Kendelse af 19-12-2018 - indlagt i TaxCons database den 25-01-2019

SKAT har genberegnet registreringsafgiften for det pågældende køretøj fra 180 pct. til 150 pct. og har tilbagebetalt 21.028 kr. i registreringsafgift.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har den 13. november 2015 modtaget en afgørelse fra SKAT vedrørende beregning af registreringsafgift ved import, hvori handelsværdien af klagerens køretøj, Cadillac CTS-V, stelnummer 1G6DN57P090133134, blev fastsat til 562.000 kr. (inkl. registreringsafgift). Registreringsafgiften blev beregnet til 350.836 kr. Afgørelsen af 13. november 2015 blev ikke påklaget. I afgørelsen er det angivet, at den gælder i 3 måneder og videre: ”.. du skal bruge afgørelsen, når du skal betale registreringsafgiften og indregistrere køretøjet i motorregistret”. I afgørelsen er det angivet, hvordan klageren kan indregistrere køretøjet ved at betale den anførte afgift.

Klageren indregistrerede først det pågældende køretøj den 4. december 2015, hvor klageren betalte 350.836 kr. i registreringsafgift, som fremgik af SKATs beregning af den 13. november 2015. SKAT har på indbetalingstidspunktet lagt til grund, at klageren er enig i handelsprisen på 562.000 kr., da han har betalt i henhold til afgørelsen, og at afgiften netop er beregnet ud fra den angivne handelspris på 562.000 kr.

Den 31. marts 2016 blev registreringsafgiften for klagerens køretøj genberegnet af SKAT. Dette skete som følge af lovændring ved lov nr. 1892 af 29. december 2015, som nedsatte registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. Den genberegnede registreringsafgift blev af SKAT fastsat til 329.868 kr., hvilket var baseret på den værdiansættelse af køretøjet, som blev foretaget i SKATs afgørelse af 13. november 2015. Heri blev køretøjets oprindelige nypris fastsat til 1.500.000 kr., og handelsprisen var efter SKATs vurdering 562.000 kr. Klageren fik på den baggrund 21.028 kr. retur i for meget indbetalt registreringsafgift.

SKAT har oplyst, at ifølge oplysninger fra større aktører på brugtbilmarkedet blev prisniveauet (handelspriserne) på brugte biler hurtigt tilpasset prisniveauet på nye biler som følge af fremsættelse af lovforslaget den 20. november 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har genberegnet registreringsafgiften for det pågældende køretøj fra 180 pct. til 150 pct. og har tilbagebetalt 21.028 kr. i registreringsafgift som følge af § 4, stk. 1, nr. 1, og 2, i registreringsafgiftsloven, som er ændret ved lov nr. 1892 af 29. december 2015.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført:

”...

Du får registreringsafgift tilbage for dette køretøj

Mærke: CADILLAC

Model: CTS-V

Stelnummer: 1G6DN57P090I33134

Det skyldes, at Folketinget har besluttet at nedsætte registreringsafgiften fra 180 % til 150 % fra og med den 20. november 2015.

Det beløb, du får tilbage

Afgift du har betalt:

Køretøjets oprindelige nypris:

1.500.000 kr.

Køretøjets handelspris (SKATS vurdering):

562.000 kr.

Du har betalt:

350.836 kr.

Ny registreringsafgift

(før evt. fradrag på 60 kr. for Toldsyn):

329.868 kr.

Det beløb, du skal have tilbage:

21.028 kr.

...”

SKATs udtalelse

SKAT har i udtalelse af 22. august 2016 til Skatteankestyrelsen fastholdt, at der i forbindelse med værdiansættelsen af brugte køretøjer tages udgangspunkt i køretøjets oprindelige nypris og køretøjets aktuelle handelspris.

SKAT har bl.a. følgende bemærkninger til klagen:

”...

I forbindelse med værdiansættelse af brugte biler, tages der udgangspunkt i bilens oprindelige nypris og bilens aktuelle handelspris uden hensyntagen til hvilken afgiftssats køretøjet oprindelig er berigtiget med, og uanset hvilket afgiftsbeløb der er indeholdt i køretøjet som brugt.

Den afgiftspligtige værdi af et brugt køretøj er defineret i § 10 stk. 1 og findes ved at tage udgangspunkt i køretøjets handelspris, og udtrække afgiftsdelen med faktisk gældende satser på det tidspunkt køretøjet skal berigtiges som brugt.

Afgiftsberegningen sker efter reglerne i § 4, stk. 7

SKAT har foretaget en omberegning af afgiftsindholdet fra 105/180 % til 105/150 % som følge af vedtagelse af lov nr. 1892 af 29. december 2015.

Denne omberegning er sket helt i overensstemmelse med den metode der blev præciseret bemærkningerne i forbindelsen med lovens vedtagelse i Folketinget.

...

Det er SKAT’s opfattelse, at omberegningen er sket i overensstemmelse med intensionerne i loven, hvorfor det indstilles at SKAT’s afgørelse fastholdes.

Det SKAT’s opfattelse, at klagen over beregningsmetoden ikke er berettiget, og at klager alene kunne have anvendt sin ret til at klage over værdifastsættelsen.”

SKAT har den 22. januar 2018 afgivet en supplerende udtalelse til sagen. Heraf fremgår bl.a. følgende:

”...

Af kundens klage fremgår, at kunden frem for at lægge 150 % afgift på i stedet for 180 %, tilsyneladende har lavet en beregning ved at trække 30 % fra resultatet af 180 % beregningen. Denne metode er forkert. Det er ikke af afgiften der skal fradrages 30 %, men derimod den procentsats der tillægges den afgiftspligtige værdi

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at SKATs beregning i forbindelse med nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. ikke er korrekt, idet køretøjets estimerede handelspris efter klagerens opfattelse er fastsat for højt, idet der er sket en nedgang i køretøjets handelspris efter afgiftsnedsættelsen.

Klageren har bl.a. fremført følgende argumenter:

”...

Min bils registrering er nok tidsmæssigt lidt unik, og det gør at jeg med 100 % nøjagtighed kan beregne effekten af afgiftsnedsættelsen. Det skyldes at jeg fik en beregning fra SKAT 13/11-2015, altså lige før lovens vedtagelse, men jeg indregistrerede først bilen efter 20/11-2015, betalte det beløb der stod i beregningen a 13/11-2015, og dermed har jeg penge til gode. SKAT har nu beregnet hvor meget jeg skal have tilbage, men det beløb er beregnet forkert (for lavt), derfor denne klage.

I beregningen fra 13/11-2015 står følgende:

--

Køretøjets handelspris ifølge SKATs vurdering:562.000

Beregnet registreringsafgift350.896

--

Heraf følger at SKAT har estimeret køretøjets handelsværdi FØR afgift til 562.000-350.896 = 211.104

Altså 211.104 kr.at beregne afgift af. Disse 211.104 kan så opdeles i et beløb over og under skalaknækket. Skalaknækket for nye biler i 2015 var 81.700, denne bliver for brugte biler reduceret proportionalt med Handelsprisen i forhold til Nyprisen. 562.000/1.500.000 = 37.5 %. 37.5 % af 81.700 er 30.610, så det er skalaknækket i beregning af denne bil. Afgiften af handelsværdien før afgift UNDER 30.610 må være uændret, her er der jo ingen lovændring. Men afgiften af handelsværdien før afgift OVER 30.610, nemlig 211.104-30.610 = 180.494, er ændret fra 180 % til 150 %.

Altså betyder lovændringen, at jeg skal betale 30 % MINDRE af 180.494, altså skal jeg have:

30 % af 180.494 = 54.148 kr

retur i afgift.

