikarrangementer, stand up underholdning og fester.

I øvrigt er [forening2] ikke at finde på listen over godkendte foreninger efter LL § 8 A.

Jeres indsigelser ændrer dermed ikke SKATs opfattelse.

7.5. SKATs endelige afgørelse

Da jeres indsigelser ikke ændrer SKATs opfattelse, træffer SKAT afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

8. Udlodning til [forening3]

(...)

8.3.SKATs bemærkninger og begrundelse

Ud fra de foreliggende oplysninger er det SKATs opfattelse, at [forening3] er navnet på borgerforeningen for [by3] og omegn.

Som velgørende formål anses velgørende og almennyttige foreninger m.v., der er godkendt efter LL § 8 A eller med formål, som kan omfattes af ML § 13, stk. 1, nr. 17. Af ML § 13, stk. 1, nr. 17 fremgår det, at formålet skal være

amatøridrætsarbejde,
kirkeligt arbejde,
politiske foreninger eller
sygdomsbekæmpelse.

Efter SKATs opfattelse er [forening3]s aktiviteter ikke omfattet af de ovenfor nævnte formål i ML.

Det, at aktivitetskalenderen for [forening3] indeholder aktiviteter i foreninger med almene velgørende formål, eksempelvis [forening7] og omegn og [klub1], medfører efter SKATs opfattelse ikke, at [forening3] kan anses for at være en almen velgørende forening.

Det er til hver en tid tilladelsesindehaverens ansvar at sikre sig, at udlodnings-midlerne udloddes efter forskrifterne, jf. bekendtgørelse om afgifter af spil § 4, og under hensyntagen til kravet om velgørenhed i SPILAL § 13, jf. ML § 13, stk. 1, nr. 17. Ifølge bekendtgørelsen om afgifter af spil § 4, stk. 2 skal dokumentationen efter stk. 1 opbevares som en del af tilladelsesindehaverens regnskabsmateriale, jf. § 8.

Efter SKATs opfattelse har I ikke sikret jer på tilstrækkelig vis, at [forening3] reelt opfylder betingelserne for modtagelse af udlodningsmidler, jf. bekendtgørelsens § 4, og at midlerne er udloddet efter forskrifterne og under hensyntagen til kravet om almen velgørenhed i SPILAL § 13.

Det er SKATs opfattelse, at det ikke er tilstrækkeligt blot at sikre sig formalia i form af vedtægter, regnskab og medlemsliste for foreningen. I skal som tilladelsesindehaver også sikre jer, at der reelt er tale om en forening, der opfylder betingelserne for modtagelse af udlodningsmidler, hvilket gøres ud fra en gennemgang af vedtægterne suppleret af en søgning på Internettet efterfulgt af et besøg i foreningen eller deltagelse i foreningens generalforsamling. Forhold som efter SKATs opfattelse burde have været undersøgt, inden I foretog udlodninger til [forening3].

I øvrigt var dokumentationen i form af vedtægter, regnskab og medlemsliste ikke tilgængelig på kontroltidspunktet, og I har først indhentet dokumentationen efter SKATs kontrolbesøg hos jer. SKAT finder dermed, at der i jeres regnskab ikke har været den fornødne dokumentation, således at I har kunnet sikre jer, at udlodningsmodtager var berettiget til at modtage midler, jf. bekendtgørelse om afgifter af spil §§ 4 samt 8, jf. SKM2014.862.LSR.

SKATs opfattelse er, at [forening3] ikke er berettiget til at modtage udlodningsmidler, hvorfor I anses for at have udloddet midler til et formål, som ikke opfylder betingelsen i SPILAL § 13 om velgørenhed, og at I dermed uretmæssigt har taget nedslag i afgiften.

Vi kan derfor ikke imødekomme jeres afgiftsnedslag med i alt 45.410 kr. for perioden 1. januar 2013 til 31. maj 2015, jf. bekendtgørelse om afgifter af spil § 4 og SPILAL § 13.

Det nedslagsberettigede beløb fordeler sig med 11.210 kr. i 2013, 26.315 kr. i 2014 og 7.885 kr. i perioden 1. januar 2015 til 31. maj 2015.

(...)

