Kendelse af 25-04-2019 - indlagt i TaxCons database den 24-05-2019

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2012

Ikke godkendt købsmoms

1.940 kr.

0 kr.

1.009 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedsindehaveren driver virksomheden [virksomhed1] v/[person1] med cvr-nr. [...1]. Virksomheden blev startet den 1. december 1979. Virksomhedens aktivitet består i at drive køreskole.

Virksomhedsindehaveren har oplyst til SKAT, at han i indkomståret 2012 har anvendt en Volkswagen Passat til kørsel i virksomheden.

Virksomhedens købsmoms vedrørende kørsel fordeler sig således, jf. regnskabet for indkomståret 2012:

Beløb ekskl. moms

Købsmoms

Brændstof

37.460 kr.

9.365 kr.

Vægtafgift

5.728 kr.

0 kr.

Forsikring

8.427 kr.

0 kr.

Vedligeholdelse

26.367 kr.

6.592 kr.

Virksomhedsindehaveren har ikke ført et kilometerregnskab, men har oplyst, at han har fradraget bilen delvist over en årrække og fratrukket udgifterne som driftsudgifter.

SKAT har i deres afgørelse beregnet virksomhedsindehaverens kørsel i den anvendte bil til 64.100 km i indkomståret 2012.

Virksomhedsindehaveren har oplyst, at han ikke har brugt køreskolebilen privat, da han kun kører privat i hans ægtefælles bil.

Klagerens ægtefælle havde en Volkswagen Passat i indkomståret 2012. Skatteankestyrelsen har bedt om dokumentation for, hvor meget klagerens ægtefælles bil har kørt i indkomståret 2012. Klageren har oplyst, at han ikke er i stand til at fremlægge dokumentation for dette. Klageren har i stedet fremlagt en opgørelse over, hvor meget ægtefællens bil har kørt i perioden fra den 11. februar 2013 til den 14. september 2014. Det fremgår af opgørelsen, at når ægtefællens kørsel til arbejdspladsen er fratrukket, har hendes bil kørt 10.320 km årligt.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for købsmoms på 1.940 kr. for afgiftsperioden 2012.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

SKAT godkender din begrundelse for at din kørsel mellem hjem og teorilokale ikke er privat, da du ofte har elever som chauffører. Det vil sige at den resterende kørsel hvor du enten selv er chauffør eller kører alene anses som kørsel som hører under kategorien ”60-dages reglen” for kørsel mellem hjem og arbejdssted.
I tilfælde, hvor der ikke er ført kilometerregnskab, skal den skattepligtige angive kilometerantallet for sin private kørsel efter skøn. Hvis der ikke er særlige forhold, anerkender SKAT normalt en privat kørsel på 8.000 km med tillæg af kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig. Der kan være særlige forhold, hvis skatteyderen har en bil mere.
Foreligger der ikke et egentligt kilometerregnskab, er SKAT berettiget til konkret at tage stilling til skatteyderens skønsmæssige fordeling af forholdet mellem privat og erhvervsmæssig kørsel. SKATs skøn kan kun tilsidesættes, hvis det kan godtgøres, at det udøvede skøn hviler på et urigtigt grundlag eller har ført til et for skatteyderen urimeligt resultat. Beregningen af denne erhvervsmæssige andel af kørslen foretages på grundlag af skatteyderens oplysninger om omkostninger og kørselsmønster. Et kørselsregnskab, der udarbejdes efterfølgende kan ikke anvendes som tilstrækkelig dokumentation.
SKAT anser et skøn på 8.000 km. som privat kørsel at være retvisende.

Ifølge servicefaktura 17-01-2012 var km-stand 89.287 km og if. AP-plus synstest den 20-12-2012 var km-stand 149.000 km. Omregnet til årskørsel bliver dette til ca. 64.100 km. Du har selv oplyst, at dit km-tal ligger på omkring 65.000 70.000 km.

SKAT skønner din private andel til: 8.000km/64.100km * 100 = 12,48 %. Afrundet til 12 %

De samlede biludgifter ifølge regnskab og ovenstående:

Tekst

Ej godkendt beløb ekskl. moms

Ej godkendt indgående moms

Beløb ekskl. moms

Indgående moms

1. Brændstof

37.460

9.365

2. Vægtafgift

5.728

0

3. Forsikring

8.427

0

4. Vedligeholdelse

26.367

6.592

I alt selvangivet/afløftet moms

77.982 kr.

15.957 .
5. Benzin okt. 92

54

13

6. [Forening1]-kontingent

620

7. [Forening1]-test

925

231

8. Billeje inkl.forsikring

810

150

9. Regulering for fratrukket moms af [Organisation1]-kontingent

608

-608

I alt ej godkendte biludgifter

3.017

-214

-3.017

214

Beregningsgrundlag for privat andel af moms på biludgifter

16.171

Privat andel af moms tilbageføres med 12 %

1.940 kr.

Overført privat andel af moms til driftsudgifter

1.940 kr.

Beregningsgrundlag for privat andel af biludgifter

76.905

Fradrag for privat andel på 12 %

9.228 kr.

Begrundelse for ikke at godkende punkterne 5 – 9, idet vi henviser til:

Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a: som giver fradrag for udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Ad 5. Køb af benzin anses som privat, da din bil kører på diesel.

Ad 6. Medlemskab af [Forening1] er personligt og anses dermed som privat udgift

Ad 7. [Forening1]-test anses ligeledes som personligt, jf. punkt 6.

Ad.8. Billeje i forbindelse med at din skolevogn er til service, anses som privat udgift.

Ad 9. Du har fratrukket [Organisation1]-kontingent inkl. moms. Momsbeløbet er ikke fradragsberettiget, men du kan medregne beløbet i indgående moms.

(...)

Ændring i moms:

Afløftet moms vedr. autodrift 15.957 kr.

Overført til privat if. ovenstående 1.940 kr.

Godkendt afløftet moms vedrørende autodrift 14.014 kr.”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for købsmoms på 1.940 kr. for afgiftsperioden 2012.

Virksomheden har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Jeg må igen understrege, at jeg aldrig bruger min erhvervsbil privat så bevisbyrden må SKAT løfte, hvis ikke I tror på min udlægning.

Når jeg samtidig læser SKATS eget afsnit: ”Biler i personligt eget virksomhed”, fremgår det heller ikke som et krav, at skulle føre kilometerregnskab, når man, lige som jeg gør, ikke bruger den af staten fastsatte km-sats, men i stedet fradrager købet af bilen delvist over en årrække samt fratrækker de erhvervsmæssige driftsudgifter. Denne afskrivningsmetode har jeg altid brugt (selvfølgelig i samråd med min revisor), og jeg har heller aldrig før fået påtale fra SKAT vedr. ovennævnte, de i alt ca. 4 gange, jeg har været udtaget til kontrol hos SKAT.

Til brug som dokumentation for, at vi kun bruger vores private bil til al vores private kørsel, har jeg beregnet følgende:

Bil (Mazda 6) købt 11.02-2013 – 14.09.2014, i alt 19 mdr.

Kilometerstand pr. 14.09-2014 = 36.853

Det vil sige:

36.853: 19 (mdr)

= 1.940 km. Pr. md.

- statens sats [by1] t/r

= ca. 60 km dagligt x 18 arbejdsdage

= 1.080 km. Pr. md.

Privat kørsel

= 860 km. Pr. md

860 km. x 12 mdr

= 10.320 km. årligt

I alt årligt privatforbrug ca. 10.320 km, når min kones kørsel til og fra arbejde i [by1] er fratrukket. Så SKAT’s skøn på 8.000 km årligt er yderst rimeligt, det er dog beklageligvis sat på den forkerte bil, nemlig min erhvervsbil.

Da vi endvidere ikke har fritidsbolig, vores familier bor i nærområdet & vi højest én gang årligt lejer sommerhus i Jylland (øvrige rejser foretages med fly til udlandet), finder jeg min dokumenterede privatkørsel fra Mazda 6 yderst retvisende og veldokumenteret.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, kan fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Af momslovens § 38, stk. 2, fremgår det, at for varer og ydelser, som af en virksomhed registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varer og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldte.

Det fremgår af momslovens § 42, stk. 1, nr. 6, at virksomheder ikke kan fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer, jf. dog stk. 4, 6 og 7.

Af momslovens § 42, stk. 6, fremgår det, at virksomheder, der forhandler eller udlejer motorkøretøjer, eller som driver køreskole, uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 6, kan fradrage afgiften af indkøb m.v. til disse formål.

Landsskatteretten har dags dato truffet afgørelse i sagen med j.nr. 14-4300732. Landsskatteretten har i sagen fundet, at virksomhedsindehaverens private kørsel i køreskolebilen skønsmæssigt kan fastsættes til 4.000 km årligt, svarende til 6,24 % af den samlede kørsel på 64.100 km.

Beregningsgrundlaget for privat andel af moms af biludgifter er af SKAT opgjort til 16.171 kr. Da 6,24 % af kørslen anses for at være privat kørsel, kan der ikke godkendes fradrag for denne del af købsmomsen svarende til 1.009 kr.

Den resterende del af afgiften anses at være afholdt i forbindelse med virksomhedens momspligtige aktiviteter. Købsmoms kan således godkendes med 931 kr.

Virksomhedsindehaveren har anført, at han aldrig tidligere har fået påtale fra SKAT.

SKAT har mulighed for at ændre afgiftstilsvar, hvis SKAT afsender varsel om ændring senest 3 år efter angivelsesfristens udløb. SKAT skal træffe afgørelse om ændring af afgiftstilsvaret senest 3 måneder efter udløbet af ovenstående frist. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Det fremgår af sagen, at SKAT har overholdt disse frister.

Forventningsprincippet indebærer, at en virksomhed under visse betingelser kan støtte ret på en forhåndstilkendegivelse fra en myndighed, selvom dette vil indebære, at virksomheden får en retsstilling, der ikke er i overensstemmelse med afgiftsreglerne. Virksomheden har i så fald en retsbeskyttet forventning.

Skattemyndighedernes passivitet – dvs. at skattemyndighederne ikke har reageret over for, at virksomheden ikke har lavet kørselsregnskaber for tidligere indkomstår – kan ikke føre til, at virksomheden har en retsbeskyttet forventning om, at der ikke skal opgøres privat andel af kørsel i det påklagede indkomstår. Der henvises til Østre Landsrets dom af 22. januar 2001, offentliggjort i SKM2001.123.ØLR.

SKATs afgørelse ændres delvist, således at der gives yderligere fradrag for købsmoms på 931 kr. Der kan ikke godkendes fradrag for den resterende del af købsmomsen på 1.009 kr., da denne del ikke anses at vedrøre virksomhedens momspligtige aktiviteter.