Kendelse af 08-02-2021 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperiode 1/1-31/12 2012 | |||
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar | 47.705 kr. | 0 kr. | 151.114 kr. |
Afgiftsperiode 1/1-31/12 2013 | |||
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar | 266.225 kr. | 0 kr. | 655.827 kr. |
Afgiftsperiode 1/1-31/12 2014 | |||
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar | 252.186 kr. | 0 kr. | 621.148 kr. |
Ifølge SKATs oplysninger har klageren forsøgt at registrere en personligt drevet virksomhed den 2. januar 2012. SKAT bad i den forbindelse klageren stille sikkerhed på 80.000 kr., hvilket ikke skete. Virksomheden blev derfor ikke registreret.
Klageren har i perioden 1. januar 2013 til 28. marts 2015 været registreret som direktør i selskabet [virksomhed1] ApS (tidligere [virksomhed2] ApS) med CVR-nr. [...1]. Det fremgår af det Centrale Virksomheds Register, at selskabets formål var handel og investering, og anden dermed beslægtet virksomhed.
SKAT har ved skrivelse af den 6. februar 2013 bedt klageren stille sikkerhed for moms og selskabsskat. SKAT modtog ikke sikkerhedsstillelsen. SKAT har som følge heraf den 8. april 2013 fremsendt brev til klageren vedrørende nægtelse af registrering af selskabet.
Det fremgår af SKATs oplysninger, at selskabet alene var registreret for selskabsskat, og dermed ikke for moms og A-skat.
Ifølge selskabets årsrapport for perioden 1. januar 2013 til 30. juni 2014 havde selskabet et bruttoresultat på 1.101.256 kr. og et resultat før skat på -248.132 kr. Selskabets omsætning fremgår ikke af regnskabet.
Selskabet blev taget under konkursbehandling ved dekret af den 25. november 2015.
SKAT har i forbindelse med en gennemgang af klagerens bankkontoudtog konstateret indsætninger på klagerens bankkonto, [...10], som efter SKATs opfattelse udgør skattepligtig indkomst i indkomstårene 2012-2014.
For så vidt angår indkomståret 2012 har SKAT konstateret følgende indsætninger på klagerens konto [...10]:
Dato | Tekst | Indsætninger |
05.01.2012 | Faktura 10086 | 25.875,00 |
09.01.2012 | Faktura 10093 | 5.007,50 |
17.01.2012 | Faktura 10094 | 27.250,00 |
31.01.2012 | Ved ? henv [...] (Faktura 10087-10091) | 23.860,00 |
08.02.2012 | A'conto HUS 3 – [...] | 22.812,50 |
09.02.2012 | [LF], 10094 | 40.000,00 |
21.02.2012 | u8 oprydning | 5.854,00 |
14.03.2012 | SEB Ref.: [...01] | 10.740,33 |
16.03.2012 | Kundekort [...36] | 6.000,00 |
26.03.2012 | A'conto på restregning | 15.000,00 |
30.03.2012 | Ekstarbejde – [...] (faktura 100100) | 4.050,00 |
30.03.2012 | Rest - faktura 10095 | 6.250,00 |
11.04.2012 | Faktura nr. 10098 | 29.460,00 |
23.04.2012 | Faktura nr. 10095 10 | 19.600,00 |
02.05.2012 | fakt 1001054 | 44.873,75 |
15.05.2012 | Faktura 100109 | 1.750,00 |
30.05.2012 | Invoice 100108 | 2.800,00 |
06.06.2012 | [LF],10094,Ris | 6.990,63 |
06.06.2012 | Betal. [...08] | 5.644,14 |
07.06.2012 | Faktura nr. 100106 | 10.346,88 |
12.06.2012 | Overførsel (fakt.100108) | 3.443,75 |
19.06.2012 | Faktura 100113 | 16.179,38 |
20.06.2012 | F100113 | 17.525,00 |
28.06.2012 | Faktura 100107 | 2.325,00 |
05.07.2012 | fat 100117 | 7.628,13 |
05.07.2012 | Overførsel (100116) | 3.887,50 |
06.07.2012 | Se særskilt advis (100116) | 25.443,75 |
13.07.2012 | Faktura 100118 | 10.012,50 |
17.07.2012 | Fakt.nr.100119 | 16.539,00 |
25.07.2012 | Fakt.100120 | 3.755,00 |
02.08.2012 | Faktura 100122 | 18.021,88 |
03.08.2012 | Overførsel | 15.000,00 |
09.08.2012 | Faktura 100122 (2) | 50.187,50 |
10.08.2012 | Betaling faktura(er) (100121) | 7.582,50 |
28.08.2012 | Faktura 100123 | 5.396,88 |
06.09.2012 | Signs fakt 107 105 1 | 10.126,24 |
06.09.2012 | vedr. | 3.762,00 |
06.09.2012 | Rest (terrassedør) | 3.762,00 |
06.09.2012 | vedr. terrassedør | 3.762,00 |
10.09.2012 | Fakt.100125 | 28.225,63 |
04.10.2012 | [SP] | 18.831,25 |
12.10.2012 | Kundekort 3656 0062 | 20.000,00 |
22.10.2012 | Faktura 100130 | 62.500,00 |
06.11.2012 | [...] 100135 | 9.312,50 |
07.11.2012 | Faktura 100131 | 62.500,00 |
08.11.2012 | faktura 100132 [...] | 18.187,50 |
27.11.2012 | [virksomhed3] ApS | 2.812,50 |
27.11.2012 | [virksomhed3] ApS | 12.375,00 |
04.12.2012 | Faktura 100137 [...] | 2.478,13 |
10.12.2012 | Faktura 100141 | 3.709,38 |
11.12.2012 | [NØ] – h | 9.700,00 |
20.12.2012 | [[Diverse]] | 12.500,00 |
20.12.2012 | Betaling faktura(er) (100139) | 4.481,25 |
20.12.2012 | Betaling faktura(er) (100140) | 5.856,25 |
20.12.2012 | Betaling faktura(er) 100140 | 38.131,25 |
27.12.2012 | Se særskilt advis (100143] | 20.343,75 |
I alt | 870.449,13 |
SKAT har for indkomståret 2013 konstateret følgende indsætninger på klagerens konto [...10]:
Dato | Tekst | Indsætninger |
15.01.2013 | F 100146 | 93.750,00 |
17.01.2013 | Betaling faktura(er) (100144) | 39.477,50 |
24.01.2013 | F 100147 | 118.750,00 |
04.02.2013 | F100147 | 93.750,00 |
19.02.2013 | Faktura 100149 | 56.250,00 |
28.02.2013 | 100151 | 45.770,00 |
28.02.2013 | Indbetaling 100152 | 62.500,00 |
14.03.2013 | A'conto fakt. 100154 | 100.000,00 |
14.03.2013 | Fra [...] | 63.181,25 |
04.04.2013 | Fakt 100161 [...] | 10.777,50 |
04.04.2013 | 100157 | 18.750,00 |
04.04.2013 | 100154 restbelob | 80.000,00 |
08.04.2013 | [virksomhed4] | 2.841,00 |
12.04.2013 | lndbetaling 100154 moms, 100160 | 142.500,00 |
22.04.2013 | [virksomhed5] | 1.000,00 |
02.05.2013 | [virksomhed6], [by1] 64152 | 598,00 |
06.05.2013 | Ved ? henv [...] faktura 100163 | 861,25 |
06.05.2013 | Faktura 100168 | 4.068,75 |
06.05.2013 | 100163 | 55.921,88 |
07.05.2013 | [adresse1], [...]faktura 1001062 | 11.829,37 |
08.05.2013 | 100166 | 142.500,00 |
16.05.2013 | Invoice 100170 | 33.275,00 |
23.05.2013 | [...] Lars;) | 2.681,25 |
28.05.2013 | Indb.[...] 100174 | 4.285,00 |
04.06.2013 | Fra [K] | 9.406,25 |
10.06.2013 | Faktura 100175 [...] | 32.740,63 |
14.06.2013 | Ved ? henv [...] faktura 100175-100181 | 11.288,75 |
17.06.2013 | Indbetaling 100172 | 8.750,00 |
25.06.2013 | Overførsel faktura 100173 | 39.125,00 |
28.06.2013 | Faktura 100184 | 7.118,75 |
02.07.2013 | fra [KS] | 112.500,00 |
10.07.2013 | Ved ? henv [...] faktura 100182 | 1.897,50 |
18.07.2013 | fra [K] | 87.500,00 |
19.07.2013 | k.nr.[...22] | 4.812,50 |
02.08.2013 | [virksomhed7] A/S | 915,65 |
06.08.2013 | fra [KS] | 30.275,00 |
15.08.2013 | [...] f. 100179 | 70.000,00 |
22.08.2013 | del af f. 100179 [...] | 50.000,00 |
02.09.2013 | Aconto fak 100179 | 99.875,00 |
03.09.2013 | Ved ? henv [...] faktura 100184-100189 | 16.623,77 |
04.09.2013 | AC f 100186 PS [...] | 100.000,00 |
13.09.2013 | f 100186 PS [...] | 150.000,00 |
09.10.2013 | f100197+193+194 | 36.643,13 |
09.10.2013 | f 100192 [...] | 98.443,75 |
10.10.2013 | f 100195 [...] | 14.312,50 |
29.10.2013 | fak 200005 | 6.315,63 |
29.10.2013 | Falcturanr: 200007 | 23.387,50 |
05.11.2013 | Indbetaling faktura 200191, 100196, 200003 og 20004 | 77.296,88 |
06.11.2013 | Overførsel faktura 200001 | 3.881,25 |
07.11.2013 | [virksomhed8] A/S 06089 | 504,46 |
13.11.2013 | Overførsel 20014 | 125.000,00 |
15.11.2013 | [virksomhed7] A/S | 3.329,64 |
19.11.2013 | Fakt 200016 [...] | 187.500,00 |
22.11.2013 | Faktura 200015 | 31.625,00 |
27.11.2013 | Ved ? henv [...] faktura 20009-200013 | 5.775,00 |
27.11.2013 | [...22] | 75.997,51 |
29.11.2013 | Overførsel faktura 200002 | 20.612,50 |
12.12.2013 | Fakt 200019 | 93.750,00 |
19.12.2013 | Fakt. 200221 [...] | 5.075,00 |
20.12.2013 | fakt 200017 | 305.625,00 |
20.12.2013 | 200222 | 50.000,00 |
20.12.2013 | 200224 [...] | 60.312,50 |
23.12.2013 | 200221 [...] | 35.096,87 |
31.12 | 6,08 | |
I alt | 3.278.636,75 |
For så vidt angår indkomståret 2014 har SKAT konstateret følgende indsætninger på klagerens konto [...10]:
Dato | Tekst | Indsætninger |
06.01.2014 | Kunde 20137911/Lauenborg | 7.537,50 |
19.01.2014 | [...] | 1.500,00 |
20.01.2014 | Indbetaling faktura 200225 | 101.893,75 |
27.01.2014 | Overførsel faktura 200020 | 56.250,00 |
27.01.2014 | Rep. af Tag [...] | 987,50 |
05.02.2014 | Fakt 200018 | 17.812,50 |
07.02.2014 | Indbetaling faktura 100191, 100196 | 98.125,00 |
11.02.2014 | Overførsel Faktura 200221 | 20.193,79 |
20.02.2014 | Indbetaling faktura 200227 | 250.000,00 |
12.03.2014 | Overførsel | 627,00 |
19.03.2014 | Faktura 200229 | 46.726,25 |
24.03.2014 | Faktura 200228 | 114.893,75 |
27.03.2014 | 200233 | 15.375,00 |
28.03.2014 | 200232 | 20.940,00 |
02.04.2014 | F200231 Ejd.selskabe | 68.750,00 |
07.04.2014 | faktura nr. 200230 | 182.562,50 |
11.04.2014 | F200234 [virksomhed9] | 35.506,25 |
14.04.2014 | Overførsel Faktura 200236 | 162.500,00 |
25.04.2014 | F200234 [virksomhed9] | 35.506,25 |
02.05.2014 | Overførsel faktura 200235 | 250.000,00 |
02.05.2015 | Indbetaling faktura 200277 | 36.168,75 |
09.05.2014 | [virksomhed10] 73787 | 300,00 |
13.05.2014 | Faktura 200240 | 12.500,00 |
26.05.2014 | MR 13/96 | 187.500,00 |
02.06.2014 | Fakt 200242 | 98.125,00 |
19.06.2014 | Faktura 200245 | 77.230,91 |
23.06.2014 | Indbetaling (faktura 200239 0g 200247) | 60.356,25 |
26.06.2014 | Overførsel (faktura 200238) | 31.250,00 |
27.06.2014 | Overførsel (faktura 200241, 200246) | 130.507,50 |
01.07.2014 | [...] byfest | 1.000,00 |
02.07.2014 | [adresse] [by2] | 36.367,50 |
26.07.2014 | fakt 1408 | 3.562,50 |
30.07.2014 | Fak 1413 | 85.262,50 |
01.08.2014 | Faktura nr. 1401 | 11.150,00 |
05.08.2014 | Faktura 1405 | 11.250,00 |
05.08.2014 | Faktura 1406 | 3.200,00 |
07.08.2014 | Retur fodboldskole | 599,00 |
07.08.2014 | fak 200243 | 163.882,50 |
12.08.2014 | Ved ? henv [...] (faktura 1414, 1416-1419, 1422-1427) | 24.090,63 |
14.08.2014 | Ved ? henv [...] (faktura 1415 og 1420) | 9.915,63 |
26.08.2014 | Ved ? henv [...] (faktura 1409) | 6.925,00 |
29.08.2014 | Ved ? henv [...] (faktura 1421) | 1.931,25 |
01.09.2014 | [[...]] | 37.500,00 |
03.09.2014 | Invoice 1412 | 3.043,75 |
09.09.2014 | Overførsel (faktura 1416) | 25.000,00 |
10.09.2014 | Overførsel (faktura 1420) | 10.412,50 |
10.09.2014 | Overførsel (faktura 1414) | 100.000,00 |
10.09.2014 | [...] | 600,00 |
19.09.2014 | [...] | 69.196,25 |
30.09.2014 | 1425 | 4.950,00 |
08.10.2014 | [...] | 30.000,00 |
09.10.2014 | Overførsel (faktura 1424) | 28.687,50 |
09.10.2014 | Ved ? henv [...] (faktura 1419) | 7.093,75 |
09.10.2014 | Overførsel (faktura 1426) | 1.793,75 |
10.10.2014 | Indbetaling (faktura 1421) | 1.443,75 |
14.10.2014 | Ved ? henv [...] (faktura 1422 og 1423) | 19.227,50 |
23.10.2014 | Faktura 1434 | 10.625,00 |
03.11.2014 | Faktura nr. 1444 | 6.500,00 |
04.11.2014 | [virksomhed4] jf. 1435 | 5.887,50 |
05.11.2014 | Fakt. 1436 | 10.187,50 |
05.11.2014 | Faktura 1440 | 3.000,00 |
06.11.2014 | 1437 | 6.220,00 |
06.11.2014 | [EE] | 890,00 |
06.11.2014 | A/B [...] | 1.125,00 |
06.11.2014 | FAK 1447 | 5.675,00 |
12.11.2014 | Overførsel (faktura 1441) | 19.725,00 |
12.11.2014 | faktura 1438 | 64.394,38 |
14.11.2014 | Fak 1445 | 26.500,00 |
14.11.2014 | Overførsel | 15.000,00 |
20.11.2014 | Ved ? henv [...] (faktura 1429-1433) | 10.116,25 |
01.12.2014 | Kundekort [...60] | 23.500,00 |
02.12.2014 | [K] | 13.539,06 |
03.12.2014 | Fra [SH] ... | 6.037,50 |
05.12.2014 | Fakt 1455 | 1.937,50 |
09.12.2014 | Vedr. Faktura 1457 | 5.437,50 |
10.12.2014 | Overførsel | 7.000,00 |
18.12.2014 | Faktura 1456 | 2.000,00 |
19.12.2014 | Overførsel (faktura 1460) | 17.950,00 |
19.12.2014 | Overførsel (faktura 1459) | 12.781,25 |
23.12.2014 | [CT]-fakt.1436 | 10.000,00 |
I alt | 3.105.739,15 |
Foruden overførslerne fremgår det af kontoudtogene, at der er betalt beløb til [virksomhed11], [virksomhed5], [virksomhed6] m.v. I indkomstårene 2012-2014 er der foretaget overførsler med henholdsvis i alt 161.704 kr., 314.674 kr. og 978.396 kr.
SKAT har den 21. juni 2013 truffet afgørelse vedrørende ændring af klagerens skat og moms for indkomståret 2011 samt moms for 2012, idet SKAT anså klageren for at drive uregistreret virksomhed i disse indkomstår. Klageren blev i den forbindelse opkrævet moms for 2012 med 33.397 kr. SKAT har opgjort den skyldige moms for indkomståret 2012 på baggrund af følgende fakturaer:
Dato | Fakturanr. | Beløb ekskl. Moms | Moms |
13.05.2012 | 100110 | 3.110,00 | 777,50 |
05.06.2012 | 100113 | 14.020,00 | 3.505,00 |
04.07.2012 | 100116 | 20.355,00 | 5.088,75 |
19.12.2012 | 100143 | 16.275,00 | 4.068,75 |
20.04.2012 | 100104 | 35.899,00 | 8.974,75 |
19.03.2012 | 100100 | 18.440,00 | 4.610,00 |
11.01.2012 | 10095 | 23.250,00 | 5.812,50 |
13.05.2012 | 100108 | 2.240,00 | 560,00 |
I alt | 33.397,25 |
SKAT har konstateret, at ovennævnte fakturaer med undtagelse af fakturanr. 100100 af 19. marts 2012 med momsbeløb på 4.610 kr. og fakturanr. 10095 af 11. januar 2013 med momsbeløb på 5.912,50 kr., er indsat på klagerens konto.
Det fremgår af SKATs oplysninger, at bruttoavancen for en tømmervirksomhed i 2007 udgjorde 40,6 %, samt at bruttoavancen indenfor bygge- og anlægsbranchen i årene 2007-2013 er steget fra 42,7 % til 43,8 %.
SKAT har opgjort klagerens privatforbrug til henholdsvis -106.400 kr. i 2012, -254.999 kr. i 2013 og 67.404 kr. i 2014.
SKAT sendte forslag til afgørelse den 4. februar 2016, og den 29. februar 2016 traf SKAT afgørelse i overensstemmelse med forslaget.
SKAT har forhøjet indehaverens momstilsvar med henholdsvis 47.705 kr. i afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2012, 266.225 kr. i afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2013 og 252.186 kr. i afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2014.
SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”(...)
1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse
Som det fremgår af "de faktiske forhold", har du ikke indsendt det materiale, som vi har indkaldt. Du har ikke selvangivet resultat af virksomhed i 2012, 2013 eller 2014 og det vejledende privatforbrug for årene er negativt eller lav. Skatteansættelsen og momstilsvaret kan derfor opgøres skønsmæssigt i overensstemmelse med skattekontrollovens § 6 stk. 7 og opkrævningslovens § 5 stk. 2.
Vi mener du har drevet selvstændig virksomhed i årene 2012, 2013 og 2014. Det er vurderet ud fra de indsætninger der er på din bankkonto i jf. nedenfor. Derudover har du forsøgt at registrere en personlig drevet virksomhed i 2012, som du er blevet nægtet efter krav om sikkerhedsstillelse og det selskab du har stiftet i 2013 ligeledes er blevet nægtet registrering. Dette selskab har desuden ikke indsendt regnskabsmateriale for regnskabsåret 1/1 2013 - 30/6 2014 og er nu under tvangsopløsning. Dette indikerer et ønske om at drive virksomhed.
Indtægterne som selvstændig erhvervsdrivende opgøres ud fra bankkontoudtog fra din konto i [finans1] A/S, [...10]. Der er lavet en oversigt over de indsætninger, der ser ud til at komme fra din virksomhed i 2012, 2013 og 2014. Vi forudsætter at alle indsætningerne vedrører din virksomhed ud fra teksten på kontoudtog.
Udgifterne skal opgøres skønsmæssigt. Vi har valgt, at godkende udgifternes størrelse, således at der er en bruttoavance på 40,6. Udgifterne dækker vareforbrug, kørsel, administration, salgsomkostninger m.v. Skønnet er opgjort ud fra en branchesammenligning. Udgifter til [virksomhed11], [virksomhed5] m.v., jf. sagens faktiske forhold, ligger langt under det opgjorte vareforbrug opgjort ud fra bruttoavancen.
Virksomhedens resultat for 2012 kan opgøres således:
Incl. moms | Moms, 20 % | Excl. moms | |
Omsætning, jf. bilag 1 | 870.449 | 174.089 | 696.360 |
Vareforbrug, eksterne udgifter m.v. | -517.047 | 103.409 | -413.638 |
Bruttoresultat 40,6 % | 353.402 | 282.722 |
Virksomhedens resultat for 2013 kan opgøres således:
Incl. moms | Moms, 20 % | Excl. moms | |
Omsætning, jf. bilag 2 | 3.278.637 | 655.727 | 2.622.910 |
Vareforbrug, eksterne udgifter m.v. | -1.947.510 | 389.502 | -1.558.008 |
Bruttoresultat 40,6 % | 1.331.127 | 1.008.744 |
Virksomhedens resultat for 2014 kan opgøres således:
Incl. moms | Moms, 20 % | Excl. moms | |
Omsætning, jf. bilag 3 | 3.105.739 | 621.148 | 2.484.591 |
Vareforbrug, eksterne udgifter m.v. | -1.844.809 | 368.962 | -1.475.847 |
Bruttoresultat, 40,6 % | 1.260.930 | 1.008.744 |
Indkomsten forhøjes med 282.722 kr. i 2012, 1.064.902 kr. i 2013 og 1.008.744 kr. i 2014, jf. statsskattelovens § 4 og 6.
Du er i afgørelse af 21. juni 2013 pålagt moms af nogle fakturaer for 2012 på 33.397 kr. Af dette beløb, er der 22.975 kr. der indgår på ovenstående indsætninger på konto i Dette beløb skal således ikke medregnes igen.
Det manglende momstilsvar kan herefter opgøres til 47.706 kr. i 2012, 266.225 kr. i 2013 og 252.186 kr. i 2014, jf. momslovens § 4 og 37.
Ifølge Skatteforvaltningslovens § 31 kan SKAT ikke ændre din moms for 2012, da der er gået mere end 3 år siden angivelsesfristens udløb. Jeg mener dog, at SKAT kan benytte sig af den ekstraordinære genoptagelse i Skatteforvaltningslovens § 32, da du har handlet groft uagtsomt ved at undlade at selvangive/oplyse alle dine indtægter. Du er i 2012 blevet nægtet momsregistrering idet du ikke har stillet den ønskede sikkerhed og selskabet [virksomhed1] ApS, hvor du er stifter og direktør, har heller ikke stillet den ønskede sikkerhed og er blevet nægtet registrering. Vi har gjort opmærksom på, at det er strafbart og kan medføre pålæg af daglige bøder og hæftelse for virksomhedens skatter og afgifter m.v. hvis du alligevel starter eller fortsætter virksomheden.
(...)”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:
”(...)
Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen. Vi vil dog gerne knytte følgende kommentarer til anbringender i klagen:
(...)
(...)
Ad 3. Der er ikke grundlag for at ændre momsansættelsen for 2012 ekstraordinært, idet SKAT ikke har løftet bevisbyrden for at der er handlet groft uagtsomt.
Klager mener, at alene af den grund at SKAT sammenblader to skattesubjekter gør, at SKAT ikke har løftet bevisbyrden for at der er handlet groft uagtsomt, hvorfor der ikke er grundlag for at opkræve momstilsvar for 2012.
Som det fremgår af afgørelsen har SKAT begrundet således: "SKAT kan benytte sig af den ekstraordinære genoptagelse i Skatteforvaltningslovens § 32, da du har handlet groft uagtsomt ved at undlade at selvangive/oplyse alle dine indtægter. Du er i 2012 blevet nægtet momsregistrering idet du ikke har stillet den ønskede sikkerhed og selskabet [virksomhed1] ApS, hvor du er stifter og direktør, har heller ikke stillet den ønskede sikkerhed og er blevet nægtet registrering. Vi har gjort opmærksom på, at det er strafbart og kan medføre pålæg af daglige bøder og hæftelse for virksomhedens skatter og afgifter m.v. hvis du alligevel starter eller fortsætter virksomheden."
Klager anfører slutteligt, at såfremt Landsskatteretten måtte finde, at der er grundlag for at beskatte [klager] af et skønsmæssigt opgjort beløb, gøres det gældende at der er tale om maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16A. Som det fremgår af punkt 1. Rette indkomstmodtager: "SKAT har ikke modtaget dokumentation for at beskatningen af indsætningerne skulle være foretaget ved selskabet [virksomhed1] ApS. Der gøres opmærksom på, at evt. ulovlig anpartshaverlån i et selskab vil blive beskattet som løn eller udbytte. Vi har ikke modtaget dokumentation for at indsætningerne på [klagers] personlige konto i jf. bilag 1-3, er bogført i selskabet, herunder om der alt andet lige dermed vil opstå et tilgodehavendet ved anpartshaver [klager]."
(...)”
Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at ændringen af momstilsvaret skal nedsættes til 0 kr. for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2012, 1. januar – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014.
Klagerens repræsentant har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:
”(...)
ANBRINGENDER
Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende
at der ikke er grundlag for at beskatte [indehaveren] af skønsmæssig ansat overskud af virksomhed samt momstilsvar,
idet der er tale om to skattesubjekter, der er underlagt hver sin beskatningsform,
idet [indehaveren] ikke er rettet indkomstmodtager, samt
idet det udøvede skøn i det hele er basseret på et urigtigt grundlag og er åbenbart urimeligt
Vi vil i det følgende uddybe ovenstående anbringender.
--------o0o--------
Det er fast antaget i den skatteretlige teori og praksis, at skattemyndighederne som udgangspunkt skal anerkende en af skatteyder valgt virksomhedsopdeling og virksomhedsstruktur med de skattemæssige konsekvenser dette kan have.
Det skal af Skatteankestyrelsen særligt bemærkes, at SKATs forhøjelser alene er baseret på et skøn.
Det fremgår af skattekontrollovens § 5, stk. 3, at skattemyndigheden er berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af skatteansættelsen af det pågældende indkomstår, såfremt der ikke på selvangivelsestidspunktet er indsendt en selvangivelse.
Det følger af de forvaltningsretlige principper, herunder officialprincippet og forvaltningslovens begrundelsesregler, jf. forvaltningslovens § 24, at skattemyndighederne ved udøvelsen af skønnet er forpligtet til – af egen drift – at undersøge de for sagen relevante forhold, således at det udøvede skøn dels sker på et korrekt grundlag, og dels ikke stiller den pågældende urimeligt.
I sin afgørelse af den 29. februar 2016 fastsatte SKAT [indehaverens] indkomst skønsmæssigt med kr. 2.356.368 som overskud af virksomhed med følgende begrundelse:
”Vi mener du har drevet selvstændig virksomhed i årene 2012, 2013 og 2014. Det er vurderet ud fra de indsætninger der er på din bankkonto i jf. nedenfor. Derudover har du forsøgt at registrere en personlig drevet virksomhed i 2012, som du er blevet nægtet efter krav om sikkerhedsstillelse og det selskab du har stiftet i 2013 ligeledes er blevet nægtet registrering. Dette selskab har desuden ikke indsendt regnskabsmateriale for regnskabsåret 1/1 2013 – 30/6 2014 og er nu under tvangsopløsning. Dette indikerer et ønske om at drive virksomhed”
Når ovenstående sammenholdels med det faktum, at SKAT i sin afgørelse tillige lægger afgørende vægt på at beskrive de økonomiske forhold vedrørende selskabet, sammenblander SKAT således selskabs- og virksomhedsbeskatning, og beskatter derved [indehaverens] samlet under ét med overskud af virksomhed.
I nærværende sag kan det konstateres, at SKAT – et efter et af SKAT opgjort skøn – beskatter [indehaveren] med overskud af virksomhed, og tillige opkræver momstilsvar.
Når der henses til det faktum, at der rent skatteretligt er særdeles stor forskel på beskatningsfremgangen på henholdsvis et selskab og en virksomhed, stiller det således [indehaveren] i en urimelig situation som den foreliggende. Således ses der ikke at være tilvejebragt et korrekt grundlag for udøvelsen af skønnet i nærværende sag.
Af denne årsag er det af SKAT udøvede skøn åbenbart urimeligt over for [indehaveren], hvorfor det tillige af denne årsag skal tilsidesættes. Skønnet fremstår således reelt ubegrundet, hvilket i sig selv medfører, at det må antages at være udøvet på et fejlagtigt grundlag. Som følge heraf gøres det gældende, at SKATs afgørelse af 29. februar 2016 er åbenbar urimelig og medfører et forkert resultat.
Det gøres gældende, at SKATs opgørelse ikke er foretaget på det rette grundlag, idet SKAT i sin afgørelse ”forudsætter at alle indsætningerne [på kontoen i vedrører din virksomhed ud fra teksten på kontoudtog”. Vi sætter således spørgsmålstegn vedkorrektheden af SKATs opgørelse af såvel profit som købs- og salgsmoms, herunderbruttoavancen, og forbeholder os retten til at fremsende yderligere herom i et supplerendeindlæg til Skatteankestyrelsen.
Bevisbyrden for at der er handlet groft uagtsomt i nærværende sag påhviler SKAT. Det er således SKAT, der skal godtgøre, at de i sagen foretagne handlinger, er at karakterisere som værende groft uagtsomme med den konsekvens, at vores klients momsansættelse for indkomståret 2012 kan genoptages ekstraordinært. Alene af den grund at SKAT sammenblander to skattesubjekter gør, at vi mener, at SKAT ikke har løftet denne bevisbyrde, hvorfor der ikke er grundlag for at opkræve momstilsvar for 2012.
Såfremt Landsskatteretten måtte finde, at der er grundlag for at beskatte [indehaveren] af et skønsmæssigt opgjort beløb, gøres det gældende, at såfremt [indehaveren] måtte have anvendt selskabset konto til betaling af private udgifter, er der tale om masket udlodning, jf. ligningslovens § 16 A, hvorfor der under alle omstændigheder ikke er grundlag for at beskatte [indehaveren] af overskud af virksomhed. Qua det faktum at [indehaveren] i kraft af sin stilling som direktør i selskabet, må det lægges til grund, at han havde dominerende indflydelse i selskabet, og altså derfor også må anses for at være aktionær.
Det følger af fast domspraksis til ligningslovens § 16 A, at enhver økonomisk fordel, som en aktionær i et selskab måtte oppebære fra selskabet, skal undergives udbyttebeskatning.
Der kan i den forbindelse eksempelvis henvises til Vestre Landsrets dom af den 5. januar 2006, offentliggjort i SKM 2006.53.VLR.
I nærværende sag fører udgangspunktet ligeledes til, at en eventuel økonomisk fordel som Skatteankestyrelsen, herunder Landsskatteretten måtte finde, at [klager] har oppebåret fra selskabet, udgør udbytte og ikke overskud af virksomhed.
(...)”
SKAT har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms, idet købsmomsen skønsmæssigt er fastsat ud fra en beregning af bruttoresultatet til 40,6 pct.
Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:
”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.
Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 ([Diverse]) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.
...”
Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.
På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.
Det er således med urette, at SKAT har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag ud fra en beregning af bruttoresultatet til 40,6 pct. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag til 0 kr.
Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioderne fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2014, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.
Afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2012
Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at indehaveren har drevet uregistreret virksomhed i indkomståret 2012, samt at SKAT har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med yderligere indkomst fra overskud af virksomhed med 252.722 kr. i indkomståret 2012. Der henvises til j. nr. [...].
Det er SKATs opfattelse, at klageren har haft en momspligtig omsætning for indkomståret 2012 på 696.359 kr. ekskl. moms ud fra bankindsætningerne på 870.449 kr. Landsskatteretten er enig med SKAT heri. Landsskatteretten har herved lagt vægt på hyppigheden og størrelsen af indbetalingerne samt, at der ved de fleste indbetalinger er henvist til konkrete fakturanumre.
SKAT har opgjort salgsmomsen til 174.089 kr. for afgiftsperioden 2012, svarende til 20 % af indehaverens bankindsætninger i indkomståret.
SKAT har indrømmet fradrag for købsmoms med 103.409 kr. i 2012, svarende til 20 % af de skønsmæssigt fastsatte driftsudgifter.
Landsskatteretten finder, at de fremlagte kontoudtog fra virksomhedens konto i ikke kan dokumentere, at virksomheden har afholdt momsbelagte udgifter, der er anvendt i virksomhedens momspligtige aktivitet, jf. momslovens § 37, stk. 1.
Retten finder desuden, at der ikke kan gives et udokumenteret skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms.
Et fradrag for købsmoms forudsætter, at der kan fremlægges dokumentation for, at virksomheden har fået leveret momspligtige varer og ydelser fra en anden afgiftspligtig person i forbindelse med virksomhedens egne afgiftspligtige transaktioner, og at der er betalt moms af disse varer.
Der ses ikke at være mulighed for at indrømme virksomheden et skønsmæssigt fradrag for købsmoms med hjemmel i opkrævningslovens § 5, stk. 2, da kravene til dokumentation for, at virksomheden har afholdt momsbelagte udgifter, skal vurderes i forhold til de krav, der fremgår af EU-rettens praksis på området. Det fremgår heraf, at et fradrag, der udelukkende er baseret på et skøn og således ikke er dokumenteret, ikke kan imødekommes. Der henvises til den ovenfor anførte praksis på området.
Landsskatteretten forhøjer på ovenstående grundlag momstilsvaret for denne periode med yderligere 103.409 kr.
Det følger af momslovens § 57, stk. 4, at for virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 5. mio. kr. årligt, er afgiftsperioderne første og anden halvdel af kalenderåret. Virksomhedens angivelse skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.
Fristen for at angive moms for afgiftsperioderne 1. januar – 30. juni 2012 og 1. juli – 31. december 2012 var henholdsvis den 1. september 2012 og 1. marts 2013.
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen, kan fremsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb.
Uanset fristerne i § 31, kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, foretages eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, såfremt en af de objektive betingelser i bestemmelsens nr. 1- 4 er opfyldt.
Fristen for ordinær fastsættelse for afgiftsperioderne 1. januar – 30. juni 2012 og 1. juli – 31. december 2012 udløb henholdsvis 1. september 2015 og 1. marts 2016. SKAT har den 4. februar 2016 afsendt forslag til afgørelse. For så vidt angår afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2012 ligger varslingen således uden for den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 31, mens varslingen for afgiftsperioden 1. juli – 31. december 2012 er sket inden for den ordinære frist.
Fastsættelsen for afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2012 vil derfor kun kunne ske, hvis der foreligger en af betingelserne for ekstraordinær fastsættelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4.
Der ses ikke at foreligge nogen af de objektive forhold, som anført i bestemmelsens nr. 1-2 og 4.
SKAT har konstateret indsætninger på indehaverens konto, som klageren ikke har selvangivet. Landsskatteretten har i sagen vedrørende indkomstansættelsen for klageren fundet, at indsætningerne på klagerens konto har haft et sådant omfang, at klageren må anses for at have drevet uregistreret virksomhed.
Det er derfor Landsskatterettens opfattelse, at klageren ved at have udeholdt omsætning og ikke angivet moms som minimum har handlet groft uagtsomt, og SKAT har været berettiget til at fastsætte momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2012 ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
Afgiftsperioden 1. januar 2013 – 31. december 2014
Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at klageren har drevet uregistreret virksomhed i indkomstårene 2013 og 2014 samt at SKAT har været berettiget til at forhøje klagerens skattepligtige indkomst med yderligere indkomst fra overskud af virksomhed med henholdsvis 1.064.902 kr. og 1.008.744 kr. i indkomstårene 2013 og 2014.
Det er SKATs opfattelse, at klageren har haft en omsætning inkl. moms for indkomstårene 2013 og 2014 på henholdsvis 3.278.637 kr. og 3.105.739 kr. Landsskatteretten er enig med SKAT heri. Landsskatteretten har herved lagt vægt på karakteren, hyppigheden og størrelsen af indbetalingerne samt at der ved de fleste indbetalinger er henvist til konkrete fakturanumre.
SKAT har opgjort salgsmomsen til 655.727 kr. i 2013 og 621.148 kr. i 2014, svarende til 20 % af indehaverens bankindsætninger i indkomstårene.
SKAT har heri givet fradrag for købsmoms med 389.502 kr. i 2013 og 368.962 kr. i 2014, svarende til 20 % af de skønsmæssigt fastsatte driftsudgifter.
Det er Landskattens opfattelse, at der ikke er grundlag for at indrømme fradrag for købsmoms på det foreliggende grundlag, jf. ovenfor. Retten har herved lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt dokumentation for fradragsberettigede driftsudgifter.
Da Landsskatteretten endvidere er enig med SKAT i opgørelsen af salgsmomsen, forhøjes momstilsvaret for momsperioderne 1. januar 2013 – 31. december 2013 samt 1. januar 2014 til 31. december 2014 med henholdsvis 389.602 kr. og 368.962 kr.
Landsskatteretten ændrer dermed SKATs afgørelse og foretager yderligere forhøjelse af momstilsvaret.