Kendelse af 26-10-2016 - indlagt i TaxCons database den 26-11-2016

SKAT har pålagt klageren yderligere registreringsafgift med 20.374 kr. som følge af benyttelse af autocamper på færdselslovens område uden alt campingudstyrets tilstedeværelse.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt angår spørgsmålet om afgiftspligt.

Faktiske oplysninger

I forbindelse med SKATs og politiets fælles kontrol den 1. august [adresse1] rasteplads ved [by1], blev Kia Carnival med stelnummer [...] og registreringsnummer [reg.nr.1] bragt til standsning af politiet. Føreren af køretøjet var [person1], som også er køretøjets registrerede ejer og bruger. Køretøjet er registreret som såkaldt camper med nedsat afgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 5a.

Føreren oplyste, at køretøjet havde været registeret til ham siden 11. marts 2015, og at første indregistrering var 16. maj 2006.

Klageren fremviste camperudstyret, og det blev konstateret af SKAT, at der manglede følgende i forhold til typefortegnelsen:

Madras samt tilhørende pumpe

Klageren spurgte, om det var muligt at køre til nærmeste [...] butik for at indkøbe madrasser og derved undgå betaling af afgiften. Samtidig gjorde klageren opmærksom på, at det medbragte tæppe, der ligger i køretøjet gør det ud for de madrasser, der mangler.

SKAT fandt herefter, at køretøjet ikke længere opfyldte kravene for, at være omfattet af registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 2, og derfor var omfattet af registreringspligten i Danmark som personbil, jf. registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 4, jf. § 4.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet 20.374 kr. i yderligere registreringsafgift, fordi SKAT har anset motorkøretøjet for omfattet registreringsafgiftspligten i Danmark som personbil, jf. registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 4, jf. § 4, i lovbekendtgørelse nr. 221 af 26. februar 2013 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer.

Det er SKATs opfattelse, at køretøjet på kontroltidspunktet fremstod uden mulighed for etablering af sovepladser, da der manglede madreasser samt pumpe. Køretøjet burde således være omregistreret fra camper til personbil.

I forbindelse med klagesagen hos Landsskatteretten har SKAT angivet følgende i sin udtalelse:

”SKAT har ikke yderligere bemærkninger til sagen. Der henvises til afgørelse og sagsfremstilling af den 22. december 2015, samt tidligere forslag/sagsfremstilling af 28. august og fornyet forslag/sagsfremstilling af den 16. oktober 2015.

Der henvises til SKM2014.728HR samt SKM2015.655.ØLR.

Af SKM2015.655ØLR fremgår følgende: Højesteret har ved dom af 17. september 2014 taget stillingen til forståelsen af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, nr. 1. Af dommen fremgår blandt andet:

"...

Højesteret finder, at det er i overensstemmelse med lovens ordlyd, forarbejder og formål at stille krav om, at bilens camperudstyr skal medbringes under kørsel i en autocamper, for at den kan anses for ikke alene konstrueret, men også utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse.

SKAT indstiller, at afgørelse af den 22. december 2015 fastholdes.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at han ikke skal betale den yderligere pålagte registreringsafgift.

Klageren har fremlagt to fotos af de medbragte tæpper.

Til støtte herfor har klageren angivet følgende:

”[...]

Vedr. Bilag 1: Undertegnede blev ikke oplyst, at man har ret til at lade sig repræsentere eller bistå under kontrollen. Papir om ”Underretning på stedet af kontrolbesøg”, Bilag 1, blev udleveret til undertegnede efter endt kontrol. I denne kunne jeg læse, efter at kontrollen var forbi, og efter at nr-pladerne var inddraget, at jeg har ret til at lade mig repræsentere eller bistå under kontrollen. Alene af dette grund kan der drages tvivl om lovligheden af Skat’s kontrol udført den pågældende dag 01.08.2015 ifm. denne sag.

Vedr. bilag 2: ”Afgørelse om inddragelse af nr-plader” i brev af 01.08.2015. Her henvises til retsreglerne i registreringsbekendtgørelsens § 46:

Side 1, linje 7 fra neden: Registreringsbekendtgørelsen §46, stk. 3.: ”Hvis et registreret køretøjs indretning, udstyr, art, brug eller tilkobning af køretøj ændres.....skal ændringen anmeldes til registrering, før køretøjet tages i brug...”.

Indretning:

Der er ikke foretaget ændringer i køretøjets indretning. Antal sæder svarer overens med køretøjets registreringsattest, dvs. 5 siddepladser. Der er ikke ændret på døre, ruder, rat, spejle og andet indretning generelt. Ifm. beboelse er de fastmonterede dele som køkken, håndvask, bord siddepladser og opløftelig tag ikke ændret. Indretning af bilen som en personbil med de godkendte antal siddepladser er derfor uændret, ligesom bilens indretning ifm. campingindretning er uændret. Bilens indretning kan efter eget ønske bruges til camping, herunder madlavning, ophold og overnatning. Selv om enkelte løsdele som madras og pumpe ikke blev fremvist ved kontrol, er bilens indretning stadig uændret. Sovepladsernes indretning foretages med stænger, plader, bøjler, skruer og tilhørende beslag, som i øvrigt blev fremvist under kontrollen. Dvs. indretning af 4 soveplader kan opstilles med ovennævnte dele. Med indretning forstås de konstruktive dele til sovepladserne, hvilket udføres af ovennævnte dele. At jeg ikke kunne fremvise madras og pumpe, ændrer ikke ved selve soveplads-indretningen, og ej heller de konstruktive dele. I øvrigt var der tykke tæpper i bilen, som Skat ikke ville godkende som erstatning for madras. 4 personer kan ligge på konstruktionen af sovepladserne med tykke tæpper under sig. Om 2 personer ligger på oppustelig madras, og 2 på nogle 1,3 cm tykke liggeunderlag, eller om alle 4 personer ligger på tykke tæpper, ændrer absolut ikke ved indretningen.

Det må konkluderes, at køretøjets konstruktive indretning er uændret.

Udstyr:

Bilen er udstyret med nogle bestemte fastmonterede dele og en række løsdele. Udstyr ifm. kørsel, dvs. sæder, sikkerhedsseler, rat, spejle, lygter, abs-bremser, airbags, el-ruder, speedometer, 4 stk. hjul, radio osv. er uændret. For dele ifm. beboelse/campung er der ligeledes en hel del fastmonteret udstyr samt løst udstyr. I nærværende sag var der ikke tvivl vedr. fastmonteret udstyr, som var uændret under Skat’s kontrol. Ifm. løst udstyr har Skat i denne sag fundet, at følgende udstyr ikke var medtaget i køretøjet under kørslen: Madras og pumpe, jf. bilag 6. Der er ingen krav, om at disse dele skal være af et bestemt fabrikat, bestemt materiale, farve eller størrelse. Dvs. f.eks. kan pumpen erstattes med en anden pumpe enten elektrisk eller håndpumpe eller fodpumpe. Ligeledes kan den oppustelige madras erstattes med anden madras, blot den opfylder udstyrets funktion, dvs. at 2 personer kan ligge på den, uanset madrassens fabrikat, materiale, farve, tykkelse eller bredde/længde. Det kunne nemt tænkes, at en person med stor vægt, højde, særlige krav til rygunderstøtning, herunder plan og hård understøtning, ikke var tilfreds med det oprindelige udstyr, men erstattede det med, enten en tykkere, tyndere, bredere, længere madras eller blot tykke tæpper pga. sin kropsform eller rygbehov. Pointen er her, at så længe udstyret dækker det nødvendige behov uden at være dårligere for køretøjets bruger og uden at have negativ indvirkning på køretøjets sikkerhed, kan det erstatte de oprindelige løse udstyrsdele. Det skal bemærkes, at der ikke blev fundet ændringer i køretøjets øvrige udstyrsdele. Alt fastmonteret udstyr som opløftelig tag med bøjlestænger til fastgørelse af taget i flere stillinger, håndvask, komfur, vandhane, afløb, væskebeholdere osv. var uændret. Alt øvrigt løst udstyr som bordplade, bordben og fodbeslag, vanddunk, teltdug til taget, nakkebøjler, skruer, clips, plader, stænger og tilhørende beslag var medbragt. De sidstnævnte 6 slags løse udstyrsdele bruges til at skabe 4 sovepladser. Man kan ligge direkte på pladerne, som placeres i en ramme, som det opstillede stel udgør efter at være fastgjort i siderne og enderne, sammen med tværstiver ml kopholderne omkring midten. Der var medbragt store tykke tæpper, som i princippet og i praksis kan fungere som erstatning for madras. Der er ingen lovhjemmel til at kræve, at undertegnede skal ligge på en madras eller et tykt tæppe. Min påstand er, at de medbragte tykke tæpper er lige så velfungerende som underlag til at ligge på og erstatter i dette tilfælde det udstyr, som manglede den pågældende dag 01.08.2015, madras og pumpe. I øvrigt må jeg selv afgøre, hvorvidt min ryg skal ligge på blødt eller hårdt underlag. Som nævnt tidligere var madras og pumpe, som manglede ved Skat’s kontrol, taget ud ifm. oprydning i bilen foretaget af min kæreste torsdag aften 30. juli 2015. De blev lagt tilbage i køretøjet igen senere samme dag 01.08.2015 efter Skat’s kontrol. De har været i bilen lige siden 11. marts 2015, hvor jeg købte bilen. Det er særdeles uheldigt, at de bliver taget ud og sat under skurets halvtag derhjemme ifm. oprydningen. Det er en engangsforseelse, som jeg ikke var opmærksom på.

