Kendelse af 26-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-10-2017

SKAT har ophævet registreringsafgiftsfritagelsen for klagerens køretøj (handicapbil).

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[by1] Kommune fandt ved afgørelse af 30. maj 2008 klageren berettiget til støtte til erhvervelse af køretøj efter servicelovens § 114.

Klageren har den 4. maj 2015 søgt om støtte til køb af en handicapbil. [by1] Kommune gav ved afgørelse af 17. september 2015 afslag på ansøgningen. Endvidere traf kommunen afgørelse om, at klageren med virkning fra 1. december 2015 heller ikke havde ret til afgiftsfritagelse.

Klageren påklagede afslaget til Ankestyrelsen.

Af klagen fremgår bl.a. følgende:

”[...]

Min nuværende bil har jeg haft i godt 6 år, og den har gjort det muligt, at jeg har kunnet have et flex job, hvilket jeg har haft 2 forskellige steder. 2 år i [by2] og næsten 3 år i [by3].

Det sidste job afsluttede jeg her den 31.aug. 2015.

Jeg er 53 år og skulle i så fald have 11 år mere tilbage på arbejdsmarkedet. Hvordan skal jeg kunne varetage et nyt job, hvis jeg ikke har en bil?

Bilen er min mulighed for at for lade min bopæl for at tage på arbejde, indkøb, besøg, kursus m.v.

Kan det være rigtigt, at alternativet er flex trafik, og den el-crosser, som jeg ikke har længere, hvis jeg skal hjemmefra?

Da jeg arbejdede i [virksomhed1] i [by3] var mit kørselsbehov til og fra arbejde knap 10.000 km/årligt.

Hvert år har jeg kørt ca. 10.000 km derud over, indkøb, besøge familie og venner, lægebesøg, tandlæge m.v.

Jeg ved ikke, hvordan I kan komme frem til, at jeg kun skulle have et kørselsbehov på knap 1900 km, hvis jeg ikke har job.

3 ugentlige indkøbsture til [by4] giver bare 2184 km årligt, derud over er der besøg hos familie og venner 1900 km. En ferie i Danmark løber da også op på 1000- 1500 km. Det giver godt 5000 km/år. Jeg handler også i [...] [by1] ca. en gang om måneden.

I disse tider, hvor alle skal være så selvhjulpne som muligt, er det da grotesk at mene, at jeg sagtens kan undvære en bil. Bilen er min mulighed for at være selvhjulpen og mindst mulig afhængig af andre.

Min mand har fuldtidsjob, derfor er det mig, som står for indkøb af dagligvarer, transport af børnene, når den offentlige transport ikke lige passer.

Mine 3 børn er alle over 18 år, men det er jo ikke det samme som at sige, at de ikke har behov for min hjælp til at transportere dem fra A til B.

[...]

Jeg bor på landet og har altid været afhængig af at have egen bil for at komme på job og behovet er absolut ikke blevet mindre, siden jeg er blevet kørestolsbruger.

Ingen bil vil føre til isolation i dagligdagen.

[...]”

Ved afgørelse af 20. november 2015 stadfæstede Ankestyrelsen kommunens afgørelse.

SKATs afgørelse

SKAT har truffet afgørelse om, at køretøjet ikke længere er omfattet af reglerne for afgiftsfritagelse i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra b, idet det er SKATs opfattelse, at køretøjet ikke opfylder betingelserne herfor.

SKAT har begrundet afgørelsen med kommunens afgørelse om, at køretøjets fritagelse for vægtafgift efter vægtafgiftslovens § 16 eller fritagelse for brændstofforbrugsafgift, jf. § 7 i lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler, er bortfaldet. Køretøjet opfyldt herefter ikke længere registreringsafgiftslovens fritagelsesbestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 7, litra b, hvorfor registreringsafgiftsfritagelsen for køretøjet bortfaldt.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at køretøjet fortsat skal være registreringsafgiftsfritaget.

Klageren har til støtte for påstanden anført:

”[...]

Da jeg for 7,5 år siden for første gang søgte om støtte til en handicapbil, blev jeg forinden testet på hjælpemiddelcentralen for at klarlægge mine behov. Et af behovene var en bil med rimelig frihøjde, så jeg ikke skulle sidde med bøjet nakke, når jeg skulle ind/ud af bilen. For at afhjælpe trygskader/smerter sidder jeg på en luftpude, som gør, at jeg sidder højt i kørestolen.

Løsningen dengang var Movanoen, som var en stor bil, og derfor ikke så brændstoføkonomisk, som nye biler i dag.

Bilen er en forudsætning for at jeg kan passe et job, stå til rådighed for arbejdsmarkedet, handle ind, tage på kursus og besøge familie og venner.

Jeg bor på landet og kan ikke benytte den offentlige transport. Der kører en bus forbi min dør, men den kan jeg ikke benytte pga kørestolen.

Jeg har haft flexjob i sammenlagt 5 år af de næsten 7 år, jeg har haft bilen.

Mit sidste job sluttede 31.08.2015, da jeg blev fyret pga faldende børnetal i den institution, hvor jeg arbejdede som pædagog.

Mens jeg var i job, søgte jeg om en ny handicapbil. Jeg var til samtale desangående ved [by1] Kommune i foråret. Til samtalen fortalte jeg, at jeg var opsagt fra mit job, med fratrædelse 31.08.2015.

Svaret på min ansøgning på ny bil var negativ. Kun ansøgere, som var i job, kunne komme i betragtning. I samme brev blev der gjort opmærksom på, at man anbefalede, at registreringsafgiftsnedsættelsen bortfaldt fra jan. 2016.

Jeg er jobsøgende. Forudsætningen for at kunne bestride et job er en bil. Da offentlig transport ikke er en mulighed.

I min hverdag vil jeg gerne være så selvhjulpen som muligt. Mindst mulig afhængig af andres hjælp.

Intægtsmæssigt er jeg gået ned, samtidig med at hvis jeg vil beholde min nuværende bil skal betale væsentlig mere for et nødvendigt hjælpemiddel/transportmiddel.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Der fremgår af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra b, at køretøjer, der er fritaget for vægtafgift efter vægtafgiftslovens § 16 eller omfattet af § 7 i lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler, og som eventuelt med reduceret sædeantal anvendes af eller til brug for kørestolsbrugere, er fritaget for afgift.

Det fremgår af vægtafgiftslovens § 16, at personer med varigt nedsat funktionsevne, som efter lov om social service kan opnå støtte til erhvervelse af en bil, fritages for vægtafgift og tillægsafgift for privat anvendelse.

Af lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler § 7 fremgår, at personer med varigt nedsat funktionsevne, som efter lov om social service kan opnå støtte til erhvervelse af en bil, fritages for afgiften, hvis bilen er benzindreven. Er bilen dieseldreven, betales afgift efter de i § 3, stk. 1, under B fastsatte satser for udligningsafgift.

Det fremgår således af vægtafgiftsloven § 16 og lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler § 7, at det er en forudsætning for afgiftsfritagelse efter registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 7, litra b, at der er meddelt støtte efter lov om social service.

[by1] Kommune har givet afslag på støtte til erhvervelse af et køretøj efter servicelovens § 114, og truffet afgørelse om, at klageren med virkning fra 1. december 2015 ikke har ret til afgiftsfritagelse. Ankestyrelsen har stadfæstet afgørelsen.

Betingelserne for afgiftsfritagelse efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra b, er derfor ikke opfyldt.

Det bemærkes, at Landsskatteretten ikke er rette klageinstans i forhold til [by1] Kommunes afgørelse af den 8. oktober 2015. Ankestyrelsens afgørelse af den 20. november 2015 kan heller ikke påklages til Landsskatteretten.

SKATs afgørelse stadfæstes.