Kendelse af 14-11-2016 - indlagt i TaxCons database den 30-12-2016

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Fradrag for købsmoms for afgiftsperioden 2009

0 kr.

32.067 kr.

3.089 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] v/[person1], cvr-nr. [...1], blev opstartet den 10. oktober 2009 indkomståret/indkomstårene xxx med branchekode 960210 ”frisørsaloner”. Det fremgår af virksomhedens regnskab, at virksomheden i indkomståret 2009 havde en omsætning på 20.508 kr. (indsæt oplysning om omsætning) og et resultat før renter på -129.546,67 kr. Alle poster i regnskabet er inklusiv moms. Der er således fratrukket moms både i momsregnskabet og i skatteregnskabet.

Det fremgår af virksomhedens momsopgørelse for indkomståret 2009, at salgsmoms og købsmoms udgjorde henholdsvis 5.127 kr. og 33.369 kr., hvormed det samlede momstilsvar udgjorde -28.242 kr.

Af de indberettede oplysninger til SKAT for afgiftsperioden 4. kvartal 2009 fremgår det, at salgsmoms og købsmoms udgjorde henholdsvis 5.127 kr. og 32.067 kr., hvormed det samlede momstilsvar udgjorde -26.940 kr.

SKAT har ved en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale konstateret, at virksomheden har givet underskud siden opstarten i indkomståret 2009 og 3 år frem.

SKAT har i den forbindelse anmodet virksomhedens indehaver om oplysninger vedrørende virksomheden, herunder for at kunne foretage en vurdering af, om virksomheden skulle defineres som en erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig virksomhed i skatteretlig henseende, og dermed om underskuddet i virksomheden kunne fratrækkes i den skattepligtige indkomst.

SKAT har i den forbindelse den 18. september 2012 og 22. oktober 2012 anmodet om følgende materiale:

”(...)

Generel beskrivelse af virksomheden, herunder virksomhedens aktiviteter og omfang
Redegørelse for forventninger til fremtidig rentabilitet, gerne dokumentation med saldobalance for indeværende år, budgetter, forretningsplan m.v.
Redegørelse for dine faglige forudsætninger for driften af din virksomhed, herunder kan nævnes uddannelse og kurser samt erhvervserfaring
Skattemæssigt årsregnskab 2011, 2010 og 2009 indeholdende specifikation af egenkapital
Kontospecifikationer og momsregnskab for 2011, 2010 og 2009
Samtlige indtægts- og udgiftsbilag for 2011, 2010 og 2009
Huslejekontrakt for erhvervslejemål
Bank kontoudtog fra samtlige konti

(...)”

Som følge af at SKAT ikke modtog det indkaldte materiale fra virksomhedens indehaver, udsendte SKAT et forslag til afgørelse den 23. november 2012, hvoraf det fremgår, at SKAT forhøjede virksomhedens moms med 32.067 kr. for afgiftsperioden 4. kvartal 2009 samt med 143.421 kr. som følge af, at der ikke kunne ske fradrag for underskud af virksomhed.

Da virksomhedens indehaver ikke fremkom med indsigelse til forslaget, udsendte SKAT deres afgørelse den 2. januar 2013 i overensstemmelse med forslaget.

Den 11. januar 2013 kontaktede virksomhedens indehaver SKAT telefonisk, idet hun havde modtaget et indbetalingskort for opkrævet moms.

Virksomhedens indehaver oplyste over for SKAT, at hun ikke havde modtaget nogle af SKATs breve, selvom de var sendt til hendes bopælsadresse, og derfor ikke kendte til SKATs afgørelse af den 2. januar 2013.

Som følge heraf blev det mellem virksomhedens indehaver og SKAT aftalt, at SKAT på ny skulle fremsende de breve, der tidligere var sendt til indehaveren, til hendes mailadresse, og at hun ville sørge for, at hendes revisor fremsendte det ønskede regnskabsmateriale til SKAT.

Virksomhedens indehaver har herefter til SKAT fremsendt kontoudskrifter fra fire forskellige konti i [finans1], hvor der på alle har været aktivitet tilhørende virksomheden.

Virksomhedens indehaver har desuden til SKAT indsendt en samlet opgørelse over udgifter tilhørende virksomheden fra de fire konti samt fakturaer og udgiftsbilag til nogle af disse udgifter, som også fremgår af opgørelsen over udgifter tilhørende virksomheden.

Den 30. april 2013 udsendte SKAT et nyt forslag til afgørelse, hvori det fremgår, at grundlaget for SKATs afgørelse ikke kan ændres, hvormed forslaget er identisk med SKATs tidligere afgørelse af 2. januar 2013.

SKAT er kommet med følgende begrundelse:

”Virksomheden kan fratrække købsmomsen i momsopgørelsen på indkøb af varer og ydelser, der udelukkende bruges til virksomhedens leverancer, når leverancerne ikke er fritaget for afgift. Reglerne om fradragsret står i momsloven § 37. Reglerne for delvis fradragsret står i momslovens §§ 38-41a.

Virksomheden skal dokumentere købsmomsen i form af fakturaer (og) eller afregningsbilag eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande. Reglerne står i momsbekendtgørelsens § 58.

Når vi ikke har fået dokumentation for virksomhedens købsmoms, ændrer vi den til 0 kr.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, efter momslovens § 4, stk. 1, og § 56, stk. 2.”

Efter det udsendte forslag til afgørelse blev der afholdt møde mellem virksomhedens indehaver, hendes repræsentant og SKAT den 17. juni 2013.

På mødet forklarede virksomhedens indehaver, at hun benyttede et booking system, [x1], hvor alle aftaler blev booket igennem. Her kunne kunder selv booke tider, og klageren kunne selv oprette aftaler derinde.

Virksomhedens indehaver har hertil overfor SKAT fremlagt udskrifter af bookingsystemet, hvoraf alle bookinger for indkomståret 2009 fremgår. Det fremgår heraf, at virksomheden havde en omsætning på i alt 25.288 kr. eksklusiv moms og 31.610 kr. inklusiv moms.

På mødet med SKAT afleverede virksomhedsindehaverens repræsentant også en ny opgørelse over omsætningen i virksomheden for indkomståret 2009.

Virksomhedens indehaver forklarede, at direkte omkostninger i indkomståret 2009 også kunne have været indkøb af sakse, føntørrer ol., og der er derfor ikke kun tale om varekøb til videresalg eller hårfarve ol.

Virksomhedens indehaver forklarede desuden, at hun har levet af lån for at kunne dække underskud i virksomheden.

Det blev på mødet aftalt, at virksomhedens repræsentant skulle fremsende en kontoplanrapport, hvori moms var fjernet fra regnskabet, samt kontospecifikationer, inden der skulle afholdes et nyt møde den 8. juni 2013 mellem parterne.

Virksomhedens indehaver og repræsentanten mødte aldrig op til det aftalte møde den 8. juni 2013 og fremsendte heller ikke det aftale materiale.

Den 1. juli 2013 rykkede SKAT indehaverens repræsentant for det manglende materiale, men da SKAT ikke modtog det udbedte materiale, traf de afgørelse den 9. juli 2013 i overensstemmelse med forslag til afgørelse af 30. april 2013.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for købsmoms for 4. kvartal 2009 med 32.067 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Virksomheden kan ikke få fradrag for underskud af virksomhed. Virksomheden skal dokumentere underskuddet i form af skattemæssigt årsregnskab, kontospecifikationer og bilag.

Virksomheden har angivet moms for perioden 1/10 – 31/12-2009 og har fratrukket købsmoms uden dokumentation. Vi har i afgørelsen af 2. januar 2013 ændret virksomhedens købsmoms til 0 kr.

Registrerede virksomheder der ønsker godtgørelse af købsmomsen, skal dokumentere købsmomsen med faktura eller afregningsbilag efter momsbekendtgørelsens § 58.

Vi opkræver salgsmomsen, idet vi lægger til grund, at der har været omsætning, der modsvarer salgsmomsen efter momslovens § 56, stk. 2.”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om fradrag for købsmoms for 4. kvartal 2009 med 32.067 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a, kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Efter bestemmelsens stk. 2, er den fradragsberettigede afgift afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden, den afgift, som efter § 11, påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land, den afgift, som efter § 12 påhviler varer, som virksomheden har indført fra steder uden for EU, jf. dog § 69, stk. 2, og den afgift, der skal betales efter §§ 6 og 7.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55, stk.1.

I henhold til momslovens § 56, stk. 1, skal virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a, for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar.

Efter bestemmelsens stk. 2, fremgår det, at den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande, indførsel af varer fra steder uden for EU, fraførsler fra afgiftsoplag m.v. og betalingspligtige køb efter § 46, stk. 1, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden.

Efter bestemmelsens stk. 3, er den indgående afgift i en afgiftsperiode afgiften efter denne lov på virksomhedens fradragsberettigede indkøb m.v. efter kapitel 9 i perioden.

Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, at virksomheder registreret efter § 47, efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen skal angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. Det fremgår af momsbekendtgørelsen (BKG nr. 663 af 16. juni 2006).

Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Af både momsopgørelsen samt virksomhedsindehaverens indberetning til SKAT fremgår det, at virksomhedens salgsmoms har været 5.127 kr.

For så vidt angår købsmoms er SKAT gået ud fra den indberettede købsmoms til SKAT på 32.067 kr. og ikke en købsmoms på 33.369 kr., som fremgår af momsopgørelsen for virksomheden.

Virksomhedens indehaver har fremlagt diverse fakturaer, kontoudtog og indbetalingskort for nogle af udgifterne afholdt i virksomheden i indkomståret 2009. Herudover har virksomhedens indehaver fremlagt en opgørelse over alle udgifter vedrørende virksomheden for indkomståret 2009.

De udgifter, for hvilke virksomhedens indehaver har fremlagt faktura, kan købsmomsen opgøres til i alt 3.088,96 kr. og er fremkommet ud fra følgende beregning:

[virksomhed2] (bilag 1)

149,68 kr.

[virksomhed3] A/S (bilag 12)

1.000,00 kr.

[virksomhed4] A/S (bilag 43)

705,38 kr.

[virksomhed5] ApS (bilag 47)

1.233,90 kr.

I alt

3.088,96 kr.

3.089 kr.

Virksomhedens indehaver har ud fra ovenstående dokumenteret købsmoms for virksomheden for indkomståret 2009 på 3.089 kr., hvorfor der kan ske fradrag for købsmoms for dette beløb.

Herefter godkendes der fradrag for købsmoms med 3.089 kr.