Har undertegnede ændret køretøjets udstyr eller udstyrets funktion? Nej – ikke af betydning for køretøjets to væsentlige funktioner, hverken kørsel eller camping. Må man erstatte 4 stk. hjul med 4 tilsvarende lovlige hjul, som opfylder funktion og lovkrav – ja ! Må man erstatte andet udstyr, som opfylder funktion og lovkrav – ja! Erstatter tæpperne madrassens funktion – ja ! Er det et lovkrav, at man i en camper skal sove på et bestemt slags underlag, dvs. madras, men ikke tykt tæppe. Det er ikke nævnt i lovkravet ! Selv Skat’s egne vejledninger anviser, at man skal medbringe udstyr til sovepladsindretning. Det har jeg gjort i det aktuelle tilfælde.

Det må konkluderes, at køretøjets udstyr er uændret, eller erstattet af udstyr med samme funktionalitet.

Art:Køretøjet er godkendt som personbil. Bilen kan stadig bruges til almindelig privat personbil kørsel.

Det må konkluderes, at køretøjets art er uændret.

Brug:Her skal kortlægges køretøjets brug. Bilens brug: Privat kørsel, evt. sammen med medpassagerer, og underlagt færdselslovens regelsæt. Herudover campingbrug i parkeret tilstand: Dvs. madlavning i dertil indrettet køkken, ophold i køretøjet på dertil indrettet bord og stole (2 midtersæder afmonteres og monteres vendt modsat køreretning), ophold i køretøjet i oprejst stilling (taget løftes op via bøjler), overnatning i dertil indrettet 4 sovepladser. Når der skal camperes, bruges de dertil fastmonterede dele, samt løsdelene pakkes ud og montres, det være sig aktivering af taget, sæderne, håndvask, komfur eller sovepladserne.

Jf.: https:// www.Kia.com Betjeningsvejledning – Camper UP Model

På Kia Danmark’s hjemmeside finder man info om nærværende camper model. Her kan man læse om køretøjet.

Der er ingen krav om medtagning af flg.:

1. Butan gasflaske ifm. gasblus

2. Rent vand

3. Gryder

4. Pander

5. Bestik

6. Drikke glas

7. Opvaskemiddel

8. Opvaskebørste

9. Grydeske

10. Tandbørste

11. Tandpasta

12. Toiletpapir

13. Skiftetøj

14. Håndklæder

15. Shampoo

16. Hovedpuder

17. Dyner

18. Madvarer

Det bemærkes især, at medtagning af butan gasflaske ifm. brug af komfuret frarådes under al kørsel medmindre man er på vej til camping.

Der er ingen krav om medtagning af rent vand til vandhanens vandbeholder.

Tværtimod anbefaler Kia Danmark, at man ikke opbevarer butan gasflasken i bilen, når bilen henstår i solen, særligt under temperaturer over 50 grC pga. brandfare. Man anbefaler også at man tømmer vandbeholder, vandslanger og vandpumpe for vand for at undgå frostskader om vinteren. Man skal derfor medbringe ovenstående i køretøjet, når man er på vej til campering, dvs. efter forudgående planlægning.

For at campere, må man forvente, at man ud over bilens fastmonteret udstyr, og løse udstyrsdele, som minimum skal bruge de oplistede ting ifm. camping. Hvis man skal retfærdiggøre aktivering af køretøjets køkken, skal man vel som minimum bruge en gryde eller en pande, for ikke at nævne madvarer. Hvis man skal retfærdiggøre aktivering af køretøjets håndvask, skal man som minimum bruge rent vand, drikkeglas/tallerken og opvaskebørste. Hvis man ligeledes skal retfærdiggøre aktivering af sovepladserne, skal man som minimum bruge tandbørste, skiftetøj. I denne forbindelse må det være altafgørende, at man som minimum har vand, mad og toiletpapir med, hvis man forventer ophold og overnatning i køretøjet. Ingen af disse dele er der krav om. Der er ingen tvivl om, at disse genstande er langt vigtigere og altovervejende nødvendigt for en campingtur end diskussionen om hvorvidt, man ligger på et blødt eller mindre blødt underlag.

Det må af ovenstående konkluderes, at køretøjet ikke nødvendigvis på alle tidspunkter skal være klar til camping.

Har undertegnede ændret køretøjets brug? Nej – køretøjet kan stadig bruges til både kørsel og bruges til campung. Man kan stadig bruge den til madlavning, ophold og overnatning.

Det må derfor konkluderes, at brugen af køretøjet er uændret.

Ja, i høj grad. Undertegnede har på ingen måde aktivt forsøgt at omgå reglerne eller mislig holdt køretøjets indretning, udstyr, art eller brug. Undertegnede har haft køretøjet i knap 5 mdr, og har ikke ændret i de konstruktive dele ifm. køretøjets camping anvendelse.

Har undertegnede haft motiv for at misligholde eller ændre køretøjets dele?

Køretøjet er registreret 1. gang 16. maj 2006, og undertegnede har købt bilen pr. 11. marts 2015 som værende ca. 9 år gammel, dvs. med en væsentlig lavere værdig end fra ny. Forskellen i brugtpris for dette køretøj og et andet køretøj af samme fabrikat, km-stand, årgang, uden camper model, dvs. 7 personers uden afgiftsnedsættelse fra ny, er forsvindende lidt. I de fleste tilfælde ser det ud til, at de har samme priser.

Undertegnede har ingen grund til bevidst at købe køretøjet med nedsat afgift som camper model og ændre noget i køretøjet, da lignende model blot uden camper model koster det samme i brugt handel.

Undertegnede er via søgning på internettet for nyligt blevet bevidst om, at Skat i en pressemeddelelse pr. 25. jan. 2012 oplyste, at Skat har sendt info-skrivelse ud til 7000 bilejere af camper modeller for at indskærpe omkring regler for at medbringe løsdele til sin camper. Undertegnede har haft køretøjet i knap 5 mdr, og har ikke modtaget en sådan skrivelse fra Skat eller andre.

Undertegnede har således rettet sig efter registreringsattesten, hvori der ikke er anført bemærkninger omkring krav til at særligt og bestemte løsdele (såsom madras i stedet for andet, man kan ligge på) skal medbringes, jf. Bilag 4. Særligt under punktet ”Supplerende oplysninger”: Her er intet nævnt hvorvidt, løsdele ifm. camping skal medbringes under al form for kørsel i køretøjet. Et enkelt sted nævnes i del II i registreringsattesten: ”Det anbefales at medbringe del I ved kørsel i udlandet.” Ligeledes under ”Vejledning” i del II i registreringsattesten står intet nævnt vedrørende løsdele.

Undertegnede har ved søgning på nettet for nyligt opdaget, at skat i tidligere sager har lagt vægt på i afgørelser om lignende sager, at såfremt der står anført ”Klausul 27” i registreringsattesten, at bilejer således er gjort tydeligt opmærksom på i form af Klausul 27, at man altid skal medbringe løsdele under kørsel i køretøjet. I undertegnedes registreringsattest, se Bilag 4, er der ikke anført Klausul 27.

