Kendelse af 11-10-2017 - indlagt i TaxCons database den 08-11-2017

SKAT har afvist, at udbetale hele det beløb som foreningen har søgt om efter bekendtgørelsen om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. SKAT har nedsat beløbet fra 250.000 kr. til 30.000 kr. som følge af, at betingelsen for udlodninger i § 2, stk. 1, ikke er opfyldt for udlodninger modtaget fra [virksomhed1] spillehal.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Foreningen har i perioden 2014-2015 modtaget udlodninger fra spillehallerne [virksomhed2] (tilladelsesindehaver [virksomhed3] A/S) og [virksomhed1] (tilladelsesindehaver [virksomhed3] A/S).

Udlodningstidspunktet fra [virksomhed2] er den 15. oktober 2014. Udbetalingen er modtaget på foreningens konto den 17. november 2014. Beløbet udgør 30.000 kr.

Udlodningstidspunktet fra [virksomhed1] er den 15. december 2014. Udbetalingen er modtaget på foreningens konto den 16. januar 2015. Beløbet udgør 220.000 kr.

Foreningen har i alt, fra de to spillehaller, modtaget 250.000 kr. i udlodninger i perioden 2014-2015.

Foreningen har ved ansøgning til SKAT, indsendt ansøgningsskema for udbetaling af midler til velgørende foreninger i stedet for udlodning fra spillehaller, skema over udlodningerne, dokumentation for udlodningerne samt en tro og love erklæring om, at udlodningsmidlerne er modtaget retmæssigt. Endvidere har foreningen indsendt et skema over bogførte udlodninger i regnskabsåret 2014. Foreningen har oplyst, at udlodningen fra [virksomhed1] er medtaget som tilgodehavende i regnskabsåret 2014.

Foreningen har ansøgt SKAT om, at få udbetalt 250.000 kr. af midlerne til velgørende foreninger.

Beregningen af de 250.000 kr. er foretaget ved, at finde det i gennemsnittet modtagne udlodningsbeløb i 2014, idet foreningen ikke har modtaget udlodninger i årene 2012 og 2013. Foreningen har medtaget udlodningen på 220.000 kr. fra [virksomhed1] i beregningen for 2014, selvom udlodningen er udbetalt til foreningens konto den 16. januar 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har afvist, at udbetale hele det beløb som foreningen har søgt om efter bekendtgørelsen om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. SKAT har nedsat beløbet fra 250.000 kr. til 30.000 kr., som følge af, at betingelsen for udlodninger i § 2, stk. 1, ikke er opfyldt for udlodningen modtaget fra [virksomhed1] spillehal.

Til støtte herfor har SKAT bl.a. anført, at:

Retsregler

De regler, der ligger til grund for vores afgørelse, står i bekendtgørelse nr. 1801 af 22. december 2015 om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. i stedet for udlodning fra spillehaller.

I kan læse om fortolkningen af reglerne i Den juridiske vejledning, afsnit E.A.9.17, Særlig tilskudsordning til velgørende foreninger m.v. i stedet for udlodning fra spillehaller med gevinstgivende spilleautomater.

(...)

Det fremgår af afsnittet bl.a., at:

”Udlodningsbeløb skal være modtaget af ansøgeren i de nævnte kalenderår, altså udbetalt til ansøgeren, for at kunne indgå i beregningen. Det er dermed uden betydning, om udlodningerne vedrører spillehallens afgift for et foregående kalenderår. Udlodninger, som først er modtaget/udbetalt i 2015 kan dermed heller ikke indgå i beregningen.”

Vores bemærkninger og begrundelse

SKAT ser ikke et modsætningsforhold i mellem afsnit E.A.9.17 i Den juridiske vejledning og tekstanmærkning nr. 108 ad. 09.21.20 § 19.

Udlodninger, som er modtaget i 2015, kan ikke indgå i beregningen, selvom udlodningerne vedrører spillehallens afgift for 2014 – se samme afsnit i Den juridiske vejledning.

Derfor ændrer vi det beløb, I har søgt om, til 30.000 kr.

Foreningens opfattelse

Foreningens formand har nedlagt påstand om, at et beløb på 250.000 kr. udbetales til foreningen, som angivet i ansøgningen til SKAT.

Til støtte herfor har foreningens formand anført følgende:

”Den 15/12 2014 modtog vi tilsagn om beløbet, men det blev - ved et tilfælde - først indsat på klubbens bankkonto medio januar 2015.

Det er klubbens opfattelse, at SKAT’s afgørelse er forkert, og synes ulovhjemlet.

Som begrundelse herfor, og til støtte for vores vurdering af sagen, har jeg følgende uddybende bemærkninger til, hvordan vi mener, at § 2 i bekendtgørelse nr. 1801 af 22/12 2015 skal fortolkes:

SKAT har i sin argumentation lagt afgørende vægt på udsagnet i Den juridiske Vejledning afsnit E.A.9.17. Af Den juridiske vejledning fremgår det direkte, at det afgørende for tilskud, er, hvorvidt der er sket udbetaling af beløb i årene 2012-2014, samt at udbetalinger i 2015 ikke omfattes af tilskudsordningen. Det skal endvidere bemærkes, at den juridiske vejledning først er kommet frem i lyset for os ansøgere, her i forbindelse med SKAT´s afslag på vores ansøgning.

Anderledes er formuleringen i tekstanmærkningen, nr. 108 ad. 09.21.20 §19, hvor der i kapitel 2 er anvendt følgende formulering: "Det beløb, som den enkelte ansøger kan anmode om, beregnes som den enkeltes samlede modtagne udlodningsbeløb fra spillehaller i årene 2012 til 2014 divideret med det antal år, som ansøgeren i perioden har modtaget udlodninger i". Denne formulering er anderledes end den, som fremgår af afsnit E.A.9.17, hvor der alene fokuseres på det faktiske udbetalingstidspunkt. Hvad er nærmere bestemt "modtagne udlodningsbeløb fra spillehaller i årene 2012 til 2014"? Kan sådanne udlodninger ikke også omfatte udlodninger, som skal henføres til 2012, 2013 eller 2014, selvom de ikke er udbetalt i disse år, altså f.eks. udlodninger, der er erhvervet ret til i 2014, men som først er udbetalt i 2015?

Det er min opfattelse, at formuleringen i tekstanmærkningen ikke udelukker, at ordningen også omfatter beløb, hvortil der er erhvervet ret i 2014, men som - tilfældigvis - først sættes på kontoen i 2015. Denne fortolkning støttes også af almindelige rimelighedshensyn: skal det bero på tilfældigheder, om en klub omfattes af den nye ordning? Eller skal det bero på saglige vurderinger af, hvornår der er erhvervet ret til et givent beløb?

Hvis der er modstrid mellem Den juridiske vejledning og en bekendtgørelse, rangerer bekendtgørelsen højest og har større retskildeværdi end den juridiske vejledning, og må derfor tillægges den afgørende betydning.

Dertil kommer, at det vil være mere logisk, hvis betragtningen lænede sig op af begrebet retserhvervelsesprincippet, som jo anvendes i forhold til anden lovgivning på skatteområdet: http:// www.tax.dk/jv/ca/C_A_1_2_1.htm.

Denne retsstilling understøttes også af kvitteringen for udlodningen. Hvis man kigger på kvitteringen, udstedt fra [virksomhed3], kan man se, at udlodningen hedder "2014-12", da udlodningen vedrører udlodningsåret og regnskabsåret 2014 for både spillehallen og Billardklubben. Revisor har derfor også bedt os om at medtage det som tilgodehavende i regnskabsåret 2014.

Samlet set må det konkluderes, at det forhold, at udbetalingen først sker 1 måned senere end udlodningstidspunktet må betragtes som en tilfældighed, der - også ud fra det almindelige princip - ikke bør tillægges betydning ved vurderingen af, hvor meget der de facto er modtaget i udlodning vedrørende 2014.”

s afgørelse

Det fremgår af tekstanmærkning nr. 108 ad. 09.21.20 § 9, stk. 1 til finansloven, at:

”Velgørende og almennyttige foreninger m.v., der er omfattet af ligningslovens § 8 A, eller har formål, der kan omfattes af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, eller er arrangører af kulturelle arrangementer på friluftsscener og i koncertsale med musik og sang, teater med pantomime- og børneforestillinger og pige- og drengegarder i store forlystelsesparker, og som modtog udlodningsbeløb fra spillehaller i 2014, kan efter ansøgning få et tilskud.

Der kan ansøges om midler beregnet som den enkelte ansøgers samlede modtagne udlodningsbeløb fra spillehaller i årene 2012-2014 divideret med det antal år, der i perioden er modtaget udlodninger i.”

Det fremgår endvidere af bekendtgørelse nr. 1801 af 22. december 2015 om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. i stedet for udlodning fra spillehaller (herefter benævnt BEK nr. 1801) § 2, stk. 1, at:

”§ 2 Det beløb, som den enkelte ansøger kan anmode om, beregnes som den enkelte ansøgers samlede modtagne udlodningsbeløb fra spillehaller i årene 2012-2014 divideret med det antal år, som ansøgeren i perioden har modtaget udlodninger i.”

Foreningen modtog udbetalingen fra [virksomhed1] i januar 2015. Betingelsen for at få udbetalt midler til velgørende foreninger m.v. for udlodningen fra [virksomhed1] er derfor ikke opfyldt, jf. tekstanmærkning nr. 108 ad. 09.21.20 § 9, stk. 1 og BEK nr. 1801 § 2, stk. 1. Udlodningen skal, for at medgå i beregningen, være modtaget – det vil sige udbetalt – i årene 2012-2014.

Foreningen kan som følge heraf, ikke medtage udlodningen fra [virksomhed1] i beregningen af de midler, som foreningen kan ansøge om at få udbetalt, jf. tekstanmærkning nr. 108 ad. 09.21.20 § 9, stk. 1, og BEK nr. 1801 § 2, stk. 1.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at det er uden betydning for vurderingen, at foreningen erhvervede ret til udlodningen i 2014, og har medtaget udlodningen som et tilgodehavende i 2014 i foreningens regnskab.

Det er derfor berettiget, at SKAT har nedsat foreningens ansøgte beløb fra 250.000 kr. til 30.000 kr.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.