8.5. SKATs endelige afgørelse

Da de indkomne indsigelser ikke ændrer SKATs opfattelse, træffer SKAT afgørelse i overensstemmelse med det udsendte forslag.

9. Udlodning til [forening4]

(...)

9.3. SKATs bemærkninger og begrundelse

Momsfritagelsen efter henholdsvis ML § 13, stk. 1, nr. 17 og nr. 21 er begge betinget af, at der er tale om velgørende formål eller på anden måde almennyttige formål. En forening anses jf. momsloven for velgørende ud fra de aktiviteter, som foreningen har.

Foreninger, som støtter andre foreningers velgørende formål, anses ikke i sig selv for velgørende eller almennyttige. Således omfattes støtteforeninger ikke af bestemmelsen i ML § 13, stk. 1, nr. 21 og dermed heller ikke af nr. 17.

Det er SKATs opfattelse, at [forening4] ikke kan anses for at være en velgørende forening i momsmæssig henseende, og der er ved vurderingen heraf lagt vægt på, at [forening4]s aktiviteter er støttefunktioner for andre foreninger, og at foreningen dermed har karakter af en støtteforening, jf. SKM2009.176.SR og SKM2004.444.LSR. Dette bekræftes også af, at der ikke er mulighed for medlemstegning til foreningen.

Det, som SKAT i særdeleshed har lagt vægt på i vurderingen, er, at ”[forening4] er et støtteorgan til byens foreninger på, i og ved vandet”, samt at [forening4] ”samarbejder med en lang række foreninger og partnere. [forening4] vil skabe Danmarks bedste miljø for oplevelser og aktiviteter på, i og ved vand, for idrætsforeninger og borgere i [by5] Kommune. [forening4] støtter foreningerne med en række af deres aktiviteter. Disse er samlet i eventkalenderen”.

Efter SKATs opfattelse har [forening4] ikke selv aktiviteter, som kan anses for almen velgørende, og det, at [forening4] støtter frivillige almene velgørende foreninger i deres vandsportsaktiviteter, medfører ikke, at [forening4] bliver en almen velgørende forening. Det skal igen bemærkes, at det ifølge vedtægterne ikke ses muligt at blive optaget som medlem af foreningen.

Det er til hver en tid tilladelsesindehaverens ansvar at sikre sig, at udlodningsmidlerne udloddes efter forskrifterne, jf. bekendtgørelse om afgifter af spil § 4, og under hensyntagen til kravet om velgørenhed i SPILAL § 13, jf. ML § 13, stk. 1, nr. 17. Ifølge bekendtgørelsen om afgifter af spil § 4, stk. 2 skal dokumentationen efter stk. 1 opbevares som en del af tilladelsesindehaverens regnskabsmateriale, jf. § 8.

Efter SKATs opfattelse har I ikke sikret jer på tilstrækkelig vis, at [forening4] reelt opfylder betingelserne for modtagelse af udlodningsmidler, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 1 og stk. 2, og at midlerne er udloddet efter forskrifterne og under hensyntagen til kravet om almen velgørenhed i SPILAL § 13.

Det er SKATs opfattelse, at det ikke er tilstrækkeligt blot at sikre sig formalia i form af foreningens vedtægter og regnskab, foreningens kvitteringer for modtagelse af udlodningsmidlerne samt jeres bankoverførselsbilag. I skal som tilladelsesindehaver også sikre jer, at der reelt er tale om en forening, der opfylder betingelserne for modtagelse af udlodningsmidler, hvilket gøres ved en gennemgang af foreningens vedtægter. Efter SKATs opfattelse ville en gennemgang have vist, at [forening4] er en støtteforening. Gennemgangen af vedtægterne kunne herefter suppleres med en søgning på Internettet efterfulgt af et besøg i foreningen eller deltagelse i foreningens generalforsamling. Forhold som efter SKATs opfattelse burde have været undersøgt, inden I foretog udlodninger til [forening4]

SKAT anser ikke [forening4] for omfattet af ML § 13, stk. 1, nr. 17 eller nr. 21, hvorfor det er SKATs opfattelse, at I har udloddet midler til et formål, som ikke opfylder betingelsen i SPILAL § 13 om velgørenhed, og at I dermed uretmæssigt har taget nedslag i afgiften.

Vi kan derfor ikke imødekomme jeres afgiftsnedslag med i alt 37.715 kr. for 2013, jf. bekendtgørelse om afgifter af spil § 4 og SPILAL § 13.

9.5. SKATs endelige afgørelse

Da jeres indsigelser ikke har ændret SKATs opfattelse, træffer SKAT afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

(...)

11. Udlodning til [forening5]

(...)

11.3. SKATs bemærkninger og begrundelse

Momsfritagelsen efter henholdsvis ML § 13, stk. 1, nr. 17 og nr. 21 er begge betinget af, at der er tale om velgørende formål eller på anden måde almennyttige formål. En forening anses jf. momsloven for velgørende ud fra de aktiviteter, som foreningen har.

Ud fra de faktiske forhold anses [forening5] ikke for at være en almen velgørende forening i momsmæssig henseende. SKAT har ved vurderingen heraf lagt vægt på, at foreningens formål er at fremme og skabe forum for udøvelse af adventure- i området, at skabe, tilrettelægge og gennemføre arrangementer og events og at give mulighed for at afprøve sporten med hjælp til og under træning og konkurrencer, og at foreningen har en meget begrænset medlemskreds på 11 personer. Hertil skal bemærkes, at det ikke ses muligt at blive optaget som nyt medlem af foreningen, idet der ikke er medlemsoplysninger, såsom hvordan bliver man medlem, og hvad er medlemskontingentet. Det er kun muligt at tilmelde teams til konkurrencer. SKAT finder derved, at der er tale om en lukket gruppe af personer, som deler en fælles passion for orienteringsløb.

På det foreliggende grundlag finder SKAT, at foreningens aktiviteter ikke kan anses for at være velgørende eller på anden måde almennyttig såsom amatøridrætsarbejde, kirkeligt arbejde, politiske foreninger og sygdomsbekæmpelse. I øvrigt er bredden af udlodningsmidlernes anvendelse afgørende for, om udlodningsmidlerne kan anses for at være anvendt til almennyttige formål. Da udlodningsmidlerne kun er kommet 11 personer til gode, og det samtidig ses vanskeligt for nye medlemmer at tegne medlemskab af foreningen, er det SKATs opfattelse, at [forening5] ikke har den bredde i medlemskredsen, som en amatøridrætsforening almindeligvis har, og som er en betingelse for, at der kan udloddes midler med nedslagsvirkning i spilafgiften.

Det er til hver en tid tilladelsesindehaverens ansvar at sikre sig, at udlodningsmidlerne udloddes efter forskrifterne, jf. bekendtgørelse om afgifter af spil § 4, og under hensyntagen til kravet om velgørenhed i SPILAL § 13, jf. ML § 13, stk. 1 nr. 17. Ifølge bekendtgørelsen om afgifter af spil § 4, stk. 2 skal dokumentationen efter stk. 1 opbevares som en del af tilladelsesindehaverens regnskabsmateriale, jf. § 8.

Efter SKATs opfattelse har I ikke sikret jer på tilstrækkelig vis, at [forening5] reelt opfylder betingelserne for modtagelse af udlodningsmidler, jf. bekendtgørelsens § 4, og at midlerne er udloddet efter forskrifterne og under hensyntagen til kravet om almen velgørenhed i SPILAL § 13.

Da [forening5] ikke anses for have den nødvendige bredde i medlemskredsen for at kunne anses for almen velgørende indenfor amatøridræt, jf. ML § 13, stk. 1 nr. 17 og nr. 21, og dermed ikke kan anses for berettiget til at modtage udlodningsmidler, er det SKATs opfattelse, at I har udloddet midler til et formål, som ikke opfylder betingelsen i SPILAL § 13 om velgørenhed, og at I dermed uretmæssigt har taget nedslag i afgiften.

I forlængelse heraf skal SKAT desuden bemærke, at I den 6. juni 2014 har udloddet midler til foreningen, som på det pågældende tidspunkt endnu ikke var stiftet. [forening5] blev som nævnt ovenfor først stiftet 9 dage senere, dvs. den 15. juni 2014.

Vi kan derfor ikke imødekomme jeres afgiftsnedslag med i alt 34.865 kr. for perioden 1. maj 2014 til 30. september 2014 jf. bekendtgørelse om afgifter af spil § 4 og SPILAL § 13.