Men det brev jeg har modtaget fra SKAT regner anderledes. Her står:

--

Køretøjets handelspris ifølge SKATs vurdering:562.000

Beregnet registreringsafgift329.868

--

Af denne beregning følger at SKAT har ændret køretøjets estimerede handelsværdi FØR afgift til 562.000-329.868 = 232.132. SKAT lægger altså til grund, at køretøjets værdi før danske afgifter er steget 21.028, hvilket jo ikke giver mening, priserne på brugte biler rundt i Europa er jo ikke afhængige af de danske afgifter.

Af denne beregning følger også at SKAT påstår køretøjets handelspris er uændret 562,000, selvom direktøren for [virksomhed1] [person1] i [avis1] 5/2-2016 skriver ”Derfor er brugte biler faldet mere i pris end nye”. Og SKAT selv dokumenterer også en markant nedgang i handelsprisen. Som det kan ses på nedenstående fra SKATs ”Vis køretøjsvurderinger” er markedsprisen på denne model faldet markant siden afgiftsnedsættelsen. Min bil er den i midten, Handelspris vurderet 26-11-2015 til 562.000, mens den øverste (en stationcar som normalt er en smule dyrere og som har kørt mindre) 3 måneder senere er vurderet til 424.000, en nedgang som er markant større end det at bilen er blevet en årgang ældre ved årsskiftet. Så den forudsætning holder heller ikke.

Der er kun en måde at gøre dette rigtigt på, det er at sige at den estimerede handelsværdi FØR afgift er uændret, og så beregne afgiften på normal måde, men med 150 % i stedet for 180 %. Det giver en ny afgift på 296.748, og jeg skal dermed have 54.148 kr.tilbage.”

Klageren har den 31. august 2016 afgivet følgende bemærkninger til SKATs udtalelse:

”...

Har nu læst SKATs svar som slet ikke addresserer deres forkerte beregning. Jeg fastholder klagen i sin helhed, og har ellers ikke noget at bemærke.”

Klageren har den 21. marts 2018 bl.a. afgivet følgende bemærkninger til SKATs supplerende udtalelse:

”...

Desværre bringer det os ikke så meget videre, for Skat gentager jo bare sin beregningsmetode, både i teksten og i de viste eksempler fra deres hjemmeside, og den metode er forkert.

...

Jeg har ikke fundet fejl i de tal der står i svaret sådan rent matematisk, men humlen er at de er lavet

ud fra én afgørende forudsætning, nemlig at handelsprisen efter en afgiftsnedsættelse ikke ændres.

Som der står i afsnittet med overskriften ”180 % afgift”:

”Når en bil med samme handelspris bliver underlagt en anden afgiftssats...” ” I forbindelse med

omberegninger foretager Skat ikke en ny handelsprisfastsættelse, da der allerede foreligger en

gyldig afgørelse angående bilens handelspris, og det alene er afgiftssatsen der reguleres.”

...

For selvfølgelig falder handelsprisen med afgiften. Og hvordan kan jeg så sige selvfølgelig? Det kan jeg fordi enhver registeret bils pris i Danmark består af en pris før afgift plus afgiften. Og da prisen på bilen før afgift jo ikke ændres overhovedet, og afgiften sættes ned med 30 %-point over en grænse, så må handelsprisen falde tilsvarende. Hvis man som Skat beregner påstår at handelsprisen ikke ændres, subsidiært ikke ændres fuldt ud, så er det matematisk det samme som at sige, at effekten af en afgiftsnedsættelse i Danmark vil flytte priserne på alle brugte biler i verden (før afgift), og det giver jo ingen mening. I øvrigt har der jo siden afgiftsnedsættelsen og tiden er gået ikke været tvivl om at priserne faktisk er faldet markant på biler inkl den nye afgiftsberegning. Det er der mange udtalelser i pressen fra branchen om.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Registreringsafgiftslovens (lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014) § 4, stk. 1, nr. 1, og 2, er ændret ved lov nr. 1892 af 29. december 2015. Loven trådte i kraft den 1. januar 2016, men med virkning fra og med den 20. november 2015.

Af sidstnævnte lovs § 1, nr. 1, fremgår:

”I § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, ændres ”180 pct.” til: ”150 pct.””

Endvidere fremgår det af denne lovs § 2, stk. 3, stk. 5, og stk. 6, at:

”Stk. 3. Køretøjer, som anmeldes til registrering i perioden fra og med den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015, afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler. Den afgiftspligtige har krav på tilbagebetaling af det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der er beregnet afgift på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgift på grundlag af 150 pct. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler efter lovens ikrafttræden forskelsbeløbet til den afgiftspligtige. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj, som ikke selv har forestået registreringen af køretøjet, alene rettes imod den afgiftspligtige.

...

Stk. 5.For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden fra den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015 er fremsat anmodning om beregning af afgiftsdifferencer efter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7, sker beregningen efter de hidtil gældende regler. Told- og skatteforvaltningen opkræver efter lovens ikrafttræden hos den afgiftspligtige det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, for hvilke der er beregnet afgiftsdifference på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgiftsdifference på grundlag af 150 pct.

Stk. 6. Efter- og tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5 forfalder den 29. februar 2016 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.”

Af bemærkningerne til lovforslag nr. 69, fremsat den 20. november 2015, som førte til lovændringen, fremgår det af de almindelige bemærkninger, at lovforslagets formål er at nedsætte registreringsafgiftssatsen på 180 pct. til 150 pct. for personbiler (inkl. autocampere) og motorcykler. De resterende afgiftssatser ændres ikke.

Endvidere fremgår det af bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser til § 1, nr. 1, at:

”Ved registrering af blandt andet personbiler, motorcykler og autocampere i Køretøjsregisteret, betales registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens §§ 4-5 a.

...

Afgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye køretøjer. Ovenstående beløb nedsættes dog med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt, jf. § 4, stk. 7. Et brugt køretøjs alder regnes fra første registrering, jf. § 4, stk. 8.

...

De resterende afgiftssatser, beløbsgrænser, tillæg og fradrag i registreringsafgiftslovens §§ 4-5 a, ændres ikke med forslaget. ”

Det fremgår af ændringsloven til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, at der skal ske afgiftsberigtigelse efter de hidtil gældende regler, og at den afgiftspligtige har krav på tilbagebetaling af det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, for hvilke der er beregnet afgift på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgift på grundlag af 150 pct., jf. registreringsafgiftslovens (ændringslov) nr. 1892 af 29. december 2015.

Ifølge § 10, stk. 1, i dagældende registreringsafgiftslov fastsættes et brugt køretøjs afgiftspligtige værdi ud fra køretøjets almindelig pris (handelspris) inklusiv moms, men uden registreringsafgift. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.

SKAT har i forbindelse med beregningen af køretøjets registreringsafgift den 13. november 2015 foretaget en vurdering af køretøjets handelspris inkl. moms i den stand, hvori køretøjet ønskedes indregistreret. SKAT fastsatte køretøjets handelspris til 562.000 kr.

Ved SKATs genberegning af køretøjets registreringsafgift den 31. marts 2016, har SKAT anvendt den samme handelspris (inkl. moms) på 562.000 kroner. Der er således ikke i forbindelse med genberegning af registreringsafgiften foretaget en ny værdifastsættelse af det pågældende køretøj, idet køretøjet allerede var indregistreret, og da SKAT allerede havde foretaget en værdifastsættelse af køretøjet den 13. november 2015.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at SKAT ved genberegning af registreringsafgiften har anvendt værdiansættelsen af køretøjet fra 13. november 2015, idet genberegningen følger de hidtil gældende regler for værdiansættelse af et brugt køretøj, jf. dagældende registreringsafgiftslovs § 10, jf. § 2, stk. 3, i lov nr. 1892 af 29. december 2015. Klageren har således ved afgiftsbetalingen på 350.836 kr. den 4. december 2015 tilkendegivet, at køretøjet havde en handelspris på 562.000 kr. Andet er således ikke angivet over for SKAT den 4. december 2015. Det er alene procentsatsen, som er ændret fra 180 pct. til 150 pct.

Det bemærkes, at der beregningsteknisk regnes baglæns fra bilens handelsværdi, og den afgiftspligtige værdi fremkommer som resultat af denne beregning. Dette foregår ved, at der tages udgangspunkt i bilens oprindelige nypris inklusive registreringsafgift og bilens handelspris på afgiftsberigtigelsestidspunktet. Herefter beregnes en værdifaldsprocent, som anvendes ens på alle fradrag i eller tillæg til afgiften og den afgiftspligtige værdi. Der foretages en ”baglæns” beregning af, hvad afgiftsindholdet er i bilen, og hvad den afgiftspligtige værdi er. Der henvises i den forbindelse til SKM2014.427.HR, hvor Højesteret tiltrådte, at de af SKAT fulgte principper ved genberegningen af registreringsafgiften af brugte køretøjer har hjemmel i både ordlyden og forarbejderne, jf. dagældende registreringsafgiftslov, lov nr. 265 af 23. april 2008.

Klageren har nedlagt påstand om, at den af SKAT anvendte fremgangsmåde medfører, at køretøjets værdi, før danske afgifter, er steget på baggrund af en genberegning af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct., hvilket efter klagerens opfattelse ikke er korrekt.

Hertil bemærker Landsskatteretten, at når et brugt køretøj med samme handelspris bliver underlagt en anden afgiftssats, vil den afgiftspligtige værdi ændre sig i takt hermed, idet registreringsafgiften beregnes ud fra den afgiftspligtige værdi, der igen fastsættes ud fra handelsprisen, jf. dagældende registreringsafgiftslovs § 10, stk. 1. I forbindelse med genberegning af registreringsafgiften er det således alene afgiftssatsen, der reguleres. En konsekvens af denne metode bliver derfor, at den afgiftspligtige værdi af et brugt køretøj stiger, når afgiftsindholdet i køretøjets handelspris beregnes med en lavere procentsats.

Klageren har ved afgiftsbetalingen den 4. december 2015 indirekte tilkendegivet en accept af handelsprisen på 562.000 kr. Klageren har efterfølgende over for Landsskatteretten tilkendegivet, at handelsprisen er faldet efter lovforslagets fremsættelse.

SKAT har truffet afgørelse om, at handelsprisen på 562.000 kr. er udtryk for køretøjets værdi pr. 13. november 2015 ud fra en afgiftssats på 180 pct. Ved indregistreringen den 4. december 2015 skulle afgiften beregnes ud fra de dagældende regler, og lovgiver har angivet, hvordan tilbagebetaling som følge af afgiftssatsreguleringen skulle ske. Det er i øvrigt Landsskatterettens opfattelse, at SKAT har beregnet klagerens tilbagebetaling ud fra de regler, som lovgiver har bestemt herfor.

Hvis klageren er af den opfattelse, at der er et yderligere fald i handelsprisen, ud over hvad der skyldes afgiftssatsreguleringen, må klageren henvises til at anmode SKAT om genoptagelse af den afgørelse, der er truffet den 4. december 2015 ved indregistreringen og afgiftsbetalingen.

Det ligger således ikke inden for denne afgørelses rammer at tage stilling til andet end tilbagebetalingens størrelse ud fra de forudsætninger, som blev lagt til grund den 4. december 2015. Er selve grundlaget for afgørelsen den 4. december 2015 ikke korrekt, skal der ske en prøvelse af dette og dermed en prøvelse af selve fastsættelsen af køretøjets handelspris.

Landsskatteretten har samlet vurderet, at SKAT har fulgt de lovfastsatte principper for genberegning af registreringsafgift for brugte køretøjet i forbindelse med nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct., idet beregningen skal foretages efter hidtil gældende regler, jf. § 2, stk. 3, i lov nr. 1892 af 29. december 2015 om ændring af registreringsafgiftsloven.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund heraf SKATs afgørelse.