Kendelse af 03-12-2020 - indlagt i TaxCons database den 16-01-2021

SKAT har ikke genoptaget momsansættelsen for perioden 1. oktober 2008 - 31. december 2008, samt 1. januar – 30. september 2010 ekstraordinært.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[person1], herefter benævnt indehaveren, har været registreret med virksomheden [virksomhed1] v/[person1] med cvr-nr. [...1] i perioden 1. oktober 2008 – 30. september 2010. Virksomheden havde branchekode 494100 – Vejgodstransport.

Virksomheden havde ikke indberettet moms i ovennævnte periode, og SKAT foretog derfor foreløbige fastsættelser af momstilsvaret således:

4. kvartal 2008 – 8.000 kr.

1. kvartal 2010 – 22.000 kr.

2. kvartal 2010 – 27.000 kr.

3. kvartal 2010 – 33.000 kr.

Indehaveren har oplyst, at momstilsvaret af SKAT blev ansat til 8.000 kr. for 4. kvartal 2008 og 56.735,47 kr. for 1. – 3. kvartal 2010.

Ifølge indehaveren var virksomheden ikke i drift i 2008, men alene registreret for at have alting klar til opstarten af virksomheden pr. 1. januar 2009, hvor han skulle starte som underleverandør til [virksomhed2] ApS.

SKAT modtog den 12. juli 2013 efterangivelser underskrevet af indehaveren for perioden 4. kvartal 2008 – 2. kvartal 2010, hvoraf fremgik:

4. kvartal 2008 salgsmoms på 8.430 kr.

1. kvartal 2009 salgsmoms på 18.683 kr.

2.kvartal 2009 salgsmoms på 13.514 kr.

3. kvartal 2009 salgsmoms på 17.456 kr.

4.kvartal 2009 salgsmoms på 13.009 kr.

1. kvartal 2010 salgsmoms på 9.508 kr.

2. kvartal 2010 salgsmoms på 11.051 kr.

Indehaveren indsendte ikke det underliggende materiale, som SKAT anmodede om.

SKAT modtog klagerens anmodning om genoptagelse den 7. september 2015. SKAT fremsendte forslag til afgørelse den 12. oktober 2015, modtog indsigelser den 30. oktober 2015 og sendte derefter afgørelsen den 27. november 2015.

Det er oplyst, at virksomhedens indehaver var 18 år, da virksomheden blev stiftet, samt at der ikke var aktivitet i virksomheden i 4. kvartal 2008. Indehaveren havde indgået et samarbejde med [virksomhed2] ApS, som han udskrev fakturaer til. Virksomheden fik hjælp til at selvangive overskud af virksomhed, hvorfor der i 2009 og 2010 blev indberettet overskud til SKAT. Revisoren lukkede sin virksomhed i 2015 og forsvandt efterfølgende, hvorfor virksomheden ikke kunne få udleveret bilag fra de omhandlede indkomstår.

Der er ikke indsendt yderligere materiale i forbindelse med klagesagen.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke genoptaget momsansættelserne for perioden 4. kvartal 2008 samt 1. - 3. kvartal 2010.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Ifølge SKATs systemer, har din virksomhed været momsregistreret i perioden 1. oktober 2008 – 30. september 2010.

Fristen for at ændre din moms for 4. kvartal 2010 er udløbet, fordi vi har modtaget din anmodning om genoptagelse mere end 3 år efter periodens angivelsesfrist, der var 10. februar 2011.

Da du ikke selv har indberettet din moms for perioden, har SKAT foretaget de foreløbige fastsættelser. Det forhold, at de foreløbige fastsættelser, der er foretaget på baggrund af de manglende indberetninger, efterfølgende har vist sig at føre til en større momsgæld, end du mener at have, udgør efter SKATs opfattelse ikke i sig selv sådanne særlige omstændigheder, der kan give adgang til genoptagelse efter 3-årsfristens udløb.

SKAT finder i øvrigt ikke, at du har fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Der er herved bl.a. lagt vægt på, at du/din rådgiver endnu ikke mener, at det er muligt at fremlægge virksomhedens korrekte resultat af moms for perioden.

Da du ikke har fremført faktiske eller retlige oplysninger, og desuden ikke har sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen, finder vi derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”...

I det SKAT fastholder afgørelsen med henvisning til begrundelsen heri, skal vi komme med følgende bemærkning til klagen.

Det forhold, at virksomheden eventuelt ikke har været aktiv i 4. kvartal 2008, udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre genoptagelse efter 3-årsfristens udløb. Der er herved b.la. lagt vægt på, at det er virksomhedens eget ansvar at indberette sin moms til tiden, herunder også at indberette nul-angivelser.

SKAT skal i øvrigt bemærke, at vi den 12. juli 2013 modtog momsefterangivelser, underskrevet af [person1], for perioden 4. kvartal 2008 – 2. kvartal 2010. Da vi manglede yderligere oplysninger for at kunne behandle genoptagelsessagen, bad vi virksomheden indsende disse. Virksomheden reagerede dog ikke på SKATs henvendelser, og sagen blev herefter henlagt uden yderligere behandling.

Følgende fremgår af efterangivelserne fra 12. juli 2013:

4. kvartal 2008 salgsmoms på 8.430 kr.

1. kvartal 2009 salgsmoms på 18.683 kr.

2. kvartal 2009 salgsmoms på 13.514 kr.

3. kvartal 2009 salgsmoms på 17.456 kr.

4. kvartal 2009 salgsmoms på 13.009 kr.

1. kvartal 2010 salgsmoms på 9.508 kr.

2. kvartal 2010 salgsmoms på 11.051 kr.

Efter SKATs opfattelse kan de foreløbige fastsættelser for perioden 4. kvartal 2008 – 2. kvartal 2010, der er foretaget på baggrund af virksomhedens manglende indberetninger, ikke anses som urimelige i forhold til den viden SKAT havde på tidspunktet for fastsættelsen.

Det forhold, at virksomhedens revisor er forsvundet og det heraf ikke har været muligt at få udleveret diverse bilag for perioden, udgør efter SKATs opfattelse forhold inter partes, der heller ikke kan medføre genoptagelse efter udløbet af 3-årsfristen.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at SKAT skal genoptage momstilsvaret for perioden 1. oktober 2008 – 31. december 2008, samt 1. januar – 30. september 2010 og nedsætte momstilsvaret således:

4. kvartal 2008momstilsvaret skal nedsættes fra 8.000 kr. til 0 kr.

1. - 3. kvartal 2010momstilsvaret skal nedsættes fra 82.000 kr. til 56.735 kr.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Til støtte for den nedlagte påstand, gøres det overordnet gældende, at der er tale om skønsmæssigt takserede momsansættelser for virksomhed, som ligger langt over den reelle momsforpligtelse, hvorfor der bør ske genoptagelse af efter skatteforvaltningslovens§ 32. stk. 1, nr. 4.

Med hensyn til varslingsfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, følger af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.3.2.2.4, at denne 6-måneders frist skal regnes fra det tidspunkt, hvor SKAT, henholdsvis den skattepligtige, er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31.

Endvidere fremgår det af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.3.2.2.4, at:

"Fastlæggelsen af begyndelsestidspunktet for 6-månedersfristen, dvs. kundskabstidspunktet sker på grundlag af en konkret vurdering. Ved genoptagelsesanmodning fra borger/virksomhed sker fastlæggelse af begyndelsestidspunktet for 6-måneders fristen på grundlag af borgerens/virksomhedens konkrete subjektive kendskab til de nødvendige oplysninger".

Som tidligere anført var vor klient i hele virksomhedens levetid i god tro omkring hans revisors korrekte håndtering af selvangivelser og momsindberetninger til SKAT. I det øjeblik han bliver opmærksom på revisorens mangelfulde arbejde og dermed de manglende momsindberetninger henvender vor klient sig til [virksomhed3] ApS. Vor klient har derfor overholdt reaktions-fristen på 6 måneder jf. skatteforvaltningslovens§ 32, stk. 2.

Særligt vedrørende 1. til 4. kvartal 2009

For 1. kvartal 2009 til 4. kvartal 2009 har SKAT skønnet momsforpligtelser for i alt kr. 55.000,00, fordelt med henholdsvis kr. 10.000,00 for 1. kvartal, kr. 12.000,00 for 2. kvartal, kr. 15.000,00 for 3. kvartal og kr. 18.000,00 for 4. kvartal.

Vor klient har for virksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR. nr. [...1], p-nummer [...], selvangivet et overskud på kr. 119.716,00, jf. årsopgørelsen for 2009, se bilag 6.

Efter nøje gennemgang af indkomståret erklærer vor klient sig enig i SKATs momsansættelse på kr. 55.000,00, og anmodningen om genoptagelse af dette indkomstår frafalder.

Indkomståret 2009 behandles derfor ikke videre i det følgende.

Særligt vedrørende 4. kvartal 2008

Vor klient, [person1] stiftede virksomheden [virksomhed1] v/ [person1] den 1. oktober 2008. Han skulle dog først opstarte virksomheden fra den 1. januar 2009, hvorfor der ikke var nogen aktivitet i virksomheden i 2008 overhovedet.

Ekstraordinær genoptagelse

En borger der ønsker en af SKAT foretaget momsangivelse ændret, skal ved anmodningen om genoptagelse senest 3 år efter det tidspunkt, hvor momsen skulle angives, komme med oplysninger, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Fristen for anmodning om ordinær genoptagelse af moms for 4. kvartal 2008 udløb den I. marts 2012, 3 år efter periodens angivelsesfrist der var 1. marts 2009, hvorfor der kun kan ske genoptagelse af ansættelsen, såfremt der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4.

SKAT har i afgørelse af 27. november 2015 fremført, at de ikke anser betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 for værende opfyldt.

Dette er vi ikke enige i.

Momsangivelsen for 4. kvartal 2008 skal genoptages efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, idet der netop foreligger særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 er en opsamlingsregel, der kan finde anvendelse, når ingen af de øvrige ekstraordinære genoptagelsesgrunde i bestemmelsens stk. 1, nr. 1-3 kan medføre genoptagelse.

Det centrale anvendelsesområde for skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, er tilfælde, hvor SKAT har begået en fejl ved den skønsmæssige fastsættelse af momsen, hvilket har medført en materiel urigtig opgørelse, som det efter en konkret vurdering må anses for urimelig at opretholde jf. den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.3.2.2.2.4.

Det fremgår ligeledes af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.3.2.2.2.4, at:

Der foreligger f.eks. særlige omstændigheder, hvis SKAT har begået fejl og fejlen kan anses for ansvarspådragende dvs. erstatningslignende situationer, når fejlen medfører en materielt forkert opgørelse af afgiftstilsvaret/godtgørelsen og det efter en konkret vurdering må anses for urimeligt at fastholde ansættelsen. Der kan også være særlige omstændigheder, hvis en forkert opgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, som ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige/godtgørelsesberettigede. Bestemmelsen kan også anvendes, hvis SKAT har lavet en åbenbart urimelig foreløbig fastsættelse.

Endvidere følger det af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.3.2.2.2.4, at ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. I, nr. 4 er betinget af, at der er sandsynlighed for, at genoptagelsen medfører en ændring af ansættelsen. Det er herudover et krav, at borgeren/virksomheden dokumenterer eller sandsynliggør, at den materielle afgørelse er forkert.

[person1] havde ingen aktivitet i virksomheden [virksomhed1] v/ [person1] i 2008, hvorfor der ingen momsforpligtigelser har været, og i 2010 er den af SKAT skønnede momsansættelse urimeligt højt sat, i forhold til det selvangivne overskud, og det må derfor konstateres, at der er en sandsynlig udsigt til, at en genoptagelse af indkomståret 2008 og 2010 vil medføre et andet resultat end den hidtidige ansættelse.

Ved vurderingen af om der kan tillades genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, kan det tillægges betydning om ændring af ansættelsen har væsentlig betydning for den skattepligtige. Dette følger af skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 8 analogt.

Af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.2.3.10 fremgår yderligere, at dette væsentlighedskriterium i hovedsagen er af økonomisk art og indebærer, at en ændring for et eller flere indkomstår på i alt mere end kr. 5000,00, normalt bør resultere i genoptagelse, forudsat de øvrige betingelser er opfyldt.

I nærværende sag er forskellen mellem de takserede momsansættelser og de korrekte momsansættelser på henholdsvis kr. 8.000,00 for 2008 og kr. 25.264,53 for 2010, hvorfor denne forskel skal tages med i vurderingen af, hvorvidt der skal ske genoptagelse efter skatteforvaltningsloven§ 27, stk. 1, nr. 8.

Vedrørende momsansættelsen for virksomheden [virksomhed1] v/ [person1] i 4. kvartal 2008 Vor klient [person1] startede som tidligere nævnt sin virksomhed [virksomhed1] v/[person1] den 1. oktober 2008. Virksomheden havde imidlertid ingen aktivitet i de sidste tre måneder af indkomståret 2008, da [person1] først skulle påbegynde virksomhedens drift i januar 2009. Alligevel er der skønnet momsforpligtelse for kr. 8.000,00 for 4. kvartal 2008, grundet manglende momsindberetning for indkomståret. Dette på trods af at virksomheden ingen indkomst og derfor heller ingen moms har haft i dette indkomstår.

Det forhold at der for vor klient både i indkomstårene 2009 og 2010 er selvangivet korrekt, er en klar indikator for, at der intet overskud og moms har været i 2008.

Som tidligere anført var vor klient kun 18 år ved virksomhedens stiftelse den 1. oktober 2008, og var ikke fuldt ud klar over skattereglerne, idet han var i den tro at man kun skulle selvangive, såfremt der var et overskud. Af denne grund indgav han, med hjælp fra sin revisor, den første selvangivelse for indkomståret 2009, idet der først fra dette indkomstår forekom overskud og momsforpligtigelser for virksomheden.

Ud fra dette forhold må SKATs foreløbige momsansættelse anses for værende åbenbart urimelig.

Hermed er det tillige sandsynliggjort, at en genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, vil resultere i en ændring af ansættelsen, samt at ændringen vil være på mere end kr. 5.000,00, hvorfor den er af væsentlig betydning for vor klient.

Ud fra ovenstående skal der ske genoptagelse af 4. kvartal 2008 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, med henblik på at SKATs skønsmæssige momsansættelse for 4. kvartal 2008 nedsættes på følgende måde:

4. kvartal 2008Momsforpligtelse skal nedsættes fra kr. 8.000,00 til kr. 0,00

Særligt vedrørende 1. kvartal til 3. kvartal 2010

Vor klient har for virksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR. nr. [...1], p-nummer [...], selvangivet et overskud på kr. 187.160,00, jf. årsopgørelsen for 2010, se bilag 7.

SKAT har skønsmæssigt fastsat momsen for indkomståret til i alt kr. 82.000,00 fordelt med kr. 22.000,00 i salgsmoms for 1. kvartal, kr. 27.000,00 i salgsmoms for 2. kvartal og kr. 33.000,00 i salgsmoms for 3. kvartal. Der er intet fradrag for købsmoms.

Den samlede skønsmæssige moms for 2010 er urimeligt højt sat i forhold til det af vor klient selvangivne overskud.

Grundet at vor klients revisor er ophørt med sin virksomhed og forsvundet, har han ikke haft mulighed for at få udleveret bilag fra de omhandlede indkomstår. De eneste han er i besiddelse af er bilag for januar, februar og marts, se bilag 8, i indkomståret 2013, hvoraf vor klients virksomhed var aktiv i 7 måneder.

Af statsskattelovens almindelige indkomstbegreb følger det, at udgifter medgået til indkomsterhvervelsen reducerer den skattepligtige indkomst, jf. statsskatteloven § § 4 og 6.

Af statsskatteloven § 6, litra a fremgår det, at driftsomkostninger, dvs. udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget.

Af det til januar, februar og marts 2013 udarbejdede regnskab, se bilag 9, fremgår, at vor klient for pågældende måneder, har haft følgende driftsudgifter:

Januarkr. 18.750,73

Februarkr. 18.252,43

Martskr. 18.809,24

Herefter udregnes et gennemsnit af disse driftsudgifter:

(Kr. 18.750,73 + kr. 18.252,43 + kr. 18.809,24) I 3 = kr. 18.604,13 i driftsudgifter pr. måned

Da disse driftsudgifter er de eneste, det har været muligt for vor klient at skaffe dokumentation for, lægges disse til grund i den videre beregning for indkomståret 2010.

Det lægges herefter til grund, at der i indkomståret 2010 for vor klients vedkommende, i gennemsnit var samme driftsudgifter som i de tre måneder af 2013.

Kr. 18.604,13 * 9 = kr. 167.437,17 i driftsudgifter for de 3 kvartaler.

Det af vor klient selvangivne overskud for indkomståret udgør kr. 187.160,00.

Vor klients omsætning inkl. moms for indkomstårets første 3 kvartaler udgør herefter:

Kr. 167.437,17 + kr. 187.160,00 = kr. 354.597,17

Beløb med momsMomsBeløb uden moms

Kr. 354.597,17kr. 70.919,34kr. 283.677,83

Salgsmomsen er derfor kr. 70.919,34.

Momsen på de omkostninger, købsmomsen, som er forbundet med at kunne levere ydelser, kan fradrages i salgsmomsen.

Det er ved retspraksis fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen. Dette beløb som udgør kr. 14.183,87 kan derfor fradrages i salgsmomsen.

Momsansættelsen for indkomståret 2010 er altså i alt kr. 56.735,47 og kr. 18.911,82 pr. kvartal. SKATs skønsmæssige momsansættelse for 1. til 3. kvartal 2010 skal herefter nedsættes på følgende måde:

1. til 3. Momsforpligtelse skal nedsættes fra kr. 82.000,00 til kr. 56.735,47

kvartal 2010

Det anses hermed for dokumenteret, at SKAT har foretaget en åbenbart urimelig foreløbig ansættelse på de kr. 82.000,00, som det efter en konkret vurdering må anses for urimelig at opretholde jf. den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.3.2.2.2.4

Herved er det tillige sandsynliggjort, at en genoptagelse af de to indkomstår efter skatteforvaltningslovens§ 32, stk. 1, nr. 4, vil medføre en ændring af ansættelserne, jf. den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.3.2.2.2.4, samt dokumenteret, at SKATs materielle afgørelse er forkert.

De af SKAT skønsmæssigt fastsatte momsansættelser for indkomstårene 2008 og 2010 skal, i overensstemmelse med den fremførte påstand, herefter nedsættes på følgende måde:

4. kvartal 2008 Momsforpligtelse skal nedsættes til kr. 0,00

1. kvartal 2010 - 3. kvartal 2010 Momsforpligtelse skal nedsættes til kr. 56.735,47

Ud fra ovenstående skal der ske genoptagelse af indkomstårene 2008 og 2010 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 med henblik på nedsættelse af momsen i overensstemmelse med de udregnede korrekte momsansættelser anført ovenfor.

...”

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal en afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Angivelsesfristen udløb henholdsvis 1. marts 2009 for perioden 1. oktober – 31. december 2008, 1. juni 2010 for perioden 1. januar – 31. marts 2010, 1. september 2010 for perioden 1. april – 30. juni 2010 og 1. december 2010 for perioden 1. juli – 30. september 2010.

SKAT har modtaget anmodningen om genoptagelse af momstilsvaret den 7. september 2015. Anmodningen er således ikke fremsendt indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Det fremgår desuden af sagen, at SKAT modtog efterangivelser for perioden 4. kvartal 2008 – 2. kvartal 2010, men ikke modtog den yderligere dokumentation, de anmodede om og derfor ikke ændrede ansættelserne.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Det er den afgiftspligtige, der skal dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt.

En ansættelse kan kun foretages efter de i § 32, stk. 1, nr. 1-4, nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

SKAT kan desuden behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, sidste pkt.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren opfylder nogle af kriterierne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3. Retten finder desuden, at klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar for perioderne 1. oktober - 31. december 2008, samt 1. januar – 30. september 2010 på baggrund af særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, ikke kan imødekommes.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en helt konkret vurdering. Bestemmelsen finder blandt andet anvendelse, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at det ikke anses for tilstrækkeligt dokumenteret, at indehaverens alder og ukendskab til skattereglerne har gjort ham ude af stand til rettidigt at indsende momsangivelser eller reagere på SKATs foreløbige ansættelser af momstilsvaret i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse. Det bemærkes desuden, at det er virksomhedens ansvar, at der indsendes momsangivelser herunder 0-angivelser, uanset revisorbistand.

Der er ligeledes lagt vægt på, at virksomheden ikke er fremkommet med nye faktiske oplysningen, som klageren ikke havde haft mulighed for at fremkomme med i forbindelse med de skønsmæssige ansættelser af momsen. Retten bemærker i den forbindelse, at virksomheden hverken ved dokumentation af regnskabsmateriale eller på anden måde at redegjort for det faktiske momstilsvar for momsperioderne.

Det bemærkes, at bilagsmateriale for 2013 ikke anses for at underbygge regnskabstal for 2010.

Retten finder herefter ikke, at virksomheden har sandsynliggjort, at SKATs skønsmæssige ansættelser af momstilsvaret har været urimelige. Det forhold, at det er oplyst, at regnskabsmaterialet er forsvundet sammen med tidligere revisor, medfører ikke, at der er grundlag for at genoptage momsansættelserne.

Derudover finder Landsskatteretten, at SKATs skønsmæssigt ansatte momstilsvar ligger indenfor den skønsmargin skatteforvaltningen har, henset til, at virksomheden ikke har dokumenteret de indsendte momsangivelser for perioderne 4. kvartal 2008 og 1 - 3. kvartal 2010, og at der blev drevet transportvirksomhed.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er det en betingelse for ekstraordinær genoptagelse, at der er anmodet om genoptagelse senest 6 måneder efter, at man er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder, at fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, er overskredet.

Det er rettens opfattelse, at reaktionsfristen på 6-måneder løber fra det tidspunkt, hvor den foreløbige fastsættelse blev meddelt klageren. 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, anses derfor ikke for at være overholdt.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelsen.