Kendelse af 17-12-2018 - indlagt i TaxCons database den 25-01-2019

SKAT har genberegnet registreringsafgiften for det pågældende køretøj fra 180 pct. til 150 pct. og har tilbagebetalt 3.262 kr. i registreringsafgift.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klagerens køretøj er en Mitsubishi Outlander, 2,0 DI-D med stelnummer [...].

Klageren anmeldte køretøjet til indregistrering i Danmark den 30. januar 2015. SKAT traf en afgørelse om værdiansættelse af og beregning af registreringsafgift for køretøjet den 23. februar 2015, hvor handelsprisen blev fastsat til 129.000 kr., og registreringsafgiften blev fastsat til 74.567 kr. Denne afgørelse blev påklaget til Motorankenævnet, som den 11. september 2015 stadfæstede SKATs afgørelse. Den 2. november 2015 traf SKAT en ny afgørelse om værdifastsættelse og beregning af registreringsafgift, hvor handelsprisen på 129.000 kr. blev fastholdt, og registreringsafgiften fortsat var 74.567 kr.

Klageren indbetalte ikke den anførte registreringsafgift med henblik på indregistrering af køretøjet umiddelbart efter den 11. september 2015 eller den 2. november 2015.

I afgørelserne af 23. februar 2015 og 2. november 2015 om værdiansættelse af køretøjet er det angivet, at afgørelsen gælder i 3 måneder og videre: ”du skal bruge afgørelsen, når du skal betale registreringsafgiften og indregistrere køretøjet i Motorregisteret”. I afgørelserne er det angivet, hvordan klageren kan indregistrere køretøjet ved at betale den anførte afgift.

Med henblik på indregistrering indbetalte klageren den 4. december 2015 74.567 kr. i registreringsafgift for køretøjet, som det fremgår af SKATs beregning af 2. november 2015. SKAT har på indbetalingstidspunktet lagt til grund, at klageren er enig i handelsprisen på 129.000 kr., da han har betalt registreringsafgift i henhold til afgørelsen, og at afgiften netop er beregnet ud fra den angivne handelspris på 129.000 kr. Køretøjet blev indregistreret den 8. december 2015.

Den 15. marts 2016 blev registreringsafgiften for klagerens køretøj genberegnet af SKAT. Dette skete som følge af lovændring ved lov nr. 1892 af 29. december 2015, som nedsatte registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. Den genberegnede registreringsafgift blev af SKAT fastsat til 71.365 kr., hvilket var baseret på en værdiansættelse af køretøjets oprindelige nypris på 446.000 kr. og en handelspris, som efter SKATs vurdering, var 129.000 kr. Klageren fik på den baggrund 3.262 kr. retur i for meget indbetalt registreringsafgift. Klageren havde tidligere betalt 74.567 kr. i registreringsafgift.

SKATs afgørelse

SKAT har foretaget en ny beregning af registreringsafgift for klagerens køretøj, som følge af at registreringsafgiften blev nedsat fra 180 pct. til 150 pct. fra og med den 20. november 2015, jf. lov nr. 1892 af 29. december 2015. SKAT har tilbagebetalt 3.262 kr. i registreringsafgift.

Der fremgår bl.a. følgende af SKATs afgørelse:

”...

Det beløb, du får tilbage

Da vi beregnede afgiften, lagde vi denne værdi til grund:

Handelspris:

129.000 kr.

Nypris:

446.000 kr.

Oprindelig afgift efter tillæg/fradrag:

74.627 kr.

Toldsyn:

60 kr.

Du har betalt:

74.567 kr.

Ny registreringsafgift:

71.365 kr.

Toldsyn:

60 kr.

Det beløb, du skal have tilbage:

3.262 kr.

...”

SKATs udtalelse

SKAT har i udtalelse, modtaget 5. juli 2017, fastholdt, at der er foretaget en korrekt genberegning af køretøjets registreringsafgift i forbindelse med nedsættelsen af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct.

SKAT har bl.a. følgende bemærkninger til klagen:

”...Såfremt SKAT skulle efterkomme klagers påstand, vil fastholdelse af den afgiftspligtige værdi betyde en nedsættelse af den handelspris der allerede er fastsat og stadfæstet af Motoranke-nævnet.

Det har ikke på noget tidspunkt været hensigten med lovændringen at afgiftsberegningen skulle tage afsæt i en anden værdi end køretøjets handelspris på tidspunktet for registrering. Beregningsmetoden har for brugte biler den konsekvens, at afgiftspligtig værdi bliver en residual værdi når afgiftsindholdet er trukket ud af handelsprisen.

På den baggrund anser SKAT den foretagne regulering som værende korrekt og i overensstemmelse med lovgivningen...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at SKATs beregning i forbindelse med nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. ikke er korrekt, idet klageren mener, at genberegningen af registreringsafgiften skal tage udgangspunkt i det pågældende køretøjs afgiftspligtige værdi i stedet for køretøjets handelspris. Klageren er på den baggrund uenig i størrelsen af det beløb, som han skal have tilbagebetalt i registreringsafgift.

