Kendelse af 18-09-2020 - indlagt i TaxCons database den 11-10-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Indehaverens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Momstilsvar af indkomstforhøjelse med yderligere overskud i afgiftsperioden 1.1.-31.12.2011

212.587 kr.

Nedsættelse

212.587 kr.

Momstilsvar af manglende angivelse på eget vareforbrug for indkomståret 2012

8.014 kr.

Nedsættelse

8.014 kr.

Momstilsvar af indkomstforhøjelse med yderligere overskud 1.1.-31.12.2012

271.891 kr.

Nedsættelse

271.891 kr.

Faktiske oplysninger

[person1], herefter benævnt indehaveren, drev i indkomstårene 2011 og 2012 indkomståret/indkomstårene xxx pizzeriaet [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden var hovedsageligt drevet af indehaveren, med omtrent 2-3 ansatte på en dag, heriblandt indehaverens børn.

Det fremgår af virksomhedens regnskab, at virksomheden i indkomståret 2011 havde en omsætning på 954.637 kr. (indsæt oplysning om omsætning) med et resultat før renter på 105.117 kr. I indkomståret 2012 havde virksomheden en omsætning på 1.098.867 kr. med et resultat før renter på 121.004 kr.

Af den fremlagte resultatopgørelse for 2011 under ”LOKALE OMKOSTNINGER”, fremgår udgifter til el med posterne ”EL & GAS” med 80.534,50 kr. og ”REF. EL AFGIFT” med 33.094,23 kr.

Af den fremlagte resultatopgørelse for 2012 under ”LOKALOMKOSTNINGER” fremgår posten ”El, varme m.v.” med 65.744 kr. og ”Elafgift” med -23.659 kr.

Indehaveren har i de pågældende indkomstår 2011 og 2012 haft henholdsvis 4 og 5 forskellige ansatte, og har i den forbindelse haft lønudgifter på i alt 45.118 kr. i 2011 og 44.740 kr. i 2012.Virksomheden gennemførte en prisstigning med 5 kr. gældende pr. 2012, omfattende alt undtagen drikkevarer, ekstratilbehør og udbringning.

Af regnskaberne for 2011 og 2012 fremgår det, at virksomheden havde en bruttoavance på henholdsvis 43,1 % og 41,6 % i 2011 og 2012.

SKAT konstaterede mangler ved virksomhedens regnskab, herunder mangel på løbende optælling og afstemning af den kontante kassebeholdning, manglende afstemning af indsætninger og hævninger på virksomhedens bankkonto, manglende optælling af varelageret ved regnskabsårets udløb og manglende bogføringsmateriale for perioden 1.1-31.3.2011. Desuden var salg kun registreret som kontantsalg, og ikke med blandt andet Dankort, og salget kunne ikke afstemmes til bankkontoen. Dagens salg var ikke blevet afstemt, talt op og sat i banken, men er efter det oplyste brugt til løbende varekøb, diesel og løn. Der er endvidere ikke medregnet 4 afregninger fra [virksomhed2] i omsætningen.

På baggrund af ovenstående mangler, tilsidesatte SKAT virksomhedens regnskabsmateriale og fastsatte virksomhedens overskud ved et skøn. Skønnet blev foretaget ud fra det konstaterede vareindkøb af mel m.v. samt køb af emballage.

[virksomhed1] solgte pizza, herunder almindelige, indbagte, åben indbagt, deep pan-pizzaer og pizzasandwich med priser mellem 55-73 kr. i 2011 og 60-78 kr. i 2012. Pizzaerne kunne fås i størrelserne børne til 39 kr., mellemstor til 74 kr., familie til 140 kr. og kæmpestor til 230 kr. i både 2011 og 2012.

Derudover blev der solgt pastaretter, herunder lasagne, med priser mellem 55-69 kr. i 2011 og 60-74 kr. i 2012. Endvidere solgte virksomheden kæmpe pitabrød til 45 kr. i 2011 og 50 kr. i 2012, dürüm-ruller til 50 kr. i 2011 og 55 kr. i 2012, børnemenuer til 39 kr. i 2011 og 44 kr. i 2012, salater fra 35-40 kr. i 2011 og 40-45 kr. i 2012.

Der var grill-retter, eksempelvis grill-kylling, burger, fiskefilet og kyllingevinger fra 30-74 kr. i 2011 og 35-79 kr. i 2012. Pizzeriaets a la carte-menu indeholdt eksempelvis nachos, skinkeschnitzel, chili con carne og spareribs med priser fra 45-105 kr. i 2011 og 50-110 kr. i 2012.

Sodavand og vand kostede fra 10-35 kr. og vin 80 kr. i begge indkomstår. Virksomheden tilbød udbringning af mad, både egen kørsel og udbringning gennem [virksomhed2].

Indehaveren har fremlagt kontoudskrifter fra sin private konto, samt virksomhedens konto i perioden 2011 til 2013.

SKAT og indehaveren afholdt et møde den 4. juni 2014. På dette møde oplyste indehaveren til SKAT, at han selv stod for indkøb ved blandt andet [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5] og [virksomhed6]. Indehaveren oplyste på mødet med SKAT, at der ikke har været uheld med varer, indbrud eller lignende i varelageret.

Indehaveren fremlagde efterfølgende kvitteringer og fakturaer på varekøb i [virksomhed4] og [virksomhed3] for perioden 2011 til 2012. SKAT indkaldte fakturaer for indkøbte varer hos [virksomhed6] og [virksomhed5] i perioden 2011 til 2012.

De fremlagte kvitteringer og fakturaer udviste et samlet varekøb på henholdsvis 543.460 kr. i 2011 og 642.031 kr. i 2012.

Der er indkøbt 7.300 kg mel i 2011 og 8.920 kg i 2012. På indehaverens møde med SKAT, oplyste indehaveren, at en dejklump til en pizza vejer ca. 320 g. Ud fra denne oplysning har SKAT opgjort, at melforbruget pr. dejklump var ca. 223 g. mel.

Der anvendes 1 almindelig dejklump til børne, almindelige og mellemstore pizzaer, og 2 dejklumper anvendes til familiepizzaer og 4 dejklumper anvendes til kæmpepizzaer. Der blev 180 dejklumper af 40 kg mel. På datoen for mødet med SKAT var der 14 bakker a 15 dejklumper, som efter indehaverens oplysning svarede til 3-4 dages forbrug.

SKAT har sammenholdt dejklumpernes størrelse og antal med indkøbet af emballage. Der er indkøbt 11 forskellige slags emballage og æsker til retterne. SKAT beregnede, at der i alt er indkøbt 34.285 i 2011 og 38.325 i 2012 stykker emballage af forskellig art og derved har været et forbrug af mel med 7.181 kg i 2011 og 8.061 kg i 2012 til pizza, dürüm-ruller, pitabrød, kuvertbrød og pizzasandwich.

Det overskydende mel set i forhold til mængden af indkøbt emballage udgjorde 119 kg i 2011 og 859 kg i 2012. SKAT har anset dette overskud for at udgøre mel til udrulning, æltning, svind samt eget forbrug.

Omsætningen var desuden beregnet ud fra, hvad der var indkøbt af burgerboller og bøffer, indkøb af grill-kylling og fiskefilet samt kyllingenuggets og -vinger, og antal skinkeschnitzler og lasagne. Forbrug af pasta og iskender-kebab var beregnet ud fra 4 serveringer pr. indkøbte kilo. Forbruget af pommes frites udgjorde 500 g. pr. portion og blev anvendt både som tilbehør til andre retter, samt selvstændige portionsanretninger. SKAT anslog, at marinerede kamben udgjorde spareribs, og blev solgt i portioner af 500 g.

Der blev ikke beregnet omsætning på salater, falafel, ekstra tilbehør, nachos og tzatziki. Der blev endvidere ikke beregnet omsætning ved spisning i restauranten.

SKAT har ud fra disse oplysninger opgjort en korrigeret omsætning:

2011:

Skat:

Selvangivet omsætning ekskl. moms (100 %)

954.637 kr.

Korrigeret omsætning ekskl. moms (100 %)

1.804.982 kr.

- Vareforbrug (56,9 %)

543.460 kr.

- Vareforbrug (30,2 %)

543.460 kr.

= Bruttoavance (43,1 %)

411.177 kr.

= Bruttoavance (69.8 %)

1.261.522 kr.

Indkomstændring:

Korrigeret omsætning

1.804.982 kr.

- Selvangiven omsætning

954.637 kr.

Indkomstforhøjelse

850.345 kr.

Heraf 8.425 kr. vedr. [virksomhed2]

2012:

Skat:

Selvangivet omsætning ekskl. moms (100 %)

1.098.867 kr.

Korrigeret omsætning ekskl. moms (100 %)

2.186.435 kr.

- Vareforbrug (58,4 %)

642.031 kr.

- Vareforbrug (29,4 %)

642.031 kr.

= Bruttoavance (41,6 %)

456.835 kr.

= Bruttoavance 70,6 %)

1.544.404 kr.

Indkomstændring:

Korrigeret omsætning

2.186.435 kr.

- Selvangivet omsætning

1.098.867 kr.

Indkomstforhøjelse

1.087.568 kr.

Heraf 44.040 kr. vedr. [virksomhed2]

SKAT har ud fra oplysninger fra brancheorganisationen HORESTA lagt til grund, at bruttoavancen for pizzeriaer gennemsnitligt lå på omtrent 62,5 %.

Indehaveren har i indkomstårene levet sammen med en ægtefælle og 3 hjemmeboende børn. Det ældste barn er over 14 år i 2011, og andet barn blev 14 år den 10. september 2012. Det tredje barn er født 29. december 2011.

Indehaverens forbrug af egne varer er opgjort efter et skøn til 9.600 kr. i 2011 og 6.400 kr. i 2012 af indehaveren selv. Indehaveren oplyste, at han spiste aftensmad i pizzeriaet og drak sodavand. Indehaverens børn, der hjalp til på daglig basis, kunne spise gratis, mens øvrige ansatte fik 30 % i rabat.

SKAT har beregnet privatforbruget for indehaverens husstand til 147.858 kr. i 2011 og 73.867 kr. i 2012. Heri er der fratrukket udgifter til husleje, afdrag på bil og kontanter ved udrejse. Der er i marts 2012 udbetalt en erstatning til indehaveren på 2.3 mio. kr. i forbindelse med dødsfald i familien.

Indehaveren har oplyst, at det alene er SKATs afgørelse vedrørende eget vareforbrug samt manglende selvangiven omsætning, der er påklaget til Landsskatteretten.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet indehaverens indkomst som følge af yderligere omsætning i virksomheden og forhøjet eget vareforbrug. Indehaverens momstilsvar er herefter forhøjet med 212.587 kr. for indkomståret 2011 og 271.891 kr. for indkomståret 2012 af yderligere omsætning og med 8.014 kr. af eget vareforbrug for indkomståret 2012.

”...

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse:

Det er SKATs opfattelse, at der er blevet beskattet for lidt i forbrug af egne varer, jævnfør statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og juridisk vejledning afsnit C.C.2.1.4, tidligere ligningsvejledningen afsnit E.B.2.1. Ligeledes er der afregnet for lidt i moms af eget vareforbrug jf. momslovens § 5.

Der henvises til SKM 2003.292 ØLR om forbrug af egne varer. Husstandens størrelse har betydning for værdien af eget vareforbrug. Efter momslovens § 5, stk. 1 og momslovens § 42, stk. 1, nr. 1 kan der ikke fradrages moms på eget vareforbrug eller personalets kost. Der er efter omstændighederne ikke beregnet vareforbrug på personale.

Det er SKATs opfattelse, at ændringen skal tage udgangspunkt i Skattemeddelelser SKM 2010.744. SKAT for 2011 og SKM 2011.806. SKAT for 2012. Her er værdien fastsat til 12.310 kr. for fødevarer og 3.820 kr. for drikkevarer i 2011 og i 2012 er det 13.130 kr. for fødevarer og 3.930 kr. for drikkevarer. Værdien for drikkevarer reduceres med spiritusværdi på 340 kr. Værdien medregnes for første person i husstanden over 14 år med 1 gang, efterfølgende personer over 14 år med 0,5 gange og børn under 14 år medregnes med 0,3 gang. Barn fra 29.12.2011 er ikke medtaget i beregningen på grund af alder.

Forbrug af egne varer er et skøn ud fra produktgrupperne i skattemeddelelserne sammenholdt med virksomhedens produktgrupper.

Ved forhøjelsen af din indkomst er der lagt vægt på:

at der ikke er ført en løbende registrering i bogføringen over private udtag af varer
antal personer i husstanden, 4 personer i 2011 og 5 personer i 2012
at det er familien, der passer pizzeriaet
at virksomhedens indkøb dækker en stor del af varegrupperne, som er anført i skattemeddelelserne.

...

Beregning af eget vareforbrug.

2011:

1 voksen 12.310 kr. + 3.820 – 340 kr. = 15.790 kr.

2 personer over 14 år: 15.790 kr. x 0,5 x 2 = 15.790 kr.

1 barn under 14 år: 15.790 kr. x 0,3 = 4.737 kr.

I alt eget vareforbrug 2011 = 36.317 kr.

2012:

1 voksen 13.130 kr. + 3.930 – 340 kr. = 16.720 kr.

2 personer over 14 år: 16.720 kr. x 0,5 x 2 = 16.720 kr.

1 barn under 14: 16.720 * 0,3 = 5.016 kr.

I alt eget vareforbrug 2012 = 38.456 kr.

1.5 Endelig afgørelse

Det er SKATs opfattelse, at der ikke er fremkommet nye oplysninger, som kan begrunde en anden afgørelse end det tidligere udsendte forslag til ændring af skat og moms. Det er SKATs opfattelse, at din advokats bemærkninger til forslaget ikke giver anledning til en anden afgørelse.

Din indkomst og moms ændres derfor i henhold til ovenstående med

Eget vareforbrug 2011: 36.317 kr. – 9.600 kr. (selvangivet)26.717 kr.

Eget vareforbrug 2012: 38.456 kr. – 6.400 kr. (selvangivet)32.056 kr.

Det er endvidere SKATs opfattelse, at momsangivelserne forhøjes med:

Moms 2012: 32.056 kr. x 25 %8.014 kr.

Mulighed for ændring af momsangivelse for 2011 vedrørende dette punkt er forældet.

1. Ej selvangiven omsætning:

(...)

2.5 Endelig afgørelse

(...)

Din indkomst forhøjes i henhold til ovenstående med:

Manglende indtægtsregistrering af omsætning 2011 850.345 kr.

Manglende indtægtsregistrering af omsætning 20121.087.568 kr.

Din momsangivelse forhøjes i henhold til ovenstående med:

Manglende angivelse af moms af uregistreret omsætning 2011 212.587 kr.

Manglende angivelse af moms af uregistreret omsætning 2012 271.891 kr.

Indtægterne er skattepligtige efter statsskattelovens § 4 og moms skal angives efter momslovens § 4.

Ekstraordinær genoptagelse moms 2011

Det er SKATs opfattelse, at 2011 ændres ekstraordinært momsmæssigt, da det er SKATs opfattelse, at du eller nogen på dine vegne har handlet forsætligt eller groft uagtsomt ved ikke at have angivet det korrekte momstilsvar, jævnfør skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Det er SKATs opfattelse, at tidsfristen ikke er overskredet, da vi ikke har haft alle oplysninger for at kunne foretage en nøjagtig beregning i mere end 6 måneder. Vi har først fået de sidste oplysninger ultimo november og december 2014.

...”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af momstilsvaret for indkomstforhøjelsen som følge af konstateret yderligere omsætning samt forbrug af egne varer i afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2011 og momstilsvaret for indkomstforhøjelsen som følge af konstateret yderligere omsætning 1. januar – 31. december 2012 skal nedsættes.

Der er til støtte for påstanden anført:

”...

Som advokat for (indehaveren) skal jeg på vegne af min klient gøre Skatteankestyrelsen opmærksom på følgende i forhold til de af SKAT foreslåede ændringer i min klients selvangivelser for 2011 og 2012.

Min klients revisor, (...) har for de pågældende år bogført forbrug af egne varer og private udgifter som erhverv, hvilket helt klart er en revisorfejl, selvom det i sig selv ikke medfører de store moms- og skatteforhøjelser.

Når en revisor dag for dag bogfører en klients bilag og kan se, at der aldrig har været foretaget kasseafstemning efter hver dags ophør og ikke påtaler dette overfor klienten, så er der efter min opfattelse tale om et revisorsvigt.

Ad varesalg og varekøb:

SKAT har anvendt en opgørelsesform, der beror på et skøn, primært ud fra et melforbrug og pizzaæsker samt anden form for emballage.

I det omfang, det har været muligt, har SKAT indhentet fakturaer og lign. fra de største vareleverandører og fundet varekøb, som ikke fremgår af klientens regnskab, men det fremgår ikke af SKAT's opgørelser, om der er givet fradrag herfor i købsmomsen.

Af varelagerets størrelse pr. 31 / 12 2011 og pr. 31 / 12 2013 da fremgår det heller ikke, hvad der er overført fra det ene år til det andet.

Såfremt der tages udgangspunkt i den samlede omsætning ekskl. moms for 2011 inkl. SKAT's forhøjelse med i alt kr. 1.804.982,00, og såfremt det antages, at der har været i alt 350 salgsdage, så giver det et dagligt salg på kr. 5.157,00.

For 2012 vil resultatet blive kr. 2.186.435,00 på 350 salgsdage, svarende til et dagligt salg/en daglig omsætning på kr. 6.247,00, jf. side 26 og 27 i SKAT's afgørelse af 2012.

Men, det bør lægges til grund, at der ikke med basis i min klients forretning har været en kapacitet til at fremstille og sælge og skabe en omsætning i den størrelsesorden.

Maskinparken og ovnens størrelse bør spille en rolle og ikke mindst kundegrundlaget. [virksomhed1] er beliggende i udkanten af [by1], og der er flere pizzeriaer i nærheden. Det er derfor urealistisk at kalkulere med en omsætning i den størrelse, som SKAT lægger til grund.

Ad elforbrug og fradrag for elafgift:

Det fremgår ikke af SKAT's afgørelse, om der er taget hensyn hertil i forbindelse med en så kraftig forhøjelse af omsætningen og dermed produktionen.

Ad familiens levefod - private indtægter og udgifter:

Den væsentligste del af ændringerne for de to nævnte skatteår vedrører en indkomstforhøjelse og yderligere overskud baseret på en skønsmæssig vurdering.

Det centrale er den del af SKAT's indfaldsvinkel, der vedrører varer udtaget til eget vareforbrug i 2 år på henholdsvis kr. 10.600,00 og kr. 6.400,00.

Uanset SKAT's hjemmel til skønsmæssigt at foretage forhøjelser af omsætning, så er der jo ikke fri adgang til også skønsmæssigt at foretage forhøjelser i det omfang, som SKAT konkret har foretaget i relation til min klient.

En forhøjelse af momsandelen på i alt kr. 492.492,00 og en ændring af indkomstsatsen med i alt kr. 2.063.212,00 for en forretning, som den der i spil, det kræver en nærmere beregning.

Den beregning, som foreligger, bygger i det væsentlige på vareforbruget i tilknytning til færdiggørelse af forskellige typer af pizzaer.

SKAT har i sin ændringsmeddelelse anført, at man ikke har modtaget alle kassestrimler for perioden, men det forholder sig jo ikke således, at der ikke har været grundlag for udarbejdelse af et regnskab, og at der ikke foreligger et repræsentativt udvalg af kassestrimler for alle årets 12 måneder.

I de andre sager, hvor jeg har været involveret af tilsvarende art, der har der typisk ikke foreligget nogen former for hverken regnskab eller kassestrimler.

Her har SKAT skønsmæssigt kunne fastsætte det man så også har foretaget i tilknytning til min klient, men sammenligningen i forhold til sager hvor man reelt har været blank i forhold til at kunne udarbejde et regnskab, sammenholdt med hvad der er tilfældet for min klient, er ikke rimeligt.

SKAT har via [virksomhed5] og [virksomhed6] været i stand til at fastslå varekøbet for første kvartal 2011, samt afstemning af den øvrige periode.

Afsluttende bemærkninger:

Skatteankestyrelsen anmodes om på baggrund af ovenfor anførte bemærkninger og ud fra retssikkerhedsmæssige betragtninger, om at foretage en væsentlig reduktion i de fra SKAT foretagne forhøjelser af såvel moms som skat for de relevante år, som nærværende sag vedrører.

...”

Indehaverens repræsentant er kommet med følgende udtalelse til Skatteankestyrelsens udsendte forslag til afgørelse 14. februar 2020:

”...

Indledningsvist bemærkes, at min klient grundet sprogvanskeligheder har svært ved at forstå, hvad

der ser skrevet i breve, bilag m.v. I de forgangne uger har jeg konfronteret ham med indholdet af

dokumenterne, bl.a. mødereferat af juni 2014, som han ikke genkender indholdet af.

Grundet sprogvanskeligheder har han rekvireret assistance ved revisor og advokat, som han har haft fuld tillid til.

Det kan på nuværende tidspunkt konstateres, at de tidligere rådgivere min klient har rekvireret ikke

i fornødent grad har holdt min klient orienteret, ikke drøftet sagens indhold og heller ikke drøftet

potentielle modargumenter til sagens fremstilling.

Til sagens materiale, har min klient følgende bemærkninger:

- I et pizzaria-kasseres dagligt råvarer, som ikke kan bruges næste dag, fordi de har ligget

fremme og klar til produktion. Derudover bruges en stor mængde mel til borde og hænder, så

pizzadejen ikke hænger fast – på samme vis som i et bageri. Der kasseres også dejklumper, som

ikke når at blive brugt. På denne baggrund har min klient skønnet følgende daglige og ugentlige

spild:

o Kasseret mel: 2,5-3 kg om dagen

o Kasseret Hævet dej: 15-16 kg om ugen.

o Kasseret blandet kød pr. Dag: 600 gram

o Kasseret kylling pr. Dag: 300-400 gram

o Kasseret grøntsager: 1 kg pr. Dag.

o Kasseret burgerboks: 700-800 stykker

o Kasseret brugerkød: 3-4 stykker om dagen

o Min klient vil gerne samarbejde med skat og deltage i udarbejdelsen af en ny beregning for at

vise, at den estimerede, skønnede beregning ikke er i overensstemmelse med virkeligheden.

- Min klient havde et almindeligt varelager bestående af varer for kr. 5.000 til kr. 10.000. Der

drives pizzaria i samme lokaler d.d., og der vil man kunne konstatere et lignende varelager. Der er

med overvejende sandsynlighed taget varer ud af 2012 og ind i 2013 for et sådan beløb. Da min

klient solgte pizzariaet i 2014, var der tilsvarende varelager på kr. 10.000, som nævnt i

købskontrakten.

- I forbindelse med overdragelse af pizzariaet, blev der kasseret et større antal pizzaæsker,

som ikke længere var anvendelige grundet alder/opbevaringsforhold. Min klient skønner dette tal til 9-12.000 styk pizzaæsker.

- Min klient har ikke ført to kasseregnskaber, min klient har derimod ført kassen efter

almindelige bogføringsprincipper i overensstemmelse med anvisninger fra sin revisor, [virksomhed7]

v/[person2]. Min klients kasseafstemninger og dokumentation herfor er overgivet til

samme revisor. Min klient har på intet tidspunkt ført 2 kasseregnskaber. Bevis herfor imødeses.

- Min klient har ikke udbetalt løn sort. Dette har han ikke sagt på det omtalte møde. Min klient

har ikke protesteret imod oplysningen, idet han først på nuværende tidspunkt har fået kendskab til

indholdet af mødereferatet.

Såfremt ovenstående giver anledning til et nyt møde står min klient til rådighed herfor, og jeg er på

vegne af min klient i gang med at rekvirere alt regnskabsmateriale m.v., som de to tidligere

revisorer ligger inde med. Det er ligeledes muligt at besigtige selv samme lokaler, som fortsat

bruges til pizzaria d.d.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristerne i § 31, kan en ansættelse af momstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, foretages eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ansættelse kan kun foretages efter § 32, stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. § 32, stk. 2, 1. pkt. En ansættelse, der er varslet told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor, hvor varslingen er afsendt, jf. § 32, stk. 2, 2. pkt.

Afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2011

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med 1.097.663 kr. inkl. moms, på baggrund af yderligere omsætning i indehaverens pizzeria.

Da retten endvidere er enig med SKAT i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at SKAT har anset indkomsten for være momspligtig og har beregnet moms heraf.

SKAT har opgjort det ikke-indberettede momstilsvar til 212.587 kr. svarende til 20 % af den yderligere omsætning. Landsskatteretten er enig i opgørelsen af momstilsvaret.

På baggrund af ovenstående stadfæster retten SKATS afgørelse for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2011.

Det følger af momslovens § 57, stk. 4, at for virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 5 mio. kr. årligt, er afgiftsperioderne første og anden halvdel af kalenderåret. Virksomhedens angivelse skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

Fristen for at angive moms for afgiftsperioderne 1. januar – 30. juni 2011 og 1. juli – 31. december 2011 var henholdsvis 1. september 2011 og 1. marts 2012.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen, kan fremsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristerne i § 31, kan en ansættelse af afgiftstilsvaret foretages eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, såfremt en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4 er opfyldt.

Fristen for ordinær fastsættelse for afgiftsperioderne 1. januar – 30. juni 2011 og 1. juli – 31. december 2011 udløb henholdsvis den 1. september 2014 og 1. marts 2015. SKAT har den 30. april 2015 afsendt forslag til afgørelse. Varslingen ligger således uden for den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 31.

Fastsættelse vil derfor kun kunne ske, hvis der foreligger en af betingelserne for ekstraordinær fastsættelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4.

SKAT har konstateret omsætning i indehaverens pizzaria, som indehaveren ikke har selvangivet. Landsskatterettens finder, at indehaveren ved at have udeholdt omsætning og ikke angivet korrekt moms heraf, har handlet mindst groft uagtsomt, og SKAT har derfor været berettiget til at fastsætte momstilsvaret ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Retten bemærker, at SKAT senest er kommet til kundskab om de fulde økonomiske og faktuelle forhold i indehaverens virksomhed, da de sidste oplysninger og den sidste dokumentation modtages af SKAT november og december 2014.

Da SKAT har fremsendt forslaget til ændring af klagerens skatteansættelse den 30. april 2015, anses kravet om overholdelse af reaktionsfristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. for opfyldt. Da SKAT udsendte endelig afgørelse 30. juni 2015 anses fristen på 3 måneder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. ligeledes for overholdt.

Afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2012

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med 1.359.460 kr. inkl. moms, på baggrund af yderligere omsætning i indehaverens pizzeria.

Da retten endvidere er enig med SKAT i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at SKAT har anset indkomsten for være momspligtig og har beregnet moms heraf.

SKAT har opgjort det ikke-indberettede momstilsvar til 271.891 kr. svarende til 20 % af den yderligere omsætning. Landsskatteretten er enig i opgørelsen af momstilsvaret.

Desuden har SKAT forhøjet klagerens indkomst med eget forbrug af varer med samlet 32.056 kr. og har beregnet moms heraf med 25 %, svarende til 8.014 kr. Landsskatteretten er ligeledes enig i denne opgørelse.

På baggrund af ovenstående stadfæster retten SKATS afgørelse, hvorefter momstilsvaret forhøjes med i alt 279.905 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2012 – 31. december 2012.