Kendelse af 04-10-2018 - indlagt i TaxCons database den 03-11-2018

SKAT har beregnet registreringsafgiften for klagerens køretøj af mærket Skoda Octavia Combi med stelnummer [...], i forbindelse med klagerens import af køretøjet. SKAT har herefter opkrævet 86.120 kr. i registreringsafgift.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har importeret et brugt køretøj af mærket Skoda Octavia Combi med stelnummer [...] til Danmark. Klageren anmodede den 26. januar 2016 SKAT om en værdifastsættelse af køretøjet. Køretøjet blev indregistreret første gang i Danmark den 17. oktober 2012.

SKAT foretog, ved afgørelse af den 28. januar 2016, en beregning af registreringsafgiften for klagerens køretøj i forbindelse med klagerens import af køretøjet. Beregningen var baseret på en værdiansættelse af køretøjets oprindelige nypris på 315.000 kr. og en handelspris på 171.000 kr. Den afgiftspligtig værdi blev beregnet til 77.162 kr. og som følge heraf blev registreringsafgiften fastsat til 86.120 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har beregnet registreringsafgiften for klagerens køretøj af mærket Skoda Octavia Combi med stelnummer [...], i forbindelse med klagerens import af køretøjet. SKAT har herefter opkrævet 86.120 kr. i registreringsafgift.

SKAT har som begrundelse herfor anført, at:

” ...

Vi har brugt satsen: Personbil, Privat personkørsel, da vi vurderede og beregnede afgiften.

...

Du kan se en uddybende begrundelse og mere om, hvordan vi har vurderet handelsprisen for dit køretøj i det vedlagte bilag. ”

Uddybende begrundelse

Personbil (150 %)

Du får her begrundelsen for den fastsatte værdi.

Oprindelig nypris inkl. Evt. ekstraudstyr er fundet via. Niveauliste.

Handelsprisniveau er for et tilsvarende køretøj fastsat ud fra:

Niveauliste.........................166.000 kr.

Vi har brugt niveaulisten til at fastsætte handelsniveauet på dit køretøj, hvor vi har taget hensyn til km-stand, ekstraudstyr og anvendelse. PÅ baggrund af tidligere fastsatte handelspriser, annoncer og andet erfaringsmateriale udarbejder SKAT løbende niveaulister. Listerne angiver handelspris for en række af typer og modeller af køretøjer i middel stand med standardudstyr og normkilometer.

Reguleringer – Fastsættelse af handelspris på dit køretøj:

Fradrag for standard – klargøringsfradrag............... – 5.000 kr.

Når en forhandler sælger et køretøj, er det typisk i klargjort stand og det er regnet med i prisen. Vi har derfor trukket 3 % fra i handelsprisen, dog maks. 8.000 kr.

KM-regulering.........................10.200 kr.

KM-standen på dit køretøj er oplyst til 86.684 km.

Tillæg for kilometerafvigelse på 36.316 km.

Vi har beregnet et tillæg fordi dit køretøj har mindre end normen/sammenlignelige køretøjer. Det står i bekendtgørelse om registreringsafgift § 29, at der gives tillæg ved afvigelse fra normen/sammenlignelige køretøjer. Bestemmelsen angiver endvidere, hvad der anses for normal kørsel. Tillægget er beregnet ud fra handelsprisniveauet og afvigelsen i kilometerstanden. I den juridiske vejledning kan du læse om hvordan kilometertillægget beregnes.

Beregnet handelspris...................... 171.200 kr.

SKØNNET handelspris – Erstatter den beregnede 171.000 kr.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at SKATs beregning af registreringsafgift ikke er korrekt, idet registreringsafgiften skal beregnes ud fra 105 % af den afgiftspligtige værdi op til 82.800 kr.

Til støtte for påstanden har klageren anført, at:

”Jeg har fået vurderet min Skoda Octavia stationscar.

Jeg må erkende at jeg synes det er lidtvanskeligt at gennemskue hvordan i beregner registreringsafgiften.

Min bil er vurderet til at have en afgiftsværdi på 77162 kr. Se nedenfor min vurdering på skat.dk”

Klageren har henvist til en vejledende vurdering foretaget på SKATs hjemmeside af klageren, hvoraf det fremgår, at den afgiftspligtige værdi udgør 77.162 kr. og at registreringsafgiften fastsættes til 86.180 kr.

På baggrund af den vejledende vurdering har klageren anført, at:

”Det læser jeg som om at I fastlægger handelsværdien på bilen og derudfra finder frem til den afgiftspligtige værdi, som for mit tilfælde er de 77162 kr.

I følgende satser for registreringsafgift beregnes 105 % af afgiftsværdien på op til 82800 kr.

...

Betyder dette så ikke at min registreringsafgift er lig

77162kr. * 105 % = = 81020 kr. ”

SKATs udtalelse

SKAT har i forbindelse med klagens behandling i Landsskatteretten bl.a. udtalt, at:

”Klager har klaget over SKATs beregning af registreringsafgift og mener, at der først skal beregnes 105 % af afgiftsværdien op til 82.800 kr.

Beregning af registreringsafgift ud fra afgiftsværdien med 105 % af værdien op til 82.800 kr. og 150 % af resten, er gældende for nye personbiler.

Vi har ved afgørelse af 28. januar 2016 fastsat handelsprisen til 171.000 kr. og nyprisen 315.000 kr. Dette svarer til, at der er beregnet en faldprocent i forhold til nyprisen, på 45,7 %.

Registreringsafgiften beregnes ud fra en faldprocent af den afgiftspligtige værdi, som køretøjet havde da det var nyt. På dette køretøj er der en faldprocent på 45,7 %.

Herefter foretages et fradrag/tillæg til værdien, hvorefter registreringsafgiften beregnes. Derefter foretages der et tillæg/fradrag i registreringsafgiften.

Vi har vedlagt en kopi af regnemaskinen, som er brugt til beregning af registreringsafgiften.

Vi har samtidig vedlagt et udskrift fra juridisk vejledning, hvor der på side 5/6 er et eksempel på en afgiftsberegning for en brugt bil, der er faldet 45 procent i værdi.

Registreringsafgiften for en brugt personbil udgør, som en tommelfingerregel ca. 50-60 procent af handelsprisen her i landet (inklusive moms og registreringsafgift)

Vi har fastholdt måden at beregne registreringsafgiften på. ”

Landsskatterettens afgørelse

For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi ved en vurdering. Ved vurderingen fastsættes køretøjets almindelige pris (handelsprisen), inklusiv moms, til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres. Den afgiftspligtige værdi kan dog ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Dette fremgår af dagældende registreringsafgiftslov § 10, stk. 1, lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014.

Af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7, fremgår det, at registreringsafgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye køretøjer.

Den afgiftspligtige værdi beregnes med udgangspunkt i køretøjets oprindelige nypris inklusiv registreringsafgift og køretøjets handelspris på afgiftsberigtigelsestidspunktet, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7. Således har SKAT med rette ved beregningen af registreringsafgiften den 28. januar 2016 fastsat køretøjets afgiftspligtige værdi til 77.162 kr. og registreringsafgiften til 86.120 kr.

Det bemærkes, at der beregningsteknisk regnes baglæns fra bilens handelsværdi, og den afgiftspligtige værdi fremkommer som resultat af denne beregning. Dette foregår ved, at der tages udgangspunkt i bilens oprindelige nypris inklusive registreringsafgift og bilens handelspris på afgiftsberigtigelsestidspunktet. Herefter beregnes en værdifaldsprocent, som anvendes ens på alle fradrag i eller tillæg til afgiften og den afgiftspligtige værdi. Der foretages en ”baglæns” beregning af, hvad afgiftsindholdet er i bilen, og hvad den afgiftspligtige værdi er.

SKATs beregning følger således den samme metode som beregning af registreringsafgift for et nyt køretøj, dog med nedskrivning af den afgiftspligtige værdi, fradrag og tillæg med værdifaldsprocenten.

Landsskatteretten finder herefter, at den af SKAT foretagne beregning af registreringsafgiften for det omhandlende køretøj er foretaget korrekt, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor.