Kendelse af 19-12-2018 - indlagt i TaxCons database den 25-01-2019

SKAT har foretaget en genberegning af registreringsafgiften for selskabets køretøj Mercedes-Benz Daimler med stelnummer [...], som følge af at registreringsafgiften blev nedsat fra 180 pct. til 150 pct. fra og med den 20. november 2015. SKAT har tilbagebetalt 110.604 kr. i registreringsafgift til selskabet.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet er godkendt af SKAT som selvanmelder.

Selskabet erhvervede køretøjet af mærket Mercedes-Benz Daimler, stelnummer [...], den 10. april 2015. Køretøjet blev første gang indregistreret i Tyskland den 2. oktober 2015.

[virksomhed1] ApS har i forbindelse med import at køretøjet til Danmark foretaget et toldsyn den 18. november 2015. Toldsynet blev samme dato indberettet til SKATs Motorregister.

Selskabet har den 2. december 2015, ved anvendelse af SKATs selvbetjening, fastsat registreringsafgiften for køretøjet i Motorregistret. Her blev det af selskabet oplyst, at køretøjets handelspris var 2.745.000 kr. og en nypris på 3.051.900 kr. Registreringsafgiften blev fastsat til 1.739.449 kr. (indeholdende fradrag for 7 måneder, 10 %) og den afgiftspligtige værdi til 994.264 kr.

SKAT har ved afgørelse af den 23. februar 2016 foretaget en genberegning af registreringsafgiften for selskabets køretøj.

Dette på baggrund af de af selskabet oplyste værdier for køretøjet i SKATs Motorregister den 2. december 2015. Registreringsafgiften blev fastsat til 1.628.955 kr. og den afgiftspligtige værdi til 1.104.758 kr.

SKAT har herefter tilbagebetalte 110.604 kr. i registreringsafgift til selskabet.

SKATs afgørelse

SKAT har foretaget en genberegning af registreringsafgiften for selskabets køretøj Mercedes-Benz Daimler med stelnummer [...], som følge af at registreringsafgiften blev nedsat fra 180 pct. til 150 pct. fra og med den 20. november 2015, jf. lovændring ved lov nr. 1892 af 29. december 2015. SKAT har tilbagebetalt 110.604 kr. i registreringsafgift til selskabet.


SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført, at:

”Du får registreringsafgift tilbage for dette køretøj

Stelnummer: [...]

Mærke, Model, Variant: MERCEDES-BENZ, DAIMLER, S 6.3 AMG

Det skyldes, at Folketinget har besluttet at nedsætte registreringsafgiften fra 180 % til 150 % fra og med den 20. november 2015.

Det beløb, du får tilbage

Handelspris:

2.745.000 kr.

Nypris

3.051.900 kr.

Oprindelig afgift efter tillæg/fradrag

1.932.843 kr.

Du har betalt

1.739.449 kr.

Ny registreringsafgift

1.628.955 kr.

Det beløb, du skal have:

110.604 kr.

...”

Selskabets opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at SKATs beregning i forbindelse med nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. ikke er korrekt.

Til støtte for påstanden har selskabet anført, at:

”D. 02/12 2015 beregnede og fastsatte vi registreringsafgiften for vores kunde på den pågældende bil. Denne beregning blev foretaget med den daværende 180 % afgiftsberegning, da det endnu ikke var afgjort fra SKATs side af præcist hvordan omregningen til 150 % afgift skulle beregnes.

Vi har i februar 2016 modtaget reguleringen fra 180 % til 150 % og vi vil klage over den valgte metode, da vi ikke mener det giver det mest retvisende billede af markedet for køretøjer og den påvirkning afgiften har medført.

For at fastsætte udgangspunktet for beregning vil jeg i første omgang kort klargøre metoden til beregning af køretøjet, så vi kan nå til enighed om udgangspunktet.

Da der er meget få biler til salg af netop denne type valgte vi, såvel som SKAT, at lave en nyprisnedskrivning af køretøjet. Vi når af denne grund også frem til at have beregnet samme udgangspunkt for bilen og vores tal er derfor nøjagtig ens før vi kommer til selve afgiftsberegningen.

For at finde den nye afgift har vi arbejdet med hver vores fremgangsmåde til beregningen fra 180 % til 150 %. SKAT har valgt af fastholde den daværende handelspris, mens vi har valgt at fastholde den afgiftspligtige værdi. Dette resulterer i to meget forskellige resultater og jeg vil fremlægge hvorfor vi mener at den metode vi har valgt giver et mere retvisende billede af virkeligheden end den metode SKAT har valgt at bruge.

Handelsprisen er et samlet overblik over bilens reelle værdi uden afgift plus den givne afgift bilen indeholder. En ændring af afgiftsreglerne fra 180 % til 150 % ændre ikke på bilens reelle værdi uden afgift, da prisen på metallet, ekstraudstyret, lædersæderne, gearstangen osv. ikke påvirkes af disse omlægninger. Da denne reelle værdi forbliver den samme, kan vi ene og alene kigge på forholdet mellem handelsprisen og den afgiftspligtige del af bilen.

Med andre ord kan vi sige, med det ovenstående grundlag, at handelsprisen direkte afspejler den afgiftspligtig værdi af bilen samt 180 % og 150 % afgiften.

Handelsprisen som konstant

Ved at lade handelsprisen forblive uændret over afgiftsændringerne vil den afgiftspligtige værdi være den faktor der må rette sig ind for at udregningen passer. Da 180 % er større end 150 % vil afgiftsdelen af handelsprisen mindskes og kun ved at justere på den afgiftspligtige værdi kan vi fastholde den samme handelspris.

...

Da der ikke er ændret i den afgiftspligtige værdi fra vi regnede bilen med 180 % til reglerne for 150 % beregningen trådte i kraft, bør denne værdi være en konstant

En stigning i den afgiftspligtige værdi kan kun udlede at den brugte bils nypris nu er steget voldsomt, hvilket hverken kan eller er sket.

For at klargøre hvor problematisk vi synes denne metode er, så betyder det reelt for vores aktuelle bil, at den faktisk er regnet med samme afgiftspligtige værdi som en helt ny bil. Hverken vi eller SKAT er i tvivl om at denne bil selvfølgelig skal nedskrives for de 7 måneder den har i alder, men med den valgte beregningsmetode betyder denne afskrivning faktisk intet. I skats beregninger er den afgiftspligtig værdi for en ny bil 1.105.466 kr. og efter 7 md. nedskrivning er den afgiftspligtig værdi 1.104.758, en nedskrivning på kun 708 kr.

Havde vi derimod haft et køretøj der ikke var nedskrevet ville denne metode betyde at bilen faktisk har en højere nypris end den reelt har.

Afgiftspligtig værdi som konstant

Da nyprisen for vores aktuelle køretøj ikke har ændret sig, med tilbagevirkende kraft, fra da vi regnede den med 180 % til reglerne om 150 % afgift trådte i kraft, vil vi argumentere at den afgiftspligtige værdi også forbliver uændret i dette tilfælde.

Da den afgiftspligtige forbliver uændret og 180 % afgiften falder til 150 % må handelsprisen naturligvis være den faktor der retter ind.

...

Vi kan samtidig også se at handelspriserne generelt er faldet på personbiler siden den nye afgift er trådt i kraft, hvilket også argumentere for at vores metode for udregning afspejler virkeligheden for markedet.

Vi vil af disse årsager mene at vores metode til udregning af ændringen fra 180 % til 150 % giver et mere retvisende og sandfærdigt billede af virkeligheden end den metode SKAT har valgt at bruge. ”

SKATs udtalelse af 8. juli 2016

SKAT har i forbindelse med klagens behandling ved Landsskatteretten udtalt:

”Klageren gør gældende, at SKAT har foretaget omberegning af afgiftssatsen fra 105/180 % til 105/150 % på et forkert grundlag, idet beregningen er foretaget på baggrund af handelsprisen og ikke som klageren ønsker, på baggrund af afgiftspligtig værdi.

Endvidere anfører klageren, at SKAT har valgt at lave en nyprisnedskrivning af køretøjet, da der er meget få biler til salg af den aktuelle model.

De faktiske forhold i sagen er, at [virksomhed2] A/S er godkendt som selvanmelder, hvilket betyder at selskabet selv kan fastsætte et køretøjs værdi (handelspris) ud fra de retningslinjer der fremgår af love, bekendtgørelser, juridisk vejledning m.v., samt de instrukser der udmeldes af SKAT.

SKAT har alene med baggrund i den handelspris [virksomhed2] A/S selv har fastsat ved afgiftspligtens indtræden, foretaget en omberegning som forskrevet i § 2, stk. 3 i Lov nr. 1892 af 29. december 2015.

Det fremgår heraf, at: Køretøjer, som anmeldes til registrering i perioden fra og med den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015, afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler. Den afgiftspligtige har krav på tilbagebetaling af det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens §4, og for hvilke der er beregnet afgift på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgift på grundlag af 150 pct. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler efter lovens ikrafttræden forskelsbeløbet til den afgiftspligtige.

Det betyder, at værdiansættelsen sker på nøjagtig samme måde som tidligere, hvilket for brugte køretøjer betyder at den aktuelle handelspris holdes op mod køretøjets nypris, for på den måde at finde hvor meget køretøjets værdi er faldet, hvorefter afgiftsdelen kan udregnes, og afgiftspligtig værdi fremkommer som en residual værdi. Denne værdi vil nødvendigvis ændre sig til et højere beløb, når afgiftsdelen af køretøjets handelspris udtrækkes med en lavere procentsats.

For det aktuelle køretøj er handelsprisen fastsat af anmelderen, og er ikke på nuværende tidspunkt blevet pristjekket af SKAT, hvorfor reguleringen alene er en udbetaling af det forskelsbeløb der er fremkommet ved at afgiftsandelen af handelsprisen udgør en mindre procentdel.

Der er ikke fra SKAT’s side truffet en afgørelse i sagen for så vidt angår køretøjets handelspris, hvorfor denne værdi ikke kan påklages. Med hensyn til klage over beregningsmetoden, er det SKAT’s opfattelse, at den er i fuldstændig overensstemmelse med gældende regler.

Med den nuværende lovgivning omkring fastsættelse af den afgiftspligtig værdi som en residual værdi af handelsprisen fratrukket afgiften, vil den afgiftspligtige værdi ændre sig ved en satsændring. Et tilsvarende eksempel var lovændringen pr. 25. april 2007, hvor satsen for visse varebiler blev ændre fra 30 % til 50 %. Det fik bl.a. den konsekvens, at alle brugte varebiler pr. ændringsdagen blev konverteret til ”50 %” biler, og at disse køretøjer får godtgjort 50 % afgiftsindhold ved eksport, eller får modregnet 50 % afgiftsindhold ved ændret anvendelse fra varebil til personbil, uagtet at der oprindeligt kun er indbetalt 30 % afgift”

Selskabets bemærkninger af 22. august 2016

Selskabet har fremsat følgende bemærkninger til SKATs udtalelse af 8. juli 2016:

”Det er helheden at vi er uenig og ikke nødvendigvis det enkelte punkt i beregning. Det har længe været Skats udtrykte holdning at det ikke er forskellige regne regler som skal afgøre den endelige afgift, men en helheds vurdering.

Vi mener ikke at Skats regnemodel giver det korrekte resultat på netop dette køretøj, selv hvis den i de fleste tilfælde gør. Forskellen fra de fleste andre af disse omberegninger fra 180 % til 150 % ligger i at i de fleste vurderinger ville der være fundet en handelspris som tager udgangspunkt i køretøjer som er til salg efter afgiftsnedsættelsen er annonceret. Efter Skat annoncere afgiftsnedsættelsen begynder markedspriserne at indrette sig på denne nye virkelighed. Handelsprisen indretter sig efter den nye afgiftssats men indeholder teoretisk stadig 180 % afgift som påvirker den afgiftspligtige værdi, det er i disse tilfælde rimeligt at den afgiftspligtigværdi også stiger til at afspejle denne nye virkelighed med 150 % afgift.

Dette er dog ikke tilfældet ved netop vores køretøj, da handelsprisen er fundet ved en nypris nedskrivning.

Vores handelspris afspejler derfor ikke afgiftsnedsættelsen og når Skat så benytter samme regel på vores køretøj som på alle andre resultere det i at hele nedskrivningen bliver ophævet og Skat ender med at opkræve afgift på køretøjet som var det nyt. ”

Landsskatterettens afgørelse

Registreringsafgiftslovens (lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014) § 4, stk. 1, nr. 1 og 2 er ændret ved lov nr. 1892 af 29. december 2015. Loven træder i kraft den 1. januar 2016 og har virkning fra og med den 20. november 2015.

Af sidstnævnte lovs § 1, nr. 1 fremgår:

”I § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, ændres ”180 pct.” til: ”150 pct.” ”

Endvidere fremgår af samme lovs § 2, stk. 3, stk. 5 og stk. 6:

”Stk. 3. Køretøjer, som anmeldes til registrering i perioden fra og med den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015, afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler. Den afgiftspligtige har krav på tilbagebetaling af det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der er beregnet afgift på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgift på grundlag af 150 pct. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler efter lovens ikrafttræden forskelsbeløbet til den afgiftspligtige. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj, som ikke selv har forestået registreringen af køretøjet, alene rettes imod den afgiftspligtige.

...

Stk. 5. For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden fra den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015 er fremsat anmodning om beregning af afgiftsdifferencer efter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7, sker beregningen efter de hidtil gældende regler. Told- og skatteforvaltningen opkræver efter lovens ikrafttræden hos den afgiftspligtige det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, for hvilke der er beregnet afgiftsdifference på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgiftsdifference på grundlag af 150 pct.

Stk. 6. Efter- og tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5 forfalder den 29. februar 2016 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.”

Af de almindelige bemærkningerne til lovforslag nr. 69, fremsat den 20. november 2015, som førte til lovændringen, fremgår det, at lovforslagets formål er, at nedsætte registreringsafgiftssatsen fra 180 pct. til 150 pct. for personbiler (inkl. autocampere) og motorcykler. De resterende afgiftssatser bibeholdes uændret.

Endvidere fremgår det af bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser for § 1, nr. 1, at:

”Ved registrering af blandt andet personbiler, motorcykler og autocampere i Køretøjsregisteret, betales registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens §§ 4-5 a.

For nye personbiler udgør afgiften 105 pct. af 81.700 kr. (2015-niveau) og 180 pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige værdi, jf. § 4, stk. 1, nr. 2.

...

Afgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye køretøjer. Ovenstående beløb nedsættes dog med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt, jf. § 4, stk. 7. Et brugt køretøjs alder regnes fra første registrering, jf. § 4, stk. 8.

Den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er, jf. § 8, stk. 1, 1. pkt., beregnes ud fra køretøjets almindelige pris, inklusiv moms, men uden registreringsafgift, ved salg til bruger her i landet på registreringstidspunktet eller, hvis SKAT inden køretøjets registrering udsteder bevis for afgiftsberigtigelsen, på tidspunktet for bevisets udstedelse.

...


De resterende afgiftssatser, beløbsgrænser, tillæg og fradrag i registreringsafgiftslovens §§ 4-5 a, ændres ikke med forslaget. ”

For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi ved en vurdering. Ved vurderingen fastsættes køretøjets almindelige pris (handelsprisen), inklusiv moms, til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres. Den afgiftspligtige værdi kan dog ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Dette fremgår af dagældende registreringsafgiftslov § 10, stk. 1, lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014.

Registreringsafgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye køretøjer, og den afgiftspligtige værdi beregnes med udgangspunkt i køretøjets oprindelige nypris inkl. registreringsafgift og køretøjets handelspris på afgiftsberigtigelsestidspunktet. Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7.

Det er således med rette, at SKAT har anvendt den af selskabet anmeldte nypris inkl. registreringsafgift og handelspris for køretøjets på afgiftsberigtigelsestidspunktet den 2. december 2015. Det forhold, at handelsprisen er fundet ved en nypris nedskrivning, kan ikke føre til et andet resultat.

Det bemærkes, at der beregningsteknisk regnes baglæns fra bilens handelsværdi, og den afgiftspligtige værdi fremkommer som resultat af denne beregning. Dette foregår ved, at der tages udgangspunkt i bilens oprindelige nypris inklusive registreringsafgift og bilens handelspris på afgiftsberigtigelsestidspunktet. Herefter beregnes en værdifaldsprocent, som anvendes ens på alle fradrag i eller tillæg til afgiften og den afgiftspligtige værdi. Der foretages en ”baglæns” beregning af, hvad afgiftsindholdet er i bilen, og hvad den afgiftspligtige værdi er. Der henvises i den forbindelse til SKM2014.427.HR, hvor Højesteret tiltrådte, at de af SKAT fulgte principper ved omberegningen af registreringsafgiften af brugte køretøjer har hjemmel i både ordlyden og forarbejderne, jf. dagældende registreringsafgiftslov, lov nr. 265 af 23. april 2008.

Landsskatteretten finder herefter, at SKAT har genberegnet registreringsafgiften på baggrund af de principper der fremgår af lov nr. 1892 af 29. december 2015 vedrørende genberegning af registreringsafgiften for brugte køretøjer, idet beregningen skal foretages efter hidtil gældende regler, jf. § 2, stk. 3.

Således er den af SKAT foretagne genberegning af registreringsafgiften for det omhandlende køretøj foretaget korrekt.

Landsskatteretten bemærker, at såfremt selskabet finder, at handelsprisen skulle være en anden end handelsprisen angivet den 2. december 2015, vil en ændring heraf skulle ske efter de almindelige regler i selvanmelderordningen. Det lægger udenfor denne afgørelse, at tage stilling til, hvorvidt en sådan ændring ville være mulig.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor.