Kendelse af 09-07-2021 - indlagt i TaxCons database den 07-08-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2014

Fradrag for indgående afgift i henhold til bilag 545 - anskaffelse af skrivebord

0 kr.

2.120 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Indehaveren driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med cvr-nr. [...1]. Virksomheden startede den 20. august 2006, og er registreret med branche kode 960210 ”Frisørsaloner”. I 2014 bestod virksomheden af 2 frisørsaloner, beliggende på henholdsvis [adresse1], [by1], og [adresse2], [by1]

Ifølge skatteregnskabet for 2014 var virksomhedens resultat før renter 1.108.910 kr., og virksomhedens omsætning var på 3.094.785 kr.

Indehaveren har i 2014 fratrukket indgående afgift (købsmoms) på 2.120 kr. (afrundet) vedrørende køb af et skrivebord fra [virksomhed2].

Som dokumentation for købet er der fremlagt faktura 110729 fra [virksomhed2], dateret den 15. september 2014. Det fremgår af fakturaen, at udgiften vedrører køb af bordplade, kabelbakke, stel og udtræksskuffe til montering under bordplade, og at udgiften til anskaffelsen af skrivebordet udgør 8.478 kr., ekskl. moms på 2.119,69 kr.

Fakturaen er adresseret til virksomheden. Indehaverens ægtefælle er anført som kontaktperson for virksomheden i forhold til købet og leveringsadressen er angivet til [adresse3], [by2].

Det fremgår af klagen, at skrivebordet på daværende tidspunkt var placeret i indehaverens private hjem.

På mødet med Skatteankestyrelsen, har virksomhedens repræsentant oplyst, at indehaveren har anvendt skrivebordet erhvervsmæssigt i 1-3 timer om dagen efter endt arbejde i frisørsalonerne, og at skrivebordet er blevet anvendt i et større omfang i dagene op til udløbet af en lønningsperiode.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende anskaffelse af et skrivebord og har på denne baggrund forhøjet virksomhedens momstilsvar med 2.120 kr. i 2014.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

3. Inventar konto 240

...

3.2. Dine bemærkninger

Din revisor bemærker, at der er tale om et almindeligt skrivebord, som er indkøbt for at kunne varetage de omfattende administrative arbejdsopgaver der findes i en virksomhed med 5-9 ansatte. Det er oplyst, at skrivebordet alene benyttes af virksomheden og ikke privat. Din revisor henviser til SKM2003.488.HR, og anmoder SKAT om at godkende fradrag for skrivebordet.

...

3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Skat

Udgifter der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre, og vedligeholde indkomsten kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk.1, litra a. Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer. Private udgifter kan ikke fradrages. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 2.

SKAT er af den mening, at ovenstående dom ikke kan anvendes analogt i dit tilfælde, idet der i dommen gives fradrag for kontorinventar i form af et reolsystem.

Ved dommen er der henset til, at de to reoler højst i bagatelagtigt omfang har været benyttet privat.

Henset til arten og omfanget af virksomhedens aktivitet, herunder at arbejdet primært foregår i salonerne, anses skrivebordet for at være anvendt privat i et ikke uvæsentligt omfang.

SKAT mener således, at køb af skrivebordet fortrinsvis er foretaget af private årsager.

Udgift til anskaffelse af skrivebord til 8.478 kr. anses for en privat ikke fradragsberettiget udgift, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

...

Moms

Da udgiften anses for at være en privat udgift, kan der i henhold til momslovens § 37 (modsætningsvis) ikke afløftes moms af udgiften. Yderligere moms til indbetaling kan herefter opgøres til

2.120 kr.

...”

Forud for berammelse af retsmøde har Skattestyrelsen afgivet følgende udtalelse:

”...

Skattestyrelsen indstiller stadfæstelse af Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som stadfæster SKAT, nu Skattestyrelsens afgørelse om at momsen af udgiften til anskaffelse af et skrivebord placeret i klagers private hjem ikke er fradragsberettiget jf. Momslovens § 37, stk. 1 og § 38, stk. 1.

Skattestyrelsen henviser til at bordet ubestridt er leveret til og befinder sig på klagers private adresse. Der er derfor en skærpet bevisbyrde for at dokumenteret at skrivebordet har været anvendt til de momspligtige aktiviteter. Denne bevisbyrde ses klager ikke at have løftet.

Efter Skattestyrelsens opfattelse har skrivebordet ikke haft en så speciel design, at privat anvendelse ikke har været mulig. Vi henviser til at skrivebordet er almindeligt og ikke befinder sig i et adskilt og specialindrettet rum.

Skattestyrelsens udtalelse skal sammenholdes med vores udtalelse i den tilknyttede indkomst skattesag, jeres sagsnr. [...]

...”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for moms vedrørende indkøb af skrivebord i 2014.

Virksomhedens repræsentant har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Der klages over ikke godkendt inventar 8.478 kr. + moms ...

Inventar

SKAT har ikke godkendt fradrag for indkøb af skrivebord. Der er tale et om et almindeligt skrivebord som forefindes de fleste arbejdspladser.

Skrivebordet er indkøbt for at kunne varetager de omfattende administrative arbejdsopgaver der findes i en virksomhed med 5-9 ansatte.

Skrivebordet benyttes alene til virksomheden og benyttes ikke privat.

Det har ingen betydning for fradragsretten at bordet er placeret i hjemmet.

SKAT mener ikke at SKM2003.488.HR kan benyttes på denne sag, idet der er tale om en reol. Jeg mener bestemt at dommen kan anvendes, idet kontoinventar i form af reol eller skrivebord må anses at være det samme i forhold til fradragsret.

Jeg skal anmode Skatteankestyrelsenom at godkende fradrag for skrivebordet.

...”

På mødet med Skatteankestyrelsen har virksomhedens repræsentant anført, at der var meget administrativt arbejde forbundet med driften af virksomheden, og at indehaveren derfor havde brug for at anskaffe et skrivebord. Repræsentanten oplyste endvidere, at indehaveren anvendte skrivebordet erhvervsmæssigt i 1-3 timer om dagen efter, at hun havde haft en hel arbejdsdag i frisørsalonen, og at skrivebordet blev anvendt endnu mere i dagene op til udløbet af en lønningsperiode.

Repræsentanten anførte på mødet, at Højesteretsdom af 4. november 2003 (SKM2003.488 HR) ifølge repræsentanten slår fast, at der kan gives fuldt fradrag for udgifter til anskaffelse af inventar, der er placeret i en skatteyders private hjem, selvom inventaret i mindre omfang også benyttes privat. Repræsentanten anførte hertil, at skrivebordet ikke blev benyttet privat af indehaveren, og at der derfor skal godkendes skattemæssigt fradrag og momsfradrag med 100 % af udgiften.

Retsmøde

Virksomhedens repræsentant anførte på retsmødet, at det indkøbte skrivebord var et lovpligtigt hæve/sænke skrivebord, at skrivebordet blev anvendt af indehaverens ægtefælle, som, selvom han ikke var ansat, stod for det administrative arbejde i virksomheden, herunder afregning af løn. Repræsentanten anførte endvidere, at ægtefællerne havde oplyst, at de ikke anvendte skrivebordet privat.

Skattestyrelsen anførte på retsmødet, at udgiften til anskaffelse af skrivebordet var en privat udgift for indehaveren, samt at indehaveren ikke havde løftet bevisbyrden for, at skrivebordet blev anvendt til brug for den afgiftspligtige virksomhed. Skattestyrelsen fremhævede, at skrivebordet blev leveret til og befandt sig på indehaverens private adresse, at der var tale om et almindeligt skrivebord, som ikke var uegnet til privat benyttelse, ligesom skrivebordet ikke var placeret i et særligt indrettet arbejdsværelse, og at skrivebordet blev anvendt af indehaverens ægtefælle, som ikke var ansat i virksomheden.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1., kan virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13.

Det følger af momslovens § 37, at der ikke er fradragsret for køb af varer og ydelser, som benyttes til for virksomheden uvedkommende formål, herunder køb af varer og ydelser der anvendes privat.

Såfremt varer og ydelser benyttes både til fradragsberettigede formål efter momslovens § 37 og til formål der er virksomheden uvedkommende, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed. Det fremgår af momslovens § 38, stk. 2.

Virksomheden har ifølge kontospecifikationerne for konto ”902 - Indgående moms” afholdt moms på 2.120 kr. (afrundet) vedrørende indkøb af et skrivebord fra [virksomhed2] i afgiftsåret 2014.

SKAT har anset udgiften for at være en privat udgift for indehaveren, og har derfor nægtet fradrag efter momslovens § 37, stk. 1.

Landsskatteretten har i afgørelse af d.d. i klagesagen vedrørende SKATs forhøjelse af indehaverens skattepligtige indkomst, jf. rettens sagsnr. [...], fundet, at SKAT var berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med 8.478 kr. på baggrund af, at retten har anset udgiften til anskaffelse af skrivebordet for at være en privatudgift for indehaveren, der er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Da udgiften må anses for en privat udgift, og da der ikke efter momslovens § 37, stk. 1 og § 38, stk. 2 kan fradrages indgående afgift af varer, der ikke er anvendt til brug for virksomhedens momsbelagte leverancer, stadfæster retten SKATs afgørelse om forhøjelse af virksomhedens afgiftstilsvar.