(...)

11.5. SKATs endelige afgørelse

Da de indkomne indsigelser ikke ændrer SKATs opfattelse, træffer SKAT afgørelse i overensstemmelse med det udsendte forslag.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabet er berettiget til at opnå nedslag i spilleafgiften for udlodninger foretaget til de fem foreninger i perioden 1. januar 2013 til 31. maj 2015, således at selskabets afgiftstilsvar nedsættes fra 2.999.245 kr. til 1.809.465 kr.

4. Argumentation

(...)

4.2.1 Ad [forening1]

Det fremgår klart, jf. ordlyden af artikel 132, stk. 1, litra m, samt forarbejderne til momslovens§ 13, stk. 1, nr. 21, at idrætsforeninger, der ikke arbejder med gevinst for øje, er momsfritagne og dermed omfattet af både momslovens§ 13, stk. 1, nr. 5, nr. 17 samt nr. 21. Det skal hertil bemærkes, at afgrænsningen af begrebet "almennyttigt" er identisk i § 13, stk. 1, nr. 17 og nr. 21, samt at det i forarbejderne til lovforslag L 137, der indførte § 13, stk. 1, nr. 22 (nugældende § 13, stk. 1, nr. 21), var klart forudsat, at ydelser leveret af idrætsforeninger, der ikke drives med gevinst for øje, er momsfritaget efter§ 13, stk. 1, nr. 5.

Momsfritagelsen i lovens § 13, stk. 1, nr. 5, sammenholdt med Momssystemdirektivets artikel 132, nr. 1, litra m, omfatter sportsaktiviteter, der udbydes af sportsforeninger, klubber eller andre, som ikke arbejder med gevinst for øje, således at momsfritagelsen kommer sportsudøveren til gode.

Samspillet mellem bestemmelserne, samt det faktum at idrætsforeninger er momsfritaget og dermed omfattet af både momslovens § 13, stk. 1, nr. 5, nr. 17 samt nr. 21, understøttes af diverse afgørelser, som vil blive gennemgået i det følgende.

(...)

At idrætsforeninger anses for at have almennyttige formål understøttes - ud over forarbejder og praksis - også af SKATs juridiske vejledning, jf. nedenfor.

I henhold til Den Juridiske Vejledning 2016-1 afsnit C.D.9.9.1.3 om fonde og særlige foreningers uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål fremgår det blandt andet, at almennyttige formål foreligger; "når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål ... Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige."

I henhold til Den Juridiske Vejledning 2016-1 afsnit D.A.5.17 om velgørende arrangementer efter ML § 13, stk.1, nr. 17 fremgår blandt andet, at amatøridrætsarbejde er et velgørende eller på anden måde almennyttigt formål.

Undervisning og træning i klubregi kan udøves momsfrit som en sportsaktivitet, jf. Momsloven med kommentarer og EU-henvisninger af Lars Loftager Jørgensen, Børge Aagaard Pedersen og Lars Rasmussen, note 69 til momslovens § 13, stk. 1, nr. 5.

4.2.2 Ad [forening2]

Kravene til anvendelsen af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17 er, at aktiviteterne skal repræsentere velgørende eller på anden måde almennyttige formål. Det er ligeledes en forudsætning for momsfritagelse, at overskuddet kommer en videre kreds af personer til gode.

Foreninger med brede formålsbestemmelser som eksempelvis kulturelle eller humanitære foreninger vil have aktiviteter af mere varieret karakter, og vurderingen af hvilke aktiviteter, der er omfattet af fritagelsen vil derfor være tilsvarende bredere.

Der henvises til, at projektet har modtaget støtte fra [by2] Kommune. Dette er væsentligt, da almenbegrebet ligeledes anvendes inden for kommunalretten, hvor det antages, at en kommune alene kan påtage sig en opgave eller yde støtte til en aktivitet, hvor denne er af almennyttig karakter. I dette kommunalretlige almennyttekriterium ligger ligeledes, at foranstaltningen skal komme en bredere kreds af borgere til gode og imødekomme relevante behov hos det fællesskab af borgere, som kommunen udgør.

Følgende fremgår af lovforslag L 167 fremsat 20. marts 2015 (under henvisning til ligningslovens § 8 A):

"For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, kræves, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelinger, er afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg. Formålet må komme en videre kreds til gode. For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan eksempelvis nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, humanitære, religiøse og undervisningsmæssige formål" (mine understregninger).

Der kan endvidere henvises til TIS 1996.681, hvor en musikforening, der havde til formål at fremme interessen for jazzmusik kunne momsfritages efter § 13, stk. 1, nr. 18. Overskuddet blev fuldt ud anvendt til fremme af musikinteressen efter foreningens formålsparagraf.

4.2.3 Ad Foreningen [forening3]

Der henvises i det hele til beskrivelsen i pkt. 4.2.2

4.2-4 Ad [forening4]

Der henvises i det hele til beskrivelsen i pkt. 4.2.2

4.2.5 Ad [forening5]

Der henvises i det hele til beskrivelsen i pkt. 4.2.1

(...)”

SKATs udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skatteankestyrelsen har den 5. juni 2018 sendt Skatteankestyrelsens indstilling til udtalelse hos SKAT. SKAT har den 19. juni 2018 fremsendt sin udtalelse til Skatteankestyrelsen.

SKAT fastholder, at [forening1] og [forening2] ikke kan anses at have formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17. SKAT tiltræder den øvrige del af Skatteankestyrelsens indstilling. SKAT henviser blandt andet til, at [forening1] ikke er en traditionel amatøridrætsforening, at [forening1] er en skole, der underviser i teknisk og taktisk fodbold og håndbold, samt at [forening1]s overskud ikke kan anses at komme en bredere kreds af medlemmer til gode. Herudover er SKATs bemærkninger i overensstemmelse med SKATs afgørelse.

SKAT er endvidere af den opfattelse, at selskabet ikke har sikret sig, at udlodningsmodtagerne var omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, jf. bekendtgørelsens § 4.

SKAT anfører, at [forening1] ikke udelukkende har anvendt udlodningsmidlerne til almennyttige formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, idet [forening1] blandt andet har anvendt udlodningsmidlerne til fodboldrejser i udlandet for en begrænset deltagerkreds, samt til sponsorater.

For så vidt angår [forening2], er SKAT af den opfattelse, at [forening2] ikke har formål som kan henføres til almennyttige eller velgørende formål, der er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og SKATs udtalelse

Selskabets repræsentant er den 9. juli 2018 fremkommet med sine bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og SKATs udtalelse af 19. juni 2018.

Selskabets repræsentant henviser for [forening3], [forening4] og [by8] adventure til tidligere indlæg i sagen.

Det fremgår af bemærkningerne, at selskabets repræsentant er af den opfattelse, at selskabet på udlodningstidspunktet opfyldte dokumentationskravet i § 4 i bekendtgørelse nr. 1139 af 5. december 20111 om afgift af spil. Selskabets repræsentant har anført, at selskabet forud for samtlige udlodninger havde modtaget underskrevne udlodningskvitteringer fra bestyrelserne i de respektive foreninger, hvor foreningerne bekræfter, at udlodningerne sker til almennyttige formål, der er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

I forhold til [forening1], har selskabets repræsentant anført, at selskabet forud for første udlodning til [forening1] havde modtaget en erklæring fra en statsautoriseret revisor hvoraf det fremgik, at [forening1], efter revisors vurdering, havde almennyttige formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17. Herudover bemærker selskabets repræsentant, at selskabet blandt andet fremlagde vedtægter, årsrapporter og medlemslister under SKATs kontrol, og ikke i forbindelse med SKATs kontrol.

Landsskatterettens afgørelse

Reglerne om nedslag i betaling af spilleafgift fremgår af § 13 i lov om afgifter af spil nr. 698 af 25. juni 2010 (herefter benævnt spilleafgiftsloven).

Det følger af spilleafgiftslovens § 13, stk. 1, at der kan gives et nedslag på 95 % i den del af afgiften, der overstiger 31 % af bruttospilleindtægten, jf. § 12, stk. 3, såfremt indehaveren af en tilladelse til en spillehal udlodder midler til velgørende formål i Danmark eller i et EU- eller EØS-land. Det fremgår af § 13, stk. 2, at velgørende formål efter stk. 1, skal forstås som velgørende eller almennyttige foreninger, der er omfattet af ligningslovens § 8 A eller har formål, der kan omfattes af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

I bekendtgørelsen om afgift af spil nr. 1139 af 5. december 2011 (herefter benævnt bekendtgørelsen) §§ 4-6, fremgår en række betingelser for udlodning af midler.

Det fremgår af § 4 i bekendtgørelsen, at tilladelsesindehaveren før udlodning af midler foretages, skal sikre sig, at modtageren opfylder betingelserne for at kunne modtage en udlodning til velgørende formål efter spilleafgiftslovens § 13. Tilladelsesindehaveren skal sikre sig dokumentation for, at modtageren enten er godkendt efter ligningslovens § 8 A eller har formål, som kan omfattes af reglerne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 17. Dokumentationen skal opbevares som en del af tilladelsesindehaverens regnskabsmateriale.

Foreningerne er ikke omfattet af ligningslovens § 8 A, og de skal derfor have formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, for at selskabet er berettiget til at opnå nedslag i spilleafgiften for udlodning af midler til almennyttige eller velgørende formål.

Dokumentionskravet i bekendtgørelsens § 4

Selskabet har haft en forpligtigelse til forud for udlodning af midler til foreningerne, at indhente dokumentation på, at foreningerne var omfattet af reglerne i spilleafgiftslovens § 13, og havde formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17. Selskabet havde endvidere en forpligtigelse til løbende, at opbevare dokumentationen i sit regnskabsmateriale.

Selskabet har, i forbindelse med SKATs kontrol, indhentede blandt andet vedtægter, medlemslister og årsrapporter for [forening1], [forening2], [forening3], [forening4] og [forening5]. Selskabet udleverede materialet til SKAT under et møde med SKAT den 16. september 2015.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at selskabet ikke kan opnå nedslag i spilleafgiften for udlodning af midler til foreningerne, idet selskabet ikke opfylder betingelserne for udlodning af midler til velgørende formål, jf. spilleafgiftslovens § 13, jf. bekendtgørelsens § 4. Der lægges herved vægt på, at selskabet ikke før udlodningerne er foretaget har sikret sig, at foreningerne har haft almennyttige eller velgørende formål, samt at udlodningsmidlerne udelukkende skulle anvendes til almennyttige formål, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 1. Herudover har selskabet ikke opbevaret dokumentationen som en del af sit regnskabsmateriale, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 2.

[forening1]

På baggrund af en konkret vurdering af [forening1]s vedtægter og faktiske virke, finder to retsmedlemmer, herunder retsformanden, det godtgjort, at [forening1]s formål er af almennyttig karakter. Der er herved lagt vægt på, at [forening1] har medlemmer fra 10. klasser og fra gymnasier i hele Nordsjælland, samt at [forening1] har medlemmer på alle niveauer. To retsmedlemmer finder således, at [forening1]s overskud anses at komme en videre kreds til gode, og retsmedlemmerne finder derfor, at [forening1] kan anses for at have formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Et retsmedlem finder ikke, at det er godtgjort, at foreningens formål er af almennyttig karakter. Der er herved lagt vægt på, at foreningens formål er at drive et sportscollege med undervisning af medlemmer og trænere, og at der derfor er tale om aktiviteter af momspligtig karakter. Det fremgår af forarbejderne til lovforslaget L 137, at der må lægges afgørende vægt på foreningens vedtægter, i bedømmelsen af, hvorvidt en forening driver momspligtige eller momsfritagne aktiviteter, og retsmedlemmet finder derfor ikke, at foreningen kan anses at have et formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Landsskatteretten finder dog ikke, at selskabet har opfyldt dokumentationskravet for at kunne opnå nedslag i spilleafgiften for udlodning af midler til [forening1], jf. bekendtgørelsens § 4. Landsskatteretten henviser her til det indledende afsnit om dokumentationskravet.

Det er herefter Landsskatterettens samlede opfattelse, at selskabet ikke opfylder betingelserne for udlodning af midler til [forening1] i spilleafgiftslovens § 13, jf. bekendtgørelsens § 4.

Det er derfor berettiget, at SKAT har nægtet at give selskabet nedslag i betaling af spilleafgift for udlodning af midler til [forening1].

[forening2]

På baggrund af en konkret vurdering af foreningens vedtægter og faktiske virke, finder Landsskatteretten det godtgjort, at foreningens formål er af almennyttig karakter. Der er herved lagt vægt på, at foreningens formål er at yde støtte til sociale og kulturelle formål og oplevelser i [by2] og omegn, samt at foreningens har afholdt forskellige arrangementer i form af 40+ fest, koncerter og fest for konfirmander.

Ved en vurdering af, om et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves det, udover at formålet i sig selv kan karakterises som nyttigt ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse i befolkningen, at overskuddet skal komme en vis videre kreds til gode.

Landsskatteretten finder, at foreningens overskud anses at komme en videre kreds til gode, og Landsskatteretten finder derfor, at foreningen kan anses for at have formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Hertil finder Landsskatteretten dog ikke, at selskabet har opfyldt dokumentationskravet for at kunne opnå nedslag i spilleafgiften for udlodning af midler til [forening2], jf. bekendtgørelsens § 4. Landsskatteretten henviser her til det indledende afsnit om dokumentationskravet.

Landsskatteretten finder herefter, at selskabet ikke har været berettiget til et nedslag i betaling af spilleafgift for udlodning af midler til [forening2].

[forening3]

På baggrund af en konkret vurdering af foreningens vedtægter og faktiske virke, finder Landsskatteretten det ikke godtgjort, at foreningens formål fuldt ud er af almennyttig karakter. Der er herved lagt vægt på, at foreningens formål er at synliggøre og markedsføre de erhvervsdrivende i [by3] og omegn, samt at udvikle aktiviteter til glæde for borgere og erhvervsliv.

Landsskatteretten finder ikke, at foreningens formål er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Hertil finder Landsskatteretten ikke, at selskabet har opfyldt dokumentationskravet for at kunne opnå nedslag i spilleafgiften for udlodning af midler til [forening3], jf. bekendtgørelsens § 4. Landsskatteretten henviser her til det indledende afsnit om dokumentationskravet.

Landsskatteretten finder herefter, at selskabet ikke har været berettiget til et nedslag i betaling af spilleafgift for udlodning af midler til [forening3].

[forening4]

På baggrund af en konkret vurdering af foreningens vedtægter og faktiske virke, finder Landsskatteretten, at foreningen skal anses som en støtteforening, der ikke i sig selv har et almennyttigt eller velgørende formål.

Det er derfor Landsskatterettens opfattelse, at foreningens formål ikke er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Hertil finder Landsskatteretten ikke, at selskabet har opfyldt dokumentationskravet for at kunne opnå nedslag i spilleafgiften for udlodning af midler til [forening4], jf. bekendtgørelsens § 4. Landsskatteretten henviser her til det indledende afsnit om dokumentationskravet.

Landsskatteretten finder herefter, at selskabet ikke har været berettiget til et nedslag i betaling af spilleafgift for udlodning af midler til [forening4]

[forening5]

Ved vurderingen af, om et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves det, udover at formålet i sig selv kan karakterises som nyttigt ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse, at formålet skal komme en vis videre kreds til gode.

På baggrund af en konkret vurdering af foreningens vedtægter og faktiske virke, findes det ikke godtgjort, at foreningens formål er almennyttigt. Der er herved lagt vægt på, at foreningens medlemsantal var meget begrænset og at foreningens overskud ikke kommer en videre kreds af personer til gode. Landsskatteretten finder derfor ikke, at foreningen er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Hertil finder Landsskatteretten ikke, at selskabet har opfyldt dokumentationskravet for at kunne opnå nedslag i spilleafgiften for udlodning af midler til [forening5], jf. bekendtgørelsens § 4. Landsskatteretten henviser her til det indledende afsnit om dokumentationskravet.

Landsskatteretten finder herefter, at selskabet ikke har været berettiget til et nedslag i betaling af spilleafgift for udlodning af midler til [forening5].

Landsskatteretten finder herefter, at selskabet ikke har været berettiget til et nedslag i betaling af spilleafgift på 1.189.780 kr. i perioden 1. januar 2013 til 31. maj 2015 for udlodning af midler til [forening1], [forening2], [forening3], [forening4] og [forening5].

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.