Klageren har bl.a. anført følgende til støtte for sin klage:

”SKATs beregninger, se separat fil under ”sagsfremstilling”, er umådeligt komplicerede, men jeg vil prøve at forenkle problemstillingen som følger:

Oprindelig beregning, med 105/180 %:

Afgiftspligtig værdi: 54.374 kr.

Registreringsafgift: 74.626 kr. (23.631 x 105 % = 24.812 kr. + 27.177 x 180 % = 48.918 kr. + tillæg 896 kr.)

Handelspris: 129.000 kr.

SKATs nye beregning, med 105/150 %:

Forhøjet afgiftspligtig værdi: 57.365 kr.

Registreringsafgift: 71.365 kr. (23.631 x 105 % = 24.812 kr. + 30.438 x 150 % = 45.657 kr. + 896 kr.)

Uændrethandelspris: 129.000 kr.

Min nye beregning, med 105/150 %:

Uændret afgiftspligtig værdi: 54.734 kr.

Registreringsafgift: 66.473 kr. (23.631 x 105 % = 24.812 kr. + 27.177x 150 % = 40.765 kr. + 896 kr.)

Nedsat handelspris: 120.487 kr.

Resultatet er som sagt, at jeg mener at SKAT skal betale 4.892 kr. tilbage (71.365 – 66.473) udover de 3.262 kr., jeg allerede har modtaget...”

Klageren har den 10. juli 2016 bl.a. afgivet følgende bemærkninger til SKATs udtalelse:

”...Jeg har modtaget SKATs svar på min klage og er ikke enig i forhøjelsen af den afgiftspligtige værdi, begrundet med at handelsprisen skal fastholdes...”

Landsskatterettens afgørelse

Registreringsafgiftslovens (lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014) § 4, stk. 1, nr. 1, og 2, er ændret ved lov nr. 1892 af 29. december 2015. Loven trådte i kraft den 1. januar 2016, men med virkning fra og med den 20. november 2015.

Af sidstnævnte lovs § 1, nr. 1, fremgår:

”I § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, ændres ”180 pct.” til: ”150 pct.””

Endvidere fremgår det af denne lovs § 2, stk. 3, stk. 5, og stk. 6, at:

”Stk. 3. Køretøjer, som anmeldes til registrering i perioden fra og med den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015, afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler. Den afgiftspligtige har krav på tilbagebetaling af det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der er beregnet afgift på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgift på grundlag af 150 pct. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler efter lovens ikrafttræden forskelsbeløbet til den afgiftspligtige. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj, som ikke selv har forestået registreringen af køretøjet, alene rettes imod den afgiftspligtige.

...

Stk. 5. For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden fra den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015 er fremsat anmodning om beregning af afgiftsdifferencer efter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7, sker beregningen efter de hidtil gældende regler. Told- og skatteforvaltningen opkræver efter lovens ikrafttræden hos den afgiftspligtige det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, for hvilke der er beregnet afgiftsdifference på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgiftsdifference på grundlag af 150 pct.

Stk. 6. Efter- og tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5 forfalder den 29. februar 2016 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.”

Af bemærkningerne til lovforslag nr. 69, fremsat den 20. november 2015, som førte til lovændringen, fremgår det af de almindelige bemærkninger, at lovforslagets formål er at nedsætte registreringsafgifts-satsen på 180 pct. til 150 pct. for personbiler (inkl. autocampere) og motorcykler. De resterende afgiftssatser ændres ikke.

Endvidere fremgår det af bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser til § 1, nr. 1, at:

”Ved registrering af blandt andet personbiler, motorcykler og autocampere i Køretøjsregisteret, betales registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens §§ 4-5 a.

...

Afgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye køretøjer. Ovenstående beløb nedsættes dog med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt, jf. § 4, stk. 7. Et brugt køretøjs alder regnes fra første registrering, jf. § 4, stk. 8.

...

De resterende afgiftssatser, beløbsgrænser, tillæg og fradrag i registreringsafgiftslovens §§ 4-5 a, ændres ikke med forslaget. ”

Det fremgår af ændringsloven til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, at der skal ske afgiftsberigtigelse efter de hidtil gældende regler, og at den afgiftspligtige har krav på tilbagebetaling af det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, for hvilke der er beregnet afgift på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgift på grundlag af 150 pct., jf. registreringsafgiftslovens (ændringslov) nr. 1892 af 29. december 2015.

Ifølge § 10, stk. 1, i dagældende registreringsafgiftslov fastsættes et brugt køretøjs afgiftspligtige værdi ud fra køretøjets almindelig pris (handelspris) inklusiv moms, men uden registreringsafgift. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.

Det bemærkes, at der beregningsteknisk regnes baglæns fra bilens handelsværdi, og den afgiftspligtige værdi fremkommer som resultat af denne beregning. Dette foregår ved, at der tages udgangspunkt i bilens oprindelige nypris inklusive registreringsafgift og bilens handelspris på afgiftsberigtigelsestidspunktet. Herefter beregnes en værdifaldsprocent, som anvendes ens på alle fradrag i eller tillæg til afgiften og den afgiftspligtige værdi. Der foretages en ”baglæns” beregning af, hvad afgiftsindholdet er i bilen, og hvad den afgiftspligtige værdi er. Der henvises i den forbindelse til SKM2014.427.HR, hvor Højesteret tiltrådte, at de af SKAT fulgte principper ved genberegningen af registreringsafgiften af brugte køretøjer har hjemmel i både ordlyden og forarbejderne, jf. dagældende registreringsafgiftslov, lov nr. 265 af 23. april 2008.

Genberegningen af registreringsafgiften er således med rette foretaget på baggrund af den værdiansættelse af køretøjet, der er lagt til grund af SKAT ved indregistreringen og dermed afgiftsbetalingen på 74.567 kr. Landsskatteretten bemærker i øvrigt, at Landsskatteretten ikke har kompetence til at vurdere værdiansættelsen af køretøjet, idet denne kompetence tilfalder Motorankenævnet.

SKAT har beregnet det pågældende køretøjs registreringsafgift ud fra køretøjets nypris og handelspris på datoen for indregistreringen (dvs. efter den 20. november 2015) for at finde køretøjets værditabs-procent. Køretøjets værditabsprocent anvendes til nedskrivning af forskellige tillæg/fradrag i henholdsvis køretøjets afgiftspligtige værdi, registreringsafgift og til nedskrivning af skalaknækket, jf. dagældende registreringsafgiftslovs § 4, stk. 7.

Klageren har nedlagt påstand om, at den af SKAT anvendte fremgangsmåde, hvorved køretøjets handelspris fastholdes, er forkert. Klageren mener i stedet, at den afgiftspligtige værdi, der fremkom ved den oprindelige beregning af køretøjets registreringsafgift, skulle anvendes ved genberegningen.

Hertil bemærker Landsskatteretten, at når et brugt køretøj med samme handelspris bliver underlagt en anden afgiftssats, vil den afgiftspligtige værdi ændre sig i takt hermed, idet registreringsafgiften beregnes ud fra den afgiftspligtige værdi, der igen fastsættes ud fra handelsprisen, jf. dagældende registreringsafgiftslovs § 10, stk. 1. I forbindelse med genberegning af registreringsafgiften er det således alene afgiftssatsen, der reguleres. En konsekvens af denne metode bliver derfor, at den afgiftspligtige værdi af et brugt køretøj stiger, når afgiftsindholdet i køretøjets handelspris udtrækkes med en lavere procentsats.

Klageren har ved indregistrering og afgiftsbetalingen med 74.567 kr. den 4. december 2015 indirekte tilkendegivet en accept af handelsprisen på 129.000 kr. Klageren har efterfølgende over for Landsskatteretten tilkendegivet, at selve genberegningen af registreringsafgiften ikke er korrekt, idet klageren mener, at beregningen skal tage udgangspunkt i køretøjets afgiftspligtige værdi i stedet for køretøjets handelspris.

SKAT har angivet, at handelsprisen på 129.000 kr. er udtryk for køretøjets værdi pr. 2. november 2015 ud fra en afgiftssats på 180 pct. Ved betaling af registreringsafgift den 4. december 2015 skulle afgiften beregnes ud fra de dagældende regler, og lovgiver har angivet, hvordan tilbagebetaling som følge af afgiftssatsreguleringen skal ske. Det er Landsskatterettens opfattelse, at der på det foreliggende grundlag ikke umiddelbart er tilstrækkelige indikationer for, at handelsprisen på 129.000 kr. ikke kan lægges til grund for genberegningen, og det er Landsskatterettens opfattelse, at SKAT har beregnet klagerens tilbagebetaling ud fra de regler, som lovgiver har bestemt herfor. Klagerens opfattelse om, at der burde tages udgangspunkt i den afgiftspligtige værdi, og at der herudfra skal beregnes afgift kan ikke følges.

Hvis klageren er af den opfattelse, at der er et yderligere fald i handelsprisen, ud over hvad der skyldes afgiftssatsreguleringen på 3.262 kr., må klageren henvises til at anmode SKAT om genoptagelse af den afgørelse, der er truffet den 4. december 2015 ved indregistreringen og afgiftsbetalingen.

Det ligger således ikke inden for denne afgørelses rammer at tage stilling til andet end tilbagebetalingens størrelse ud fra de forudsætninger, som blev lagt til grund den 4. december 2015. Er selve grundlaget for afgørelsen den 4. december 2015 ikke korrekt, skal der ske en prøvelse af dette og dermed en prøvelse af selve fastsættelsen af køretøjets handelspris.

Landsskatteretten har samlet vurderet, at SKAT har fulgt de lovfastsatte principper for genberegning af registreringsafgift for brugte køretøjer i forbindelse med nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct., idet beregningen skal foretages efter hidtil gældende regler, jf. § 2, stk. 3, i lov nr. 1892 af 29. december 2015 om ændring af registreringsafgiftsloven.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund heraf SKATs afgørelse.