Ovenstående begrundelser med henvisning til retsreglerne samt personlig motiv uden økonomisk gevinst, støttes op af nyligt afsagt dom af [by2]s Byret, jf. Bilag 5:

Dokumentets dato:24. marts 2014

SKM-nummer:SKM2014.525.BR

Sagsnummer: [by2]s Byret, [...]

Emneord:Indretning, ophold, beboelse, sovepladser, campingudstyr, camper

Henvisning:Den juridiske vejledning 2014-1 E-A-8.1.4.4

Ovenstående byretsdom med hele 3 forskellige sager har følgende indhold, som er sammenlignelig med denne sag:

Bilag 5, side 2: ”Bilerne er oprindeligt afgiftsberigtigede med 60 % afgift, jf. den dagældende registreringsafgiftslovs § 5a, stk. 1, nr. 1. Der var ikke, da Skat opkrævede yderligere afgift, foretaget konstruktive ændringer af bilerne, men ejerne havde, da køretøjerne blev kontrolleret af Skat, undladt at medtage forskellige løsdele, som fulgte med autocamperne ved købene.”

Bilag 5, side 4: ”Repræsentanten har forklaret, at der alene manglende hynder, samt yderligere madrasser og liggeunderlag samt selve bordpladen.”

Bilag 5, side 4: ”..som er fastmonteret i bilen, ikke var fjernet, men alene de løsdele, der skal tilsluttes, når bilen opsættes til overnatning.”

Bilag 5, side 5: ”Det fremgår således af toldattester, der er fremlagt over for Landsskatteretten, at det nævnte krav ikke er nævnt i alle udstedte toldattester vedrørende tilsvarende autocampere.”

Bilag, side 9:”Et retsmedlem udtaler:.... Den omstændighed, at ejeren midlertidigt fjerner mindre løsdele og ikke ændrer konstruktionen og indretningen af køretøjet, bør ikke have afgiftsmæssige konsekvenser, specielt ikke da der i lovgrundlaget er ikke noget krav om, at sådanne løsdele altid skal forefindes i køretøjet.”

Bilag 5, side 10: ”Det er korrekt, at min mand og jeg kørte uden campingudstyret på standsningstidspunktet. Alle løsdele er på det tidspunkt fjernet fra bilen, men der er ikke på nogen måde foretaget ombygning/konstruktive ændringer.”

Bilag, side 11: ”Det er første gang i den tid, vi har haft bilen, at vi begiver os af sted uden det udstyr, der skal være der. Der er altså tale om et øjebliks distraktion og ren forglemmelse.....at vi kunne tage hjem til vores garage og dokumentere, at det var, som vi fortalte.”

Bilag 5, side 42: Dommerens begrundelse og afgørelse i byretsdommen [by2] Byret [...]:

”Forståelsen af kravene i loven og i klausul 27 vanskeliggøres endvidere af, at en ændret afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftsloven sædvanligvis forudsætter, at motorkøretøjet ændrer identitet ved en konstruktionsændring og ikke blot ved fjernelse af enkelte løsdele.

Vi finder, at netop den sproglige usikkerhed om, hvad der skal lægges i lovens krav om, at autocampere skal indrettes til beboelse, ”herunder med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer”, har fundet udtryk i, at det ikke i alle toldattester er præciseret, hvorledes dette skal fortolkes, den meget forskellige administrative og strafferetlige behandling af helt ensartede sager, og i, at SKAT i januar 2012 har fundet det nødvendigt at udsende en vejledning om forståelse af reglerne til alle ejere af autocampere. Under disse omstændigheder finder vi, at en præcisering som, ”i en autocamper skal der under kørsel medbringes bord (evt. aftageligt) samt udstyr til indretning af sovepladser”, skulle være fremgået af lovteksten, hvis loven skulle hjemle de meget indgribende afgiftsmæssige og mulige strafferetlige konsekvenser, som i varierende grad er gjort gældende, ved udtagelse af dette løsøre.”

Dommerne har gjort opmærksom på, at ikke alle told-attester er ens for lignende campermodeller, samt henvisning til klausul 27 i nogle attester har været formuleret usikkert.

De nævner også, at en ændret afgiftsberigtigelse forudsætter, at bilen ændrer identitet ved en konstruktionsændring og ikke blot ved fjernelse af enkelte løsdele. Samtidig har forskellig administrativ og strafferetlig behandling foregået i helt ens sager. Dommerne lægger vægt på, at der er forskel på Skat’s vejledninger og selve lovteksten.

Bilag 5, side 44: Thi kendes for ret:

”SKATs afgørelse vedrørende A, H1 ApS og B henholdsvis 18. november og 27. september 2011 begge stadfæstet af Landsskatteretten 27. september 2012, ophæves, og de af dem indbetalte ekstra registreringsafgifter tilbagebetales dem.”

Retten omstødte Landsskatterettens domme og gave klagerne medhold i, at deres biler ikke skulle omregistreres til almindelige personbiler, blot fordi de havde glemt løsdele til deres camper-modeller.

Jf. bilag 6, Skat’s afgørelse af 21. sept. 2015: Skat’s forslag af 28. aug. 2015 og Skat’s afgørelse af 21. sept. 2015 blev begge modtaget hos undertegnede samtidigt torsdag 01. okt. 2015. Jf. bilag 9 Mail af 06. okt. 2015. Undertegnede fik ingen mulighed for at kommentere Skat’s forslag, da der ikke var en reel chance for at reagere på Skat’s forslag af 28. aug. 2015. Adspurgt [...] om dette forhold i tlf. samtale mandag 05. okt. 2015, svarede [...], at hun havde afleveret brevene til deres interne post, som sender med B-post. Hun kunne ikke forstå, hvorfor brevene skulle være kommet samtidigt i min postkasse. Og at hun allerede havde afgjort sagen, men at jeg var velkommen til at sende en mail med mine kommentarer. Se bilag 9.

Det gøres gældende, at

1. Nærværende køretøj fortsat er en camper-model, selvom undertegnede ved en enkel forseelse har glemt løsdele som madras og pumpe, men i stedet havde medbragt tykke tæpper, jf. Skat’s afgørelse af 21. sept. 2015. Jf. Bilag 6, side 2/7.
2. Skat har undladt at oplyse undertegnede om, at jeg under kontrollen kan lade mig repræsentere inden selve kontrollens udførelse. Jf. Bilag 1. Ligeledes har Skat sendt Forslag til afgift og Afgørelse om afgift med forskellige datoer, hhv. 28.08.2015 og 21.09.2015, men brevene er på mystisk vis ankommet samtidigt i postkassen på [adresse2], [by3], pr. 01.10.2015, hvilket har afsluttet sagsbehandlingen hos Skat yderst effektivt uden mulighed for kommentarer i Skat’s høringsperiode, jf. Bilag 6, side 2/2.
3. Skat ved en fejl har inddraget nr-pladerne [reg.nr.1] pr. 01. aug. 2015. Jf. Bilag 2, side 1.
4. Skat ved en fejl har afmeldt nr-pladerne [reg.nr.1] pr. 01. aug. 2015. Bilag 2, side 2.
5. Skat ikke kan pålægge en evt. bøde eller sagsomkostninger til undertegnede, da jeg ikke har handlet groft uagtsomt og ikke med vilje har undladt at medbringe alle løsdele til bilen. Jf. Bilag 6, side 2.
6. Skat skal godtgøre kr. 1.180 for nye nr-plader, samt kr. 200 for indregistrering af nyt køretøj, samt kr. 400 ifm. klage til Skatteankestyrelsen. Jf. Bilag 6, Klagevejledning.
7. Skat skal annullere kravet om yderligere afgift kr. 20.374. Bilag 10.
8. Skat skal godtgøre udgifter til lejebil på kr. 3.628,34. Bilag 7.
9. Skat skal godtgøre udgifter til offentlig transport ml. hjem og arbejde og retur pr. dag for undertegnede i perioden 9. sept. 2015 og frem til sagens afslutning på 84+72 = 156 pr. dag. Bilag 8.
10. Skat’s beregning af afgift korrigeres, da Skat i modregning af tidligere afgift kun har brugt kr. 1.974, som udgør den i køretøjet forvejen betalte afgift på 60 %, som minimum burde udgøre kr. 7.000. I det Skat har beregnet den samlede afgift 180 % til at udgøre 22.350. Derfor burde krav om afgiftsændring være meget lavere end kr. 20.374, såfremt Skatteankestyrelsen ikke omstøder Skat’s afgørelse vedr. pålægning af yderligere afgift. Værdiansættelsen er forkert, idet der i praksis ikke er nogen forskel i handelspriser på brugte Kia Carnival 7 personers og Kia Carnival camper modeller med ens km-tal og årgang. Afgiftsforskellen på disse 9 år gamle biler fra 2006 med lignende km-tal omkring 170.000 km og samme stand er udhulet til kr. 0.
11. Såfremt Skatteankestyrelsen ikke omstøder Skat’s afgørelse, er undertegnede indstillet på at afprøve sagen direkte ved Landsretten for sammen med ovennævnte omtalte dom at danne præcendens-sager for fremtidige sager med lignende camper-modeller og enkelt-gangs forseelser af få løsdele.
12. jeg ønsker et møde med Skatteankestyrelsen ifm. nærværende sag. ”

Ved brev dateret den 18. marts 2016 har klageren anført supplerende oplysninger:

”I forlængelse af min anke, jf. breve til Skatteankestyrelsen af 31. aug. 2015 og 02. nov. 2015, fastholdes hermed min anke. Detaljer og argumentation er udspecificeret i ovenstående allerede indsendte breve til Jer.

Særligt gøres opmærksom på flg.:

1. Skat har fejlagtigt skrevet i deres afgørelse, at de under kontrolaktionen har oplyst undertegnede om mulighed for at lade sig bistå eller repræsentere. Det fastholdes, at skat først oplyste om dette efter endt kontrol og efter inddragelse af nr-plader. Da kontrollen var overstået og nr-pladerne var afmonteret, gav de mig et stykke papir i hånden og bad mig flytte bilen længere ind til siden. De har ikke taget hensyn til undertegnedes retssikkerhed. Derfor var Skat’s kontrol af køretøjet foretaget 01. aug. 2015 ulovlig.
2. at de medbragte tæpper fuldt ud fungerede som underlag til at ligge på i stedet for luftmadras, og at samtlige øvrige løsdele og fastmonteret camper-udstyr var til stede i bilen.
3. at Skat’s beregning er fejlagtig, jf. mit brev af 02. nov. 2015, idet der i Skat’s beregning ikke er medtaget et fyldestgørende udsnit af bil-emner, som er sammenlignelige. Enkelte af Skat’s emner afviger helt op til 80,2 % af emnernes gennemsnitspris. Endvidere har Skat undladt at beregne værditab på min bil pga. ombygning. Mit forslag til handelspris er jf. brev af 02. nov. 2015 beregnet til kr. 23.080.
4. Mht. sammenligning med tidligere afgjorte sager ved domstole, er min forseelse ikke sammenlignelig med sager, som Skat har henvist til. I min sag er forseelsen en engangsforseelse af en enkel løsdel, som i øvrigt kunne ersattes af andet medbragt udstyr, dvs. tæpper. Det fastholdes, at undertegnedes køretøj ved kontrol-tidspunktet 01. aug. 2015 sagtens kunne bruges som camper, og at der kunne etableres indretning af sovepladser for 4 personer, samt at medbragt løsdele inkl. tæpper muliggjorde en overnatning i køretøjet.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Det er ubestridt, at det omhandlede køretøj er registreringspligtigt i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 1, jf. lov om registrering af køretøjer § 2.

Det anses endvidere for ubestridt, at køretøjet ved første indregistrering er afgiftsberigtiget efter de særlige regler i den tidligere gældende § 5a i registreringsafgiftsloven, der var formuleret således (uddrag):

”[...]

For følgende køretøjer udgør afgiften 0 kr. af de første 12.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 60 pct. af resten:

1) køretøjer med en egenvægt over 2 t, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, herunder med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer,

[...]

Stk. 3. Et køretøj, som er berigtiget med afgift efter stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt. Afgiften nedsættes dog med 60 pct. af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 12.100 kr.

[...]”

Den citerede § 5a, stk. 1, i registreringsafgiftsloven er indført ved lov nr. 463 af 31. maj 2000.

Det fremgår af bemærkningerne til denne lov, at det af bemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse vedrørende campingbiler fremgår, at ”køretøjet skal have en passende loftshøjde, og skal være indrettet med sovepladser, køkken, vand- og spildevandstank m.m.”, og at dette ved den foreslåede ændring ønskes præciseret med krav om mindst 4 sovepladser og en ændring med hensyn til størrelsen af bilerne fra 2 ton tilladt totalvægt til 2 ton egenvægt.

Højesteret har ved dom af 17. september 2014 taget stilling til forståelsen af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, nr. 1. Af dommen fremgår blandt andet:

”[...]

Højesteret finder, at det er i overensstemmelse med lovens ordlyd, forarbejder og formål at stille krav om, at bilens camperudstyr skal medbringes under kørsel i en autocamper, for at den kan anses for ikke alene konstrueret, men også utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse.

[...]”

Det er ubestridt, at madrasser og pumpe ikke var medbragt i køretøjet på standsningstidspunktet, hvorfor køretøjet ikke kan anses for ”utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse”, dette på trods af tykke tæppers tilstedeværelse i køretøjet. Tæpper og madrasser anses ikke at udfylde samme funktion og kan ikke i registreringsafgiftslovens forstand substituere hinanden.

Klagerens køretøj opfyldte derfor ikke betingelserne for afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, på kontroltidspunktet.

Det følger af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 3, at et køretøj, som er berigtiget efter stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.

Registreringsbekendtgørelsens (bekendtgørelse nr. 1315 af 9. december 2014 om registrering af køretøjer m.v.) § 111 vedrører SKATs inddragelse af nummerplader. Det fremgår heraf at:

”[...]SKAT afgør spørgsmål om registrering af et køretøj i Køretøjsregisteret, og spørgsmål om brug af et udenlandsk køretøj på færdselslovens område.

Stk. 2. SKAT kan i følgende tilfælde bestemme, at et køretøjs nummerplader skal inddrages ved politiets foranstaltning:

1) Køretøjet er registreret i Køretøjsregisteret på et urigtigt grundlag.

2) De oplysninger, der er registreret i Køretøjsregisteret om køretøjet eller køretøjets tilhørsforhold, er ændret i forhold til de oplysninger, der fremgår af registreringsattesten, uden at ændringerne er anmeldt til registrering, hvis fejlen ikke er rettet inden for en af SKAT angiven frist.

3) Køretøjet anvendes i strid med lov om registrering af køretøjer eller denne bekendtgørelse, herunder i strid med reglerne for brug af et registreret udenlandsk køretøj her i landet, og SKAT vurderer, at der er en nærliggende risiko for, at køretøjet fortsat vil blive brugt i strid med disse regler.

[...]”

Det fremgår af samme bekendtgørelses § 65 vedrørende afmelding, at:

”Afmelding af et køretøj fra Køretøjsregisteret sker ved aflevering af køretøjets nummerplader til SKAT eller en nummerpladeoperatør, der er autoriseret efter kapitel 18.”

Den påklagede afgørelse er begrundet med, at det pågældende køretøj var anvendt i strid med registreringsafgiftsloven § 5 a, og derfor ikke kunne være indregistreret som en autocamper, da køretøjet ikke opfyldte betingelserne på standsningstidspunktet. Det var således berettiget, at SKAT inddrog køretøjets nummerplader og foretog afmelding i Køretøjsregisteret.

Klagerens anbringende om, at kontrollen ikke er lovlig, fordi SKAT på standsningstidspunktet undlod at gøre klageren opmærksom på, at han havde ret til at lade sig repræsentere eller bistå, kan på baggrund af en konkret væsentlighedsvurdering ikke føre til, at der er grundlag for at anse afgørelsen om afkrævning af registreringsafgift for ugyldig på grundlag af formalitetsmangler.

SKATs afgørelse stadfæstes herefter.