Kendelse af 26-06-2018 - indlagt i TaxCons database den 06-08-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2013

Yderligere afgiftstilsvar

18.296 kr.

4.574 kr.

18.296 kr.

Afgiftsperioden 2014

Yderligere afgiftstilsvar

108.741 kr.

27.185 kr.

108.741 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] drev i indkomstårene 2013 og 2014 engroshandel med affaldsprodukter. Virksomheden har ikke selvangivet resultat for indkomstårene 2013 og 2014. Virksomheden var momsregistreret.

SKAT har den 21. juli 2015 bedt virksomheden om at indsende regnskaber og regnskabsmateriale for indkomstårene 2013 og 2014. SKAT har sendt en rykkerskrivelse den 4. september 2015.

Virksomhedsindehaveren har den 22. september kontaktet SKAT og oplyst, at virksomhedens revisor var død, og det derfor ikke har været muligt at skaffe bilagene. Ifølge virksomhedsindehaveren har revisoren haft regnskabsbilagene for indkomstårene 2013 og 2014. Virksomhedsindehaveren har kun haft revisorens navn men ingen adresse.

Virksomheden og SKAT har aftalt, at virksomheden skulle fremsende bankkontoudskrifter senest den 1. oktober 2015.

SKAT har sendt en rykkerskrivelse til virksomheden den 14. oktober 2015. Virksomhedsindehaveren har kontaktet SKAT den 23. oktober 2015 og oplyst, at kontoudskrifterne var indsendt, men at virksomhedsindehaveren ville genfremsende bilagene. SKAT modtog kontoudskrifterne, men ikke for hele afgiftsperioden.

SKAT har indhentet de manglende kontoudskrifter fra virksomhedens bank samt indhentet oplysninger fra virksomhedens samarbejdspartnere. SKAT har ud fra disse oplysninger opgjort virksomhedens omsætning og omkostninger.

På baggrund af ovenstående har SKAT skønsmæssigt forhøjet virksomhedens overskud for afgiftsperioden 2013 og 2014.

SKAT har skønnet, at virksomhedens momstilsvar udgør 18.296 kr. for indkomståret 2013 og 108.741 kr. for 2014, som er sammensat således:


2013

Salgsmoms af indsatte beløb uden bilag og bilag med påført moms i 2013 22.284 kr.

Købsmoms påført afregningsbilag i 2013 - 928 kr.

Købsmoms af navngivne leverandører ifølge bankkonto i 2013 - 3.060 kr.

Skønsmæssigt fastsat momstilsvar for perioden 1/ 1 - 31/12 2013 18.296 kr.


2014

Salgsmoms af indsatte beløb uden bilag og bilag med påført moms i 2014 137.466 kr.

Købsmoms påfø1i afregningsbilag i 2014 - 75 kr.

Købsmoms af navngivne leverandører ifølge bankkonto i 2014 - 28.650 kr.

Skønsmæssigt fastsat momstilsvar for perioden 1/1 - 31 /12 2014 108.741 kr.


SKATs afgørelse

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende

”(...)

Vi har fastsat din virksomheds momstilsvar for perioden

1/1 - 31/12 2013 til 18.296 kr.

Vi har fastsat din virksomheds momstilsvar for perioden

1/1 - 31/12 2014 til108.741 kr.

Vi har opgjort momstilsvarene sådan:

2013

Salgsmoms af indsatte beløb uden bilag og bilag med påført moms i 2013 22.284 kr.

Købsmoms påført afregningsbilag i 2013 928 kr.

Købsmoms af navngivne leverandører ifølge bankkonto i 2013 3.060 kr.

Skønsmæssigt fastsat momstilsvar for perioden 1/ 1 - 31/12 2013 18.296 kr.

2014

Salgsmoms af indsatte beløb uden bilag og bilag med påført moms i 2014 137.466 kr.

Købsmoms påført afregningsbilag i 2014 75 kr.

Købsmoms af navngivne leverandører ifølge bankkonto i 2014 - 28.650 kr.

Skønsmæssigt fastsat momstilsvar for perioden 1/1 - 31 /12 2014 108.741 kr.

Hvis en virksomheds momstilsvar ikke kan gøres op ud fra virksomhedens regnskaber, kan SKAT fastsætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt. Det står i opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Momsloven og momsbekendtgørelsen stiller nogle krav til momsregnskabet. Reglerne står i momslovens §§ 55 og 56 og momsbekendtgørelsens§§ 72, 73, 79, 82, 84 og 85.

Da du ikke har indsendt dit regnskabsmateriale, har du ikke opfyldt kravene til et momsregnskab, der kan bruges som grundlag for en opgørelse af din virksomheds momstilsvar. Vi mener derfor, at vi kan fastsætte momstilsvaret efter et skøn ifølge opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Vi har anset alle kontantindsætninger på dine bankkonti og indsætninger med henvisning til et firmanavn for at være omsætning i din virksomhed. Vi har bedt de virksomheder, der har indsat beløbene, om at give os oplysninger om den samhandel, som de har haft med dig. Vi har indsat oplysningerne i regneark.

Vi kan se, at der ikke er påført moms på en del af de afregningsbilag, som vi har fået fra dine kunder. I de tilfælde har kunden afregnet momsen efter reglerne om omvendt betalingspligt for metalskrot i momslovens § 46, stk. 1, nr. 7. Disse fakturaer indgår i opgørelsen som salg uden moms.

Derimod har vi anset de øvrige indsætninger for at være momspligtige, da vi ikke har modtaget bilag, der viser, at kunden har afregnet momsen. Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det står i momslovens § 4, stk. I.

Efter momslovens § 37, stk. 1 kan momsregistrerede virksomheder fratrække moms af varer og ydelser, der kun anvendes til brug for virksomhedens momspligtige salg og leverancer udført i udlandet. Vi kan godkende et skønsmæssigt momsfradrag for udgifter i forbindelse med drift af virksomheden, f.eks. udgifter til telefon, brændstof, kontorhold, m.v. Vi har godkendt fradraget ud fra identificerbare hævninger til disse udgifter på dine bankkonti.

Du har indsendt 0-angivelser eller momstilsvaret er blevet foreløbig fastsat til 0 kr. for alle perioderne. Det betyder, at du skal betale 127.037 kr. mere i moms.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har i klagen til Landsskatteretten, henvist til sin klage over SKATs påtænkte forhøjelser af indkomsten for årene 2013 og 2014.

Virksomheden har som begrundelse for påstandene anført følgende:

Vi har til brug for vort skøn på vareforbrug indhentet en udtalelse/erklæring fra [virksomhed2] ApS, omkring typiske avancer, der er jo en del "elastik" i avancer så vi vil forslå, at man bruger et gennemsnit på 25 % i begge år.

For indkomståret 2013 medfører dette en ændring som nedfor angivet:

Nettoomsætning efter moms ifølge SKAT's opgørelse 460.740

Beregnet/skønnet vareforbrug (75 %) -345.555

Omkostninger skønnet til 10 % -46.074

Beregnet/skønnet overskud 69.111

Vi skal således foranlediget anmode om nedsættelse af det skønnede overskud til kr. 69.111

For indkomståret 2014 medfører dette en ændring som nedfor angivet:

Nettoomsætning efter moms ifølge SKAT's opgørelse1.004.685

Konsulentbistand uden vareforbrug 150.000

1.154.685

Beregnet/skønnet vareforbrug (75 %) -753.514

Omkostninger skønnet til 10 % -115.469

Beregnet/skønnet overskud 285.702

Vi skal således foranlediget anmode om nedsættelse af det skønnede overskud til kr.

285.702

Med hensyn til vareforbrug/varekøb kan det supplerende oplyses, at den overvejende del af købet sker fra private eller mindre selvstændige erhvervsdrivende, hvor beløbene er under kr. 10.000,- Der er ikke nogen som vil afvente en bankoverførsel i forbindelse med salg af skrot - så det er bydende nødvendig, at have kontanter med, mobil pay var ikke aktuelt.

Klient har oplyst, at der ikke er "faste leverandører" hvor der kan indhentes dokumentation for varekøb.

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, jf. § 56, stk. 3, kan registrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift fradrage udgiften efter momsloven for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter momslovens § 13.

Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, jf. dagældende momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006, § 58. Fakturaerne skal ifølge bekendtgørelsens § 40 indeholde følgende oplysninger:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Virksomhedens regnskabsmateriale er bortkommet. Virksomheden kan derfor ikke dokumentere eller i tilstrækkelig grad sandsynliggøre, at der er foretaget effektive, daglige kasseafstemninger. Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af afgiftstilsvaret. SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte afgiften skønsmæssigt.

SKAT har opgjort den afgiftspligtige omsætning på grundlag af konkrete indsætninger på virksomhedens indehavers bankkonti samt oplysninger fra de samhandelspartnere, som beløbene vedrører.

Det lægges til grund, at der er enighed mellem SKAT og virksomheden om, at virksomheden ved salg af metalskrot realiserede en omsætning inklusiv moms på henholdsvis 460.740 kr. for afgiftsperioden 2013 og 1.154.685 kr. for afgiftsperioden 2014. Uenigheden mellem virksomheden og SKAT vedrører således alene skønnet over de fradragsberettigede udgifter.

Det påhviler virksomheden, at fremlægge bilagsdokumenter og indlevere momsangivelse indenfor fristerne, uanset at den manglende indsendelse af det skriftlige grundlag skyldes den tidligere revisors dødsfald.

Det påhviler således virksomheden at dokumentere eller sandsynliggøre, at SKATs skøn over de fradragsberettigede udgifter er udøvet på et åbenbart fejlagtigt grundlag eller, at skønnet har medført et resultat, der er åbenbart urimeligt. Det fremgår af praksis, jf. blandt andet byrettens dom offentliggjort i SKM2012.743.BR. Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for varekøb, afholdte driftsudgifter, eller er fremkommet med anden dokumentation eller forklaringer, der kan godtgøre hvordan virksomheden er kommet i besiddelse af metalskrottet, f.eks. ved køb fra registrerede mellemhandlere eller privatpersoner.

Under disse omstændigheder godkender Landsskatteretten ikke fradrag ud over det udøvede skøn over de fradragsberettigede udgifter.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.