Kendelse af 19-12-2018 - indlagt i TaxCons database den 25-01-2019

SKAT har foretaget en genberegning af registreringsafgiften for selskabets køretøj Skoda Superb med stelnummer [...], som følge af at registreringsafgiften blev nedsat fra 180 pct. til 150 pct. fra og med den 20. november 2015. SKAT har tilbagebetalt 6.293 kr. i registreringsafgift til selskabet.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet er godkendt af SKAT som selvanmelder.

Klagen omhandler køretøjet af mærket Skoda Superb med stelnummer [...]. Køretøjet blev indregistreret første gang den 3. september 2012.

Selskabet har den 21. december 2015, ved anvendelse af SKATs selvbetjening, fastsat registreringsafgiften for køretøjet i Motorregistret. Her blev det af selskabet oplyst, at køretøjets handelspris var 230.706 kr. og en køretøjets nypris var 506.444 kr. Registreringsafgiften blev fastsat til 133.946 kr. og den afgiftspligtige værdi til 89.669 kr.

SKAT har ved afgørelse af den 13. februar 2016 foretaget en genberegning af registreringsafgiften for selskabets køretøj. Dette på baggrund af de af selskabet oplyste værdier for køretøjet i SKATs Motorregister den 21. december 2015. Registreringsafgiften blev fastsat til 127.653 kr. og den afgiftspligtige værdi til 95.963 kr.

SKAT har herefter tilbagebetalte 6.293 kr. i registreringsafgift til selskabet.

Selskabet har, den 15. februar 2016, ved anvendelse af SKATs selvbetjening foretaget en vejledende beregning af registreringsafgiften for køretøjet i SKATs Motorregister. Her blev det af selskabet oplyst, at køretøjets handelspris var 230.706 kr. og at køretøjets nypris var kr. 506.444 kr. Registreringsafgiften blev beregnet vejledende til 127.923 kr. og den afgiftspligtige værdi blev beregnet vejledende til 96.293 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har foretaget en genberegning af registreringsafgiften for selskabets køretøj Skoda Superb med stelnummer [...], som følge af at registreringsafgiften blev nedsat fra 180 pct. til 150 pct. fra og med den 20. november 2015, jf. lovændring ved lov nr. 1892 af 29. december 2015. SKAT har tilbagebetalt 6.293 kr. i registreringsafgift til selskabet.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført, at:

”Du skal have registreringsafgift tilbage

Du får registreringsafgift tilbage for dette køretøj

Mærke: SKODA

Model: SUPERB

Stelnummer: [...]

Det skyldes, at Folketinget har besluttet at nedsætte registreringsafgiften fra 180 % til 150 % fra og med den 20. november 2015.

Det beløb, du får tilbage

Afgift du har betalt:

Køretøjets oprindelige nypris:

506.444 kr.

Køretøjets handelspris (SKATs vurdering):

230.706 kr.

Du har betalt:

133.887 kr.

Ny registreringsafgift:

127.653 kr.

Det beløb, du skal have tilbage:

6.293 kr.

...”

Selskabets opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at SKATs beregning i forbindelse med nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. ikke er korrekt.

Til støtte for påstanden har selskabet anført, at:

”...

Vi mener SKAT bevidst lader som om at de bilpriser - handelspris og nybilpris - som ligges til grund for beregningen, kun indeholder 150 % afgift, selvom de rettelig indeholder 180 % afgift.

Herved fremkommer en højere afgiftspligtig værdi og deraf følgende højere afgift.

SKAT gør gældende at den nedsatte afgift udgør

kr. 127.653

Vi gør gældende af den nedsatte afgift udgør

kr. 118.906

Skat skal således refundere:

kr. 133.886 - 118.906 = 14.980

...

Påstand:

Vi er enige med SKAT i at pågældende SKODA har en nypris på kr. 506.444 og en brugt handelspris på kr. 230.706. Med disse priser udgør værditabet kr. 275.738 eller 54,44 %

Med henvisning til bilag 4 og 5 er det ubestrideligt at handelsprisen pr. 21.12.2015 er baseret på 180 % afgift. Der henvises b.la til at flere af priserne ikke er justeret siden 11.11.2015.

I bilag 4 ses det at to af bilerne ikke er rettet efter 20.11.2015

I bilag 5 ses det at en bil, fra listen 21.12.2015 i februar kun er rettet 2.000 kr. ned.

Brugtpriserne er således ubestrideligt baseret på priser uden afgiftssænkning.

Herved kan det afgiftspligtige grundlag udregnes således:

Indtil 20.11.15 Efter 20.11.15

Handelspris230.706 230.706

Fradrag/tillæg til pris jf. Bilag 1 og 2 7.091- 6.490-

Ny reduceret handelspris 223.615 224.216

180 % afgift133.886- 133.886-

= afgiftspligtig værdi 89.729 90.330

Forskellen i fradrag/tillæg skyldes at radiofradraget ændres fra kr. 1000 til 400

Den brugte bils afgiftspligtige værdi på kr. 90.330 (39.15 % af 230.706) svarer til afgiftspligtig værdi som ny på kr. 198.273 (39.15 % af 506.444)

Herefter kan afgiften udregnes således:

Som ny Brugt (-54,44 %)

105 % af 82.80086.940 39.992

180 % af (198.273-82.800)207.851 94.697

= samlet afgift m. 180 %294.791 133.978

105 % af 82.80086.940 39.992

150 % af (198.273-82.800)173.206 78.914

= samlet afgift m. 150 %260.146 118.906

Vi gør således gældende at den korrekte samlede afgift, efter nedsættelsen fra 180 % til 150 % er kr. 118.906. ”

SKATs udtalelse af 15. april 2016

SKAT har i forbindelse med sagens behandling ved Landsskatteretten udtalt:

Historik

Afgiftsreguleringen er foretaget automatisk i DMR systemet som en følge af vedtagelsen af lov nr. 1892 af 29. december 2015, hvorefter registreringsafgiftslovens højeste sats blev nedsat fra 180 % til 150 % med virkning fra 20. november 2015.

Allerede ved fremsættelse af L69 den 20. november 2015 blev det kendt, at loven, såfremt den blev vedtaget som fremsat, ville blive gældende fra fremsættelsestidspunktet.

Bilbranchen reagerede omgående. De forskellige bil- og motorcykel importører lavede straks nye prislister indeholdende højeste afgift beregnet med 150 %, og ifølge oplysninger fra nogle af de store aktører på brugtbilmarkedet blev også brugtpriser hurtigt tilrettet prisniveauet på nye biler.

I regnemaskinerne i motorregisteret var SKAT nødt til at fortsætte med de hidtil gældende satser indtil loven var vedtaget. I praksis betød det, at de nye satser først blev ændret fra starten af 2016.

Af samme årsag blev alle de køretøjer der skulle afgiftsberigtiges eller have udbetalt eksportgodtgørelse i perioden fra 20. november 2015 til og med 31. december 2015 beregnet og afregnet efter de gamle satser. Proceduren betød, at der i januar 2016 skulle laves en omberegning af disse køretøjer, så for meget eller for lidt afregnet afgift kunne reguleres og afregnes i februar 2016.04.06

For hvert køretøj omfattet af omberegningen er der til anmelderen udsendt en meddelelse med overskriften ”Du skal have registreringsafgift tilbage” eller ”Du skal betale registreringsafgift tilbage”. Meddelelsen indeholder oplysning om køretøjets identifikation, grundlaget for afgiftsberegningen (handelspris/nypris), oprindelig afregnet afgift, ny afgiftsberegning samt afgiftsbeløbet der skal reguleres.

Reguleringsberegningen er foretaget på de værdier som er fastsat af klageren selv i forbindelse med køretøjets registrering i Danmark. Der er således ikke tale om at SKAT har foretaget vurdering af køretøjet, endsige godkendt de værdier der ligger til grund for beregningen. Disse værdier vil fortsat kunne ændres i forbindelse med værditjek af klagerens selvanmeldelser.

Klagens indhold

Klageren gør gældende, at de er enige med SKAT for så vidt angår nypris og handelspris.

Klageren hævder at SKAT bevidst tager udgangspunkt i biler der indeholder 180 % afgift, og henviser til annoncer fra Bilinfo dateret hhv. 21.12.2015 og 15.02.2016.

Påstanden er, at SKAT skal refundere 14.980 kr.

Der henvises til, at annoncer ikke er justeret siden 11.11.2015.

Faktiske forhold

I forbindelse med værdiansættelse af brugte biler, tages der udgangspunkt i bilens oprindelige nypris og bilens aktuelle handelspris uden hensyntagen til hvilken afgiftssats køretøjet oprindelig er berigtiget med, og uanset hvilket afgiftsbeløb der er indeholdt i køretøjet som brugt.

Den afgiftspligtige værdi af et brugt køretøj er defineret i § 10 stk. 1 og findes ved at tage udgangspunkt i køretøjets handelspris, og udtrække afgiftsdelen med faktisk gældende satser på det tidspunkt køretøjet skal berigtiges som brugt.

Afgiftsberegningen sker efter reglerne i § 4, stk. 7

SKAT har foretaget en omberegning af afgiftsindholdet fra 105/180 % til 105/150 % som følge af vedtagelse af lov nr. 1892 af 296. december 2015.

SKAT har alene foretaget en omberegning på baggrund af klagerens selvanmeldte værdier.

Det er SKATs opfattelse, at der af den grund ikke kan klages over køretøjets værdi, men alene over SKATs administration af loven. ”

Klageren har ikke fremsendt bemærkninger til SKATs udtalelse af den 15. april 2016.

Landsskatterettens afgørelse

Registreringsafgiftslovens (lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014) § 4, stk. 1, nr. 1 og 2 er ændret ved lov nr. 1892 af 29. december 2015. Loven træder i kraft den 1. januar 2016 og har virkning fra og med den 20. november 2015.

Af sidstnævnte lovs § 1, nr. 1 fremgår:

”I § 4, stk. 1, nr. 1 og 2,ændres ”180 pct.” til: ”150 pct.” ”

Endvidere fremgår af denne lovs § 2, stk. 3, stk. 5 og stk. 6:

”Stk. 3. Køretøjer, som anmeldes til registrering i perioden fra og med den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015, afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler. Den afgiftspligtige har krav på tilbagebetaling af det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der er beregnet afgift på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgift på grundlag af 150 pct. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler efter lovens ikrafttræden forskelsbeløbet til den afgiftspligtige. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj, som ikke selv har forestået registreringen af køretøjet, alene rettes imod den afgiftspligtige.

...

Stk. 5. For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden fra den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015 er fremsat anmodning om beregning af afgiftsdifferencer efter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7, sker beregningen efter de hidtil gældende regler. Told- og skatteforvaltningen opkræver efter lovens ikrafttræden hos den afgiftspligtige det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, for hvilke der er beregnet afgiftsdifference på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgiftsdifference på grundlag af 150 pct.

Stk. 6. Efter- og tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5 forfalder den 29. februar 2016 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.”

Af de almindelige bemærkningerne til lovforslag nr. 69, fremsat den 20. november 2015, som førte til lovændringen, fremgår det, at lovforslagets formål er, at nedsætte registreringsafgiftssatsen fra 180 pct. til 150 pct. for personbiler (inkl. autocampere) og motorcykler. De resterende afgiftssatser bibeholdes uændret.

Endvidere fremgår det af bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser for § 1, nr. 1, at:

”Ved registrering af blandt andet personbiler, motorcykler og autocampere i Køretøjsregisteret, betales registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens §§ 4-5 a.

For nye personbiler udgør afgiften 105 pct. af 81.700 kr. (2015-niveau) og 180 pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige værdi, jf. § 4, stk. 1, nr. 2.

...

Afgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye køretøjer. Ovenstående beløb nedsættes dog med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt, jf. § 4, stk. 7. Et brugt køretøjs alder regnes fra første registrering, jf. § 4, stk. 8.

Den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er, jf. § 8, stk. 1, 1. pkt., beregnes ud fra køretøjets almindelige pris, inklusiv moms, men uden registreringsafgift, ved salg til bruger her i landet på registreringstidspunktet eller, hvis SKAT inden køretøjets registrering udsteder bevis for afgiftsberigtigelsen, på tidspunktet for bevisets udstedelse.

...

De resterende afgiftssatser, beløbsgrænser, tillæg og fradrag i registreringsafgiftslovens §§ 4-5 a, ændres ikke med forslaget. ”

For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi ved en vurdering. Ved vurderingen fastsættes køretøjets almindelige pris (handelsprisen), inklusiv moms, til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres. Den afgiftspligtige værdi kan dog ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Dette fremgår af dagældende registreringsafgiftslov § 10, stk. 1, lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014.

Registreringsafgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye køretøjer, og den afgiftspligtige værdi beregnes med udgangspunkt i køretøjets oprindelige nypris inkl. registreringsafgift og køretøjets handelspris på afgiftsberigtigelsestidspunktet. Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7.

Det er således med rette, at SKAT har anvendt den af selskabet anmeldte nypris inkl. registreringsafgift og handelspris for køretøjet på afgiftsberigtigelsestidspunktet den 21. december 2015.

Det bemærkes, at der beregningsteknisk regnes baglæns fra bilens handelsværdi, og den afgiftspligtige værdi fremkommer som resultat af denne beregning. Dette foregår ved, at der tages udgangspunkt i bilens oprindelige nypris inklusive registreringsafgift og bilens handelspris på afgiftsberigtigelsestidspunktet. Herefter beregnes en værdifaldsprocent, som anvendes ens på alle fradrag i eller tillæg til afgiften og den afgiftspligtige værdi. Der foretages en ”baglæns” beregning af, hvad afgiftsindholdet er i bilen, og hvad den afgiftspligtige værdi er. Der henvises i den forbindelse til SKM2014.427.HR, hvor Højesteret tiltrådte, at de af SKAT fulgte principper ved omberegningen af registreringsafgiften af brugte køretøjer har hjemmel i både ordlyden og forarbejderne, jf. dagældende registreringsafgiftslov, lov nr. 265 af 23. april 2008.

Landsskatteretten finder herefter, at SKAT har genberegnet registreringsafgiften på baggrund af de principper der fremgår af lov nr. 1892 af 29. december 2015 vedrørende genberegning af registreringsafgiften for brugte køretøjer, idet beregningen skal foretages efter hidtil gældende regler, jf. § 2, stk. 3.

Således er den af SKAT foretagne genberegning af registreringsafgiften for det omhandlende køretøj foretaget korrekt.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor.